Kieltääkö raamattu sen? Luin tuon Petri Paavolan linkin ja se herätti paljon ajatuksia:
http://koti.phnet.fi/petripaavola/Jumalankuvankielto.html
Kertokaa, että mitä mieltä olette tästä asiasta?
Mitä mieltä olet Jumalan kuvien tekemisestä ja esille panosta?
45
1407
Vastaukset
Uskoivatko juutakaiset, että Jumalasta ei saa tehdä kuvaa, ei edes sellaista kuvaa jota ei palvota?
Tulisiko myöskin meidän muistaa se, että toinen käsky kuuluu Jumalan kymmeneen käskyyn?
Juutalaisethan ymmärsivät sen, että toinen käsky kieltää myös Jumalan kuvan tekemisen, vaikka Jumalan kuvaa ei palvottaisikaan. Ymmärsivätkö he oikein Raamatun opetuksen toisesta käskystä?
Oletko sinä nähnyt Raamatussa yhtään paikkaa, missä kehoitetaan, tai edes anetaan lupa Jumalan kuvan tekemiseen?
Mielestäni näiden Raamatun jakeiden kautta vaikuttaisi siltä, ettei Jumalasta ei saa tehdä mitään kuvaa.
Koskeeko se kielto myöskin Jeesuksen kuvia?- anne-elina...
Toisessa käskyssä sanotaan :Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.
Älä tee itsellesi jumalankuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, äläkä niistä. jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä.
Ensinnäkin me emme ole Jumalaa koskaan nähneet, emmekä tule näkemäänkään täällä maan päällä eläessämme, koska emme kestäisi hänen kirkkauttansa katsella näillä silmillä.
Joten joka on tehnyt Jumalasta kuvia ne ovat vain taiteilijan mielikuvitus luomuksia Jumalasta, samoin kun Jeesuksestakin, Jeesuksesta maalatut kuvat ovat myöskin taiteilijan käsialaa. Yhtään kuvaa ei ole Jeesuksestä löytäneet.
Mutta siinä on pointti, me emme saa alkaa rukoilemaan niitä kuvia ja palvomaan heitä, koska ne ovat vain ihmistekoja on elävä Jumala taivaassa jota rukoilemme ei kuolleita esineitä. Mutta valitettavasti monet kristityt rukoilevat kuvan edessä, he uskovat että kuvan kautta he lähestyvät paremmin Jumalaa, koska heille se on jo opetettu lapsena.
Neitstyt- Mariasta myöskin opetetaan että häntä tulisi naisten rukoilla koska hän ymmärtää paremmin naisten asiat, on tehty isoja komeita tauluja myösin hänestä.
Tämä kaikki on sitä mistä Raamattu varoittaa, ettemme sortuisi epäjumalan palvontaan.
Johon osa Israelin kansaakin meni pakanakansojen tapoihin. - benkku
Koskeeko jumalan teko kieltokäsky jeesuksen kuvia?
Tietenkin koskaa, nimenomaan juuri sitä. Ensinnäkin Jeesuksen Isästä ei kukaan voi kuvia tehdä, sillä hän on salattu Jumala , jota kukaan ei ole koskaan nähnyt, eikä VOI nähdä!
Tästä seuraa että kaikki ne kuvat joita uskovat ovat jumalasta tehneet ovat tietenkin Jeesuksen kuvia.
Nimittäin Raamattu puhui jo teille että " Jeesus on sen näkymättömän Jumalan Kuva"!!
Jeesus siis on sen Jumalan kuva, jota kukaan ei voi nähdä, ja jäädä samalla eloon.
Jumalan kuvan teko käsky, kieltää siis kuvantekemisen Jeesuksesta, koska muista Jumalista, Isästä ja Pyhästä Hengestä on mahdotonta kuvaa tehdä.
Jumalan käskyissä jumalan kuvan teko kielto on osaksi juuri siitä syystä, että jo ennen käskyjen olemassaoloa oli tiedossa, että yksi Jumalista tulisi lihaksi,...ja tämä Jumala, joka tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme oli Jeesus!
Ja siitä seuraa että Jeesuksesta oli mahdollista tehdä kuvia ja piirroksia, ja siksi Jumalan käskyt kielsivät jeesuksesta kuvien tekemisen.
Nämähän , jotka niitä tekevät, siis kuvia jeesuksesta ja pitävät niitä seinillään, ovat epäjumalain palvojia, koska yksikään käsintehty jumala ei ole koskaan tehnyt mitään palvelusta palvojalleen.
Esim. jos haukun ja solvaan jonkun kodin seinällä olevaa jeesus kuvaa, niin eikö mukamas ole niin, että tämän epäjumalan kuvan palvelija ryhtyy sättimään minua ja puolustamaan seinällä olevaa jeesus kuvaa?? Miksi?
No, tietysti, ettei tämä käsintehty jumala, voi ketään puolustaa, siksihän niilä on palvelijat, jotka näitä kuvia puolustavat.
Eihän raamattu muutoin kehoittaisi: " Poistakaa vieraat jumalat joita teillä on keskuudessanne" (Jaakobin kehoitus)
Yksikään epäjumala ei lähde talosta käskettäessä,ei, vaan ne kaikki on palvelijan poistettava ja hävitettävä, ja että se on mahdollista, niin palvelijan täytyy kokea mielenmuutos ja ryhtyä
noudattamaan käskyjä, jossa kerrotaan: " Älä pidä muita jumalia minun rinnallani"!..ettekös te juuri opeta, että kuljette Jeesuksen rinnalla, että tietäisitte tien taivaaseen?
Onko israelilaisten tekemä vasikan kuva sitten kuva Jumalan kuvasta, siis heidän mielestään? Miksi israelin kansa teki jumalasta vasikanmuotoisen? Vastaan itse myöhemmin, jos ette tiedä? - Anonyymi
3000 kultaisen vasikan ympärillä tanssinutta , Herran käskystä surmattiin, miekka työnnettiin Ruumiin läpi. 3000 x 7 litraa verta 21.000 litraa benkku
- Anonyymi
anne-elina... kirjoitti:
Toisessa käskyssä sanotaan :Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.
Älä tee itsellesi jumalankuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, äläkä niistä. jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä.
Ensinnäkin me emme ole Jumalaa koskaan nähneet, emmekä tule näkemäänkään täällä maan päällä eläessämme, koska emme kestäisi hänen kirkkauttansa katsella näillä silmillä.
Joten joka on tehnyt Jumalasta kuvia ne ovat vain taiteilijan mielikuvitus luomuksia Jumalasta, samoin kun Jeesuksestakin, Jeesuksesta maalatut kuvat ovat myöskin taiteilijan käsialaa. Yhtään kuvaa ei ole Jeesuksestä löytäneet.
Mutta siinä on pointti, me emme saa alkaa rukoilemaan niitä kuvia ja palvomaan heitä, koska ne ovat vain ihmistekoja on elävä Jumala taivaassa jota rukoilemme ei kuolleita esineitä. Mutta valitettavasti monet kristityt rukoilevat kuvan edessä, he uskovat että kuvan kautta he lähestyvät paremmin Jumalaa, koska heille se on jo opetettu lapsena.
Neitstyt- Mariasta myöskin opetetaan että häntä tulisi naisten rukoilla koska hän ymmärtää paremmin naisten asiat, on tehty isoja komeita tauluja myösin hänestä.
Tämä kaikki on sitä mistä Raamattu varoittaa, ettemme sortuisi epäjumalan palvontaan.
Johon osa Israelin kansaakin meni pakanakansojen tapoihin.Siikasalmessa, tyhmyyden valtakunnassa on tehty ´´ jeesus´´ kuvia! Ne ovat kirottuja! Benkku
- Anonyymi
kielto on luja benkku
- Anonyymi
anne-elina... kirjoitti:
Toisessa käskyssä sanotaan :Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.
Älä tee itsellesi jumalankuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, äläkä niistä. jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä.
Ensinnäkin me emme ole Jumalaa koskaan nähneet, emmekä tule näkemäänkään täällä maan päällä eläessämme, koska emme kestäisi hänen kirkkauttansa katsella näillä silmillä.
Joten joka on tehnyt Jumalasta kuvia ne ovat vain taiteilijan mielikuvitus luomuksia Jumalasta, samoin kun Jeesuksestakin, Jeesuksesta maalatut kuvat ovat myöskin taiteilijan käsialaa. Yhtään kuvaa ei ole Jeesuksestä löytäneet.
Mutta siinä on pointti, me emme saa alkaa rukoilemaan niitä kuvia ja palvomaan heitä, koska ne ovat vain ihmistekoja on elävä Jumala taivaassa jota rukoilemme ei kuolleita esineitä. Mutta valitettavasti monet kristityt rukoilevat kuvan edessä, he uskovat että kuvan kautta he lähestyvät paremmin Jumalaa, koska heille se on jo opetettu lapsena.
Neitstyt- Mariasta myöskin opetetaan että häntä tulisi naisten rukoilla koska hän ymmärtää paremmin naisten asiat, on tehty isoja komeita tauluja myösin hänestä.
Tämä kaikki on sitä mistä Raamattu varoittaa, ettemme sortuisi epäjumalan palvontaan.
Johon osa Israelin kansaakin meni pakanakansojen tapoihin.JUMALANKUVAN MAALARILTA PAITA POIS JA PIEKSÄJÄISIIN BENKKU
- Anonyymi
Koskee, Jeesuksesta ei saa tehdä mitään kuvaa!! benkku
- Anonyymi
benkku kirjoitti:
Koskeeko jumalan teko kieltokäsky jeesuksen kuvia?
Tietenkin koskaa, nimenomaan juuri sitä. Ensinnäkin Jeesuksen Isästä ei kukaan voi kuvia tehdä, sillä hän on salattu Jumala , jota kukaan ei ole koskaan nähnyt, eikä VOI nähdä!
Tästä seuraa että kaikki ne kuvat joita uskovat ovat jumalasta tehneet ovat tietenkin Jeesuksen kuvia.
Nimittäin Raamattu puhui jo teille että " Jeesus on sen näkymättömän Jumalan Kuva"!!
Jeesus siis on sen Jumalan kuva, jota kukaan ei voi nähdä, ja jäädä samalla eloon.
Jumalan kuvan teko käsky, kieltää siis kuvantekemisen Jeesuksesta, koska muista Jumalista, Isästä ja Pyhästä Hengestä on mahdotonta kuvaa tehdä.
Jumalan käskyissä jumalan kuvan teko kielto on osaksi juuri siitä syystä, että jo ennen käskyjen olemassaoloa oli tiedossa, että yksi Jumalista tulisi lihaksi,...ja tämä Jumala, joka tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme oli Jeesus!
Ja siitä seuraa että Jeesuksesta oli mahdollista tehdä kuvia ja piirroksia, ja siksi Jumalan käskyt kielsivät jeesuksesta kuvien tekemisen.
Nämähän , jotka niitä tekevät, siis kuvia jeesuksesta ja pitävät niitä seinillään, ovat epäjumalain palvojia, koska yksikään käsintehty jumala ei ole koskaan tehnyt mitään palvelusta palvojalleen.
Esim. jos haukun ja solvaan jonkun kodin seinällä olevaa jeesus kuvaa, niin eikö mukamas ole niin, että tämän epäjumalan kuvan palvelija ryhtyy sättimään minua ja puolustamaan seinällä olevaa jeesus kuvaa?? Miksi?
No, tietysti, ettei tämä käsintehty jumala, voi ketään puolustaa, siksihän niilä on palvelijat, jotka näitä kuvia puolustavat.
Eihän raamattu muutoin kehoittaisi: " Poistakaa vieraat jumalat joita teillä on keskuudessanne" (Jaakobin kehoitus)
Yksikään epäjumala ei lähde talosta käskettäessä,ei, vaan ne kaikki on palvelijan poistettava ja hävitettävä, ja että se on mahdollista, niin palvelijan täytyy kokea mielenmuutos ja ryhtyä
noudattamaan käskyjä, jossa kerrotaan: " Älä pidä muita jumalia minun rinnallani"!..ettekös te juuri opeta, että kuljette Jeesuksen rinnalla, että tietäisitte tien taivaaseen?
Onko israelilaisten tekemä vasikan kuva sitten kuva Jumalan kuvasta, siis heidän mielestään? Miksi israelin kansa teki jumalasta vasikanmuotoisen? Vastaan itse myöhemmin, jos ette tiedä?Jeesus on se uhri vasikka, joita uhrattiin syntien anteeksi-saamiseksi, Hluulivat ettö Jumala on vasikan muotoinen benkku
Hei
- Kysymys Jumalan kuvista liittyi kuvien palvontaan jos katsot Mooseksen kirjoista käskyn antamista.
"Älä tee itsellesi jumalankuvaa, älä kumarra, äläkä palvo niitä."
Koristeet ja somisteet ovat ihan toinen asia taas. Niitä ei palvota.
Huom siis esim;
- Liiton arkin päällä oli kaksi kerubia koristeena ja arkin sisällä käskyissä luki;
"Älä tee itsellesi jumalankuvaa"
Heh.
Jehovat todistajat opettivat joskus että joulukuusta palvotaan, heh.
Vihreää on aina tuotu juhlina sisään itämailla.
Eivät ymmärtäneet että koristeet ja palvonta on kaksi eri asaa siis.
yst. jari- arska pennanen
Jumala on jättänyt myös muualle Raamattuun todisteet siitä, että Toinen Käsky kieltää että Jumalasta ei saa tehdä kuvaa.
5 Moos 4:
12 Ja Herra puhui teille tulen keskeltä. Sanat te kuulitte, mutta ette nähneet hänen muotoansa, kuulitte vain äänen.
13 Ja hän ilmoitti teille liittonsa, jonka hän käski teidän pitää, nimittäin ne kymmenen käskysanaa; ja hän kirjoitti ne kahteen kivitauluun.
14 Ja minun Herra silloin käski opettaa teille käskyt ja säädökset, että te seuraisitte niitä siinä maassa, jota te menette ottamaan omaksenne.
15 Ottakaa siis itsestänne tarkka vaari-sillä te ette sinä päivänä, jona Herra puhui teille tulen keskeltä Hoorebilla, nähneet hänestä minkäänkaltaista muotoa-
16 ettette menettele kelvottomasti ettekä tee itsellenne jumalankuvaa, ette minkään muotoista patsasta, ette miehen tai naisen kuvaa,
17 ette maan päällä liikkuvan nelijalkaisen eläimen kuvaa, ette taivaan alla lentävän siivekkään linnun kuvaa,
18 ette maassa matelevaisen kuvaa ettekä vesissä maan alla olevan kalan kuvaa;
19 ja ettet, kun nostat silmäsi taivasta kohti ja katselet aurinkoa ja kuuta ja tähtiä, kaikkea taivaan joukkoa, anna vietellä itseäsi kumartamaan ja palvelemaan niitä, sillä Herra, sinun Jumalasi, on jakanut ne kaikille muille kansoille koko taivaan alla.
Tekstiyhteys sanoo meille, että 5 Moos 4:12-19 kertoo Toisesta Käskystä ja selittää sitä. Tämä kohta sanoo, että kansa ei nähnyt Jumalan muotoa, etteivät he olisi menetelleet kelvottomasti ja tehneet itselleen jumalankuvaa, ei minkään muotoista. Jumala ei näyttäytynyt heille, etteivät he olisi tehneet Jumalasta kuvaa ja näin menetelleet kelvottomasti. Menetellä kelvottomasti tarkoittaa myös alkukielellä tuhoutua sekä turmeltua. Jumala ei halunnut, että Hänestä tehdään kuvaa, siksi Hän ei näyttänyt muotoansa kansalle. Toisessa Käskyssä on siis myös selkeästi kysymys siitä, että ei saa tehdä Jumalasta kuvaa. Tuossa ei puhuttu mitään kuvan palvomisesta, vaan ettei saa tehdä kuvaa Jumalasta.
Kuvankielto on selkeä, koska jae 16 sanoo, että jos tekee kuvan, niin menettelee kelvottomasti. Jae 15 paljastaa sen, että kyseessä on juuri kuvan tekemisen kielto koskien Jumalaa, koska Jumalan muotoa ei näkynyt siitä syystä, ettei kansa päässyt tekemään Jumalasta kuvaa ja sen jälkeen Jumala opettaa, että Hänestä ei saa tehdä minkään muotoista kuvaa, eli Jumalaa ei saa kuvata minkään muotoisena, ei ihmisen muotoisena ei eläimen muotoisena.
19 jae sanoo vielä, että kansa ei saanut kumartaa ja palvella Jumalan luomia taivaan kappaleita aurinkoa, kuuta ja tähtiä. Huomaa, että 19 jae ei puhu mitään kuvista tässä kohden, vaan antaa käskyn ettei taivaankappaleita saa palvella, eli pitää epäjumalina. Jae 19 ei puhu mitään epäjumalan kuvien palvonnasta, vaan että kansa ei saa palvella ja pitää itsellään epäjumalina Jumalan luomia asioita.
Näin 5 Moos 4:12-19 todistaa sen, että 2 Moos 20:4 on myös kielto ettei Jumalasta saa tehdä kuvaa. Miten Israelin kansa ymmärsi Toisen Käskyn?
Juutalaiset uskoivat, että Jumalasta ei saa tehdä kuvaa, ei edes sellaista kuvaa jota ei palvota. Meidän tulee muistaa se että Toinen Käsky kuuluu Kymmeneen Käskyyn, joka on myös voimassa Uuden Liiton järjestyksessä. Juutalaiset ymmärsivät että Toinen Käsky kieltää myös Jumalan kuvan tekemisen, vaikka Jumalan kuvaa ei palvottaisi. He ymmärsivät oikein Raamatun opetuksen Toisesta Käskystä.
Raamatussa ei ole yhtään kohtaan, jossa on käsky tai opetus, että Jumalasta saa tehdä kuvan. On siis täysin selvää näiden Raamatun jakeiden kautta että Jumalasta ei saa tehdä kuvaa. Arkeologia ei ole löytänyt muinaisista Israelin paikoista yhtään ainutta kuvaa, jolla olisi kuvattu Raamatun Jumalaa, Israelilaisten Jumalaa, Herra Jumala Kaikkivaltiasta (Jhvh Elohim El Shaddai).
tekstin lähde; http://koti.phnet.fi/petripaavola/Jumalankuvankielto.html- arska pennanen
Jotkut ajattelevat ja opettavat, että koska olemme Uudessa Liitossa ja ihmiset näkivät Jeesuksen, niin siksi Jeesuksesta saa tehdä kuvan. Mutta meidän täytyisi ymmärtää, että Toinen Käsky kuului ja kuuluu Kymmeneen Käskyyn, joka on laki jota Herra Jeesus ei kumonnut. Kymmenen Käskyä on Uuden Liiton opetus! Herra Jeesus vaelsi maan päällä ei pelkkänä ihmisenä, vaan myös Jumalana, Luojana, sillä Hän loi Isänsä kanssa taivaat ja maat. Herra Jeesus on tietenkin myös vanhan liiton Jumala, joka oli Israelin kansan kanssa erämaassa (1Kor 10:4 ja joivat kaikki samaa hengellistä juomaa. Sillä he joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi; ja se kallio oli Kristus.). Tämä tarkoittaa tietenkin myös sitä, että Herrasta Jeesuksesta ei saa tehdä kuvaa (piirros, patsas). Missään kohtaa Raamatussa ei ole kumottu Toista Käskyä tai annettu käskyä, että Herrasta Jeesuksesta saisi tehdä kuvan. Jos saisi, niin sen täytyisi löytyä Raamatusta, mutta sellaista opetusta ei löydy Raamatusta. Raamatusta kyllä löytyy opetus, että Jeesuksen kuvaa ei saa tehdä:
Apt 17:29 Koska me siis olemme Jumalan sukua, emme saa luulla, että jumaluus (Theios) on samankaltainen kuin kulta tai hopea tai kivi, sellainen kuin inhimillisen taiteen ja ajatuksen kuvailema.
Theios tarkoittaa koko Jumaluutta, eli Isää, Herraa Jeesusta ja Pyhää Henkeä. Apt 17:29 sanoo, että emme saa luulla, että Isä, Jeesus ja Pyhä Henki on samankaltainen kuin kulta tai hopea tai kivi, sellainen kuin inhimillisen taiteen ja ajatuksen kuvailema (piirros, patsas). Tämä kohta siis sanoo, että emme saa luulla, että Jumalaa voi kuvata (piirros, patsas) taiteen tai ajatuksen kautta. Eli tästäkin kohdasta tulee esille kielto että Jumalasta ei saa tehdä kuvaa. Jos Jeesuksesta saisi tehdä kuvan, niin Paavali olisi opettanut tuossa väärin ja jos Jeesuksesta saisi tehdä kuvan, niin Paavalin olisi pitänyt sanoa tuossa, että jumaluudesta ei saa tehdä kuvaa, paitsi Jeesuksen Pelastajan voi kuvata piirtämällä tai tekemällä patsaan, sillä Hän on ainoa Pelastaja. Paavali ei kuitenkaan sanonut niin, vaan hän toi esille, että Jumaluutta (Isä, Jeesus ja Pyhä Henki) ei saa kuvata (piirros, patsas) taiteen tai ajatuksen kautta piirtämällä tai tekemällä patsaan. Uusi Liitto vahvistaa myös Jumalan kuvan tekemisen kiellon.
Emme tiedä minkä näköinen Jumala tai Herra Jeesus ja siksi jokainen kuva Jeesuksesta on valheellinen eikä esitä oikeasti Häntä. En usko, että Jumala hyväksyy pientäkään valhetta ja totuus on se että kukaan ei tiedä miltä Jeesus näyttää ja siksi kukaan ei voi kuvata Häntä totuudenmukaisesti. Meidän tulee aina muistaa se, että Jumala toimii aina totuuden mukaan ja antaa kaikesta totuuden mukaisen kuvan, siksi Hän ei halua, että Hänen kansansa tekee epäaitoja kuvia Pojastaan, jotka eivät oikeasti edes esitä Jeesusta.
Jotkut ajattelevat, että koska Jeesus oli myös ihminen ja Raamattua lukiessa meille nousee mielikuva Hänestä, niin siksi saamme tehdä Jeesuksesta kuvan. Kun luemme Raamattua ja kun mieleemme nousee mielikuva Jeesuksesta, niin se mielikuva ei ole väärin, koska se on ihmisen mielessä. Raamattu kieltää Jumalan kuvan tekemisen eli piirtämisen tai patsaan tekemisen. Mielikuva ei ole piirros, vaan ajatus. Apt 17:29 myös kumoaa teorian, että koska meille tulee Raamattua lukiessa mielikuva Jeesuksesta, niin voimme tehdä Hänestä kuvan. Raamattu sanoo, että emme saa luulla Jumalan olevan inhimillisen taiteen tai ajatuksen kuvailema. Herra Jeesus on Jumala, eikä Häntä saa kuvata (piirros, patsas) sen mukaan millainen mielikuva meillä on Hänestä.
Herraa Jeesusta saamme kuvailla sanan opetuksen kautta puhumalla tai kirjoittamalla kertoa sen mitä Jumalan sana opettaa Herrasta Jeesuksesta.
Joh 1:14 Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.
1 Joh 1:
1 ¶ Mikä on alusta ollut, minkä olemme kuulleet, minkä omin silmin nähneet, mitä katselimme ja käsin kosketimme, siitä me puhumme: elämän Sanasta-
2 ja elämä ilmestyi, ja me olemme nähneet sen ja todistamme siitä ja julistamme teille sen iankaikkisen elämän, joka oli Isän tykönä ja ilmestyi meille-
3 minkä olemme nähneet ja kuulleet, sen me myös teille julistamme, että teilläkin olisi yhteys meidän kanssamme; ja meillä on yhteys Isän ja hänen Poikansa, Jeesuksen Kristuksen, kanssa.
4 Ja tämän me kirjoitamme, että meidän ilomme olisi täydellinen.
Tekstin lähde; http://koti.phnet.fi/petripaavola/Jumalankuvankielto.html - arska pennanen
arska pennanen kirjoitti:
Jotkut ajattelevat ja opettavat, että koska olemme Uudessa Liitossa ja ihmiset näkivät Jeesuksen, niin siksi Jeesuksesta saa tehdä kuvan. Mutta meidän täytyisi ymmärtää, että Toinen Käsky kuului ja kuuluu Kymmeneen Käskyyn, joka on laki jota Herra Jeesus ei kumonnut. Kymmenen Käskyä on Uuden Liiton opetus! Herra Jeesus vaelsi maan päällä ei pelkkänä ihmisenä, vaan myös Jumalana, Luojana, sillä Hän loi Isänsä kanssa taivaat ja maat. Herra Jeesus on tietenkin myös vanhan liiton Jumala, joka oli Israelin kansan kanssa erämaassa (1Kor 10:4 ja joivat kaikki samaa hengellistä juomaa. Sillä he joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi; ja se kallio oli Kristus.). Tämä tarkoittaa tietenkin myös sitä, että Herrasta Jeesuksesta ei saa tehdä kuvaa (piirros, patsas). Missään kohtaa Raamatussa ei ole kumottu Toista Käskyä tai annettu käskyä, että Herrasta Jeesuksesta saisi tehdä kuvan. Jos saisi, niin sen täytyisi löytyä Raamatusta, mutta sellaista opetusta ei löydy Raamatusta. Raamatusta kyllä löytyy opetus, että Jeesuksen kuvaa ei saa tehdä:
Apt 17:29 Koska me siis olemme Jumalan sukua, emme saa luulla, että jumaluus (Theios) on samankaltainen kuin kulta tai hopea tai kivi, sellainen kuin inhimillisen taiteen ja ajatuksen kuvailema.
Theios tarkoittaa koko Jumaluutta, eli Isää, Herraa Jeesusta ja Pyhää Henkeä. Apt 17:29 sanoo, että emme saa luulla, että Isä, Jeesus ja Pyhä Henki on samankaltainen kuin kulta tai hopea tai kivi, sellainen kuin inhimillisen taiteen ja ajatuksen kuvailema (piirros, patsas). Tämä kohta siis sanoo, että emme saa luulla, että Jumalaa voi kuvata (piirros, patsas) taiteen tai ajatuksen kautta. Eli tästäkin kohdasta tulee esille kielto että Jumalasta ei saa tehdä kuvaa. Jos Jeesuksesta saisi tehdä kuvan, niin Paavali olisi opettanut tuossa väärin ja jos Jeesuksesta saisi tehdä kuvan, niin Paavalin olisi pitänyt sanoa tuossa, että jumaluudesta ei saa tehdä kuvaa, paitsi Jeesuksen Pelastajan voi kuvata piirtämällä tai tekemällä patsaan, sillä Hän on ainoa Pelastaja. Paavali ei kuitenkaan sanonut niin, vaan hän toi esille, että Jumaluutta (Isä, Jeesus ja Pyhä Henki) ei saa kuvata (piirros, patsas) taiteen tai ajatuksen kautta piirtämällä tai tekemällä patsaan. Uusi Liitto vahvistaa myös Jumalan kuvan tekemisen kiellon.
Emme tiedä minkä näköinen Jumala tai Herra Jeesus ja siksi jokainen kuva Jeesuksesta on valheellinen eikä esitä oikeasti Häntä. En usko, että Jumala hyväksyy pientäkään valhetta ja totuus on se että kukaan ei tiedä miltä Jeesus näyttää ja siksi kukaan ei voi kuvata Häntä totuudenmukaisesti. Meidän tulee aina muistaa se, että Jumala toimii aina totuuden mukaan ja antaa kaikesta totuuden mukaisen kuvan, siksi Hän ei halua, että Hänen kansansa tekee epäaitoja kuvia Pojastaan, jotka eivät oikeasti edes esitä Jeesusta.
Jotkut ajattelevat, että koska Jeesus oli myös ihminen ja Raamattua lukiessa meille nousee mielikuva Hänestä, niin siksi saamme tehdä Jeesuksesta kuvan. Kun luemme Raamattua ja kun mieleemme nousee mielikuva Jeesuksesta, niin se mielikuva ei ole väärin, koska se on ihmisen mielessä. Raamattu kieltää Jumalan kuvan tekemisen eli piirtämisen tai patsaan tekemisen. Mielikuva ei ole piirros, vaan ajatus. Apt 17:29 myös kumoaa teorian, että koska meille tulee Raamattua lukiessa mielikuva Jeesuksesta, niin voimme tehdä Hänestä kuvan. Raamattu sanoo, että emme saa luulla Jumalan olevan inhimillisen taiteen tai ajatuksen kuvailema. Herra Jeesus on Jumala, eikä Häntä saa kuvata (piirros, patsas) sen mukaan millainen mielikuva meillä on Hänestä.
Herraa Jeesusta saamme kuvailla sanan opetuksen kautta puhumalla tai kirjoittamalla kertoa sen mitä Jumalan sana opettaa Herrasta Jeesuksesta.
Joh 1:14 Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.
1 Joh 1:
1 ¶ Mikä on alusta ollut, minkä olemme kuulleet, minkä omin silmin nähneet, mitä katselimme ja käsin kosketimme, siitä me puhumme: elämän Sanasta-
2 ja elämä ilmestyi, ja me olemme nähneet sen ja todistamme siitä ja julistamme teille sen iankaikkisen elämän, joka oli Isän tykönä ja ilmestyi meille-
3 minkä olemme nähneet ja kuulleet, sen me myös teille julistamme, että teilläkin olisi yhteys meidän kanssamme; ja meillä on yhteys Isän ja hänen Poikansa, Jeesuksen Kristuksen, kanssa.
4 Ja tämän me kirjoitamme, että meidän ilomme olisi täydellinen.
Tekstin lähde; http://koti.phnet.fi/petripaavola/Jumalankuvankielto.htmlUsein kuulen ajatuksia ja kommentteja, joissa sanotaan, että koska Jeesus, eli sana tuli lihaksi ja alkuseurakunnan ihmiset näkivät Jeesuksen, niin Hänestä voidaan tehdä kuvia. Jotkut opettavat että koska kirkkoisät aikoinaan päättivät, että Jeesuksesta (Jumalasta) saa tehdä kuvia, niin siksi Jeesuksesta (Jumalasta) voi tehdä kuvia.
Alkuseurakunnan apostolit näkivät Sanan (Herran Jeesuksen) tulevan lihaksi. Alkuseurakunnan apostolit omin korvin kuulivat Herran Jeesuksen puhetta ja he näkivät Hänet omin silmin. He katselivat Herraa Jeesusta ja omin käsin saivat Häntä koskettaa.
Mitä Raamattu sen jälkeen sanoo?
Alkuseurakunnan apostolit puhuivat Hänestä ja kirjoittivat Hänestä, mutta eivät tehneet Hänestä kuvaa (piirtämällä, patsas), eivätkä opettaneet muita tekemään Hänestä kuvaa (piirros, patsas).
Ymmärrettävä muoto Herrasta Jeesuksesta kertomiselle oli apostoleille Jeesuksesta puhuminen ja kirjoittaminen, ei piirtäminen tai patsaan tekeminen. Apostolit toimivat Pyhässä Hengessä ja antoivat ohjeensa koskemaan kaikkia niin aikuisia kuin lapsia, joille kaikille tuli kertoa Jeesuksesta ymmärrettävästi puhumalla sekä kirjoittamalla. Perinne on tehnyt toisin, mutta sanan opetus on kuitenkin selkeä tässä asiassa.
Kirkkoisien päätöksillä ei ole mitään merkitystä Jumalan kuva asiassa, koska Raamattu kieltää sen. Raamatun opetus määrittelee sen mikä on voimassa, eikä kirkkoisien opetus, joka on vastoin Jumalan sanaa. Jos haluamme uskoa niin kuin Raamattu opettaa, niin silloin meidän tulisi uskoa myös se että Jumalan kuvia ei saa tehdä, koska Raamattu opettaa siten.
Jokainen kuva Jumalasta tai Jeesuksesta on virheellinen ja antaa väärän ja vääristyneen kuvan Jumalasta ja Jeesuksesta, koska ne eivät oikeasti esitä Jumalaa eikä Jeesusta. Apostolit eivät piirtäneet kuvia Jumalasta, eikä Jeesuksesta, sillä totuudenmukainen kuva Jumalasta ja Jeesuksesta on kirjoitettuna Jumalan sanaan. He uskoivat Toista Käskyä, joka kieltää Jumalankuvan tekemisen, siksi he eivät tehneet Jeesuksesta kuvia. Apostolien esimerkin mukaisesti mekin saamme uskoa Herraan Jeesukseen Jumalan sanan totuuden mukaisesti. Sillä Raamattu, eli Jumalan sana kertoo meille millainen Jumala ja Jeesus on.
Tekstin lähde; http://koti.phnet.fi/petripaavola/Jumalankuvankielto.html - kyselijä...
arska pennanen kirjoitti:
Usein kuulen ajatuksia ja kommentteja, joissa sanotaan, että koska Jeesus, eli sana tuli lihaksi ja alkuseurakunnan ihmiset näkivät Jeesuksen, niin Hänestä voidaan tehdä kuvia. Jotkut opettavat että koska kirkkoisät aikoinaan päättivät, että Jeesuksesta (Jumalasta) saa tehdä kuvia, niin siksi Jeesuksesta (Jumalasta) voi tehdä kuvia.
Alkuseurakunnan apostolit näkivät Sanan (Herran Jeesuksen) tulevan lihaksi. Alkuseurakunnan apostolit omin korvin kuulivat Herran Jeesuksen puhetta ja he näkivät Hänet omin silmin. He katselivat Herraa Jeesusta ja omin käsin saivat Häntä koskettaa.
Mitä Raamattu sen jälkeen sanoo?
Alkuseurakunnan apostolit puhuivat Hänestä ja kirjoittivat Hänestä, mutta eivät tehneet Hänestä kuvaa (piirtämällä, patsas), eivätkä opettaneet muita tekemään Hänestä kuvaa (piirros, patsas).
Ymmärrettävä muoto Herrasta Jeesuksesta kertomiselle oli apostoleille Jeesuksesta puhuminen ja kirjoittaminen, ei piirtäminen tai patsaan tekeminen. Apostolit toimivat Pyhässä Hengessä ja antoivat ohjeensa koskemaan kaikkia niin aikuisia kuin lapsia, joille kaikille tuli kertoa Jeesuksesta ymmärrettävästi puhumalla sekä kirjoittamalla. Perinne on tehnyt toisin, mutta sanan opetus on kuitenkin selkeä tässä asiassa.
Kirkkoisien päätöksillä ei ole mitään merkitystä Jumalan kuva asiassa, koska Raamattu kieltää sen. Raamatun opetus määrittelee sen mikä on voimassa, eikä kirkkoisien opetus, joka on vastoin Jumalan sanaa. Jos haluamme uskoa niin kuin Raamattu opettaa, niin silloin meidän tulisi uskoa myös se että Jumalan kuvia ei saa tehdä, koska Raamattu opettaa siten.
Jokainen kuva Jumalasta tai Jeesuksesta on virheellinen ja antaa väärän ja vääristyneen kuvan Jumalasta ja Jeesuksesta, koska ne eivät oikeasti esitä Jumalaa eikä Jeesusta. Apostolit eivät piirtäneet kuvia Jumalasta, eikä Jeesuksesta, sillä totuudenmukainen kuva Jumalasta ja Jeesuksesta on kirjoitettuna Jumalan sanaan. He uskoivat Toista Käskyä, joka kieltää Jumalankuvan tekemisen, siksi he eivät tehneet Jeesuksesta kuvia. Apostolien esimerkin mukaisesti mekin saamme uskoa Herraan Jeesukseen Jumalan sanan totuuden mukaisesti. Sillä Raamattu, eli Jumalan sana kertoo meille millainen Jumala ja Jeesus on.
Tekstin lähde; http://koti.phnet.fi/petripaavola/Jumalankuvankielto.htmlMutta toinenkäsky ei kumoa ainoastaan Jumalan kuvan tekoa Sillä toisessa käskyssä sanotaan: Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä. äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
Siis ei mitään kuvaa ei enkeleistäkään,sillä he ovat ylhäällä taivaassa, eikä meistä ihmisistäkään me olemme täällä alhaalla maan päällä eikä eläimistä ei siis mistään saa tehdä kuvaa, eikä kaloista eikä muistakaan vedessä liikkuvista tätäkö Jumala tarkoittaa tuossa toisessa käskyssä? - benkku
kyselijä... kirjoitti:
Mutta toinenkäsky ei kumoa ainoastaan Jumalan kuvan tekoa Sillä toisessa käskyssä sanotaan: Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä. äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
Siis ei mitään kuvaa ei enkeleistäkään,sillä he ovat ylhäällä taivaassa, eikä meistä ihmisistäkään me olemme täällä alhaalla maan päällä eikä eläimistä ei siis mistään saa tehdä kuvaa, eikä kaloista eikä muistakaan vedessä liikkuvista tätäkö Jumala tarkoittaa tuossa toisessa käskyssä?Enkeli ovat sekä ylhäällä taivaassa, että alhaalla maanpäällä..he ovat meidän palvelijoitamme, koska me olemme Jumalan poikia.
Hebrealaiskirje sanoo: " Enkelit ovat palvelukseen lähetettyjä henkiä, niitä varten, jotka saavat autuuden periä" heb.
Engeleistä saa kuvia tehdä, samoin kissasta ja koirasta, koska niissähän on Jumalan antama henki. samoin me , olemme Jumalan kuviksi luotuja, koska meissä on Jumalan antma henki..mutta käsintehdyt jeesus yms.kuvat ovat naurettavia tekeleitä, koska niissä ei ole henkeä!..ne ovat kuolleita kuvia..joita voi käyttää uunipuiden sytykkeeksi, tahi variksenpelättämiksi mansikkamaalla.
Ai ei saa heittää jeesuskuvaa tuleen? Joutuvathan ne tuleen kuitenkin kun maa ja kaikki mitä siihen on tehty palavat
Ja jos joku tekee jeesus kuvan paksusta lepästä, niin eikös hän polta lastut ja keitä niillä kahvit..eli samasta jumalsta osa menee kahvin tahi sauna puuksi, ja osasta teette jumalankuvan...kyllä muutkin ovat hulluja eivätkä vain roomalaiset, kertoi kai Asrerix. - benkku
kyselijä... kirjoitti:
Mutta toinenkäsky ei kumoa ainoastaan Jumalan kuvan tekoa Sillä toisessa käskyssä sanotaan: Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä. äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
Siis ei mitään kuvaa ei enkeleistäkään,sillä he ovat ylhäällä taivaassa, eikä meistä ihmisistäkään me olemme täällä alhaalla maan päällä eikä eläimistä ei siis mistään saa tehdä kuvaa, eikä kaloista eikä muistakaan vedessä liikkuvista tätäkö Jumala tarkoittaa tuossa toisessa käskyssä?kyse on jumalankuvan tekemisestä, hänen, joka voi antaa anteeksi syntejä. Jeesus ,joka on sen näkymättömän Jumalan kuva, hän osaa antaa anteeksi syntejä, ja hänestä ei saa kuvaa tehdä.
Karhusta ja sudesta saat tehdä kuvia, ja ottaa valokuvia,..sillä ei karhu annan armoa, vaan syö syntisen metsästäjän kuten on tapahtunutkin.
Kalat ovat jumalia joita me syömme..ja täytämme niillä vatsamme...kuka nyt palvoo sellaista , jonka voi syödä...on ihmisiäkin jumalan kuviksi luotuja syöty..mutta elävää Jumalaa ei voi syödä, eikä saa kuvata..Hänhän se antaa ruokamme ja juomamme - kyselijä...
benkku kirjoitti:
kyse on jumalankuvan tekemisestä, hänen, joka voi antaa anteeksi syntejä. Jeesus ,joka on sen näkymättömän Jumalan kuva, hän osaa antaa anteeksi syntejä, ja hänestä ei saa kuvaa tehdä.
Karhusta ja sudesta saat tehdä kuvia, ja ottaa valokuvia,..sillä ei karhu annan armoa, vaan syö syntisen metsästäjän kuten on tapahtunutkin.
Kalat ovat jumalia joita me syömme..ja täytämme niillä vatsamme...kuka nyt palvoo sellaista , jonka voi syödä...on ihmisiäkin jumalan kuviksi luotuja syöty..mutta elävää Jumalaa ei voi syödä, eikä saa kuvata..Hänhän se antaa ruokamme ja juomammeNo jo meni vaikeeksi kun tuota saat kuvata ja tehdä kuvia ja tuota et saa, mitähän tässä uskaltaa enää kuvata ja laittaa seinälleen, ettei joutuisi epäjumalan palvelijan kirjoihin.
- nunnuka-lailailai
benkku kirjoitti:
kyse on jumalankuvan tekemisestä, hänen, joka voi antaa anteeksi syntejä. Jeesus ,joka on sen näkymättömän Jumalan kuva, hän osaa antaa anteeksi syntejä, ja hänestä ei saa kuvaa tehdä.
Karhusta ja sudesta saat tehdä kuvia, ja ottaa valokuvia,..sillä ei karhu annan armoa, vaan syö syntisen metsästäjän kuten on tapahtunutkin.
Kalat ovat jumalia joita me syömme..ja täytämme niillä vatsamme...kuka nyt palvoo sellaista , jonka voi syödä...on ihmisiäkin jumalan kuviksi luotuja syöty..mutta elävää Jumalaa ei voi syödä, eikä saa kuvata..Hänhän se antaa ruokamme ja juomammeBenkku:"... kuka nyt palvoo sellaista, jonka voi syödä..."
Voi voi, on niitä ruuan palvojia, "foodeja", joille ruoka on jumala ja keittokirja on heidän Raamattunsa. Ruuanlaitto; maustaminen, sopivasti kypsyttäminen, ruuan esillelaito, syöminen on heille pyhä toimitus. - Anonyymi
arska pennanen kirjoitti:
Usein kuulen ajatuksia ja kommentteja, joissa sanotaan, että koska Jeesus, eli sana tuli lihaksi ja alkuseurakunnan ihmiset näkivät Jeesuksen, niin Hänestä voidaan tehdä kuvia. Jotkut opettavat että koska kirkkoisät aikoinaan päättivät, että Jeesuksesta (Jumalasta) saa tehdä kuvia, niin siksi Jeesuksesta (Jumalasta) voi tehdä kuvia.
Alkuseurakunnan apostolit näkivät Sanan (Herran Jeesuksen) tulevan lihaksi. Alkuseurakunnan apostolit omin korvin kuulivat Herran Jeesuksen puhetta ja he näkivät Hänet omin silmin. He katselivat Herraa Jeesusta ja omin käsin saivat Häntä koskettaa.
Mitä Raamattu sen jälkeen sanoo?
Alkuseurakunnan apostolit puhuivat Hänestä ja kirjoittivat Hänestä, mutta eivät tehneet Hänestä kuvaa (piirtämällä, patsas), eivätkä opettaneet muita tekemään Hänestä kuvaa (piirros, patsas).
Ymmärrettävä muoto Herrasta Jeesuksesta kertomiselle oli apostoleille Jeesuksesta puhuminen ja kirjoittaminen, ei piirtäminen tai patsaan tekeminen. Apostolit toimivat Pyhässä Hengessä ja antoivat ohjeensa koskemaan kaikkia niin aikuisia kuin lapsia, joille kaikille tuli kertoa Jeesuksesta ymmärrettävästi puhumalla sekä kirjoittamalla. Perinne on tehnyt toisin, mutta sanan opetus on kuitenkin selkeä tässä asiassa.
Kirkkoisien päätöksillä ei ole mitään merkitystä Jumalan kuva asiassa, koska Raamattu kieltää sen. Raamatun opetus määrittelee sen mikä on voimassa, eikä kirkkoisien opetus, joka on vastoin Jumalan sanaa. Jos haluamme uskoa niin kuin Raamattu opettaa, niin silloin meidän tulisi uskoa myös se että Jumalan kuvia ei saa tehdä, koska Raamattu opettaa siten.
Jokainen kuva Jumalasta tai Jeesuksesta on virheellinen ja antaa väärän ja vääristyneen kuvan Jumalasta ja Jeesuksesta, koska ne eivät oikeasti esitä Jumalaa eikä Jeesusta. Apostolit eivät piirtäneet kuvia Jumalasta, eikä Jeesuksesta, sillä totuudenmukainen kuva Jumalasta ja Jeesuksesta on kirjoitettuna Jumalan sanaan. He uskoivat Toista Käskyä, joka kieltää Jumalankuvan tekemisen, siksi he eivät tehneet Jeesuksesta kuvia. Apostolien esimerkin mukaisesti mekin saamme uskoa Herraan Jeesukseen Jumalan sanan totuuden mukaisesti. Sillä Raamattu, eli Jumalan sana kertoo meille millainen Jumala ja Jeesus on.
Tekstin lähde; http://koti.phnet.fi/petripaavola/Jumalankuvankielto.htmlPeri Paavola taitaa olla kristitty? Vastustaa lain rikkomista"!! Mutta Pyhittääkö Sunnuntain,? Benkku
- Anonyymi
kyselijä... kirjoitti:
Mutta toinenkäsky ei kumoa ainoastaan Jumalan kuvan tekoa Sillä toisessa käskyssä sanotaan: Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä. äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
Siis ei mitään kuvaa ei enkeleistäkään,sillä he ovat ylhäällä taivaassa, eikä meistä ihmisistäkään me olemme täällä alhaalla maan päällä eikä eläimistä ei siis mistään saa tehdä kuvaa, eikä kaloista eikä muistakaan vedessä liikkuvista tätäkö Jumala tarkoittaa tuossa toisessa käskyssä?ei jumalana saa palvella
benkku
- Annu ei kirjautunut
Olen joskus tutkinut tuon asian Raamatusta ja tullut siihen tulokseen, ettei tarvita kuvia, vain julistusta Jumalan sanasta. Siihen tulee usko perustua. Samaa mieltä näytti olevan Paavolakin. Kirkossamme ei ole Jumala kuvattuna, mutta risti on. En ole tutkinut ristin historiaa, joten olisikohan joku muu sen tehnyt?
Ellen White sanoi, että ihminen alentaa Jumalan omalle tasolleen, kun tekee hänestä kuvan. Voin vielä lisätä, etten ole Ellenin "palvoja", mutta tässä asiassa hänkin on kanssani samalla linjalla. Ensin tutkin Jumalan sanaa ja sitten vasta ihmisten ajatuksia.- Fniss!
Olen ajatellut tuota Jumalan kuvan tekemistä, että onkohan siinä nyt oikeastaan niinkään kysymys konkreettisesta kuvan piirtämisestä, muovailemisesta tai maalaamisesta.
Kun lukee tätäkin palstaa, niin huomaa miten monenlaista kuvaa ihmiset ovat itselleen tehneet Jumalasta, jota sitten palvovat. Kuinka usein näkeekän; minun Jumalani on ... teidän Jumalanne tekee... ei minun Jumalani niin tee... Eikö se ole Jumalan kuvan tekemistä itselleen, kuvan sellaisesta Jumalasta, jollaisen he itse haluaisivat Jumalan olevan?
Samaa mieltä olen kanssasi Annu nyt, kun silmiini osui tämä Petri Paavolan kirjoitus Jumalan kuva asiasta! Täytyy sanoa että en aiemmin ollut edes ajatellut tätä asiaa tältä kantilta. Minä luulin aiemmin, että ainoastaan Jumalan kuvien palvonta ja rukoileminen olisi syntiä, ei se että jollakin on esillä vaikkapa Jeesustaulu kodissaan. Mutta kun luin ajatuksella tuon Paavolan linkin, niin tulin tuohon samaan tulokseen kanssasi. Jos joku on epätietoinen asiasta vielä, niin kannattaa lukea tarkoin nuo Petrin perustelut:
http://koti.phnet.fi/petripaavola/Jumalankuvankielto.html- 24
Adventismi antaa erilaisen "jumalankuvan" kuin Raamattu ilman adventismianne!
Jumalan pelastussuunnitelma on Raamsatussa kokonaan erilainen kuin adventtikirkko siitä opettaa. Perusteistaan ja yksityiskohdistaan lähtien. Näin päädymme siihen välttämättömyyteen, että emme voi pitää adventismia kristillisenä uiskontona heidän vääristetyn "jumalankuvansa" vuoksi.
PPn kanssa on erimielisyyttä myöskin. Ja vieläpä henkilökohtasen tuntemisenkin kautta.- Anonyymi
LIEKSAN ADV. KIRKOSSA SEN SAARNAUSHUONEESSA oli jeesus kuva, O lin Kiinassa, ja asia tuli mieleeni, maksoin Netti kahvilasta paikan, Beihai, nimisestä kaupungista, ja kirjoitin pastori Taisto HILBERGILLE käskyn, että poistaa jeesus, idoli kuvan Lieksan kirkosta, tai poistattaa, Annoin 3 viikkoa Armon aikaa, että riittää järjestelyjen tekemiseen, ja kerroin että tasan 3 viikon päästä kaunis kirkko palaa, poroksi, ja epäjumalan kuva palaa poroksi kirkon kanssa, Tarkalleen, niin tapahtui, mutta Taisto on eränlaien konna Adventtikirkossa, hän ei tulosta kirjettäni, eikä tee siitä julkista, olin Kiinassa 2003, ja olin tullut kotiin, kun la aamuna Uutisissa kerrottiin Lieksan kirkon palosta, Menin Liperin Siikasalmeen, sapatti Jumalan palvelukseen, Kerosten tyys.sijaan. Siellä kohistiin Lieksan kirkon palotapahtumasta kovasti. Pyysin puheenvuoroa, mutta Keroset olivat epäluuloisia, eivätkä antaneet minun kertoa syytä kirkon palolle. Taistolta kysyttiin, poistiko hän sen kuvan kirkosta. mm. Toivo Markkanen, Pastori, viulumies,oli keskustellut Taiston kanssa, asiasta, kertoi minulle siitä keskustelusta. Taisto oli kuvannut minua epävakaa nimillä, mutta eipä tietenkään tehnyt mitään epäjumalan kuvan poistamiseksi. Kirjeessäni oli 3 A4 kokoista tiedotetta Raamatusta todisteeksi poistamiselle, Taisto Hillberg adventtikirkossa oli erittäin epäjumalan kuvista pitävä pastori, ja toimitti mm. ennen kirkon palamista risukosta otettua ja suurennettua kuvaa, ja kehoitti meitä (olin paikalla) näkemään kuvasta Kristuksen kasvot!!..Tällainen tämä ilveilijä oli!! Nyt Jari Keronen pitää uhallaan, kun tietää taustat , kahta jeesus kuvaa seinällä, jossa lapset näkevät ne, kun tulevat kouluun. Tyttäreni on opettajana siellä. Jari pitäää polvirukouksia Sapattisin ihmisten nähden, vaikka tietää, etti Jumala kuule yhtäkään hänen rukoustaan. `` Älä turhaan lausu Herra sinun Jumalasi nimeä``!! Hän kehoittaa rukoilemaan niitä jumalia joita olet itsellesi teettänyt, Ukrainan pakolainen Oleg maalaa hänelle näitä käsin tehtyjä kuvia. Siikasalmelle, lapsien takia Jumala ei ole vielä tehnyt mitään. Benkku
- totuuden kannattaja
Raamatun valossa näyttää olevan selvää ettei Jumalasta saa tehdä kuvaa.
- Anonyymi
Jumala on Henki ja Rakkaus tässä ja nyt.Kuvan piirtäminen olisi pilkkaa
- Anonyymi
Adventistitaiteilija USA:ssa tekee miljoonabisnestä vuosittain jumalan kuvillaan.
Hän ei tee ainoastaan kuvia vaan myös patsaita.
Kyllä se kaikki on väärän kuvan antamista jumalasta, koska kukaan ei tiedä, minkä näköinen jumala on. Onhan Jeesus ollut luomassa maailmaamme elämän.
Miten voimme siksi luoda väärän kuvan jumalasta?
Se on synti ja kielletty 10 käskyn laissakin.
Adventtikirkko elää kuitenkin muutenkin jo synnissä, joten yksi synti muiden joukossa ei enää hetkauta heitä. Jos sillä synnillä voi vielä tehdä rahaa, niin vielä vähemmän se silloin adventtikirkkoa hetkauttaa.
Maksaahan taiteilija myös varmaan kymmenyksetkin myyntivoitoistaan?
Tuleehan silloin adventtikirkon kassaan myös sitä kautta rahaa, joten silloin adventtikirkko katsoo syntiäkin läpi sormiensa.
https://nathangreene.com/pages/the-scripture-collection- Anonyymi
Adventtikirkko, tekee rahaa ulkomailla aborttisairaaloilla.,Herra tuntee lapset nimeltä jo heidän kohduissaan, joten tuomiot saadaan tietyn nimise lapsen sydänkalojen rikkomisesta ja niiden turmelemisesta, Erosin Adventtikirkosta ja olen vapaa synnistä. benkku
- Anonyymi
Jeesus on Jumala, mitään kuvaa hänestä ei saa tehdä. Eikä yhtään kuvaa ehditty ottaa, Jos kumarrut ja nostat jeesus taulun ylös seinälle, kun se on pudonnut olet lain rikkoja!! 1 Joh 3: 4 kertoo , mikä on syntiä samoin Room 7: 7 Adventtikirkko seuraa katolisuutta
benkku- Anonyymi
En myöskään hyväksy kirkoissa Jeesus ristillä patsaita, tai kuvia. Risti on tyhjä, sillä Jeesus on noussut ylös kuolleista.
1234567--- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En myöskään hyväksy kirkoissa Jeesus ristillä patsaita, tai kuvia. Risti on tyhjä, sillä Jeesus on noussut ylös kuolleista.
1234567---tai, se viikunapuu oli tyhjä oksista ´´ te olette oksat´´benkku
- Anonyymi
Jumala kieltä jeesus kuvat iljetyksinä. Siikasalmen johtaja Liperissaä Jari Keronen hyväksyy ne, ja levittää niitä niin että koululaiset näkevät niitä, Turva ideana on että Jumala noita tietämättömyyden aikoja on kärsinyt, Ja Jari laskee lapsien tietämättömyyden itselleen Jumalan siunaukseksi, yksinkertainen kun on!! Ikäänkuin Jumala sallii, koska ei ole Jumala vielä tehnyt niille mitään, kuten teki Lieksan epäjumalalle Benkku
- Anonyymi
Eihän kukaan oikea taiteilija tee kuvia mistään jeesuksesta tai jumalista.
Niiden aika on ollut ja mennyt. Itse ajattelen, että esim puinen risti seinällä ei ole Jumalankuva tai muu jumala.
Se on vain tyhjä risti, joka muistuttaa, mitä Kuningas teki meidän puolestamme.
Se asia on joka askeleella ajankohtainen.
Se pitää mielen nöyränä.Olen samaa mieltä tässä asiassa. Puinen tyhjä risti ei ole tietenkään jumalankuva. Ristiä saa ja tulee käyttää - tietenkin oikein päin pystyasennossa.
- Anonyymi
Niin ei risti ole Jumalankuva. Risti on tyhjä.
1234567---
Nykyaika-lehden kannessa oli yhden pääsiäisen aikoihin Jeesus aasin selässä ratsastamassa. Tunsin heti, että siinä kuvassa tehtiin väärin. Jeesus kuvitukset taiteilijoiden tekeminä eivät anna riittävästi arvoa Vapahtajallemme. Lisäksi Hänet kuvataan pitkähiuksisena, vaikka Paavalin mukaan pitkät hiukset ovat miehelle häpeäksi.
- Anonyymi
Satuolentoja voi kuvata ihan miten mielikuvitus antaa myöten.
Jeesus oli satuolento, keksitty hahmo, joten hänestä voi tehdä vaikka petolinnun perseen näköisen hahmon tai norsun naiman torikassin, eikä se muuta mitään.
Tässä yksi versio:
https://uskotoivorakkaus.fi/wp-content/uploads/2016/12/mustajeesus.jpeg
Tämä on taiteilijan näkemys Jeesuksesta.
Kuinka monen kodin seinää mahtaa tämäkin koristaa?
- Anonyymi
Salaliittoja suoltavaa oppia.
- Anonyymi
Jos tahdot päästä elämään sisälle , pidä 10 käskyä, ei pelkästään sapatti käsky!! Benkku
- Anonyymi
Jos haluat päästä elämään sisälle, ota pesäero kaikista uskonnoista ja elä elämääsi vapaana ja mahdollisimman kaukana ahneista kirkonmiehistä.
- Anonyymi
Jumalan kuvat tulee polttaa.
- Anonyymi
Ei niiden Jumalkuvien polttaminen lopeta Jumalan kuvien tekemistä.
Jumalan kuvien tekijät tulee kivittää ja polttaa niin, ettei heistä jää juurta eikä oksaa.
Kaikki Jeesuksesta patsaita sekä maalauksia ym. Jeesuksen kuvia tekevät tulee kivittää ja heidän ruumiinsa tuhkata ja tuhka sirotella ihmisten tallattavaksi.
- Anonyymi
Kuvan tekeminen aineettomasta on tietenkin vain ääretöntä typeryyttä.
Mutta jos on sellaiseen taipumusta, niin siitä vaan!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Theermannilla kulkee!
Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän1347920- 595902
Esivaihdevuodet, menopaussi
https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa813322Tänään taas tuli pari-kolme juttua
Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän73013Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101698Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2101660Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?
Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?3361398Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle
Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai3351192Olen jälleen pahoillani
Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell931189Oot vaan niin hellä
Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä321101