Rytmihäiriöitä jatkuvasti

Minttu

Olen vähän yli 3-kymppinen jonkin verran urheilua harrastava. En juo enkä tupakoi ja alkoholia käytän kohtuullisesti.

Minulla alkoi ensimmäisen kerran rytmihäiriöitä tuntua etelänmatkalla juuri ennen pääsiäistä. Sen jälkeen ne ovat lisääntyneet jatkuvasti ja nyt niitä on lähes koko ajan. Olen kyllä käynyt lääkärillä ja ensin sain 10 mg Propralia, joka tuntui auttavan muutaman päivän, mutta sen jälkeen rytmihäiriöt palasivat. Nyt olen käynyt kardiologin juttusilla ja sain 2.5 mg Emconcor. Olen vasta yhden tabletin niitä ottanut, mutta rytmihäiriöt jatkuvat edelleen. Nämä jatkuvat ja melko kivuliaatkin rytmihäiriöt häiritsevät elämää jo aika paljon. Varsinkin kun yöllä herään niihin enkä saa enää unta sen jälkeen. Kardiologi määräsi Holterin testiin sekä sydämen ultraääneen, joihin pääsen ensi viikolla.

Onko muilla kokemuksia näin runsaista rytmihäiriöistä? Entä onko ideoita, miten ne saisi loppumaan?

Työssä on aika kiireistä ja tiedän olevani stressaantunut, mutta on vaikea uskoa, että tälläiset tuntikausia jatkuvat rytmihäiriöt johtuisivat vain stressistä.

24

38771

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nainen

itselleni on tehty eteisperäisten rytmihäiriöiden takia katetriablaatio vuonna 2001 ja taas tehdään kesän jälkeen uudestaan, koska tulivat takaisin.
      Holterissa kyllä selviää millaisia rytmihäiriösi ovat ja saatko avun niihen katetriablaation avulla.
      Tiedän kokemuksesta, että rytmihäiriöt eivät ole mukavia, kun niitä on jatkuvasti.
      Itselläni on lääkityksenä Emconcor 5 mg ja auttaa mukavasti.
      Itse olen vähän yli kolmikymppinen ja harrastan urheilua runsaasti.

• Minttu

Tuo katetriablaatio kuulostaa hyvältä vaihtoehdolta, jos sen avulla pääsee eroon lääkityksestä ja muljahteluista.

Kertoisitko hieman miten Emconcor sinulla toimii. Minulla tosin on lievempi annostus (2.5 mg 2xvrk), mutta ei tunnu täysin tehoavan. Ekoina päivinä oli hirveesti päänsärkyä ja väsymystä. Jos rytmihäiriöt ovat pahasti päällä kun tabletin ottaa, ei apua tulee useaan tuntiin. Tehoaako sinulla nopeammin?

Nyt olen esim. ottanut tabletin 5 tuntia sitten ja sydän lyö extran keskimäärin joka kolmannella lyönnillä, ei kivaa...

• nainen
        Minttu kirjoitti:

Tuo katetriablaatio kuulostaa hyvältä vaihtoehdolta, jos sen avulla pääsee eroon lääkityksestä ja muljahteluista.

Kertoisitko hieman miten Emconcor sinulla toimii. Minulla tosin on lievempi annostus (2.5 mg 2xvrk), mutta ei tunnu täysin tehoavan. Ekoina päivinä oli hirveesti päänsärkyä ja väsymystä. Jos rytmihäiriöt ovat pahasti päällä kun tabletin ottaa, ei apua tulee useaan tuntiin. Tehoaako sinulla nopeammin?

Nyt olen esim. ottanut tabletin 5 tuntia sitten ja sydän lyö extran keskimäärin joka kolmannella lyönnillä, ei kivaa...

emconcor tuo yleensä avun tunnin päästä, eli ei ihan heti.

Minullakin saattaa toisinaan tulla kova väsymys kun ottanut lääkkeen mutta ei aina.

• Mirjam
        Minttu kirjoitti:

Jep. Nuo beetasalpaajat vaikuttavat pitkäaikaisesti eli ei ne mitään buranaa ole, tämä pitää muistaa. Eli kannattaa suhtautua niin, että lääkitys saattaa kestää koko loppuelämän.

Itse en myöskään juo tai polta eli sellaisen, joka näin tekee, kannattaa lopettaa. Liikaa rehkimistä kuntoilun saralla on syytä myös vähentää, kunnes hoito on kunnossa. Muuten normaalia elämää!

Mirjam

• Ari

Tuo urheilu ja stressi yhdessä saattaa olla syynä vaivoihisi. Sellainenkin termi tunnetaan kuin "urheilijan sydän", ja silloin kyse on laajentumasta eteisessä / eteisissä, josta johtuen veren määrä ei voi enää jakautua tasaisesti koko sydämeen, kun kammiot ovat pienemmät, ja siitä seuraa jatkuva tai lähes jatkuva rytmihäiriö, flimmeri.

Olen amatööri selittämään asian lääketieteellistä puolta, mutta itselläni on juuri tuo vaiva. Olen nelikymppinen.

Itselläni on auttanut rytminsiirto ja jatkuva lääkitys Cordaronella. Lisäksi on erilaisia verenpainelääkkeitä ihan tarpeeseen myös. Mutta ilman tuota Cordaronea olisi peli menetetty, ja se päivä tulee eteen valitettavasti vielä, koska Cordarone on vahva myrkky, josta seuraa helposti struumaa, keuhkorappeutumaa jne. Ja sokerina pohjalla: käyttäjä voi muuttua auringonvalossa siniseksi...

Mutta ole silti luottavaisin mielin, apua löytyy kyllä. Itse en tuohon katetrihommaan, minkä nimimerkki Nainen mainitsee, mene, ellei ole ihan pakko. Siinä on keuhkoveritulpan riskit ym., ja jos sydän on laajentunut, ei se siitä kutistu, vaikka kuinka pantaisiin hermoja poikki.

Mutta toisaalta: rytmihäiriöt eivät useinkaan ole vaarallisia, vaikka ovatkin kiusallisia. Jos huolehdit verenpaineestasi ja veren ohennuksesta, voit elää ihan hyvää elämää aivan yhtä pitkään kuin terveemmätkin. Voimia!!

• Minttu

En uskalla vielä ajatella sydämessä mahdollisesti olevia laajentumia tai muita rakenteellsia vikoja. Odotan mitä ultraäänessä nähdään.

Miten koet tuon flimmerin? Tuntuuko se muljahteluina myös kuten ekstralyönnit?

• Ari
        Minttu kirjoitti:

En uskalla vielä ajatella sydämessä mahdollisesti olevia laajentumia tai muita rakenteellsia vikoja. Odotan mitä ultraäänessä nähdään.

Miten koet tuon flimmerin? Tuntuuko se muljahteluina myös kuten ekstralyönnit?

Juu, hieman tuolta se tuntuu niinkuin kuvasit. Mutta kuitenkin aika vähän, tai sitten ennätin jo tottua siihen. Se täysin sekava rytmi vain kuuluu, etenkin, jos vähän hengästyy ja pulssi kiihtyy. Jotkut tosin ovat kertoneet, että kun rasitus on riittävän kova, niin pulssi lopulta tasaantuu, mutta en suosittele...

Ongelmana on myös se, että flimmeri vie helposti jopa 30% tehoa pois, eli väsyy herkemmin, hengästyy herkemmin jne. Mutta tästä kaikesta huolimatta ei se ole maailman vakavin vaiva.

Toivotaan, että Sinulta ei löydy mitään hälyttävää, vaan että kyse on vain stressistä. Mutta nyt, vielä kun ennätät, siivoa elämäsi sellaiseen järjestykseen, että voit alkaa elää elämästäsi nauttien, ja ilman ylimääräisiä stressitekijöitä!!

• RaahenTiikeri

"Työssä on aika kiireistä ja tiedän olevani stressaantunut, mutta on vaikea uskoa, että tälläiset tuntikausia jatkuvat rytmihäiriöt johtuisivat vain stressistä."
      -Työ,kiire ja stressi eivät mielestäni yksinkertaisesti kuulu ihmiselle.Niistä voi seurata mitä vain.Esimerkiksi rytmihäiriöitä.

• Toivon

Lisää magnesiumia kalkkia (mieluiten luonnollista valmistetta). Minulta loppuivat suonenvedot ja sydämen muljahtelut, kun otin kalmagin käyttöön. Äitin infarktin jälkeen on myös käyttänyt ko tuotetta omega 3 (lohiöljyä) Maitohappobakteeri-kapseleita ja on ihan terveen kirjoissa. Meiltä monelta puuttuu mag kal jotka ovat ihan perusrakennusainetta. Kahvi ja cola-juomat vähentävät magnesiumvarantoja. Tokihan sitä saa pähkinöistä, täysjyväleivästä, kaakaosta. Mikä sinulle on sopivin vaihtoehto. Minä otan lisäykseni ravintolisästä kera terveellisen ruuan. Ei ole ollut onkelmia :-)

• Minttu

Aion kokeilla tuota! Kiitos vinkistä!

• nainen

jos sinulla on eteisessä ylimääräinen johtorata tai kuten minulla harvinaisempi mekanismi, joka aiheuttaa rytmihäiriöitä eli ylimääräinen komentokeskus. Niin silloin ei valitettavasti auta mitkään syömiset. Avun tuo vain lääkitys tai katetriablaatio.

• rytmis

Mulla oli yli vuoden samanlaisia tuntemuksia, eikä testeissä löytynyt mitään. Kardiologi suositteli magnesiumia. Se helpotti hiukan, mutta kun otin rinnalle kalaöljykapselit, niin kaikki rytmihäiriön oireet katosivat. (En ole muuten ikinä uskonut mihinkään luontaistuote-höpinöihin, mutta näin vaan kävi)

• omega3
        rytmis kirjoitti:

Mulla oli yli vuoden samanlaisia tuntemuksia, eikä testeissä löytynyt mitään. Kardiologi suositteli magnesiumia. Se helpotti hiukan, mutta kun otin rinnalle kalaöljykapselit, niin kaikki rytmihäiriön oireet katosivat. (En ole muuten ikinä uskonut mihinkään luontaistuote-höpinöihin, mutta näin vaan kävi)

Kylläpä kuulostaa tutulta moni näistä jutuista. Mulla ollut 7v lisälyöntejä ja n 2v rasituksen aikana tulleita rytmäreitä, joita saatiin Holter-nauhallekkin ja flimmeriksi määriteltiin.
        Luin tältä samalta palstalta jonkun mainitsevan magnesiumin auttaneen. No, kauppaan ja Magnesia 350Mg Omega3 kalaöljy. Uskomatonta mutta totta, ensivaikutukset tulivat viikossa ja 5 kuukauteen ei ole ollut ainuttakaan flimmeriä ja lisälyöntejäkin vain flunssan aikana. Kiitos vain vinkin antajille!

• Mirjam

Reilu vuosi sitten jouduin suoraan työpaikalta keskussairaalaan kovan verenpaineen ja rytmihäiriöiden takia. Onneksi. Verenpainetta oli tarkkailtu vuosien varrella, joskus se oli koholla, mutta palasi normaaliin lomilla. Ehdotettiin lääkitystä, en suostunut.

Tunsin oloni siis hyvin sairaaksi ja Holterissa muissa kokeissa asia näkyi. Tutkimukset kuitenkin rauhoittivat, sillä mitään elimellistä vikaa ei ole tähän päivään mennessä löytynyt.

Yritän syödä terveellisesti, rentoutua jne. mutta työstressille ei voi aina mitään. Lääkityksenä minulla oli aluksi Emconcor, johon liitettiin noin kuukauden kuluttua nestettä poistava muoto eli siis kaksoislääke. Ensimmäiset viisi kuukautta olin todella väsynyt, vaikka verenpaine laski melkein normaaliksi. Painoa en ole saanut alas, vaikka pitäisi, sillä kovin monta asiaa ei onnistunut yhtä aikaa. Flunssia olen torjunut 1000 mg C-vitamiinilla ja kalaöljykapseleilla - ei yhtään flunssaa viime talvena, vaikka koko työporukka sairasti!

Keväällä tulin yliherkäksi nesteenpoisto-osuudelle ja lääkkeet vaihdettiin niin, että nyt syön 2xbisoprololia ja 2xfuresista päivässä. Paineet ovat alkaneet laskea, mutta älytön väsymys, nukkumisen tarve tässä vaivaa. Sairaslomilla olen ollut vuoden aikana vain muutaman päivän, mutta tarkassa seurannassa olen avohoidossa tietysti.

Verenpainelääkkeen hyvä tulos näkyy siinä, että se vaikuttaa keskushermostoon ja tasatessaan sykettä vaikuttaa pitkäaikaisesti rauhoittavasti eli en mene luonteeni mukaisesti tunteella mukaan jokaiseen juttuun ja rasitu siinä lisää. Vaikuttaa siis pitkäaikaisesti jotenkin samalla tavalla kuin Propral. On siis beetasalpaaja.

Elämäni on kokonaisuudessaan nyt paljon rauhallisempaa kuin vuosi sitten ja samalla näköaloje on tullut lisää, kun vain väsymykseltä jaksan. Eletään vain päivä kerrallaan, kuolemanpelkoa minulla ei ole ollenkaan nyt kun on lääkitys.

Pelko pois, on hyvä että sinua hoidetaan!

Mirjam, 50

• kiramari

Mitäs se meinaa, kun sydän ilmiselvästi jättää lyöntejä väliin...jopa joka kolmannen lyönnin? Aiheuttaako se mm. väsymystä? Mitään vikaa ei ole sydämestä löytynyt. Magnesium tuntuu lisäävän ongelmaa...pitäisikö sen kera ottaa calsiumia? Ehkäpä pitäisi testata sekin vaihtoehto....???

kiramari

• kiramari
        kiramari kirjoitti:

Mitäs se meinaa, kun sydän ilmiselvästi jättää lyöntejä väliin...jopa joka kolmannen lyönnin? Aiheuttaako se mm. väsymystä? Mitään vikaa ei ole sydämestä löytynyt. Magnesium tuntuu lisäävän ongelmaa...pitäisikö sen kera ottaa calsiumia? Ehkäpä pitäisi testata sekin vaihtoehto....???

kiramari

Eikö muilla ole kokemuksia siitä, että sydän jättää lyöntejä väliin???

kiramari

• Minttu
        kiramari kirjoitti:

Eikö muilla ole kokemuksia siitä, että sydän jättää lyöntejä väliin???

kiramari

Mistä tiedät että sydän jättää lyönnin väliin? Minulla (juuri tiedon saaneena) on kammioperäisiä lisälyöntejä mahdottoman paljon ja ne tuntuvat sykettä seuratessa siltä kuin lyönti jäisi väliin. Sydän siis lyö normaalin lyönnin jälkeen pian uudelleen ja sen jälkeen tulee pidempi tauko.
        Nämä lisälyönnit koen aika epämiellyttävinä muljahduksina ja tuntemuksina kuin sydän hyppäisi kurkkuun. Silloin kun niitä on paljon (joka lyönnillä) tuntuu kipua laajemmallakin alueella. Ultraäänen ja Holterin mukaan kyse on vaarattomista lisälyönneistä. Rakenteellista vikaa ei siis ole todettu.
        Syön edelleen, kuten aikaisemminkin kirjoitin, Emconcor 2.5 mg 2xpäivässä, mutta eivät oikein tehoa. Lääkärin mukaan tuo annostus pitäisi olla sopiva minun ikäiselle ja kokoiselle.
        Jos edes kesäloma ei tuo helpotusta olotilaan täytyy hakea lisää apua.

Kiitos kaikille vastanneille!

• kiramari
        Minttu kirjoitti:

Mistä tiedät että sydän jättää lyönnin väliin? Minulla (juuri tiedon saaneena) on kammioperäisiä lisälyöntejä mahdottoman paljon ja ne tuntuvat sykettä seuratessa siltä kuin lyönti jäisi väliin. Sydän siis lyö normaalin lyönnin jälkeen pian uudelleen ja sen jälkeen tulee pidempi tauko.
        Nämä lisälyönnit koen aika epämiellyttävinä muljahduksina ja tuntemuksina kuin sydän hyppäisi kurkkuun. Silloin kun niitä on paljon (joka lyönnillä) tuntuu kipua laajemmallakin alueella. Ultraäänen ja Holterin mukaan kyse on vaarattomista lisälyönneistä. Rakenteellista vikaa ei siis ole todettu.
        Syön edelleen, kuten aikaisemminkin kirjoitin, Emconcor 2.5 mg 2xpäivässä, mutta eivät oikein tehoa. Lääkärin mukaan tuo annostus pitäisi olla sopiva minun ikäiselle ja kokoiselle.

Ahaa, siis itse asiassa minullakin pitäisi olla lisälyöntejä, sillä sykettä minäkin olen seurannut...Ja tuntuu, että lyöntejä jää väliin...
        Epämiellyttävältä se kyllä tuntuu...Ei kukaan ole ehdottanut mitään helpottavaa lääkitystä, vaikka tutkittu on...Ei vain ole sattunut sydänfilmille mitään erikoista...

kiramari

• Mirjam
        Minttu kirjoitti:

Hei!
        Extroista minullakin sairaalan papereissa puhutaan: kohtalaisesti kammioperäisiä extroja. Itse koen ne lyöntien poisjääntinä ja väliin sydän hakkaa nopeasti kuin viimeistä päivää.

Ihmiset sanovat, että jokaisella näitä muljahduksia on, mutta kun kunto menee sellaiseksi, että ei tahdo huonovointisuuden takia pystyssä pysyä, niin tottahan asiaan puuttua pitää. Minulla on diagnoosin mukaan krooninen verenpainetauti, sydämen lisälyöntisyyttä ja takykardiaa eli tiheälyöntisyyttä. Sydän on kuvattu, se ei ole laajentunut.

Tämä väsymys vain on kammottavaa. Juuri ja juuri jaksan työpäivän, mutta kaiken mahdollisen ajan nukun. Siinä se kesä taas ohi heilahtaa, eikä kunto nouse. Vuosikausien henkinen ahdistus on kuitenkin poissa, ja siitä olen erityisen iloinen.

Veljeni kuoli juuri terveenä miehenä sydänkohtaukseen, mutta hän oli minua vanhempi.

Kesää kaikille!

Mirjam

• Sydän....

Käyttötarkoitus:
      Emconcor CHF on tarkoitettu sydämen keskivaikean ja vaikean vajaatoiminnan hoitoon, yleensä samanaikaisesti muiden sydänlääkkeiden kanssa.

Vaikutustapa:
      Bisoprololi hillitsee adrenaliinin ja sen sukulaisaineiden vaikutuksia erityisesti sydämeen. Lääkkeen vaikutuksesta sydämen lyöntitiheys hidastuu ja sen työmäärä vähenee. Bisoprololi vähentää sydämen vajaatoimintaan liittyvän äkkikuoleman vaaraa ja voi muutenkin pidentää potilaan elinikää.

Muistutan, että ennen kuin alat liikaa urheilla ja rasittaa kannattaa vähän ottaa selvää lääkkeen vaikutuksesta. En minä ainakaan suosittele liiallista rasitusta tämän lääkkeen käytön yhteydessä!!

• Täti

Kävin viimeksi tänään lääkärissä samojen vaivojen takia. minulla on jo toiset lääkkeet menossa ja kolmansia aijotaan kokeilla koska sopivaa lääkitystä ei ole löytynyt. Rytmihäiriö ja flimmeri pyrähdykset ovat kiusanneet yli puolivuotta. Holter ja rasituskoe on tehty sekä ultra mutta vielä tutkitaan. minulla meni nyt hermot ja lääkäri määräsi mielialalääkettä ja rauhottavaa (mietoja).
      Helpotti jo vähän vaikka en ole vielä edes syönyt niitä. pelko alkoi käydä liian voimakkaaksi vaikka lääkäri kuinka vakuutti ettei se ole hengenvaarallista. Koita jaksaa eiköhän me tästä selvitä !

• cesium

Minun isäni oli menossa viime kesänä sydänleikkaukseen. Hän söi yhtä luonnonlääkettä 2 tablettia päivässä ja pelastui. Verenpainekin laski ja hän vähensi tämän jälkeen lääkkeiden käyttöä. varmasti

Tiedän vielä toisenkin samanlaisen tapauksen. Itse olen käyttänyt tätä ennaltaehkäisevänä toimenpi-teenä. Verenkierto parantui nopeasti jaloissa ja pienet hiusverisuonetkin häipyivät.

• naturis

Mikä luonnonlääke oli kyseessä?

• pelastaja erkki

Ja niin.. millaiseen sydänleikkaukseen iskä oli menossa, suonen ohitukseen vai läpän korjaukseen? vai molempiin? Mistä hän sitten pelastui ?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      3225
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1177
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1162
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      53
      1102
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1032
    6. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      47
      899
    7. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    8. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      867
    9. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      25
      864
    10. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      862
    Aihe