Kirjailija vierailee kirjassaan?

vierailevatähti

Minua kiinnostaa sellaiset kirjat, joissa kirjailija piipahtaa sivuhenkilönä kirjassaan. Muistaako joku sellaisia? Yksi ainakin on Paul Austerin New York -trilogian yksi osa, jossa päähenkilöä luullaan Paul Austeriksi ja sitten tämä käy kylässä oikealla Paul Austerilla. Toinen esimerkki on Orhan Pamukin Viattomuuden museo, jossa kirjailija on päähenkilön tuttava ja lupaa lopussa kirjoittaa päähenkilön muistelmat valmiiksi.
Jotain muita vastaavia, muistatteko?

9

127

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • So it goes!

      Kurt Vonnegut esittäytyy luomilleen henkilöille kirjoittamassaan romaanissa (missä niistä, sori en muista).

      Joka tapauksessa Vonnegut sanoo siis jotenkin että "päivää, olen tämän kirja kirjoittaja ja siis luonut sinut". Se kirjan ei usko, mutta sitten kyllä uskoo kun Vonnegut laittaa todistukseksi kaikivoipaisuudestaan sen hahmon leijumaan ilmassa, jne.

    • 2+14=16

      Dirk Pitt ajaa kilpaa Clive Cusslerin kanssa, Vares ja Reijo Mäki juopottelee yhdessä ja Lentsussa Aleksi Rinteellä käy kahvit juomassa kovasti Veikko Huovisen oloisan kirjalijan luona.

    • Stig Uppåt

      Kalle Päätalo vierailee kirjoittamassaan Iijoki-sarjassa! Tosin enempi pääosassa. Kirjojen alkulehdillä lukee:
      Juuret Iijoen törmässä

      Romaani

    • Sanotaan, että Seitsemässä veljeksessä esiintyvä veljesten äidin sokea merimieseno olisi ollut Aleksin omakuva.

      Vanhalan sanotaan olleen Linnan alter ego Tuntemattomassa sotilaassa.

      Salama esiintyy omana itsenään Salmisen nimellä useammassa kirjassa, mm. eräänä Finlandia-sarjan päähenkilöistä, samoin Ojaharju Jussina esimerkiksi Amokissa. Saarikoski ei muista kirjoitakaan.

      • Asiaa tai ei

        Kaikki tilaisuudet tölväistä Penaa on AINA käytettävä?


      • Ei Vanhala ainakaan

        >>Vanhalan sanotaan olleen Linnan alter ego Tuntemattomassa sotilaassa.


    • CyrriCylym

      Paul-Erik Haataja vilahtaa kys. dekkaristin teoksissa jonkin sarkasmin kera; siis Haatajaan itseensä kohdistuvan sarkasmin.

      Hyvä dekkaristi. Eiks Hotakainen heilu Klassikossa'an? On niitä...

    • scarabaeus

      Charles Bukowski runoissaan ja romaaneissaan myös. Eli näitä äijiä jotka kirjoittavat äijistä jotka kirjoittavat äijistä.

      HAH !

    • Jossain kolmesta

      Asko Sahlberg vierailee jossain kolmesta ensimmäisestä romaanistaan. Kohtaus on hauska: päähenkilö panee merkille ulkona (puistonpenkillä?) nukkuvan kirjailijan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1468
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1022
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      745
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      690
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      654
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      70
      628
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe