Kuspiä muurari

2012 eristeet

Olin sopinut uuteen talooni takan muurauksen ja olin toimittanut muurarille luonnokset tulevasta takasta. Kun sitten oltiin aloittamassa ja piirrettiin takan kohtaa lattiaan, niin muurari sanoi, että sitteen siihen tulee vielä se väli ja kuorikerros.
No minä sitten selitin että ei ei-ei tule kuorta kun tämä ei ole jatkuvaan käyttöön tarkoitettu varsinainen lämmitys, vaan lämmittelen sitä satunnaisesti tasaamaan pakkashuippujen lämmön tarvetta. Haluan siis, että takka lämmittää HETI. Aluksi lasiluukkujen kautta ja sitten jo samana iltana myös koko takka. Yritin olla ystävällinen ja sanoin että ymmärrän kyllä että joskus ennen vanhaan lämmitys uuneissa se oli ihan hyvä ratkaisu ja pla plaa plaaa...
Siis se vanhan kansan muurari ei tätä tajunnut ja intti ja intti ja kävi aloittelemaan. Homma meni siis siihen että keskeytin tilanteen ja sanoin muurarille että me ei voida nyt jatkaa ja hän on vapaa lähtemään.
Nyt sitten etsin uutta muuraria joka olisi vähän yhteistyökykyisempi ja ymmärtäisi jotain uuden talon lämmitystarpeesta.
Jokin verran kyrsii tuommoinen kuspiä jäärä ja tämä aiheutunut viivästys. Onko muille sattunut tommoisia kaikkitietäviä jääriä?

37

3510

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vehto

Minä ottaisin peltikamiinan, ja siihen ympärille sitten "naamioinniksi" pienet muuraukset lisäämään hiukan varaavuutta. Etuna olisi se että sitä voisi lämmittää ilman halkeamisen pelkoa. Muuraushommat voisi tehdä itse kun röpelörappaisi pinnat piiloon.

Kaverilla on tuommoinen viritys. On mielestäni nätti ja toimiva.

• Hieman yritystä

Täähän oli provo, mutta iak huono.

• pystyttäjä

Vuolukivitakat ovat tuommoiseen tarpeeseen parhaita. Ne villoitetut uunit on historiaa. Kivitakkoja saa myös eri pinnoilla jos ei tykkää luonnon kivestä.

• Kipinäväijy

Meillä on peltikamina. Jos pakkanen on ulkona pääsyt hetkessä paukkumaan, niin tuolla voi nopeasti nostaa olohuoneen lämpötilaa 20 astetta korkeammiksi. Ei pääse pakkanen yllättämään kun kamina on valmiiksi ladattu puita täytteen.

• Palaa Jo

Olokoon rovo tai ei niin kyllä tuosta kuoreton- kuorellinen asiasta on väännetty niin ammattilaisten kuin amatöörienkin kesken. Jos nyt oikeasti aloittaja haluaa nopeasti lämmittävän takan ennemmin kuin varaavan, niin kätevimmin sen saa takkasydämestä ja "naamiokuoresta" Sellaisia koko pakettejakin on myynnissä jossa on takkasydän ja mukaan tulee vaikka itse asennettavat "kuoret" jotka on tehty LEVYSTÄ! Jos on jo hormi valmiina niin siihen sitten vaan takkasydän omilla jaloillaan (joissain jopa säätöjalat) seisomaan ja savuputki kiinni hormiliitäntään. Kuorilevyt kiinnitetään sitten sydämen ympärille ja voidaan vaikka sirotepinnoittaa tai maalata halutunlaiseksi. Joillain toimittajilla on tarjota jopa ammattiasentajakin mutta kyllä tuollaisen itsekin asentaa jos vähän pysyy ruuvinväännin vasara kädessä.

• kkkmm
        Palaa Jo kirjoitti:

Olokoon rovo tai ei niin kyllä tuosta kuoreton- kuorellinen asiasta on väännetty niin ammattilaisten kuin amatöörienkin kesken. Jos nyt oikeasti aloittaja haluaa nopeasti lämmittävän takan ennemmin kuin varaavan, niin kätevimmin sen saa takkasydämestä ja "naamiokuoresta" Sellaisia koko pakettejakin on myynnissä jossa on takkasydän ja mukaan tulee vaikka itse asennettavat "kuoret" jotka on tehty LEVYSTÄ! Jos on jo hormi valmiina niin siihen sitten vaan takkasydän omilla jaloillaan (joissain jopa säätöjalat) seisomaan ja savuputki kiinni hormiliitäntään. Kuorilevyt kiinnitetään sitten sydämen ympärille ja voidaan vaikka sirotepinnoittaa tai maalata halutunlaiseksi. Joillain toimittajilla on tarjota jopa ammattiasentajakin mutta kyllä tuollaisen itsekin asentaa jos vähän pysyy ruuvinväännin vasara kädessä.

Ehkä tuo LEVY verhoilu on kuitenkin vähän sätös eli viritys. Veikkaisin ettei ole ollut mikään myyntimenestys.
        Veikkaan myös että tulevaisuuden takat ovat nimenomaan täysin valmiita paketteja. Ostat sen rautakaupasta ja työnnt hormiin kiinni. Helppoo ja nopeeta. Satasen ovesta työntää kyllä melko painavankin uunin levyjä pitkin paikalleen, uudet talot ei tosiaankaan tartte mitään massiivisia uuneja. Kaikissa on lattialämmitys ja uuni on vaan semmone perinne ja hätävara ja fiilistely juttu.

• lähtölaskenta menoss
        kkkmm kirjoitti:

Ehkä tuo LEVY verhoilu on kuitenkin vähän sätös eli viritys. Veikkaisin ettei ole ollut mikään myyntimenestys.
        Veikkaan myös että tulevaisuuden takat ovat nimenomaan täysin valmiita paketteja. Ostat sen rautakaupasta ja työnnt hormiin kiinni. Helppoo ja nopeeta. Satasen ovesta työntää kyllä melko painavankin uunin levyjä pitkin paikalleen, uudet talot ei tosiaankaan tartte mitään massiivisia uuneja. Kaikissa on lattialämmitys ja uuni on vaan semmone perinne ja hätävara ja fiilistely juttu.

Mitään osaamattomat ja tajuamattomat ylikalliit muurarit ulkoistavat itsensä takkamarkkinoilta ulos.

• Anonyymi
        UUSI
        lähtölaskenta menoss kirjoitti:

Mitään osaamattomat ja tajuamattomat ylikalliit muurarit ulkoistavat itsensä takkamarkkinoilta ulos.

Kiitos

• 11+10
      • 2012 eristeet

Kyllä tuokin oli harkinnassa. Erinomainen laite ja halpa. Minulle tulee kuitenkin semmoinen perintenen takka (tietenkin ilman niitä villoja). Tuo on liian moderni ja rujo olohuoneeseen.
        Puut hankin lähimetsistä ilman konetyötä. Yksi pinokuutio riittää talveksi. Siis roskapuuta auton kärrillä pihaan jne.
        Kamiina vertailut voitte kaikki jo hylätä. Vaikka takastani tuleekin heti lämmittävä, on siinä piippuineen kuitenkin massaa yli 2000 kg.
        Kilogrammassa puuta on aina sama energiasisältö ja massa varaa lämpöä. Ei nää jutut niin vaikeita ole. Itse pitää vaan tajuta miten aikoo takkaansa käyttää ja mitä siltä haluaa.
        Talossa on kuitenkin aina sama lämpö. Lämmitimpä takkaa tai en.
        Kunhan joka töllissä on etäluettava mittari ja pakkaspäivien sähkön hinta nostetaan 80-90 senttiin, niin huippukulutuksien leikkaaminen alkaa kiinnostamaan. Vaikka kamiinalla.

• Kiintoisa uuni

Kuinka paljon pellettiä tuollainen kamiina kuluttaa 10 tunnissa! Ja kuinka paljon se määrä maksaa!

• Laasti ja tiili

Provo tai ei mahdollisesti totta ? ennen muurailta saattoi odottaa mitä vain , niin suuri herra muurari ennen oli ., kauniisti oli puheltava , vastaan ei sopinut sanoa . Työmaa jäi äkkiä ilman muuraria, kun toista ei varmasti heti löytynyt työmaalle oli kaikki solvaukset nieltävä mitä muurari suustaan päästeli . Sama päti muissakin ammateissa joissa ammittimiehistä oli pula. Hanslankari poloisella oli kusiset oltavat äksyn muurarin kanssa , palju lensi äkkiä alas telineeltä jos laasti ei ollut muurarille mieleinen . Nyt taitaa olla aika toinen .

• Harrastelija.

Eikö ole hienoa, että joku kieltäytyy tekemästi typeriä asioita? Jos tällainen tilanne tosiaan olisi ja sen jälkeen takka ei toimisi, niin ketä syytettäisiin? Aivan oikein. Toisaalta nykyään tapa on tämä rahat pois ja tehdään miten sattuu.

Onhan tuo muuraus yhtä rankkaa kuin ennenkin. Eipä noita aitoja muurareita paljoa enään näy. Jos kura on vielä epäkuranttia, niin työn vaativuus kasvaa huomattavasti.

Itse pari takkaa ja seinää muuranneena voin sanoa, että arvostan muurareiden ammattitaitoa. Hienoa, että joku oli vielä ylpeä ammattitaidostaan ja kieltäytyi tekemästä sutta.

• kivituli
        Harrastelija. kirjoitti:

Eikö ole hienoa, että joku kieltäytyy tekemästi typeriä asioita? Jos tällainen tilanne tosiaan olisi ja sen jälkeen takka ei toimisi, niin ketä syytettäisiin? Aivan oikein. Toisaalta nykyään tapa on tämä rahat pois ja tehdään miten sattuu.

Onhan tuo muuraus yhtä rankkaa kuin ennenkin. Eipä noita aitoja muurareita paljoa enään näy. Jos kura on vielä epäkuranttia, niin työn vaativuus kasvaa huomattavasti.

Itse pari takkaa ja seinää muuranneena voin sanoa, että arvostan muurareiden ammattitaitoa. Hienoa, että joku oli vielä ylpeä ammattitaidostaan ja kieltäytyi tekemästä sutta.

Eli miten se takka ei toimi jos on kuoreton ja villaton? Et tainnu nyt ymmärtää tuota asiaa.
        Kaikkia ammattimiehiä kannattaa kunnioittaa. Joka ammattikunnassa osa on täysiä tampioita ja muutama prosentti oikeita ammattilaisia.
        Minulla on semmoinen 130 cm kanttiinsa oleva villoitettu kuuiomainen uuni alkup. talollisen jäämiä. Minä en tee semmoisella mitään ja joulukuun eka viikolla alkaa leka heilumaan ja tilalle tulee kivitakka. Naapurilla on semmoinen ja lämmittää tod.hyvin.

• Häkäpää...
        kivituli kirjoitti:

Eli miten se takka ei toimi jos on kuoreton ja villaton? Et tainnu nyt ymmärtää tuota asiaa.
        Kaikkia ammattimiehiä kannattaa kunnioittaa. Joka ammattikunnassa osa on täysiä tampioita ja muutama prosentti oikeita ammattilaisia.
        Minulla on semmoinen 130 cm kanttiinsa oleva villoitettu kuuiomainen uuni alkup. talollisen jäämiä. Minä en tee semmoisella mitään ja joulukuun eka viikolla alkaa leka heilumaan ja tilalle tulee kivitakka. Naapurilla on semmoinen ja lämmittää tod.hyvin.

No nythän on niin, että lämmitysuunit ovat erikseen ja koristeuunit erikseen. Jos uuni on päälämmönlähde, niin silloin kuoreton uuni tai takka lämmittää melko nopeasti ja tehokkaasti, kovalla pakkasella lämmitettävä aamuin illoin. Jos haluaa mietoa lämmintä ja vähän pitempään, niin tekee sitten kuorellisen uunin tai takan.
        Käyttötarpeen mukaan kannattaa tehdä.

• isäntäm
        Häkäpää... kirjoitti:

No nythän on niin, että lämmitysuunit ovat erikseen ja koristeuunit erikseen. Jos uuni on päälämmönlähde, niin silloin kuoreton uuni tai takka lämmittää melko nopeasti ja tehokkaasti, kovalla pakkasella lämmitettävä aamuin illoin. Jos haluaa mietoa lämmintä ja vähän pitempään, niin tekee sitten kuorellisen uunin tai takan.
        Käyttötarpeen mukaan kannattaa tehdä.

Paino ratkaisee. Ainoastaan. Uuniin sitoutuu TASAN sama määrä lämpöä oli siinä villat eli ei. Kokotalven kestävään jatkuvaan päivittäiseen lämmittämiseen villauuni on hyvä. Satunnaiseen pakkasiltojen harrasteluun villaton tietty.

• Harrastelija.
        kivituli kirjoitti:

Jos takassa polttaa 10kg puita, niin sama määrä lämpöenergiaa siitä syntyy oli takka kuorellinen, tai kuoreton.

Kuorella saadaan aikaiseksi hitaampi lämmönluovutus, joka nykytaloissa on toivottavaa. Kuorellinen takka sopii vielä aivan hyvin siihen, että siinä polttaa yhden pesällisen aamulla ja toisen illalla. Jos takassa haluaa polttaa enemmän puita on kuorellinen takka liian tehoton.

Polttelen vuosittain n. 30 mottia kolmessa eri takassa, joista löytyy kuorellista ja kuoretonta. Lisäksi on pari kaminaa. Kaikille on oma tarkoituksensa ja hyvät sekä huonot puolet. Jos nykytaloon rakentaa kuorettoman takan on aivan varmasti hävinnyt.

Aloittajan talo oli uusi, joten kuorellinen. Sinun talostasi en mitään tiedä, mutta jos vanhempi hatara talo ja puilla haluaa lämmittää paljon, niin kuoreton on todennäköisesti liian tehoton.

Lämpöenergian määrän määrää se kuinka paljon puita polttaa. Varaavuuden määrää takan eristävyys ja massa.

Jos talo on itsessään varaava, eli kivitalo, tasaa tämä lämpötilaeroja huomattavasti ja takan polttamisesta huonelämpötila ei nouse liian korkeaksi niin helposti.

• päinvastoin
        Harrastelija. kirjoitti:

Niin, mutta tuossahan tilanne olikin juuri päin vastoin. Tilaaja esti muuraria tekemästä hänelle takaa vastoin hänen tahtoaan. Kieltäytyjä ei siis ollut muurari, vaan hän sai potkut kuten kuuluukin.

• AM
        Harrastelija. kirjoitti:

Jos takassa polttaa 10kg puita, niin sama määrä lämpöenergiaa siitä syntyy oli takka kuorellinen, tai kuoreton.

Kuorella saadaan aikaiseksi hitaampi lämmönluovutus, joka nykytaloissa on toivottavaa. Kuorellinen takka sopii vielä aivan hyvin siihen, että siinä polttaa yhden pesällisen aamulla ja toisen illalla. Jos takassa haluaa polttaa enemmän puita on kuorellinen takka liian tehoton.

Polttelen vuosittain n. 30 mottia kolmessa eri takassa, joista löytyy kuorellista ja kuoretonta. Lisäksi on pari kaminaa. Kaikille on oma tarkoituksensa ja hyvät sekä huonot puolet. Jos nykytaloon rakentaa kuorettoman takan on aivan varmasti hävinnyt.

Aloittajan talo oli uusi, joten kuorellinen. Sinun talostasi en mitään tiedä, mutta jos vanhempi hatara talo ja puilla haluaa lämmittää paljon, niin kuoreton on todennäköisesti liian tehoton.

Lämpöenergian määrän määrää se kuinka paljon puita polttaa. Varaavuuden määrää takan eristävyys ja massa.

Jos talo on itsessään varaava, eli kivitalo, tasaa tämä lämpötilaeroja huomattavasti ja takan polttamisesta huonelämpötila ei nouse liian korkeaksi niin helposti.

"Sinun talostasi en mitään tiedä, mutta jos vanhempi hatara talo ja puilla haluaa lämmittää paljon, niin kuoreton on todennäköisesti liian tehoton."

Kyllähän se on niin, että kuoreton takka on tehokkaampi kuin kuorellinen. Teho kertoo, kuinka paljon energiaa luovutetaan. Kamiina on paljon tehokkaampi kuin kuorellinen villalla eristetty varaava takka. Kuoreton takka on noiden välissä.

Aloittajalle suosittelen kiertoilmatakkaa. Se soveltuu satunnaiseen lämmittelyyn hyvin. Antaa lämmön nopeasti, kun tulet pistää pesään.

• Harrastelija.
        AM kirjoitti:

"Sinun talostasi en mitään tiedä, mutta jos vanhempi hatara talo ja puilla haluaa lämmittää paljon, niin kuoreton on todennäköisesti liian tehoton."

Kyllähän se on niin, että kuoreton takka on tehokkaampi kuin kuorellinen. Teho kertoo, kuinka paljon energiaa luovutetaan. Kamiina on paljon tehokkaampi kuin kuorellinen villalla eristetty varaava takka. Kuoreton takka on noiden välissä.

Aloittajalle suosittelen kiertoilmatakkaa. Se soveltuu satunnaiseen lämmittelyyn hyvin. Antaa lämmön nopeasti, kun tulet pistää pesään.

Kirotusvirhe, eli tuossa piti ola

""Sinun talostasi en mitään tiedä, mutta jos vanhempi hatara talo ja puilla haluaa lämmittää paljon, niin kuorellinen on todennäköisesti liian tehoton."

kuten varmaan ymmärtävä lukija itse tajuaakin.

Jos joku haluaa uuteen taloon tehokkaan lämmityslaitteen olohuoneeseen, niin on aika hävinnyt. Kiertoilmatakka luovuttaa lämpöä vieläkin nopeammin kuin tavallinen takka, eli on vieläkin tehokkaampi. Miksi tätä suosittelet? Tuon aloittajan haluaman suuren tehonko?

Olisi aivan mielenkiintoista kuulla alkuperäisen kirjoittajan kommentit mitä hän tarkoittaa "tasaamaan pakkashuippujen lämmön tarvetta. Haluan siis, että takka lämmittää HETI."

Jos oletetaan, että tavallisella ihmisellä olohuoneen lämpötila on yli 20 astetta, niin mitä tarkoittaa lämmittää HETI? Halutaanko heti nostaa lämpötila tuonne 30 asteeseen?

Aloittajan lause/ ajatus on totaalisen ristiriidassa itsensä kanssa. Ehkä vesitakka voisi olla tällainen vaihtoehto, joka lämmittää heti, eikä nosta lämpötilaa liian korkeaksi, vaan lämmittää koko taloa. Se on kuitenkin ristiriidassa "tämä ei ole jatkuvaan käyttöön tarkoitettu varsinainen lämmitys", koska investointina on kallis.

• muurarin apulainen

Taisi olla kuspiä asiakas.

• Vaakakuppi

M inä voin tulla muuraamaan takan pientä korvausta vastaan.... miinuksena on toki se että olen alkoholisti eli saatan olla aika kovaa juovuksissa...

• zcxcz

Olen kuullut...en itse nähnyt...

Varaava takka. Rautaputket tulipesän takaa takan päälle ja putkien päähän luukku.
      Takkaa kun lämmittää, putket kuumenevat ja jos luukku auki, lämmittävät kämppää samantein. Jos luukku kiinni, takka varaa :)

• juu....

satuuhan sitä

• pohjois-karjala kesu

itsellä rintamamiestalo 110m2 ja kuorellinen leivinuuni=lämmintä riittää eikä tarvitse kovillakaan pakkasilla joka päivä olla puuta kantamassa kosteat tilat tietenkin lämpiävät erikseen öljyllä ja öljyä menee n.1700l per vuosi.
      kuorellinen uuni pitää vaan lämmittää niin että kun palaminen loppuu laitetaan peltiä pienemmälle ja otetaan hiilistä lämpöä uuniin. pintalämmöt on luokkaa 60-80 astetta jos mittari näyttää 350.
      Noita kuoriuuneja voi muurata oikein ja väärin sama pätee lämmitykseen korjatkaa jos olen väärässä.
      Ja mitä silloin tapahtuu jos sähköt ovat esim talvella viikon kateissa, eikä ole minkäänlaista uunia talossa???

• Kivestä...

Hei kaikille ! Itse muuraan maksavalle asiakkaalle vaikka uudet munat tiilistä ja juurikin sellaiset jotka asiakas haluaa.

• kjlö-

Vai uudet munat muuraisit, sen kun näkis...

• Lu

Juu tässä kai kysyttiin että onko useimmat muurarit jääräpäitä eikä sitä että on takan oltava kuorellinen vai ei.....

Eikä ketjun aloittaja maininnut mitään talonsa iästä kuten joku jo ehti väittää....

• > Eikä ketjun aloittaja maininnut mitään talonsa iästä kuten joku jo ehti väittää....

Mainitsi.

> Olin sopinut uuteen talooni takan muurauksen

Uuteen taloon ei kannata kaminaa laittaa, ellei ole huijattu reilusti määräysten kanssa. :)

• The Muurari

Ja mistähän oot keksiny ettei kuoritakka lämmitä samana iltana???

• v-mäinen muurari

Voihan että, ihan toimitit luonnokset ja kaikki. Ammattimies ei kuitenkaan luonnoksesi sutta alkanut tekemään, siis omanarvon tunteva ammattilainen.
      Minä ehkä hieman vilunkimpana muurarina olisin voinut tehdä takkasi ohjeidesi mukaan ja rauhoitella omaatuntoani että, kyllä se tuolle mulkul.. kelpaa ja todennut savujen lähtevän muurarin kanssa samasta reijästä, elikkä ovesta.

• Luuikki

Jos muurari palkataan tekemään esim. savupiippu,niin ei kai se Ammattimies siihen rupee tekemään paskahuussia tiilistä? Eli tehdään sitä mitä pyydetään eikä ruveta kiukutteleen maksavalle asiakkaalle....

• The muurari

Eli mitä tarkoitit? Eihä takan vedolla ja kuorella/kuorettomuudella ole mitään tekemistä keskenään

• Brick-Head

Aloittajan tekstistä päätellen on syntynyt jonkinmoinen kommunikaatiokatkos.

Muurari ollut ns. vanhan koulukunnan tekijöitä, eikä jostain syystä tai toisesta
      halunnut ottaa asiakkaan toiveita huomioon.

Vai olisiko muurari todennut luonnoskuvia katsellessaan, että teenpä näin
      ja näin, niin pääsen eroon koko "tilaajasta", sillä parhaat ohjastajathan ovat
      aina katsomossa.

Meitähän on aina moneksi, eikä kaikki ehdi samaan junaan. Vielä kun saisi
      markkinoilta pois sellaiset suunnittelijat ja luonnostelijat, jotka osaavat piirtää
      hienoja kuvia ja malleja kuvankäsittelyllä, mutta toteutuksesta eivät tajua
      pätkääkään.

Kyllä se mulle muurarina sopii, että teen tasan sen mitä asiakas pyytää,
      toki RYL:lin mukaisesti suoritettuna, mutta asiakas myös vastaa siitä,
      ettei muuta suunnitelmaa missään vaiheessa tehtävää projektia, tietää
      tilatessaan tarkalleen, mitä haluaa ja miksi ja mistä materiaaleista, sekä
      ottaa selvää siitä, soveltuuko materiaalit käytettävän projektin tekoon vai ei.

Kyllä aina tekijän vastuuta kysytään, mutta missä on tilaajan vastuu????

• muurari vuodesta -85

Minulle on emännät (joskus jopa isännät) useinkin esiteleet monenlaisia luonnoksia ja unelmia minkälainen takka taloon tehdään. Minä olen sitten kertonut,ja tiilistä kuivaladontana havainnollistanut, minkälaisen tulisijan voi tiilistä muuraamalla toteuttaa. Kaikki tilatut tulisijat on tehty ja molemmat osapuolet on ollu tyytyväisiä.

• Brick-Head
        muurari vuodesta -85 kirjoitti:

Minulle on emännät (joskus jopa isännät) useinkin esiteleet monenlaisia luonnoksia ja unelmia minkälainen takka taloon tehdään. Minä olen sitten kertonut,ja tiilistä kuivaladontana havainnollistanut, minkälaisen tulisijan voi tiilistä muuraamalla toteuttaa. Kaikki tilatut tulisijat on tehty ja molemmat osapuolet on ollu tyytyväisiä.

Silloin kun on järki päässä tilaajalla, että ymmärtää mikä on mahdollista ja järkevää toteuttaa, niin noinhan se menee. Valitettavasti nämä nykyiset
        heti-valmis mentaliteetilla toimivat ja eri sisustusohjelmien hämäävät kaiken
        tietävät "aikuiset" kun eivät halua sisäistää kuin oman näkemyksensä.....

No, onneksi kaikki eivät halua takkansa olevan "kopiomalli" tuhannesta
        muusta, ja ymmärtävät että uniikkina toteutettu, on aina uniikki. Kuinkahan
        moni näistä nykyisistä "valmistakkakokoojista" pystyvät toteuttamaan
        esim. kuusikulmaisen takkakokonaisuuden sekä ylä- että alaliittymäpellein,
        tuplaluukuin ja paistouunein. Toteutuksen siis niin, että itse tekevät
        luonnokset, laskevat tarvittavat hormipinta-alat, materiaalimenekit jne...
        ilman valmisohjetta, että laita kivi no. 3 kiven numero 2 päälle limittäin,
        kuvassa osoitetulla tavalla?

Palapelin kokoojalla ja ammatti-muurarilla on eroa. ;)

• v- mäinen edelleen

Muurarit tekevät mitä haluavat, toiset mitä osaavat.
      Kellosepät tekevät sadasosamillilleen, muurarit tekevät ihan justiinsa.
      Muuraus opettaa, sillä kymmenen vuotta muurarina olleet ovat saksalaisen tutkimuksen mukaan huomattavan paljon älykkäämpiä muihin ihmisiin nähden.
      Antakaa muurareiden tehdä hyviä takkoja ja lämmitelkää niiden lämmössä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      18
      4261
    2. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      503
      2360
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      142
      1911
    4. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      77
      1505
    5. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      159
      1473
    6. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      9
      1314
    7. Olisitko maailmani?

Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik
      Ikävä
      34
      788
    8. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      10
      771
    9. Nainen, vaikka olen ja asun yksin

Saan silti seksiä aina kun tahdon. :/
      Ikävä
      106