Onko automyyjäksi helppo päästä?

Kuopion alue kyseessä. Oon laittanut hakemuksen pariinkin eri merkkiliikkeeseen, kun niillä oli paikkoja auki. Toisessa uusien, toisessa vaihtoaitojen myyjiä etsittiin. En päässyt edes haastatteluun. Oon laittanut myös avoimia hakemuksia muihin merkkiliikkeisiin ja soitellt perään/etukäteen. Ei kiinnostusta/tarvetta tällä hetkellä

Koulutusta mulla on amk-opintoja myynnin/markkinoinnin alalta 110 ov/160 ov. Työkokemusta myynti-/aspatehtävistä 6 vuotta. Lisäksi oon ajanut työkseni jakeluautoa pari vuotta.

Ikä on 37 ja olen nainen. Sujuvasanainen ja mukava , helposti lähestyttävä tyyppi. Kiinnostusta autoihin/autoalaan löytyy, paljon :)

Kumpaan helpompi päästä, merkkiliikkeeseen vai ei-merkkiliikkeeseen? Uusia vai käytettyjä myymään?

6

7123

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....................

Hmmm... rupesin miettimään että en ole koskaan nähnyt naispuolista autonmyyjää...

• 155

Mä olen nähnyt naismyyjän(/myyjiä) kaikissa merkkiliikkeissä.

• penappapee

Moi vaan!

Kuten huomaat, olet jo itse vastannut kysymykseesi. Eli ei ole helppoa päästä, ei todellakaan. Itse olen huonekalumyyjänä ja aina välillä kovimmat myyjät ympäri Suomea halutaan automyyjäksi ja silloinkin vain jos joku tuntee kaverin eli toimii suosittelijana.

Yleensähän nuo myyjät ovat tutun tuttuja, pomon poikia jne.. Todella kysyttyä hommaa, enkä kyllä ymmärrä miksi? Ok, tottakai siellä voi tehdä hyvää tiliä mutta niin voi jokaisessa myyntihommassa.

Jos kuitenkin koet tämän kutsumusammattina, niin suosittelen käymään jotain autoalan kursseja jne.. Muuten olet vain yksi hakija muiden joukossa jotka lentävät mappi-ö:hön.

Tervetuloa ostoksille huonekaluostoksille Canttiin, Leväselle! ;)

• myyjien rekrytoija

Ei ole helppoa päästä ja kirjoituksesi itsessään vastaa jo osittain miksi sinua ei ole onnistanut. Se että sinulle on koulutusta myynnistä ja markkinoinnista on aika pieni plussa haettaessa näitä töitä. Sen korostaminen näyttää, että et tarkalleen tiedä mitkä meriitit tässä on olennaisia. Koulussa myynti ja markkinointi on samassa kategoriassa, mutta työelämässä ne on hyvin kaukana toisistaan. Markkinoijat ovat niitä "kukkien piirtelijöitä" joita oikea myyntimies ei perintesesti kovin korkealle arvosta. Myyjät taas ovat kovalla draivilla maaliin pyrkiviä henkilöitä, joilla ei ole omasta mielestään edes aikaa millekään turhalle, kuten "kukkien piirtelylle".

Toisessa kohdassa puhuessasi työkokemuksesta, sekoitat taas virheellisesti myynnin ja asiakaspalvelun lähelle toisiaan. Niillä ei itseasiassa ole mitään tekemistä keskenään. Tai no on sen verran, että päivittäistavarakauppa käyttää nimikettä "myyjä" omista asiakaspalvelijoistaan. Myyjän ei noin periaatteessa tarvitse palvella asiakasta, vaan hänen kuuluu myydä. Jos se edellyttää jotain palvelemista, niin myyjä hoitakoot omat asiakkuutensa miten haluaa. Vain tuloksella on myynnissä väliä.

Persoonastasi sujuvasanaisuus on ilman muuta iso etu myynnissä. Mukavuus sitävastoin on kaksiteräinen miekka. Se auttaa henkilökontaktien luomisessa ja ns. oman persoonasi myynnissä asiakkaalle. Toisaalta mukavan henkilön voi olla vaikeaa lähteä epämukavuusalueelle, missä myynnissä usein ollaan. Asiakasta on ohjattava välillä vähän voimakkaamminkin oikeaan suuntaan, on uskallettava ottaa hyvät katteet välistä ja on uskallettava haastaa asiakkaan mielipide.

Myyjiksi haetaan rohkeita, sanavalmiita, kilpailuhenkisiä ja vahvoja persoonia. Sinulle mukavuus ei ole itseisarvo, vaan osa taitavaa myyntiprosessia. Raha on sinulle yksi isoimmista motivaattoreista ja olet valmis laittamaan itsesi 100% likoon tavoitetta saavuttaessasi. Et pelkää toimia henkilökohtaisella epämukavuusalueellasi, vaan koet haasteen aina mahdollisuutena. Aktiivisuus on elämäntapasi, etkä osaa olla paikoillaan ja toimettomana. Uskallat vaatia mitä sinulle kuuluu ja inhoat häviämistä.

Siitä on hyvät myyjät tehty... kaiken muun voi opetella, kun nuo on kunnossa.

• penappapee

Hyvä kirjoitus kaiken kaikkiaan, näkee selvästi että siellä on oikeasti näppäimistön toisessa päässä myynnin ammattilainen.

Allekirjoitan kaiken tuon, vaikka vielä "poikanen" olenkin, lukuunottamatta yhtä kohtaa: " Myyjän ei noin periaatteessa tarvitse palvella asiakasta, vaan hänen kuuluu myydä. Jos se edellyttää jotain palvelemista, niin myyjä hoitakoot omat asiakkuutensa miten haluaa. Vain tuloksella on myynnissä väliä."

Mielestäni asiakkuuksien hoito on yksi tärkeä osa myyntiprosessia, ja mitäs muuta se onkaan kuin asiakaspalvelua? Karkeasti: avaus, kartoitus, ratkaisun etsiminen ja löytäminen, clousaus ja jälkihoito.

Toisaalta taas hyvä asiakaspalvelu "avauksessa" on monesti tärkeää, kun asiakas saa viestin perille ettei hänelle olla tässä välttämättä myymässä jotain vaan palvelemassa, ja tämä palvelee myös myyntitilannetta ja kauppaa(johon tottakai KAIKKI TOIMINTA työssä tähtää).

Joo, voihan se olla että ehkä meille sana "asiakaspalvelu" tarkoittaa eri asioita. Kirjoitan tämän seitsemän vuoden B2C & B2B-kokemuksella.

• Kiitos asiallisista vastauksista "penappapee" ja erityisesti "myyjien rekrytoija"!

Jos hieman puran tätä viimeisintä vastausta omalta kohdaltani:

"Sen korostaminen näyttää, että et tarkalleen tiedä mitkä meriitit tässä on olennaisia."

"Myyjän ei noin periaatteessa tarvitse palvella asiakasta, vaan hänen kuuluu myydä. Jos se edellyttää jotain palvelemista, niin myyjä hoitakoot omat asiakkuutensa miten haluaa. Vain tuloksella on myynnissä väliä."

Totta. Enpä olekaan tullut ajatelleksi asiaa noin.

"Mukavuus sitävastoin on kaksiteräinen miekka. Se auttaa henkilökontaktien luomisessa ja ns. oman persoonasi myynnissä asiakkaalle. Toisaalta mukavan henkilön voi olla vaikeaa lähteä epämukavuusalueelle, missä myynnissä usein ollaan."

Tämäkin on pohtimisen arvoinen asia. Jos ajattelen itseäni, niin olen kyllä tottunut menemään myös sinne epämukavuusalueelle mutta noin lähtökohtaisesti pyrin olemaan miellyttävä, mukava ja (myyntityöhön liittyen) avulias.

"Myyjiksi haetaan rohkeita, sanavalmiita, kilpailuhenkisiä ja vahvoja persoonia. Sinulle mukavuus ei ole itseisarvo, vaan osa taitavaa myyntiprosessia. Raha on sinulle yksi isoimmista motivaattoreista ja olet valmis laittamaan itsesi 100% likoon tavoitetta saavuttaessasi."

Kyllä minä tunnistan itseni näistä piirteistä.

Huomaan, että hakemusteni sanavalinnoissa on petrattavaa. Periaatteessa tiedän kaiken sen, mistä kirjoitit hyvien myyjien olevan tehdyn mutta en ole tarpeeksi miettinyt ja viilannut hakemusten sanavalintoja, jotta minunkin myyntihenkisyyteni korostuisi.

Kiitos ajatuksia herättävästä kirjoituksesta "myyjien rekrytoija"!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      92
      1423
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      184
      1400
    3. 76
      1175
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      90
      1125
    5. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      985
    6. j miehelle

Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      82
      971
    7. Me emme...

Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      952
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      895
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      74
      879
    10. Korjaamo Kiesifix

Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      5
      841
    Aihe