Suolapellet vauhdissa

näkyvyys nolla

kun vähän meni kunnolla pakkasen puolelle ilman lämpötila. Eikun suolaa kuivalle tielle. Liukkaudesta ei tietoakaan.

63

1400

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suolakiintiökö

      Samaa asiaa kiroilin eilen aamulla. Illalla pesin auton ja aamulla kuiva pakkas aamu kun töihin lähdin. Motari sula ja kuiva Haukiputaalla, jo Oulussa suolapellet kylvi suolaa tielle ja vitutus heräs, miksi vitussa sotkea hyvä ajokeli ja autot.

    • nastat ei tarvii

      Suolapelle on lepuuttajapellen veli eli sisar.
      Lepuuttajapelle sanoo koska suolapellen pitää lähteä suolaamaan.

    • Suolapelle

      Konginkankaan turma muutti kaiken. Sen jälkeen ennakkosuolaus on lisääntynyt, ettei vaan kuuraliukautta auringon noustessa pääsisi tulemaan. Ja SKAL ei ole kahtena viime talvena tehnyt muuta kuin mourunnut teiden liukkaudesta.

    • vituttaa

      Ja tänään taas. Ajoin nelostietä Oulusta alaspäin ja kauhea suolamössö tiellä.

    • Seuraaja

      Taitaa olla turha syyttää suolaajaa, käskyt suolata teitä tulee herroilta. Suola-auton kuski vaan tekee kuten käsketään.

    • riepoo

      Kyllähän asia niin on ettei suolaa ajeta teille tarpeeseen, vaan se on itsetarkoitus.
      Tietty kiintiö on saatava ajettua myrkkyä, tästä asiasta löytty jopa todiste.
      Keskustelin erään liikeketjun baarissa hyvin tuntemani taksikuskin kanssa, ja hän
      oli kerran ajanut kahden suola-auton perässä ja ihmetelly mitä nämä oikein tekevät siihen aikaan yöllä, kello oli ollut jotain 12 kieppeillä, lämpötila 7- 8 astetta, ja vettä satoi tavaan täydeltä. Kysyttyään heiltä moisesta toiminnasta
      olivat he vastanneet että tähän aikaan on vähemmän porukkaa näkemässä tätä
      toimintaa ja tulee vähemmän myös sanktioita!!!!!!!!!?????????

      Ps. Eli terveisiä perseestä on Destian ja Liikenneviraston toiminta, tälläiset jäykät
      pyrökraattiset laitokset pitäisi lopettaa, ja kehittää jotain uutta tilalle. Uutta ajattelua
      asiohin, mutta kummasakin laitoksessahan on aivot tönkkösuolattu, milläs ajattelet!!!!!!!!

      • SHELL-Apusimpukka

        Kokeilkaa ajaa 60 tonnin rekkaa liukkaalla. Pistää jopa harrikkamiehen pelkäämään.


      • Vittumitäpaskaa
        SHELL-Apusimpukka kirjoitti:

        Kokeilkaa ajaa 60 tonnin rekkaa liukkaalla. Pistää jopa harrikkamiehen pelkäämään.

        Tekeekö sen mopon omistaminen sinusta rohkeamman?


    • mersuvanhus

      Kyllä sen huomas heti auton kuskin puoleisesta kyljestä ruostepilkkuja ja paljon vain yhden kuukauden ajalt pohjaa en uskalla edes katsoa :(

    • Mul5+13

      Tuskin ne sitä suolaa turhaan kylvää kun Destian aliurakoitsijoillehan maksetaa sitä enemmän mitä vähemmällä suolan käytöllä selviää ja siksi koittavat saada hoidettua tiet ahkeralla auraamisella kuntoon tietysti aina suolaa joutuu nollakelin sattuessa käyttämään mutta mahdollisimman vähän

    • idiootti hommaa

      mitä vitun järkeä laittaa suolaa teille?enemmän haittaa kuin hyötyä,mihin tästä vois valittaa?

    • Suolaus teke syövän

      Tulkaas tänne etelään. Tiet on saatava märäksi hinnalla millä hyvänsä. Apinat suolaa täällä vaikka oli -17 pakkasta. On se jännä että tuusulantiellä on lätäköitä tossa lämpötilassa.

      Auton alustaan vaihdetut osat on ruosteessa parissa kuukaudessa, silti tuo on laissa sallittua. Talvella suolataan ja kesällä korjataan asfaltista suolan irroittamia monttuja.

      Idioottitouhua jolle pitäis saada stoppi. Mutta rahaa riittää tähän niin kuin kreikkaan ja mamuillekkin.

    • BMW465465465

      Kevät tulee pk seudulle. Kissan kellot ja autot kukkii kilpaa ajetaan suolaa tielle.
      Kiitos suolauksesta näin sunnuntai aamuna, hieno keli ajella kun vedetty suolaloskat joka paikkaan.

      Ehdotus suolakuskille. Mitäs jos vaihtaisit ammatttia tai jäisit kotisohvalle sen mamu vaimon viereen nostelemaan tukia. Pitkällä tähtäimellä tulis yhteiskunnalle halvemmaks.

    • tosa.
    • SKAL

      Kyllä totuus on se että nyky ajokäyttäytymisen takia suolaa on pakko käyttää.Vaaritaan aika urheilumieltä että uskaltaa lähteä sinne teidän suolan vastustajien sekaan kun tulettu suolatullakin tiellä miten sattuu ja mistä tahansa.

    • Sen takiahan niitä teitä suolataan; ettei liukkaudesta ole tietoakaan. Paitsi että se kusiliuos mitä nykyisin teille kylvetään, tekee teistä liukkaat.

    • Suomi on paska maa

      Kohta se paskankylvö taas alkaa, ei tarvita ainakaan Tampereella Suolatiellä kuin sentti lunta, niin heti on suolaa kylvetty tonnikaupalla. Nastarenkailla jyrsitään tiehen hemmetinmoiset urat talven aikana, ja uusi päällyste on täysin pilalla talven jäljiltä.

      Ilmeisesti joku tien "kunnossapitäjä" huomaskin että kuinka helvatun kallista hommaa on päällystää tie kokonaan uusiks jokaikinen vuosi, niin nyt on koitettu pärjätä urapaikkauksella. No toimiihan se jonkun aikaa, mutta katotaas nyt ens keväänä niin aivan varmasti taas on vesirännit jyrsitty tiehen.

      Tämä suolankylväjien logiikka on kyllä aivan käsittämätöntä: Suolaa kylvetään järjettömiä määriä silloin, kun suola sulattaa lunta (mukamas liukkauden takia), mutta silloin kun on tarpeeksi pakkasta eikä suola toimi, SILLOIN SAA OLLA LIUKASTA! Kertakaikkiaan ihailtavaa logiikkaa.

      Suolapellen takia lumipintainen tie (kitkakerroin 0,5) pitää suolata, ja tulokseksi saadaan ENTISTÄ LIUKKAAMPI suolamössöinen tie (kitkakerroin 0,2...0,3), jonka lisäksi näkyvyys putoaa melkein nollaan. Autot ruostuu, ja ne ruostuu, vaikka olis minkälainen galvanointi!

      Kattokaas nyt lokakuussa kun ensimmäiset nastarengaspellet alkaa jyrsimään teitä: se tuulilasissas näkyvä harmaa paska on juuri nastarenkailla tien pinnasta irrotettua kiviainesta ja bitumia. Tähän kun lisätään vielä suolat päälle niin auto saa sellaisen kurakoctailin että tuulilasista ulos on aivan turha yrittää nähdä.

      Viheraho on videossaan aivan oikeassa: Singolla pitäis ampua noi per*eleen suolak*rvät!

    • Nastarenkaat xx

      Näyttäis jo olevan suola-säiliöt rivissä lähtövalmiina tuossa juslan varikolla.
      ViXXX se alkaa taas......

      • Sampo.

        Valittajille sen verran että aurakuskit saavat lähtökäskyn suolaamaan. Eivät he huvikseen ja omasta halustaan/aloitteestaan tien päälle lähde. Liikennevirasto määrittelee vaatimustasot tien kunnolle ja Destialla/Yit:llä/kaupungeilla omat insinöörit yms päivystäjät päättävät milloin kalusto lähtee liikkeelle ja kun soitto tulee, kuski lähtee.

        Ihan samoin kuin muissakin töissä joita kirjoittelijat täällä tekevät. Esimies sanoo ja työntekijä tekee.


    • lisää suolaa

      niin pojat Saksassa kun suolataan jo kun on tunne että tulee lunta ja kun pieni lumi huntu ilmestyy on tiet täynnään suola autoja kun siellä lasketaan että ihmishenki voi säästyä!
      meillä siitä ei kukaan puhu,vaan että auto likaistuu?
      moottoritiet ajetaan kolme suola autoa vierekkäin, eli ne ruosteettomat saksanautot ui suolassa joka vuosi,
      mutta kun saksmanni osaa pestä autonsa! useasti jopa pariketraa viikossa. näin auto pysyy kunnossa,mutta kun siellä ei ole hiekkapuhallus teitä kuten meillä on vielä joka paikassa.kiitos kommari tieinsinööreille jotka eivät osaa käyttää opintojaan vaan tekevät kuten kansa tahtoo,ja autot ruostuu oli sitten suolaa tai ei.
      noi Saksan ajatukset ei ole kuultua vaan paikanpäällä koettua.ja juuri suolatuilla moottoriteillä näkee vain yksivärisiä autoja? kokovalkoisoisia!
      kysymys on pitkälle ihmisen terveydestä ei auton likaisuudesta!
      onhan helpompaa pestä auto kurasta kuin oikoa ojapenkassa tai vastaantulevan auton nokalla muotoiltija peltejä, saati sitten henkilövahingoista.
      kovasti kiukutellaan pienillä seikoilla kun otettaisi asiat omaan hoitoon, juurihan meillä oli kuntavaalit jossa olisi voitu jättää nämä hiekkapuhallustie rakentaja insinöörit pois valtuustosta,ja tilalle ihmisiä jotka ajattelevat myös ihmisten terveyttä!
      suola on paras turva väline joka on autoilialle, oli siitten kesä tai talvirenkaat.
      lopettakaa toi turha valitus ja alkakaa ajatteleen!
      ootte te kovia arvostelemaan mutta turhasta ,auto tulee likaiseksi? voihan sen pestä,hyvä ihminen.
      joten ei kun suolaa,suolaa lisää suolaa.

      • B2 tie

        Ookkos muuten ajatellut, että suola myökin pilaa talvirenkaan ominaisuudet. Ja kun lähdet suolatulta tieltä suolaamattomalle keståå 1-1,5 km matka ennenkuin rangas alkaa taas toimimaan.
        Kokeile ite pestä autoa 5 asteen pakkasessa.
        Muuten ei ne saksalaiset kuivaa tietä aina suolaa. Itse nähnyt kun suola-auto kyllä oli liikkeellä, mutta kun tie oli kuiva niin ei levittänyt suolaa.


      • heinz

        Höpö höpö ja niin tuuli huulia heilutteli, suosittelen livenä Saksaan tutustumaan.


    • saltteri2

      Suomalialaisilla olis paljon opittavaa tuossa suolan käytössä. Kävisivät vaikka kanadassa opiskelemassa miten homma hoidetaan.

      Täällä vaan ajetaan pelkällä sirottimella etukauha ylhäällä. Kukaan osaa aurata, suolata vaan pikkutietkin

    • nastaurpo..

      Pitäähän kitkarenkaille ajaville tolloille olla sulat tiet.

      • 10- pyörä

        Kitkarenkailla= tarkoittanette raskasta kalustoa vai onkohankäytävä optikolla kun en olen vuosikymmeneen nähnyt >3500kg ajoneuvonnon alla nastoja nähnyt muutamaa poikkeusta lukuunottamatta ?


    • T.Siven suolakuski

      Etelän suolakeisarit on taas laskeutuneet rankaisemaan autoilijoita. Uusin keksintö on ajaa 2 rekalla peräkkäin. Ensimmäinen hiekottaa, jälkimmäinen suolaa. Odotan milloin tulee letkaan 3 auto levittämään nastoja tielle.
      Tuusulantien suolapellet vauhdissa.

      Spedet laittakaa saattolämmitys pk seudun teille niin ei tarvii suolata. Sitten ei ole talvea ollenkaan.

    • Diipa daapa

      Jätetäänpä suolaus pois, niin saapahan ainakin hautausurakoitsija hommia. Sen verran älyvapaata autoilua on tullut nähtyä. Vai onko sillä suolauksella sellainen vaikutus, että jos lasi hieman kuraantuu, niin korvien väli lakkaa toimimasta? Lasinpesuneste on vanha keksintö.

      Suolahiekoitus on pätevä keksintö. Hiekka napsahtaa jäähän kiinni eikä lennä pitkin piennarta. Ei tietysti vähennä auraustarvetta. Mutta kun auratulle tielle vetaistaan, niin eipä paremmasta väliä. Ihmettelen suuresti, että niin vähäisessä määrin käytetään. Suolaa kun ei silloin tarvita läheskään niin paljon ja lopputulos on kuitenkin huomattavasti parempi.

      Totta tietysti sekin, että mitä sitä suolaamaan, jos ei ole tarvetta. Kehitys vaan on vienyt siihen suuntaan, että kun nykyään käsky tulee tiehallinnon kelikeskukselta, niin eihän homma voi mennä niin putkeen kuin että joku seuraisi sitä paikan päältä.

      • Post summarum

        Auton saa aina pestyä, mutta puulaatikosta ei ole enää paluuta.


      • Sohvatiikeri2

        Suolahiekka on hyvä. Siinä on vain kolme vikaa:
        1. Kaikki hiekka, myös suolan avulla kiinnitetty, soveltuu vain vähäliikenteiselle tielle. Vilkkaammalla tiellä liikenne siirtää sen sivuun. Jos autoja tulee alle viiden minuutin kuluttua hiekottajasta, suolakaan ei ole ehtinyt vaikuttaa vaan hiekka on vielä irtonaista ja lentää sivuun.
        2. Ei pysy ohuen jään päällä (milli tai alle). Toimii parhaiten lumipolanteella ja pehmeähköllä jääpolanteella.
        3. Hiekan seassa oleva suola aloittaa saman ruostumisreaktion kuin puhdas suola. Hiekkakin auttaa: hiekanjyvät saavat aikaan pieniä koloja maalipintaan, siihen suola iskee...

        Mutta on hyviäkin puolia:
        1. Väri. Ihmisille tulee turvallisempi olo kun saa ajaa tietä joka näyttää hiekotetulta. Liikenne sujuu paremmin.
        2. Ekoimago. Hiekkahan on luonnontuote! (No joo, todellisuus on toista. Soraharjujen tuhoaminen on paljon suurempi ympäristöongelma kuin suolan käyttö. Jos tavara tehdään murskeesta, kuljetuksiin ja murskaukseen menee paljon öljyä... ja kalliota.)


      • Riti rati
        Sohvatiikeri2 kirjoitti:

        Suolahiekka on hyvä. Siinä on vain kolme vikaa:
        1. Kaikki hiekka, myös suolan avulla kiinnitetty, soveltuu vain vähäliikenteiselle tielle. Vilkkaammalla tiellä liikenne siirtää sen sivuun. Jos autoja tulee alle viiden minuutin kuluttua hiekottajasta, suolakaan ei ole ehtinyt vaikuttaa vaan hiekka on vielä irtonaista ja lentää sivuun.
        2. Ei pysy ohuen jään päällä (milli tai alle). Toimii parhaiten lumipolanteella ja pehmeähköllä jääpolanteella.
        3. Hiekan seassa oleva suola aloittaa saman ruostumisreaktion kuin puhdas suola. Hiekkakin auttaa: hiekanjyvät saavat aikaan pieniä koloja maalipintaan, siihen suola iskee...

        Mutta on hyviäkin puolia:
        1. Väri. Ihmisille tulee turvallisempi olo kun saa ajaa tietä joka näyttää hiekotetulta. Liikenne sujuu paremmin.
        2. Ekoimago. Hiekkahan on luonnontuote! (No joo, todellisuus on toista. Soraharjujen tuhoaminen on paljon suurempi ympäristöongelma kuin suolan käyttö. Jos tavara tehdään murskeesta, kuljetuksiin ja murskaukseen menee paljon öljyä... ja kalliota.)

        Ei kun levitetään tielle ketjuja.


    • suolamies

      samamat pellet valittaa täällä suolaamisesta mitkä soittaa tienkäyttäjän linjalle ja valittaa mite on liukasta.. SE ON FAKTA!!

      • judiciary

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Tiesuola

        Kuinkas olikaan tuttavaperhe kävi oikeutta suolauksesta johtuen ja oikeus kyykytti suolaajaa kun juomavesikaivo oli todistetusti pilaantunut, muuten kaivo oli ollut paikallaan yli 40 vuotta ennen rakennettua tietä ;)

        Linkkiä siihen en arvannut laittaa jotta en syylistyisi yksilöön kohdistuvaan jne jne mutta asiasta on olemassa ennakkopäätös rakennuttaja/rakentaja on vastuussa tekosistaan jotenka oikeuksia vaatimaan kerran laki siihen oikeuttaa, tien pohjalle kuuluu riittävät eristeet suojaamaan moskia vastaan :D


    • tienvalvonta

      Suomalaisten on turha lähtä hakemaan tien hoito oppeja Saksata koska talvet on erillaisia. Sakslaiset ovat hakeneet tien hoito oppeja Suomesta.

    • turhin ammatti

      Mitä avuttomimmiksi ihmiset liikenteessä tulee, sitä enemmän ne suolausta toivoo. Talviautoilu on jokamiehen oikeus, osaa tai ei. Suolapellet ajaa siviilissäkin 4 vedolla kesät talvet koska liukas on vaarallista. Ne on niitä jotka talvella katkoo luunsa kun on ekat pari senttiä tullu lunta. Tuonti vaimokaan ei talvesta tykkää. Kotimaiset vaan nauroi päälle.

    • 7+5

      Saksassa ei käytetä suolaa krammaakaan. Tuontiauto sen jo todistaa.

    • Talvenpelko

      Kävivät äsken tyhjentämässä suolavarastot 3 rekan voimin tuonne porvoon moottoritielle vesisateessa. Nyt siellä on 3 ja jäät ehti sulaa ennenkuin saivat suolat tielle .
      Ei mitään penaalin terävimpiä kyniä taida nämä kuskit olla.

    • Andropov

      Nimimerkille Talvenpelko. Ennakoiva suolaus on ihan nimensä mukaisesti ennakoiva toimenpide. Jos sääennuste lupaa että menee nollan alapuolelle niin toimenpide lienee ihan järkevä.
      Kun nollan molemmin puolin pyörii lämpötila niin luonnollisesti tulee myös ns huteja. Mutta ei sekään ole mukavaa kun tienpinta on peilijäässä. Itä-Uudellamaalla tapahtunut polttoainerekan ojaanajo pari viikkoa sitten lienee hyvä muistutus miten voi käydä silloin.

    • 2 talvea suolannut

      Viime vuosikymmenen lopulla tuli pari talvea tienhoitoa tehtyä. Joskus kelikeskuksen suolauskäskyt ihmetyttivät, kun kuivalle tielle lähetettiin suolaa heittämään. Useimmiten kävi kuitenkin niin, että kun kuivalle tielle alettiin levittämään, olivat pari tuntia kestävän kierroksen loppupuolella viimeiset moottoritien rampit jo aivan peilijäisiä.

      Usein auratessa aamuruuhkan ajaksi mentiin tauolle ja jatkettiin pientareiden yms. loppusiivoukset vasta ruuhkan jälkeen. Monta kertaa tuli taukopaikalla joku kiukuttelemaan suolasta, vaikkei koko yönä oltu heitetty tielle grammaakaan suolaa. Aamuruuhkassa liikenne vaan tuppaa lämmittämään tienpintaa useilla asteilla ja ilmakin lämpiää auringon noustua ja vesi alkaa lentää ilman suolaakin.

      Itseasiassa suolaa pitää kylvää aivan käsittämättömiä määriä, että pelkän suolan voimalla saa vesikelin aikaiseksi. Yleensä moottoritietä suolatessa laitettiin rampeille tuplamäärä suolaa. Silti vesi lentää vain siellä tien puolella, jossa on liikennettä ja vähemmän liikennöidyt rampit pysyvät suolasta huolimatta lumipintaisina. Kyllä sen vesikelinkin toki sai pelkällä suolallakin aikaiseksi. Esim. omalla alueella yhden moottoritieosuuden päässä pienessä ylämäessä oleviin liikennevaloihin tuli yleensä laitettua suolaa niin paljon kuin laitteet pystyivät syöttämään ihan vaan sen takia, että muuten siellä oli viimeistään ruuhka-ajan koittaessa joku rekka jumissa ja kaaos valmis.

      Kyllä ainakin YIT:llä, jonka aliurakoitsijalla olin töissä, oli tilaajan (silloin taisi vielä olla Tiehallinto, nykyään kai ely-keskus) toimesta sanktioitu suolakiintiön YLITYKSET. Alittaa kiintiön sai niin paljon kuin hoidon tavoitetasossa pysyen oli mahdollista. Se on vain plussaa, jos tavoitetaso saavutetaan pienemmällä suolamäärällä, koska silloin suolaa tarvitsee myös ostaa vähemmän eli saadaan urakalle parempi kate.

      • 2 talvea suolannut

        Lisätään vielä, että jos suolan kylvää paljaalle kuivalle tielle, pysyy tie kuivana, jollei joko taivaalta tule jotain tai tien pinnan lämpötila laske alle kastepistelämpötilan. Kastepistelämpötila on siis se lämpötila, jossa vallitsevalla ilmankosteudella ilman suhteellinen kosteus nousee 100 prosenttiin ja kosteus alkaa siten tiivistyä. Tien pinnan ollessa pakkasella ja alle kastepisteen, muodostuu tällöin kuuraa eli sitä kuuluisaa mustaa jäätä. Suolatulla tiellä tiivistyy luonnollisesti vedeksi.

        Tienpinnan lämpötilan ja kastepistelämpötilan suhdetta ja ennustetta sen kehityksestä kelikeskus seuraa aika tarkasti ja ennakkosuolauskäskyt tehdään paljolti tämän ennusteen perusteella. Suolaa ei levitetä, jos tienpinnan lämpötila pysyy yli kastepisteen, vaikka tien pinta olisikin pakkasella. Toisaalta kuivallekin tielle suolaa aletaan levittää vielä kelin ollessa plussallakin, jos ennusteiden mukaan tien pinnan lämpötila on laskemassa pakkasen puolelle ja alle kastepisteen.


    • Andropov

      2 talvea suolannut kirjoittaa asiaa, kiitos siitä. Jos satut tätä lukemaan niin olisin vielä kysynyt suolamäärästä. Eli kuinka paljon tavaraa menee per km kun vedetään normimäärällä?

      • 2 talvea suolannut

        Kelistä riippuen jotain 5-25 grammaa per neliömetri eli paristakymmenestä kilosta johonkin sataan kiloon per kilometri per ajokaista.


      • suolaus on rikos
        2 talvea suolannut kirjoitti:

        Kelistä riippuen jotain 5-25 grammaa per neliömetri eli paristakymmenestä kilosta johonkin sataan kiloon per kilometri per ajokaista.

        Siis 10 kiloa per 100 metriä. Huhuu mitä vittua ? Mikä hyöty sun mielestä tuossa sun touhussa on muukin kun se että saat siitä palkan itselles ? Eikö sua haittaa se et autoilijat joutuu kolareihin ja vammautuu kun esim suolaloskaliirrosta lähtee auto mettään ? Onko tullut mieleen nämä muut haittapuolet ?


    • ihatesalt

      Viekää ne saatanan suolat meren rantaan ja kipatkaa sinne. Saatte suolan levityskiintiön täyteen.

      • mitkä kiintiöt?

        Ei ole mitään levityskiintiötä. Urakoitsija ostaa ihan itse ne suolat ja jokainen heitetty suolagramma on pois urakan katteesta eli kyllä se tie yritetään hoitaa niin vähällä suolalla kuin mahdollista.


    • tää on niin tätä
    • Kauniit ja rohkeat

      Onnea maanantaiaamun työmatkaliikenteeseen. 4 km matkalla 3 suola-autoa vastaan nyt illalla joten saletisti lätisee kun suolaliirto yllättää ja näkyväisyyden estävä kuoleman kalvo peittää tuulilasin.

      Kiitos tuusulantien suolaritareille.

    • Turatero
    • Esimerkki
    • Ei jännitä ajella

      Ööö mitä sitten, liikenteessä tulee kesälläkin kolareita vaikka suolausta on silloin vähennetty. Ei se anna oikeutta tuhota toisten omaisuutta "turvallisuuden" varjolla.

      Itse ajaisin mieluiten suolaamattomia teitä sillä riskillä että se 60 tonninen tulee tuulilasista sisään. Sama riski on nytkin, joku voi tulla päälle jo seuraavalla reissulla.

    • Salttia vaan

      Toki kaikkea voi sattua, mutta kyllä sitä yhdistelmää helpompi on sulalla tiellä hallita kun peilijäisellä.

      • sfwfw

        Tai jos autossasi on renkaat jotka pitää myös lumessa/jäällä ilman suolausta, eli miksi pitää olla kesäkeli 12 kuukautta vuodessa?


    • Äly hoi!

      Tampereella ja Pirkanmaalla teistä tehdään monesti liukkaampia suolaamalla. Kun tulee 5 astetta tulee pakkasta niin suolalitkuinen tie on kuin luistinrata.
      Pirkanmaalla laitetaan suolaliosta myös silloin kun taivaalta sataa vettä ja sitä levitetään myös märän lumen päälle. Kaikin puolin osaamatonta ja järjetöntä touhua.

    • Lits lots

      Ja taas alkoi pkseudun suolaralli. Hirveellä kiireellä ajavat suolaa tuolla vesisateessa vaikka meidänkin tieltä ehti jo vesisade rännän huuhtoa pois. Lämpötila senkun nousee.
      Terveisiä koivukylässä pyörivälle suolakuskille et mee kotiis. Touhussa oo mitään järkee

    • Vitutus kasvaa

      Täytyy kyllä vaan ihmetellä että rahaa riittää. PKseudulla näkee suola-autoja yhtä usein kun busseja aamuliikenteessä. Ne on ruvenneet ajamaan joka aamu aikataulun mukaan.
      Sillä saa oravanpyörän liikkeelle: suolataan märäksi -> jäätyy -> pakko taas suolata märäksi -> taas varmistetaan työt seuraavalle päivälle -> touhu loppuu vasta kun on 10 toukokuussa.

      Kuinka monta suola-autoa olet nähnyt 5 kilometrin matkalla ?.... tuusulantie -> kehä III alueella 5 kpl.

    • Rävän Tuuhein S T I

      Suolapaskaa tosiaan kylvettiin 24, 25. ja 26.12 :kin ihan samaan mittaan kuin jos olisi arkipäivä. Ei mahdu jakeluun mikä tässä on logiikkana kun kaikki on kiinni ja ihmisiä ei liiku missään.

      Asiasta vastuussa olevillehan talvi pk-seudulla on aivan loistava rahasampo, koska AINA voi vedota kuuluisaan liikenneturvallisuuteen. Aliurakoitsijat toimittaa kaupungin vastaavalle viinapulloja ja muita voitelulahjoja juhlapyhinä ym. niin kaupungin vastaava viskaali (tai tiemestari what ever) toteaa taatusti herkemmin että olisi jälleen suolaukselle tarvetta. Ja suolaukselle on eritoten tarvetta sekä pyhinä että juhlapyhinä, koska tällöin suolaukseen varatut eurot vasta ropisevatkin parempiin taskuihin x kertaisten korvauksien muodossa.

      Plussakeleilläkin on hyvä suolata, jos edes etäisesti vahingossa jokin monista sääennusteista saattoi luvata edes nollakelejä sunnuntai aamuyöstä klo.5!

      Näin se homma vain etenee, logiikan, maalaisjärjen tai todellisen tarpeen kanssa sillä ei ole minkäänlaista tekemistä.

    • SuolaSiven

      Tuusulantien suolapellet klo 18.10 keltaiset vilkut vilkkuen levittämässä suolaa. Kiirettä pitää koska ensiyöksi ja huomiselle luvattu 8. Taas on tarkkaan tutkittu sitä taukohuoneen poikakalenteria vuodenaikakalenterin sijaan.

    • glykooli

      Hyvä aloitus ja aivan aiheesta.Suolamafian voisi heti lopettaa ainakin Etelä-Suomesta.

    • Älyhoijojätti

      Tänään 18.9 suola-auto suolasi tuusulantien ramppeja juslan varikon lähellä. Lämpötila 11. Turvallisuutta ?

    • bvsef

      Ennakointia joku päivä se pakkanen yllättää jopa suolaajan.

    • Liikenteenvaarantajat

      3 suola-auton tehokolmikko bongattu hyörimässä lahdentie-korso akselilla. Ei voi olla huomaamatta kun yksi niistä ryysää punaisista valoista läpi kun joku hälytysajoneuvo.
      Kannattais jättää ne loskaliirto olosuhteet luomatta että autoilijat pysyisivät tiellä ja jättää niistä punaisista läpi ajelu ennen kuin ensimmäinen kävelijä jää alle....

    • Eivaanosata

      Joo lunta tullu 30 cm 5 päivässä mutta aura-autoja vaan ei näy ei kuulu. Suolalla yritetään hoitaa homma pkseudulla....lopputuloksena sohjoa ja peräänajoja.

    • Anonyymi

      Tuusulantiellä suolailuennätys, 5 autoa 3 km alueella. 2 tuli vastaan V-tyylillä estäen ohittamisen, perässä piiiiiitkä letka autoja. Nauratti kun ohitin yhden niistä jonka takana oli useampi auto :)

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      106
      7658
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2842
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2422
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      119
      2155
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1819
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1563
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1426
    8. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1424
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1349
    Aihe