Kun on ajanut 30km maantieajoa,lämpömittari nousee 100C. Ylävesiletku kuuma, alavesiletku täysin kylmä. Termostaatti alavesiletkun päässä moottorissa. Nestettä ei hävitä. Eli onko termostaatti sit rikki? Muistan kyllä kesällä helteellä, oli ylävesiletku kuuma ja alavesiletku lämmin, näin kuuluu toimia.
lämmöt nousee
14
10620
Vastaukset
- Mutumies
Jaa-a, mutulla voisin sanoa että joko termostaatti on rikki TAI voiko olla että vesikiertoon on päässyt ilmaa?
- puavo123
jospa kokeilisit uutta termostaattia tai sitten voi vesipumppukin olla sökö
- vittula 9
Nyt on laitettu uusi termostaatti ja samalla uusi lämpöanturi. Vanhassa oli jousi pompahtanut pois paikaltaan ja lohkassut muovi palasen pois, muovia kun on niin eihän se kestä.
Nyt on moottorin ylävesiletku kuuma ja alavesiletku lämmin eli toimii. Lämpömittari ei nouse enää kun 80 tienoille.....sillä ei nyt niin väliä kun lämmöt ok. Pitäis tietysti ajaa taas maantieajoa 30km sit näkee mitä se näyttää. - Että semmosta
Missä moottorissa on termostaatti alavesisiletkun päässä? Empä ole moista nähnyt.
- kylläpä niitä on
Mm. Wag 1.9 tdi koneissa näin on.
- Hetkinen.
kylläpä niitä on kirjoitti:
Mm. Wag 1.9 tdi koneissa näin on.
Eikös se ole vain solenoidiventtiili siellä alavesiletkussa, termostaatti se ei taatusti ole.
- 19+20
et ole tainnut kovin montaa moottoria nähdä. Onhan noita termareita lähes kaikilla merkeillä kummassakin letkussa.
- Termari vai venttiil
19+20 kirjoitti:
et ole tainnut kovin montaa moottoria nähdä. Onhan noita termareita lähes kaikilla merkeillä kummassakin letkussa.
Alavesiletkussa voi olla vain lämpöanturilta ohjattu sähkötoiminen venttiili.
Termostaatti on AINA kannelta tulevassa virtauksessa, se ei voi toimia alavesiletkussa. - Ottakaa selvää
Termari vai venttiil kirjoitti:
Alavesiletkussa voi olla vain lämpöanturilta ohjattu sähkötoiminen venttiili.
Termostaatti on AINA kannelta tulevassa virtauksessa, se ei voi toimia alavesiletkussa.Miksi väitätte vastaan ?. Eikö tuossa selvästi sanota että VAG 1.9 tdi koneissa termostaatti on alavesiletkussa. Eikä se ole sähköohjattu venttiili, vaan ihan mekaaninen malli. Ja kaiken lisäksi se on syyläriltä tulevassa virtauksessa.
Mutta ! se ei reagoi syyläriltä tulevan nesteen lämpötilan mukaan.
Miten se sitten reagoi?. Ottakaa itse selvää. Netti on täynnä räjäytyskuvia ym. muuta materiaalia. En ala tässä pitkiä sepostuksia kirjoittamaan. - Älä sotke, opiskele
Ottakaa selvää kirjoitti:
Miksi väitätte vastaan ?. Eikö tuossa selvästi sanota että VAG 1.9 tdi koneissa termostaatti on alavesiletkussa. Eikä se ole sähköohjattu venttiili, vaan ihan mekaaninen malli. Ja kaiken lisäksi se on syyläriltä tulevassa virtauksessa.
Mutta ! se ei reagoi syyläriltä tulevan nesteen lämpötilan mukaan.
Miten se sitten reagoi?. Ottakaa itse selvää. Netti on täynnä räjäytyskuvia ym. muuta materiaalia. En ala tässä pitkiä sepostuksia kirjoittamaan.Se on aivan sama millä sitä venttiiliä ohjataan, se on venttiili eikä termostaatti koska se ei toimi itsenäisesti läpivirtaavan nesteen lämmöstä.
- Näin siinä käy.
Älä sotke, opiskele kirjoitti:
Se on aivan sama millä sitä venttiiliä ohjataan, se on venttiili eikä termostaatti koska se ei toimi itsenäisesti läpivirtaavan nesteen lämmöstä.
Taisi mennä saivarteluksi. Kyseessä on termostaatti sanan merkityksessään. Toimii täysin itsenäisesti. Avaa jäähdyttäjän nestekierron kun moottorin vesitilan lämpötila nousee tiettyyn tasoon. Toimii siis samalla tavalla kuin ylävesiletkussakin oleva termostaatti. On myös niin samannäköinen, että ei heti erota muista temostaateista.
Mutta koska en halua haastaa riitaa näin Joulun alla. Seuraavan kerran kun haen tämän hm.. osan Seatiin, Skodaan, Audiin tai Volkkariin, lupaan tiskillä kysyä: "Saisinko tähän autoon epäitsenäisen, lämpötilaohjatun nestekierron säätöventtiilin" - mikidelius
Termari vai venttiil kirjoitti:
Alavesiletkussa voi olla vain lämpöanturilta ohjattu sähkötoiminen venttiili.
Termostaatti on AINA kannelta tulevassa virtauksessa, se ei voi toimia alavesiletkussa.Mb w124 e250 termari alavesiletkun yläpäässä !
- a
Toyotan 4a sarjan moottoreissa ja vissiin monissa muissakin toyotan koneissa.
- vittula9
Kyllä se ihan on termostaatti, sillä nimellä se on ostettu.
Kävi tuos vielä niinkin, että yhtäkkiä lämmöt ei enää nousseet kuin 60 maantie ajossa, kaupungissa vasta 90, eli tämä termostatti oli mennyt taas paskaks, muovit lohjenneet, outoa. Oli varmaan vaan huonosta tuurista. Kävin alkuperäisen osan merkkikorjaamolta, huomasi kyllä että lujemmannäköinen oli kuin tarvike ja nyt pelittää.....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 754301
Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti
Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans974022Surullista
Että menetit sen naisen , tosi surullista ja vielä oman tyhmyyden takia ,ymmärrän että se on masentavaa582507Muuttunut käytös
Onko kaivattusi käytös muuttunut? Tiedätkö mistä se johtuu? Haluatko kertoa, mitä tapahtui?672367Väkeä oli liikkeellä
Nyt leijutaan pilvissä. Kun eläinpuistossa oli porukkaa 😆😆 Olihan siellä kun ilmaiseksi pääsivät. Eiköhän se juuri sik412054- 1282014
- 491939
Kummallista
Oletteko koskaan ihastuneet ihmiseen, joka ei ulkonäöltään vastaa ollenkaan ihannettanne?541708BOIKOTOIN - Ei mitään Suomi.fi postilaatikoita käyttöön
Ainakaan minulle! Vai että pitäisi alkaa siellä käyädä katselemassa tammikuusta 2026 siis periaatteessa päivittäin että1371696- 561682