Kateelliset?

tyllelö

Hei
Olen tuumaillu tässä jonkin aikaa, miten paljon lapsettomuudesta kärsivät ihmiset ovat mieltä toisten raskaudesta?
Itse olen nyt 30 3rv ja mieheni kerto veljelleen että siitä tulee setä.
Aluksi tämä mieheni veli oli iloinen meidän puolestaan, mutta yhtä äkkiä se alkoi haukkua mua aina humalatilassa ja haastaa koko ajan riitaa meidän kanssaan.
Tiedämme sen että ne on yrittäny lasta 2-3 vuotta, mutta onko toi ihan normaalia lapsettomuudesta kärsivän ihmisen oireilua?
Ajattelimme että tästä mieheni veljestä tulisi toinen kummi tälle vauvalle, mutta tollanen käytös mua kohtaan ja pilkkaaminen.. En halua tätä lapseni kummiksi..
Mikä niitä oiken vaivaa??

9

446

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei,

Kiitos kysymyksestä. Ymmärrän ristiriitaiset tunteesi. Lapsettomuus herättää usein vaikeita kateuden, vihan ja epäreiluuden kokemuksia. Uhataanhan siinä ottaa pois jotain sellaista, mikä vaikuttaa koko loppuelämään ja oman elämän merkitykseeen. Lapsettomuus voi vaurioittaa miehistä/naisellista identiteettiä, millainen mies olen jos en saa lasta aikaiseksi?

Läheisten raskaudet ovat usein kaikkein hankalimpia kestää. Omat vaikeat tunteet eivät tietenkään oikeuta kuvaamaasi käytyöstä. Lapsettomien yhdistys Simpukasta voi tilata läheisen oppaan http://www.simpukka.info/fi_fi/verkkokauppa/read_shop.php?category=tuotteetvihkoset&sivu=tuotteetvihkoset&group=tuotteet&otsikko=Vihkoset , joka voi auttaa teitä ymmärtämään paremmin miehesi veljeä ja ehkä saamaan asian puheeksi.

Syysterveisin
      Anne-Maria / Väestöliiton klinikat

• En usko kateuteen

Kyselit, onko tuo normaalia käytöstä lapsettomuudesta kärsiville, ja vastaan, että ei ole. Epäilen suuresti, että tässä on kyse muusta kuin kateudesta.

Meilläkin kärsittiin lapsettomuudesta aikanaan. Kaikki muut ihmiset olivat meitä kohtaan ihan tavallisia, niin kuin hyvä onkin, mutta miehen veljen vaimo ei pystynyt millään olemaan ottamatta asiaa esille milloin mitenkin, kautta rantain. Kun hän laittoi niitä lapsia maailmaan tasaisin väliajoin, hän aivan ilmeisesti kuvitteli meidän, tai ainakin minun, olevan kauhean kateellinen ja katkera hänelle.

En ollut tippaakaan. En vain ollut, ja loppujen lopuksi se ongelma oli enemmänkin hänellä kuin minulla.

Ap voisi miettiä, voisiko miehen veljen käytös johtua muusta kuin kateudesta. Se saattaa aivan oikein liittyä ap:n raskauteen, mutta vaikuttimena siinä voi olla vaikkapa se, että nyt näyttää sitten siltä, että velipoika on joutumassa lopullisesti yhteen ihmisen kanssa, joka ei saumattomasti sovikaan tämän toisen veljen mielenlaatuun. Tämä voi olla yksi selitys.

Miehet on yleensä naisia realistisempia näissä lapsi / lapsettomuus -asioissa. Lapsettomuus toki koskettaa miestäkin, mutta harvemmin he varsinaisesti kateellisia ovat kenenkään lapsensaanneista. Luulisi tuossakin tapauksessa, että mies olisi sitten kateellinen tuolle veljelleen tämän isäksi tulemisesta, ja ilkeilisi tälle, eikä veljen vaimolle.

• Vivalda

Minusta keskustelun aloittajalla ovat nyt menneet kateellisuus ja katkeruus sekaisin keskenään.

Itse kyllä voin myöntää näin lapsettovana olevani kateellinen. Olen kateellinen, koska en saa ehkä koskaan kokea sitä onnea, mitä muille on annettu.
      En kuitenkaan ole siitä läheisilleni KATKERA. Itken kyllä yksikseni kuultuani vauvauutisia tai nähtyäni vastasyntyneen vauvan, mutta en näytä tunteitani helposti muille.

Henkilökohtaisen kokemukseni mukaan lapsettomuuden suru on hiljaista, äänetöntä surua, ja täytyy olla todella hankala luonne jo olemassaan, että alkaa siitä syyttää muita. Useimmiten lapsettomat syyttävät lähinnä itseään, häpeilevät ja nolostelevat.

Kyseisellä henkilöllä on todennäköisemmin jotakin muuta hampaankolossa.

Eniten minua kuitenkin ihmetyttää kirjoituksessasi se, että miksi ihmeessä sitten olet miehesi veljen seurassa tämän ollessa humalassa? Humalaiset ihmiset kun tunnetusti voivat äityä väkivaltaisiksi, en itse missään tapauksessa ottaisi sitä riskiä raskaana ollessani, että humalainen tuuppaa minut nurin tai kaatuu päälleni - vaikka ihan tarkoittamattaankin. Itse sinun tilanteessasi tapaisin miehesi veljen selvinpäin ja yrittäisin selvittää asian hänen kanssaan. Henkilön ollessa humalassa en menisi lähellekään.

Suorastaan ihmetyttää, mikä raskaana olevia naisia vetää istumaan iltaa humalaisten seurassa? Pari kaljaa/siideriä on ok, mutta jos ryyppäämään ruvetaan, on odottavan äidin paikka muualla, jo oman ja lapsensa turvallisuuden kannalta.

• Vivalda

Ja ennen kuin minua kukaan tuomitsee nössöksi tai vanhukseksi, niin olen 25-vuotias ja tykkään todella bailata. Tai tykkäsin, ennen kuin havaitsimme, etten tule kovinkaan helposti raskaaksi.

Pidän kuitenkin lasta tärkeämpänä kuin ryyppyseuraa. Siinä punnitaan, ketkä ovat aitoja kavereita ja ketkä eivät. Iltaa voi istua vaikka leffankin merkeissä, ilman alkoholia tai parin huurteisen voimin. Mikäli kavereille ryyppääminen on tärkeämpää kuin ajanvietto kanssani, eivät he ole oikeita ystäviä.

• Vivalda
        Vivalda kirjoitti:

Ja ennen kuin minua kukaan tuomitsee nössöksi tai vanhukseksi, niin olen 25-vuotias ja tykkään todella bailata. Tai tykkäsin, ennen kuin havaitsimme, etten tule kovinkaan helposti raskaaksi.

Pidän kuitenkin lasta tärkeämpänä kuin ryyppyseuraa. Siinä punnitaan, ketkä ovat aitoja kavereita ja ketkä eivät. Iltaa voi istua vaikka leffankin merkeissä, ilman alkoholia tai parin huurteisen voimin. Mikäli kavereille ryyppääminen on tärkeämpää kuin ajanvietto kanssani, eivät he ole oikeita ystäviä.

Ja edelleen, kun puhun parista siideristä/kaljasta/huurteisesta, tarkoitan siis ystävien nauttimaa alkoholia, en raskaana olevan itsensä.

• parpamama.0-

onkohan nyt taas hieman yliammuttua sun tekstis.. jos pitää oikeesti esim mökkireissu tma jättää väliin koska veli juo muutaman kebarin niin huonosti menee. aloittaja varmasti tarkoitti sitä,eikä mitää konttaavaa yrjöövää iioottia. tunteet tuppaa purkautumaan jo parin oluen jälkeen,mulla ainakin. itse kärsin KÄRSIN lapsettomuuesta ja vannon että muutama kalja saa kyllä kyyneleet silmiin jos aihe tulee esiin. ei tietenkää se anna oikeutta ivaan ja riehumiseen mutta tunteeet on herkempiä alkoholin seurassa.
        aloittajalle : koita jaksaa,ja muistuta veljeäsi että hänen aikansa tulee myös. sun onni ei ole siltä pois. ja voimia sinne

• Julistiina
        parpamama.0- kirjoitti:

onkohan nyt taas hieman yliammuttua sun tekstis.. jos pitää oikeesti esim mökkireissu tma jättää väliin koska veli juo muutaman kebarin niin huonosti menee. aloittaja varmasti tarkoitti sitä,eikä mitää konttaavaa yrjöövää iioottia. tunteet tuppaa purkautumaan jo parin oluen jälkeen,mulla ainakin. itse kärsin KÄRSIN lapsettomuuesta ja vannon että muutama kalja saa kyllä kyyneleet silmiin jos aihe tulee esiin. ei tietenkää se anna oikeutta ivaan ja riehumiseen mutta tunteeet on herkempiä alkoholin seurassa.
        aloittajalle : koita jaksaa,ja muistuta veljeäsi että hänen aikansa tulee myös. sun onni ei ole siltä pois. ja voimia sinne

"Aluksi tämä mieheni veli oli iloinen meidän puolestaan, mutta yhtä äkkiä se alkoi haukkua mua aina humalatilassa ja haastaa koko ajan riitaa meidän kanssaan."

Kyseessä oli siis aloittajan MIEHEN veli, ja kyllä minunkin korvaani särähtää tuo "AINA humalatilassa". Mikä sinä olet sanomaan kärsiikö nimimerkki Vivalda yhtään sen vähempää omasta lapsettomuudestaan kuin sinäkään - hän puhui OMASTA KOKEMUKSESTAAN eikä siis mielestäni yleistänyt liikaa.

Enkä nyt usko, että Vivalda tarkoitti juuri aloittajaa, vaan ylipäätään raskaana olevia naisia, joita näkee baareissa ja klubeilla. Vaikka itse olisi selvinpäin, on täydessä baarissa aikamoinen riski ison raskausvatsan kanssa liikkua. Todella helposti saa kyynärpäästä vatsaan tms. ja kuten Vivalda sanoi, useimmiten täysin vahingossa!

Itse olin 22-vuotias odottaessani esikoistani, kun sen ainoan kerran lähdin selvinpäin tyttöporukassa baariin. Olisikohan mennyt n. puoli tuntia, kun ohitseni kävellyt lievästi humalainen mies horjahti minua kohti ja kaatoi minut lattialle. Sairaalareissuhan siitä tuli, vaikka onneksi mitään pahempaa ei sitten vauvalle tapahtunutkaan.

Sanonpa vaan, että minusta teksti ei ollut lainkaan yliammuttua.

• Julistiina
        Julistiina kirjoitti:

"Aluksi tämä mieheni veli oli iloinen meidän puolestaan, mutta yhtä äkkiä se alkoi haukkua mua aina humalatilassa ja haastaa koko ajan riitaa meidän kanssaan."

Kyseessä oli siis aloittajan MIEHEN veli, ja kyllä minunkin korvaani särähtää tuo "AINA humalatilassa". Mikä sinä olet sanomaan kärsiikö nimimerkki Vivalda yhtään sen vähempää omasta lapsettomuudestaan kuin sinäkään - hän puhui OMASTA KOKEMUKSESTAAN eikä siis mielestäni yleistänyt liikaa.

Enkä nyt usko, että Vivalda tarkoitti juuri aloittajaa, vaan ylipäätään raskaana olevia naisia, joita näkee baareissa ja klubeilla. Vaikka itse olisi selvinpäin, on täydessä baarissa aikamoinen riski ison raskausvatsan kanssa liikkua. Todella helposti saa kyynärpäästä vatsaan tms. ja kuten Vivalda sanoi, useimmiten täysin vahingossa!

Itse olin 22-vuotias odottaessani esikoistani, kun sen ainoan kerran lähdin selvinpäin tyttöporukassa baariin. Olisikohan mennyt n. puoli tuntia, kun ohitseni kävellyt lievästi humalainen mies horjahti minua kohti ja kaatoi minut lattialle. Sairaalareissuhan siitä tuli, vaikka onneksi mitään pahempaa ei sitten vauvalle tapahtunutkaan.

Sanonpa vaan, että minusta teksti ei ollut lainkaan yliammuttua.

Eli minustakin siis kuulosti siltä, että aloittaja on tavannut miehen veljen useita kertoja siten, että kyseinen henkilö on ollut melko vahvasti humalassa. ("AINA humalatilassa")

• miy

IHANA tuo simpukka! En edes tienny, että sellainen on olemassa! liityttiin heti molemmat jäseniksi ja simpukkapinssit tilaukseen! jotain lohtua tähän lapsettomuushoitokierteeseen. ja aiheeseen itsessään: Kyllä! Lapseton ihminen voi olla hyvinkin katkera ja katellinen raskaana olevalle läheiselleen, mutta se ei tarkoita sitä etteikö hän kaikesta huolimatta toivoisi toisille onnea. Nämä ovat todella monimutkaisia ja kipeitä asioita. Itse olen katkera ja välillä kateellinenkin, mutta pisän kyllä sen kaiken omana tietonani, eli en mene sylkemään katkeria ajatuksiani toisten naamalle. Eikä ne ajatukset ole tarkoitettu sille raskaana olevalle kaverille muutenkaan. Kyllä, koko tunnekuohu alkoi siittä, että joku lähipiiristä sanoi olevansa raskaana, mutta se kateus, katkeruus ja viha ei suinkaan kohdistu siihen raskaana olevaan, vaan koko paskaan epäreiluun maailmaan, joka ei vaan anna lapsia niille jotka niitä niin kovasti kaipaavat. Eli siis koko ''mielipaha'' alkaa siitä raskaana olevasta, mutta ei silti ole sen raskaana olevan syy. (tietenkään) Oli todella epäreilua kohdistaa patoutumia sinuun vain siksi, että sinä olet raskaana. Muistakaamme myös, että alkoholi saattoi toimia tässäkin tapauksessa kielenkannattimena

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      11
      3585
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      69
      1896
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      542
      1578
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      81
      1204
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      62
      1014
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      968
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      888
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      843
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      834
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      768
    Aihe