vajaatoiminta ei näy testissä?

kyllästynyt jo

Onko mahdollista että kilpirauhasen vajaatoiminta ei näy testeissä?
Minulla on paljon oireita, joista en tiedä johtuvatko vain epilepsiastani, vai onko minulla myös kilpirauhasen vajaatoimintaa. Äidilläni se on ollut teini-ikäisestä lähtien.
Saan epilepsiakohtauksia kuukausittain ovulaation aikaan, ja lääkkeenä Neurotol Slow (karbamatsepiinI). Epilepsiani todettiin n. 9v sitten.
Oireita on paha väsymys, paino noussut n. 10kg n. 7v aikana, hiukset ohentuneet, seksuaaliset halut kadonneet täysin, lihaskipuja ja puutumista. Samat oireet saattaa tulla epilepsialääkityksestä, ja siksi pakko kysellä nyt täältä, että onko mahdollista että kilpirauhastesti ei näyttänyt totuutta? Haluaisin tietää onko näillä mitään yhteyttä, ja voitaisiinko kohtaukseni ja oireiluni saada kuriin jollain ihan muulla kuin epilepsialääkityksellä. Oikeanlaista lääkitystä kun ei meinaa löytyä..

18

2567

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyllästynyt jo

ah.. ja erittäin huono muisti unohtui sanoa.

• .......

No, ainakin on mahdollista olla vajis vaikka arvot viitteissä. Kysypä ne tarkat lukemat ja kerro täälläkin (viitteineen) niin katotaan ;)

• Samaa kokemusta ...

Karbamatsepiini aiheuttaa kilpirauhasen vajaatoimintaa. Endokrinologi sanoi sen minulle viime vuonna. Samoin okskarbatsepiini aiheuttaa vielä helpommin, tiedoksi vain.

Kokemani neurologit eivät ole osanneet tulkita kirjoittamiaan TSH- ja T4V-testejä endokrinologin tapaan. Heidän mielestä TSH:n pitää olla yli 4, jotta olisi vajaatoiminta, vaikka professori Roine sanoi luennollaan, että aivolisäkkeen kannalta optimi lukema on 1-2. Neurologien keskuudessa on siis eroa samassa asiassa. Vastaavasti T4V olisi pitänyt olla alle 10 ennen Thyroxin-reseptin kirjoitusta, kun taas endokrinologi kirjoitti sen 11:n tuloksellakin.

Minulle Neurotol Slow ei aiheuttanut painonnousua, joten lihoamisesi johtuvat kilpparin vajaatoiminnasta, samoin puutumiset ja hiusten ohentuminen. Oireesi sopivat siis kirjaimellisesti kilpirauhasen vajaatoimintaan.

Epilepsialääkityksessä pitäisi lopettaa karbamatsepiini, mutta tilalle ei voisi ottaa okskarbatsepiinia, jotta kilppari alkaisi toimimaan. Minulla okskarba ja thyroxin ovat päivittäisessä käytössä. Veikkaan, että luontaistuotteet thyroxinin lisäksi auttaisivat asiassa. Käske endokrinologin ja neurologin keskustella lääkityksen muutoksesta. Älä luota terveyskeskuslääkäreihin tässä asiassa. Tälläkin palstalla monilla on huonoja kokemuksia terveyskeskuslääkäreistä kilpirauhasen toimintahäiriöistä puhuttaessa.

• kyllästynyt jo

Kiitos vastauksista.Nyt kun luin lisää kaikista mahdollisista oireista, on hyvinkin mahdollista että voisi olla vajaatoimintaa. Pitääpä käydä uudelleen testeissä.
      Harmi vaan että minulla on ollut suunnitelmissa vaihtaa lääkkeeni Trileptaliin, jotta kohtaukset pysyisivät poissa, mutta se onkin sitten se okskarbatsepiini..

• Pää kainalossa

Luontaistuotteista ainakin seleeni 100-300 ug päivässä ja kylmäpuristettu kookosöljy sekä aminohappo nimeltä L-tyrosiini voisivat auttaa. Mutta mäkin toivon, että saat niiden lisäksi kunnon apua, eli ainakin kokeiluun tyroksiinin ja tarpeeksi korkealla annoksella!

• Pää kainalossa

Niin ja sä voit pyytää ne tuloksesi kirjallisina toimistolta, jossa lääkärisi on. Niin sun ei tarvitse mennä uusiin kokeisiin. Saat siinä ne viiterajat mukaan, että voit kysyä neuvoa täällä sitten!

• Tuohon pieni varoituksen sana. thyroxia annetaan ensin pienemmällä annoksella (aloitin itse aikanani 25 mikrog.) ja sitä nostetaan vasteen mukaan. Itse menen vajaatoimintaan aina 3-5kk kuluttua annoksen nostamisesta, joten sahaan suht koht normaalin ja vajaatoiminnan välillä...luultavasti koko ikäni. Vaikka vältän kalkkitablettien maitotuotteiden Thyroxinin yhtäaikaista ottamista. Mene "kyllästynyt jo" tosiaan endokrinologille, joka osaa arvioida tilanteesi ja konsultoi neurologiasi sopivan lääkityksen löytämiseksi.

• tilkkatulkki

Itsellä samanlaisia oireita ja ei kuulemma vajaatoimintaan viittaavaa. Kyseessähän tietty oli terveyskeskuslääkäri jonka taitoa todella epäilen. Saakeli kun rikastun niin hyökkään yksityiselle!

• PISTE

VOI OLLA ETTÄ EI KILPIRAUSKOEET NÄY MULLA OLI STRUUMA EI KOKEISSA NÄKYNT VAAN KOEPALSSA

• Pää kainalossa

Tämä mua kyllä kiinnostaa, että minkä verran tässä on perää:
      Lainaus on täältä: http://www.luontaisnetti.fi/index.php?valikko=valikko&sivu=aikuiset_kakkostyypin_kilpirauhasen_vajaatoiminta

"Tyypin 1 ja 2 kilpirauhasen vajaatoiminta
      Yleisesti tunnetussa tyypin 1 vajaatoiminnassa kilpirauhasta stimuloiva hormoni eli TSH nousee ja T4v eli vapaa tyroksiini laskee. Tyypin 1 vajaatoiminnaksi lasketaan siis kaikki ne tapaukset, jotka pystytään erilaisilla veritutkimuksilla todentamaan. Tyypin 2 vajaatoiminnassa nämä veritutkimukset näyttävät yleensä normaalia, sillä kilpirauhanen tuottaa normaalin määrän hormoneita, mutta solut eivät pysty käyttämään niitä. Eräät asiantuntijat kutsuvat tätä myös nimellä kilpirauhashormoniresistenssi, samoin kun tyypin 2 diabeteksessa nimitys on insuliiniresistenssi."

Todella paljon tuntuu olevan kilpirauhastyyppistä ongelmaa, mutta arvot eivät näytä sitä. Kunnon tutkimustieto aiheesta ilmeisesti puuttuu, koska lääketiedettä ei näytä kiinnosta tutkimus, jonka avulla ei voi kehittää uusia lääkkeitä. Tai siis mikään taho ei tunnu olevan kiinnostunut rahoittamaan sellaista tutkimusta.

• näkkkäri

Mulla oli viimesin arvo 1,62 siis tsh ja olo karmea, siis viitearvojen keskellä. Onneks olin fiksun lekurin juttusilla, joka uskoi mua ja nostettiin Thyroxin annosta. Mulle sopiva arvo on 0.2 tai 0.4. josta terv kesk lekurit vinkuvat et menee liikatoiminnan puoleel, kukkua sanon mie ja olen sairastanut tätä kohta 18 vuotta.

• Hypoglygemia?

Syötkö e-pillereitä, ne voivat vaikuttaa kilpirauhasen toimintaan.

TV4 Esitti 11.1.2006 Dr. Philin ohjelman Hormones from Hell.

Dr. Phil halusi kumota ohjelmassa vanhan käsitteen, että vaihdevuosi/ pms oireet alkaisisivat vasta viisikymppisillä naisilla. Vaihdevuosi/pms oireista saattavat kärsiä 20-vuotiaat ja vielä nuoremmatkin naiset riippuen määrittelytavasta.

Dr. Philin vaimo Betty oli käynyt 40 lääkärin puheilla ja etsinyt apua lähestyviin vaihdevuosioireisiin. Hän ei ollut tyytyväinen yhdenkään lääkärin ehdotuksiin. Lopulta hän löysi PMS oireisiin erikoistuneen >Pre Menstrual Syndrome Treatment Clinic California. dr phil show hormones from hell

• Hypogtkemia.
        Hypoglygemia? kirjoitti:

Syötkö e-pillereitä, ne voivat vaikuttaa kilpirauhasen toimintaan.

TV4 Esitti 11.1.2006 Dr. Philin ohjelman Hormones from Hell.

Dr. Phil halusi kumota ohjelmassa vanhan käsitteen, että vaihdevuosi/ pms oireet alkaisisivat vasta viisikymppisillä naisilla. Vaihdevuosi/pms oireista saattavat kärsiä 20-vuotiaat ja vielä nuoremmatkin naiset riippuen määrittelytavasta.

Dr. Philin vaimo Betty oli käynyt 40 lääkärin puheilla ja etsinyt apua lähestyviin vaihdevuosioireisiin. Hän ei ollut tyytyväinen yhdenkään lääkärin ehdotuksiin. Lopulta hän löysi PMS oireisiin erikoistuneen >Pre Menstrual Syndrome Treatment Clinic California. dr phil show hormones from hell

Dr Philin ohjelmassa mainittiin hypogykemista, eli alhaisesta veren sokerista ja sen vaikutuksesta kilpirauhasen toimintaan.

Terveyskirjastossa on tietoa Hypoglykemiasta,

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dia01342#s1
        ---

• MInä olen myös samanlainen . sopii parhaiten tuo 0.3 arvo vaikka sitä liikatoimintaa itketäänkin :)

• Hypo2
      • PMS Disorder.

Dr. Philin ohjelmassa oli asiantuntijavieraan Holly Anderson, joka on perustanut Kaliforniassa klinikoita, joissa on tutkittu Pms oireyhtymää ja Hypoglygemiaa.

Tässä Englannin kielisessä linkissä löytyy tutkimustietoa, josta Suomessa on vaiettu, koska hormonaalisen ehkäisyn haitoista vaietaan, koska kysymyksessä on miljardibisnes,

Valelääkärit , valesiraanhoitajat ovat olleet viime päivinä lööpissä.

Milloinka tiedotusvälineet alkavat uutisoimaaan hormonaalisen ehkäisyn haitoista?

Taisto Sarkola ja Bettiba vob der Pahlen ovat teneet tutkimuksia alkoholin ja hormonaalisen ekäisyn vaikutuksista naisten vihaan, raivoon ja aggressiviseen käyttäytymiseen.

Tutkimukset löytyvät netistä haulla > alkoholi hormonit

• kilppariton

Mikä on oikea arvo kun minulta on leikattu kilpirauhanen kokonaan pois ja terkkarin lääkäri sanoi kokeiden tuloksesta joka on 0,07 tsh että se on ylitoimintaa, mielestäni se olisi alitoimintaa. Viite arvot on kai 0,400-4000. Miten tuo pitäisi käsittää....?? Lääkitys thyroksiini 0,1 kerran päivässä ollut vuosia.

• .....

Pelkkä matala TSH ei automaattisesti tarkoita liikalääkitystä, mutta yleensä matala TSH on liikatoiminnan merkki. Jos TSH on korkea on vajaatoimintaa ja lääkitystä lisättävä. Jos sulla ei ole liikatoimintaoireita ja T4V ja T3V on viitteissä sulla ei ole liikatoimintaa (eikä näin olen tarvetta vähentää lääkitystä) - jos on liikatoimintaoireita kannattaa lääkitystä hieman vähentää (mutta vain hieman, jotta ei mennä vajaalle).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt tajusin mitä haet takaa

En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      41
      3103
    2. Kaksi tyttöä putosi

Minkä takia ne tytöt katolle oli kiivenny?
      Helsinki
      82
      3024
    3. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      193
      2522
    4. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      36
      2215
    5. Kiitos kun sanoit ikävästi minulle, herkälle

Sait kesälomani pilattua😔
      Ikävä
      27
      1539
    6. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1416
    7. Naiselle mieheltä

Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?
      Ikävä
      23
      1413
    8. Kaipaan niin....

Aaawww mikä kaipuun tunne iski ja lujaa🥺😭❤️
      Ikävä
      10
      1284
    9. Eiii...

Etkä! 😘
      Ikävä
      13