Paniikkihäiriö/Ahdistuneisuushäiriö

Mies

Moi. Olen 22v 60kg mies ja olen kärsinyt nyt 6v sydän oireista minulta on otettu sydänfilmin,verikokeet,ja verenpaine ja ne oli kaikki ok paitsi pulssi kokoajan hieman korkea eli lepopulssi 75-85 tulee välillä ihan huono olo varmaa just siitä ku pulssi niin korkea ja tuntee joka sydämen lyönnin kurkussa,rinnalla,käsissä ihan kuin olisi juonnut 10 kuppia kahvia inhottavaa ku oireet on päällä 24/7 :( muljahteluja ja pistelyä tulee päivittäin aina välillä muttta ei kuulemma vaarallista. En juo kahvia tai energia juomia ollenkaan koska silloin tulee ihan hirvee tykytys päälle ja jatkuu monta tuntia tupakoin ehkä puol askia päivässä eli 10. En tiedä mitä mun pitäisi tehdä ku välillä tuntuu et ei jaksa tätä ku aamusta iltaan tuntee joka sydän lyönnin niin inhottavan voimakkaasti et rupee ihan ahistaa. Lääkityksenä minulla on Escitalopram Actavis 20mg Emconcor 2.5mg 3 kertaa päivässä eli beetasalpaaja. KERTOKAA MIKÄ LÄÄKITYS JA OIREET MUILLA ON JA AUTTAAKO?? kiitos :)

13

2262

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • BNZ

      Jonkin luokan ahdistuneisuushäiriöstähän tässä vaikuttaisi olevan kyse. Nimenomaan tuon jatkuvan sydämen lyöntien kuuntelun ja tarkistuksen takia. Viitteitä jopa paniikkihäiriöstä, jos menee lamauttavien kohtausten tasolle. Hyvä, että olet jättänyt kofeiinin pois yhtälöstä, koska se saattaa lisätä ahdistusta, nopeuttaessaan aineenvaihduntaa. Tässäkin tapauksessa lääkäri on päättänyt hoitaa potilasta mieluummin beetasalpaajilla, kuin tarvittaessa otettavalla bentsolla. Esim. Alprox, Opamox, Diapam, Risolid tai jopa pieni määrä Tenoxia päiväkäytössä voisi olla parempi, mutta vain lyhyen aikaa ja pienissä määrin, tai tosiaan vain tarvittaessa. Tarkoitus ei ole, että jäisit lääkkeeseen koukkuun, vaan saisit siitä väliaikaisen avun, kunnes saat asianmukaista apua tilanteeseesi ja selvitettyä mistä oireet johtuvat. Bentsot eivät paranna sairautta, ne antavat vain hetkellisen avun. Älä lääkitse itseäsi ilman lääkärin lupaa ja valvontaa!!!

      Beetasalpaajat saattavat laskea huomaamatta verenpainetta ja sykettä jopa hieman liikaakin, tosin annostuksesi on kyllä melko pieni. Oma lepopulssini on korkeampi kuin omasi (jopa yli 90), silloin kun poltan tupakkaa säännöllisesti (pari päivää ollut lakossa taas, ja pidän lakkoa aina kun voin). Johtuu lähinnä huonosta kunnosta ja tiedostan sen. Minulla noihin tykytyksiin auttaa usein bentso, vaikka ei pulssia laskisikaan, niin vähentää ainakin ahdistusta.

      Pulssi voi olla korkea sitalopraamin vaikutuksestakin. Se voi olla sivuvaikutus. Oma lepopulssini nousee neuroleptien takia yli sadan aina joksikin aikaa, mutta siihenkin tavallaan tottuu, vaikka se hieman haittaakin oloa. SSRI-lääkitys vaikuttaa vatsan toimintaan jne... Syitä omiin oireisiisi voi olla monia, ehkä kuitenkin oma ahdistuksesi on kuitenkin se pääoire. Suosittelen marssimaan lääkärin pakeille ja keskustelemaan sekä lääkityksestä että mahdollisesta terapiasta. Ei kannata jättää asiaa hautomaan, siitä ei ole mitään apua, sillä tavoin oireet saattavat vain pahentua ajan mittaan. Käy ihmeessä lääkärin juttusilla ja laita asiat kulkemaan oikeilla raiteilla. Oikein paljon tsemiä ja voimia! :O)

      • Mies

        Joo eli 6v sitten minulle todettiin just Paniikkihäiriö ja Ahdistuneisuushäiriö koska mitään vikaa lääkäri ei löytänyt kun nyt jotenkin tutki asiaa Tk asemal.. En tarkista tai kuuntelee sydäntä itse vaan sydän vaa hakkaa niin voimakkaasti kokoajan 24/7 et tulee ihan huono olla jos esim makaa sohvalla ja katsoo telkkaria ku koko kroppa hyppii pulssin tahtiin :( Minulla oli just Diapam 5mg silloin 4-5v sitten kun nää oireet alko yhtäkkiä ja Diapam auttoi joo mut jouduin ottaa 2-3 tabl päivässä ja söin yli 6kk sitä ja sitten lopetin ne pikkuhiljaan koska olin jo koukussa niihin ja piti nostaa annostusta kokoajan. Nyt en ole syönyt Diapamia 3 vuoteen. Ku itse olen vaan semmonen et en oikeen usko tohon Paniikkihäiriöön/ahdistuneisuushäiriö tai ainakaan että minulla on ne,enemmän uskon siihen et minulla ois joku sydänvika tai muu vika mikä aiheuttaa nämä oireet..


    • ex

      meeppä pätevälle sydänlääkärille
      yksityispuolella yleensä parhaat
      tk .ssa tuskin saat apua
      oisko veri hiuhan sakeaa

      ihan ekax lopeta polttaminen se vaa pahentaa tilannetta

    • Seagali

      Minulla samoja oireita,sydämenlyönnit tuntuu rinnassa voimakkaasti koko ajan ja ei pelkästään tunnu vaan myös kroppakin hytkyy ihan tahdissa,silti pidetään luulotautisena kun paljon testejä tehty eikä mitään fyysistä löydy..Todella lamauttaa ainakin omaa elää täysin..Olen 24v mies.Mielialalääkkeet ja beetasalpaajat kokeiltu,ei vaikutusta.

      • Serotoniinionhyväjuttu

        Ssri lääkkeet on oikeasti hyviä. Serotoniini on tärkein sydämen sykettä säätelevä välittäjäaine. Mulla sydän sykki hulluna koko ajan kuukausia. Oli kaikkia vaivoja rajuja ja lääkärissä rampattiin. Todettiin Ahdistus ja paniikkihäiriö joihin en uskonut.. siis ihan seisomaan noustessa syke 130.. makuulle helposti 100.. betasalpaajat käytössä propria 120 mg vrk. Mikä on ison iso annos! Joskus flunssassa meni 160 mg. Rauhoittavaa myös. Sitten Ssri escitalopram 5 mg ensin 6kk. Alussa oireet pahentui koko ajan paniikkikohtaus ns ylimitoitettuna päällä noin 2vko. Pari kertaa luulin sohvalla maatessa että sydän takoo ulos rinnasta ja se oli hirveää.. luulin että tulee lähtö ja soitin miehen kotiin. Sitten nosto 10 mg. Samalla betasalpaajat tarve väheni ylläryksekseni 120mg -》40 mg. Nosto 15 mg ja betasalpaaja väheni 40mg -》20mg. Ja olo paranee koko ajan. Nyt suunnitteilla nosto 20 mg. Ja uskon nyt että kaikki todella fyysiset vaivat ovat psyykkisiä kun mitää ei löytynyt. Olo helpottuu sydän ym oireiden myötä koko ajan. :) vielä sairaslomalla mutta ehkä vuoden päästä voisin olla jo kunnossa. Toivoa on.


    • Mies

      Okey. Eli vähän sama juttu..lääkäri vaan sanoi et minulla on Paniikkihäiriö ja Ahdistuneisuushäiriö kun ei mitään vikaa löytynyt ja nää oireet alkoi ihan yht äkkiä 6v sitten kesällä. Mitäs lääkäri on sanonut sinulle?? Mikä lääkitys ja miten ja milloin sun oireet alkoi ?? :)

    • Seagali

      No minulla näitä oireita ollut noin 4-5vuotta,minullakin alkoi yhtäkkiä erään yön jälkeen nämä oireet,kun sain silloin yöllä paniikkikohtauksen,aamulla oli pieni painon tunne rinnalla, ja sen jälkeen tullut sitten muita oireita pikkuhiljaa lisää,mutta en vain jaksa uskoa että nämä nykyiset oireet olisivat siitä yhdestä ainoasta paniikkikohtauksesta johtuvia :/ Kohtauksia en ole muutoin saanut,nämä vain ovat päällä koko ajan,varsinkin tuo sydämen voimakaslyöntisyys,myös hengitys raskaanpuoleista ja sitä painon tunnetta rinnalla..

      No minulle on sanottu että jokin ahdistuneisuushäiriö kun ei fyysistäkään vikaa löydy..Kokeiltu monia eri lääkityksiä mm.efexor,seronil,lyrica ja nyt cipralex,sitten on rivatril 0.5mg.

      • pirkkaliisa

        Voisko olla jonkunlainen nikamalukko...olen lukenut että nikama/fasettilukko selässä voi tehdä häiriötä sydämeen....kysykää asiantuntijalta...siis sen jälkeen kun varmaksi on todettu ettei ole sydänperäistä.Eli esim jäsenkorjaaja voisi tietää asiasta sen nikamalukon suhteen.
        Tsekatkaa myös ympäristö,minulla ainakin tietyt ruoka-aineet saa joskus sydämen lyömään nopeammin esim jokin tosi e-koodattu leipä.Joskus olen saanut tykytystä myös tietokoneen äärellä.Nämä ovat vain siis arvauksia mutta kannattaa tutkia vähän,voi olla pienestä kiinni.


      • Serotoniinionhyväjuttu

        Samoja oireita mulla ja vielä pahempia. En uskonut psyykkisesti. Mutta kyllä oli. Lue mun toinen kommentti nimimerkillä serotoniinionhyväjuttu. Tsemppiä!


    • Mies

      Okey vähän sama ku mulla et sen yhden kohtauksen jälkeen on niiku kokoajan pääl semmonen voimakas sydänlyöntisyys mkä on todella inhottavaa ja muljahteluja tulee silloin tällöin mutta ei kuulema oo vaarallista.. Mutta kai se on sitten mahdollista et nämä oireet johtuvat Paniikkihäiriö/Ahdistuneisuushäiriöstä kun ei muuta vikaa löydä vaikka itse en yhtään usko siihen :/ Mikä lääkitys sulla nyt sitten on käytös vai onko ollenkaan?? Ite söin silloin vuosia sitten Diapam 5mg 2-3 tabl päiväs ja silloin kun sitä söin niin oireet katosivat melkeen kokonaan mutta niihin jää helposti koukkuun ja annostusta joutuu nostaa kokoajan ja silloin söin sitä melkein vuoden :( En ole syönnyt nyt 3v niitä ollenkaan just sentakia..

    • Seagali

      Itsekin olen lukenut että erilaiset kehon lukkotilat voi aiheuttaa tämänlaisia oireita myös,joten pätevällä osteopaatilla olen käynyt jonka luona aina pieniä lukkoja aukaistu,mutta ei vain näihin oireisiin ole valitettavasti ollut mitään apua :/ no minulla on cipralex 10mg oikeastaan jatkuvana vain käytössä,kyllähän se hieman ehkä mielialaa nosti mutta ei näihin fyysisiin vaivoihin apua jota en kyllä odottanutkaan.Rivatril ollut jotain 4vuotta käytössä tuolla annoksella ja otan silloin tällöin,ehkä hieman vähäksi aikaa pientä apua mutta ei missään nimessä paljoa.Myös xanor depottia olen nyt kokeillut,0.5mg annoksella ei mitään,1mg annoksella hieman vaikutusta.Ilmoittelehan tänne jos jotain apua tai tietoa saat noista sydänoireista esim.

    • pirkkaliisa

      Unohdin kertoa että kun itselläni alkoi 3 v sitten voimakkaan stressin seurauksena paniikki-oireet niin siihen kuului myös sydämentykytys ja muljahtelut.
      Sydän-oireet ilmeni useimmiten siten että kun menin illalla nukkumaan niin hetken kuluttua alkoi sydän hakkaamaan tosi nopeasti ja oli pakko nousta ylös.Se meni aika nopeasti kyllä ohi kun söin jotain.Sitten otin magnesium-kuurin ja ainakin tämä loppui.Saan enään harvoin sydänoireita paniikissa,pulssikin on mulla aika matala koska liikun aika paljon.Eli huono kunto nostaa lepopulssia,magnesiuminpuute vaikuttaa sydänlihaksen toimintaan.Tämä voi olla yksi kokeilemisen arvoinen juttu.
      Korostan vielä että en ole lääkäri ja menkää ihmeessä lisätutkimuksiin jos ei ala rauhoittua.Stressi on kyllä sydämelle paha vaikka siinä ei suoranaista vikaa olisikaan,eli arjen stressimomentit mahdollisimman alas,rentoutumista,säännöllisyyttä elämään.
      Tätä opettelen itse kantapään kautta.

      • Mies

        Okey :) No olen kokeillut syödä magnesiumia ja muita vitamiinei ja liikuntaa mut ei ole auttanut pirteempi olo tulee joo mut ei muuta.. akupunktiol olen käynyt muutaman kerran eikä siitäkään mitään apua ole. Pari viikkoo sitten kävin Psykiatril vai mikä lie ja hänen mielestä minulla voisi olla Paniikkihäiriö ja ahdistushäiriö ja antoi uuden ajan Tammikuus mutta kun en itse usko tollaseen että nämä oireet johtuvat niistä. Ei ole kiva tällanen jatkuva huono olo :(


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      48
      3461
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2531
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      125
      1880
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1673
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1127
    6. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      46
      1042
    7. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      171
      1003
    8. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      77
      911
    9. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      906
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      844
    Aihe