Lessu, lesta ym....?

Mato matkamies

Minua hiukan häiritsee kun jotkut lyhentävät lestadiolainen sanan lessuksi, lestaksi, ym... Olenko vain vanhanaikainen. Nykyisin on kyllä muodissa varsinkin nuorisolla lyhennellä nimiä. Huomasin, että joku lestadiolainen oli lyhentänyt sanan suviseurat muotoon suvis.(sinällään hauska lyhennelmä)

Mummini oli vanha ihminen ja hänen kielensä ei taipunut mitenkään sanomaan lestadiolainen. Niinpä hänen mielestään he olivat lestantteja. Mummi ei varmastikkaan halunnut mitenkään halventaa heitä sanonnallaan, koska itsekin oli harras uskovainen.

40

1890

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sama

Piti kysymäni, että tuntuuko teistä lestadiolaisista loukkaavilta nuo lestis, lesta, lessu sanat. Itse en moisia sanoja käytä.

• käppäilijä

kyllähän ne vähän särähtää korvaav, kun niitä käytetään usein silloin kun yritetään ärsyttää.

vaikka joskus itsekin käytän niitä, kun en jaksa käyttää pisempiä muotoja.

• Veeruska (vl)

Minua ei häiritse sana "lesta", sillä se on suora lyhennelmä virallisesta termistä "lestadiolainen". Sen sijaan "lessu" on jotenkin halventavan kuuloinen, ja sitä näköjään käytetäänkin rienaamiseen: tällä palstalla sitä ovat viljelleet epäasialliset ja kiihkoilevat tyypit, jotka eivät selväsitkään tunne lestadiolaista oppia tai joilla vastaavasti on paljon "olen kuullut että..." -tietoa. "Lessusta" tulee mieleen lässyn-lässyn, ja senpä vuoksi huomaan suhtautuvani nihkeästi kyseistä termiä käyttävään kirjoittajaan.

"Suvikset" ja "suvarit" ovat ihan ok. Sanojen lyhentelyllä pyritään kielen taloudellisuuteen, ja se taas on tyypillistä missä tahansa yhteydessä. Lyhennelmät häiritsevät minua ainoastaan silloin, jos niihin liittyy negatiivisia konnotaatioita (kuten sanaan "lessu").

• Mato matkamies

Minua häiritsee eniten lesta sana, koska se tuo minulle mieleen kaljupään. Minun murteessani sanotaan, että leikataan lestaa myöten. (Tarkoittaa mahdollisimman lyhyttä tukkaa)Ei kyllä lessukaan kuulosta hyvältä.

• Tuuhea tukka
        Mato matkamies kirjoitti:

Minua häiritsee eniten lesta sana, koska se tuo minulle mieleen kaljupään. Minun murteessani sanotaan, että leikataan lestaa myöten. (Tarkoittaa mahdollisimman lyhyttä tukkaa)Ei kyllä lessukaan kuulosta hyvältä.

päältä paistaa?

• M.m
        Tuuhea tukka kirjoitti:

päältä paistaa?

Ei paista, mutta mielestäni lesta sana ei sovi lestadiolaisen lyhennykseksi.

• Tuuhea tukka
        M.m kirjoitti:

Ei paista, mutta mielestäni lesta sana ei sovi lestadiolaisen lyhennykseksi.

sopii. Mitä sitä turhaan niuhottaa.

• M.m
        Tuuhea tukka kirjoitti:

sopii. Mitä sitä turhaan niuhottaa.

Se vaan kuulostaa korvaan niin pahalta.

• Tuuhea tukka
        M.m kirjoitti:

Se vaan kuulostaa korvaan niin pahalta.

korva. Termi on kuitenkin tullut jäädäkseen.

• M.m
        Tuuhea tukka kirjoitti:

korva. Termi on kuitenkin tullut jäädäkseen.

Minusta tuntuu, että sinä et kuule kunnolla sieltä tuuhean tukkasi alta *nauraa*

• Tuuhea tukka
        M.m kirjoitti:

Minusta tuntuu, että sinä et kuule kunnolla sieltä tuuhean tukkasi alta *nauraa*

hyvin kuulen.

• Soldier

Eipä haittoo.... Siinä menee missä "hellaritkin"
        MUTTA... Kutsuppa Jehovan todistajia "jehoviksi"
        Jopa alkaa melekoinen jytä. Eivät kestä lyhennyksiä. "Lesta" on koululaisten oma keksimä termi ja menee siinä missä "murkku". Kyllähän
        kielteinen suhtautuminen paljastaa jotakin suvaitsevaisuudesta. Asia joka pitäisi uskovilla ihmisillä olla aina päällimmäisenä.

• Magga
        Soldier kirjoitti:

Jopa alkaa melekoinen jytä. Eivät kestä lyhennyksiä. "Lesta" on koululaisten oma keksimä termi ja menee siinä missä "murkku". Kyllähän
        kielteinen suhtautuminen paljastaa jotakin suvaitsevaisuudesta. Asia joka pitäisi uskovilla ihmisillä olla aina päällimmäisenä.

Hellarit, lessut... Mutta että Jehova... Olisi se minustakin kyllä hiukan loukkaavaa jos meitä korpelalaisia kutsuttaisiin Jumaliksi. Meistä ei muuten kovin paljon taida olla tällaisia "kevytmielisiä" ilmaisuja. Ehkä sanomamme on niin painava.

• blondi
        Mato matkamies kirjoitti:

meilläpin lesta on polkupyörän satula... ;-)

• Tunturi
        blondi kirjoitti:

...

• ;KAASUKAMMIO
        Soldier kirjoitti:

Meillä jotka vastustavat lestahallintoa ja lestoja yleensä, on oma koodinimi tälle heikolle rodulle. Lestathan vastaavat Hitlerin ajan juutalaisia.

• Anonyymi

Minullekin tulee sanan lessu käyttämisestä mieleen lässynlää tyypit, jotka haastaa riitaa tarvittaessa vaikka tikusta.

• Anonyymi
        blondi kirjoitti:

Katotaa mennää ottaa miähäst mittaa ku poljen su sukus päältä äitis tietäjätär rutto kansaa potkin ku alat vähäki jotai turhaa soittaa suuta mulle ja meikäläisille eli lestaadiolaisille

• Heikki Heikäläinen

Ajatelkaapa, jos Lars Leevi Lestadius olisi ollut vaikka Lasse Virtanen, niin oisivatko vl:t virallisesti vanhoillisvirtasuuslaisia ja lyhenettäisiin virtaskoiksi ja vissuiksi.

Ilmeisesti yksi perustajista on Matti Meikäläinen ;), koska lestadiolaiset ovat keskenään "meikäläisiä", "meisseleitä" ja "meitsejä".

Miksi yleensäkään pitäisi käyttää kenenkään ihmisen sukunimeä omasta uskostaan? Tästähän saa esim. sellaisen käsityksen, että lestadiolaisia ei ole ollut ennen LLL:n oppeja.
      Kenen nimellä ennen sitä ovat samallalailla uskoneet kulkeneet?

Mitä muita "omia nimikäytäntöjä" on?
      suvarit=suviseurat
      epämeitsi=erillä tavalla uskova

• minä

lestat on vaan lestoja vaikka voissa paistais!!!!!!!

• Österbotten

Kotipuolessani on käytössä lestadiolaisista seuraavia nimiä: Lessu, lestaattori, lestantti, lepe, leevinpoika, hihhuli, saarnamies, syntien poissaarnaaja ja lestapunkki.Ainakin nämä olen itse kuullut mainittavan

• Anonyymi

Sinun lempinimesi oli varmaan mulkku.

• Anonyymi

Minusta sana lerva kuvaa hyvin liikkeemme toimintaa.

• Anonyymi

Äänteellisesti lähellä puolan sanaa kurwa ja tsekin kurva!

Kai tiesit niiden merkitykset?

• Anonyymi

vellut ja luteet (lutheriin uskova eli luterilainen)

• Anonyymi

mutta onhan vaitovainen nimimerkkikin lyhennetty vaitoksi ;-)

• Anonyymi

Lessu ja lesta toimii mainiosti

• Anonyymi

Lerva on kaunis ja kuvaava sana meista uskovaisista

• Anonyymi

Vai niin? No kauneushan on toki katsojan silmässä, joku tosiaan voi pitää sanaa "lerva" kauniina. Kuvaavuus jäi askarruttamaan, miten sana "lerva" kuvaa uskovaista?

• Anonyymi

Rahakukkaro olisi hyvä nimitys meille oikeille uskovaisille.

• Anonyymi

Lessu siellä, lessu täällä, lessu joka säällä

• Anonyymi

Jumalanlapsi nimeä tottelevat nöyrästi isommissakin tilaisuuksissa.

• Anonyymi

Hihhulihei

• Anonyymi

Voi vittu, ettäkö oikein jumalan lapsia ovat!? No toki onhan tuo taannoinen pääministerikin melkoinen lapsi, mikäli on yleensäkää jumalan perillisiä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voi vittu, ettäkö oikein jumalan lapsia ovat!? No toki onhan tuo taannoinen pääministerikin melkoinen lapsi, mikäli on yleensäkää jumalan perillisiä.

No ei ole, synnintekoja tekee ja synnissä siinnyt. Ryövärikin on.

• Anonyymi

Mitäs jos vileä vähän lyhennettäis lessu => leso , kuvailis vähän toisestakin näkökulmasta...

• Anonyymi

Kahiseva kuvaa liikkeen kuningas ajatusta

• Anonyymi

no money, no honey. lestat saa arvostusta omiltaan ku rahalla kerskaillaan. viel ku mummoilta nyhjötään niin kaksinverroin ihanampaa.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

no money, no honey. lestat saa arvostusta omiltaan ku rahalla kerskaillaan. viel ku mummoilta nyhjötään niin kaksinverroin ihanampaa.

Lestadiolaiselle ei maallinen merkitse mitään. Jos hänelle maallistakin kertyy, osaa hän jakaa sitä tarvitseville.

Voi olla, että lestadiolaisuudenkin piirissä rahalla kerskaillaan ja sitä nyhjötään mummoilta.

Mutta se ei ole aitoa oikeaa lestadiolaisuutta.

• Anonyymi
      UUSI

Lesta-sanan voi ottaa vain tavallisena lyhenteenä ja sitä käyttää hyvin monenlaiset ihmiset. Lyhenteestä ei tarvitse pitää, kuten ei kaikista lyhenteistä ylipäätään.
      Lessu taas on sävyltään asiattomampi ja sitä käyttävät lähinnä lestadiolaisia kohtaan vahvasti asennoituneet tai muuten vain juntit.
      Itse pyrin sanomaan lestadiolainen, enkä muista olenko käyttänyt joku kerta lesta-lyhennettä. En vain pidä siitä miltä lyhenne kuulostaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt se lipsahti, EU-elvytyspaketista pysyvä

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/7fd43a15-b005-4c03-a1cc-dc1f8ad1ff2c Nyt onkin huomisella EU-elvytyspakettiäänestyksellä ihan eri arvo. Jos hyv
      Maailman menoa
      504
      5089
    2. Wau! Seksikäs Diili-Sointu poseeraa nahkarotsi auki: "Eka työviikko purkissa ja heti..."

Uhkea Sointu Borg poseeraa ekan työviikon kunniaksi nahkarotsissa ja revityissä farkuissa - toki tyylilleen uskollisena nahkarotsi paljastavasti auki.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      18
      3561
    3. BB-suorasuu Aleksi Valavuori napakkana mies-nais -keskustelussa: "Eihän se ole meidän syy..."

Big Brotherissa päästiin kipakkaan keskusteluyhteyteen jo heti aamusta. Aamupalapöydässä tasa-arvoasiat pistivät porukan kommentoimaan tunteella ja to
      Big Brother
      22
      3338
    Aihe