Suzuki ja ruosteenesto?

Tuore Altoilija

Onko Suzukit yleensä miten hyvin vastustaneet ruostetta, kannattaisiko teettää jälkikäsittely vai kestääkö hyvin ilmankin?
Ainakin takana pyöräkoteloissa näyttää olevan pintoja pelkän maalin varassa, hiekoitushiekan suolan vaikutus arveluttaa pidemmän päälle.
Onko kukaan laittanut roiskeläppiä Altoon vai onko kyljet / kynnyskotelon pohja kestänyt hyvin ilmankin?

16

3129

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos pidät kauan

      Uudessa Altossa on kyllä ihan luokaton ruosteenesto, lähes koko pohja koteloineen on pelkän maalauksen varassa. Myös takapyörän edessä oleva kookas "hylly" kerää kuraa ja varmaan rupee syömään peltiä aikaamyöten, tämä on ehkä arin kohta. Kookas, kotelosta avoin takapuskurihan on kokonaan muovia, joten se ei muutu miksikään. Kynnyskoteloiden ulkopinnassa on sentään röpelömassaa. Myös pohjassa olevat nerokkaat teräslenkit on nostamista varten, joten helmapokkaus säästyy tuikitavallisilta nostokolhuilta joista ruostuminen lähtee yleensä mukavasti käyntiin.
      Meininki olis, että myös tohon meidän Altoon pitäis eteen laittaa roiskeläpät seuraavassa huollossa, kun unohtui ottaa autoa hankkiessa. Kyllä ne estää jonkin verran kiviä hakkaamasta helmoja. Onhan tuolla jo ajettu viime talvesta, silti ei missään vielä ruoste tietenkään punerra, mutta varmasti on joissain kohdissa vain ajan kysymys. Täytys varmaan käyttää jossain vaiheessa myös suojauksessa.

      Nykyautojen kiroja nämä heikot suojaukset, ei pelkästään Suzukin ongelma. Jos aikoo pitää uutta autoaan kauan, kannattaa suojata, jos vaihtaa usein tai muutaman vuoden välein uuteen ei merkitystä. Hyvästäkään suojauksesta kun ei auton arvo vaihdossa valitettavasta nouse penniäkään. Hyvä suojaus hyödyttää omistajaa vasta vuosien päästä.

    • tuore Altoilija

      Kiitos vastauksesta :) Monien muiden merkkien palstoihin verrattuna täällä keskustelu näyttää erittäin asialliselta ja järkevältä :)
      Lisävarusteluettelon mukaan roiskeläpät eivät ole edes kovin kalliit joten ovat varmaan hyvinkin hintansa arvoinen hankinta jos säästävät kiveniskuilta kylkiä ja pohjaa.
      Nuo erilliset nostolenkit pohjassa on kyllä erittäin fiksu ratkaisu kun kaikissa vanhemmissa autoissani tunkin nostopisteet kynnyskotelon saumassa on olleet rumasti ruosteessa ja jopa vääntyneet aikaa myöten. Laitoin Altoa nostaessani kangasta tunkin ja lenkin väliin jottei maali vaurioituisi kun vaihdoin talvirenkaat alle.
      Olen ajellut nyt n. 2500km ja täytyy sanoa että hinta/laatu suhde on mielestäni erittäin hyvä, auto tuntuu yhtä laadukkaasti rakennetulta kuin kalliimmatkin autot, ei kuulu nitinöitä korista mistään, viimeistely on hyvää Japanilaista tasoa vaikka auto onkin tehty Intiassa, hyvä varustelu, jne. joten olen erittäin tyytyväinen Altoon :) Saatan ajella Altolla pitkäänkin joten ehkä ruosteenestokäsittelystä voisi olla hyötyä.

      • hintansa väärti on.

        Alto on yllättänyt toimivuudella ja ominaisuuksiltaan meidätkin, vaikka tekee meillä vain kakkosauton virkaa. Sillä on ihan hauska lähteä ajelemaan, ei mitenkään vastenmielistä, niinkuin monilla pikkuautoilla yleensä. Ja tuo moottorin suoraa kutosta, BMW-koneita muistuttava vihainen murina on kans plussaa..;) Hyvin on tosiaan meillä toiminu kohta vuoden päivät. Pieni lapsus on se hattuhylly ilma naruja, joka helposti unohtuu pystyasentoon konttia suljettaessa ja rämähtää liikkeelle lähtiessä paukahtaen alas niin, että helposti voi tulla pöksypyykkiä!!
        Meidän yksilön havaintoja: Jarrut vähän kirskuu pysähtymisen loppuvaiheessa kylmemmillä keleillä, etenkin pakkasilla. Tämä lienee Altossa yleinen tyyppivika, jos kohta ei siitä mitään haittaa ole. Takalasinpesurin letku lähti keväällä irti. Se on kulkee repsikan jalkotilassa ja takalasia pestessä saikin painepesun etumatkustajan kengät!!!! Taskulamppu käteen ja letku takaisin liittimeen ja meno jatkui. Kulku on muovisuuteen ja heppoisen näköisiin alustarakenteisiin verrattuna erittäin tanakkaa ja yllättävnä äänetöntä kuopissa ja poikkisaumoissa, myös kovilla pakkasillakin. Ainoo mistä vähän on kuulunut hälyääntä on kuljettajan sivupeilin luota tuleva pieni sirinä joissain olosuhteissa. Sekin lakkaa kun renkkaa peilinsäätövipua tai painelee sitä muovikolmioo siinä oven nurkassa.
        Ohjaustehostimen merkkivalo syttyi ja tehostus oli hetken kateissa viime talven parissa kolmessa huippupakkasstartissa. Häiriö korjaantui itsestään kilometrin kahden ajon jälkeen ja liittynee pienikapasiteettiseen akkuun ja koviin pakkasiin. Häiriö pysyy poissa, kun älyää huippupakkasilla pitää startissa penkinlämmittimet ja takalasin lämmittimen off-asennossa. Tällöin ei tule virta-notkahdusta startissa ja järjestelmät pysyvät päällä. Sinäänsä auto käynnistyy hyvin. Liekkö normaalia, Alto joskus startissa vuodenajasta ja lämpötilasta riippumatta sahuuttaa aavistuksen pidempään kuin ollaan yleensä totuttu, voi johtua kolmipyttyisen sytytysjärjestyksestä.

        Eihän reilu kymppitonnilla voi mitään Mersua saada, se on selvä, mutta Altossa, jos missä rahoilleen saa huippuvastineen. Mopoauton hinnalla erittäin luotettava, varusteltu, pirteästi kiihtyvä, hyvin tehty 5-ovinen pikkuauto, joka ei pelkää maantieajoakaan. Ja kyllä siellä takaistuimellakin voi aikuinen lyhyenmatkaa istua, tuli kokeiltua.
        Ainoa asia missä on tullut lievä pettymys, on Alton kulutus. Kyllä sillä maantiellä pääsee alle 5 litran/100 km - ehkä n. 4,8 litraa - mutta valmistajan ilmoittamiin kolmosella alkaviin lukemiin on turha kuvitella pääsevänsä. Vaihteet saisivat olla tälle tonniselle koneelle ehkä lyhyemmät, jolloin sinäänsä tehokas ja kierrosherkkä moottori pääsisi toimimaan paremmalla hyötysuhteella ja suorituskyky paranisi vielä entisestään. Nythän tuo kulkee jo kakkosellakin melkein satasta, jos antaa kiihdytyksessä kunnolla jerkkua ja se on noin pienelle moottorille aika pitkä välitys..
        Ja jos pidät kauan, ruostesuojaa ihmeessä, niinkuin yllä kirjoittelin.


      • Tuore Altoilija
        hintansa väärti on. kirjoitti:

        Alto on yllättänyt toimivuudella ja ominaisuuksiltaan meidätkin, vaikka tekee meillä vain kakkosauton virkaa. Sillä on ihan hauska lähteä ajelemaan, ei mitenkään vastenmielistä, niinkuin monilla pikkuautoilla yleensä. Ja tuo moottorin suoraa kutosta, BMW-koneita muistuttava vihainen murina on kans plussaa..;) Hyvin on tosiaan meillä toiminu kohta vuoden päivät. Pieni lapsus on se hattuhylly ilma naruja, joka helposti unohtuu pystyasentoon konttia suljettaessa ja rämähtää liikkeelle lähtiessä paukahtaen alas niin, että helposti voi tulla pöksypyykkiä!!
        Meidän yksilön havaintoja: Jarrut vähän kirskuu pysähtymisen loppuvaiheessa kylmemmillä keleillä, etenkin pakkasilla. Tämä lienee Altossa yleinen tyyppivika, jos kohta ei siitä mitään haittaa ole. Takalasinpesurin letku lähti keväällä irti. Se on kulkee repsikan jalkotilassa ja takalasia pestessä saikin painepesun etumatkustajan kengät!!!! Taskulamppu käteen ja letku takaisin liittimeen ja meno jatkui. Kulku on muovisuuteen ja heppoisen näköisiin alustarakenteisiin verrattuna erittäin tanakkaa ja yllättävnä äänetöntä kuopissa ja poikkisaumoissa, myös kovilla pakkasillakin. Ainoo mistä vähän on kuulunut hälyääntä on kuljettajan sivupeilin luota tuleva pieni sirinä joissain olosuhteissa. Sekin lakkaa kun renkkaa peilinsäätövipua tai painelee sitä muovikolmioo siinä oven nurkassa.
        Ohjaustehostimen merkkivalo syttyi ja tehostus oli hetken kateissa viime talven parissa kolmessa huippupakkasstartissa. Häiriö korjaantui itsestään kilometrin kahden ajon jälkeen ja liittynee pienikapasiteettiseen akkuun ja koviin pakkasiin. Häiriö pysyy poissa, kun älyää huippupakkasilla pitää startissa penkinlämmittimet ja takalasin lämmittimen off-asennossa. Tällöin ei tule virta-notkahdusta startissa ja järjestelmät pysyvät päällä. Sinäänsä auto käynnistyy hyvin. Liekkö normaalia, Alto joskus startissa vuodenajasta ja lämpötilasta riippumatta sahuuttaa aavistuksen pidempään kuin ollaan yleensä totuttu, voi johtua kolmipyttyisen sytytysjärjestyksestä.

        Eihän reilu kymppitonnilla voi mitään Mersua saada, se on selvä, mutta Altossa, jos missä rahoilleen saa huippuvastineen. Mopoauton hinnalla erittäin luotettava, varusteltu, pirteästi kiihtyvä, hyvin tehty 5-ovinen pikkuauto, joka ei pelkää maantieajoakaan. Ja kyllä siellä takaistuimellakin voi aikuinen lyhyenmatkaa istua, tuli kokeiltua.
        Ainoa asia missä on tullut lievä pettymys, on Alton kulutus. Kyllä sillä maantiellä pääsee alle 5 litran/100 km - ehkä n. 4,8 litraa - mutta valmistajan ilmoittamiin kolmosella alkaviin lukemiin on turha kuvitella pääsevänsä. Vaihteet saisivat olla tälle tonniselle koneelle ehkä lyhyemmät, jolloin sinäänsä tehokas ja kierrosherkkä moottori pääsisi toimimaan paremmalla hyötysuhteella ja suorituskyky paranisi vielä entisestään. Nythän tuo kulkee jo kakkosellakin melkein satasta, jos antaa kiihdytyksessä kunnolla jerkkua ja se on noin pienelle moottorille aika pitkä välitys..
        Ja jos pidät kauan, ruostesuojaa ihmeessä, niinkuin yllä kirjoittelin.

        Nyt kun mainitsit niin muistui itsellekin muutama kerta mieleen että on saanut pyörittää käynnistysmoottoria joskus tavallista pidempään, olen ajatellut että ehkä sytytysvirtaa pitäisi pitää hetki päällä että polttoainepumppu saa täyden paineen järjestelmään mutta en tiedä, ehkä se on vaan tämän auton ominaisuus.
        Peilien kolmiot on välillä sirisseet tässäkin autossa hieman.

        Välitykset on tosiaankin pitkähköt, mittasin kulutusta uutena n. 500km verran ja tulokseksi sain 4,9l / 100km, onhan sekin ihan hyvä mutta ilmoitettuihin kulutuslukemiin on matkaa. Ehkäpä tosin kun auton välityksiin tottuu enemmän ja auto norjistuu uutuudennihkeydestä niin kulutus voi laskea vielä tästä, talvirenkaat toisaalta nyt varmaan nostavat kulutusta.

        Sisätaustapeilistä puuttuu yöasento tässä Fun varustevaihtoehdossa ainakin, se on ehkä harmillisin puute tässä autossa näin pimeänä vuodenaikana.

        Ruksasin moottorinlämmittimen sisähaaroituksella lisävarusteiksi jo autoa tilatessa joten ehkä se auttaa pakkasilla kylmäkäynnistyksissä jottei ohjaustehostimen valo syttyisi?


      • vielä talviasiaa...
        Tuore Altoilija kirjoitti:

        Nyt kun mainitsit niin muistui itsellekin muutama kerta mieleen että on saanut pyörittää käynnistysmoottoria joskus tavallista pidempään, olen ajatellut että ehkä sytytysvirtaa pitäisi pitää hetki päällä että polttoainepumppu saa täyden paineen järjestelmään mutta en tiedä, ehkä se on vaan tämän auton ominaisuus.
        Peilien kolmiot on välillä sirisseet tässäkin autossa hieman.

        Välitykset on tosiaankin pitkähköt, mittasin kulutusta uutena n. 500km verran ja tulokseksi sain 4,9l / 100km, onhan sekin ihan hyvä mutta ilmoitettuihin kulutuslukemiin on matkaa. Ehkäpä tosin kun auton välityksiin tottuu enemmän ja auto norjistuu uutuudennihkeydestä niin kulutus voi laskea vielä tästä, talvirenkaat toisaalta nyt varmaan nostavat kulutusta.

        Sisätaustapeilistä puuttuu yöasento tässä Fun varustevaihtoehdossa ainakin, se on ehkä harmillisin puute tässä autossa näin pimeänä vuodenaikana.

        Ruksasin moottorinlämmittimen sisähaaroituksella lisävarusteiksi jo autoa tilatessa joten ehkä se auttaa pakkasilla kylmäkäynnistyksissä jottei ohjaustehostimen valo syttyisi?

        No joo, moottorilämmitin on tässä Altossa mallia säteilylämmitin, eli se öljypohjan lämmittäjä, joten mikään huipputehokashan se ei tunnetusti ole. Lohkolämppäreistä tuttua kohinaa siitä ei tietenkään hämäävästi kuulu, vaikka virta kulkisi. Mutta tietenkin tuo on parempi kuin ei mitään, ompahan öljyt aina notkeita, vaikka kyllähän nykyöljyt kovia pakkasia muutenkin kestää. En usko että lämmittäminen kovin paljoa vaikuttaa virtanotkoihin tulipalopakkasilla, joten sähkölämmittimet täysille vasta kun auto käy. Akkuhan tossa on melkein kuin moottoripyörästä.
        Muuten hyvin ja ennenkaikkea todella nopeasti tuo Alto lämpiää talvella, siitäkin puoleen mukava auto pakkaskelien kauppakassina. Tulipa tuolla viime talvena ajettua kerran -34 asteen pakkasessa, eikä mitään ongelmia: pärähti käymään, hytti lämpesi hetken ajon jälkeen ja ikkunatkin pysy täysin auki!!!
        Niin, unohtui muuten mainita, että tulipalopakkasilla kuskin oven lukko tai pikemminkin tuulihaka vähän oikutteli. Ovea sai läimästä todella kovaa, ennenkuin suostui pysymään kokonaan kiinni, mutta lukkokielen puhdistus tehdasrasvoista ja voitelu juoksevalla lukkoöljyllä korjasi tämänkin ongelman kokonaan pois päiväjärjestyksestä, eikä edes takuuseen tarvinnut purnata. Uutuuden jäykkyys ja paksu päiväntasaajavaseliini ilmeisesti olivat huono yhdistelmä elohopean laskiessa alle -25 astetta. Harmi muuten, ettei ole moottorin lämpömittaria, josta vielä näkis lämmönkehityksen, mutta näinhän se valitettavasti on monessa muussakin nykyautossa.
        Meillä on se nykyistä Funia likimain vastaava vanha GL, joten varusteet aika samat, eli se peilin himmentäjä puuttuu, joskin harvassa ne käyttökerrat on, vaikka himmennysvipu olisikin. Aika ihme säästökohde, vaikka autossa on muuten hyvät varusteet, jopa viiveellä toimiva teatterihimmennys sisävalossa!!
        Niistä digitrippimittarin pallukkasymboleista voi muuten säätää mittarivaloja pimeällä, jos et ole vielä hoksannut. Kyllä tolla talvella pärjää, vaikka onkin "made in India"..;) Joten ei muuta kun talvea odotellessa...


    • Anonyymi

      Jos pidät autoa vähänkään pidempään yli kaksi vuotta, kannattaa teettää ruosteenestokäsittely. Ilman kunnon koteloiden ja alustansuojauksen tekoa kaikki autot ruostuvat. Muovipaneelit alustassa pahentavat asiaa vielä entisestään.

    • Anonyymi

      Pelkkää maalia, ruostuu hetkessä.

    • Anonyymi

      Faktaa!
      On se auto mikä tahansa, niin se kannattaa ruostesuojata, jos ei muuten niin itse. Kauppiaat puhuu sinkityksestä, siihen malliin että se sinkki olisi joku JUMALA, ei se ole, sinkki kuluu, laivoissakin vaihdetaan sinkkilevyjä, kun ne on kulunut, se on samanlaista kulutustavaraa kuin raha, se "palaa".

      Muistan pikkuppoikana, kun pappan kanssa vaihdettiin jo ruostuneitten piikilankojen tilalle uudet, jotka oli kuumasinkittyä lankaa. Vuosien saatossa pappa meni pois, ja samoin ne lankat jotka olimme laittaneet, muutaman sentin pätkä oli enään jäljellä laitumella.

      Olen pitkään toiminut teollisuudessa, ja kun katson laitoksia, niin kyllä sielä sinkityissä teräksissä juoksee ruostevesi ja osin oikein pahasti ruostuneet, mutta rakenteissa riittää millejä, niitä ei ole sinun autossasi.

      Sinkki on hyvä, mutta ei se ruostumista estä.

      Tässä olen nähnyt tuttujen autoja jotka on kahdeksan vuotta vanhoja, ja ovat menossa ostamaan uutta, mielenkiinnosta olen kontanut auton alle ja katson, "On syytä vaihtaa, että ongelma siirtyy seiravalle omistajalle, kyllä on niin pahaa jälkee pohjissa".

      Kaikista paras että, osta uus auto ja suojaa se

    • Anonyymi

      Ruosteenestokäsittely heti uutena. Käsittely kannattaa teettää esimerkiksi Finikor tai Tectyl liikkeessä. Tarkastus kolmen vuoden välein ja asia on kunnossa. Silloin näitä tarinoita ei tarvitse käydä lukemassa. Ilman suojausta kaikki autot ruostuvat.

    • Anonyymi

      Ohut on ruostesuojaus Suzukeissa.

    • Anonyymi

      Kannattaa teettää ruosteenestokäsittely alan liikkeessä. Esimerkiksi Finikor tai Tectyl liikkeessä. Kun kotelot ja alusta suojataan autolla on mahdollisuus säilyä. Tarkastus esimerkiksi 3 vuoden välein on hyvä teettää.

    • Anonyymi

      Aloittaja täällä terve. Ei tullut teetettyä ruostesuojausta Altoon, eikä edes niitä roiskeläppiä laitettua, mutta auton mennessä vaihtoon n. 4,5 vuotiaana ei ruosteesta vielä ollut merkkiäkään, korkeintaan taka-akselipalkin pinnalla taisi olla pientä pintaruostetta.
      Kovilla pakkasilla ovia sai paiskoa minunkin yksilössä, että menivät kiinni. Vasemman takaoven lukitus ei jaksanut yhtenä talvena aueta keskuslukon mukana ennenkuin lämpimässä parkkihallissa. Samoin ohjaustehostimen valo jäi palamaan muutamassa kylmästartissa kovilla pakkasilla.
      Molemmat vetoakselit ja yksi pyöränlaakeri menivät vaihtoon, muita korjauksia muistaakseni ei tarvittu. Etujarrut alkoi kirskua yhdessä vaiheessa, purin ja putsasin ruosteesta likaantuneet jarrupalat ja ääni hävisi sillä.

    • Anonyymi

      Auto kannattaa viedä hyvämaineiseen ruosteenestoliikkeeseen heti uutena. Kotelorakenteiden ja alustan suojaus on tärkeää. Suolatuilla teillä ajettaessa ruoste iskee muuten heti. Tarkastus esimerkiksi 3 vuoden välein. Auton maalipinta on noin 100 mikronia , alusta ehkä noin 70 mikronia. Ilman kunnon suojausta auto on mennyttä.

      • Anonyymi

        Käytä suolaa vain kokatessa


      • Anonyymi

        Mikähän juju siinä oli, kun joskus takavuosina oli myös suositus teetättää ruostesuojaus vasta useamman kuukauden käytön jälkeen?


    • Anonyymi

      Kannattaa teettää ruosteenestokäsittely alan hyvämaineisessa liikkeessä. Tarkastus esimerkiksi 3 vuoden välein. Auton kori ja kotelorakenteet säilyvät kunnossa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1826
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      46
      1608
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1554
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1497
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1485
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1395
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1153
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe