Olen 19v ja lääkäri epäilee suolistosyöpää

ahdistunut92

Oon 19v perusterve nainen jolla alkoi muutama kuukausi sitten ilmestymään kirkasta verta ulosteen sekana. En huolestunut, vaikka asia mietitytti.

Uloste muuttui löysäksi ja limaiseksi, toisinaan myös melko keltaisensävyiseksi.
Nyt viimepäivinä veri on alkanut lisääntyy ja muuttuun kirkkaasta tummemmaksi.
Senkkani on korkealla!

Olin tänään lääkärissä ja mulla ei ainakaan peräpukamia ole tai haavaa. Lääkärinainen totes että nyt lähete tähystykseen ja tässä olis tarjolla suolistokasvain tai Chronin tauti.
Saan ajan tähystykseen vasta vuodenvaihteeseen. Miten kestän odottaa... oon aina luullu että suolistosyöpä ei voi tulla näin nuorelle, oonhan mä tosi nuori vielä.

suvussani ei oo mitää keliakaa tai muita suolistosairauksia vai vaivoja,, mut pappani kuoli paksusuolensyöpään ollessaan joku 65v ja mummuni äidin sisko eli isotäti kuoli myös suolistosyöpään tai vatsasyöpään ollessaan 70v.

7

3802

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Colitistyttövm76

Hei!
      Sinuna en vielä huolestuisi. Itse sairastan colitis ulcerosaa, ja nuo oireesi sopivat siihen, kun moneen muuhunkin IBD-sairauteen joten ei tuo välttämättä mitään syöpää ole. Kurjaa, kun lääkäri pelotteli heti tuollaisella. Mikäli verikokeissa vain tulehdusarvosi olivat koholla niin eihän sen perusteella voi ruveta antamaan syöpä-tuomiota.
      Saitko mitään ohjeita ruokavaliosta? Voit yrittää rauhoittaa suolta ruokavaliolla ennen tähystystä. Vähennä maitotuotteita, vältä vahvasti maustettua ruokaa, tuoretta leipää, paprikaa, sipulia, kaalia.. Eihän tuolla mitään ihmeparantumista saa aikaan, mutta varmasti rauhottaa vatsaa.

Älä panikoi vielä, vaan käy vaikkapa Crohn&colitis ry:n sivuilla lukemassa noista suolistosairauksista. IBD-sairauksien kanssa voi elää ihan hyvää elämää, mikäli sinulla sellainen todetaan.
      Myös stressi pahentaa usein vatsan tilannetta, joten nyt keskityt muuhun kuin tuohon (varmasti varsin epätodennäköiseen) syöpä-mahdollisuuteen!

• aloittaja_vastaa

huvittavinta on että oon kuullut että yleensä jos on joku suolistosairaus tai tulehdus niin vatsa olisi kipeä mut mulla ei oo kun tollasia uloste-vaivoja...

• Colitistyttövm76

Eipä ollut minullakaan kun koliittini puhkesi aikoinaan. Veristä ripulia ja ajoittain paljon ilmaa vatsassa, vatsakipuja ei ole oikeastaan koskaan ollut parinkymmenen vuoden aikana. Pikkuisen hätiköityä lekurilta pelotella syövällä noiden faktojen perusteella :(
      googlettele noita ruokavalio-juttuja, toivottavasti saat vatsasi edes hieman rauhottumaan!

• cu-pot. vm-52

minulla ollut cu jo yli 15v. hyvän hoidon ansiosta 11v. oireettomana, lääkkeet loppuiäksi.Minulla oli niin paha että oli siinä ja siinä ettei avannetta tehneet, onneksi vaihtui lääkäri joka kirjoitti sellaisen lääkkeen joka poisti muutamassa kk.ssa kaikki oireet.Pahimmillaan jouduin käymään yli 20 kertaa yössä vessassa joten väsymys oli hirveä, kun ei nukuttua saanut juuri lainkaan. Nyt on asiat hyvällä mallilla, ensikesänä on seuraava tähystys. 3v.sitte viimeksi.

• precosa

minulla jo 3 viikkoa vesiripuli.alkoi antibioottihoidon aikana.olen kulkenut lääkärissä on otettu kakkanäytteestä koe kasvaako jotain antibiootin aiheuttamaa bakteeria näytteet puhtaat.nyt huomenna vien taas näytteen onko ulosteessa verta ja sitten joku muu näyte missä tutkitaan bakteereita.olen kans aivan hermona että minulla on syöpä lääkäri sanoi ettei se ole poisuljettu.nyt sain semmoista lääkettä kun precosa.en osaa sanoa onko ulosteessa verta välillä näyttäis että on limaa siinä ainakin on.olen aivan hermona että mitä tämä voi olla vatsa kurisee ja on semmoinen täyteläisen tuntuinen välillä.verikokeen tulokset oli hb 155 leuk 9 ja crp alle 5.olen aivan itsemurhan partaalla pelkään niin kovasti että minulla on syöpä.kertokaa kokemuksista jos jollain on ollut samanlaista ja onko precosa oikea lääke ja kuin pian se vaikuttaa jos vaikuttaa ja kauanko sitä on syötävä koko loppuelämäkö .auttakaa.

• tuleva sh

Älä kulta rakas nyt murehdi noin paljoa. Lääkärisi oli aivan typerä kun tuollaisia sanoi. Yleensä heidän ei saa edes alkaa arvailemaan mistä on kyse, ennenkuin tiedetään mikä on. Ei lääkärit tähystyksessäkään tule sanomaan onko se syöpä, ennenkuin ovat VARMOJA. Colitis ja crohn (jos ovat näkyviä) he voivat jopa sanoa. Mutta syöpä on sellainen asia, mistä lääkäreiden ei kuuluisi edes pelotella.

Todennäköisintä on, että sinulla on joko Colitis tai Crohn, joten en heittäisi kirvestä kaivoon. Tautia ei ikinä ole kiva saada, mutta sen kanssa oppii elämään. Suurimmalla osalla tauti pysyy aisoissa lääkkeillä, eikä sitä edes juuri huomaa.

Jos haluat nopeuttaa tuota prosessia, voit toki mennä käymään yksityisellä tähystyksessä, mutta se sitten maksaa kyllä jonkinverran. Arvioisin jotain 250->.

Sitäpaitsi, yleissäännöt ovat, että jos uloste on MUSTAA, niin on syövän merkki, mutta siinäkin on poikkeukset (mm. rautalääkkeet tekevät ulosteen mustaksi)

Sinuna odottaisin OIKEAN lääkärin mielipidettä asiasta, ennenkuin teet mitään hätiköityä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      101
      8063
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      107
      5667
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      279
      5013
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      49
      4953
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      76
      3727
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      54
      2940
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      64
      2677
    8. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2508
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2442
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      42
      2368
    Aihe