Tampere-Kööpenhamina

Atr-cph

Suurin otsikoin on saatu lukea, että Blue1 on nyt aloittanut lennot Tampereelta Kööpenhaminaan. Blue1-henkilökuntaa tosin ei näillä lennoilla näy. Lennot nimittäin lentää ruotsalainen Golden Air. Ohjaamohenk.kunta on Golden Airin palkkalistoilla kun taas matkustamohenk.kunnan palkan maksaa Airpro. Koneet omistaa Golden Air.Blue1 itse sanoo henkilökuntaansa irti mutta samaan aikaan kuitenkin laajentaa reittejään. Ja näinhän se onnistuu: annetaan työt muille yhtiöille.No, koneen pyrstöön lenee maalattu "Blue1", joten kai se sitten on Blue1:n lento. Onkohan tämä suuntaus yhtiön tulevaisuuden visio?

13

1248

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Visioton

      Missäs niitä suuria otsikoita on ollut? Ainakaan Tammpereen ulkopuolella ei ole tainnut hirveästi ylittää uutiskynnystä. Ja huuhaauutinenhan se olisikin. Miten niin "on nyt aloittanut"? Eihän siitä ole kuin pari vuotta, kun Blue1 viimeksi lopetti TMP-CPH reitin. "Uusista" reiteistä saa uutisia aikaan, kun lopettaa ja sitten taas aloittaa.

      Eikä ole uutta sekään, että "yhteen konetyyppiin siirtynyt" Blue1 ostaa kapasiteettia milloin mistäkin ja sen nimissä lennetään milloin milläkin. Visioissa eli harhanäyissä tätä ei aina korosteta mutta kyllä se on varmaan suunniteltua tulevaisuuttakin.

      Kaupallisestihan kyse on - kuten Blue1:n tiedotteestakin käy aika selvästi ilmi - siitä että tarvitaan syöttöliikennettä SAS:n reiteille Kööpenhaminasta. Tähän SAS-konserni (joka on edelleen korkean kustannustason yhtiö) ostaa halpaa kapasiteettia sieltä mistä saa. Melko yhdentekevää on, ottaako sitten SAS vai Blue1 sellaiset lennot nimiinsä. Ilmeisesti nyt katsotaan, että suomalaisuus myy ja siksi Blue1 hoitaa järjestelyt.

      Tilanne selviää myös hintoja katsomalla. Jos haluaa lentää Tampereelta todella vain Kööpenhaminaan noilla lennoilla, hinnat ovat luokkaa 300 euroa suuntaansa. Eli myydäänhän niitä jos joku välttämättä haluaa ostaa. Mutta jos ostaa matkan vaikkapa Tampereelta Kööpenhaminan kautta Roomaan, saattaa päästä halvemmalla, ja joka tapauksessa syöttöliikennelennon osuus hinnasta on melkoisen pieni.

      • Mlallaaa

        Golden air operoi Blue1:n reitit myös Turusta, Tampereelta ja Vaasasta Tukholmaan. Ainakin minulle on ihan sama, kuka reitin oikeasti operoi. Todennäköisesti ko. reitit kannatavat ainoastaan tällä konseptilla. Kysehän on pitkälti syöttöliikenteestä SAS:n reiteille. Aiemmin reittiä Tampere-Kööpenhamina operoi SAS:lle tanskalainen Cimber air. Tärkeintä on se, että yhteydet pelaavat. Nyt Blue1:lla on Tampereelta Golden airin operoimana 4 lentoa päivässä Tukholmaan ja kaksi lentoa Kööpenhaminaan. Oikein hyvä juttu.

        Myöskin monia Finnairin reittejä operoi joku muu, pääasiassa FlyBe. Tällainen on esim. Finnairin reitti Tampere-Helsinki sekä monet muut Finnairin lyhyet reitit Helsingistä.


      • Jopa nyt jotakin
        Mlallaaa kirjoitti:

        Golden air operoi Blue1:n reitit myös Turusta, Tampereelta ja Vaasasta Tukholmaan. Ainakin minulle on ihan sama, kuka reitin oikeasti operoi. Todennäköisesti ko. reitit kannatavat ainoastaan tällä konseptilla. Kysehän on pitkälti syöttöliikenteestä SAS:n reiteille. Aiemmin reittiä Tampere-Kööpenhamina operoi SAS:lle tanskalainen Cimber air. Tärkeintä on se, että yhteydet pelaavat. Nyt Blue1:lla on Tampereelta Golden airin operoimana 4 lentoa päivässä Tukholmaan ja kaksi lentoa Kööpenhaminaan. Oikein hyvä juttu.

        Myöskin monia Finnairin reittejä operoi joku muu, pääasiassa FlyBe. Tällainen on esim. Finnairin reitti Tampere-Helsinki sekä monet muut Finnairin lyhyet reitit Helsingistä.

        Operoi??? Mitä tarkoittaa suomenkielessä sana "operoi"? Onko ruotsin "opereras" suomeksi "operoida"?Miten lentoja operoidaan? Eikö niitä lennetä enää?


      • kerro parempi?
        Jopa nyt jotakin kirjoitti:

        Operoi??? Mitä tarkoittaa suomenkielessä sana "operoi"? Onko ruotsin "opereras" suomeksi "operoida"?Miten lentoja operoidaan? Eikö niitä lennetä enää?

        Tuo "operoida" sana lentoliikenteessä on mielestäni ihan kuvaava ja hyvä, koska ei sille oikein parempaa suomenkielistä ilmaisua ole. "Operoida" termi tarkoittaa laajempaa kokonaisuutta kuin "lentää" -termi.

        Ilmaisu lennon "lentää" toinen yhtiö kun ei tarkoita ihan samaa, vaan tuo sana "operoi" kattaa myös maapalvelun, tarjoilut lennon aikana, matkatavarankäsittelyn jne. Eli jos "finnairin" AY-lennon operoi vaikka lufthansa, niin sen lisäksi että kone lennetään todennäköisesti lufthansan kalustolla, syöt myös lufthansa cateringin-palvelulta tilaamaa ruokaa, matkatavarasi käsittelee lufthansan maapalvelu jne.

        Voisi ehkä sanoa että "operoida" = "huolehtia lentomatkaan liittyvistä tarvittavista toimenpiteistä muun muassa konekaluston, henkilökunnan, lennon aikaisten palveluiden, maapalveluiden ja lennonvarmistus- sekä koneen huoltopalveluiden osalta".

        Mieluummin siis käytän hieman vieraperäistä operoida-sanaa kuin selitän saman asian pitkästi ja hankalasti. Vähän sama kuin käytetään jetlag-sanaa eikä "(lentomatkan aiheuttamasta) aikaerosta johtuvat fyysiset ja psyykkiset oireet" -ilmaisuja.


    • 14v valistaa

      Operoimisessa lennot lennetään toisen lentoyhtiön (Yleensä saman lentoyhtiöallianssin jäsenen, muuten yhteistyökumppanin) kalustolla ja henkilökunnalla, mutta omilla lentotiedoilla.

    • LarsJohanLarsson

      Operoida on aivan tavallinen ilmailutermi.

      • Suomalaisempi sana on ”liikennöidä”. Se esiintyy mm. Blue1:n nettivarausjärjestelmän teksteissä: kun on varaamassa vaikkapa lentoa Tampereelta Kööpenhaminaan, näkyy tietojen joukossa esimerkiksi seuraavanlainen teksti: ”Liikennöivä yhtiö Golden Air”.


    • tarkkuuttta

      huomioitavaa on että Blue1 lentää ihan omalla kalustollaan lennot Tampereen ja Kööpenhaminan välillä kesällä 2012. Keväällä aamulennon hoiti Golden Air ja iltalennon BLue1 itse.

    • Thats it!

      Pikkulinnut lauloivat, että Ryanair haluaa aloittaa lennot Tampereelta ja Lappeenrannasta Kööpenhaminaan.

      • .....

        siinä olis markkinarako - puluhan lopetti (taas kerran) suorat Köpiksen lennot, lokakuussa ennen SAS-konkurssiuutisia lippuja vielä myytiin keväälle, nyt niitä reittejä ei enää tarjota, eikä edes järkevää yhteyttä Arlandan kautta.


      • Rea Listi
        ..... kirjoitti:

        siinä olis markkinarako - puluhan lopetti (taas kerran) suorat Köpiksen lennot, lokakuussa ennen SAS-konkurssiuutisia lippuja vielä myytiin keväälle, nyt niitä reittejä ei enää tarjota, eikä edes järkevää yhteyttä Arlandan kautta.

        Siitä vain perustamaan lentoyhtiötä, jos tuollaiseen markkinarakoon uskot. Mutta muista perussääntö: lentobisneksessä voi helposti tehdä pienen omaisuuden, jos ensin omistaa suuren omaisuuden.

        Mutta ehkä ensin kannattaa tarkistaa tosiasiat. Ks. sas.fi. Kyllä sieltä löytyy suoria lentoja Tampere–Kööpenhamina. Ja vaihdollisia yhteyksiä Tukholman kautta, kokonaisaika alle 3 tunnin – sen alle on vaihdollisella paha päästä.


      • pulu-uuno
        Rea Listi kirjoitti:

        Siitä vain perustamaan lentoyhtiötä, jos tuollaiseen markkinarakoon uskot. Mutta muista perussääntö: lentobisneksessä voi helposti tehdä pienen omaisuuden, jos ensin omistaa suuren omaisuuden.

        Mutta ehkä ensin kannattaa tarkistaa tosiasiat. Ks. sas.fi. Kyllä sieltä löytyy suoria lentoja Tampere–Kööpenhamina. Ja vaihdollisia yhteyksiä Tukholman kautta, kokonaisaika alle 3 tunnin – sen alle on vaihdollisella paha päästä.

        Viimeinen suora SAS:n TMP-CPH lento on sunnuntaina 3.2.2013. Siihen ne loppuu.


      • Ei uuno
        pulu-uuno kirjoitti:

        Viimeinen suora SAS:n TMP-CPH lento on sunnuntaina 3.2.2013. Siihen ne loppuu.

        Ja jokin 2 h 40 min yhteys STO:n kautta ei sinusta ole ”järkevä”? Minkälainen vaihto neidille/rouvalle/herralle sitten kelpaisi? Tuota nopeamman vaihtoyhteyden saisi kai suunnilleen niin, että sinut pudotetaan laskeutuvasta koneesta suoraan nousevaan koneeseen. :-)

        Tuo reitti nyt vaan ei suorana kannata. Jos kannattaisi, sitä lennettäisiin. Maailmalle pääsee TMP:stä sekä HEL:n että STO:n kautta, ei siihen CPH-yhteys paljoa lisää. Ja niitä jotka haluavat TMP:sta juuri CPH:hon on vaan yksinkertasesti liian vähän.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1807
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      78
      1667
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1303
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      69
      1131
    5. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      789
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      775
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      757
    8. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      749
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      725
    10. Plösö ja synttäriruusut

      Joko Plösö sai hommattua ne 100 ruusua sankarille vai vieläkö sankarin odotus jatkuu?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      702
    Aihe