Lähisukulaiseni osti kennelistä Kiinanharjakoiran joka oli elänyt siellä tarhaoloissa koko ensivuotensa.
En tiedä syytä miksi tätä otusta ei oltu myyty aiemmin mutta nyt on alkanut esiintyä ongelmia. Ja ymmärrettävästikin koska muutos tarhasta kaupunkiin ainoaksi koiraksi on tietysti iso.
Itselläni on myös koira, ei mikään maailman helpoin tapaus mutta hyvin olen kuitenkin saanut sen opetettua, tosin se tuli minulle aivan pentuna.
Tämä sukulaiseni koira on erittäin arka, ei suostu välillä liikkumaan eteenpäin ulkona jos vastaan tulee vaikka toinen koira.
Sisällä ei yksin olosta tule yhtään mitään.
Olen yrittänyt neuvoa (kun niitä neuvoja on kysytty), mutta meillä on todella erilaiset näkemykset koiran kasvatuksesta.
Kun sukulaiseni on esim. ulkona koiransa kanssa hän hokee koko ajan "hyvä Bertta", vaikkei siihen minun mielestäni ole mitään aihetta. Siis kehumiseen sillä hetkellä kun koira ei tee mitään kehumisen arvoista.
Mielestäni tällä hokemisella sukulaiseni vain vahvistaa arkailevaa käytöstä.
Kun koira sitten pistää peppunsa maahan eikä suostu liikkumaan, menee suorastaan paniikkiin sillä hetkellä, se otetaan syliin ja kehutaan. Onko tässä järkeä?
Mielestäni aran koiran kanssa pitäisi kulkea sen kummempia höpisemättä niin että se huomaa ettei tilanteissa ole mitään ihmeellistä. Kehuu sitten kun ohitus sujuu hyvin tai pissa tulee ulos yms.
Nyt tämä sukulaiseni ei voi mennä kauppaan koska hänen mielestään koira kärsii 15min yksinolosta niin että se menee lopullisesti pilalle.
Tuntuu naurettavalta että jonkun naapurin täytyy mennä sinne pitämään koiraa sylissä siksi aikaa että itse pääsee asioilleen.
Siitäkin olen sanonut että jättää vaikka muutamaksi minuutiksi yksin ja odottaa rapussa kuuntelemassa, mutta se ei kuulemma käy kun koira inisee.
Lisäksi koira on agressiivinen lapsia kohtaan, tosin ei juurikaan joudu niitä paljoa kohtaamaan, mutta tuntuu hieman arveluttavalta miten tuossa touhussa oikein tulee käymään.
Olen ehdottanut että tulisivat meille yhdessä lenkille jotta oma koirani joka on rohkea ja kiltti voisi toimia ikäänkuin esimerkkinä. No, eihän sekään käy koska sukulaiseni koira voisi pelästyä.
Tämä asia hiertää meidän välejämme, emme voi olla enää tekemisissä kuin puhelimessa, koiran takia, ja se ei minusta ole normaalia.
Mistä löytyisi hyviä ohjeita pelokkaan koiran kouluttamiseen ja onko ylipäätään mahdollista saada tuosta ko. koirasta enää "normaalia".
1-vuotias koira
8
278
Vastaukset
- paksirta
Ongelmakoira joutui väärälle omistajalle. Olet oikeassa, sukulaisesi tekee kaiken väärin. Mutta minkäs teet, jos ei ihminen kuuntele. Jokainen saa tehdä omat virheensä elämässään, kyllä hän tästä koirasta kamalan riesan saa. Sun on vaan ruvettava kattelemaan uusia ystäviä, sukulaisesi seuraavat 12 vuotta menee koirahelvetissä, jossa hän itsepäisyyttään eristyy muista yhteiskuntakelvottoman koiran takia :(
- canis.familiaris
"sukulaisesi seuraavat 12 vuotta menee koirahelvetissä"..Samaa mieltä. Ensin täytyy kysyä miksi koira ei ole mennyt kaupaksi. Kuvailemasi asiat luonteesta on ehkä se vastaus.
Tuollainen koira vaaii oikeanlaista ja rohkaisevia kokemuksia ja silmää niitä tuottamaan, sekä oikeanlaista asennetta ja ohjausta.
Tuo omistajan tapa ja suhtautuminen on kuitenkin se huonoin kaikesta. Hyvää mielestään tarkoittava on koiralle lopulta se vahingollisin vaihtoehto.
"Olen ehdottanut että..." Hyviä ja oikeanlaista ohjeistusta olet tarkoittanut, mutta ehkä sukulaisesi joutuu vain oppimaan kantapään kautta ja elämään sen "koirahelvetin", mikä tietenkin on se huonuoin vaihtoehto ainakin koiran kannalta. Tuossa tilanteessa vaikka koiraa pidetään hyvin, ei koira kuitenkaan voi hyvin.
"onko ylipäätään mahdollista saada tuosta ko. koirasta enää "normaalia""..Epäilen, koska se vaatii hyvää koiran lukusilmää ja osaamista sekä oikeaa asennetta. Nyt on päinvastoin ja tuossa on menetelty kaikilta osin väärin
"Mistä löytyisi hyviä ohjeita pelokkaan koiran kouluttamiseen"...ei taida riittää ohjeet, koska ne pitää myös sisäistää ja olla oikea asenne niiden toteuttamiseen. Kuuluu mm. pelkojen kohtaamista, pelkotilojen hallintaa jne. Näiden oikeanlainen tuottaminen vaatii osaamista.
Pitkätie, pois kouluttaminen ja silti lopputulosta ei voi kuin arvailla.
"jossa hän itsepäisyyttään eristyy muista yhteiskuntakelvottoman koiran takia"..näin tässä tulee käymään. Kaikkea muuta kun mitä koiraa hankkiessa ajatteli. Noh,tuossa nyt on jo töppiä siihen malliin,että hitaampaa hirvittää...
Ensinnä otetaan koira oloista,joka ei ihan ideaalimmasta päästä ja toiseksi,ottaja on ihminen,joka nyt ei ehkä ihan kokemus riitä tuontyyppiseen tapaukseen.Tosin suoraan sanottuna,ylipäätään toiminta vaatisi aika paljon opastusta vähän järkevämpään suuntaan.Kasviksesta ei myöskään kovin mairittevaa kerro,että puskista koira myydään kokenemattomalle,joka vielä ei ole ihan balanssissa...
Kannattaisi ihan ottaa yhteyttä yksityiseen ongelmakoirakouluttajaan,jolla hyvä kokemus nimenomaan aroista.Eli kunnon perinpohjaiset ohjeet,ihan peruskanssakäymiseen.
Kyllä tuosta vielä voi suht ok saada,jos nuppi on pohjimmiltaan kunnossa ja omistaja sitoutuu sitten kunnolla hommaansa.Kun on pienestä kyse,niin ei ihan pahemmasta päästä hommaa.
Todennäköisesti miksi koira on noin vanhaksi jäänyt kasvikselle on ollut se,että ompi saattanut ajatella jalostuskoiraksi,ja kun ei jostain syystä ole ollutkaan (todennäköisesti joku juttu ulkonäössä tai uroksilla pallien puuttuminen),niin on myyty pois hyödyttömänä.
Jos luonteesta olisi kyse,niin olisi kyllä aikaisemmin jo huomattu ja sillä suuremmalla syyllä pitänyt myydä jo mahdollisimman nuorena ja pätevään kotiin.- ap
Syy kuulemma koiran myymiseen näin myöhään on ollut sen pieni koko. Koira on narttu.
Eilen tuossa soittelin kuulumisia ja ei hyvältä vaikuta. Koira murisee jos ei saa olla sohvalla tai pöydällä silloin kun haluaa ja tämä omistaja ei pureman pelossa uskalla tehdä muuta kuin odottaa että se itse sieltä alas tulisi...voi elämän kevät.
Pyysin edelleen että tulisivat tänne meillepäin rauhalliseen ympäristöön harjoittelemaan oman koirani kanssa, ei käy. Omani kun on isompi...noh se osaa kyllä käyttäytyä eikä ole ollut agressiivinen ikinä.
Kehotin myös ottamaan yhteyttä johonkin ongelmakoiriin paneutuneeseen ihmiseen, sekään ei miellyttänyt, kuulemma osaa koiria käsitellä kun hänellä on ollut aiemmin kääpiövillakoira....täysin erilainen tapaus kylläkin.
Ehkäpä tässä tilanteessa aika tekee tehtävänsä ja henkilö huomaa ettei pärjää yksin ja suostuu apua hakemaan.
Huvittavinta on sekin että joulusuunnitelmat menivät kaikki uusiksi, sinnepäin ei voi mennä, eikä koiraa taasen voi mihinkään viedä.
Vedelköön kinkkunsa sitten itsekseen huiviinsa....ja siivoilkoon koirankakkoja, onhan siinäkin tietysti ohjelmaa....- ME
"Ehkäpä tässä tilanteessa aika tekee tehtävänsä ja henkilö huomaa ettei pärjää yksin ja suostuu apua hakemaan."
Jollei apu kelpaa, kaikki neuvot ja ehdotukset torpataan ja kaikesta huolimatta jaksetaan uskoa omaan osaamiseen, niin aika vaikea siinä on ulkopuolisen mitään tehdä. Ainoa tapa tajuta, ettei kaikki mennyt niin kuin piti on oppia se kantapään kautta. Valitettavasti se tässä tapauksessa tehdään koiran hyvinvoinnin ja omistajan ja koiran suhteen kustannuksella. Mutta ehkäpä tällekin sukulaisellesi tilanne jossakin vaiheessa valkenee ja apu kelpaa. Tai sitten ei, ja ongelmiin vain sopeudutaan. Niin tai näin, sinä olet parhaasi yrittänyt, etkä muuta voi.
- khasjfhksahf
Niin juuri, anna asianomaisen itse huomata tilanne, kannettu vesi ei kaivossa pysy. Mitään pysyviä tuloksia ei tule ennenkuin omistaja itse niitä oikeasti haluaa. Jos sitten aikuinen ihminen haluaa elää kurittoman piskin lakien alla, niin, anna olla. Uskoisin että terve järki jossain vaiheessa voittaa, kunhan turhat hoivavietit on kulutettu oikealle tasolle.
- karttsi
Meillä on ongelmakoira, tuhoaa yksinollessaan kaikki paikat, vetää ja räyhää remmissä. Tähän olen kaikki keinot ja saamani neuvot käyttänyt, ja paljon parempaan suntaan ollaan menty. Silti tiedän että koirasta ei enään koskaan saa "kelpo koirakansalaista", ja jos 6kk ei tuota tulosta - ei auta kuin viedä koira piikille ja päästää se paremmille maille. :( Otto on erittäin ihana, seurallinen, kiltti ja tottelevainen (paitsi jos on irti ja ihmisiä/koiria kuulo/näköpiirissä). Tulee toimeen lasten ja toisten koirien kanssa, jos toinen koira ei aloita riidan haastamista.
Suurin virhe on ystävältäsi se, että hän on "minä minä minä..." eikä kuuntele mitä muut sanovat. Itse opin sen kantapään kautta kuukauden aikana, ja sen jälkeen olen saanut paljon enemmän tuloksia aikaa Oton kanssa kuin pelkkien "omien neuvojeni" kanssa. Nyt olisi harkinnassa Easy Dog kouluttaja ottaa kuvioihin, jotta saataisiin edes se remmiräyhä pois - joka mitä ilmeisemmin perustuu siihen että Otto on joskus saanut siitä negatiivisia kokemuksia (toinen koira käynyt lenkillä päälle tms..) Oton huonolle käyttäytymiselle on myös osittain se syynä, että se on vaihtanu alle vuoden ikäisenä 3-4krt kotia (tuli meille 11kk ikäisenä, on nyt 1,6v.)
Sinä et valitettavasti enään asialle voi tehdä muuta kuin odottaa että sukulaisesi hoksaa kuinka tyhmästi on tehnyt kun ei ota huomioon muiden ihmisten neuvoja. - JustJooTätä
Pienen koiran kanssa ei tarvitse ottaa niitä neuvoja vakavasti. Koiran voi ottaa syliin ja kantaa pois. 50 kg koira on jo hankalampi juttu. Se kun puree muutamaa ihmistä, repii pari koiraa, on jo maksamistakin senverran että kiinnostus herää.
Joidenkin "eläinrakkaus" on vaan niin itsekästä että ei tippaa kiinnosta koiran hyvinvointi ja laadukas elämä, kunhan on vaan joku avuton kohde jota saa paapoa oman mielensä mukaan. Hyvin koulutetun koiran elämä voi olla sellaista kun koiran elämän kuuluukin olla. Vapautta juosta ja temmeltää, ja omistajan kanssa laadukasta yhdessäoloa.
Kaikille se vaan ei sovi, omasta laiskuudesta ja vääristyneestä "eläinrakkaudesta" johtuen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ranskan vasemmistojohtaja: "Kyllä, meneillään on suuri väestönvaihto!"
Ranskan vasemmistojohtaja Jean-Luc Mélenchon järkytti myöntämällä avoimesti sen, mitä tiedotusvälineet ovat pitkään pitä752356Valion maitotehtaalla kapina
Ilmastonmuutoksesta, eläinten hyvinvoinnista ja ympäristön saastumisesta huolestuneet eläinkapinalliset estävät panssa512271SDP haluaa tappaa maaseudun - bensan hinta mahdollisimman korkealle
Maaseudulla auto on välttämätön asia, ja lähes kaikilla on bensa-autot. Kuinka tyhmä pitää olla jos äänestää demareita?1622055Päivän Riikka: polttoöljyn hinta räjähti
Näyttää tuo putinismi ilmenevän persuissa myös Suomen yrittäjien kampittamisena. Polttoöljy on se katalyytti, joka pitää171821Helsingin yllä valopalloja
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1508be00-28c9-4156-83dc-0be5e7aa3066 "Helsingin taivaalla lensi lauantaina puolen yön881324Kovasti on hävittäjiä ilmassa. Nytkö se alkoi?
Onko nyt sota ?? `Vai harjoituksiako vain? Hävittäjät pörrää kovasti.781174HÄLYYTYS!!
Ukraina se hyökkää jo Suomen maaperälle. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/645b83ce-e074-4f00-8b99-245d01b38a363051099Jumalauta! Ukraina hyökkää jo Suomeenkin!
Ukrainan drooneja tullut Suomeen ainakin kolme, ehkä enemmäkin! Syvälle Suomeen! Nyt on klovnipressa hukkapätkä mennyt T3441051- 78985
Helsingin yllä lensi yöllä jotain outoa puolen yön aikaan valopalloja
Poliisi on saanut tapauksesta yhden havaintoilmoituksen. Valopalloja oli noin parikymmentä ILtalehdessä on video tapah103972