Heipä hei! Kävin neuvolassa rv 36,lääkäri sai sf-mitaksi 31-32. Neuvolakortin mukaan vähän alakäyrällä. Lääkäri sanoi jos ensi viikolla ei ole noussut tuo mitta niin ultraan. Millasia mittoja muilla rv 35-36? Hieman pelottaa :/ Vatsani on suht.normaali mielestäni. Vaikuttaako vauvan asento tuohon sf-mittaan?
Sf-mitta rv 35-36
11
6178
Vastaukset
- mandasi
Onhan mahat aika erikokoisia, ja vauvan asento vaikuttaa ja moni muu seikka. Sen käsityksen oon saanut, ettei se vaikuta aina vauvan kokoon.? Neuvolassa ovat aika ylitarkkoja tuon sf-mitan suhteen.
Älä huolestu turhaan! - 2mamma
minulla viikkoja 33 ja neuvolassa sf.mitta 31
- Tirlittan79
Moikka! Mulla oli raskausviikolla 36 sf-mitta ainoastaan 26 ja ultraanhan siitä lähete tuli. Kaikki oli kuitenkin pikkuisella kunnossa, ja mitan lasku kohtui vaan siitä, että vauva on jo laskeutunut todella alas. Ultran perusteella menee koon puolesta ihan keskikäyrilä ja kokoarvioikin oli jo 2800g mikä vastaa täysin viikkoja. Uskoisin, että myös sinulla siis kaikki ihan kunnossa!
- 38+1
Mulla oli rv 35 1 29cm, rv 37 33cm ja rv 37 4 32,5cm eli maha alkanu laskeen ja sen huomaa. Kyllä noi taipeissa ja lonkissa olevat viiltelytkin sen mukaisia.
Olen 160cm ja 50kg ennen mahaa, painoa tullut nyt 5,2kg ja tämä on kolmas lapsi.
Minulle on aina sanottu, ettei pienelle voi tulla edes isoa vauvaa (lapset olleet n.3400-3500), saatika isoa mahaa. Ja päivitelty missä mun sisäelimet on.
Mittaan vaikuttaa kuulemma mittaaja, missä asennossa vauva on, supistaako sillä hetkellä jne. Älä ole huolissasi ! - isomasu
itsellä on aika iso maha vaikka muuten olen pienenkokoinen...rv 36 sf 35cm ja nyt rv 37 sf 36cm...mutta kaikki vaikuttaa mittaan vauvan asento ym... juuri neuvola täti sanoi että suuri sf-mitta ei aina tarkoita että olisi tulossa iso lapsi vaikka itselläni todettiin raskausdiabetes...niin sen takia joudun vielä ultraan. joten tuskin mitään hätää :)
- Huolestunut mamma
Kiitos paljon vastanneille. Katselin eilen esikoiseni äitiyskorttia ja samoilla mitoilla mentiin,eli alakäyrällä. Ei kukaan silloin huolestunut siitä,ihmettelen. No,ensi torstaina neuvolassa katsotaan tuo sf-mitta uudestaan. Meidän asukas on ollut raivotarjonnassa rv 20 lähtien. Onnellista odotusta kaikille!
- h4322
Ällös murehdi :D Ja jos se esikoinenkin on samoilla linjoilla mennyt niin ihmettelen vähän kyllä kuka siitä sinun matalasta sf:stä enää hötkyilee. Minä olen tämmönen normaalikokoinen ihminen, en mikää pieni ja piiperöinen. Molemmissa raskauksissa sf korkeimmillaan ollut 30, kunnes sitten lähtenyt alakanttiin kun vauva laskeutuu. Esikoisen kanssa ultrattiin ja todettiin kasvuhidastuma ja loppuraskaus käytiin ultrissa ja lopen käynnistettiin kun lapsivettä vähän. Tämän kakkosen kanssa kukaan ei enää edes noteerannu matalaa sf-mittaa kun esikoisenkin kanssa oli sama homma eikä selkeää syytä löytynyt.
Mukavaa loppuaikaa :D- 33+3
Täällä viikkoja 33 3, neuvola oli justiin aamulla ja sf-mitta 27. Tai toisen mittaajan mukaan 27,5 mutta tämä varsinainen terkkari pyöristää mitat alaspäin ja on muutenkin tosi tiukka mittaaja. Sain myöskin lähetteen ultraan, että katsottais sitä kokoa. P*****le kun pelottaa, vaikka ei kai tässä nyt vielä tarviis. Käyrien sisällä ollaan ja kasvua tapahtuu joka kerta, mut terkkari sai mut puheillaan huolestumaan. Syytä ei kuulemma ole huolestua, mutta minkäs teet. :(
- Älä huoli!
Ei ole mittaa noilta viikoilta, kun lakkattiin jo rv 30 tuntumassa mittaamasta turhaan, kun putosin käyriltä kokonaan, vauva päätti kasvaa lantioon päin. Ultralla seurattiin ja kaikki ok.
SF-mittaan vaikuttaa ainakin
- vauvan koko
- lapsiveden määrä
- kohdun asento ja sijainti (niin kuin minulla epätavallisen syvällä lantiossa)
- vatsanpeitteet
- mittausasento
- mittaajan "käsiala"
Onko noin, että yleensä mitan ottaa terkka ja viime kerralla lääkäri? Se olisi hyvin tavallinen selitys "epätasaiseen" kasvuun, kukaan kun ei ota mittaa täysin samalla tavalla. Joskus piirretystä käyrästä voi vaivatta osoittaan lääkärikäynnit :) Mutta muitakin selityksiä on. Tarkoitus on poimia aika herkästi jatkotutkimuksia kaipaavat mahan, ja jos niin pitkälle päädytään niin jatkotutkimuksissa eli ultrassa yleensä kaikki on kuitenkin ok. - Huolestunut mamma
Eilen oli neuvola ja sf-mitta oli 33 cm rv 37 2,eli hyvin oli kasvanut. Nyt odotellaan vaavin tuloa maailmaan :)
- sups
Mulla taitaa olla aika iso masu kun viikoilla 27 3 oli sf 29cm :o ja nyt mennään rv30 4 ja masu on vaan kasvanu koko ajan :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053121Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391600Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus931451- 891349
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461314Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1551228Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze123999Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803