keliakia ? vai antibioottien vika ?

auttakaaaaaaaaaaa

hei, mulle tehtiin keliakia B-HLAKeli koe, jonka tulos

"tutkittava on positiivinen hla-dqb1*02 ja -dqba1*05 alleelien suhteen. Keliakiariskiin voimakkaasti liittyvä genotyyppi, n. 5-10% sairastuu keliakiaan. 90% keliakiapotilaista positiivisia genotyypin suhteen."

Mulla on ollut nyt heinäkuusta lähtien (on voinut olla kauemminkin, mutta heinäkuun aikana kiinnitin huomiota) oireita - turvotusta, ilmavaivoja, ruoansulatusvaikeuksia, silmät kutisivat jne.

Säin kesäkuun alusta 2 viikon kuurin Kefexin antibioottia tulehdukseen. Annos oli 2x750mg per vuorokausi. En tietenkään tuona aikana syönyt mitään probiootteja yms. jota suositellaan, lääkäri ei mulle mistään sellaisesta puhunut ja sitten jälkikäteen luin netistä että niin kannattaisi tehdä.
OK, tiedetään tiedetään, että minunhan se olisi itse pitänyt tietysti tuollainenkin asia selvittää - liikaa varmaan olisi ollut työtä lääkärille siitä mainita.

No oli miten oli, mutta nyt tosiaan kun vatsavaivojen takia tehtiin keliakia/laktoosi koe niin tuo oli tulos.. sain tietää tämän pari päivää sitten ja sen jälkeen en nyt ole sitten syönyt leipää tms... ja täytyy myöntää että ei ole samaan tahtiin tarvinut ravata vessassa ja tuntuu että on pidemmän aikaa täysi olo..

Pitkä tarina lyhyesti - voiko tässä olla kyse siitä että tuo antibiootti olisi multa tuhonnut bakteerikannan vatsasta, ja sen tuloksena tällaista tullut ? että voiko korjaantua probioottien tms. avulla, vai onko kyseessä sitten ihan oikea keliakia ?

Mulla on huomen lääkärin aika asian tiimoilta

Mitä muita kokeita on tehtävissä että saadaan varmuus, onko se koepala juttu se lopullinen vai ?

9

1333

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • auttakaaaaaaaaaaaaaa

      Niin ja joo, tiedetään, ei saa mennä muuttamaan ruokavaliotaan ennen kuin on diagnoosi tehty.

      Kannattaako mun nyt pyytää vasta-ainetestit, ohutsuolinäyte ?

      Voiko hypätä suoraan ohutsuolinäytteeseen vai onko tapana että tehdään vasta-ainetestit ekana ? Kyseessä on siis ihan julkisen puolen terveydenhuolto, ei varaa yksityiselle mennä.

    • auttakaaaa

      en myöskään aio mennä omin päin nyt tässä välin ostamaan mitään probiootteja ja niitä syömään ennen kuin nämä asiat selvitetty.

      Mutta sitten jos kyseessä onkin keliakia, voivatko probiootit auttaa (gluteenittoman ruokavalion lisäksi) suolinukan palautumisessa ?

      Siskollani on keliakia, ja kesti kauan ennenku selvis mistä kyse ja sil oli menny se nukka kokonaan.. joten suvusta löytyy sen verran tätä. Äitilläni on jotain vilja-allergiaa että turvottaa ruisleipä jne mutta testien mukaan ei keliakiaa kuitenkaan.

      Jotenkin vaan hämää ku mielestäni tää alkoi juurikin aikalailla sen antibioottikuurin jälkeen

    • keliukkeel

      keliakia on ohut suolen sairaus eikä se mitä vatsassa tapahtuu vaikuta siihen juuri mitenkään,vain ohut suolesta otettu koe pala varmistaa diagnoosin.-julkinen terveyden huolto tarjoaa hyvät mahikset tehdä se gastroskopia eli vatsan tähystys jossa se koe pala otetaan sairaalassa,se on kivuton toimenpide
      mikään muu kuin gluteeniton ruoka ei korjaa suolinukkaa,sellasta lääkettä ei vaan ole kehitetty..antibiootti kuurillasi ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa

      hyvin suurella tod näköisyydellä sairastat/tut keliakiaa koska omaat siihen hyvän geneettisen perimän,toki se voi tulla ilmankin perimää..minulla tod keliakia 1992 joka puhkes rajummaksi liian runsaasta pullan mättäämisestä vatsaan,sitä ei suolinukka kestänyt ja laihduinkin luurangoks, vaikka minullakin se sairaus varmaan geeneissä on vaikkakin en tiedä ketään lähisukulaista keliaakikoks

    • auttakaaaaaaaaaa

      Hei, kiitos vastauksesta.

      Voiko keliakia olla pitkään oireeton ja sitten lopuksi vasta alkaa pahemmin oireilemaan ? kun mielestäni en oo aiemmin huomannut mitään oireita (mahassa) vaan tosiaan vasta nyt kesällä ? Kuitenkin mun hiukset esim. on mennyt hirveen huonoon kuntoon ja niitä lähtee tätä nykyä ihan törkeesti esim. suihkussa.. lisäks silmät kutiaa ja muuta.

      Kilpirauhasta epäilin, mutta arvot oli hyvät..

      eli onko mulla voinut olla vaikka jo vuoden kaks keliakia ja sitten nyt vasta alkanut vatsa oireilemaan ?

    • keli-akka

      Keliakia voidaan todeta vaikka 70-vuotiaana ilman että olisi koskaan oireillut millään tavalla. Keliakia on silti ollut hänellä syntymästä asti. Oireista ei voi päätellä yhtään mitään, itse olen ollut keliaakikko 30 vuotta ja vaikka vahinko on jokusen kerran sattunut, en edelleenkään oireile millään tavalla.

      • keliuukeli

        mulla taas rajut oireet,yht äkkiä joulun tienoilla alkoi oireet eli kura lentämään,kesti puoli vuotta ja 30kg kevyempänä ennenkuin menin lekuriin joka passitti heti gastroskopiaan,mulla on ollu kylläkin nuoresta pitäen heikko veri joten varmaan keli ollu lievä ja "piilossa" muhimas kauan,puolen vuoden rajut oireet hellitti aina joskus,tätä ihmettelin itsekin,mutta se liittyi siihen miten paljon söin vehnä tuotteita,esim ruisleivän syönti ei aihettanu paljoakaan oireita,oli aikoja jolloin söin vain vähän vehnää ja näin pitkitin lekuriin menoa tietysti turhaan.vehnä pahasta,vältä sitä


    • sannate

      Gluteeniherkkyyteen sisältyy keliakia, se on vain jäävuoren huippu. Gluteeniherkkyys voi ilmetä muutoinkin, juuri suolisto-ongelmina, iho-ongelmina jne. Poikani vatsakipua ja oksentelua "hoidettiin" refluksitautina, kunnes selvisi suoliston bakteerikantojen olevan totaalisen sekaisin, esim. maitoharppobakteereita ei juuri lainkaan. Selvisi, että hän on gluteeniherkkä. Virallinen lääketiede ei tunnusta gluteeniherkkyyttä, vain keliakian, vaikka suurimmalla osalla gluteeniherkistä herkkyys näkyy ohutsuolen nukkalisäkkeissä. Näitä muita kuin keliaakikkoja gluteeniherkkiä sitten hoidetaan "oireenmukaisesti" tai diagnosoidaan väärin, esim. juuri tuo refluksitauti...

      • Olen kärsinyt epämääräisistä oireista, vaivoista ja sairauksista koko ikäni. Lapsena kärsisin kovista päänsäryistä,joihin sain jopa epilepsialääkitystä.Minulla todettiin proteinuria,jolle ei löytynyt mitään selitystä. Sittemmin olen kärsinyt endometrioosista,astmasta,jatkuvasta ahdistuksesta, vatsanturvotuksesta, närästyksestä, nikkeliallergista, punoittavasta kutiavasta ihosta, aftoista suussa, kuukautiskivuista, mielialan vaihteluista ja kiukuttelusta jne...
        Olen kokeillut monenlaisia hoitomuotoja (akupunktio,kiinalainen lääketiede, homeopatia,hieronta,yrttihoito jne...Ovat osaltaan oireisiin auttaneet. Mutta aina jäi olo, että nämä hoidot eivät nyt selitä kaikkea). Viime vuoden alussa käsiini tarttui kirja:Vaaralliset viljat. Sen on kirjoittanut James Braly ja Ron Hoggan = ovat amerikkalaisia lääkäreitä. Päätin välittömästi kirjan luettua kokeilla viljatonta ruokavaliota (ei vehnää, ei ruista, ei kauraa eikä ohraa). Mitään muuta en muuttanut elämässäni. Olen nyt ollut tasan vuoden viljattomalla ruokavaliolla enkä palaa enää käyttämään viljoja ruokavaliossani. Vatsa ei ole ollut turvonnut kertaakaan, hiukset ovat tuuheutuneet ihan mahottomasta vaikkei ne huonossa kunnossa edes olleet. Kampaaja ihmetteli, että olenko istuttanut lisää tukkaa !Ihoa ei tarvitse rasvata koska se ei enää kutise eikä punoita. On ihanaa kun ei tarvitse ajatella iho-oireilua kokoajan. Rasvaan silloin tällöin ihoa sen takia kun kaapit ovat täynnä ihorasvoja En ole tarvinnut ollenkaan enää astmalääkitystä - ei ahdista enää. Naisten vaivat ovat vähentyneet eikä endometrioosia enää ole tullut,mikä on aivan käsittämätöntä. Gynekologi piti mahdottomana ajatusta, että se johtuisi viljattomuudesta. Hänen mielestä se johtui siitä kun syön e-pillereitä, joita hän on minulle määrännyt. Ainut vaan kun en ole koskaan hakenut ainuttakaan e-pillerireseptiä apteekista. Kaikkein oudointa on, että olen koko ikäni ollut allerginen nikkelille ja nyt voin ihan hyvin pitää farkkuja niin, että metallinen nappi on ihollani eikä siitä tule mitään oireita. Pidin farkkuja neljä päivää putkeen päällä eikä tullut ihottuman ihottumaa. Huuleni eivät enää rohdu - en tarvitse enää huulirasvaa. Mielialani on tasainen enkä enää juurikaan kiukuttele. Aivan kuin olisin saanut uudet hermot. Kertaakaan ei ole ollut suussa aftoja. Minulla ei ole ollut ainuttakaan flunssaa, joita minulla oli ennen pari kolme vuodessa. Nyt koputan jo puuta! Ajatukseni ovat kaiken kaikkaan selkeämmät ja minulla ei ole enää kokoajan kiire. Minua on yhden ainoan kerran närästänyt ja se oli eläkejuhlissa, joissa en kysynyt sisältääkö ruoka viljaa. Olisi pitänyt kysyä, koska oli erittäin ärsyttävää kun röyhtäyksiä tuli minuutin välein. Minun on ollut helppo olla viljattomalla linjalla, mutta työkavereille ja sukulaisille viljattomuuteeni on suhtauduttu välillä kuin olisin spitaalinen. Kukaan ei tunnu käsittävän kuinka suuri osuus viljoilla on ihmisten vaivoihin ja vakaviinkin sairauksiin (erilaiset syövät !). James Bralyn ja Ron Hogganin kirjasta selvenee kristallinkirkkaasti se miksi toiset oireilee viljoille ja miksi toiset eivät oireile. Kaikki on kiinni siitä pääseekö viljan proteiineja sulamattomana verenkiertoon. Jos viljan sulamattomat proteiinit pääsevät verenkiertoon, niin suurella todennäköisyydellä ne pystyy kääntämään ihmisen immuniteettijärjestelmän toimimaan itseä vastaan ja alkaa omien kudoksien tuhoaminen (nivelreuma, astma, paksunsuolentulehdus,päänsäryt,nivelk ivut...). Joillakin ihmisillä on niin hyvät maksaentsyymit, että ne sulattavat täydellisesti viljan proteiinit, mutta voi niitä parkoja, joilla näin ei ole. Minulla ei ennen mikään ruoka tuntunut sulavan. Luulin ettei mun kannata syödä lihaa tai rasvaisia ruokia. Mutta nyt ruoka sulaa kun olen viljattomalla. Syön nyt enemmän lihaa ja rasvaisia juustoja ja kananmunia ja vatsa voi hyvin ja minä voin hyvin. Hemoglobiiniarvot ovat nousseet vaikka ne eivät kovin alhaiset olleet, mutta ovat nousseet kuiteskin. Toivon sydämestäni, että monien ihmisten silmät ja korvat ja aivot avautuisivat sen verran ,että tajuaisivat, että leipä ei välttämättä sinua tiellä pidäkään- ei ainakaan ilman vaivoja !


    • Vasta tulokset saanu

      Onko ruokavalio ehdoton jos on todettu B-HLA-keli-testeissä tulos positiivinen?
      En ole muita testejä ottanut. Ravintoneuvoja neuvoi edellämainittuun testiin.
      Osaisiko joku auttaa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1372
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1265
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1170
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1052
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1006
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1005
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      993
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      979
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      971
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      970
    Aihe