Apua tarvitseva 13 vuotias, jonka vanhemmat ovat alkoholisteja

Rakastava 13v.

Hei!
Minun perheessäni on äiti, isä ja minä. Olen 13v ja äiti ja isäni ovat alkoholisteja!! huomasin sen 7-8 vuotiana, kun ymmärsin jotain jo näistä asioista...Olen elänyt tämän asian kanssa kauan, ja ajatellut, että kyllä se siitä! Mutta ei...isä on velkaa paljon juomisestaan, mikä haittaa meidän taloudellisia asioita, en saa koskaan uusia vaatteita, tai ylinpäätä olenkaan rahaa!! Äiti ei ole veloissa, mutta juo paljon enemmän kuin isä, ja useasti lyö minua!! Useasti olen huutanut ja raivonut ästä asiasta vanhemmilleni, ja sen jälkeen he ovat olleet selvinä jopa parikin viikkoa.
Yleensä vain toinen henkilö on juovuksissa, joten voin olla aikalailla rauhassa silloin sen kanssa kuka ei ole juovuksissa!! Joskus on myös sellaisia "kauhu" päiviä kun molemmat ovat juovuksissa, ja silloin lukittaudun huoneeseeni ja pistän musiikin täysille. Mutta sitten äiti tulee ovelleni ja hakkaa sen melkein rikki (monet talomme ovet ovat rikki) joten minun on pakko avata oveni!! Joskus lähden juosten ja itkien pois kotoa pakoon siinä pelossa, että kun palaan niin talollemme on tapahtunut jotain tai vanhemmilleni!! Kavereilleni en ole kertonut yhtään mitään, sillä pelottaa! En voi ikinä tuoda kavereita meille, sillä äiti tai isä on juovuksissa!! Molemmat vanhemmistani käyvät kyllä töissä ja aina töitten jälkeen ne on hetken aikaa selviä ja iloisia, mutta sitten ne alkaa ryyppäämään!! Onekksi minulla on sisaruksia (jotka ovat aikuisia) jotka tulevat aina paikalle kun soitan vaan ja pyydän apua, mutta en aina voi kertoa heille huoliani enkä soittaa, koska pelkään, että he eivät enää halua/jaksa auttaa...Minulla on hyvät voimat ja olen saman pituinen kuin äiti, joten pystyn kyllä suomelemaan itseäni (jos on tarve), Isä ei ole koskaan lyönyt minua ekä hänestä aina edes huomaa, että olisi juonut! Joskus kun vanhempani ovat kännissä (tai toinen on) niin jos löydän jostain viinapullon, niin piillotan sen tai kaadan viemäristä alas, mutta siinä on se pelko, että minua otetaan hiuksista kiinni, retuutetaan ja lyödään, joten olen vain antanut olla, koska olen joutunut kärsimään useasti mustelmista, veren vuodosta yms...koskaan ei ole kyllä tullut sairaala reissua!! Olen myös joskus karannut kotoa...ja itken melkein joka ilta ja rukoilen apua jumalalta ja tarvitsen oikeasti apua!! Voisiko joku kertoa miten voisin auttaa äitiä ja isääni lopettamaan alkoholin käytön!!?? Rakastan vanhempiani, joten en halua tehdä tästä ilmoitusta viranomaisille, tai psykologille tjms...

2

331

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Äiti ja 9 lasta

      Hei rakastava 13v.sydäntäni särki lukea juttusi.Kuinka vanhemmat voivat aiheuttaa lapselleen tällaisen tuskan. Eivätkö sisaruksesi voi oikeasti auttaa sinua jos tietävät millaista elämä kotona on.Sinun on saatava apua. Hakeudu kouluterveydenhoitajan juttusille ja kerro oikeasti tilanteesi. Teet ihan oikeen itseäsi kohtaan kun kerrot jollekkin aikuiselle. Vanhempasi tarvitsevat myös apua. Kyse on sinun tulevaisuudesta ja ellet saa apua,tuhoutuu oma elämäsi. Rukoilen puolestasi että saat voimia puhua jollekkin ammatti ihmiselle ja elämäsi muuttuisi normaaliksi ja koti olisi turvapaikka sinulle lapsi rakas.Älä suojele vanhempiasi,sillä te kaikki tarvitsette ammatti ihmistä auttamaan jotta selviätte.

    • lukiolainen

      On jo vanha viesti, mutta todellakin toivon, että olet saanut apua. Hienoa, että tulit puhumaan asiasta, toivottavasti rohkaisit itsesi jonkin asiantuntevan aikuisrn luo. Ja ellet, vielä ehdit! :) Tuo on todella, todella vakava juttu, laittamalla asiaa eteenpäin autat itsesi lisäksi myös vanhempiasi. Vaikka oletkin vielä nuori, voit varmasti kuvitella, kuinka paljon vanhempasi sinua rakastavat, eivätkä varmasti haluaisi sinua tällä tavoin satuttaa! Joskus meitä lapsia vain tarvitaan herättelemään muita, vaikka asia ei meille kuuluisikaan. ;) Paljon voimia sinulle! Ja kaikille muille vastaavan kanssa kamppaileville. Muistathan, että jos apu on vielä hakematta, etsi apua netistä, lääkäreiltä, psykologeilta, koulukuraattorilta, opelta tai terkkarilta. Jos kuulut kirkkoon, niin olen ihan varma että hekin auttavat. Tärkeintä on, että kerrot jollekin, ja pyydät apua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      136
      5828
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3555
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1905
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1903
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1730
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      74
      1576
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1502
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1378
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1376
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      24
      1317
    Aihe