Mitä Jeesus tulee hakemaan?

liisa ihmemaassa

"Herramme Jeesuksen Kristuksen ruumis ja veri kätkeköön henkemme, sielumme ja ruumiimme iankaikkiseen elämään."

Onko se totta, että kuollessa sielu taivaaseen vilahtaa? Ruumis laitetaan hautaan, jossa se aikojen saatossa maaksi muuttuu ja sitäkö tyhjää hautaa Jeesus sitten tulee herättämään?

15

95

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ao

7. Mutta jos Kristus ei ole herätetty, niin teidän uskonne on turha, ja te olette vielä synneissänne.
      18. Ja silloinhan Kristuksessa nukkuneetkin olisivat kadotetut.
      19. Jos olemme panneet toivomme Kristukseen ainoastaan tämän elämän ajaksi, niin olemme kaikkia muita ihmisiä surkuteltavammat.
      20. Mutta nytpä Kristus on noussut kuolleista, esikoisena kuoloon nukkuneista.
      21. Sillä koska kuolema on tullut ihmisen kautta, niin on myöskin kuolleitten ylösnousemus tullut ihmisen kautta.
      22. Sillä niinkuin kaikki kuolevat Aadamissa, niin myös kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa,
      23. mutta jokainen vuorollaan: esikoisena Kristus, sitten Kristuksen omat hänen tulemuksessaan;
      24. sitten tulee loppu, kun hän antaa valtakunnan Jumalan ja Isän haltuun, kukistettuaan kaiken hallituksen ja kaiken vallan ja voiman.
      25. Sillä hänen pitää hallitseman "siihen asti, kunnes hän on pannut kaikki viholliset jalkojensa alle".
      26. Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema.
      27. Sillä: "kaikki hän on alistanut hänen jalkojensa alle". Mutta kun hän sanoo: "kaikki on alistettu", niin ei tietenkään ole alistettu se, joka on alistanut kaiken hänen allensa.
      28. Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa.
      29. Mitä muutoin ne, jotka kastattavat itsensä kuolleitten puolesta, sillä saavat aikaan? Jos kuolleet eivät heräjä, miksi nämä sitten kastattavat itsensä heidän puolestaan?
      30. Ja miksi mekään antaudumme joka hetki vaaraan?
      31. Joka päivä minä olen kuoleman kidassa, niin totta kuin te, veljet, olette minun kerskaukseni Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.
      32. Jos minä ihmisten tavoin olen taistellut petojen kanssa Efesossa, mitä hyötyä minulle siitä on? Jos kuolleet eivät heräjä, niin: "syökäämme ja juokaamme, sillä huomenna me kuolemme".
      33. Älkää eksykö. "Huono seura hyvät tavat turmelee."
      34. Raitistukaa oikealla tavalla, älkääkä syntiä tehkö; sillä niitä on, joilla ei ole mitään tietoa Jumalasta. Teidän häpeäksenne minä tämän sanon.
      35. Mutta joku ehkä kysyy: "Millä tavoin kuolleet heräjävät, ja millaisessa ruumiissa he tulevat?"
      36. Sinä mieletön, se, minkä kylvät, ei virkoa eloon, ellei se ensin kuole!
      37. Ja kun kylvät, et kylvä sitä vartta, joka on nouseva, vaan paljaan jyvän, nisun jyvän tai muun minkä tahansa.
      38. Mutta Jumala antaa sille varren, sellaisen kuin tahtoo, ja kullekin siemenelle sen oman varren.
      39. Ei kaikki liha ole samaa lihaa, vaan toista on ihmisten, toista taas karjan liha, toista on lintujen liha, toista kalojen.
      40. Ja on taivaallisia ruumiita ja maallisia ruumiita; mutta toinen on taivaallisten kirkkaus, toinen taas maallisten.
      41. Toinen on auringon kirkkaus ja toinen kuun kirkkaus ja toinen tähtien kirkkaus, ja toinen tähti voittaa toisen kirkkaudessa.
      42. Niin on myös kuolleitten ylösnousemus: kylvetään katoavaisuudessa, nousee katoamattomuudessa;
      43. kylvetään alhaisuudessa, nousee kirkkaudessa; kylvetään heikkoudessa, nousee voimassa;
      44. kylvetään sielullinen ruumis, nousee hengellinen ruumis. Jos kerran on sielullinen ruumis, niin on myös hengellinen.
      45. Niin on myös kirjoitettu: "Ensimmäisestä ihmisestä, Aadamista, tuli elävä sielu"; viimeisestä Aadamista tuli eläväksitekevä henki.
      46. Mutta mikä on hengellistä, se ei ole ensimmäinen, vaan se, mikä on sielullista, on ensimmäinen; sitten on se, mikä on hengellistä.
      47. Ensimmäinen ihminen oli maasta, maallinen, toinen ihminen on taivaasta.
      48. Minkäkaltainen maallinen oli, senkaltaisia ovat myös maalliset; ja minkäkaltainen taivaallinen on, senkaltaisia ovat myös taivaalliset.
      49. Ja niinkuin meissä on ollut maallisen kuva, niin meissä on myös oleva taivaallisen kuva.
      50. Mutta tämän minä sanon, veljet, ettei liha ja veri voi periä Jumalan valtakuntaa, eikä katoavaisuus peri katoamattomuutta.
      51. Katso, minä sanon teille salaisuuden: emme kaikki kuolemaan nuku, mutta kaikki me muutumme,
      52. yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasunan soidessa; sillä pasuna soi, ja kuolleet nousevat katoamattomina, ja me muutumme.
      53. Sillä tämän katoavaisen pitää pukeutuman katoamattomuuteen, ja tämän kuolevaisen pitää pukeutuman kuolemattomuuteen.
      54. Mutta kun tämä katoavainen pukeutuu katoamattomuuteen ja tämä kuolevainen pukeutuu kuolemattomuuteen, silloin toteutuu se sana, joka on kirjoitettu: "Kuolema on nielty ja voitto saatu".
      55. "Kuolema, missä on sinun voittosi? Kuolema, missä on sinun otasi?"
      56. Mutta kuoleman ota on synti, ja synnin voima on laki.
      57

• "Mitä Jeesus tulee hakemaan?"

Vaikea sanoa. Ehkä rahaa.

Siitä päätellen, miten keskeisessä asemassa joissain uskonnollisissa yhteisöissä on rahan kerääminen, niin veikkaisin että sitä se Jeesuskin odottaa saavansa.

• Tahdon Taivaaseen

Mä haluan tulla haetuksi ja tempaistuksi. Taivaassa on hyvä olla ja tekemistä ja ymmärtämistä riittää kun älykkyysosamäärää noistetaan ja näkökykyä ja muita ominaisuuksia on parannettu.

• Se on hyvä tietää ja sanoa, kunnei koskaan ole ollut kuollut ja todistanut moista? :)

Yhtälailla voisin sanoa, vaikken ole käynyt koskaan esimerksi Madeiralla...ellen vallan erehdy tuon turistioppaan mukaan niin siellä takuuvarmasti on hyvä olla ja tekemistä ja ymmärtämistä riittää? Siis miten hitossa tollaista voin todistaa muille kunnen ole koskaan käynyt vaan lukenut jostakin turistioppaasta? En osaa väittää moista, mutta uskovainen varmasti voisi jo Madeirastakin todeta moista vaikkei olisi siellä koskaan käynyt tuon turistioppaan mukaan?!?

• uskovastakunnäet
        ateisti1982 kirjoitti:

Se on hyvä tietää ja sanoa, kunnei koskaan ole ollut kuollut ja todistanut moista? :)

Yhtälailla voisin sanoa, vaikken ole käynyt koskaan esimerksi Madeiralla...ellen vallan erehdy tuon turistioppaan mukaan niin siellä takuuvarmasti on hyvä olla ja tekemistä ja ymmärtämistä riittää? Siis miten hitossa tollaista voin todistaa muille kunnen ole koskaan käynyt vaan lukenut jostakin turistioppaasta? En osaa väittää moista, mutta uskovainen varmasti voisi jo Madeirastakin todeta moista vaikkei olisi siellä koskaan käynyt tuon turistioppaan mukaan?!?

Uskot kuitenkin Madeiran olevan olemassa? Miksi?

• uskovastakunnäet kirjoitti:

Uskot kuitenkin Madeiran olevan olemassa? Miksi?

"Uskot kuitenkin Madeiran olevan olemassa? Miksi?"

Olen katsonut kartoista, ilmakuvista ja satelliittikuvista, että esimerkiksi Ahvenanmaa on olemassa.

Olen lukenut Ahvenanmaasta. Olen kuullut siitä radiosta ja nähnyt televisiosta ohjelmia siitä. Olen nähnyt sieltä kuvia ja videoita. Ystäväni on käynyt Ahvenanmaalla.

Minäkin olen käynyt siellä ja uskon sen olevan olemassa.

Olen katsonut kartoista, ilmakuvista ja satelliittikuvista, että myös Kerava on olemassa.

Olen lukenut Keravasta. Olen kuullut siitä radiosta ja nähnyt televisiosta ohjelmia siitä. Olen nähnyt sieltä kuvia ja videoita. Ystäväni on käynyt Keravalla.

Minäkin olen käynyt siellä ja uskon, että se on olemassa.

Olen katsonut samoista kartoista, ilmakuvista ja samoista satelliittikuvista, että myös Madeira on olemassa.

Olen lukenut Madeirasta samoista teoksista. Olen kuullut siitäkin radiosta ja nähnyt televisiosta ohjelmia. Olen nähnyt sieltäkin kuvia ja videoita. Ystäväni on käynyt Madeiralla.

Miksi en uskoisi, että Madeira on olemassa?

Kenelläkään ei ole luotettavaa todistetta jumalista. Kukaan ei ole todistettavasti nähnyt jumalia, kuullut jumalia tai tuntenut jumalia. Kukaan ei ole todistettavasti käynyt jumalien luona ja jumalat eivät ole todennettavasti käyneet kenenkään luona.

On vain uskomuksia, tuntemuksia, kertomuksia ja luuloja.

Uskot kuitenkin jumalien olevan oikeassa? Miksi?

• Phoebus kirjoitti:

"Uskot kuitenkin Madeiran olevan olemassa? Miksi?"

Olen katsonut kartoista, ilmakuvista ja satelliittikuvista, että esimerkiksi Ahvenanmaa on olemassa.

Olen lukenut Ahvenanmaasta. Olen kuullut siitä radiosta ja nähnyt televisiosta ohjelmia siitä. Olen nähnyt sieltä kuvia ja videoita. Ystäväni on käynyt Ahvenanmaalla.

Minäkin olen käynyt siellä ja uskon sen olevan olemassa.

Olen katsonut kartoista, ilmakuvista ja satelliittikuvista, että myös Kerava on olemassa.

Olen lukenut Keravasta. Olen kuullut siitä radiosta ja nähnyt televisiosta ohjelmia siitä. Olen nähnyt sieltä kuvia ja videoita. Ystäväni on käynyt Keravalla.

Minäkin olen käynyt siellä ja uskon, että se on olemassa.

Olen katsonut samoista kartoista, ilmakuvista ja samoista satelliittikuvista, että myös Madeira on olemassa.

Olen lukenut Madeirasta samoista teoksista. Olen kuullut siitäkin radiosta ja nähnyt televisiosta ohjelmia. Olen nähnyt sieltäkin kuvia ja videoita. Ystäväni on käynyt Madeiralla.

Miksi en uskoisi, että Madeira on olemassa?

Kenelläkään ei ole luotettavaa todistetta jumalista. Kukaan ei ole todistettavasti nähnyt jumalia, kuullut jumalia tai tuntenut jumalia. Kukaan ei ole todistettavasti käynyt jumalien luona ja jumalat eivät ole todennettavasti käyneet kenenkään luona.

On vain uskomuksia, tuntemuksia, kertomuksia ja luuloja.

Uskot kuitenkin jumalien olevan oikeassa? Miksi?

"Uskot kuitenkin jumalien olevan oikeassa? Miksi?"

Piti kirjoittaa "Uskot kuitenkin jumalien olevan olemassa? Miksi?".

• "Taivaassa on hyvä olla ja tekemistä ja ymmärtämistä riittää kun älykkyysosamäärää noistetaan ja näkökykyä ja muita ominaisuuksia on parannettu. "

Heh. Vai niin. Miten tuohonkin nyt suhtautusi. Menin sanattomaksi.

• EL. a. :K:IM

liisa ihmemaassa

Alice darling :)

Jos ei Jeesus itse, niin joku Enkeleistä tulee herättämään.

Mutta vain, jos olet Jeesuksen oma.

Èn minä vielä tiedä, ketkä kaikki minulle on annettu`.

• uskomaton nainen

En ole ikinä ymmärtänyt, että mitä luterilaisen kirkon jäsenet tarkoittavat, kun he tunnustavat uskonsa ruumiin ylösnousemiseen. Kuitenkin kuolleitten kerrotaan menneen taivaan kotiin.

• Kristityt uskovat, että aikojen lopussa Jeesus palaa takaisin ja siitä alkaa se ikuisuudeksi kutsumamme uusi elämä siellä "taivaan kodissa". Tapahtuu siis ruumiiden ylösnousemus. Se, millainen se sitten ihan oikeasti tulee olemaan, millainen esim. on se meidän ylösnousemusruumiimme kun vanha ruumis on maatunut, on aikalailla arvailua. Raamatussa maalaillaan tuosta ylösnousemuksen päivästä kuvia, mutta on hyvä muistaa, että Jumalan todellisuuden rinnalla meidän inhimilliset mieli- ja kielikuvamme ovat aina vajavaisia. Taivaan kodin voidaan ajatella koittaneen kuolleille jo heti heidän kuoltuaan, koska kuoltuamme aika katoaa. Siksi voidaan ajatella, että jokainen joka sulkee silmänsä kuoleman uneen, avaa ne jo seuraavassa hetkessä ylösnousemuksen aamuun. Tämä ajatus on ainakin minusta valtavan kaunis ja lohdullinen.

Sanna Husso, pappi

• Uskissss

Tähän kannattaa vielä lisätä, että upea taivaspaikka aukeaa niille, jotka ovat kuolleet Kristuksessa. Tämä tarkoittaa sitä, että he uskoivat Kristukseen ja pyhittivät elämänsä Kristukselle. Eli uskoivat kirjaimellisesti kaikkeen siihen, mitä kirkon uskontunnustuksessa sanotaan, tunnustivat ääneen uskonsa muille, yrittivät totella Kristusta koko ajan, katuivat syntejään, pyysivät anteeksi Jeesukselta ja pyhittivät elämänsä Kristukselle.

Pelkkä kirkon jäsenyys ei riitä taivaspaikkaan, eikä pelkkä asian ajattelu ja pohdiskelu. Taivaspaikasta tulee kilvoitella ja se saa pyhittämällä elämänsä Jeesukselle Kristukselle.

• juutas.

Parahin Sanna,

Kirjoitit:

"Se, millainen se sitten ihan oikeasti tulee olemaan, millainen esim. on se meidän ylösnousemusruumiimme kun vanha ruumis on maatunut, on aikalailla arvailua"

- Jos ja kun koko homma on pelkkää arvailua, ja koko ajatus "ruumiiden ylösnousemuksesta" käytännössä ihan tyhjästä keksitty ajatus, niin on aika paksua vielä julistaa jossain uskontunnustuksessa uskoaan tuollaiseen tapahtumaan, vai mitä? Mihin tällainen ruumiidennousemususko oiken perustuukaan, kuka tällaisen käsitteen on oikeastaan lanseerannut ja mihin perustuen? Mihin ihmeeseen perustuu käsitys, että sellaista tulisi joskus tapahtumaan?

"Siksi voidaan ajatella, että jokainen joka sulkee silmänsä kuoleman uneen, avaa ne jo seuraavassa hetkessä ylösnousemuksen aamuun. Tämä ajatus on ainakin minusta valtavan kaunis ja lohdullinen."

- Sinäpä sen sanoit, "ajatus on kaunis ja lohdullinen". Mutta onko sillä mitään tosipohjaa? Sillä ei tunnu olevan mitään väliä. Kaikenlaisia kauniita ja lohduttavia ajatuksia voidaan toki keksiä ja esittää ja onpa niillä varmaan käyttöäkin, mutta ei se niitä silti todeksi tee. Ei sinullakaan varmaan ole minkäänlaista näyttöä siitä, jotain tuon ajatuksen mukaista tapahtuisi. Yhtä hyviin perustein voidaan vaikka ajatella, että ihminen muuttuu kuolleessan varikseksi tai syntyy saman tien Zorg-planeetalla ordovk-lajin edustajaksi, tai että lakkaa vain olemasta. Kaikki ovat yhtä kelvollisia ja perusteltuja kuin kaunis ja lohduttava ajatuksesi.

Onko kirkon tarkoitus lopulta kertoilla ihmisille lohduttavia satuja ja tarinoita vai pyrkiä etsimään totuutta? Minusta tuntuu että sinä ainakin olet kokenut tehtäväksesi tuon edellisen vaihtoehdon.

• juutas. kirjoitti:

Parahin Sanna,

Kirjoitit:

"Se, millainen se sitten ihan oikeasti tulee olemaan, millainen esim. on se meidän ylösnousemusruumiimme kun vanha ruumis on maatunut, on aikalailla arvailua"

- Jos ja kun koko homma on pelkkää arvailua, ja koko ajatus "ruumiiden ylösnousemuksesta" käytännössä ihan tyhjästä keksitty ajatus, niin on aika paksua vielä julistaa jossain uskontunnustuksessa uskoaan tuollaiseen tapahtumaan, vai mitä? Mihin tällainen ruumiidennousemususko oiken perustuukaan, kuka tällaisen käsitteen on oikeastaan lanseerannut ja mihin perustuen? Mihin ihmeeseen perustuu käsitys, että sellaista tulisi joskus tapahtumaan?

"Siksi voidaan ajatella, että jokainen joka sulkee silmänsä kuoleman uneen, avaa ne jo seuraavassa hetkessä ylösnousemuksen aamuun. Tämä ajatus on ainakin minusta valtavan kaunis ja lohdullinen."

- Sinäpä sen sanoit, "ajatus on kaunis ja lohdullinen". Mutta onko sillä mitään tosipohjaa? Sillä ei tunnu olevan mitään väliä. Kaikenlaisia kauniita ja lohduttavia ajatuksia voidaan toki keksiä ja esittää ja onpa niillä varmaan käyttöäkin, mutta ei se niitä silti todeksi tee. Ei sinullakaan varmaan ole minkäänlaista näyttöä siitä, jotain tuon ajatuksen mukaista tapahtuisi. Yhtä hyviin perustein voidaan vaikka ajatella, että ihminen muuttuu kuolleessan varikseksi tai syntyy saman tien Zorg-planeetalla ordovk-lajin edustajaksi, tai että lakkaa vain olemasta. Kaikki ovat yhtä kelvollisia ja perusteltuja kuin kaunis ja lohduttava ajatuksesi.

Onko kirkon tarkoitus lopulta kertoilla ihmisille lohduttavia satuja ja tarinoita vai pyrkiä etsimään totuutta? Minusta tuntuu että sinä ainakin olet kokenut tehtäväksesi tuon edellisen vaihtoehdon.

Hei juutas. Kirkon tehtävän on kertoa evankeliumeihin pohjautuvaa ilosanomaa Jeesuksesta Kristuksesta ja hänen ristinkuolemallaan ja ylösnousemuksellaan valmistamasta tiestä iänkaikkiseen elämään. Ilosanoman on tietysti tarkoitus lohduttaa ja rohkaista elämään tätä elämää iloiten ja lähimmäistämme palevellen. Totuus pohjaa uskollemme antaa Raamatun kirjoitukset, mm. opetuslasten todistukset Jeesuksesta. Tietyt asiat historiallisesta Jeesuksesta voidaan todentaa myös tieteellisesti, mutta usko ei pohjaa kuitenkaan lopulta ihmistieteisiin. Usko on kaipausta ja etsimistä, luottamista ja turvaamista Jumalaan. Se on tietyssä mielessä myös totuuden etsimistä, juurikin sen totuuden, joka piileytyy meidän ihmisviisautemme ulkopuolelle ja joka selviää vasta sitten siellä seuraavassa ajassa.

Sanna Husso, pappi

• Miksi kehoitat

kirkkoa etsimään totuutta, etsi sitä itse, sehän löytyy Raamatusta. Ei ole viisasta olla kenenkään tulkintojen varassa näin tärkeässä asiassa. Nimittäin joka tämän totuuden löytää henk koht, löytää pääsyn ikuiseen elämään. Tämä totuus on Jeesus Kristus. Kannattaa etsiä oman iankaikkisuus paikan tähden. Totuuden kirjassa itse totuus lupaa; Etsivä löytää...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!

Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.
      Tunteet
      94
      7016
    2. Kivoimmat asiat elämässäsi?

Ihastuminen? Rakastuminen? Voittaminen? Joku muu?
      Sinkut
      172
      3722
    3. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      53
      3249
    4. Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?

Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä
      Maailman menoa
      232
      2376
    5. Mistä tiedät, että hän on kiinnostunut?

Kiinnostunut sinusta.
      Ikävä
      48
      2115
    6. Et edes ole vanha ja läski

Kunhan halusin loukata.
      Ikävä
      41
      1968
    7. Etkö usko teidän

Koskaan päätyvän yhteen?
      Ikävä
      47
      1869
    8. Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa.

Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa. Millainen se oli?
      Ikävä
      23
      1792
    9. Voisiko näistä

Painaa kirjan. Montakohan sataa sivua tulisi 🤭 ja mikä sen nimi olisi?
      Ikävä
      60
      1768
    10. Tykkään niin paljon

Ja olen tosi surkeana kun mokasin kerta toisensa jälkeen. 😢
      Ikävä
      19
      1743
    Aihe