Kokemuksen syvällä rintaäänellä...

PaijattavaaVailla

Moikka!
Minä haluaisin teidustella, millaisia kommelluksia on tapahtunut fretin kanssa. Oikeastaan, että mitä fretti ihmiselle tekis, jos sen luonne olisi vihainen. Eräs (jolla ei ole kokemusta, eikä tietoa freteistä, vaan puhui villistä muodosta esim, näätä) säikytteli minua, että se voi rei´ittää läpi asti miu korvat tai sormen, ihan helposti jos sellaselle päällä sattuu. Onko totta? O_O
Olen miettinyt niin kovin hyvän, rakastavan kodin tarjoamista fretille, mutta tällainen heräsi mieleen. Minua ei juuri mitenkään ne materiaaliset tuhot, vaikka sohva, haittais, mutta ihminen. Tyyliin kynnet ei mua haittais myöskään, mutta ne hampaat. Voisiko joku ystävällinen ja kokenut fretin omistaja kertoa kokemuksiaan. :)
Voiko fretti olla sellainen kiltti sylissä tuhisija? Edes vanhana?

17

251

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ferret...

      Frettejä on monenlaisia,ihan hyvin voi viihtyä sylissä tai sitten ei. Riippuu luonteesta:) Kyllä ne kovaa puree tahtoessaan, täällä parit kerrat tirskahtanut ihan kunnolla verta. Sekin taas riippuu niin paljon luonteesta ja käsittelystä. Jotkut eivät pure koskaan, toiset vain vieraita ja joitain ei ikinä uskalla päästää naamansa lähelle. Täytyy muistaa että varsinkin uuteen kotiin tullessa koetellaan hampailla uutta omistajaa, mutta tähänkin on erilaisia opetustapoja. Meillä esim. koetellaan hampaita enää hyvin harvoin, oikeastaan vain peiton alle tullessa. Alussa sai sitten sähistä useamminkin kun toinen nappasi sormesta:) Kannattaa käydä katselemassa frettejä esim. kasvattajalla ennenkuin tekee päätöstä.

    • wee90

      Onhan koirissakin näitä vähemmän aurinkoisia tapauksia - sama pätee fretteihin.
      Pentupuremista esiintyy lähes poikkeuksetta, mutta aikuispureminen oman perheen lomassa on harvinaisempaa. Mutta JOS frettiä pitää väärin (esim. leikkaamaton uros elää pelkästään häkissä) niin ongelmiahan siitä tulee.

      Meillä on 2-vuotias näätäherra, joka on hyvinkin seurallinen sylipötkö kun saa tarpeeksi virikkeitä. Aiemmin on ollut "ongelma-frettejäkin" jotka oikealla pidolla asettui ihan normaali lemmikin tasolle.

    • PaijattavaaVailla

      Kiitos vastauksista! :D
      Vihasesta koirasta kokemusta on.... onneks rauhottu lopulta. (Vanhempieni koira)
      Haluaisin käydä kattomassa frettejä kasvattajilla tai omistajilla, mutta sen verran harvinaisempi lemmikki, että Savonlinnan suunnalta ei löydy ketään ja minun on vaikeampi lähteä muulle paikkakunnalle niitä katsomaan. :(
      Todella kiinnostunut olen ja tietoa freteistä olen haalinut niin paljon kun olen pystynyt. Häkkieläimeksi en frettiä tahdo. :) Sais juosta niin paljon kuin tahtoisi vapaaana.
      En itse pelkäisi ottaa frettiä, mutta kaikki joille olen kertonut unelmastani, vaan sanoo, että minä olen tullut hulluksi. He luulee, että fretti on samanlainen kun metsässä villinä elävät lajitoverinsa - "Hullu tappaja"
      Mie näen fretin lemmikkinä joka kaipaa lämmintä ja huolehtivaa kotia ihan siinä missä koira tai kissakin!

    • PaijattavaaVailla

      Olisikos muita neuvoja tai muitoja joita haluaisi jakaa? :)

    • autoimmuunityreoditi

      Koska sanoit ettet halua frettiä häkkieläimeksi, vastaan sinulle.
      Omistan ihanat frettiveljekset (8kk). On aivan turhaa haaveilla,
      että et saisi hampaasta, kun hankit fretin. Fretin pentu puree takuulla ja
      jos ei pure, niin siinä on luultavasti jotain vikaa.
      Todella harvoin fretti puree verille asti. Verinen naarmu kädessä on
      vielä normaalia, mutta ikinä ei ole meillä verta edes tihkunnut. Sehän
      ei silti sano ettei pureminen sattuisi. Se kyllä sattuu. Pienet hampaat
      nilkassa hellästikkin saa ihmisessä aikaan kiljahdusreaktion.
      Jos olet tottunut käsittelemään esimerkiksi koiran- tai kissanpentuja
      ja tiedät miltä pennun hampaat ja kynnet kädessä tuntuu, en
      sinuna pelkäisi fretin ottamista.
      Kun ilmoitin tuttavilleni että meille tulee näätäkaksikko, oli reaktiot
      ihan samanlaiset kuin sinun piireissäsi. "Ne puree, ne on petoja,
      ne haisee hirveille, niitä on pakko pitää häkissä, nehän on rottia"
      Nykyään pojat on mitä leppoisimpia otuksia. Puremisvaihe kesti
      ehkä pidempään kuin kissan- tai koiranpennuilla, mutta kyllä
      se parissa kolmessa kuukaudessa taisi mennä ohi.
      Tänä päivänä pojat puree leikeissä ja peiton alle päästessä. Paljaat
      jalat on niin vastustamattomat. Kasvojen lähelle toista frettiämme ei voi
      päästää. Se tuijottaa hetken ja salaman nopeasti, ennen kuin ehdit edes
      tajuta, se on nokassa kiinni. Aina, poikkeuksetta. En käsitä mikä siinä nenässä
      on, mutta aina se sen tekee. Toinen antaa pusutella ja helliä, eikä
      takuulla pure (meitä, vieraista en lupaa mitään)
      Vieraita maistetaan, riippuen täysin vieraan omasta käytöksestä.
      Erästä hikisukkaista poikaa toinen frettini puree aina. Kun se puree, sähisen ja otan syliin. Päästän lattialle niin se juoksee saman tien takaisin kiinni kaverin varpaisiin. Muutamia kavereita pojat ei pure ikinä. Ja sitten taas ääritapaus,
      kun kaverini otti toisen fretin syliinsä ilmeisesti jotenkin väärin
      (liian nopeasti, uhkaavasti, rajusti tms.) niin tämä upotti hampaansa
      hänen käteen oikeasti vihaisena. Ikinä en ole ennen nähnyt poikien
      purevan vihaisena, mutta silloin se puri. Ja siitä tuli verta valumalla, mutta se
      onkin sitten ollut se ainoa kerta.

      Toivottavasti minusta oli apuani. Jos satut olemaan nettisivustolla nimeltä
      Petsie, minut löytää sieltä nimerkillä Natskukka.

    • PaijattavaaVailla

      Kiiiitos pitkästä kirjoituksesta! :D Oli mukava lukea tällaistakin.
      Mie olin joskus Petsiessä, mutta sitten ne tunnukset unohtu kun siellä ei tullu käytyy niin usein, mutta siis en oo tällä hetkellä...
      Olen niin rakastunut fretteihin ja lukenut niin paljon kuin pystyn, mutta pitää hillitä itteni ehkä muutama vuosi. Ainakin vuosi. Koska miulla on parikin syytä.
      1. en saa tuoda lemmikkejä kämppääni. Se on kumma juttu, sillä edellisillä asukeilla oli kissa. Sen turvin soitin vuokratädille asiastani, hän sanoi "Eihän vaan ole kissa? Minä en siedä kissoja." Se oli sinänsä vielä oudompaa.... Loppulta kerroin, että fretti, hän ei sanonut oikeastaan mitään.
      2. kämppikseni rakastaa eläimiä ylikaiken ja oli aluksi yhtä innokas kuin minäkin, mutta... sitten hän kertoi asiasta kotonaan ja hänen isänsä rilahti. Hän pitää myös frettejä petoina.
      Noh... nyt mie ootan pari vuotta ja otan sitten. :) Sisua! :D haha
      Tässä odotellessani ajatelin, että etsisin jonkun fretin omistajan ja voisin ystävällisesti käydä katsomassa hänen luonaan. Saisin vähän enemmän tietoa, että mihin olen oikeasti ryhtymässä. :) :D

    • Pimpelispom

      Meiltä myös löytyy kokemusta, kiltistä ja ei niin kiltistä. Kiltti tapaus sellainen että ei ikinä purisi ketään, voisi laittaa vaikka vauvan syliin ja ei varmasti koskisi vauvaan, saattaisi käydä nuuhkimassa mutta ei pure, luotan tähän 100% varmasti, kadulla uskallan antaa hänet tuntemattomien syliin ketkä ovat kiinostuneita freteistä. Yleensä lapset tahtoo käydä silittelemässä ja pitää frettiä sylissä ja annankin ottaa syliin, Fretti saattaa naamaa NUOLLA mutta ei ikinä ikinä pure! Eikä muuten ole koskaan, ei edes pentuna purrut kovin, toki pentuna oli sitä pientä näykkimistä mikä loppui nopeasti ja sen jälkeen ei mitään. Toinen fretti meillä taas oli TODELLA kova puremaan, puri siis ihan verille asti. Upotti hampaansa niin syvälle kun pystyi eikä päästänyt irti vaikka kuinka yritti sitä irrottaa. Tämä pureminen sattuu suoraan sanottuna aivan TUHOTTOMASTI. Ja verta on todellakin lentänyt! Nyt on onneksi vähän rauhoittunut. On meille perheenjäsenille todella kiltti, ei enää pure mutta vieraita kylläkin. Meilläkin alkujaan tämä tuhma fretti tykkäsi purra naamasta, kun piti sylissä sai aina olla varuillaan milloin tekee nenä / huulilävistyksen! Mutta nytten siitäkin on onneksi päästy eroon ja uskallan antaa fretin pusutella huulia eikä enää pure. Mutta silti en uskalla ulkona päästää ketään frettiä silittelemään koska tämä puree melkeinpä 90%varmasti vieraita ihmisiä. Joten tapauksia on erilaisia!

    • PaijattavaaVailla

      Kaikilla on oma luonteensa. Onhan meitä ihmisiäkin joka junaan, joten miks ei ois eläimilläkin sama. :) :D

      Onko muuten eroa uroksen ja naaraan välillä puremisessa?
      Oon suunnitellu naarasta ja olisi suunnitelmissa leikata.

    • Heips!

      Yleisesti ottaen urokset ovat leppoisampia tapauksia kuin naaraat, jotenkin naaraat ovat enemmän saalistajia.

      Itselläni kokemusta kahdesta lötköpötkökaikkienkaveri-pojusta, ja kahdesta naarasta jotka kouluttavat jokaista ihmistä erikseen, ei siis toimi että minä opetan ei saa purra ja piste, vaan jokaista ihmistä on pakko kokeilla erikseen, ja jos löytää sellaisen joka pelkää niin sitä sitten purraan...
      Leikkauttaminen ei ole vaikuttanut tähän mitenkään=)

      • Frettityttö <3

        Heissan :) meidän pötkö on sellainen sylivauva ja superlullukka, ettei KOSKAAN pure. Paitsi TOSI PALJON PELÄSTYESSÄÄN. T. Fretti-Vinkan omistaja.


    • PaijattavaaVailla

      Oiiijjjj :3

    • Heips!
    • MINÄvAAAN222

      OOOOOWOWOWO!!! TUONNEEE PITÄÄ PÄÄSTÄÄÄ!! :D

    • moikkavaasinneturkuu

      mäki haluuisin, mut helsingis asun...

    • Höh...

      Helsingissä just oli 3.12 Capital! näyttely.

      Katso Pääkaupunkiseudun, PK-Fretit ry:n sivuja, jos järjestävät jotain muuta frettitapahtumia lähiaikoina.

    • fretin omistaja

      Meidän fretti on ainakin tosi kiltti ihmisläheinen. Se ei pure ketään ja nukkuu mieluusti sylissä hellittävänä. Vaikka kuinka kovat leikit olisi, se ei pure tai edes näyki :)

      • freetuli

        Muistuupa mieleen tästä keskustelusta, kun meille tuli ensimmäinen frettini. En uskaltanut pojua ottaa edes maasta kiinni (paitsi patakintailla) :D poika oli niin kova puremaan .. Mutta nykyään kun sitä on opetettu, niin se on maailman kiltein frettiläinen


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      308
      3137
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      222
      1967
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1602
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      4
      1404
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      81
      1288
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      272
      1213
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      81
      1064
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1051
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      991
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      145
      867
    Aihe