Pari kertaa aiemminkin olen pyytänyt, että voisikohan ne kirkonmenot mitenkään järjestää ilman niitä kammottavia virsiä? Joulun alla ihmiset oikein riehaantuvat, ja käydään yhdessä laulamassa virsiä, ja meno senkun vaan kiihtyy Jouluaattona ja Jouluna.
Itse pidän kyllä Joulun sanomasta, mutta kun en kestä niitä virsiä ja joululauluja. Pakko varmaan jähteä johonkin, jossa ei tarvitse kuunnella niitä.
Ei virsiä -kiitos!
6
<50
Vastaukset
- öw
Meitä on joka junaan. Joitakin myös asemille jäämässä.
- wuppertal
Minä rakastn virsiä ja muutakin hyvää musiikkia.
Älkää vain viekö virsiä messusta! Hei!
Tämä varmasti jakaa ihmisten mielipiteet; monet pitävät juuri virsistä ja ovat erityisen ilahtuneita siitä, että joulun aikana saa laulaa myös että kauneimpia joululauluja. Oma kokemukseni on se, että erilaiset yhteislaulutilaisuudet ovat hyvin suosittuja. Toki on tärkeää, että laulamisen tempo on hyvä ja kiva olisi, jos ei menisi liian korkealta!
Laulu on yhteisöllistä, se yhdistää ihmisiä! Laulamalla voi osallistua. Laulaa voi suurista tunteista, joista on vaikea puhua. Laulut ja myös virret kertovat asioista, joista ei aina ole helppo arjessa puhua.
Virsistä ei tarvitse kaikkien pitää – meillä on oikeus omiin mielipiteisiin. Mutta tämän toiveen luettuani minä jään ajattelemaan, kuulutko niihin, joita on lapsena pakotettu opettelemaan virsiä ulkoa tai pakotettu laulamaan… vai miksi virsiin yhdistyy kammottavia fiiliksiä?
Kirkko kuulolla
Päivi Aikasalo, pappi Hämeenlinnasta- mummon vika
Minäkin olen miettinyt samaa kysymystä, miksi minua ärsyttää nämä "Kauneimmat joululaulut" ja muut laulutapahtumat ja joskus messujen veisuu.
Minulla oli isoäiti, joka ei sallinut mitään muuta kuin hengellistä musiikkia kotona (asuttiin saman katon alla). Kirkossa oli pakko käydä. Pianoa oli pakko opetella soittamaan kanttorin opissa (joka selvästi inhosi sitä, että joutui opettamaan minua), isoäitini maksoi tämän lystin.
Nykyisin olen voittanut pahimman kammoni ja lauleskelen itsekseni ja olen opettanut lapsille "Maan korvessa kulkevi lapsosen tie" ja muita hengellisiä lastenvirsiä.
Kuitenkin ärsyynnyn messuissa siinä vaiheessa, kun virsikirjoja aletaan kaivaa esiin, sivuja rapistellaan ja etsitään seuraavaa virttä valmiiksi laulettavaksi. Ja se kun joulun alla ihmiset kokoontuvat kirkkoon laulamaan, vaikka muuten viis veisaavat kirkossakäymisestä.
Kuitenkin pidän virsistä. NImenomaan vanhoista.
Kai tässä jotain lapsuuden traumoja on. mummon vika kirjoitti:
Minäkin olen miettinyt samaa kysymystä, miksi minua ärsyttää nämä "Kauneimmat joululaulut" ja muut laulutapahtumat ja joskus messujen veisuu.
Minulla oli isoäiti, joka ei sallinut mitään muuta kuin hengellistä musiikkia kotona (asuttiin saman katon alla). Kirkossa oli pakko käydä. Pianoa oli pakko opetella soittamaan kanttorin opissa (joka selvästi inhosi sitä, että joutui opettamaan minua), isoäitini maksoi tämän lystin.
Nykyisin olen voittanut pahimman kammoni ja lauleskelen itsekseni ja olen opettanut lapsille "Maan korvessa kulkevi lapsosen tie" ja muita hengellisiä lastenvirsiä.
Kuitenkin ärsyynnyn messuissa siinä vaiheessa, kun virsikirjoja aletaan kaivaa esiin, sivuja rapistellaan ja etsitään seuraavaa virttä valmiiksi laulettavaksi. Ja se kun joulun alla ihmiset kokoontuvat kirkkoon laulamaan, vaikka muuten viis veisaavat kirkossakäymisestä.
Kuitenkin pidän virsistä. NImenomaan vanhoista.
Kai tässä jotain lapsuuden traumoja on.Isoäitisi oli tyypillinen ahdasmielinen uskovainen, jolle ei käynyt muiden mielipiteet tai ajatukset vaan yleiset kapeakatseiset uskovaisen mielipiteet: "kaikkien talojen väri tulee olla punainen, kun meidänkin talomme väri on" -tyyliin!
Miksi ei kaikkien tule olla ateisteja, mutta kaikkien tulee suvaita taas uskovaisten "pelastuspropagandaa".
- itse pidän virsistä
Jos ongelma on nimenomaan virret, niin ainakin isoissa kaupungeissa on (usein sunnuntai-iltaisin) vapaamuotoisempia messuja, joissa lauletaan muita hengellisiä lauluja. Sitten jos pitäisi saada messu kokonaan ilman lauluja, voi olla hankalampaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?
Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin2105917- 1691681
Vihjeitä kaivatusta
Mitkä numerot liittyy sun kaivattuun? Osa puhelinnumeroa, kengännumero tai vaikka asuinpaikan koordinaatit (😊)661507- 691048
- 98959
Mira Luoti, Vain Elämää
kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?6897Lieksa missä syy?
Kun viranhaltijat irtisanoutuu tehtävistä? Museonjohtaja irtisanoutunut. Sivistysjohtaja lähtökuopissa ja Lieksan Kiinte124857Martina Jeopardyssa
Telkusta tulee mainos ohjelmasta, missä vilahtaa Martina. Ai vitsi odotan sitä jaksoa, missä Martina on. Pääsee taas näy195828En olisi uskonut et
Suhun tutustuminen toisi elämään näin synkän varjon. Surullista kun luulee löytävänsä rakkautta ja saa vain pahaa.66779- 98773