Mitä aborttilaki paljastaa

TN1973:n puolesta

Täällä useat ovat tuoneet esiin, että abortti ei voi olla ihmisen
tappamista, koska abortti on Suomessa laillinen. Tutkitaanpa asiaa
hieman. Aborttilaki Suomessa on tai ainakin yrittää olla tiukka, eli
että abortin saa ennen 12 raskausviikkoa vain hyvin painavista syistä...
eli kun raskaus uhkaisi äidin terveyttä tai henkeä, kun syynä olisi
raiskaus tai insesti, kun raskaus olisi huomattava rasitus äidille
(tähän syyhyn lain mukaan tarvittaisiin sosiaaliviranomaisen tai muun
selonteko siitä, että naisen tilanne on todella hankala) jne.

Eli aborttia ei saa kevyin perustein. Miksi? Lapsen hankkiminen on niin
iso juttu ja melkeinpä elämänmittainen sitoumus, että jokaiselle luulisi
olevan oikeus kieltäytyä moisesta jos ei vain halua. Mutta laki ei salli
tällaista, jos hedelmöitys on jo tapahtunut. Lain laatijoilla on ollut
käytettävissä lääketieteelliset tiedot sikiön kehityksestä, ja he
TIETÄVÄT, että abortissa tapetaan jo kehittymässä oleva ihminen. Sen
takia abortin saa vain hyvin painavista perusteista.

Jos kyseessä olisi vain soluklöntin poistaminen, laki ei olisi näin
tiukka. Eihän nielurisojen poistamiseenkaan tai rasvaimun tekoon
(soluklönttiähän se on) tarvita kovin painavia perusteita tai kahden
lääkärin lausuntoa. Abortissa on siis kyse jostain isommasta, ihmisen
elämän päättämisestä, vaikka toimenpide onkin Suomessa laillinen.

2

158

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1977*

      Suomessa on rahattu abortti oikeus koska:
      -Tieteellinen näyttö osoittaa, että raskaudenkeskeytys on aina psyykkisesti helpompi naiselle mitä varhaisemmin se raskauden havaitsemisen jälkeen tehdään.
      -Raskauden kesksytyksen onnistuminen ilman fyysisiä komplkiaatioita on varmempaa mitä varhaisemmin keskeytys tehdään.
      -Olemme lähteneet lähtökohdista joissa abortit ovat olleet kokonaan kiellettyjä kristillisen valtauskontomme takia. Muutokset tapahtuvat aina askel kerrallaan, ei harppauksina.
      -Lääketiede on nykyisen lainlaatimisen aikaan ollut niin pitkällä, että sikiön poikkeavuuksien havaitseminen on ollut mahdollista ennen lain asettamaa rajaa. (Ja nyt kun lääketiede on edennyt lain tulisi muuttua mukana.)
      -Suomen terveydenhuollon turvallisuuden kannalta on tärkeää, että lääketieteelliset toimenpiteet tehdään viranomaistahon valvonnassa.

    • juupa juu...

      "tähän syyhyn lain mukaan tarvittaisiin sosiaaliviranomaisen tai muun
      selonteko siitä, että naisen tilanne on todella hankala) jne."

      Valehtelet. Ei pidä paikkaansa.

      "Jos kyseessä olisi vain soluklöntin poistaminen, laki ei olisi näin
      tiukka. Eihän nielurisojen poistamiseenkaan tai rasvaimun tekoon
      (soluklönttiähän se on) tarvita kovin painavia perusteita tai kahden
      lääkärin lausuntoa. "

      Esim. kuparikierukka on vapaa ja sen toissijainen mekanismihan perustuu juuri tsygootin kiinnittymisen estoon.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      179
      1756
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      987
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      94
      874
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      683
    5. 51
      655
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      41
      567
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      523
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    9. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      24
      475
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      193
      466
    Aihe