hei!
mun äiti on luvannu mulle jonkun helppohoitosen lemmikin, jota se ittekkin hoitaa.¨
Aluks aattelin rottaa, hiirtä tai syyrialaista hamsteria, rotta oli vahvimmilla mut sit luin siitä lemmikkilehdestä ja siinä luki ihan hirveitä juttuja siitä! lähinnä sairauksia oli paljon, ja tiedän että kaikilla eläimillä on sairauksa jne, mut yksinkertasesti meni vaan fiilikset, mut kuitenkin koska oikeesti rakastan rottia pistin sen takas listaan =) No, eli mun kysymys kuuluu mikä jyrsiä mun kannattais ottaa, muista perustella vastauksesi = D voitteko antaa jonkun netti paikan nimen jossa on oikeeta tietoo viel siitä eläimestä =) ?
-KIITOS-
AUTTAKAA!
13
274
Vastaukset
- Wimbaloo
ota jonkin sortin hamsteri. ovat pieniä eivätkä vaadi paljoa. toisaalta hamsterit nukkuvat silloin kuin itse valvot, eli sinänsä vähän nurinkurista
rottakin on ihan jees sinänsä, kunhan muistaa ettei rotta viihdy yksin vaan tarvitsee vähintään sen yhden kaverin - Ota kissa
Kissa on helppohoitoinen hoitaa itsensä kuin ei opeta ulkokissaksi korkeintaan valjssa ulkona.Jyrsiöiden häkki on siivottavaaivan liian usein.
- Jussin mamma
sisäkissa on kaikkea muuta kuin helppo!. kissa vaatii toimintaa, tai keksii itse, kuten tapettien kynsimisen, kirjahyllyn tavaroiden heittelyn, kukkapurkit ym pikkukama lentää. Hiekkalaatikko on siivottava päivittäin. Kissa koluaa pitkin asuntoa ja hypii sängyssä öisin. Suuri ulkotarha (100-200neliötä) helpottaa päivittäistä aktivointia, varsinkin jos laittaa tarhan laidallelintulaufanjlloin kissa köyttää tunteja lintujen kyttäämisen. Pelkästäänhuoneessa oleva kissa tulee hulluksi ja tekee koko perheen sekopääksi! Kokemuksen äänellä. Ulkokissa on helppo, siis navetta- tai tallikissa joka ei tarvitse kuin ruokaa ja siistin makuupaikan eläinsuojassa! niin ja sekin kissa, jonka voi laskea ovesta vapaati ulos, on helppo. Suosittelen hiirtä tai hamsteria. Gerbiilikin on kiva!
- Sirupiru
Kissa olisi minunkin mielestäni hyvä valinta. Mutta jos haluat mieluummin rotan niin ota sellainen. Rotissa on vain se huono puoli, että ne eivät elä kuin jotain vuoden verran. Minun tietääkseni kesyrotilla ei pitäis olla mitään sairauksia. Muistelen joskus kuitenkin lukeneeni, että rotilla voi olla keuhkomato, joka voi tarttua ihmiseen, jos rotan antaa vaikka nuolla suuta. Keuhkomato (jos muistan nimen oikeen) on rotille kuitenkin vaaraton. En ole kuitenkaan ihan satavarma tästä asiasta.
- (:
Moi! Toi rotta ois ihan hyvä, mutta myös gerbiiliki ois kiva. Ystävälläni on kaksi gerbiiliä ja ovat helppohoitoisia ja muutenkin seurallisia(riippuu yksilöstä) mutta ainkain ne kaks on tosi vikkeliä, seurallisia ja leikkisiä (: Toivottavasti löydät ns. sen oikean ((:
- Hamsunimun!
Syyrialainen hamsteri on ihana lemmikki se on helppohoitoinen ja antaa omaakin aikaa. sen duna siivotaan kerranviikossa joten ei kovin usein. Mutta jos hamsteri sairastuu niin kannattaa varautua maksamaan lääkärikulut. Ja se nukkuu päivisin ja valvoo öisin mutta ainaki oma herää jo 7-8 aikaan.
- HAMSTERI <3
Mulla ite on ollu kaks rottaa niissä oli kyllä aika paljon hoitamista (pitää leikata kynnet, pestä häntä,rotta ja häkki(rotat muuten haisee hirveesti), rotat kaipaa paljon seuraa.. yms.) ja lisäks toinen sai jonku ihme ihosairauden ja toinen sai kasvaimen . En suosittele. Hanki mielummin hamsteri tai gerbiili jos sinulla ei ole kokemusta jyrsijöistä, ne ovat helppohoitoisia, ei tarvitse kuin putsata häkki silloin tällöin ja muistaa lisätä ruokaa ja vettä (itellänikin ovat nuo olleet)
- Sedä
Jos haluat seurallisen eläimen, ota rottia. Hiiret ovat terraario-otuksia, joille on kyllä kivaa rakennelle kaikkea ja katsella niiden puuhia, mutta ne eivät välitä ihmisistä. Terraario pitää siivota tarpeeksi usein, muuten haisee. Naarat laumaeläimiä, urokset yksin. Aika helppoja hoitaa, mutta elävät vain hieman yli vuoden ja ovat myös herkkiä saamaan kasvaimia. Väärästä paikasta ostettuina käsittelemättöminä saattavat purra. Hiiriä hoitavia lääkäreitä on vaikea löytää, joten kun ne sairastuvat, ne on yleensä pakko lopettaa.
Syyrialaiset vaativat enemmän tilaa ja ovat erakkoja. Ne nukkuvat päivisin ja kaikki eivät välttämättä herää kuin vasta joskus kymmenen aikaan. Elävät hamsteriyhdistyksen mukaan 1.5-2.5v. Eivät ole niin seurallisia kuin rotat, mutta ovat toisaalta siksi helpompia koska viihtyvät hyvin myös terraariossaan. Hajuttomampia. Eivät tuhoa niin paljon kuin rotat kun pysyvät omissa oloissaan.
Rotat elävät myös tosiaan vain parisen vuotta, ja saavat helposti kasvaimia ja hengityselinsairauksia. Ovatvat hereillä myös päivisin (lähinnä aamuin illoin ja silloin kun ovat tottuneet saamaan huomiota). Naaraat ovat vikkeliä touhuajia, haluavat paljon tilaa, kiipeävät ja hyppivät kaikkialle (pöydille, verhoihin, jyrsivät sängyn sisään...), mutteivät pure ja osa viihtyy pitkiä aikoja myös siliteltävinä ja saattavat nukahtaakin syliin. Ovat todella hauskaa katseltavaa, oppivat melkein mitä tahansa, ja tulevat touhuamaan ihmisten kanssa, istuvat olkapäällä ja antavat pusuja. Urokset ovat rauhallisempia ja laiskempia, ja ovat todennäköisemmin sylissä viihtyviä joiden kanssa voi istua katselemassa televisiota kaikki illat ja nauttivat rapsutuksista. Kumpiakin pidetään laumoissa, ja tehtyihin tuhoihin pitää varautua. Parhaimmillaan seinätkin jyrsitään! Kaksi vuotta tuntuu lyhyeltä ajalta, mutta toisaalta rotat ovat sinäkin aikana aivan ihanaa seuraa vaikka luopumiseen pitääkin osata varautua. Häkki haisee, jos sitä ei siivoa usein, omani osaavat tehdä suurimman osan papanoista kuitenkin vessalaatikkoon. Rotta itse tuoksuu hyvältä :)
Moni muukin pikkujyrsiä voi olla kiva. Kääpiöhamsterit ja gerbiilit ovat kummatkin lähinnä katseltavia, eli eivät seurallisuudessaan rottaan verrattavia, mutta gerbiili voi elää useita vuosia. Kannattaa harkita myös kania tai marsuja. Kummatkaan eivät välttämättä ole sylissä viihtyviä, mutta muuten rottien tapaan seurallisia. Ovat perusterveitä, marsu elää noin 5 ja kani jopa 10 vuotta. Ovat isompia ja vaativat paljon tilaa, mutta rottakin kaipaa sitä kokoonsa nähden yllättävän paljon.- Anonyymi
huhhuh... siis toi gerbiilien osalta on täyttä puppua, meillä on ihan terveitä gerbuja ja ne nukahtaa syliin jos silittelen niitä että joo...
- HAMSTERIiitti
Hamsteri on hyvä lemmikki! Rotat on aika isoja, mun kaverilla on ollut rottia(ei oo enää koska tuli allergiseks) hamsteri on helppohoitosempi.
Kissa on myös aika hyvä, mutta jos jyrsijää etsit suosittelen hamsteria!
Vaikka onhan kissa aika haastava kun pitää siivota laatikko ja muutenkin. - Minä vaaan
Kani on kans kiva lemmikki sillä pitää vaan olla tarpeeks ihmisen seuraa jos ei ole kani kamua. Itellä on kaks kania ja on kyllä helppo hoitoisia:)
- Samira52
Ehdottaisin gerbiiliä koska ne eivät haise yhtä paljon kuin muut jyrsijät. Ovat hereillä kaiken aikaa (siis nukkuvat ja ovat hereillä kaikkina vuorokauden aikoina) eivätkä pelkästään öisin. Virkeitä ja helposti kesyyntyviä otuksia. Värivalikoimiakin on paljon. Suhteellisen terveitä eläimiä. Elävät noin 3-5 vuotta. Tarvitsevat kylpyhiekkaa astiaan ja käyttävät useimmiten myös vessalaatikkoa joten se helpottaa häkin siivousta. EI KOSKAAN yksinäistä gerbiiliä vaan niitä on oltava vähintään kaksi mutta useampikin käy. Vain saman sukupuolen edustajia ellei halua niiden lisääntyvän. Aikuisia yksilöitä ei kannata laittaa yhteen vaan otetaan samaa sukupuolta olevat pennut heti samasta sisarusparvesta - mieluiten. Lisää tietoa gerbiileistä linkin kautta. Onnea matkaan! http://www.gerbiiliyhdistys.fi/gerbiilit/ghoito.html
- kääpiöluppanen
kania suosittelen ... Suosittelen kääpiökania , sillä ne ovat usein mieluisia ensikaneja , uteliaita , ihanan luonteisia , lapsiystävällisiä ... Mutta eivät ole muita kaneja helppohoitoisempia tietenkään !
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin tyhmä vasemmistolainen on: "S-kaupoissa on nykyään ihanaa käydä
kun siellä ei ole hihhuleita eikä persuja." Vain tyhmä eli heikkoälyinen vasemmistolainen voi tehdä noin lapsellisia ju524367S-kaupoissa on nykyään ihanaa käydä
Kun niissä ei enää käy satuolentoihin uskovat hihhuIit eivätkä persut. Asiakaskunta on huomattavasti siistiytynyt muutam1114189Riikka runnoo! Uutta velkaa tänä vuonna 17 mrd. euroa
Tirsk. Nyt kyllä hihityttää kuin pientä eläintä. Riikka takoo maailmanennätyksiä tasaiseen tahtiin. " [Riikka] joutuu424100Suomessa on ollut suurtyöttömyyttä ennenkin, ja lääkäriin pääsee nykyäänkin
Täällähän oli jonkun sekopään(vas.) juttu, että ennen ei ollut työttömyyttä ja lääkäriin pääsi. Siihen alkoi tietysti ko673953- 853374
Kysymys: Kuinka moneen maahan neuvosto-venäjä on hyökännyt
viimeisten 90-vuoden aikana? Ja lähinnä on siis kyse neuvosto-venäjän naapurimaista - kuten Suomesta. Lista on huomatta673269IL - Auerin lapsia oli houkuteltu rahalla Annelin puolelle?
16:12 Outoja väitteitä Sijaisäidin mukaan Auerin lapsia koetettiin houkutella nettipalstoilla muuttamaan kertomuksiaan1523241Kun aika on oikea niin
Tupsahdat uudelleen tai löydän edes melkein yhtä ihanan ja joudun tyytymään... Suukko poskelles. 😘 Viattomasti vain.. �171592- 451531
Jos sulla ei olis ollut tunteita
Tuskin olisit reagoinut niin voimakkaasti, mies? Vai oliko vetäytymiseen jokin muu syy kuin luulit ettei mua kiinnosta?1291140