Mielikuvitusmaailmassa eläminen

Kuka osaa auttaa

Tiedän että tämä kuulostaa nyt naurettavalle mutta elän mielikuvitusmaailmassa ja se ahdistaa minua päivittäin. Olen jo 20 vuotias nainen, mutta kuvitelmani ovat silti vahvasti läsnä joka päivä. Nyt ei puhuta siis mistään harrypotter fantiasia maailmasta vaan ns. täydellisen elämän kuvitelmasta. Monta vuotta sitten aloin jostain syystä jota en enään muista kehitellä itselleni täydellistä minää jolla on täydellinen perhe, täydellinen poikaystävä ja paljon sisaruksia (oikeasti itselläni ei ole yhtään). Pakenen tähän maailmaan lähestulkoon joka ikinen hetki jolloin ei tarvi keskittyä mihinkään tärkeään esim. bussissa, luennoilla yms. Tästä maailmasta on tullut minulle jo niin tuttu ja "oikea" että joskus havahdun jopa siihen, että olen kertonut jollekkin uudelle ihmiselle jotain mielikuvitusmaailmastani totena. Esim. kerran kerroin uudelle ystävälle, että minulla on 4 veljeä ja nolona jouduin korjaamaan että ei minulla ole oikeasti yhtään sisaruksia kun huomasin että tämä ei ole totta. Ahdistun syvästi kun huomaan täydellisen maailmani olevan vain mielikuvitusta ja joudun palaamaan normaaliin arkeeni.

Toinen ongelmani on että rakastun todella helposti tv-sarjan hahmoihin. Kun katson sarjaa kuvittelen itseni mukaan sarjan tapahtumiin ja lisään hahmon maailmaani. Nykyään ahdistaa katsoa televisiota koska pelkään koko ajan, että taas jälleen saan uuden pakkomielteen.

Normaalissa elämässäni ei ole mitään valittamista, minulla on paljon hyviä ystäviä ja onnellinen perhe. Haluaisin vain todella paljon päästä eroon mielikuvitusmaailmastani! Tiedän, olen vähän hullu :D Apua?

26

4729

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ! kellä mitenkin!

joko olet äitikin, "huolestunut" 70v. äijä. Hormoonitasapainosi kuten pääsikin vippaa pahan kerran, satusetä.

• didid

Huh, en oo yksin :). Mäki rakastun tv-sarjojen henkilöihin, näyttelijöihin, artisteihin ja sit lisäilen niitä tähän mielikuvitusmaailmaan.

• 854541121212121

Apua en osaa antaa, mutta senverran voin sanoa, että tämä teksti voisi yhtä hyvin olla minun kirjoittama. Olen myöskin parikymppinen nainen ja tarina kuulosti todella samanlaiselta, kuin mitä itse olen käynyt läpi viimeiset kuusi vuotta. Olen miettinyt terapiaan menemistä mutta en ole rohjennut, koska varsinaisesti mielikuvitustodellisuudestani ei ole ollut minulle haittaa, mutta ainahan se käy mielessä, ettei tää nyt ihan normaaliakaan ole. Tuntuu myös etten voi keskittyä arkielämän asioihin ihan täysillä, kun houkutus mennä "toiselle puolelle" on liian suuri.

Tsemppiä sulle!

• 14

Jaksamisia teille molemmille ja myös kaikille muille, jotka vastaavanlaisista ongelmista kärsivät!

• Neuvo

Ala kirjoittamaan kirjaa tai päiväkirjaa mielikuvitus maailmastasi. Joka ilta kirjoitat ylös päivän tapahtumat.

• ffhdxhg

voihan paska! Aivan kuin olisit kertonut elämästäni :D. Erona vain se että olen sinua muutaman vuoden nuorempi. Itekkin haaveilen yleensä päivittäin ihan paremmasta "elämästä" uuknow poikaystävä, itseni laihempana, kuuluisana jne, ...

• edellinen...,

ja voi luojan kiitos että sain tietää että en ole yksin.. :DD

• JK91

Moro! Olen 21v mies elän itsekkin mielikuvitusmaassa. Lähinnä kuin elokuvissa. Tälläkin hetkellä vaatteet mitkä on päällä on elokuvista jäljitetty. Yleensä koitan samaistua hahmoon tai luoda oman hahmon heidän rinnalle. Jos jotain kiinnostaa niin lempielokuvat on saw sarja. Ja kyllä asu mikä on päällä on John Kramerin (jigsaw) musta punainen viitta/takki.

• serkka

Muuta venäjälle, se loppu heti

• 1+12

Voi helpotus, en oo ainoa. :D

• asd

derealisaatio

• nakke2

Tunteet on monenlaiset, kun huomaa ettei ole ainoa... :)

• mielikuvituksesta

Hyvä mielikuvitus on mahtava asia! Älä koskaan yritä sitä tukahduttaa!

Mielikuvitus on luovuuden osa-alue. Harrastatko mitään luovaa?
      Piirtämistä, maalaamista, valokuvausta, kirjoittamista tjms.

Kuulostaa niinkuin tuo sinun mielikuvitusmaailma olisi sinun mielesi keino luoda jotakin. Kuin sisälläsi olisi suunnaton määrä luovaa energiaa, joka haluaa päästä vapaaksi :)

Jos et anna sille kohdetta, se keksii kohteen. Mutta jos annat sille väylän toteuttaa itseään, uskon että sinussa olisi potentiaalia mahtaviin luomuksiin! Kunhan vain löydät oman alasi.

• liikaa N kirjai

sana "enään" tarkoittaa ilmeisesti " enää " ?

• kaveri ja vihollinen

Mulla mielikuvitusmaailma on ollut aina tosielämää vahvempi. Tosielämä on todella tylsää tai yksinäistä. Niinpä kun istahdan paikalleni ja kuvittelen, niin elämä tuolla toisessa maailmassa voi alkaa. No minulta on mennyt todella moni asia tosielämässä ohi, kun olen ollut tuolla mielikuvitusmaailmassa. Lisäksi minulla on melko voimakas uskonnollinen vakaumus, lisäksi olen hyvä näyttelemään. Tosin esitys on ja puhe onnistuu vain tyhjille seinille, on niin paljon tunnelukkoja. Olen kova valhetelemaan, jotta ei tarvitisi selitellä tekmisiään tai joutuisi huomion kohteeksi. Tänä sykynä sekosin mielikuvitusmaailmastani niin kovasti että jouduin viimein hoitoon, oli kai jo aikakin. No olen aina ollut kai muiden näkökulmasta hullu ja omitunen. Puhuminen on todella vaikeaa vieraille ihmisille. Enhän minä tiedä ihmisyydystä mitään muuta kuin- homo homini lupus. Muita tuntemuksia ihmisitä minulla ei ole. Olen yrittänyt eristää itseni ulkomaailmasta, koska luulen että muut irvailisivat tai suuttuisivat minulle, jos osallistuisin keskusteluun. Olen melko taitava vetäytymään muiden läsnäollessa sisäiseen maailmaani. Tosin olen todella herkkä ääni ja visuaalisille ärsykkeille, ne hankaloittavat matkaani pää sisälle. Osaan vaieta korkeaan kipukynnykseen asti ja minun kielenkantoja on vaikea houkutella auki. Olen oppinut vaikenemisen mestariksi. Monet juorut itsestäni eivät ole hetkauttaneet, en tosin ole edes kuunnellut niitä. Olen tottunut kuvittelemaan itseni osaksi ilmaa tai tapettia. Onhan tämä sairasta, mutta valitettavasti totta. Muut ihmiset joko eivät huomaa minua tai ovat ärsyyntyneet käytöksestäni. Niinpä olen saanut usein olla rauhassa. Mielikuvitus on saanut paisua suurempiin ja suurempiin mittasuhteisiin. Jos joku tulee minun ja mielikuvitusmaailman väliin, voin ärsyyntyä melko helposti.

• vaikea5+17=22

Sulla on se mikä Salkkareiden Mariannallakin (nokikanalla).

• Whoamianyway

Vanha keskustelu mutta... Itse olen ihan kohta (pari viikkoa) 20 täyttävä nainen. Olen elänyt mielikuvitusmaailmassa niin kauan kuin muista. Maailma on muuttunut ajan kuluessa ja nykyään voin elää päivän aikana useassakin. Osa on täysin itse luomiani, osa kirjoista tai elokuvista, sekä oikeean eläämääni pohjautuva, mutta erillainen. Elän myös oikeina ihmisinä (esim. Suosikki artistini) päässäni. Mitä vanhemmaksi olen tullut, sitä enemmän olen mielikuvitusmaailmoihini uppoutunut, niin paljonkin että todellisuudessa eläminen ahdistaa enkä halua siihen havahtua. Olen alkanut kärsimään paniikkikohtauksista öisin, jos ns. poistun mielikuvituksestani. Voisin vaan maata sängyssä ja elää pääni sisällä. Olen jo alkanut uskoa etten voi ikinä elää normaalisti.
      Minulla ei ikinä ole ollut paljoa ystäviä, vain muutama läheisempi, mutta heillekkään en ole asiasta ikinä puhunut, enkä kellekkään muullekkaan. Voin varmaan jo huolletta sanoa, ettei tämä ole normaalia eikä terveellistä, mutta samalla en halua tästä ikinä luopua? Miksi haluaisin olla todellisuudessa, johon en ole milläänlailla tyytyväinen ja asiat on enemmän tai vähemmän huonosti, kun voin elää unelmaani päässäni?

• Lappasienikäs

Kokemasi on täysin normaalia, tunnettu ihmisen tapa käsitellä todellisuutta, tai kuten itsekin sanottua, olla käsittelemättä kestämätöntä todellisuutta.

Yksi lisätekijä tai toinen mahdollisuus mikä tulisi arvioida on, käytätkö tai oletko käyttänyt joskus aikaisemmin jotakin 'psyykenlääkkeitä'. Nehän vievät ihmisiä tunnetusti sellaiseen pumpuliseen, unimaiseen, epätodelliseen tunteeseen tai havaintotilaan. Vähän kuin katselisi elämäänsä lasiseinän takaa tai kuin elokuvassa olisi. Vaikutus voi jäädä osittain pysyväksi lopettamisen jälkeenkin, joten jo pelkkä aikaisempi 'psyykenlääkehistoria' antaa vihjettä fysiologisista syistä.

Mikäli kyseessä on kuitenkin täysin psyykkinen reaktio niin silloin ei ole hätää, koska pääset sieltä pois, kun haluat. Kuten itsekin huomautat, pystyt poistumaan luomastasi mielikuvitusmaailmasta, mutta pakenet sinne nopeasti takaisin, koska todellisuus tuntuu niin ikävältä.

Tyypillisiä historiikkeja miten vastaavassa tilanteessa olevilla henkilöillä ympäri maailman havaitaan on muun muassa yksinäisyys, koulukiusaaminen, insestin uhriksi joutuminen, välinpitämättömät tai liian vähän huolehtivat vanhemmat (etäinen suhde vanhempiin, yksin jäämisen ja arvottomuuden tunne...) ja niin edelleen. Taustalla voi olla vanhempien päihdeasioita, riitoja ja vaikka mitä.

Muista, että sinulla on oikeus ja mahdollisuus elää mielikuvitusmaailmassasi niin kauan kuin haluat, kunhan et kerro asiasta viranomaisille. Psykiatria nimittäin ei hyväksy selviytymismenetelmääsi vaan alkaa potentiaalisesti pakkokeinoin rikkomaan mielikuvitusmaailmaasi esimerkiksi lamaamalla ajatteluasi neuroleptein tai muin huumausainein. Kun et pysty ajattelemaan, menetät mielikuvituksesi ja ihmisyytesi siinä samassa. Harkitse siis tarkkaan kenelle kerrot asiasta ja kuinka paljon. Ystäväsikin saattavat tehdä sinulle karhunpalveluksen lavertelemalla asiasta viranomaisille (psykiatrialle) ymmärtämättä mahdollisia seuraamuksia. En haluaisi sinua pelotella, mutta koen, että varoitus on reilua antaa.

• 1014

Tämä voi olla melko yleistäkin.. kuvittelisin! Ihmiset eivät vaan puhu siitä, koska realiteettien taju kuitenkin toimii. Ilmiössä voi olla kyse rikkaasta mielikuvituksesta, jota voi hyödyntää luovissa töissä tai sinne voi paeta, kun todellinen maailma ahdistaa. Jos sairautta aletaan hakea, kyse voisi olla jostain ADH:n muodosta tai äärimmilleen vietynä patologisesta valehtelusta, mikäli muille kerrotaan satuja totena.

• Tosikusisetpaikatelämäs

Haaveissa on hyvä elää,aikansa.Realiteetit kuitenkin tulee vastaan,jossain vaiheessa ja on elettävä sitä ihka oikeaa elämää.Suunnattava huomio yksinkertaisesti omaan hyvinvointiin

• Valuvikasyntyessä

Itse en pääse enää,haavemaailmaan kuin hyvin pieninä hetkinä.En ole unelmoinut vuosikausiin kunnollaSe on surullista,todellisen elämän valtavat ongelmat on aina edessä eikä mahdollisuutta päästä pakoon.Kädet sidottu,tiukasti,kuin pakkopaidassa.Toivonkin,että ne,joilla mahdollisuus vielä hyvään elämään,haaveilevat sellaisesta joka on oikeasti mahdollista ja myös toteuttavat ne haaveet.Ei saa pettää itseään,vaan huolehtia itsestään.

• Sydänsentotuudensanoo

Vaikeaa on,helvetillisen vaikeaa,luopua hyvästä,yhteisen edun vuoksi.haavemaailma on hiton hyvä paikka olla ja elää ja kun ei sitä ole jää jäljelle ammottava tyhjyys

• MAKSOSOSLS

Maladaptive Daydreaming

• väsymys.ja.onnellisuus

Minulla on saman tyyppistä, mitä aloittajalla. Minulla se johtuu siitä, että haluan kokea onnellisuutta, ja siitä, että olen liian väsynyt tehdäkseni onnellistavia asioita konkreettisesti. Niinpä kuvittelen niitä asioita. En kärsi tästä haaveilusta, päinvastoin. Olen melkein koko ajan iloinen ja hyväntuulinen, vaikka olen väsynyt.

• Tommy1

Moi! Olen 34-vuotias mies ja hoidan perheeni ja työni kiitettävästi ja erotan täysin haavemaailman ja todellisuuden arjessani. Mahtava lukea täältä muiden kokemuksia kun näistä ei voi oikein puhua kenellekkään. Haavemaailmassa asun ja elän Yhdysvalloissa. Siinä yhdistyy todellisuus ja haavemaailma. Haavemaailmassa ei ole taloudellisia huolia ja olen käynyt kovemman elämän koulun kuin tosi elämässä. Olisi mahtavaa vaihtaa ajatuksia näistä teidän kanssa vaikka sähköpostilla.

• Anonyymi

Minä olen 2/3 osaa päivästä henkisesti toisenlaisessa neurologisessa ympäristössä kuin ympärillä olevat ihmiset eli omissa ajatuksissa hypnoottisessa tilassa jossa näen ympäristön psykedeelisestä näkökulmasta, en halua että kukaan häiritsee tätä sisäistä maailmaa siksi vetäydyn aina syrjään kun se on mahdollista, kun joku puhuttelee minua otan sen häiritsevänä eleenä enkä noteeraa henkilöä sen verran kuin on pakko. Kun kysyt mikä mulla on kun en puhu, niin tule päiväksi näiden aivojen omistajaksi niin näet mut toisessa valossa. Olen oman henkisen unelmamaailman pauloissa koska se tarjoaa vastakohtaisen tulevaisuuden jossa olen huippuälykäs animaattori. Mulla on yli sata uskomattoman laadukasta tai ainakin omaperäistä demonihahmoa puhelimen kovalevyllä jotka olen omin sormin piirtänyt sillä älypuhelimella , tätä ne sanovat jouten oloksi. En halua tätä maailmaa haluan vain unelmani koska tiedän ettei näin erikoinen kelpaa palkkatyöhön. En osaa kirjoittaa selvää tekstiä anteeksi siitä. Jos se olisi mahdollista menisin heti töihin suureen animaatiofirmaan enkä olisi kotona kouluja käymättä . Toivon että unelmamaailmani ja todellisuus vielä joskus kohtaavat toisensa!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies, mitä minun pitäisi tehdä

Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur
      Ikävä
      111
      1729
    2. Miksi teillä meni...

...välit poikki kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      171
      1648
    3. Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen

Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍
      Ikävä
      169
      1558
    4. Summit-tippuja Nicola sai Carolalta yllättävän viestin - Some älähtää rajusti: "Älä viitsi..."

The Summit Suomi -kisa käy kuumana kylmässä Norjan vuoristossa. Nicola tiputettiin kisasta juuri ennen finaalia. Likaise
      Tv-sarjat
      23
      1348
    5. Sofia Virralla ja Minja Koskelalla ei mitään käsitystä terveyskeskusmaksuista!

Vasemmistopimut Sofia ja Minja täysin ulkona sote asioista, ei minkäänlaista käsitystä edes mittaluokasta, missä terveys
      Maailman menoa
      90
      1235
    6. Persuehdokas uhkasi tappaa "jätkän" ja ravintolayrittäjän

Kuuntele tästä kuinka meuhkaa. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/4eb3034d-48c5-4f31-b53c-42be3dc9607c
      Perussuomalaiset
      72
      985
    7. Juusolle sataa vihaisia viestejä hoitajilta ja loput nauravat hänelle

Ei löydy montaakaan, joka kehuisi Juuson toimintaa ministerinä: "Selvä enemmistö Juuson päivitykseen reagoineista on su
      Perussuomalaiset
      146
      983
    8. Nainen näytät mummolta. :D

Siks sua ei huoli kukaan.
      Ikävä
      98
      937
    9. Sofia Virta vertasi Karjalan evakoita nykymatuihin

Vihreiden puheenjohtaja Sofia Virta avasi sanaisen arkkunsa, eli tyhmyyden tynnyrinsä, valtiovarainministeri Riikka Purr
      Maailman menoa
      192
      855
    10. Rokotevastaiset aiheuttaneet lasten kuolemat USA:ssa, eivätkä pyydä anteeksi

Jo kaksi lasta kuollut tuhkarokkoon Texasissa, koska rokotevastaiset ovat toimillaan tuhonneet suojaavan rokotekattavuud
      Maailman menoa
      211
      801
    Aihe