Yexe:n linkistä kopioin..
"Koska persoonallisuus tai sen häiriö on läsnä henkilön olemisessa, kokemisessa ja käyttäytymisessä jatkuvasti, henkilön subjektiivinen kokemus omasta itsestä on useimmiten ego-syntoninen.
"Tämä merkitsee lähinnä tyytyväisyyttä omaan persoonaan, riippumatta sen (toisten arvioimasta) häiriintyneisyydestä. Näin ollen sairauden tunne voi persoonallisuushäiriöisellä henkilöllä joko puuttua kokonaan, olla epämääräinen tai epäadekvaatti."
" Henkilö hakeutuu hyvin harvoin, jos koskaan hoitoon persoonallisuushäiriön vuoksi. Sen sijaan hoitoon hakeutumisen syynä ovat tavallisesti elämänkriisit, ahdistus, masennus tai muut oireet, joille persoonallisuushäiriöiset usein ovat keskimääräistä alttiimpia."
Niin perusongelma on että narsisti on tyytyväinen omaa personallisuuteensa ja ei katso tarvitsevansa hoitoa. Jos sen kuitenkin saa hoitoon niin siihen pitää olla pykologilla asianmukainen koulutus, tavis psykologille on turha ongelman kanssa mennä.
" Henkilön oma motivaatio persoonallisuuden muutokseen, ei pelkkä halu päästä oireista, on edellytyksenä menestykselliseen psykoterapiaan. Hoito kestää tällöin vuosia ja vaatii terapeutilta luonnollisesti asianmukaisen koulutuksen."
http://therapiafennica.fi/wiki/index.php?title=Persoonallisuushäiriöt
Persoonallisuushäiriöiden hoito
88
256
Vastaukset
"Niin perusongelma on että narsisti on tyytyväinen omaa personallisuuteensa ja ei katso tarvitsevansa hoitoa."
Näinhän se homma mennee. Motivaatiosta ja motivoitumisesta omaan muuttumiseen, on tässä kaikesta kysymys.
Ulkopuoliset haluaisi narsistin hoitoon, narsistin tuntematta siihen tarvetta.
Rehellisyyden nimissä, ja itselleni rehellisenä, joku saattaa haluta minutkin hoitoon, tai vaikkapa pois tältä palstalta, minun tuntematta siihen tarvetta. :)
Ensin 'minun' olisi sisäistettävä muutoksen tarve. Monelle uhrille on kaltoinkohtelija 'opettanut' tuon muutoksen tarpeen...aika kivuliaasti, siperia opettaa tyyliin, mutta kuitenkin.- xcch
"Ensin 'minun' olisi sisäistettävä muutoksen tarve. Monelle uhrille on kaltoinkohtelija 'opettanut' tuon muutoksen tarpeen...aika kivuliaasti, siperia opettaa tyyliin, mutta kuitenkin."
Juu, vaikkakin kyse on harvoin uhrin alkuperäisestä persoonallisuudesta, vaan niistä traumaperäisistä muutoksista joita narsistin kanssa asuminen aiheuttaa.
Uhrista on voinut tulla narsistin kanssa suvaitsematon, määräilevä, ei ihmisiin yleensä luottava, siirtää traumattisen mielensä seuraavaan liittoon, alkaa itse käyttämään hyväksi kilttejä puolisoehdokkaita. Varsinkin silloin kun ei tunne heitä kohtaan kiinostusta, vaan haluaa tunne nostetta jota narsisti suhteen alussa antoi, mutta mitä tavalliset ei anna.
Eräs naispuolinen uhri täällä sanoinkin että ei halua sitoutua vaan mielummummin kiusoittelee miehiä ja että hänellä saattaa olla useita suhteita menossa yhtä aikaa. Käytös ei siis eroa narsistin käytöksestä hyväksikäytön ja toisten tunteilla leikkimisen suhteen, mikä oikeuttaa moiseen käytökseen vain sen takia että on mennyt narsistin lankaan, pitääkö alkaa samanlaiseksi? Tämä on kuitenkin onneksi poikkeustapaus.
Tavallinen ihminen on kuitenkin yleensä varovainen suhteeseen lähdettäessä, sanoo vain sen minkä voi pitääkkin, toisin kuin narsisti jolla ei koskaa kehity mitää rakkauden tunnetta toista kohtaan, ja jonka ainoa tarkoitus on koukuttaa toinen omia hyväksikäyttötarpeita varten.
Kuten ole usesti tuonut esille pitää läheisen jo jopa suhteessa ollessaan kun selkiää että puoliso on narsisti, niin alkaa hoitamaan itseään ja ottaa etäisyyttä narsistista henkisesti.
Mutta se on ehdottomast virheellistä tietoa, että uhri voisi jotenkin vaikuttaa toisen perusongelmaan eli narsimiin käytöksellään.
Etäisyyden ottamisella ja tietoisella käytöksellä voi narsistin käytös oireita lievittää mutta siinä on kaikki mitä voi tehdä. Uhrin ei tule koskaa kantaa syyllisyyttä narsistin teoista ja käytöksestä, vaan hän on perimmiltään aina uhri.
Mutta jos uhri alkaa sen perusteella kohteleen toisia huonosti niin hän aiheuttaa silloin itse uhreja, se on ehdottoman tuomittavaa kostaa syttömille oman valintansa seuraukset.
AA-puolelta tunnen monia raitistuneita alkoholisteja jotka olivat iloisia siitä että alkoholiongelmien takia joutuivat tukimaan itseään ja ovat nostaneet elämän laadun tasolle jonne ilman alkoholi ongelmaa eivät olisi päässeet.
Al-alanonissa alkoholistin uhrit kertoivat toipumisestaan, mutta aina vain traumoista ei koskaa aiemmista ongelmista joita heillä olisi ollut, traumoista toipuminen on niin työlästä että edes samalle tasolle pääseminen jossa on ollut, voi viedä vuosia ja usein arvet silti jäävät.. xcch kirjoitti:
"Ensin 'minun' olisi sisäistettävä muutoksen tarve. Monelle uhrille on kaltoinkohtelija 'opettanut' tuon muutoksen tarpeen...aika kivuliaasti, siperia opettaa tyyliin, mutta kuitenkin."
Juu, vaikkakin kyse on harvoin uhrin alkuperäisestä persoonallisuudesta, vaan niistä traumaperäisistä muutoksista joita narsistin kanssa asuminen aiheuttaa.
Uhrista on voinut tulla narsistin kanssa suvaitsematon, määräilevä, ei ihmisiin yleensä luottava, siirtää traumattisen mielensä seuraavaan liittoon, alkaa itse käyttämään hyväksi kilttejä puolisoehdokkaita. Varsinkin silloin kun ei tunne heitä kohtaan kiinostusta, vaan haluaa tunne nostetta jota narsisti suhteen alussa antoi, mutta mitä tavalliset ei anna.
Eräs naispuolinen uhri täällä sanoinkin että ei halua sitoutua vaan mielummummin kiusoittelee miehiä ja että hänellä saattaa olla useita suhteita menossa yhtä aikaa. Käytös ei siis eroa narsistin käytöksestä hyväksikäytön ja toisten tunteilla leikkimisen suhteen, mikä oikeuttaa moiseen käytökseen vain sen takia että on mennyt narsistin lankaan, pitääkö alkaa samanlaiseksi? Tämä on kuitenkin onneksi poikkeustapaus.
Tavallinen ihminen on kuitenkin yleensä varovainen suhteeseen lähdettäessä, sanoo vain sen minkä voi pitääkkin, toisin kuin narsisti jolla ei koskaa kehity mitää rakkauden tunnetta toista kohtaan, ja jonka ainoa tarkoitus on koukuttaa toinen omia hyväksikäyttötarpeita varten.
Kuten ole usesti tuonut esille pitää läheisen jo jopa suhteessa ollessaan kun selkiää että puoliso on narsisti, niin alkaa hoitamaan itseään ja ottaa etäisyyttä narsistista henkisesti.
Mutta se on ehdottomast virheellistä tietoa, että uhri voisi jotenkin vaikuttaa toisen perusongelmaan eli narsimiin käytöksellään.
Etäisyyden ottamisella ja tietoisella käytöksellä voi narsistin käytös oireita lievittää mutta siinä on kaikki mitä voi tehdä. Uhrin ei tule koskaa kantaa syyllisyyttä narsistin teoista ja käytöksestä, vaan hän on perimmiltään aina uhri.
Mutta jos uhri alkaa sen perusteella kohteleen toisia huonosti niin hän aiheuttaa silloin itse uhreja, se on ehdottoman tuomittavaa kostaa syttömille oman valintansa seuraukset.
AA-puolelta tunnen monia raitistuneita alkoholisteja jotka olivat iloisia siitä että alkoholiongelmien takia joutuivat tukimaan itseään ja ovat nostaneet elämän laadun tasolle jonne ilman alkoholi ongelmaa eivät olisi päässeet.
Al-alanonissa alkoholistin uhrit kertoivat toipumisestaan, mutta aina vain traumoista ei koskaa aiemmista ongelmista joita heillä olisi ollut, traumoista toipuminen on niin työlästä että edes samalle tasolle pääseminen jossa on ollut, voi viedä vuosia ja usein arvet silti jäävät..Uhrille voipi kehittyä post-traumaattinen stressihäiriö (PTSD), jossa on aika mittavat oireet. (wikipediassa lisää oireista ja häiriökuvausta)
"Mutta se on ehdottomast virheellistä tietoa, että uhri voisi jotenkin vaikuttaa toisen perusongelmaan eli narsimiin käytöksellään.
Samaa mieltä olen, toista ei voi muuttaa. Ja monen uhrin pahaolo johtunee pitkälti siitä että on ollut muutospaineen alla.
"Mutta jos uhri alkaa sen perusteella kohteleen toisia huonosti niin hän aiheuttaa silloin itse uhreja, se on ehdottoman tuomittavaa kostaa syttömille oman valintansa seuraukset.
Samaa mieltä tässäkin! "uhrin" uhri mieltää "uhrin" kaltoinkohtelijaksi. Parisuhteessa saattaa erotaistelussa (viimeistään) syntyä "uhri" ja uhri...kaksi uhria jotka omasta näkökulmastaan pitävät itseään uhrina ja toista syyllisenä. Hiukan monimutkaista, mutta loogista :)
TF.n mukaan:
"Persoonallisuushäiriöt on vakavia häiriöitä, jotka eivät suoranaisesti aiheudu elimellisestä syystä eivätkä muusta psykiatrisesta häiriöstä."
Kyseessä ei siis ole mielisairaus eikä geneettinen perimä.
"persoonallisuushäiriöitä näyttää esiintyvän miehillä enemmän kuin naisilla, ja niiden esiintyvyys alkaa laskea 30 ikävuoden jälkeen. Ilmiötä on selitetty spontaaniparanemisella (kypsymisprosessilla)"
Ihminen viisastuu vanhetessaan...myös itsensä suhteen :)
"Persoonallisuushäiriöitä tavataan enemmän kaupungeissa kuin maaseudulla. "
Kyseessä täytyy olla siis sosiaalisten vuorovaikutusten ongelma, joka vaihtelee yksilötasolla. Täällä palstalla...tulemmeko kaikkien kanssa toimeen...ja tarvitseeko tulla...suvaitsemmeko erilaisuuden vai haluammeko vääntää...jne..
Vääränlaiseen narsismiin kuuluu halu hallita ja muuttaa mieleisekseen (olet parempi kun olet minun mieleni mukainen).- 20
On eri asia puhua persoonallisuushäiriöistä yleensä ja narsistisesta persoonallisuushäiriöstä.
20 kirjoitti:
On eri asia puhua persoonallisuushäiriöistä yleensä ja narsistisesta persoonallisuushäiriöstä.
Kuis ?
- 169
lynett kirjoitti:
Kuis ?
Paljon asiasta tietoa omaavana varmasti olet itsekin lukenut asiantuntijoiden tekstejä, joissa sanotaan, että joitakin persoonallisuushäiriöitä on helpompi terapialla parantaa mutta nph on sellainen, jota ei voi parantaa, vain lieventää oireta ja saada narsisti järjellä tajuamaan että aiheuttaa ITSELLEEN vähemmän vaikeuksia kun oppii toimimaan enemmän normaali-ihmisten tavalla. En ehdi hakea sinulle mitään linkkejä asiasta ja tiedän, että osaat itsekin. Ja linkkejä teksteihin, joissa tuo kerrotaan on ollut myös tällä palstalla monta kertaa ja luullakseni olet itsekin osallistunu keskusteluihin, joissa asiaa käsitellään.
169 kirjoitti:
Paljon asiasta tietoa omaavana varmasti olet itsekin lukenut asiantuntijoiden tekstejä, joissa sanotaan, että joitakin persoonallisuushäiriöitä on helpompi terapialla parantaa mutta nph on sellainen, jota ei voi parantaa, vain lieventää oireta ja saada narsisti järjellä tajuamaan että aiheuttaa ITSELLEEN vähemmän vaikeuksia kun oppii toimimaan enemmän normaali-ihmisten tavalla. En ehdi hakea sinulle mitään linkkejä asiasta ja tiedän, että osaat itsekin. Ja linkkejä teksteihin, joissa tuo kerrotaan on ollut myös tällä palstalla monta kertaa ja luullakseni olet itsekin osallistunu keskusteluihin, joissa asiaa käsitellään.
Haluatko Sinä muuttua? Tunnetko Itse tarvetta muuttua?
Miksi luulo, ettei nph pysty ikinään paranemaan, on Sinulle niin tärkeä?
Pelkäätkö että eksäsi pystyy paranemaan?
Pelkäätkö että sairastutit eksäsi?
Toivoa ei henna kannata koskaan menettää, eikä viedä muiltakaan! :)- hei vain sullekin
yxex kirjoitti:
Toivoa ei henna kannata koskaan menettää, eikä viedä muiltakaan! :)"Haluatko Sinä muuttua? Tunnetko Itse tarvetta muuttua?
Toivoa ei henna kannata koskaan menettää, eikä viedä muiltakaan"
1) Jokainen ihminen voi kehittyä ja muuttua. Sitä toivon myös itseni kohdalla.
2) Että nph ei pysty paranemaan, ei ole minun luuloani vaan niiden teksteistä luettua, jotka ovat alan asiantuntijoita ja tietävät minua paremmin, jota kyllä omat kokemukseni ja lukuisien uhrien kertoma tukee.
3) En pelkkää, että eksäni pystyy paranemaan. Se olisi hyvin toivottavaa hänen itsensä ja hänen lähellään olevien ihmisten vuoksi, mutta valitettavasti se lienee turha toivo.
4) En pelkää että sairastutin eksäni ja olen siitä ihan varma, että näin ei ole käynyt. Hänellä on ollut ihan samat ongelmat monien muiden vakituisten naissuhteidensa kanssa. Ja on lukuisia vähemmän vakituisia, jotka ovat paenneet jo ennen vakituisen suhteen syntymistä.
5) Kun en enää pitkään aikaan ole käyttänyt henna-nimimerkkiä niin miksi sinä käytät sitä? Siitäkään ei ehkä? kannata menettää toivoaan, että sinä oppisit kunnioittamaan muiden päätöksiä? Toivoa ei kannata viedä muiltakaan mutta väärän toivon antaminenkin on kyseenalaista mielestäni. - hei vain sullekin
hei vain sullekin kirjoitti:
"Haluatko Sinä muuttua? Tunnetko Itse tarvetta muuttua?
Toivoa ei henna kannata koskaan menettää, eikä viedä muiltakaan"
1) Jokainen ihminen voi kehittyä ja muuttua. Sitä toivon myös itseni kohdalla.
2) Että nph ei pysty paranemaan, ei ole minun luuloani vaan niiden teksteistä luettua, jotka ovat alan asiantuntijoita ja tietävät minua paremmin, jota kyllä omat kokemukseni ja lukuisien uhrien kertoma tukee.
3) En pelkkää, että eksäni pystyy paranemaan. Se olisi hyvin toivottavaa hänen itsensä ja hänen lähellään olevien ihmisten vuoksi, mutta valitettavasti se lienee turha toivo.
4) En pelkää että sairastutin eksäni ja olen siitä ihan varma, että näin ei ole käynyt. Hänellä on ollut ihan samat ongelmat monien muiden vakituisten naissuhteidensa kanssa. Ja on lukuisia vähemmän vakituisia, jotka ovat paenneet jo ennen vakituisen suhteen syntymistä.
5) Kun en enää pitkään aikaan ole käyttänyt henna-nimimerkkiä niin miksi sinä käytät sitä? Siitäkään ei ehkä? kannata menettää toivoaan, että sinä oppisit kunnioittamaan muiden päätöksiä? Toivoa ei kannata viedä muiltakaan mutta väärän toivon antaminenkin on kyseenalaista mielestäni.Kertooko se jotain ihmisestä, joka leimaa kirjoituksia henna-nimimerkin kirjoittamiksi toistuvasti, niin kuin sinä ja jotkut nimimerkit tekevät? Lueskelin nyt tätä palstaa ja huomasin että varsinkin sellaisia kirjoituksia, joissa kerrotaan ihan tosiasioita narsistista kyllä USEIMMISSA, mutta tuodaan esille narsistin tuhoava käytös muita kohtaan, seassa kyllä ihan huuhaatakin, on suoraan leimattu minun kirjoittamikseni. Huvittuneena ihmettelen tuollaisen motiiveja. Sen mitä olen oikeasti entisellä nimimerkilläni kirjoittanut takana seison enkä mitenkään häpeä sitä, mitä olen kirjoittanut.
- hei vain sullekin
Kertooko se jotain ihmisestä, joka leimaa kirjoituksia henna-nimimerkin kirjoittamiksi toistuvasti, niin kuin sinä ja jotkut nimimerkit tekevät? Lueskelin nyt tätä palstaa ja huomasin että varsinkin sellaisia kirjoituksia, joissa kerrotaan ihan tosiasioita narsistista kyllä USEIMMISSA, mutta tuodaan esille narsistin tuhoava käytös muita kohtaan, seassa kyllä ihan huuhaatakin, on suoraan leimattu minun kirjoittamikseni. Huvittuneena ihmettelen tuollaisen motiiveja. Sen mitä olen oikeasti entisellä nimimerkilläni kirjoittanut takana seison enkä mitenkään häpeä sitä, mitä olen kirjoittanut.
Mitä voidaan sanoa sellaisista ihmisistä, jotka kirjoittivat henna-nimimerkillä esiintyen minuna, sen jälkeen kun lopetin nimimerkin käytön? Tätä nyt on tietysti turhaa kysyäkään, ja onhan se nyt jo rauhoittunut tuo entisellä nimimerkilläni kirjoittaminen ja ketjujen avaaminen. (Tämä tämä tietty saattaa provosoida sen uudelleen, mutta toivottavasti ko. henkilöt ymmärtävä, että sellainen on turhaa palstatilan tuhlaamista ja kertoo jotain niistä jotka näin tekevät)
- xcch
yxex kirjoitti:
Toivoa ei henna kannata koskaan menettää, eikä viedä muiltakaan! :)Toivo on menetty silloin kun on mennyt narsistin kanssa suhteeseen, vaikka sitä ei silloin tiedä.
Mutta ystäväni henna on vielä täällä, enkä halua häntä menettää :) hei vain sullekin kirjoitti:
Kertooko se jotain ihmisestä, joka leimaa kirjoituksia henna-nimimerkin kirjoittamiksi toistuvasti, niin kuin sinä ja jotkut nimimerkit tekevät? Lueskelin nyt tätä palstaa ja huomasin että varsinkin sellaisia kirjoituksia, joissa kerrotaan ihan tosiasioita narsistista kyllä USEIMMISSA, mutta tuodaan esille narsistin tuhoava käytös muita kohtaan, seassa kyllä ihan huuhaatakin, on suoraan leimattu minun kirjoittamikseni. Huvittuneena ihmettelen tuollaisen motiiveja. Sen mitä olen oikeasti entisellä nimimerkilläni kirjoittanut takana seison enkä mitenkään häpeä sitä, mitä olen kirjoittanut.
Minustakin on harmillista se, että jotkut kommentit voidaan kuitata sinun kirjoittamiksesi, silloin kun tyyli (ei pelkästään näkökanta) voi olla samanlainen, mutta osa menee ihan käsittämättömiksi ylivedoiksi.
Mutta, voihan tuon arvailun olla ottamatta pahallakin. Inhimillistähän se vain on :)
Olet tullut ihmisille tietyllä tavalla tutuksi palstan henkilönä, joka alunperin kirjoitti tietyllä nimimerkillä. Ei sitä helposti yhtäkkiä osaa sopeutua siihen, että olet edelleen mukana mutta et ole, tai et ainakaan halua olla tunnistettuna. Onhan sinulla oikeus kirjoittaa anonyyminä, niin kuin kaikilla täällä kirjoittavilla. Arvailua on kuitenkin vaikea välttää, ja uskallanpa arvella, että itsekin saattaisit vahingossa niin tehdä, ellet nyt tietäisi omasta kokemuksesta miltä sellainen tuntuu. Meneväthän "tämä palsta on sellainen ja tällainen" ja "tietyt nimimerkit tuollaisia" -puheet samaan sarjaan? Yhtä syyllisiä raivostuttavia höpönassuja kaikki :D- xcch
"seassa kyllä ihan huuhaatakin, on suoraan leimattu minun kirjoittamikseni. Huvittuneena ihmettelen tuollaisen motiiveja."
Monilla on motiivina se että eivät voi myöntää olleensa väärässä ja alkavat hautoa vihaa. Puhuvat kyllä itsensä tutkimisesta ja muuttumisesta, mutta eivät tarkoita sillä itseään vaan uhreja. Sen takia eivät edisty siinä tai tänne kirjoittelussa, tyypillistä omien ongelmien projisoimista toisiin, jota myös narsistit innokkaasti harrastaa.
Vaikka ollaan erimieltä, niin pitäisi silti osata keskustella asiallisesti. - ;)
xcch kirjoitti:
Toivo on menetty silloin kun on mennyt narsistin kanssa suhteeseen, vaikka sitä ei silloin tiedä.
Mutta ystäväni henna on vielä täällä, enkä halua häntä menettää :)"Mutta ystäväni henna on vielä täällä, enkä halua häntä menettää :) "
:) - M.B.
xcch kirjoitti:
"seassa kyllä ihan huuhaatakin, on suoraan leimattu minun kirjoittamikseni. Huvittuneena ihmettelen tuollaisen motiiveja."
Monilla on motiivina se että eivät voi myöntää olleensa väärässä ja alkavat hautoa vihaa. Puhuvat kyllä itsensä tutkimisesta ja muuttumisesta, mutta eivät tarkoita sillä itseään vaan uhreja. Sen takia eivät edisty siinä tai tänne kirjoittelussa, tyypillistä omien ongelmien projisoimista toisiin, jota myös narsistit innokkaasti harrastaa.
Vaikka ollaan erimieltä, niin pitäisi silti osata keskustella asiallisesti.?
Mitä voidaan sanoa sellaisista ihmisistä, jotka kirjoittivat henna-nimimerkillä esiintyen minuna, sen jälkeen kun lopetin nimimerkin käytön? Tätä nyt on tietysti turhaa kysyäkään, ja onhan se nyt jo rauhoittunut tuo entisellä nimimerkilläni kirjoittaminen ja ketjujen avaaminen. (Tämä tämä tietty saattaa provosoida sen uudelleen, mutta toivottavasti ko. henkilöt ymmärtävä, että sellainen on turhaa palstatilan tuhlaamista ja kertoo jotain niistä jotka näin tekevät)
Hei vaan sullekin, hei vaan sullekin. :)
Minusta xcch sanoi viisaasti tuolla alempana; "Kaikista viisainta on minusta kasvattaa tietoa ongelma lähteestä (narsimista) ja sen perusteella alkaa tekemään toimenpiteitä."
Voisitko koskaan ottaa huomioon sellaista mahdollisuutta että olisit ongelman lähde? Minun mielestäni (subjektiivinen näkemykseni) sinä toimit ihmisiä harhauttavasti, johdattelet ja manipuloit, sekä toimit narsistisesti häiriöisen ihmisen tavoin.
Looginen argumenttini tähän on:
Asetat itsesi muiden yläpuolelle arvostelemalla, mitätöimällä ja halveksumalla.
Et arvosta muita palstan kirjoittajia.
Käytät kaksoissidosviestintää.
Haukut muita kirjoittajia palstanarsisteiksi (mm allekirjoittanutta)
Syytät muita kirjoittajia multinikkeilystä, tuki-ja apunikeistä.
Peloittelet uusia kirjoittajia, että palstalla on valitettavasti myös narsisteja huuhaa- ja höpöhöpöjuttuineen, ja esiinnyt pelastavana enkelinä, 'joka tietää totuuden'
Syytöksissäsi et ota huomioon tätä: asetat itsesi erityisasemaan sallimalla itsellesi oikeuden käyttää kymmenittäin eri nimimerkkejä (kyllä vaan, kymmenittäin, joista yksi on henna...), samalla kun syytät muita multinikkeilystä.
Siinä missä useimmat palstakirjoittajat omalla nimimerkillään lähinnä pohtivat
narsismia eri näkökulmista, sinulla tuntuu olevan vain yksi sanoma; narsisti Ei voi parantua. Ei voi, ei voi, ei voi. Ja kun tätä sanomaa julistat kymmenillä eri nimimerkeillä (mollaten samalla toisin ajattelevia), veikkaan että uusi tulokas palstalla joutuu vähintään hämmennyksen valtaan, kun 'enemmistö' kirjoittajista(siis sinä kymmenien nimmarien takana piileskelijä) tuntuu suhtautuvan erittäin agressiivisesti pelkkään narsismi-sanaankin.
Vastauksesi on ristiriitainen:
"1) Jokainen ihminen voi kehittyä ja muuttua. Sitä toivon myös itseni kohdalla.
2) Että nph ei pysty paranemaan"
Väität siis että jokainen ihminen voi muuttua, mutta häiriöinen ei!?
Tarkoitatko ettei häiriöinen ole ihminen (siltä todella välillä tuntuu kun kuuntelee armottomia lausumiasi narsisteista)?
Tässä oli väittämäni, perusteltuna.
Ps. Häiriöistä paranee kyllä! Muuta väittämällä potkaisisimme jokainen itseämme polveen ;)inkoponko kirjoitti:
Minustakin on harmillista se, että jotkut kommentit voidaan kuitata sinun kirjoittamiksesi, silloin kun tyyli (ei pelkästään näkökanta) voi olla samanlainen, mutta osa menee ihan käsittämättömiksi ylivedoiksi.
Mutta, voihan tuon arvailun olla ottamatta pahallakin. Inhimillistähän se vain on :)
Olet tullut ihmisille tietyllä tavalla tutuksi palstan henkilönä, joka alunperin kirjoitti tietyllä nimimerkillä. Ei sitä helposti yhtäkkiä osaa sopeutua siihen, että olet edelleen mukana mutta et ole, tai et ainakaan halua olla tunnistettuna. Onhan sinulla oikeus kirjoittaa anonyyminä, niin kuin kaikilla täällä kirjoittavilla. Arvailua on kuitenkin vaikea välttää, ja uskallanpa arvella, että itsekin saattaisit vahingossa niin tehdä, ellet nyt tietäisi omasta kokemuksesta miltä sellainen tuntuu. Meneväthän "tämä palsta on sellainen ja tällainen" ja "tietyt nimimerkit tuollaisia" -puheet samaan sarjaan? Yhtä syyllisiä raivostuttavia höpönassuja kaikki :DIte oot herttainen höpönassu =)
- roskapostirobo
yxex kirjoitti:
Ite oot herttainen höpönassu =)
Onko teillä tuntipalkka vai kirjoitatteko te urakalla täällä?
- inko ei kirj.
yxex kirjoitti:
Ite oot herttainen höpönassu =)
Ei nyt unohdeta raivostuttavaa ja syyllistä ;) :))
*herttaistelee* - inko ei kirj.
roskapostirobo kirjoitti:
Onko teillä tuntipalkka vai kirjoitatteko te urakalla täällä?
Kiittämättömyys on maailman palkka. Entäs sitten täällä?
Erilaisia tunne- ja ajatusosakkeita, arvot heittelevät miinuksen ja plussan välillä yksilöllisen ja vuorovaikutukseen sidotun pörssikurssivaihtelun mukaisesti.
Ostajan ja myyjän markkinat, kukin itse päättää missä kohdin muuttaa osakkeitaan muualla käytettäväksi pääomaksi, voiton tai tappion puolella ;D inko ei kirj. kirjoitti:
Ei nyt unohdeta raivostuttavaa ja syyllistä ;) :))
*herttaistelee*Olemme kaikki kaikkea, jollemme lohko jotain piirrettä pois itsestämme kuvitellen että se siten katoaa: Syyllisyys ja raivostuttavuus on meitsillä hallussa. Mukavuuskin. Ihmiset suhtautuu asioihin todella eri tavoin. Suvaitsevaisuus on arvokas luonteenpiirre, joka sinullakin selvästi on :)
*harjoittelee olemaan huonoin, ja olemaan siitä ylpein*- ja taas uus nimmari
yxex kirjoitti:
Hei vaan sullekin, hei vaan sullekin. :)
Minusta xcch sanoi viisaasti tuolla alempana; "Kaikista viisainta on minusta kasvattaa tietoa ongelma lähteestä (narsimista) ja sen perusteella alkaa tekemään toimenpiteitä."
Voisitko koskaan ottaa huomioon sellaista mahdollisuutta että olisit ongelman lähde? Minun mielestäni (subjektiivinen näkemykseni) sinä toimit ihmisiä harhauttavasti, johdattelet ja manipuloit, sekä toimit narsistisesti häiriöisen ihmisen tavoin.
Looginen argumenttini tähän on:
Asetat itsesi muiden yläpuolelle arvostelemalla, mitätöimällä ja halveksumalla.
Et arvosta muita palstan kirjoittajia.
Käytät kaksoissidosviestintää.
Haukut muita kirjoittajia palstanarsisteiksi (mm allekirjoittanutta)
Syytät muita kirjoittajia multinikkeilystä, tuki-ja apunikeistä.
Peloittelet uusia kirjoittajia, että palstalla on valitettavasti myös narsisteja huuhaa- ja höpöhöpöjuttuineen, ja esiinnyt pelastavana enkelinä, 'joka tietää totuuden'
Syytöksissäsi et ota huomioon tätä: asetat itsesi erityisasemaan sallimalla itsellesi oikeuden käyttää kymmenittäin eri nimimerkkejä (kyllä vaan, kymmenittäin, joista yksi on henna...), samalla kun syytät muita multinikkeilystä.
Siinä missä useimmat palstakirjoittajat omalla nimimerkillään lähinnä pohtivat
narsismia eri näkökulmista, sinulla tuntuu olevan vain yksi sanoma; narsisti Ei voi parantua. Ei voi, ei voi, ei voi. Ja kun tätä sanomaa julistat kymmenillä eri nimimerkeillä (mollaten samalla toisin ajattelevia), veikkaan että uusi tulokas palstalla joutuu vähintään hämmennyksen valtaan, kun 'enemmistö' kirjoittajista(siis sinä kymmenien nimmarien takana piileskelijä) tuntuu suhtautuvan erittäin agressiivisesti pelkkään narsismi-sanaankin.
Vastauksesi on ristiriitainen:
"1) Jokainen ihminen voi kehittyä ja muuttua. Sitä toivon myös itseni kohdalla.
2) Että nph ei pysty paranemaan"
Väität siis että jokainen ihminen voi muuttua, mutta häiriöinen ei!?
Tarkoitatko ettei häiriöinen ole ihminen (siltä todella välillä tuntuu kun kuuntelee armottomia lausumiasi narsisteista)?
Tässä oli väittämäni, perusteltuna.
Ps. Häiriöistä paranee kyllä! Muuta väittämällä potkaisisimme jokainen itseämme polveen ;)On kuitenkin ihan mukavaa, että ne "hämmentyneet uudet tulokkaat" vastailevat kirjoituksiini ihan asiallisesti ja kirjoittamani asiat jopa näyttävät kiinnostavan heitä. Ja näyttävät he lukevan aloittamiani ketjujakin ihan kiitettävissä määrin.
On myös mielenkiintoista, että kun kirjoitan nykyisin kiusaamiseni estämiseksi vaihtuvilla nimimerkeillä, niin TE MUUTAMA VAINOAJANI ette erota minun kirjoituksia muiden joukosta vaan usein luulette sellaisia (usein niitä joissa suhtaudutaan narsisteihin niin että nähdään ne tosiasiat millainen narsisti todellisuudessa on) kirjoituksia minun kirjoittamikseni, jotka eivät sitä ole ja sitten puhuttelette niitä hennaksi vastauksissanne.
voi voi....... - utelias tää
inko ei kirj. kirjoitti:
Kiittämättömyys on maailman palkka. Entäs sitten täällä?
Erilaisia tunne- ja ajatusosakkeita, arvot heittelevät miinuksen ja plussan välillä yksilöllisen ja vuorovaikutukseen sidotun pörssikurssivaihtelun mukaisesti.
Ostajan ja myyjän markkinat, kukin itse päättää missä kohdin muuttaa osakkeitaan muualla käytettäväksi pääomaksi, voiton tai tappion puolella ;DInkoponko, en osaa päättää, muistutatko Lynettia vai M.B.:tä kirjoitustyyliltäsi, ootko kenties jommalle kummalle sukua? :D
- M.B.
utelias tää kirjoitti:
Inkoponko, en osaa päättää, muistutatko Lynettia vai M.B.:tä kirjoitustyyliltäsi, ootko kenties jommalle kummalle sukua? :D
Hei.
Olet samalla tavalla nöpöhäntä pystyssä ja puskan alla kyyryssä kuin henna ja ilkikurimus, nimimerkkejä hatusta vetaisten.. Ellet ole samaa henkilöä, olet varmaan sukua tai ainakin naapureita? ja taas uus nimmari kirjoitti:
On kuitenkin ihan mukavaa, että ne "hämmentyneet uudet tulokkaat" vastailevat kirjoituksiini ihan asiallisesti ja kirjoittamani asiat jopa näyttävät kiinnostavan heitä. Ja näyttävät he lukevan aloittamiani ketjujakin ihan kiitettävissä määrin.
On myös mielenkiintoista, että kun kirjoitan nykyisin kiusaamiseni estämiseksi vaihtuvilla nimimerkeillä, niin TE MUUTAMA VAINOAJANI ette erota minun kirjoituksia muiden joukosta vaan usein luulette sellaisia (usein niitä joissa suhtaudutaan narsisteihin niin että nähdään ne tosiasiat millainen narsisti todellisuudessa on) kirjoituksia minun kirjoittamikseni, jotka eivät sitä ole ja sitten puhuttelette niitä hennaksi vastauksissanne.
voi voi.......Sekoita pakkaa ihan rauhassa, onhan sillä viihdearvonsa.
Joskus, mutta harvoin, kirjoitat jotain järkevääkin (sinulta oppimani kaksoissidosviesti) ;)M.B. kirjoitti:
Hei.
Olet samalla tavalla nöpöhäntä pystyssä ja puskan alla kyyryssä kuin henna ja ilkikurimus, nimimerkkejä hatusta vetaisten.. Ellet ole samaa henkilöä, olet varmaan sukua tai ainakin naapureita?utelias tää, henna on hää :)
- inko ei kirj.
utelias tää kirjoitti:
Inkoponko, en osaa päättää, muistutatko Lynettia vai M.B.:tä kirjoitustyyliltäsi, ootko kenties jommalle kummalle sukua? :D
En ole koskaan ollut kovin kiinnostunut sukututkimuksesta, ja täällä netissä se on aika hankalaa. Parhaimmillaankin voin vain sanoa että enpä tiedä. (Ala-asteikäisenä menin äidille kertomaan että kaveri ehkä polveutuu kaukaisesti Ranskan kuninkaallisista. Sain kuulla, että itse polveudun maantierosvoista :p )
Oli kysymyksen taustatarkoitus mikä hyvänsä, otan sen kehuna :) En ihan kaikkea mainittujen henkilöiden kirjoittamaa ole aina ollut allekirjoittamassa, mutta tylsäähän se olisikin jos ei muuta voisi kuin aina hymisten vain nyökytellä :D
Vinkki itsen kanssa samaa mieltä ja eri mieltä olevien tekstien lukemiseen : Ajatukset, jotka tuntuvat kirkkaimmilta, ovat samalla tavalla hämärtyneet kuin omamme. (vapaasti muistista heitettynä, sanojaksi väitettynä Paul Valery)
Henkilökohtaisessa elämässä tapahtuu kummia jänniä. Pelkoa ja intoa täynnä on tämä. Sillä ilolla toivotan hyvää ja hauskaa päivää kaikille kirkkaille ja hämärille! :D inko ei kirj. kirjoitti:
En ole koskaan ollut kovin kiinnostunut sukututkimuksesta, ja täällä netissä se on aika hankalaa. Parhaimmillaankin voin vain sanoa että enpä tiedä. (Ala-asteikäisenä menin äidille kertomaan että kaveri ehkä polveutuu kaukaisesti Ranskan kuninkaallisista. Sain kuulla, että itse polveudun maantierosvoista :p )
Oli kysymyksen taustatarkoitus mikä hyvänsä, otan sen kehuna :) En ihan kaikkea mainittujen henkilöiden kirjoittamaa ole aina ollut allekirjoittamassa, mutta tylsäähän se olisikin jos ei muuta voisi kuin aina hymisten vain nyökytellä :D
Vinkki itsen kanssa samaa mieltä ja eri mieltä olevien tekstien lukemiseen : Ajatukset, jotka tuntuvat kirkkaimmilta, ovat samalla tavalla hämärtyneet kuin omamme. (vapaasti muistista heitettynä, sanojaksi väitettynä Paul Valery)
Henkilökohtaisessa elämässä tapahtuu kummia jänniä. Pelkoa ja intoa täynnä on tämä. Sillä ilolla toivotan hyvää ja hauskaa päivää kaikille kirkkaille ja hämärille! :D=D !!!
Ah ja voih Inko....en tiedä kuinka "kohteliaisuus" toi nyt sulle olikaan...olla vähän kuin mä.... tsiiiiiisus !
Vaikea pahoitella tilannetta kenenkään toisen puolestakaan =)
Muaaaah hah haaa !
Mut ei siinä, hauskaa vloppua sullekin tai kaikille siis =)- M.B.
lynett kirjoitti:
=D !!!
Ah ja voih Inko....en tiedä kuinka "kohteliaisuus" toi nyt sulle olikaan...olla vähän kuin mä.... tsiiiiiisus !
Vaikea pahoitella tilannetta kenenkään toisen puolestakaan =)
Muaaaah hah haaa !
Mut ei siinä, hauskaa vloppua sullekin tai kaikille siis =):DDD Sun nauru ainakin tarttuu näytöltä.... Tai sitten olen ehdollistunut tuohon Muaaahhaah haahin ja sen lukuisiin variaatioihin..
Joo sori, Inkoponko :) Ei ole ollut tarkoitus ollenkaan kirjoittaa niin, että mahdolliset sukulaisuudet astuvat ihmisten ajatuksiin, vallaten ne muutenkin epäluuloja ja ennakkoasenteita kuhisevat mielet noinkin epäoleellisella pohdinnalla..Mutta tuo Paul Valery oli hyvä.. M.B. kirjoitti:
:DDD Sun nauru ainakin tarttuu näytöltä.... Tai sitten olen ehdollistunut tuohon Muaaahhaah haahin ja sen lukuisiin variaatioihin..
Joo sori, Inkoponko :) Ei ole ollut tarkoitus ollenkaan kirjoittaa niin, että mahdolliset sukulaisuudet astuvat ihmisten ajatuksiin, vallaten ne muutenkin epäluuloja ja ennakkoasenteita kuhisevat mielet noinkin epäoleellisella pohdinnalla..Mutta tuo Paul Valery oli hyvä..=)
Toooood....
Buuuuuah hah haaa ?
Toimiiko yhtä hyvin ?
Hih hih......
Mä olen ihan hulvattomalla päällä...taas...elämä on ihanaa...ainakin tänään =)
Juu, mitäs siskoille muuta ?- M.B.
lynett kirjoitti:
=)
Toooood....
Buuuuuah hah haaa ?
Toimiiko yhtä hyvin ?
Hih hih......
Mä olen ihan hulvattomalla päällä...taas...elämä on ihanaa...ainakin tänään =)
Juu, mitäs siskoille muuta ?Toimii!!
Ah, elämä on toisinaan vallattoman hulvatonta :)
*karkkipäivä*
Missäs se kolmas kärrynpyörä luuhaa tästä meidän sisarusparvesta? Taas pinkonut omille teilleen.. :D Tai ponkinut.. M.B. kirjoitti:
Toimii!!
Ah, elämä on toisinaan vallattoman hulvatonta :)
*karkkipäivä*
Missäs se kolmas kärrynpyörä luuhaa tästä meidän sisarusparvesta? Taas pinkonut omille teilleen.. :D Tai ponkinut..Inkopinkonut ?
You bastard !
No ei, tuu ryhmähaliin, mä tiän että sua masentaa olla "MB" ta i"lyne"
Hali !
Mut... keep the faith !- M.B.
lynett kirjoitti:
Inkopinkonut ?
You bastard !
Hali !
Mut... keep the faith !MItä jos se tykkääkin 'muotituksesta'? Samaan muottiin vaan.. Ehkä me ollaan niin joukollisia (heh heh) ettei meitä voi pitää ainakaan yksilöinä?
Ollaan yhteisöllisiä ulokkeita vaan, keskuksesta ulospäin ja ne kärjet on näitä kirjainsilmuja täällä palstalla... M.B. kirjoitti:
MItä jos se tykkääkin 'muotituksesta'? Samaan muottiin vaan.. Ehkä me ollaan niin joukollisia (heh heh) ettei meitä voi pitää ainakaan yksilöinä?
Ollaan yhteisöllisiä ulokkeita vaan, keskuksesta ulospäin ja ne kärjet on näitä kirjainsilmuja täällä palstalla...=)
lynett kirjoitti:
Inkopinkonut ?
You bastard !
Hali !
Mut... keep the faith !Minä kun aina mietin millaista olis, jos olis siskojakin.
Nimim. Tätäkö tää nyt on
:D
Iso hali ja uudestaan!
Ei mua masentanu yhtään, totesin että on näppärämpää kun voi jättää itsetukiskelut sikseen ja tukiskella teitä! Samahan se sitten on, vai miten se nyt olikaan ;)
Sori kun kesti, *karkkipäivä*n maininta villitsi, pinkaista ponkaisin kaupan karkkihyllyille. Oli ihan paikallaan! Ne hyllyt, ja karkkipäiväkin :)- M.B.
inkoponko kirjoitti:
Minä kun aina mietin millaista olis, jos olis siskojakin.
Nimim. Tätäkö tää nyt on
:D
Iso hali ja uudestaan!
Ei mua masentanu yhtään, totesin että on näppärämpää kun voi jättää itsetukiskelut sikseen ja tukiskella teitä! Samahan se sitten on, vai miten se nyt olikaan ;)
Sori kun kesti, *karkkipäivä*n maininta villitsi, pinkaista ponkaisin kaupan karkkihyllyille. Oli ihan paikallaan! Ne hyllyt, ja karkkipäiväkin :)Jätitkö paikoilleen? Ne hyllyt.. :DD
xcch kirjoitti:
Toivo on menetty silloin kun on mennyt narsistin kanssa suhteeseen, vaikka sitä ei silloin tiedä.
Mutta ystäväni henna on vielä täällä, enkä halua häntä menettää :)Teistä kahdesta sinä vaikutat olevan vähemmän narsistisen häiriön vallassa. Et vedä herkästi hernettä nenuun, ja huumorintajuakin löytyy. ;)
- minäkin kopioin:
"Persoonallisuushäiriöitä voidaan varsin hyvin perustein pitää myös eri persoonallisuustyyppien ylikorostuneina, karikatyyrinomaisina muotoina. Edellisessä kappaleessa kuvattuja yksittäisiä piirteitä voinee jokainen lukija vaivatta tunnistaa sekä itsessään että kanssaihmisissään."
- helvetistä selvinnyt
Pidetäänpä sitten persoonallisuustyyppien ylikorostumana tai ihan minä hyvänsä, ihan sama minulle, mutta p'ruja ovat rääkkäämään toisia ihmisiä ja niitä piirteitä ei voi tunnistaa useimmissa ihmisissä, onneksi.
- M.B.
helvetistä selvinnyt kirjoitti:
Pidetäänpä sitten persoonallisuustyyppien ylikorostumana tai ihan minä hyvänsä, ihan sama minulle, mutta p'ruja ovat rääkkäämään toisia ihmisiä ja niitä piirteitä ei voi tunnistaa useimmissa ihmisissä, onneksi.
Useimmissa ihmisissä ne onneksi tunnistaa ja ne osaa suhteuttaa siihen kanssakäymisen määrään, joka on juuri sen ihmisen kanssa. Ihminen, joka ei usko kun sanot, kerrot, selvität, kysyt, mitä vaan, vaan on sitä mieltä, että on AINA oikeammassa, on hitaasti tappava kauhistus, eritoten siitä syystä, että ei edes itse huomaa puhuvansa toisen päälle, vaikka ottaisi ja potkaisisi sääreen joka ainoa kerta kun niin tapahtuu.
Asenteellisesti toisiin suhtautuvat ihmiset, jotka ovat sitä mieltä, että ovat oikeassa asenteissaan, vaikka mitä luultavimmin itse houkuttavat käytöstä esiin omalla asennoitumisellaan siihen toiseen, ovat ihan hirveitä. Ahdistavia, kuluttavia, kuristavaa tunnetta aikaansaavia ja useimmiten omasta mielestään, Ah niin oikeassa olevia - eikä auta, vaikka kuluttaisi puolet päivästään potkimalla heitäkin sääreen.
Sosiaalisesti viisas ihminen pyrkii vaikuttamaan seuraan, vaihtamalla sitä kaikessa hiljaisuudessa. Ei suureen ääneen huutamalla toisten olevan sitä ja tätä ja tuota, eikä suureen ääneen korostamalla omaa oikeassaolevuuttaan toistuvasti, vaan hakeutumalla seuraan, jossa sielu lepää.
Mitä sitä alistumaan rääkättäväksi. Tai jos on ihan pakko, rääkkää takaisin niin kovaa, että loppuu.
- xcch
"Sosiaalisesti viisas ihminen pyrkii vaikuttamaan seuraan, vaihtamalla sitä kaikessa hiljaisuudessa."
Käytännössä tämä voi koskea vain vapaa aikaa, mutta miten teet tämän työpaikalla? Tai kotona jos on parisuhteessa jossa on lapsia yhteistä omaisuutta jne.
Kaikista viisainta on minusta kasvattaa tietoa ongelma lähteestä (narsimista) ja sen perusteella alkaa tekemään toimenpiteitä. Työpaikalla tiedostaa narsistin vaikuttimen ja ainoan tarkoituksen hakea peiliä ja päteä ja aiheuttaa kaaosta.
Kotona ottaa etäisyyttä ja miettiä rauhassa tilanetta ja kerätä voimia. Oman kokemuksen mukaan ottaa vähintään kuukausia aikaa ennenkuin koko narsimin kuvio alkaa valjeta.
Rauhallisesti ja häitäilemättä tehtävä tilanne kartoitus ja siihen liittyvät alkutoimenpiteet on hyvä ja riittävä alku. Kaiken maailman patentti ratkaisut pitää jättää omaan arvoonsa, täytyy muistaa että itse joutuu kantamaan seuraukset ja tietysti saa myös hyödyt kun tekee jotain minkä on päättänyt.
Myöskin kaikenmaailman huuhaa neuvot siitä että narsimista tulevat ongelmat ratkeavat itsetutkiskelulla kannattaa jättää omaan arvoonsa, sen sijaan on tärkeää tiedostaa mitä vaurioita narsimi on aiheuttanut ja mitä niille voi tehdä ja miten elämän laatua voi kohottaa tasolle ennen narsismia."Myöskin kaikenmaailman huuhaa neuvot siitä että narsimista tulevat ongelmat ratkeavat itsetutkiskelulla"
Voi huuhaan huuhaa sentään :-D
Jokaisen omat mielenterveyshäiriöt voi muuttaa vain henkilö itse. Narsisti itse. Uhri itse. Et voi muuttaa itsesi ulkopuolella olevia asioita.
Jos haluat kuristaa narsistin(en suosittele), ainoa mitä voit muuttaa, on oma vihantunteesi oman pääsi sisällä (siihen auttaa itsetutkiskelu).- 6+13
yxex kirjoitti:
"Myöskin kaikenmaailman huuhaa neuvot siitä että narsimista tulevat ongelmat ratkeavat itsetutkiskelulla"
Jokaisen omat mielenterveyshäiriöt voi muuttaa vain henkilö itse. Narsisti itse. Uhri itse. Et voi muuttaa itsesi ulkopuolella olevia asioita.
Jos haluat kuristaa narsistin(en suosittele), ainoa mitä voit muuttaa, on oma vihantunteesi oman pääsi sisällä (siihen auttaa itsetutkiskelu).Arvostelemassasi kirjoituksessa tarkoitetaan ihan selvästi sitä, että on huuhaata se, että narsistin ongelmat ratkeaisivat UHRIN itsetutkiskelulla. Tarkkailet vissiin vain sitä, mihin voit puuttua toisten kirjoituksissa ja miten niitä väännellä niitä, ei ole todellista keskustelua tuollainen.
Onko kirjoittaja tai joku muu väittänyt haluavansa kuristaa narsistin ja kysynyt sinulta suositteletko sitä?
Omaan vihantunteeseen auttaa itsetutkiskelu kenellä tahansa. Vihantunteeseen auttaa itsetutkiskelun lisäksi juuri se että kohdistaa vihansa oikeaan asiaan tai henkilöön, siihen joka todellisuudessa on tehnyt väärin eikä esimerkiksi itseensä, myöntää avoimesti että tuntee tätä kohtaan vihaa, eli uskaltaa tuntea sen ja siten käsitellä vihan pois mielestään. Narsistin kaltoinkohtelusta syntynyt viha on uskallettava kohdistaa narsistiin,silloin osoite on oikea. 6+13 kirjoitti:
Arvostelemassasi kirjoituksessa tarkoitetaan ihan selvästi sitä, että on huuhaata se, että narsistin ongelmat ratkeaisivat UHRIN itsetutkiskelulla. Tarkkailet vissiin vain sitä, mihin voit puuttua toisten kirjoituksissa ja miten niitä väännellä niitä, ei ole todellista keskustelua tuollainen.
Onko kirjoittaja tai joku muu väittänyt haluavansa kuristaa narsistin ja kysynyt sinulta suositteletko sitä?
Omaan vihantunteeseen auttaa itsetutkiskelu kenellä tahansa. Vihantunteeseen auttaa itsetutkiskelun lisäksi juuri se että kohdistaa vihansa oikeaan asiaan tai henkilöön, siihen joka todellisuudessa on tehnyt väärin eikä esimerkiksi itseensä, myöntää avoimesti että tuntee tätä kohtaan vihaa, eli uskaltaa tuntea sen ja siten käsitellä vihan pois mielestään. Narsistin kaltoinkohtelusta syntynyt viha on uskallettava kohdistaa narsistiin,silloin osoite on oikea.Saa noinkin ajatella.
6+13 kirjoitti:
Arvostelemassasi kirjoituksessa tarkoitetaan ihan selvästi sitä, että on huuhaata se, että narsistin ongelmat ratkeaisivat UHRIN itsetutkiskelulla. Tarkkailet vissiin vain sitä, mihin voit puuttua toisten kirjoituksissa ja miten niitä väännellä niitä, ei ole todellista keskustelua tuollainen.
Omaan vihantunteeseen auttaa itsetutkiskelu kenellä tahansa. Vihantunteeseen auttaa itsetutkiskelun lisäksi juuri se että kohdistaa vihansa oikeaan asiaan tai henkilöön, siihen joka todellisuudessa on tehnyt väärin eikä esimerkiksi itseensä, myöntää avoimesti että tuntee tätä kohtaan vihaa, eli uskaltaa tuntea sen ja siten käsitellä vihan pois mielestään. Narsistin kaltoinkohtelusta syntynyt viha on uskallettava kohdistaa narsistiin,silloin osoite on oikea.Tässä on 6 13.lle kaunis kertomus vihasta. Ole hyvä.
http://www.healingeagle.net/Fin/Txt/Ch8.html
Viha on kivaa, viha on hyvää, viha on terveellistä. Kunhan ymmärrämme sitä...itsetutkiskelun kautta ;)- 6+13
yxex kirjoitti:
Tässä on 6 13.lle kaunis kertomus vihasta. Ole hyvä.
Viha on kivaa, viha on hyvää, viha on terveellistä. Kunhan ymmärrämme sitä...itsetutkiskelun kautta ;)Hyvää ja asiallista tietoa vihasta linkissä.
yxex kirjoitti:
Saa noinkin ajatella.
"Arvostelemassasi arvostelevassa viestissä" ... kai oli lähinnä se oikea sanamuoto=)
Itse uskon kahteen ns päätyyppiin hankalissa suhteissa :
- suhteet, joissa toinen on häiriöinen/kehittymätön/taakkainen tms ja näin hallitsee "kaikkea elämää" vastapuolen sairastuessa vasta suhteen aikana tai lähtiessä ajoissa menemään
- suhteet, joissa molemmilla on sama ongelma kuin yllä - mutta toisella osapuolella se on enemmän ulospäin räikeä (esim väkivalta tms mutta toinen voi harjoittaa väkivaltaa "salaisemmin keinoin" myös) ja näin siis ongelmat jäävät helposti vain hänen kontolleen
Oli kyse mistä tahansa, millaisesta suhteesta tahansa, Itsetutkiskelu on Itsetutkiskelua eikä sen toisen tutkiskelua koska jokainen on vastuussa omista tunteistaan.
Totta kai toisen asioita ja tapoja voi miettiä mutta itse(!)tutkiskeluun se ei liity kuten sana kertoo jo.
Rajattomat ihmiset liittävät toiset ihmiset itsetutkiskeluunsa tai sitten vain sekoittaa sen termin johonkin muuhun.
Eli esim uhrin ongelmat ratkeavat itsetutkiskelulla, ei sen toisen.
Joskus se ei vain onnistu, siis itsetutkiskelu kuten toivoisi. Se sokeus vaivaa kaikkia eri mittakaavoissa.
Paljon kiehtovampaa on jäädä kiinni miettimään toisen motiiveja joita ei voi koskaan kuitenkaan tietää. Oikeasti.yxex kirjoitti:
Tässä on 6 13.lle kaunis kertomus vihasta. Ole hyvä.
Viha on kivaa, viha on hyvää, viha on terveellistä. Kunhan ymmärrämme sitä...itsetutkiskelun kautta ;)Mun mielestä tossa oli tärkeitä pointteja, oli hyvä lukea taas pitkästä aikaa.
Esim juuri se, että on itse vastuussa omista reagoinneistaan teki toinen mitä tahansa. Saa totta kai suuttua tai pitääkin suuttua jos siltä tuntuu ja päästää se eri keinoin ulos, mutta se on omalla vastuulla hoitaa "kunnolla", teki toiset mitä tahansa.
Tässä päästään taas rajattomuuteen : rajattomat ihmiset kuvittelevat,että asia hoidetaan muuttamalla ympäristöä (esim kumppania tai ihmiskuntaa vaikka narsistivapaaksi), mikä on aina täysin mahdotonta ellei siihen "muuttamisenhaluun" sisällytetä esim eroa kaltoinkohtelevasta suhteesta tms.
Esimerkissä, jossa raivosi venemiehelle ja sai sitten mitä oli luvattu ; hän ilmaisi oikeutetusti (tässä tapauksessa raivoamalla=) ) rajansa ja oikeutensa joten silloin se on tarpeen.
Tässä on monella rajattomalla ihmisellä sreenaamista, eli miten ilmaista oma juttuni esim sanomalla ei tai vaatimalla jotain mikä minulle kuuluu, tehdä selväksi oma alueeni.
On paljon esim ihmisiä jotka eivät "osaa" valittaa huonosta palvelusta, lopettaa puhelinmyyjän manipulointia, kieltäytyä vaikka kivuliaasta seksistä tai tehdä selväksi jollekkin perseenpuristelijalle ravintolassa ettei se tule toistumaan. Jne.
Eli monenlaista reeniä elämään mahtuu =)lynett kirjoitti:
"Arvostelemassasi arvostelevassa viestissä" ... kai oli lähinnä se oikea sanamuoto=)
Itse uskon kahteen ns päätyyppiin hankalissa suhteissa :
- suhteet, joissa toinen on häiriöinen/kehittymätön/taakkainen tms ja näin hallitsee "kaikkea elämää" vastapuolen sairastuessa vasta suhteen aikana tai lähtiessä ajoissa menemään
- suhteet, joissa molemmilla on sama ongelma kuin yllä - mutta toisella osapuolella se on enemmän ulospäin räikeä (esim väkivalta tms mutta toinen voi harjoittaa väkivaltaa "salaisemmin keinoin" myös) ja näin siis ongelmat jäävät helposti vain hänen kontolleen
Oli kyse mistä tahansa, millaisesta suhteesta tahansa, Itsetutkiskelu on Itsetutkiskelua eikä sen toisen tutkiskelua koska jokainen on vastuussa omista tunteistaan.
Totta kai toisen asioita ja tapoja voi miettiä mutta itse(!)tutkiskeluun se ei liity kuten sana kertoo jo.
Rajattomat ihmiset liittävät toiset ihmiset itsetutkiskeluunsa tai sitten vain sekoittaa sen termin johonkin muuhun.
Eli esim uhrin ongelmat ratkeavat itsetutkiskelulla, ei sen toisen.
Joskus se ei vain onnistu, siis itsetutkiskelu kuten toivoisi. Se sokeus vaivaa kaikkia eri mittakaavoissa.
Paljon kiehtovampaa on jäädä kiinni miettimään toisen motiiveja joita ei voi koskaan kuitenkaan tietää. Oikeasti.Arvostelevaisuuteni kohdistui huuhaan haahuiluun, minkä tarkkaavainen lukija saattoi huomata :)
Tuota kakkostyypin piilovihaa saattaa esiintyä palstallakin, ja jokainen joka sitä vihaa täällä tuntee tuntemattomien seurassa, voi asettaa itselleen tutkiskelevan kysymyksen; 'miksi vihaan?'yxex kirjoitti:
Arvostelevaisuuteni kohdistui huuhaan haahuiluun, minkä tarkkaavainen lukija saattoi huomata :)
Tuota kakkostyypin piilovihaa saattaa esiintyä palstallakin, ja jokainen joka sitä vihaa täällä tuntee tuntemattomien seurassa, voi asettaa itselleen tutkiskelevan kysymyksen; 'miksi vihaan?'Niin, tai jos jokin ottaa pannuun, voi kysyä itseltään miksi mua ottaa pannuun eikä sanoa sille toiselle, että se on sun syys kun mua koko ajan ottaa pannuun.
Että häviä, muutu, tee jotain ettei mua koko ajan ottais pannuun.
Mun pannu vaan kuumenee ja kuumenee ja joudun koko ajan sun takias laittamaan liekkiä lisää koska sä olet tollainen ja joudun tekemään niin aina kun laitan ruokaa koska sä pakotit siihen kun olet vääränlainen ja sitten mun loppuelämä menee siinä, että joudun syömään palanutta ruokaa koska jos sä olisit tajunnut olla toisenlainen etkä tollanen kuspää tai kohdella mua toisin, mulle ei olis käynyt näin, että olen pakotettu käyttämään vain kutosvaihdetta ja...
*menenks nukkuu=) *lynett kirjoitti:
Mun mielestä tossa oli tärkeitä pointteja, oli hyvä lukea taas pitkästä aikaa.
Esim juuri se, että on itse vastuussa omista reagoinneistaan teki toinen mitä tahansa. Saa totta kai suuttua tai pitääkin suuttua jos siltä tuntuu ja päästää se eri keinoin ulos, mutta se on omalla vastuulla hoitaa "kunnolla", teki toiset mitä tahansa.
Tässä päästään taas rajattomuuteen : rajattomat ihmiset kuvittelevat,että asia hoidetaan muuttamalla ympäristöä (esim kumppania tai ihmiskuntaa vaikka narsistivapaaksi), mikä on aina täysin mahdotonta ellei siihen "muuttamisenhaluun" sisällytetä esim eroa kaltoinkohtelevasta suhteesta tms.
Esimerkissä, jossa raivosi venemiehelle ja sai sitten mitä oli luvattu ; hän ilmaisi oikeutetusti (tässä tapauksessa raivoamalla=) ) rajansa ja oikeutensa joten silloin se on tarpeen.
Tässä on monella rajattomalla ihmisellä sreenaamista, eli miten ilmaista oma juttuni esim sanomalla ei tai vaatimalla jotain mikä minulle kuuluu, tehdä selväksi oma alueeni.
On paljon esim ihmisiä jotka eivät "osaa" valittaa huonosta palvelusta, lopettaa puhelinmyyjän manipulointia, kieltäytyä vaikka kivuliaasta seksistä tai tehdä selväksi jollekkin perseenpuristelijalle ravintolassa ettei se tule toistumaan. Jne.
Eli monenlaista reeniä elämään mahtuu =)Sä puhut siihen malliin että olen iloinen puolestasi. =)
Näkyillään...tarttee mennä...- 1+1=2
lynett kirjoitti:
Eli monenlaista reeniä elämään mahtuu =)"Tässä päästään taas rajattomuuteen : rajattomat ihmiset kuvittelevat,että asia hoidetaan muuttamalla ympäristöä (esim kumppania tai ihmiskuntaa vaikka narsistivapaaksi), mikä on aina täysin mahdotonta ellei siihen "muuttamisenhaluun" sisällytetä esim eroa kaltoinkohtelevasta suhteesta tms. "
Että tästä rajattomuudesta päästään, niin siksi on tärkeää jakaa tietoa narsistisesta persoonallisuushäiriöstä, että alistettu uhri tietää ja sisäistää asian ja sellaisetkin ketkä eivät ole olleet narsistin kanssa missään lähisuhteissa, osaavat varoa. Että esimerkiksi narsistin kaksoissidosviestinnällä sekoittama mieli tajuaa, mistä on kysymys ja että tällaisissa tapauksissa on aiheellista todella pitää rajansa ja hakeuduttava eroon narsistista, voi olla pitkä prosessi, jolloin käydään asiaa läpi luotettavien ihmisten kanssa keskustelemalla ja puretaan omasta mielestä sinne narsistin istuttamia syyllisyyksiäkin, omaa vihaa todellista kaltoinkohtelijaa kohtaan käsitellään jne. Uhria syyllistävät ja haukkuvat ja narsistin "pahuutta" vähättelevät kommentit saattavat sekoittaa ja pidentää tätä prosessia. - M.B.
lynett kirjoitti:
Eli monenlaista reeniä elämään mahtuu =)Okei, vihan ilmaisua.. Törmäsin hauskaan ketjuun tässä taannoin.
Kiinalaisia vaimoja ja ei-kiinalaisia aviomiehiä ja yksi psykologi..
No, lyhyesti: Toisen kiinalaisen vaimon vanhemmat riitelivät niin, että kun isä hermostui äidille, isä avasi äänikanavansa ja antoi tulla tuutin täydeltä samalla kun äiti leikki (isän puhuvan kiinaa :D) kuuroa. Huudon loputtua - ei kommenttia, vaan palattiin tavalliseen arkeen ja ajtkettiin touhuja..
Sama päinvastoin: Kun äiti hermostui isälle, antoi tulla tuutin täydeltä ja isä ei olut moksiskaan ja tilanne rauhoittui siihen.
Tämän vaimon aviomiehellä oli ollut totuttelemista tapoihin varmasti, hänen mielestään oli alussa vaikuttanut siltä kuin asiat jäisivät käsittelemättä siinä mielessä kuin miten hän asian käsitti, että asiat tulisi käsitellä. Kiinalaisen vaimon vanhempia asia ei hirveämmin liikuttanut.
Jutusta tuli mieleeni se, että käsiteltiinhän siinä sentään jotakin.. Viha purkautui ja saattoihan olla, että vaimo teki asiat tulevaisuudessa eritavalla kuin sillä tavalla mikä oli laukaissut suuttumuksen tai sitten jatkoi omalla tyylilään, kunnes isäntä lauhoittui.
Ja eräs aspekti kaikkeen ihmisten väliseen onkin siinä, että miten reagoi itse kun toinen reagoi ensin, johon taas toinen reagoi jne. jne. jne. Pahimmillaanhan on vain toisen pakottamista hyväksyä oma tapa toimia oikeaksi, puolin ja toisin. - M.B.
1+1=2 kirjoitti:
"Tässä päästään taas rajattomuuteen : rajattomat ihmiset kuvittelevat,että asia hoidetaan muuttamalla ympäristöä (esim kumppania tai ihmiskuntaa vaikka narsistivapaaksi), mikä on aina täysin mahdotonta ellei siihen "muuttamisenhaluun" sisällytetä esim eroa kaltoinkohtelevasta suhteesta tms. "
Että tästä rajattomuudesta päästään, niin siksi on tärkeää jakaa tietoa narsistisesta persoonallisuushäiriöstä, että alistettu uhri tietää ja sisäistää asian ja sellaisetkin ketkä eivät ole olleet narsistin kanssa missään lähisuhteissa, osaavat varoa. Että esimerkiksi narsistin kaksoissidosviestinnällä sekoittama mieli tajuaa, mistä on kysymys ja että tällaisissa tapauksissa on aiheellista todella pitää rajansa ja hakeuduttava eroon narsistista, voi olla pitkä prosessi, jolloin käydään asiaa läpi luotettavien ihmisten kanssa keskustelemalla ja puretaan omasta mielestä sinne narsistin istuttamia syyllisyyksiäkin, omaa vihaa todellista kaltoinkohtelijaa kohtaan käsitellään jne. Uhria syyllistävät ja haukkuvat ja narsistin "pahuutta" vähättelevät kommentit saattavat sekoittaa ja pidentää tätä prosessia.Oikeastaan mihin tahansa riittää myös se, että tietää mitä on kaksoissidosviestintä ja hyväksyy sen, että itsellä on oikeus jättää vastaamatta tai pyytää kysymyksen tai sanotun uudelleen muotoilua, jos tuntuu siltä, että toinen yrittää fuulata. Ja jos homma ei toimi, opetella jättämään asia siihen toteamukseen: Ei toimi.
- xcch
yxex kirjoitti:
"Myöskin kaikenmaailman huuhaa neuvot siitä että narsimista tulevat ongelmat ratkeavat itsetutkiskelulla"
Jos haluat kuristaa narsistin(en suosittele), ainoa mitä voit muuttaa, on oma vihantunteesi oman pääsi sisällä (siihen auttaa itsetutkiskelu)."Voi huuhaan huuhaa sentään :-D
Tätä juuri tarkoitin, ulkopuolelta tulevia asioita ei voi muuttaa, kuten kirjoitin.
" sen sijaan on tärkeää tiedostaa mitä vaurioita narsimi on aiheuttanut ja mitä niille voi tehdä ja miten elämän laatua voi kohottaa tasolle ennen narsismia."
Kuten 6 13 kirjoitti. "Arvostelemassasi kirjoituksessa tarkoitetaan ihan selvästi sitä, että on huuhaata se, että narsistin ongelmat ratkeaisivat UHRIN itsetutkiskelulla. " xcch kirjoitti:
"Voi huuhaan huuhaa sentään :-D
Tätä juuri tarkoitin, ulkopuolelta tulevia asioita ei voi muuttaa, kuten kirjoitin.
" sen sijaan on tärkeää tiedostaa mitä vaurioita narsimi on aiheuttanut ja mitä niille voi tehdä ja miten elämän laatua voi kohottaa tasolle ennen narsismia."
Kuten 6 13 kirjoitti. "Arvostelemassasi kirjoituksessa tarkoitetaan ihan selvästi sitä, että on huuhaata se, että narsistin ongelmat ratkeaisivat UHRIN itsetutkiskelulla. "Niinhän se onkin huuhaata kun puhutaan itsetutkiskelusta.
Miksi sitten vänkäät koko ajan asiasta turhaan koska ollaan samaa mieltä ?
Miksi levität valheita ?M.B. kirjoitti:
Oikeastaan mihin tahansa riittää myös se, että tietää mitä on kaksoissidosviestintä ja hyväksyy sen, että itsellä on oikeus jättää vastaamatta tai pyytää kysymyksen tai sanotun uudelleen muotoilua, jos tuntuu siltä, että toinen yrittää fuulata. Ja jos homma ei toimi, opetella jättämään asia siihen toteamukseen: Ei toimi.
Vähän määkin ajattelen näistä rajoista, itsetuntemuksesta, kaksoissidosviestinnästä jne...että se tieto riittää, ei diagnoosia tarvita.
Jotenkin .... jos toisella on narsistisia piirteitä voimakkaanakin, sen pitäisi riittää. Ei tartte sitä psykotiedettä sekoittaa joka asiaan.
Narsistinen problematiikkä sisältää ihmiselle luontaisia piirteitä karrikoidusti ja jos siitä ei yli eikä ali pääse, se riittää.
Kun hyvin usein uhrit kertovat että se oli se pahin mahdollinen pesunkestävä narsisti/psyko, en voi välttyä ajattelemasta sen ajatuksen ruokkivan jotain muutakin halua...- 123?????
M.B. kirjoitti:
Oikeastaan mihin tahansa riittää myös se, että tietää mitä on kaksoissidosviestintä ja hyväksyy sen, että itsellä on oikeus jättää vastaamatta tai pyytää kysymyksen tai sanotun uudelleen muotoilua, jos tuntuu siltä, että toinen yrittää fuulata. Ja jos homma ei toimi, opetella jättämään asia siihen toteamukseen: Ei toimi.
Vaikka kaksoissidosviestinnän tietääkin nin sitä on vaikea heti huomata todellisissa tilanteissa, eihän ihminen keskustellessaan tai vaikka riitatilanteissa normaalisiti kyylää koko ajan että harjoittaako toinen kaksoissidosviestintää. Ei edes narsistin kanssa. Hulluksihan siinä tulis. Paitsi että hulluksi niiden kanssa tulee muutenkin... Mutta jos on esim tärkeä asia selvitettävänä niin ajatukset on silloin itse asiassa ei toisen kierossa viestintätavassa. Ainakin pitäisi pystyä olemaan, mutta narsistin kanssa ei pysty ja se tekee tilanteesta sairaan.
- kkkkkkkkkkk1234
lynett kirjoitti:
Eli monenlaista reeniä elämään mahtuu =)"Esim juuri se, että on itse vastuussa omista reagoinneistaan teki toinen mitä tahansa"
jaa vai niin.
heitänpä tähän vitsin mustaa huumoria (jos huumoria ollenkaan?): jos narsu päättää tappaa, niin uhri on vastuussa omasta reagoinnistaan, jos tyhmä uhri reagoi niin että sattuu kuolemaan??????? - M.B.
kkkkkkkkkkk1234 kirjoitti:
"Esim juuri se, että on itse vastuussa omista reagoinneistaan teki toinen mitä tahansa"
jaa vai niin.
heitänpä tähän vitsin mustaa huumoria (jos huumoria ollenkaan?): jos narsu päättää tappaa, niin uhri on vastuussa omasta reagoinnistaan, jos tyhmä uhri reagoi niin että sattuu kuolemaan???????Kuoleminen ei ole reagointia. Länsimaisen käsityksen mukaan se ei ole edes aktiivinen tapahtuma, jossa tekijä olisi kuolemisen suorittaja, vaan yksinkertaisesti tapahtuma, joka tapahtuu.
- xcch
lynett kirjoitti:
Niinhän se onkin huuhaata kun puhutaan itsetutkiskelusta.
Miksi sitten vänkäät koko ajan asiasta turhaan koska ollaan samaa mieltä ?
Miksi levität valheita ?No joillakin ihmisllä on kummallinen taipumus olla tuntematta itseään, siis todellista minäänsä. Yleensä riippuvaisilla ihmisillä on taipumus nähdä itsensä riippuvuuden aiheuttaman aineen hallitsijana eikä kuten tilanne todellisuudessa on, heidän orjuuttajanaan. Tällainen pitkäaikainen tilanne vinouttaa henkilön muunkin itsetuntemuksen. Kun vapautuu riippuvuudesta niin alkaa kstsomaa, että millainen minä oikein olen, kun olen tuntenut itseni viimeksi 25 vuotta sitten. Siis ennen riippuvuutta. AA-kerhossa korostettin usein että 15 vuoden alkoholismi vaatii saman ajan toipumiseen.
Pitkäaikainen altistuminen traumaattisille kokemuksille voi aiheuttaa vastaavanlaisen kokemuksen, esim. narsistin puolisolle, kun näistä selviää, niin on aika katsoa vauriot.
On huuhaata syyttää narsistin puolisoa narsistin aiheuttamista vaurioista koska hän on uhri, tällaisen henkilön ainoa velvollisus on pitää itsetään huolta ja lisäksi narsistin aiheuttaminen vaurioiden kartoittamnen ja korjaaminen.
Eikä itsetutkiskelun tule pohjautua koskaan vastuun ottamiseen toisen teoista, riippuvuuksista tai narsismista, sellaiset väitteet on huuhaata... - M.B.
123????? kirjoitti:
Vaikka kaksoissidosviestinnän tietääkin nin sitä on vaikea heti huomata todellisissa tilanteissa, eihän ihminen keskustellessaan tai vaikka riitatilanteissa normaalisiti kyylää koko ajan että harjoittaako toinen kaksoissidosviestintää. Ei edes narsistin kanssa. Hulluksihan siinä tulis. Paitsi että hulluksi niiden kanssa tulee muutenkin... Mutta jos on esim tärkeä asia selvitettävänä niin ajatukset on silloin itse asiassa ei toisen kierossa viestintätavassa. Ainakin pitäisi pystyä olemaan, mutta narsistin kanssa ei pysty ja se tekee tilanteesta sairaan.
Ei kaksoissidosviestintää tarvii kyylätä ja kaikkea sellaiseksi epäillä. Kaksoissidosviestintä on kaksoissidosviestintää...
Esim: "Joko lopetit vaimosi hakkaamisen?" On kysymys, johon ei voi vastata ilman, että vastaa samalla myöntävästi siihen, että on hakannut vaimoaan.. Eli oli asia mikä tahansa, johon tuntuu, että et voi vastata kun toinen saa mahdollisesti asian irti väärinpäin ja nurinkurin, älä vastaa. - M.B.
xcch kirjoitti:
No joillakin ihmisllä on kummallinen taipumus olla tuntematta itseään, siis todellista minäänsä. Yleensä riippuvaisilla ihmisillä on taipumus nähdä itsensä riippuvuuden aiheuttaman aineen hallitsijana eikä kuten tilanne todellisuudessa on, heidän orjuuttajanaan. Tällainen pitkäaikainen tilanne vinouttaa henkilön muunkin itsetuntemuksen. Kun vapautuu riippuvuudesta niin alkaa kstsomaa, että millainen minä oikein olen, kun olen tuntenut itseni viimeksi 25 vuotta sitten. Siis ennen riippuvuutta. AA-kerhossa korostettin usein että 15 vuoden alkoholismi vaatii saman ajan toipumiseen.
Pitkäaikainen altistuminen traumaattisille kokemuksille voi aiheuttaa vastaavanlaisen kokemuksen, esim. narsistin puolisolle, kun näistä selviää, niin on aika katsoa vauriot.
On huuhaata syyttää narsistin puolisoa narsistin aiheuttamista vaurioista koska hän on uhri, tällaisen henkilön ainoa velvollisus on pitää itsetään huolta ja lisäksi narsistin aiheuttaminen vaurioiden kartoittamnen ja korjaaminen.
Eikä itsetutkiskelun tule pohjautua koskaan vastuun ottamiseen toisen teoista, riippuvuuksista tai narsismista, sellaiset väitteet on huuhaata..."Eikä itsetutkiskelun tule pohjautua koskaan vastuun ottamiseen toisen teoista, riippuvuuksista tai narsismista, sellaiset väitteet on huuhaata.."
Ja täällähän suorastaan vilisee väitteitä, että itsetutkiskelun tarkoitus on se, että sen kautta ottaa vastuun sen toisen valinnoista?? Kukaan ei ole koskaan maininnut sitä, että vastuu omista valinnoista on ITSELLÄ ja se miksi valitsee niin kuin valitsee, olisi mahdollisesti juuri sitä itsetutkiskelua??..kun se luetaan aina uhrin syyttelyksi..
Kaiken VOI lukea ihan miten haluaa, jos ja kun haluaa ja siltä pohjalta sitten lähteä.. lynett kirjoitti:
Niin, tai jos jokin ottaa pannuun, voi kysyä itseltään miksi mua ottaa pannuun eikä sanoa sille toiselle, että se on sun syys kun mua koko ajan ottaa pannuun.
Että häviä, muutu, tee jotain ettei mua koko ajan ottais pannuun.
Mun pannu vaan kuumenee ja kuumenee ja joudun koko ajan sun takias laittamaan liekkiä lisää koska sä olet tollainen ja joudun tekemään niin aina kun laitan ruokaa koska sä pakotit siihen kun olet vääränlainen ja sitten mun loppuelämä menee siinä, että joudun syömään palanutta ruokaa koska jos sä olisit tajunnut olla toisenlainen etkä tollanen kuspää tai kohdella mua toisin, mulle ei olis käynyt näin, että olen pakotettu käyttämään vain kutosvaihdetta ja...
*menenks nukkuu=) *Toivottavasti heräät iloisena ja aurinkoisena!
*pannu on pesty, palanut ruoka vippastu roskiin, termarissa on tuoretta kahvia ja lautasella räiskäleitä mansikkahillolla, ole hyvä* :)xcch kirjoitti:
"Voi huuhaan huuhaa sentään :-D
Kuten 6 13 kirjoitti. "Arvostelemassasi kirjoituksessa tarkoitetaan ihan selvästi sitä, että on huuhaata se, että narsistin ongelmat ratkeaisivat UHRIN itsetutkiskelulla. ""Kuten 6 13 kirjoitti. "Arvostelemassasi kirjoituksessa tarkoitetaan ihan selvästi sitä, että on huuhaata se, että narsistin ongelmat ratkeaisivat UHRIN itsetutkiskelulla. " "
6 13-multinikille tuli lukihäiriö, hän luki tekstisi 'Myöskin kaikenmaailman huuhaa neuvot siitä että narsimista tulevat ongelmat ratkeavat itsetutkiskelulla' näin:
'Myöskin kaikenmaailman huuhaa neuvot siitä että narsisTISTA tulevat ongelmat ratkeavat itsetutkiskelulla'
Jonka jälkeen väärin ymmärtäen muokkasi lauseesi lisäämällä siihen UHRI-sanan:
"Arvostelemassasi kirjoituksessa tarkoitetaan ihan selvästi sitä, että on huuhaata se, että narsistin ongelmat ratkeaisivat UHRIN itsetutkiskelulla.
(huokaus)
(suosittelen että pistetään noi minttu(h...) sekä ville(xcch) pussauskoppiin, ja rahdataan koppi afrikkaan menevään banaanilaivaan) ;-D
Ja laivamatkalle mukaan liitutaulu mihin voi kirjoittaa monta kertaa peräkkäin tekstin:
UHRIN ongelmat ratkeaa vain UHRIN itsetutkiskelulla*
*vilkuttaa laiturilla...tulkaa valaistuneina takaisin* :)- 6+6
M.B. kirjoitti:
Ei kaksoissidosviestintää tarvii kyylätä ja kaikkea sellaiseksi epäillä. Kaksoissidosviestintä on kaksoissidosviestintää...
Esim: "Joko lopetit vaimosi hakkaamisen?" On kysymys, johon ei voi vastata ilman, että vastaa samalla myöntävästi siihen, että on hakannut vaimoaan.. Eli oli asia mikä tahansa, johon tuntuu, että et voi vastata kun toinen saa mahdollisesti asian irti väärinpäin ja nurinkurin, älä vastaa."Esim: "Joko lopetit vaimosi hakkaamisen?" On kysymys, johon ei voi vastata ilman, että vastaa samalla myöntävästi siihen, että on hakannut vaimoaan.. Eli oli asia mikä tahansa, johon tuntuu, että et voi vastata kun toinen saa mahdollisesti asian irti väärinpäin ja nurinkurin, älä vastaa. "
Voi tohon vastata, että "en ole voinut hakkaamista lopettaa, koska en ole koskaan hakannutkaan".
On äärimmäisen raskasta ja sairasta olla jatkuvasti tuntosarvet pystyssä narsistin kanssa keskustellessa, kun pitää aina pitää varansa, voiko kysymykseen vastata, ottaa aina huomioon että käyttääkö ja vääristeleekö narsisti vastausta.
Tuon tyylinen kysymys käy hyvin esimerkiksi tämänkin palstan tyylistä. Ja kun siihen vastaa tuolla minun kertomallani tavalla, se saa aikaan täällä haukkumis- ja puolustautumisryöpyn kun kaksoissidosviestintä ja syyllistäminen ei niin vain onnistukaan. - jooko=?
yxex kirjoitti:
"Kuten 6 13 kirjoitti. "Arvostelemassasi kirjoituksessa tarkoitetaan ihan selvästi sitä, että on huuhaata se, että narsistin ongelmat ratkeaisivat UHRIN itsetutkiskelulla. " "
6 13-multinikille tuli lukihäiriö, hän luki tekstisi 'Myöskin kaikenmaailman huuhaa neuvot siitä että narsimista tulevat ongelmat ratkeavat itsetutkiskelulla' näin:
'Myöskin kaikenmaailman huuhaa neuvot siitä että narsisTISTA tulevat ongelmat ratkeavat itsetutkiskelulla'
"Arvostelemassasi kirjoituksessa tarkoitetaan ihan selvästi sitä, että on huuhaata se, että narsistin ongelmat ratkeaisivat UHRIN itsetutkiskelulla.
(huokaus)
(suosittelen että pistetään noi minttu(h...) sekä ville(xcch) pussauskoppiin, ja rahdataan koppi afrikkaan menevään banaanilaivaan) ;-D
Ja laivamatkalle mukaan liitutaulu mihin voi kirjoittaa monta kertaa peräkkäin tekstin:
*vilkuttaa laiturilla...tulkaa valaistuneina takaisin* :)Lisää vielä tohon kirjoitettavaan tekstiin se, että UHRIN ongelmista SUURIN OSA aiheutuu narsistista ja narsistin toiminnasta, johon UHRI ei voi mitenkään vaikuttaa eikä sitä mitenkään muuttaa.
yxex kirjoitti:
Toivottavasti heräät iloisena ja aurinkoisena!
*pannu on pesty, palanut ruoka vippastu roskiin, termarissa on tuoretta kahvia ja lautasella räiskäleitä mansikkahillolla, ole hyvä* :)On se, on se... nyt ei jaksa ees aamukiukuta =)
*mumistuna räiskäleen seasta, hillo poskia pitkin valuen*M.B. kirjoitti:
"Eikä itsetutkiskelun tule pohjautua koskaan vastuun ottamiseen toisen teoista, riippuvuuksista tai narsismista, sellaiset väitteet on huuhaata.."
Ja täällähän suorastaan vilisee väitteitä, että itsetutkiskelun tarkoitus on se, että sen kautta ottaa vastuun sen toisen valinnoista?? Kukaan ei ole koskaan maininnut sitä, että vastuu omista valinnoista on ITSELLÄ ja se miksi valitsee niin kuin valitsee, olisi mahdollisesti juuri sitä itsetutkiskelua??..kun se luetaan aina uhrin syyttelyksi..
Kaiken VOI lukea ihan miten haluaa, jos ja kun haluaa ja siltä pohjalta sitten lähteä.."Eikä itsetutkiskelun tule pohjautua koskaan vastuun ottamiseen toisen teoista, riippuvuuksista tai narsismista, sellaiset väitteet on huuhaata.."
=)
Totahan mä olen koettanutkin väittää...hih hiii....
Perjantai, ihan selvästi. Jengi on iiiihan sekasin =)- kuka niin kirjoittaa
lynett kirjoitti:
"Eikä itsetutkiskelun tule pohjautua koskaan vastuun ottamiseen toisen teoista, riippuvuuksista tai narsismista, sellaiset väitteet on huuhaata.."
=)
Totahan mä olen koettanutkin väittää...hih hiii....
Perjantai, ihan selvästi. Jengi on iiiihan sekasin =)Mistä toisen valinnoista, täällähän jotkut koko ajan tolkuttavat, että jokainen ihminen on narsisti ja normaalin inhimillinen tunne-elämältään?
- M.B.
6+6 kirjoitti:
"Esim: "Joko lopetit vaimosi hakkaamisen?" On kysymys, johon ei voi vastata ilman, että vastaa samalla myöntävästi siihen, että on hakannut vaimoaan.. Eli oli asia mikä tahansa, johon tuntuu, että et voi vastata kun toinen saa mahdollisesti asian irti väärinpäin ja nurinkurin, älä vastaa. "
Voi tohon vastata, että "en ole voinut hakkaamista lopettaa, koska en ole koskaan hakannutkaan".
On äärimmäisen raskasta ja sairasta olla jatkuvasti tuntosarvet pystyssä narsistin kanssa keskustellessa, kun pitää aina pitää varansa, voiko kysymykseen vastata, ottaa aina huomioon että käyttääkö ja vääristeleekö narsisti vastausta.
Tuon tyylinen kysymys käy hyvin esimerkiksi tämänkin palstan tyylistä. Ja kun siihen vastaa tuolla minun kertomallani tavalla, se saa aikaan täällä haukkumis- ja puolustautumisryöpyn kun kaksoissidosviestintä ja syyllistäminen ei niin vain onnistukaan.No sehän on jokaisen oma valinta taas, että onko ja jaksaako olla vai haluaako edes olla sellaisen kanssa tekemisissä, jonka kanssa joutuu olemaan koko ajan tuntosarvet pystyssä.. eikö?
Mutta tuntosarvet pystyssä kirjoittelu on ihan yhtä rasittavaa silloin, kun väitetään jotakin väitetyn, vaikka sokea reettakin näkee, että eipäs ole väitetty.
Ja kun se tinka alkaa, niin minähän en ala antamaan periksi valheille ainakaan.
Jos pitää ottaa jokainen pilkkuvirhekin henkilökohtaisesti, niin ei siittä pidä ketään muuta yrittää saada vastuuseen. Eri asia ylenpalttiset rääväsuiset ja ala-arvoiset kommentit. Mutta eipä tarvitse muille itkeä sellaistakaan sen jälkeen kun on ensin antanut kuulua kaikenmaailman jääräpäiset "tiedän mitä tarkoitit" ja "vääntelet totuutta" ja "palstanarsisti" - kommentit.
Puhumattakaan siitä, että oma epäluulosi sotkeutuu siihen arviointiin mitä suoritat siitä, että kirjoittaako joku vilpittömästi vai ei.
Ja tosi iso palstasori, kun en aio ottaa selvää, oletko henna vaiko etkö ole, OLETAN, että olet. Toisaalta, kaikki summalausekkeet ovat nykyisin henna, niin eipä silläkään väliä :) Voithan olla joku ihan muukin. - xcch
yxex kirjoitti:
"Kuten 6 13 kirjoitti. "Arvostelemassasi kirjoituksessa tarkoitetaan ihan selvästi sitä, että on huuhaata se, että narsistin ongelmat ratkeaisivat UHRIN itsetutkiskelulla. " "
(huokaus)
*vilkuttaa laiturilla...tulkaa valaistuneina takaisin* :)Hmmm. ulkomaan matkat ovat kyllä kiehtovia, ja matkaseurakin ykkösluokkaa mutta mielummin lentämällä kuin laivalla, eikä afrikkaan:)
Mutta itse asiaan, kirjoitit....
"UHRIN ongelmat ratkeaa vain UHRIN itsetutkiskelulla*"
No eipäs ratkea, jos ongelmat tulee ulkopuoliselta taholta kun narsistilta.
Exä oli juoppo ja tämä aiheutti valtavati ongelmia, silloin kävin ns. itsetutkiskelukurssit, ei ne tietysti exän alkoholiongelmaan mitenkään auttaneet. Vaan siihen että tiesin mistä on kysymys ja miten pitää suhtautua jatkossa ongelmaan.
Samalla tavalla itsetutkiskelu ei auta narsistin sairaaloiseen narsimiin mitenkään, mutta on hyvä tietää mistä siinä on kysymys.
Jos tämä teoria epäilyttää, niin tehdään testi. Niin kuten tiedämme Suomen ulkomaan velka vaikuttaa meihin kaikkiin haitallisesti ja olemme tavallaan tämä tilanteen uhreja joten kokeilkaa ratkaista suomen ulkomaanvelasta teille koituvat ongelmat tutkimalla itseänne. Tämän periaatteen mukaan SUOMEN ULKOMAAN VELAN "UHRIN ongelmat ratkeaa vain UHRIN itsetutkiskelulla* :) kuka niin kirjoittaa kirjoitti:
Mistä toisen valinnoista, täällähän jotkut koko ajan tolkuttavat, että jokainen ihminen on narsisti ja normaalin inhimillinen tunne-elämältään?
Kyllä kaikki piirteet mitkä ihmisissä on.... ovat inhimillisiä.
Toisilla ne ovat vain ärsyttäviä tai kaltoinkohtelevia mutta tuskin ne mitään alieneita on...kait...
Tai nooooh.... voi ollakin. Ehkä juu...
Musta on ihanaa, että olet täällä aina kärjistämässä asioista niin ei pääse palsta kuivumaan. Tsemppiä ja hauskaa viikonloppua sullekin!xcch kirjoitti:
Hmmm. ulkomaan matkat ovat kyllä kiehtovia, ja matkaseurakin ykkösluokkaa mutta mielummin lentämällä kuin laivalla, eikä afrikkaan:)
Mutta itse asiaan, kirjoitit....
"UHRIN ongelmat ratkeaa vain UHRIN itsetutkiskelulla*"
No eipäs ratkea, jos ongelmat tulee ulkopuoliselta taholta kun narsistilta.
Exä oli juoppo ja tämä aiheutti valtavati ongelmia, silloin kävin ns. itsetutkiskelukurssit, ei ne tietysti exän alkoholiongelmaan mitenkään auttaneet. Vaan siihen että tiesin mistä on kysymys ja miten pitää suhtautua jatkossa ongelmaan.
Samalla tavalla itsetutkiskelu ei auta narsistin sairaaloiseen narsimiin mitenkään, mutta on hyvä tietää mistä siinä on kysymys.
Jos tämä teoria epäilyttää, niin tehdään testi. Niin kuten tiedämme Suomen ulkomaan velka vaikuttaa meihin kaikkiin haitallisesti ja olemme tavallaan tämä tilanteen uhreja joten kokeilkaa ratkaista suomen ulkomaanvelasta teille koituvat ongelmat tutkimalla itseänne. Tämän periaatteen mukaan SUOMEN ULKOMAAN VELAN "UHRIN ongelmat ratkeaa vain UHRIN itsetutkiskelulla* :)"Samalla tavalla itsetutkiskelu ei auta narsistin sairaaloiseen narsimiin mitenkään, mutta on hyvä tietää mistä siinä on kysymys."
Missä vaiheessa näin on väitetty ?
Vaikka toinen osapuoli kuinka provosoisi tai mitä ikinä, silti ihminen on itse vastuussa omista teoistaan ja reagoinneistaan.
Sitä paitsi ei tota itsetutkiskelua tartte liittää mihinkään erityiseen, se on kaikille ihmisille tarpeen.- xcch
lynett kirjoitti:
"Samalla tavalla itsetutkiskelu ei auta narsistin sairaaloiseen narsimiin mitenkään, mutta on hyvä tietää mistä siinä on kysymys."
Missä vaiheessa näin on väitetty ?
Vaikka toinen osapuoli kuinka provosoisi tai mitä ikinä, silti ihminen on itse vastuussa omista teoistaan ja reagoinneistaan.
Sitä paitsi ei tota itsetutkiskelua tartte liittää mihinkään erityiseen, se on kaikille ihmisille tarpeen."Missä vaiheessa näin on väitetty ?"
Siinä vaiheessa kun uhrin ongelman on sanottu ratkeavan uhrin itsetutkiskelulla.
Uhrin ensijainen ongelma ei ole uhrin oma pää, vaan narsisti.
"Vaikka toinen osapuoli kuinka provosoisi tai mitä ikinä, silti ihminen on itse vastuussa omista teoistaan ja reagoinneistaan. "
Alat vähitellen järkiintyä :)
"Sitä paitsi ei tota itsetutkiskelua tartte liittää mihinkään erityiseen, se on kaikille ihmisille tarpeen."
Totta tämäkin, itsetutkiskelu on tärkeää kaikille ihmisille, yhteiskunta muuttuu, itse muutumme iän myötä, ihmiset ympärillä muuttuu ja vaihtuu jne. On hyvä pysyä ajantasalla myös itsensä suhteen. - M.B.
lynett kirjoitti:
Kyllä kaikki piirteet mitkä ihmisissä on.... ovat inhimillisiä.
Toisilla ne ovat vain ärsyttäviä tai kaltoinkohtelevia mutta tuskin ne mitään alieneita on...kait...
Tai nooooh.... voi ollakin. Ehkä juu...
Musta on ihanaa, että olet täällä aina kärjistämässä asioista niin ei pääse palsta kuivumaan. Tsemppiä ja hauskaa viikonloppua sullekin!Kärjistykset pitävät terässä :)
M.B. kirjoitti:
Kärjistykset pitävät terässä :)
Joo... mutta lähdetään itsekeskeisyydestä ; kaikki liittyy Minuun .
Ei tod. Ja se voi olla joillekin pettymys.
En voi auttaa.
Ketkä ihmiset kiinnostaa mua vähiten täällä ; juuri he, jotka kokevat että ketään muuta ei ole heidän ulkopuolellaan.
Jos teen jonkin aloituksen esim kuten tänään, se oli aiheeseen liittyen eikä itsekeskeisen ihmisen harhaan siitä, että "jahtaan" häntä. Wau.
Kaikki Ei pyöri hänen ympärillä, en edes minä.xcch kirjoitti:
"Missä vaiheessa näin on väitetty ?"
Siinä vaiheessa kun uhrin ongelman on sanottu ratkeavan uhrin itsetutkiskelulla.
Uhrin ensijainen ongelma ei ole uhrin oma pää, vaan narsisti.
"Vaikka toinen osapuoli kuinka provosoisi tai mitä ikinä, silti ihminen on itse vastuussa omista teoistaan ja reagoinneistaan. "
Alat vähitellen järkiintyä :)
"Sitä paitsi ei tota itsetutkiskelua tartte liittää mihinkään erityiseen, se on kaikille ihmisille tarpeen."
Totta tämäkin, itsetutkiskelu on tärkeää kaikille ihmisille, yhteiskunta muuttuu, itse muutumme iän myötä, ihmiset ympärillä muuttuu ja vaihtuu jne. On hyvä pysyä ajantasalla myös itsensä suhteen.Siis sä olit jo sitä mieltä että itsetutkiskelu liittyy ihmiseen itseensä.
Sä olet monesti esittänyt "saman version "itsetutkiskelusta kuin minäkin mutta jostain syystä halua leimata valheelliesti mun sanoman erilaiseksi ?
Miksi ?
Onko hieman ennakkoasennetta ?
Mun mielipide jne... vaikka tein suoran lainauksen jostain jne...
Mä en ala vähitellen järkeentyä vaan sanonut tuota samaa koko ajan.
Älä edelleenkään valehtele.
Sanon toisen kerran, sä valehtelet väittäessäsi noin.
Muuten samaa mieltä.
Miksi sulle on noin tärkeää saada esim mut kuulostamaan tai näyttämään siltä, että väittäisin itsetutkiskelun liittyvän toisiin ihmisiin ?
Itse.....itse..... itse.... tutkiskelu.... miten se voi olla itsekumppanin tutkiskelua... ?
Miksi valehtelet edelleen ?lynett kirjoitti:
Siis sä olit jo sitä mieltä että itsetutkiskelu liittyy ihmiseen itseensä.
Sä olet monesti esittänyt "saman version "itsetutkiskelusta kuin minäkin mutta jostain syystä halua leimata valheelliesti mun sanoman erilaiseksi ?
Miksi ?
Muuten samaa mieltä.
Miksi sulle on noin tärkeää saada esim mut kuulostamaan tai näyttämään siltä, että väittäisin itsetutkiskelun liittyvän toisiin ihmisiin ?
Itse.....itse..... itse.... tutkiskelu.... miten se voi olla itsekumppanin tutkiskelua... ?
Miksi valehtelet edelleen ?Juuuups, en osaa kirjoittaa sitäkään vähää kuin ennenkään =)
Mä jotenkin mietin, että auttaisko tähän jokin tieteellinen artikkeli että voisi selventää näkemystäni ?
Me ollaan samaa mieltä (minkä välillä kirjoituksissasi lipsautat) mutta sitten taas alat vänkäämään kuin olisin sanonu että uhrin pitäisi hoitaa vastapuolen ongelmat.
Osaatko rehdisti kertoa miksi teet näin vaikka en ole niin koskaan sanonut ?
Mä olen kysynyt monesti, että miksi valehtelet ja esität tuollaista ?
Miksi et vastaa ?
Ei se mun maailmaa kaada vaikka et vastaa mutta olen hieman utelias motiivisi kanssa ja se lisää tuntua sarjakuvamaisuudestasi - ainoa motiivi on vain provosointi, ikään kuin olisit niin vajaaälyinen ettet vain osaa lukea (mihin en usko, uskon ennakkoasenteeseen tai provoon) - enkä sitä usko.
Sori jos meni kuvainnollinen esimerkkini liian pitkälle mutta toistan, mikä on motiivisi tuon kanssa ?
Miksi sekoitat edelleen itsetutkiskelun muihin ihmisiin vaikka se on itse(!)tutkiskelua ?
Ja vaikka vain provosoisitkin, olisiko aika keksiä jo uusia argumentteja ?
Booooooring =)- xcch
lynett kirjoitti:
Siis sä olit jo sitä mieltä että itsetutkiskelu liittyy ihmiseen itseensä.
Miksi ?
Muuten samaa mieltä.
Miksi valehtelet edelleen ?Kirjoitit tuossa ylempänä..
"Eli esim uhrin ongelmat ratkeavat itsetutkiskelulla, ei sen toisen".
Ymmärsin että minun narsistin minulle aiheuttamat ongelmat ratkevat itsetutkiskelulla, varmaan eron jälkeen näin onkin, mutta tilanteen päällä olessa itsetutkiskelusta on hyötyä, mutta ei ratkaise perusongelmaa narsismia.
Ehkäpä tarkoitit juuri eron jälkeistä itsetutkimista henkilökohtaisen ongelman ratkaisijana. Väärin käsityksiä voi syntyä ja joskus voi muistaa väärin myös sen kuka aiheesta kirjoitti.. Toki pyrin aina tämän tarkistamaan.
Jossakin kirjoituksessa syyllistit uhrin, tuomalla esille että miksi uhri antoi niin tapahtua. Vastuutit uhria, tämän takia puhuin järkiintymisestä.
Samalla tavalla voi kysellä miksi riippuvainen ihminen ei lopettanut riippuvutta aiheuttaneen aineen käyttöä viikon käytön jälkeen.
Kyllä jokainen uhri tietää miksi on roikkunut suhteessa ja ymmärrtää myös jos on roikkunut liian kauan, ainakin jälkeenpän. Samalla tavalla alkoholi riippuvainen miettii asioita ja miettii että miksi piti ryypätä esim. 15 vuotta ennenkuin järkiintyi.
Tottakai minä mietin tämän uuden narsismi tiedon perusteella asiat uusiksi, ja tietysti juuri omista lähtökohdista ja mitä olen tietämättäni tehnyt väärin tässä suhtessa ja miten voin toimia niin että harmia tulisi mahdollisimman vähän, niin kauan kuin tämä liitto jatkuu.
Tuossahan me oltiin samaa mieltä.
Totta tämäkin, itsetutkiskelu on tärkeää kaikille ihmisille, yhteiskunta muuttuu, itse muutumme iän myötä, ihmiset ympärillä muuttuu ja vaihtuu jne. On hyvä pysyä ajantasalla myös itsensä suhteen. xcch kirjoitti:
Kirjoitit tuossa ylempänä..
"Eli esim uhrin ongelmat ratkeavat itsetutkiskelulla, ei sen toisen".
Ymmärsin että minun narsistin minulle aiheuttamat ongelmat ratkevat itsetutkiskelulla, varmaan eron jälkeen näin onkin, mutta tilanteen päällä olessa itsetutkiskelusta on hyötyä, mutta ei ratkaise perusongelmaa narsismia.
Ehkäpä tarkoitit juuri eron jälkeistä itsetutkimista henkilökohtaisen ongelman ratkaisijana. Väärin käsityksiä voi syntyä ja joskus voi muistaa väärin myös sen kuka aiheesta kirjoitti.. Toki pyrin aina tämän tarkistamaan.
Jossakin kirjoituksessa syyllistit uhrin, tuomalla esille että miksi uhri antoi niin tapahtua. Vastuutit uhria, tämän takia puhuin järkiintymisestä.
Samalla tavalla voi kysellä miksi riippuvainen ihminen ei lopettanut riippuvutta aiheuttaneen aineen käyttöä viikon käytön jälkeen.
Kyllä jokainen uhri tietää miksi on roikkunut suhteessa ja ymmärrtää myös jos on roikkunut liian kauan, ainakin jälkeenpän. Samalla tavalla alkoholi riippuvainen miettii asioita ja miettii että miksi piti ryypätä esim. 15 vuotta ennenkuin järkiintyi.
Tottakai minä mietin tämän uuden narsismi tiedon perusteella asiat uusiksi, ja tietysti juuri omista lähtökohdista ja mitä olen tietämättäni tehnyt väärin tässä suhtessa ja miten voin toimia niin että harmia tulisi mahdollisimman vähän, niin kauan kuin tämä liitto jatkuu.
Tuossahan me oltiin samaa mieltä.
Totta tämäkin, itsetutkiskelu on tärkeää kaikille ihmisille, yhteiskunta muuttuu, itse muutumme iän myötä, ihmiset ympärillä muuttuu ja vaihtuu jne. On hyvä pysyä ajantasalla myös itsensä suhteen.Juu ja ne väärinkäsitykset tulee yleensä siitä, että unohtaa tavallaan kunnolla sen miksi on lähtenyt edes keskustelemaan koko asiasta ja se menee sellaiseksi "puolisokeaksi" pitääpäs-eipidä-jutuksi helposti =)
Olen monesti huomannut eri yhteyksissä eri aiheiden äärellä.
Sitä paitsi voihan suhteen aikanakin sitä tutkiskelua tehdä ja miettiä, mitä Minä haluan elämältäni, miksi voin näin pahoin ja millä se paranisi, mitkä ovat tunteitani, mitä Minun pitäisi tehdä jotta asia ratkeaisi (esim se ero) jne.
Tiedän, että se tuntuu helposti syyllistämiseltä tuo "vastuuttaminen", mutta koska itse kuitenkin joutuu sen ratkaisun tekemään...se ratkaisun avain on itsellä eikä muilla.
Se on yksinäinen hetki aina elämässä tajuta.
Riipppuvuus ei ole mikään leikin asia, tiedän sen omakohtaisesti.
Olen siitä aikanani kirjoitellut paljonkin ja miettinyt tällaisten suhteiden dynamiikkaa.
Mutta silti...oli se vahingollinen "aine" mikä tahansa, on taas kovin yksinäistä huomata, että ratkaisu on aina omissa käsissä ja sikäli omalla vastulla vaikka se olekaan enää mikään tahdonvoiman asia kuten monet luulee - riippuvuudella on "selkeä rakenteensa aivoissa" (ja aineista kyseenollen lisäksi kehossa fyysisesti) joka huolehtii homman jatkumisesta.
Riippuvuussairauksissa aina sanotaankin, että et ole vastuussa sairastumisestasi mutta parantumisestasi kyllä.
Kiva kun otit ensimmäisen askeleen, huomasin meinaan jo aikaa sitten, että keskustelemme oikeasti samasta asiasta mutta joku tulkinnassa mättää.
Sellasta sattuu.
- kopskops
Terapian tulisi potilaan mielestä perustua hänen käsityksiinsä hyvästä hoidosta, mikä tarkoittaa usein neuvontaa, ohjeiden antamista ja konsultointia, mutta ei varsinaista psykoterapeuttista tunnekokemusten ymmärtämistä ja kokemuksista oppimista. Potilaan teennäisen hoitomyönteisyyden alta paljastuu hyvin pian aggressiivinen ylimielinen vastustus hoitoa ja terapeuttia kohtaan. Potilaan on vaikea sietää terapeutin erillisyyttä, kykyä ajatella ja ymmärtää asioita itsenäisesti. Erityisen vaikeata potilaan on hyväksyä, että teraputti näkee ja ymmärtää sellaista mitä potilas ei ole nähnyt. Potilas ei myöskään tahdo kestää, että terapeutti todella välittää ja asettuu yhteistyöriippuvuuteen, sillä se muistuttaa potilasta kipeästi hänen puutteistaan. Jokainen asia, missä terapeutti on parempi, aiheuttaa sietämätöntä huonommuuden tunnetta eli kateutta. Narsistilla on korostunut tarve olla antava osapuoli, jolloin hän kokee olevansa parempi kuin muut. Hän haluaa olla se, jota muut tarvitsevat ja kadehtivat.
http://narsistienuhrientuki.yhdistysavain.fi/tietoa/julkaisut/gustav_schulman/__new_page_-122766/#token-122024 - tietoja haluava
Eikä taaskaan ainoatakaan asiallista keskustelua ketjun mukaisesta otsikosta persoonallisuushäiriöiden hoito. Olisi hyvin mielenkiintoista lukea asiallista tekstiä siitä, miten varsinkin nph:n hoito on edennyt ja mikä on ollut hoidon tulos, ihan omakohtaisia kokemuksia nph:n läheiseltä tai nph:lta itseltään.
- onnee vaan
Minusta tämä ketju kertoo aika hyvin siitä miten haastavaa on nph:n hoito.
- 16+10
onnee vaan kirjoitti:
Koko tämä palsta kertoo sen.
- M.B.
onnee vaan kirjoitti:
Kyllä. Täällähän nimenomaan jotkut pyrkivät hoitamaan toisissa kirjoittajissa dianosoimaansa narsismia, ja herpaantuvat epäonnistuessaan. Kuitenkaan siinä omassa ensimmäisessä otetussa askelessa ei ole vikaa, vaan niissä, jotka eivät.. öö.. alistu?? Suostu?? Hyväksy?? Halua?? Jaksa lukea räikeästi yliväritettyä tekstiä, jonka kirjoittaja väittää värittäneensä vihreällä, vaikka kauas loistaa kirkkaanpunainen...
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941729
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2391493- 891346
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651015Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9874- 46842
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35819