mistähän nämä oireet johtuvat?!

tyttö18v

olen 18v naisenalku. minulla on jo pidemmän aikaa uloste muuttunut tavallista löysemmäksi, ei ole vetistä mutta kuitenkin tosi löysää. aika ajoin uloste voi olla todella vaalean väristä, rukseaa mutta tosi vaaleaa ja toisinaan jopa keltaista.
pari kertaa parin kuukauden aikana vessapaperiin on ulostuksen jälkeen tullut 1 pieni pisara kirkastaverta mutta ulosteen seassa en ole verta nähnyt.
peräaukkoni myös kutiaa aika ajoin häiritsevän paljon. minulla on koko ikäni ollut hidas aineenvaihdunta, ulostan pari kertaa viikossa ja näin on aina ollut huolimatta siittä että kuituja syön hyvin.

en syö vilja ym. tuotteita. suvussa ei ole mitään suolistosairauksia paitsi edesmennyt pappani kuoli paksusuolensyöpään....muistaakseni hän ei kuitenkaan edes ollut veriteiste minulle sukua. mutta olen kuullut että 90% suolistosyövän saavista on yli 50v ja loput 10% heti lähemmäs 50vuotiaita joten en usko että minulla alle 20v voi olla paksusuolensyöpä.

tulehdusarvoni ovat olleet 7kk korkealla (senkka) mutta syytä ei ole löytynyt tutkimuksista huolimatta, suoliani ei olla tutkittu eikä peräaukkoa yleensäkään.

mistä ylipäätään voivat johtua vaaleat ja keltaisetkin ulosteet ja peräaukon kutina?

20

6797

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • epätoivone yksilö

      Hei! mulla täysin samanlaista oiretta - kesän aikana huomasin että ulosteet vaaleita, useimmiten keltaista.. sellaista öljyistä (kiiltävää) höttöistä ja haisee jotenk teräkselle tai jollekin...

      elo-marraskuun aikana katsottu kilpirauhanen, maksa-arvot yms.. verikokeista, ylävatsan ultraääni tehty - ei mitään huomioitavaa.

      laktoosin sieto katsottiin, ei ongelmaa siinä.. sen sijaan keliakia 2 genotyyppiä löytyi eli siis että on alttiutta keliakiaan geeneissä, mutta siis ei siitä selviä että onko keliakia vai mikä. Tänään oli aika lääkärillä ja laittoi lähetteen gastroskopiaan, josta toivottavasti ainakin selviää että onko keliakia vai ei.

      sitä odotellessa... niin ja sellainen juttu että söin kesällä antibioottikuurin jonka aikana en syönyt mitään maitohappobakteereja tms, joten yks vaihtoehto mun kohdalla voi olla että antibiootti tuhosi vatsastani myös "hyvät" bakteerit, tarjoten mahdollisuuden huonoille bakteereille rakentaa kantansa mahaani..

      tämä on siis yksi minun teoriani siitä mikä voi olla kyseessä jos ei keliakiaa ole.

      tosiaan aivan samankaltaista oiretta, ja peräaukon kutinaa ja tuntuu että sieltä itsestään vuotaa suunnilleen jotain - yhtäkkiä aina huomaa että peräaukko tuntuu tahmaiselta ja on käytävä pyyhkimässä... rajoittaa hieman elämää voisi sanoa! kotonahan tuota voi tehdä mutta entäs jos on jossain kylässä tai ulkona ? *sigh*

      Täytyy kuitenkin sanoa kun nyt olen tän viikon ollut syömättä esim ruisleipää tai makaronia niin nyt ei tuota ole ollut laisinkaan... tää kielis tietysti keliakiasta mutta niinku sanoin niin se selviää sitten gastroskopian myötä.

      Ekana ku huomasin tän että ulosteet keltaisia niin tottakai pelästyin että maksa kyseessä.. no maksa-arvot erinomaiset, ja ylävatsan ultraäänen mukaan maksa normaalin kokoinen ja näköinen jne.. sitten yks syy vois olla sappikivet tai sappitiehyen tukos - ei näkynyt ultrassa niitäkään!

      ulosteissani huomaan myös sulamatonta ruokaa, palasina yök
      eli siis ruonsulatusongelmia.

      mennyt koko kesä näissä merkeissä ja nyt jo talvi koputtelee ovella.
      toivon saavani selvyyden tähän vittumaiseen oloon..

      muita oireita:

      hiustenlähtö, voimakas.. hiukset menneet vuoden kahden aikan tosi huonoon kuntoon rasvottuu tosi nopeesti ja harventunut - tämä on se syy miksi alunperin lähdin apua hakemaan.. sitten ilmeni nämä vatsaoireet viel päälle :(

      silmien kutina, punoitus, ärtyneisyys

      kädet jalat palelee aina, muutenkin usein sellainen kuumeinen ja kylmä olo

      kilpirauhasta epäilin eka, mutta nyt oli arvot vielä elokuulta parantuneet joten en usko enää sen olevan kyseessä.. nyt keskityn näihin vatsaoireisiin eka ja seurailen oireita kilpparin suhteen.

      keliakiaa vastaan vaan puhuu se, että kun se aiheuttaa esim. anemiaa rauta ei imeydy eikä muut ravinteet - niin mulla hemoglobiini ferritiini hyvä, b12 hyvä, foolihappo hyvä..

      Toivoisin että ensi keväänä voisin jo elää :(

      tää rajoittaa elämää aika paljon tää mun fyysinen pahoinvointini

    • aloittaja_tyttö

      Hei sinä epätoivoinen yksilö. Pelotti lukea tekstis, ihan kun olisit musta kirjoittanut!

      Mulle tehtiin just kans vatsan ultra ja maksa ja haima on normaalit ja sappitiehyet ym. Eli ei mitään vikaa... Maksa-arvoni ovat TODELLA hyvät, kilpirauhasvaivaa ei ole eikä allerigoita.

      Sain kuukausi takaperin antibioottikuurin ja en myöskään maitohappobakteerivalmisteita käyttänyt samanaikaisesti....

      Mulla myös ulosteessa sulamatonta ruokaa, edellispäivänä esim porkkanakuutioita ulosteen seassa ihan sellaisenaan...

      luin vielä viestis loppuun ja joo kaikki samat oireet mulla, hiukset lähtee ja rasvottuu, silmäoireet samat ja mulla kans kylmät raahat.. aloin heti elokuussa käyttään villasukkia....

      jotenkin musta tuntuu et oli tää mitä vaan, meillä saattaa nyt olla sama tauti tai ainakin oirelun syy olla sama!!

      ootko minkä ikäinen?

      • epätoivone yksilö

        Hei! olen 27v mieshenkilö..

        ja hiukset on jo vuoden puolentoista ajan aikana menneet surkeaan kuntoon, mutta mahaoireet vasta tässä kesän aikana tosiaan! eli en tiedä liittyykö toisiinsa

        söin Kefexin antibioottikuurin , 2 x 750 mg per vuorokausi, kaks viikkoa.

        Lääkäri ei tosiaan sanallakaan sitten viittinyt mainita että antibiootti voi tappaa mahasta ne hyvät bakteerit ja sitten menee bakteerikanta sekaisin ja otolliset olosuhteet huonolle bakteerikannalle!

        että en tiedä josko tää vatsajuttu tosiaan liittys siihen antibioottikuuriin, mutta se ei selittäs näitä mun muita oireita siltikään!

        arvaa sapettaako jos selviää sitten gastroskopian jälkeen että ei oo keliakiaa ja että on tosiaan toi antibiootti tehnyt hallaa elimistölle ja kaikki se olisi selvinnyt ulostenäytteestä ?

        ja kun en voi nyt edes mennä mitään probiootteja syömään koska en halua häiritä sitä keliakia tutkimusta... eli joudun siihen asti venaan ja kärsimään tän mahan kanssa.. kyllä hatuttaa!

        oikeesti ei voi olla totta että sullakin toi antibiootti vielä mukana kuvioissa - sattumaa vai ei ?

        suosittelen että pyydät että katsoo ulostenäytteen.. itse ehdotan sitä jos gastroskopian mukaan ei ole keliakiaa.. vituttaa vaan toden teolla että kun tiedän ettei se gastroskopia ole kiva kokemus, niin ihan turhaan sekin tulee sitten otettua.. ja kun en voi tosiaan mitään tehdä esim. ruokailutottumuksia muuttaa nyt omin päin ennen kuin on se ohutsuolinäyte tehty koska muuten tulokset vääristyisi

        mulla oli kesällä crp lähes 80 ja sain siihen sen Kefexin kuurin, epäiltiin stafylokokkia joka olisi tullut iholta tms kun sain haavan käteeni.. mutta sitä ei edes tutkittu että mikä kyseessä annettiin vain antibiootti ja tässä seuraus (ehkä, kun ei voi tietää johtuuko antibiootista)


      • Tuatto
        epätoivone yksilö kirjoitti:

        Hei! olen 27v mieshenkilö..

        ja hiukset on jo vuoden puolentoista ajan aikana menneet surkeaan kuntoon, mutta mahaoireet vasta tässä kesän aikana tosiaan! eli en tiedä liittyykö toisiinsa

        söin Kefexin antibioottikuurin , 2 x 750 mg per vuorokausi, kaks viikkoa.

        Lääkäri ei tosiaan sanallakaan sitten viittinyt mainita että antibiootti voi tappaa mahasta ne hyvät bakteerit ja sitten menee bakteerikanta sekaisin ja otolliset olosuhteet huonolle bakteerikannalle!

        että en tiedä josko tää vatsajuttu tosiaan liittys siihen antibioottikuuriin, mutta se ei selittäs näitä mun muita oireita siltikään!

        arvaa sapettaako jos selviää sitten gastroskopian jälkeen että ei oo keliakiaa ja että on tosiaan toi antibiootti tehnyt hallaa elimistölle ja kaikki se olisi selvinnyt ulostenäytteestä ?

        ja kun en voi nyt edes mennä mitään probiootteja syömään koska en halua häiritä sitä keliakia tutkimusta... eli joudun siihen asti venaan ja kärsimään tän mahan kanssa.. kyllä hatuttaa!

        oikeesti ei voi olla totta että sullakin toi antibiootti vielä mukana kuvioissa - sattumaa vai ei ?

        suosittelen että pyydät että katsoo ulostenäytteen.. itse ehdotan sitä jos gastroskopian mukaan ei ole keliakiaa.. vituttaa vaan toden teolla että kun tiedän ettei se gastroskopia ole kiva kokemus, niin ihan turhaan sekin tulee sitten otettua.. ja kun en voi tosiaan mitään tehdä esim. ruokailutottumuksia muuttaa nyt omin päin ennen kuin on se ohutsuolinäyte tehty koska muuten tulokset vääristyisi

        mulla oli kesällä crp lähes 80 ja sain siihen sen Kefexin kuurin, epäiltiin stafylokokkia joka olisi tullut iholta tms kun sain haavan käteeni.. mutta sitä ei edes tutkittu että mikä kyseessä annettiin vain antibiootti ja tässä seuraus (ehkä, kun ei voi tietää johtuuko antibiootista)

        Samanlaisia kokemuksia, pitkittyneen bursiitin (nivelpussin tulehdus, aiheuttaja ilmeisesti stafylokokki) takia jouduin syömään 3 Kefexin - kuuria. Pari kuukautta meni sen jälkeen kärvistellessä ennen kuin alkoi helpottamaan eikä vatsa vieläkään ole entisensä. Ja viimeisestä kuurista on sentään jo melkein vuosi.

        Miten sulla vatsa oireilee ja missä kohtaa vatsaa?


      • epätoivone yksilö
        Tuatto kirjoitti:

        Samanlaisia kokemuksia, pitkittyneen bursiitin (nivelpussin tulehdus, aiheuttaja ilmeisesti stafylokokki) takia jouduin syömään 3 Kefexin - kuuria. Pari kuukautta meni sen jälkeen kärvistellessä ennen kuin alkoi helpottamaan eikä vatsa vieläkään ole entisensä. Ja viimeisestä kuurista on sentään jo melkein vuosi.

        Miten sulla vatsa oireilee ja missä kohtaa vatsaa?

        ai mitenkö oireilee ? ulosteet keltaisia, "öljyisiä" (kiiltää), höttöisiä, ilmavia.. turvotusta, röyhtäilyä, ilmavaivoja, oikea ylävatsan alue välillä ihan kosketusarka.. silmien kutina ja ärsytys.

        ai jumalauta miten mua pistää vihaks että jos gastroskopian mukaan ei ole keliakiaa vaan antibiootin vika.

        NIIN JA SE KAIKKEIN VEEMÄISIN OIRE - HIUKSET LÄHTEE PÄÄSTÄ. JA SIIS EN TARKOITA MITÄÄN "VOI VOI SUIHKUSSA LÄHTI KYMMEN IRTOHIUSTA" VAAN NIITÄ ON VARMAAN TUHAT, KÄDET AINA IHAN MUSTANA KU NIITÄ PESEE HIUKSISTA.


    • probiooteilla alkuun
    • epätoivone yksilö

      Niin ja sitten sellainen juttu kanssa, että mulla tulee syömisen jälkeen suuhun sellainen ulosteen maku tosi paha (tai siis voisin kuvitella että uloste maistuisi siltä)

      ja pesen hampaat vähintään kahdesti päivässä ja käytän suuvettä hammaslankaa jne joten ei ole mistään sellaisesta kyse vaan liitty tohon mahaan jotenkin tuokin veemäinen oire

    • aloittaja_tyttö

      moi taas!
      äsken huomasin että mulla tulee ulosteessa myös verta. tai siis kun pyyhin paperiin tulee myös kirkasta punaoranssia verta vähän. Uloste itsessään tosi löysää vaaleaa ja limaista....
      vatsakipua ei ole missään muodossa eikä ulostaminenkaan mua satu ja haavoja ei oo takapuolessa...
      päätä on särkenyt paljon yhtä kauan kuin suolisto-oireitakin ollut. Mä sitte soitin ja varasin ajan terveyskeskukseen. kerroin oireet ja sain ajan heti maanantaille.

      oon itte ollu 7kk ajan tutkimuksissa yliopistollisessa sairaalassa erinäisten oireiden vuoksi jotka on alkaneet toukokuussa. senkkani on koko tämän ajan ollut 50luokkaa ja crp vähän koholla 22...
      syytä ei ole löytänyt vaikka kaula on magneettikuvatta, ruokatorvi varjoainekuvattu ja kurkun pää tähystetty. vatsa ultrattu ja otettu keuhkokuvat pariin kertaan ja kohtu ja munasarjat ultrattu....jopa syöpiä on epäilty mut löydoksiä ei vaan ole.

      aikaisemmat oireeni - palelu, väsymys, luusäryn omainen kipu ja toisinainen hikoilu ja nielemisvaikeus ovat siis aiemmat oireeni mutta nyt nää uloste-vaivat on uusia ilmentymiä mulle.

      en tiedä miten lähdetään tutkiin ja tutkitaan tkssa mitenkään. oon tammikuussa lähdössä 2kk ulkomaille ja ei oo mukava lähteä jos ei tiedä olevansa kunnossa.

      • epätoivoi yksilö

        ja mul tulee kanssa tota nimenomaan kirkasta verta peräaukosta, mutta en tiedä tuleeko peräaukosta (johtuen siitä ku joutuu niin usein pyyhkiin) vai ulosteessa.. mut nimentomaan kirkasta tosiaan


    • epätietoine yksilö

      onko sulla ollut hiustenlähtöä esim. aiemmin ennekuin maha-oireet alko ?

    • aloittaja_tyttö

      juu en kans tiedä mistä toi veri tulee, mut käsittääkseni jos veri on kirkasta nii se ei ainakaan kovin syvältä suolistosta voi olla peräisin koska muuten se ilmenis mustana ulosteen seassa....ja siis en tiedä liittyykö toi hiustenlähtö tähän mut sitä on ollut jo keväästä asit :D

    • Heijdo

      Nyt kiinnostaisi, että mistä nuo oireet johtuivat?
      Itseltäni lähtee hiukset päästä, uloste on ohutta, vaaleaa, limaista ja välillä mukana myös kirkasta verta. Kefeksin -kuurista 10 kuukautta...

    • Kärsinyt

      Jo 2 vuotta sitten syöty antibioottikuuri vaikuttaa vieläkin ruoansulatukseen ja mahatauti tulee vähintään pari kertaa vuodessa! Saman tyyppisiä oireita ollut mitä tässä viestiketjussa näkyy. Nyt viimeisimmän mahataudin jälkeen aloin juomaan aloeveramehutiivistettä ja ottamaan luontaistuotekaupasta vahvinta maitohappobakteeria mitä löysin. Muutama päivä kulunut ja olo on todella paljon kohentunut. Mielenkiinnolla jään odottamaan, saako näistä pysyvän avun. Olen päättänyt että otan eri maitohappobakteeri valmisteita senkin jälkeen kun olen ensin syönyt 2 viikkoa vahvinta maitohappobakteeria kuurina. Uskoisin että tuotteita kannattaa vähän vaihdella ettei ruoansulatus pääse yhteen tiettyyn "tottumaan". Tuosta aloevera valmisteesta aloeverageeli olisi lienee parasta, joten kun tuo mehutiiviste loppuu tilaan sitä jostain itselleni. Luin jostain että maitohappobakteereista probiootit tarvitsevat prebiootteja toimiakseen, ja prebiootteja saa mm. syömällä jogurttia. Joten ostin laktoositonta jogurttia myös jääkaappiin. Näillä mennään ja alku on ainakin ollut lupaava, yritän tänne muistaa päivittää miten on nämä auttaneet pidemmällä aikavälillä...

      • Kärsinyt

        Minuakin suututtaa että lääkäri ei antibioottia määrätessään varoittanut siitä, että ruoansulatus voi mennä sekaisin ja kuurin aikana kannattaisi syödä samalla maitohappobakteereja esim. precosaa.. Ruoansulatusongelmat ei kuitenkaan ole pikkujuttu ja haittaa elämää tosi paljon! :(


    • Anonyymi

      Samoja oireita ku epätoivosella yksilöllä, selkiskö mistä johtuu?

    • Anonyymi

      Sappivaivaa, jos kirkuvan keltainen ripuli aamuisin. Joka vielä kirveltää peräaukon seutua.
      Sappikohtaukset taas on ankaria ylävatsakipuja joita tulee herkimmin kun syö määrättyjä ruokia, esimerkiksi kaalikasveja.
      Muutoin semmoinen löysä uloste voi viitata paksusuolen ongelmiin. Ilmeisesti syöt aika vähän.
      Ruokaa tulisi syödä useita kertoja päivässä, jopa 5 ateriaa. Eli aamupala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala. Aterioista jokaisen ei tarvitse olla isompi, pääasia että syö semmoisia mistä saa kaikkea päivän mittaan.

    • Anonyymi

      Kannattaa testauttaa vaikkapa omatoimisesti ilman lääkärin lähetettä ulosteen hemoglobiini eli F-hHb.
      Terveystalolta saa ostettua yksittäisiä testejä ilman lähetettä. Saat labrasta mukaasi koeputken jonka sisällä on näytetikku jolla otat näytteen kotona ja viet sen seuraavana päivänä takaisin. Maksaa noin 56€.
      Saat tuloksen 2-3 päivässä Terveystalon Oman terveystiedot sivuille.
      Kaikki lukemat jotka ovat alle "<15 µg/g" on normaaleissa rajoissa ja OK tulos.
      Saat mielenrauhan jos jokin epäilyttää ulosteen värissä ja koostumuksessa ja epäilet sen liittyvän vereen.

      • Anonyymi

        Terveystalon nettiajanvaraussivulta löytyy kohta Palvelu tai asiantuntijan nimi josta valitset "Laboratorio, verikokeet" ja sitten paikkakunta.

        Varaa sivuilta itsellesi "laboratorioaika 10-minuuttia" ja lisää vapaaseen viestikenttään syy. "ulosteen hemoglobiini F-hHb" jolloin hoitaja tietää jo tulosi syyn.

        Hoitaja antaa sinulle pienen muovisen koeputken jossa näytteenottovälineet mukana, pienen minigrip pussin jossa koeputki palautetaan ja tarran johonka kirjoitat oman nimesi, henkilötunnuksesi ja näytteenottopäivämäärän ja liimaa se putken kylkeen. Lisäksi saat paperin jossa näytteenoton ohjeet ja säilytysohjeet. Näytteenottotikun pää pitää työntää sentin matkalta ulosteeseen kolmeen eri kohtaan kunnes tikun pään kierteisiin tarttuu tarvittava näytemäärä. Tikku työnnetään koeputkeen jossa on valmiiksi nestettä näytteen säilyttämiseen. Kierrä korkki tiukasti kiinni ja ravista kevyesti. Säilytä jääkaapissa jos et voi palauttaa näytettä samana päivänä.

        Palauta koeputki pussissa toimipisteen neuvontaan tai labraan jos sillä on oma palautustiski. Saat vastauksen melko nopeasti parissa päivässä ja tarvittaessa voit varata hoitajan tai lääkärin (maksullisen) konsultaation tulosten tulkinnassa. Mutta se on helppoa itsekin kun muistaa että tulos on aina muotoa <15 µg/g jos mitään ei löytynyt. Muissa tuloksissa pitää ottaa yhteys lääkäriin. Joko yksityiseen tai terveyskeskuslääkäriin.


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      153
      10980
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3083
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      210
      2922
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2157
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1918
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1729
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1716
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1617
    9. 84
      1603
    10. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      49
      1584
    Aihe