Lessu, lesta ym....?

Mato matkamies

Minua hiukan häiritsee kun jotkut lyhentävät lestadiolainen sanan lessuksi, lestaksi, ym... Olenko vain vanhanaikainen. Nykyisin on kyllä muodissa varsinkin nuorisolla lyhennellä nimiä. Huomasin, että joku lestadiolainen oli lyhentänyt sanan suviseurat muotoon suvis.(sinällään hauska lyhennelmä)

Mummini oli vanha ihminen ja hänen kielensä ei taipunut mitenkään sanomaan lestadiolainen. Niinpä hänen mielestään he olivat lestantteja. Mummi ei varmastikkaan halunnut mitenkään halventaa heitä sanonnallaan, koska itsekin oli harras uskovainen.

52

4616

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sama

      Piti kysymäni, että tuntuuko teistä lestadiolaisista loukkaavilta nuo lestis, lesta, lessu sanat. Itse en moisia sanoja käytä.

      • käppäilijä

        kyllähän ne vähän särähtää korvaav, kun niitä käytetään usein silloin kun yritetään ärsyttää.

        vaikka joskus itsekin käytän niitä, kun en jaksa käyttää pisempiä muotoja.


    • Veeruska (vl)

      Minua ei häiritse sana "lesta", sillä se on suora lyhennelmä virallisesta termistä "lestadiolainen". Sen sijaan "lessu" on jotenkin halventavan kuuloinen, ja sitä näköjään käytetäänkin rienaamiseen: tällä palstalla sitä ovat viljelleet epäasialliset ja kiihkoilevat tyypit, jotka eivät selväsitkään tunne lestadiolaista oppia tai joilla vastaavasti on paljon "olen kuullut että..." -tietoa. "Lessusta" tulee mieleen lässyn-lässyn, ja senpä vuoksi huomaan suhtautuvani nihkeästi kyseistä termiä käyttävään kirjoittajaan.

      "Suvikset" ja "suvarit" ovat ihan ok. Sanojen lyhentelyllä pyritään kielen taloudellisuuteen, ja se taas on tyypillistä missä tahansa yhteydessä. Lyhennelmät häiritsevät minua ainoastaan silloin, jos niihin liittyy negatiivisia konnotaatioita (kuten sanaan "lessu").

      • Mato matkamies

        Minua häiritsee eniten lesta sana, koska se tuo minulle mieleen kaljupään. Minun murteessani sanotaan, että leikataan lestaa myöten. (Tarkoittaa mahdollisimman lyhyttä tukkaa)Ei kyllä lessukaan kuulosta hyvältä.


      • Tuuhea tukka
        Mato matkamies kirjoitti:

        Minua häiritsee eniten lesta sana, koska se tuo minulle mieleen kaljupään. Minun murteessani sanotaan, että leikataan lestaa myöten. (Tarkoittaa mahdollisimman lyhyttä tukkaa)Ei kyllä lessukaan kuulosta hyvältä.

        päältä paistaa?


      • M.m
        Tuuhea tukka kirjoitti:

        päältä paistaa?

        Ei paista, mutta mielestäni lesta sana ei sovi lestadiolaisen lyhennykseksi.


      • Tuuhea tukka
        M.m kirjoitti:

        Ei paista, mutta mielestäni lesta sana ei sovi lestadiolaisen lyhennykseksi.

        sopii. Mitä sitä turhaan niuhottaa.


      • M.m
        Tuuhea tukka kirjoitti:

        sopii. Mitä sitä turhaan niuhottaa.

        Se vaan kuulostaa korvaan niin pahalta.


      • Tuuhea tukka
        M.m kirjoitti:

        Se vaan kuulostaa korvaan niin pahalta.

        korva. Termi on kuitenkin tullut jäädäkseen.


      • M.m
        Tuuhea tukka kirjoitti:

        korva. Termi on kuitenkin tullut jäädäkseen.

        Minusta tuntuu, että sinä et kuule kunnolla sieltä tuuhean tukkasi alta *nauraa*


      • Tuuhea tukka
        M.m kirjoitti:

        Minusta tuntuu, että sinä et kuule kunnolla sieltä tuuhean tukkasi alta *nauraa*

        hyvin kuulen.


      • Soldier

        Eipä haittoo.... Siinä menee missä "hellaritkin"
        MUTTA... Kutsuppa Jehovan todistajia "jehoviksi"
        Jopa alkaa melekoinen jytä. Eivät kestä lyhennyksiä. "Lesta" on koululaisten oma keksimä termi ja menee siinä missä "murkku". Kyllähän
        kielteinen suhtautuminen paljastaa jotakin suvaitsevaisuudesta. Asia joka pitäisi uskovilla ihmisillä olla aina päällimmäisenä.


      • Magga
        Soldier kirjoitti:

        Eipä haittoo.... Siinä menee missä "hellaritkin"
        MUTTA... Kutsuppa Jehovan todistajia "jehoviksi"
        Jopa alkaa melekoinen jytä. Eivät kestä lyhennyksiä. "Lesta" on koululaisten oma keksimä termi ja menee siinä missä "murkku". Kyllähän
        kielteinen suhtautuminen paljastaa jotakin suvaitsevaisuudesta. Asia joka pitäisi uskovilla ihmisillä olla aina päällimmäisenä.

        Hellarit, lessut... Mutta että Jehova... Olisi se minustakin kyllä hiukan loukkaavaa jos meitä korpelalaisia kutsuttaisiin Jumaliksi. Meistä ei muuten kovin paljon taida olla tällaisia "kevytmielisiä" ilmaisuja. Ehkä sanomamme on niin painava.


      • blondi
        Mato matkamies kirjoitti:

        Minua häiritsee eniten lesta sana, koska se tuo minulle mieleen kaljupään. Minun murteessani sanotaan, että leikataan lestaa myöten. (Tarkoittaa mahdollisimman lyhyttä tukkaa)Ei kyllä lessukaan kuulosta hyvältä.

        meilläpin lesta on polkupyörän satula... ;-)


      • Tunturi
        blondi kirjoitti:

        meilläpin lesta on polkupyörän satula... ;-)

        ...


      • ;KAASUKAMMIO
        Soldier kirjoitti:

        Eipä haittoo.... Siinä menee missä "hellaritkin"
        MUTTA... Kutsuppa Jehovan todistajia "jehoviksi"
        Jopa alkaa melekoinen jytä. Eivät kestä lyhennyksiä. "Lesta" on koululaisten oma keksimä termi ja menee siinä missä "murkku". Kyllähän
        kielteinen suhtautuminen paljastaa jotakin suvaitsevaisuudesta. Asia joka pitäisi uskovilla ihmisillä olla aina päällimmäisenä.

        Meillä jotka vastustavat lestahallintoa ja lestoja yleensä, on oma koodinimi tälle heikolle rodulle. Lestathan vastaavat Hitlerin ajan juutalaisia.


      • Anonyymi

        Minullekin tulee sanan lessu käyttämisestä mieleen lässynlää tyypit, jotka haastaa riitaa tarvittaessa vaikka tikusta.


      • Anonyymi
        blondi kirjoitti:

        meilläpin lesta on polkupyörän satula... ;-)

        Katotaa mennää ottaa miähäst mittaa ku poljen su sukus päältä äitis tietäjätär rutto kansaa potkin ku alat vähäki jotai turhaa soittaa suuta mulle ja meikäläisille eli lestaadiolaisille


    • Heikki Heikäläinen

      Ajatelkaapa, jos Lars Leevi Lestadius olisi ollut vaikka Lasse Virtanen, niin oisivatko vl:t virallisesti vanhoillisvirtasuuslaisia ja lyhenettäisiin virtaskoiksi ja vissuiksi.

      Ilmeisesti yksi perustajista on Matti Meikäläinen ;), koska lestadiolaiset ovat keskenään "meikäläisiä", "meisseleitä" ja "meitsejä".

      Miksi yleensäkään pitäisi käyttää kenenkään ihmisen sukunimeä omasta uskostaan? Tästähän saa esim. sellaisen käsityksen, että lestadiolaisia ei ole ollut ennen LLL:n oppeja.
      Kenen nimellä ennen sitä ovat samallalailla uskoneet kulkeneet?

      Mitä muita "omia nimikäytäntöjä" on?
      suvarit=suviseurat
      epämeitsi=erillä tavalla uskova

      • minä

        lestat on vaan lestoja vaikka voissa paistais!!!!!!!


    • Österbotten

      Kotipuolessani on käytössä lestadiolaisista seuraavia nimiä: Lessu, lestaattori, lestantti, lepe, leevinpoika, hihhuli, saarnamies, syntien poissaarnaaja ja lestapunkki.Ainakin nämä olen itse kuullut mainittavan

      • Anonyymi

        Sinun lempinimesi oli varmaan mulkku.


    • Anonyymi

      Minusta sana lerva kuvaa hyvin liikkeemme toimintaa.

      • Anonyymi

        Äänteellisesti lähellä puolan sanaa kurwa ja tsekin kurva!

        Kai tiesit niiden merkitykset?


    • Anonyymi

      vellut ja luteet (lutheriin uskova eli luterilainen)

      • Anonyymi

        mutta onhan vaitovainen nimimerkkikin lyhennetty vaitoksi ;-)


      • Anonyymi

        Lessu ja lesta toimii mainiosti


    • Anonyymi

      Lerva on kaunis ja kuvaava sana meista uskovaisista

      • Anonyymi

        Vai niin? No kauneushan on toki katsojan silmässä, joku tosiaan voi pitää sanaa "lerva" kauniina. Kuvaavuus jäi askarruttamaan, miten sana "lerva" kuvaa uskovaista?


    • Anonyymi

      Rahakukkaro olisi hyvä nimitys meille oikeille uskovaisille.

    • Anonyymi

      Lessu siellä, lessu täällä, lessu joka säällä

    • Anonyymi

      Jumalanlapsi nimeä tottelevat nöyrästi isommissakin tilaisuuksissa.

      • Anonyymi

        Hihhulihei


      • Anonyymi

        Voi vittu, ettäkö oikein jumalan lapsia ovat!? No toki onhan tuo taannoinen pääministerikin melkoinen lapsi, mikäli on yleensäkää jumalan perillisiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi vittu, ettäkö oikein jumalan lapsia ovat!? No toki onhan tuo taannoinen pääministerikin melkoinen lapsi, mikäli on yleensäkää jumalan perillisiä.

        No ei ole, synnintekoja tekee ja synnissä siinnyt. Ryövärikin on.


    • Anonyymi

      Mitäs jos vileä vähän lyhennettäis lessu => leso , kuvailis vähän toisestakin näkökulmasta...

    • Anonyymi

      Kahiseva kuvaa liikkeen kuningas ajatusta

      • Anonyymi

        no money, no honey. lestat saa arvostusta omiltaan ku rahalla kerskaillaan. viel ku mummoilta nyhjötään niin kaksinverroin ihanampaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        no money, no honey. lestat saa arvostusta omiltaan ku rahalla kerskaillaan. viel ku mummoilta nyhjötään niin kaksinverroin ihanampaa.

        Lestadiolaiselle ei maallinen merkitse mitään. Jos hänelle maallistakin kertyy, osaa hän jakaa sitä tarvitseville.

        Voi olla, että lestadiolaisuudenkin piirissä rahalla kerskaillaan ja sitä nyhjötään mummoilta.

        Mutta se ei ole aitoa oikeaa lestadiolaisuutta.


    • Anonyymi

      Lesta-sanan voi ottaa vain tavallisena lyhenteenä ja sitä käyttää hyvin monenlaiset ihmiset. Lyhenteestä ei tarvitse pitää, kuten ei kaikista lyhenteistä ylipäätään.
      Lessu taas on sävyltään asiattomampi ja sitä käyttävät lähinnä lestadiolaisia kohtaan vahvasti asennoituneet tai muuten vain juntit.
      Itse pyrin sanomaan lestadiolainen, enkä muista olenko käyttänyt joku kerta lesta-lyhennettä. En vain pidä siitä miltä lyhenne kuulostaa.

      • Anonyymi

        Eikö nyt ihan vaan ole aivan sama mikä se nimi on? EI kai nimi ketään pahenna?

        Lessu, lesta tai lestantti. Pienen ääriliikkeen kannattajista puhutaan tai kirjoitetaan.

        Tai siis joistain sen kymmenistä ainoina oikein uskovien ihmisten pienryhmästä. Usein varmaan juuri niin, eikaikista lestadiolaisista?


    • Anonyymi

      kaikki käy

      • Anonyymi

        Lessu, lestaattori, lestantti, lepe, leevinpoika, hihhuli, saarnamies, syntien poissaarnaaja ja lestapunkki.


    • Anonyymi

      Tuli vaan mieleen että lessut ovat käärmeitä

      • Anonyymi

        Eivät kaikki, jotkut sitä nimeä kantavat saattavat ollakin.

        Kukaan meistä ei tunne kaikkia - edes pienistä lestajoukoista.

        Miksi leimata kaikki jos vain osa joukosta on leiman arvoisia?


    • Anonyymi

      Lesta siellä, lessu täällä, lesta joka säällä!

    • Anonyymi

      Mukavia poikia mutta hiukan epärehellistä.

      • Anonyymi

        Osa ihmisistä on hiukan epärehellisiä, osa vähän enemmänkin epärehellisiä. Lestadiolaisuudella ei kuitenkaan liene asian kanssa todistettua korrelaatiota.

        Voi olla mahdollista, että kristinuskoon pohjautuva uskonnollisuus, esimerkiksi lestadiolaisuudessa eläminen, voi vähentää yksilön luontaista epärehellisyyttä.

        Ateisti voi olla umpirehellinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osa ihmisistä on hiukan epärehellisiä, osa vähän enemmänkin epärehellisiä. Lestadiolaisuudella ei kuitenkaan liene asian kanssa todistettua korrelaatiota.

        Voi olla mahdollista, että kristinuskoon pohjautuva uskonnollisuus, esimerkiksi lestadiolaisuudessa eläminen, voi vähentää yksilön luontaista epärehellisyyttä.

        Ateisti voi olla umpirehellinen.

        Herää nyt kysymys, voiko se, että saa synnit anteeksi pyytämällä, ikään kuin houkutuksen tekemään syntiä.

        Ei varmasti toimi kaikilla mutta voiko olla yksilöitä, joille noin käy?


    • Anonyymi

      nyt oon kyllä myöhässä, mutta lessu on todella loukkaava sana lestaadiolaisia kohtasn täällö meillä päin. Itseäni kutsittiin "saatanan lessu kakaraksi", kun olin ollut perheen tyttären ystävä. En kyllä uskaltanut mennä enään kylään sen jälkeen...

    • Anonyymi

      Lerva tai lertsiksi nimitys hivelee kivasti mielihyväkeskusta.

      • Anonyymi

        Näin on. Onkohan tässä tapauksessa kuitenkaan sopiva sanonta? No ei.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2013
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      55
      1731
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      59
      1634
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1557
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1535
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1455
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe