"Huostaanotettuna ikävöin kotiin, jonne en kuitenkaan voi mennä.

Varmaan useimmille teistä nämä huostaanottoasiat ovat aivan tuntemattomia, vain lehdistä olette viime aikoina saattaneet lukea, miten "hyvin" asiat meillä ovat. Yksi esimerkki median voimasta...ihmiset uskovat lehtijuttuihin, jos heillä ei ole omakohtaista kokemusta kyseisistä asioista.
Totuus on toisenlainen, sosiaalitoimi ja huostaanottoasiat ovat aika kaaoksessa, monesti ammattiinsa täysin soveltumaton on päättämässä asioista. Kotisijoituksia ihannoidaan, muttei niitä ole juuri lainkaan, ja lapselle tai nuorelle juuri sitä sopivaa, laitoskierre alkaa, ja myös nuorten yhä pahenevat vaikeudet.Aletaan etsiä sitä hyvää oloa, jos mistä, ja ne ovat päihteet.

No kannanottojani en tähän kirjoitakaan, on ollut vain tarkoitus vastata Hesarissa viime talvena kirjoittaneen nuoren hätähuutoon, mutten ole vielä saanut aikaseksi. Ei sitä noin vain huitaista, perehdyttävä on ensin asiaan kunnolla.
Siteeraan tähän tämän nuoren kirjoitusta, huomaatte edes pikkuisen, etteivät asiat ole sitä, miltä ne näyttävät sosiaalitoimen informoinneissa.

" Usein ajatellaan, että lapsi, joka asuu laitoksessa, on huligaani, kapinallinen tai muuten vain hankala persoona, mutta tämä ei pidä paikkaansa.
Itsetuhoisuus, masennus, päihteet, ovat usean nuoren ja aikuisenkin ongelma. Mutta miksi nuorten kohdalla puututaan asiaan monesti liioitellusti.
Lapsi tai nuori joutuu lähtemään pois kotoa, lähtemään pois kaikesta, ja hänet suljetaan ympärillä olevasta maailmasta. Mielestäni se on väärin.

Miksi lapsi tai nuori huostaanotetaan? Kotona on huonot oltavat, koulu ei suju, nuori alkaa polttaa, sitten juoda. Saadakseen hyvää oloa. Nyt en edes muista, miltä tuntuu olla vapaa ja elää ilman, että tarvitsee pelätä ja koko ajan seisoa varpaillaan ankarien rangaistusten suhteen. Laitoksissa säännöt ovat kovat, kenties kovemmat kuin vankilassa. Kotiinkaan ei voi mennä, pois pääsee vasta kun on tyttänyt 18. Lasta ja nuorta rangaistaan ja syylistetään syyttä, ei ihme, että vihdoin heistä tulee katkeria, oman arvon tunne häviää, ja tulemme kapinallisiksi ja haistatamme koko maailmalle. Vain siksi, että joku edes ymmärtäisi, miltä meistä tuntuu. Nyt ymmärrän, että ketään ei saa tuomita, ennen kuin tietää totuuden tai edes yrittää ymmärtää huostaanotettuja.

Huostaanoton purkaminen on vaikeaa. Nyt minulla on takana kaksi ja puoli vuotta laitoselämää, miten sopeudun täysi-ikäisenä uuteen maailmaan. Pystynkö enää mihinkän. Nyt hoidan kouluni ja teen kaiken, mitä käsketään.

Sosiaalitoimiston väki, päättäjät, eivät edes tunne huostaanotettuja, eivät sitä, miksi ollaan jouduttu laioksiin. He näkevät minuakin kaksi kertaa vuodessa ja päättävät kaitoksessa olemisesta. Mielestäni se on ihan liian harvoin. He eivät näe meidän kasvuamme hyvään tai pahaan.

Suurin osa ihmisistä ajattelee toisin eikä edes tiedä näistä asioista. Mutta tämä on nyt minun elämäni, ja toivon, että joku edes joskus ajattelisi samoin kuin minä."

Siinäpä sitä oli, jätin tietysti pois kirjoituksesta osan, tulihan tämäkin jo näin pitkäksi. Ryhdynpä tänään toimeen ja yritän saada vastauskirjeen Hesariin, vaikka tästä onkin kulunut jo erinäiset kuukaudet.

9

147

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • P.S. Tänäänhän on lastenoikeuksien päivä.

    • Ramoona*

      Tänään on lapsen oikeuksien päivä, kuten jokaisena muunakin vuoden päivänä. Unicefin tämän vuoden teema on "Kuritus ei kasvata". Tutkimuksen ja terveen tunteen ja järjen pohjaltakin tietää, että agressiivinen ja vihamielinen kohtelu synnyttää kohteessaan agressiota ja pelkoa, varmaan myös ylikiltteyttä ja korostunutta miellyttämisenhalua. Lapsi vahingoittuu myös vanhempiensa välisestä väkivallasta, siitäkin on tutkimustietoa ja senkin jokainen tajuaa muutenkin. Ruotsissa on korvausjärjestelmä tällaisille väkivallan uhreille.

      "Joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee" sanalaskun alkuosassa on se viisaus, että rajoja tarvitaan. Kunniatta kuoleminen menköön riimien piikkiin, niin kammottava ajatus se on tässä yhteudessä. Kuri ja kuritus on eri asia, itsekuriin kasvaminen tärkeä ensin kasvattajalle. "Joka vitsaa säästää, se lastaan vihaa" - näinhän piiskaamista puolustettiin. Nykyisin suojellaan lapsia pettymyksiltä, on helpompi antaa periksi kuin pitää kiinni annetuista rajoista. Laatuajan antamisella puolustellaan liikaa poissaoloa lapsen elämästä. Kaikilla ei riitä kärsivällisyyttä selvitellä puhumalla ristiriitatilanteita. Pienten lasten kanssa selvitään itkupotkuraivareilla, isot löytävät muualta lohduketta , päihteitä saa yllättävän helposti. Vanhempienkin juominen on tullut yhä avoimemmaksi ja jokapäiväisemmäksi, myös äitien. Kaksinaismoraali on sinänsä vastenmielistä, mutta pienten lasten ei pitäisi nähdä juopuneita, heidän silmissään oudoiksi muuttuneita vanhempiaan.

      Eiköhän meidän sukupolven useimmissa kodeissa ollut koivurisu oven päällä, se vaikutti jo ennaltaehkäisevästi. Ja jos ei sana kuulunut tai tehonnut, saatiin ripirapia pitkin kinttuja. Anteeksipyyntö ja sovinto kuului asiaan, eikä sitä enää muisteltu. Eri asia oli nöyryyttävä ja kipua tuottava lyöminen.

      Kun lastensuojelun äärimmäinen keino huostaanotto tapahtuu, on kuljettu jo pitkä ja raskas tie. Viranomaisten keskinäistä tiedottamista ja yhteistyötä moititaan, perheen pompottelua viranomaiselta toiselle myös. Olen lukenut uutisia, että murrosikäisten vanhemmat suostuvat entistä herkemmin laitossijoitukseen, kun uusioliitosta syntyy uusia lapsia. Laitos on laitos, vaikea kuvitella jo vaikeasti häiriintyneiden nuorten hyviä hoidon malleja. Kotia se ei korvaa, mutta takaako se yleiset lapsen oikeudet terveyteen, koulutukseen, turvaan ja tasa-arvoon ? Jos saa peruskoulun käytyä ja pääsee irti päihteistä, saa ammattimaista terveydenhoitoa myös psyykkisellä puolella, sekin vie nuoren elämää parempaan suuntaan. Toivoa voi, että lapset voivat silti tavata vanhempiaan ja paikkailla suhteitaan. Ehkä pienemmässä sijaiskodissa on turvallinen isä- ja äitihahmo. Mutta tasa-arvo ei toteudu, sen todistaa jo se, että nuori on sijoitettu laitokseen.
      Pahalta tuntuu, jos sijoitetun ääntä ei kuulla eikä olla kiinnostuneita hänen kehityksestään, ollaan vain helpottuneita, kun hankala tapaus on saatu pois käsistä.

      Taannoin oli kampanja, jossa hylätyn näköisiin lastenvaunuihin oli sijoitettu itkukone, testattiin, moniko menee hätiin. Kampanjan nimi oli "Ole hetken äiti", ja äidillisyyttä perättiin myös isiltä.

      • koululaiskuri

        Muistatte varmaan tämän, Koululaiskuri tarvitsee koululaiskuria ?
        Tuo on hyvä pointti, vanhemmille ITSEkuria .Lapseen pitää sitoutua 18 vuodeksi jo lain mukaan. Eipä ennen tullut sosiaalitäti apuun, nyt sitä apua vastaan hyökkäillään.


    • nousu-vesi

      Nuorissakin on päihteiden käyttäjiä, ja kaljaa hakevat nuorille sen ikäiset kaverit jotka saavat kaupasta ostaa sekä tupakkaa että kaljaa.
      Tässä lähellä on puisto ja sen yhteydessä pienemmille tarkoitettu leikkipuisto, äidit ovat monesti joutuneet soittamaan virkavaltaa apuun kun se on viikonloppuisin ulkoravintola, ja jäljet sen mukaiset.

      Tuosta itkevästä lapsesta vaunuissa, olen pari kertaa mennyt tyynnyttämään itkevää lasta, peiton päällä on lappu ..älä koske minuun..., se on aivan järkevää kieltää lapsen koskettelu, mutta heijata voi rauhallisesti.

      Ei ole ihme jos maailma menee aivan sekaisin, kun jo TVssä näkee asiaohjelmia häirittävän, herääkin kysymys onko jo lapsesta tuo kiusanteko kasvatettu?

      Vanhemmat kuriin ja lapselle oikeutta.

    • lehden luin

      Tämän päivän Hesarissa on taas tilastoja siitä, miten moni sosiaalityöntekijöistä, erityisopettajista, luokanopettajista ja lähihoitajista on kokenut väkivaltaa. Alkaa olla jo neljäsosa, joten eipä ihme ettei pätevää väkeä löydy niihin tehtäviin. Sen lisäksi saa koko ajan sanallista häirintää ja solvausta, eipä ole puhtaita pulmusia nämä asiakkaatkaan.Laitos sijoitus on yhteiskunnalle hyvin kallis, ei siihen kevyesti mennä, kyllä on kaikki keinot auttamiseen käytetty. Lasten vanhemmat vastuuseen, ei sitä saa yhteiskunnan niskoille sysätä !
      Nyt menee aikuisten oma huvittelun halu kaiken edelle, lapset saa tarhaan vaikka kumpikaan vanhemmista ei ole töissä eikä ole niitä hakemassakaan.

    • Hei! Muistuu lapsuudestani,kun olin se orpo tyttönen..Asuin mummoni ja tätini luona.. Lastenhuoltovirastosta kävi ,sellainen "Harsohattuinen " nainen..
      . Pelkäsin häntä..oli epäoikeudenmukainen ja arvosteli minua joka asiasta..
      Koulussa,opettajani,oli käynyt Lastensuojeluvirastossa sanomassa,että on havainnut minua lyötävän.. "Harsohattuinen" tuli kyselemään,että mikä täällä on hätänä ja pahensi vaan tilannetta.. ..Joka syntymäpäivänä sain kuulla,montako vuotta heidän elatusvelvollisuutensa kestää vielä..Tuli 16 vuotispäiväni ja minut heitettiin ulos.. No,menin kuitenkin sinne Lastensuojeluvirastoon ja kyselin: Onko jotain nukkumapaikkaa.. Osoittivat minulle Seurakuntien ylläpitämän Nuorisokodin.. Asuin siellä,kunnes löysin alivuokralasiasunnon.. Tein kaikenlaisia periaatepäätöksiä..Ketään ihmistä en kohtele siten,miten minua kohdeltiin lapsena.. Olen sitä noudattanut ,koko ikäni.
      Tämmöinen,omakohtainen kokemus.. On myös nuoresta itsestään kiinni,mitä tekee.. Itsehän vastaa tekemisistään.. Mukavaa päivää ja ILOA! t.Irkku

      • Irkku, kiitos kertomuksestasi. Olet kaikesta menneisyyden vaikeuksistasi huolimatta kasvanut hienoksi persoonaksi eikä katkeruutta kirjoituksistasi havaitse. Toivon kaikkea hyvää elämääsi!


    • ullamirjami****

      Voi Irkku --olet saanut kokea lapsena vääryyttä.
      Kuinka rohkea on sinusta tullut .
      Elämä on antanut sinulle "hyvän sydämmen" .

      Usein olen huomannut että kaikki nuoret jotka eivät sopeudu normaaliin elämään ovat kohdeltu kotona huonosti .
      Se ei pidä paikkaansa.
      Sinua se on vaan vahvistanut , hyvää itsetuntoa todistaa sekin , että kerrot näistä , ja se voi auttaakin , kun voi puhua.

    • susmorsian ek.

      Sen verran vaan mainitsen, että uskomattoman kallista onkin sijoitushoito...no sijoitetun lapsilisä menee kyllä automaattisesti kustannuksiin. Alalla onkin kaikenlaista yrittäjää, onko siitäkin tullut rahanansaitsemisbisnes...siitä muistaakseni mainttiin juuri viikonlopun Aamulehdessä.
      Tiedän todella paljon näistä asioista, olen käynytkin melkein kaikissa sijoituslaitoksissa, kuten Sippolan koulukoti, Hämeenkyrön kasvatuslaitos, jossa "muskelimiesvartijat" mm. käärivät 12-vuotiaan ison maton sisään aamuisesta rikkeestä myöhästyä viisi minuuttia huoneesta poistumisessa, samoin eristystä, ulkonakäyntikieltoja jne. Oulussa on myös Merimajakka päihdenuorille.

      Monissa laitoksissa ei tunneta edes syytä, miksi lapsi tai nuori on laitokseen joutunut. Urjalassa oli lastenkoti, joka sitten suljettiin, kun todettiin, ettei siellä ollut ainuttakaan ammatti-ihmistä, se oli rahankeruubisnes. Keittiöhenkilökunta oli sitä asiantuntevaa hoitohenkilöstöä, jossa näpsäistiin sormille, jos lapsi, vaikkapa 11-vuotias olisi halunnut välipalaa ottaa.

      Turha on minnekään ylempiin instansseihin hoitovirheistä valitusta tehdä. Jos eduskunnan oikeusasiamiehelle tekee, se saattaa kestää vuosikausia.
      Niin, ette ihmettele enää varmaan, kun olen tätäkin asiaa palstallakin esille ottanut, ja arvannette, että turhautuminen ja pettymys on suuri, kun ei asioille mitään mahda. Ei perheille eikä sijoituspaikoille.
      Ainut lohtu on, että näistä asioista on nyt alettu vihdoin julkisesti puhua....itsekin kolmen kansanedustajan kanssa puhunut. Siellä kyllä sanotaan vain, etteivät he mahda asioille mitään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      320
      7334
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      58
      2214
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      33
      1621
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1469
    5. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      114
      1176
    6. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      72
      1135
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      335
      1036
    8. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      50
      905
    9. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      15
      893
    10. Miksei persut järjesteä koskaan miekkareita tai kulkueita?

      Pelkäävätkö saavansa pataansa, ja sen vuoksi vain öyhöttävät netissä? Ei öyhöttämisellä muuteta maailmaa. Pitää olla ak
      Maailman menoa
      274
      797
    Aihe