Keskusta on kuin jostain pikkukylästä. Kaupungissa ei Stockmannin ja Anttilan lisäksi ole muuta isompaa ostospaikkaa. Noh, Galleria, mutta eihän sitä voi edes läpällä kutsua kauppakeskukseksi (Rax ja pari liikettä). Mistä se johtuu, että Oulun keskustaan ei rakenneta koskaan mitään, vaikka asiakkaita luulisi olevan yli 200 000 asukkaan kaupunkiseudulla? Tuntuu jotenkin vammaselta, sillä jopa pienessä KOKKOLASSA on paremmat palvelut keskustassa kuin Oulussa.
Oulun keskusta
38
2543
Vastaukset
- "Kaupunki"
Joo samaa mietin kans. Huvittaa niin perkuleesti ko frendei tulee jostain muualta ja vikisee, et tuonne keskustaan eksyy.
Pitää tosiaan tulla korvesta, et pitää keskustaa jotenkin isona. Samat liikkeen jossa myydään samoja tuotteita.
Pitänee asioida tästä lähtien Kempeleessä, Zeppeliiniä voi ehkä kutsuakkin jo kauppakeskukseksi parempi valikoima mm. vaatteissa ko keskustassa. Argh.- ent. oululainen
Tervetuloa Savonlinnan Karjalantien uusittuun SIWAan. On kokoa ja näköä kuin isommassakin kioskissa.
- herättäjä.
siis zeppelin???? herää pahvi.
- zeppelin on perseest
herättäjä. kirjoitti:
siis zeppelin???? herää pahvi.
Zeppelin on kempeleläisten saastuttama paikka. Siellä on kaikki uteliaat kempeleen juntit ja ne väittävät olevansa oululaisia, vaikka oikeesti raja Oulun ja Kempeleen väliin on vedettävä jo heti Mäntylän jälkeen ennen uutta Kaakkurin slummialuetta, eli Metsokangasta ja sen ympäristöä.
- mölö maihkulasta
no katoppa. suurempi meno ja meininki saattasi aina jonku mielestä olla leuhaa... :) =D eihänsesemmonenpassaa. laitakaupunnilla riittää solvauksia saadakseen vain pukeutua muodikkaasti ni ompa jotakuta mielestään loukattu ku toinen "pittää ittiään jotenkin parempana"... :D XD
- Joo se on kato
No ku Oulussa kaikki on jostain landelta tulleet, niin nehän hakee palvelunsa sieltä omilta kotikyliltään kepuli-toverin kyläkaupasta jostakin syystä., eli ei täällä oo kysyntää ostareille. Ja ohan nuita kauppoja kivasti keskustassa. Oulussa ln muuten nätti keskusta, kun on vanhaakin säästetty esim. Rotuaarilla.
- Keskustan puute
Oulussa käyneenä keskusta tuntui suht isolta ja ihmisiä meni, autoja ei pskaakaan tai no...sillon oli kai joku tapahtuma kun oli niin paljon ihmisiä, en muista mikä mutta Stockmann taisi olla ainoa iso kauppakeskus, minkä löysin. Anttilaa en löytänyt, Sokos jne tai muista käyneeni/nähneeni. Missä ne on :S Lahdessa kaikki menee autolla keskustassa, ihmisiä ei kävelemässä paljoa näy.
- Anonyymi
Eihän siellä keskustassa kukaan käy asioilla tai ostoksilla, kun ei ole autoille parkkipaikkoja. Parkkihallista on hankala liikkua lasten kanssa ja on muutenkin tympeä paikka ja pitkä kävelymatka asioille. Autoton keskusta haaveilu kyllä karkoittaa asiakkaat ja asukkaat tehokkasti keskustasta. . Muuten keskustan seutu on ajoittain jopa aika viihtyisä.
- olisko se kun
kaikki asuukin niissä yksilöllisissä taloissa peltolähiöissä. semmoista elämä on kun toinen Keskusta kukoistaa niin toinen kuihtuu!
- Mihin sitten menisi
Niin ja Galleriassa ei oo rullaportaat toiminu ainakaan kahteen viikkoon ollenkaa ja sitä ennen joka toinen päivä jumissa. Onkohan jo purkutyöt käynnistyny? Loppu häämöttää.
- Vihaan juntteja
Oulussa asuu juntteja jotka muualta tulleet inssiksi ja ne asioi, kuten tuolla joku sanoikin, omien kotikyliensä kepulaisen s-marketissa ihan asiassa kuin asiassa.
Oman kylän kepuliserkun, eli siskonmiehen, S-Marketista haetaan kaikki saunan kiukaasta - karjalanpiirakkaan ja kortonkiin sekä tietenkin kaikki siltä väliltä.
Ei ne uskalla keskustaan kui kännissä rähisemään, mutta sen ne on näkösiäki maanantaina aamulla töissä (ne joilla töitä vielä on), että on tullu taas rähistyä, kun pieni Tao Tao tulee töihin döfäämään. - kuin kirkonkylää
Olet tasan oikeassa. Keskusta on pienen pieni. Ei yhtään suurkaupungin sykettä tai tuntua. Rotuaarin ympäristö vain. Kuin tuppukylää, jota ei kannata hehkuttaa eikä ole aihetta...
- kyrvänkolo-
No mites se Espoon ja Vantaan keskusta? Molemmissa asukkaita reippasti Oulua enemmän. No mitäpä ne omalla keskustalla kun voi ajaa naapurikaupunkiin keskustaan. Ei kaikissa kaupungeissa tarvita keskustaa.
- Anonyymi
kyrvänkolo- kirjoitti:
No mites se Espoon ja Vantaan keskusta? Molemmissa asukkaita reippasti Oulua enemmän. No mitäpä ne omalla keskustalla kun voi ajaa naapurikaupunkiin keskustaan. Ei kaikissa kaupungeissa tarvita keskustaa.
Mitä Oulun ympärillä muka on:D
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä Oulun ympärillä muka on:D
mitä tällä tarkoitat
- abcdaa
mitä vittua nää valitat justiisakki kaikki mitä tarvii! mitä nää sinne muka vielä tarvisit kerro toki nii pistetään pystyyn?
- kiakui
miksi kaikki keskustat pitäs olla samanlaisia?? kyllä minusta on kiva että ei oo pilattu millään vieriviereen rakennetuilla isoilla kaupoilla tuota maisemaa! ja kivasti on jäänyt vanhaa ouluakin vielä jäljelle:)
- junttipaikka
Oulun keskusta on toivottoman pieni, paljon rumia huonokuntoisia taloja, talot pieniä 3-4 kerroksisia pääosin...revi siitä sitten :)
- niinkerta...
Käykää katsomassa Kemissä ja valittakaa vasta sitten....
Oulun keskusta on idyllisen kaunis, sitä ei kannata millään suurilla ostoskeskuksilla pilata.
Tai, itse asiassa.... Raksilan karmeat vanhat marketinrötisköt vois lyödä kaikki maan tasalle ja tilalle rakentaa yhden isomman. Siitä saisi aika suuren, jos autopaikat olisivat maan alla ja parkkipaikkana tällä hetkellä oleva alue käytössä. - Kokkelsbymann
No mutta eihän Ouluun saa rakentaa mitään. Koko kaupunki täynnä änkyrävalittaja juntteja, jotka kaatavat kaikki hankkeet valituksillaan.
Tänään oli hyvä kirjoitus kalevassa:
Tuo pukumiehen johtaja puhuu kieltämättä totta. Keskustassa ei ole yhtään mitään enkä minäkään näe syytä käydä siellä kuin ehkä kerran kahdessa kuukaudessa pankissa. Keskustassa ei ole muutakuin Stockmann, Anttila ja Arinan kalliit ravintolat sekä muutama räkälä siellä sun täällä.
Vielä yksi asia: mistä johtuu se että Oulussa on kaikki maankäyttö kaavoitettu ihan päin persettä? Luulisi että tämänkin kokoisessa kaupungissa maa käytettäisiin hyödyksi, mutta täällä on jokaisen asuinalueen välissä hehtaari metsää. Mitä v*ttua Oulu? Länsirannikon kaupungit Kokkola ja Vaasa sentään näyttävät KAUPUNGEILTA kun ne on rtakennettu tiiviisti ja niissä on paljon paljon isommat keskustat kuin täällä Oulussa. Ei ihmekkään että kukaan Kokkolalainen ei halua asua täällä narkkareitten ja juoppojen kaupungissa.- kes.kusta
Minä käyn keskustassa vain silloin kun pitää käydä työkkärissä ilmoittautumassa tai viedä toimeentulotukihakemus sossuun.
- Piupa
Minä luulen, että suurin ongelma liiketilasuunnittelussa on liikennejärjestelyt Oulussa. Keskustan kadut on jo nyt liian ahtaat, muuallakin ruuhkaa syntyy hetkessä, koska ei ole tarpeeksi väyliä. Raksilan markettien tilalle voisi tosiaan tehdä varsin hulppean, monikerroksisen ostoskeskuksen, mutta olisihan aivan karsea suma sitten siinä ympäristössä, kun kaikki tunkisi autoineen paikalle. Vaatisi todella massiivisia muutoksia, että homma saataisiin toimimaan ja siihen lystiin täällä tuskin on varaa.
- Polliisi_
Sitähän moni yritys on valittanut, että Oulun keskustasta ei löydy liiketilaa. Vanha Oulu on syytä säilyttää mutta suurin osa keskustasta on kuitenkin sitä ah niin ihanaa 70-lukulaista betonikolossia, että niiden jyrääminen ei olis edes pahitteeksi.
Ensimmäiseksi joku voisi lyödä matalaksi sen Stockmannin ja toripakan pysäkin vieressä olevan rotiskon ja siirtää niissä roikkuvat juopporemmit paremmille apajille. Tilalle ostosneliöitä. - Opiskeliamiees
Oulussa on tapahtunut monia anteeksi antamattomia asioita kaupunkisuunnittelussa. Minulle itselleni oli suuri hämmästys saapua ensi kerran Ouluun ja todeta miten tämä on voitu näin rakentaa. Niin sekavalta ja pieneltä kaikki vaikutti. Ainoastaan Tuira oli sellainen joka vastasi mielikuvaa. Vaikka vanhasta Oulusta säilyneitä rakennuksia/kortteleita on pidettävä hyvinkin näyttävinä on muu kaupunki masentavaa katsottavaa. Kaksi kohtalokasta päätöstä nousee muiden edelle kun puhutaan syistä miksi Oulu on nykyään tällainen. Ensimmäinen tehtiin heti sodan jälkeen kun tuhoutuneita kortteleita alettiin suunnitella uudestaan. Jostakin käsittämättömästä syystä päädyttiin kolmekerroksisiin rakennuksiin kun muualla suomessa suuremmat kaupungit rakennettiin järjestään yli 7-kerroksisiksi. Tämä on todella erikoista kun vertaa sitä keskustan Jugend-kortteleiden neljään jopa viiteen kerrokseen(joissa myös kerroskorkeus on suurempi). Kaupunkia siis päätettiin madaltaa! Sitten kuusikymmenluvulla rakennus yhtiöt ostivat "ylimääräistä" rakennnus oikeutta ja näin nousi muutamia 8-10 kerroksisia rakennuksia. Samaan aikaan rakennettiin myös kymmeniä yksikerroksisia siipirakennuksia ja arkkitehtuurin laatu oli todellista halpiskamaa muutenkin. Syntyi kortteleita joita normaalisti tapaa teollisuusalueiden laitamilla ja 60-luvun matalasti rakennetuissa lähiöissä.
Toinen merkittävä onnettomuus oli yliopiston sijoittaminen kauas keskustasta amerikkalaisesta kampus-ajatuksesta hullaantuneina. Kurjuutta lisää se että Alvar Aalto oli luonut nerokkaana pidetyn suunnitelman yliopiston sijoittamisesta koskikeskukseen.(aivan keskustan tuntumaan)Viime hetkillä se kuitenkin tyrmättiin. Näin 15000 opiskelijaa siirtyi jonnekin muualle kuin keskustaan. Tätä pidetään nykyään yleisestikin virheenä. Kun tähän lisää jälleen amerikkalaisen ajatuksen laajasta omakoti/pientalo kaupungista automarketteineen(kuitenkin ilman pilvenpiirtäjiä yritysten symboleina) on nyky Oulu melkein valmis. Keskusta on pieni, matala, ruma ja täynnä autoja rotuaarista huolimatta. Vaikka asiaan on osittain herätty vaatii tämä kaikki todellista panostusta kaupunki kuvaan tulevaisuudessa. Itse kaipaan erityisesti matkakeskusta ja ydinkortteleiden rakentamista näistä ns.suunnitelluista projekteista ja sen lisäksi reipasta asuntorakentamista keskustan alueelle. Raksilaan sopisi hyvin useita asuintorneja sen yhden ehdotetun lisäksi ja keskustassa esim. tämä mainitsemasi Rintamäen peltitoosa joutaisi autuaammille maille ja tilalle saman korkuinen liike/asuin talo kuin ympäröivätkin rakennukset ovat (eli noin7kerrosta). Tuntuu järjettömältä miksei kaupunkimaista rakentamista voida toteuttaa niin että esim.nuoret ja vanhukset voisivat asua korkeissa taloissa kaupungin keskustassa tai sen välittömässä läheisyydessä. Nyt ihmiset pakotetaan kulkemaan autoilla ja busseilla kun asuminen on hajanaista ja palvelut missä sattuu. Keskustasta on kadonnut junttimarketeiden takia jo aivan olennaisiakin kauppaliikkeitä. En usko etteikö kaupungin hallitus pystyisi asialle tekemään enempää. Olisi todella hyödyllistä jos myös keskustan nimbyt ajattelisivat millaisen yhteiskunta muutoksen he aiheuttavat tekemällä keskusta rakentamisen lähes mahdottomaksi. Nytkin matkakeskus on valitettu korkeimpaan hallinto-oikeuteen kun pelkän hallintooikeuden päätös rakentamisesta ei riittänyt. Projekti on jatkunut jo 36vuotta!!
Haluan tähän loppuun vielä korostaa sitä että nämä minun ajatukseni kaikesta huolimatta ovat enimmäkseen vasemmistolaisia. Inhoan yhteiskunnan rakentumista liikaa autojen varaan ja välimatkoja kasvattavaa pientalorakentamista suurissa kaupungeissa yleensäkin. En silti todellakaan inhoa autoja yms. Olen itse entinen autoharrastaja ja pidän esim.hot roddingia ja tuningia ehdottomasti hyvinä harrastuksina. - Vaasa_lainen
On ihan paskapuhetta että Oulun keskustaan rakennettaisiin yhtään mitään lähivuosina. Olen seurannut viimeiset 10 vuotta vierestä kun jokaikinen rakennushanke on kaadettu valituksin tai jostain ihmeen syystä niitä ei ole koskaan päästy toteuttamaan.
Täällä on säälittävä keskusta jossa ei ole esim. nuorille mitään tekemistä. Ei ainoata kauppakeskusta, jossa voisi pyöriä ja katsella ympäriinsä tai istua kahvilla. Oulu on helvetin tylsä paikka ja aktiviteetit täällä rajoittuvat lähinnä juopotteluun kun keskustassa ei ole mitään.
Haistakaa v*ttu. - ihme menoja täälä
Olen ollu jo monia vuosi oulu sosiali-toimisson asiakkaat, käyn kerran kukaudessa viemässä paperi toimissoon ja kelale, melkein aina minut huudetaan kadulla kun ole maahanmuutaja. sivistye ei ole oulusa, niin kuin ei ole muuallakaan suomesa turhan kokea.
Minun kotimaasa ei huudeta ihmisile katu. Eikä solvaus muutenka. Senkä takia en voi liikku iltaisi oulusa vaika halutas.- Anonyymi
Miksi sina ei tee selkäpersekeika ja lahde veta takasi koti? Potku perse ja tervemeno.
- -TSS-
Mielenkiintoisia ketjuja! Olen tulossa viikon päästä Ouluun ensimmäistä kertaa elämässäni kun sinnekin nyt avataan omenahotelli. Täytyy kyllä sanoa, että jonkinlaista negatiivista ennakkoasenetta on alkanut muodostumaan.
- pettynnyt
Oulussa on varmasti mukava käydä varsinkin kesällä, mutta en suosittele jäämään! Talvella ihan helvetin kuollu kaupunki. Kello yheksän jälkeen illalla keskusta on kuin joku aave kaupunki! Kaupunkin on isojen autoteiden piiriittämä...missä kaupunkikulttuuri ja luonto...kämäset puistot ei ihan aja sitä asiaa.
- Viihtyväinen
Jo on teillä angstit! Olen kotoisin Jyväskylästä ja ihan hyvin olen tullut Oulussa toimeen. Kun kaupungissa on harrastuksia ja ystäviä, ei tarvii purkaa asuinkaupunkiaan kohtaan tuntemaansa angstia nettipalstoilla. Ihan ok kaupunki tämä on, ei kannata uskoa nimettömiä valittajia.
- Anonyymi
Valkea pilasi kaiken.
- Anonyymi
Halpa Halli mulukattiin ulos kaupungista.Paras puteli, jonka paluuta kaikki odottavat turpa suuruksella.Valakian portaat jäis rullaamaan ei tuuta.
- Anonyymi
Oulun keskusta on oikein hyvä. Sen kerran vuodessa kun siellä joutuu käymään niin muistaa taas miksi ei halua käydä taas vähään aikaan.
- Anonyymi
Ei Oulussa muuta nähtävää ole kuin nallikari.
Tylsän näköistä aakeaa laakeaa seutua. - Anonyymi
Täällä on suuri osa näistä kirjoituksista jo vanhentuneita. Mistä näitä vanhoja juttuja tänne ongitaan. Mitä järkeä??????
- Anonyymi
Nii jjustiisa. Mikä Stockmann? Mikä Anttila? 😮
- Anonyymi
Äänestä persuja.
- Anonyymi
Olin saaja viime yönä pimppaa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931702
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2231397- 871321
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!62985Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46911- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9854- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35809