Perussairautena on siis Epilepsia partialis generalisata (paikallisalkuinen, oikea frontaalilohko)
-jatkuvat näköhäiriöt touko-kesäkuusta alkaen(sahalaita,pisteet,viivat, varjot)
-kuulon menetys syyskuusta alkaen ollut n.3-4krt(tuntuu kuin korva menisi lukkoon)
-puutumiset/pistelyt jaloissa, käsissä ja kasvoissa
-muistiongelmat (asiassa kuin asiassa)
-en tunne hallitsevani enää puhumista (saatan sanoa täysin toisen sanan kuin mitä olin ajatellut)
-aamulla oksettaa
-väsymys (tuntuu kuin ois juossut maratonin)
-toinen silmä tuntuu kuivalta
plääh.. en jaksa luetella näitä enempää. en vain tunne olevani enää kunnossa. odottelen aikaa pään kuvauksiin, mutta sekin tuntuu turhalta. en vain kehtaa valittaa olostani läheisilleni, joten purkaan tämän tänne.
Kellään muulla näitä oireita?!
17
2134
Vastaukset
- 10 + 2
Mulla ei vastaavaa ole, mutta sun oireista tulee ensimmäisenä mieleen lääkkeiden sivuvaikutukset. Mikä lääke sinulla on käytössä? Voit esim. katsoa omien lääkkeiden tiedoista ne sivuvaikutukset ja verrata niitä noihin kuvaamiisi oireisiin. Joka tapauksessa kannattaa ottaa asia esille neurologin kanssa. Jos jotain apua siihen saisi.
Jaksamista sinulle! :)- 5+1
Keppraa & Lamictalia syön tällä hetkellä. Lähes kaikki oireet näyttivät löytyvän tuolta lääkeinfon listasta! Ainoastaan näihin kuulon menetyksiin en löytänyt vastausta edes näista kilometrin pituisista oirelistoista.
"maksan toiminnan muutokset, jotka näkyvät verikokeissa tai maksan toiminnan pettäminen
• muutoksia, joita voidaan nähdä verikokeissa, mm. punaisten verisolujen määrän lasku (anemia), veren valkosolujen määrän lasku (leukopenia, neutropenia, agranulosytoosi), verihiutaleiden määrän lasku (trombosytopenia), kaikkien näiden solulajien määrän lasku (pansytopenia) ja luuytimen häiriö, jota kutsutaan aplastiseksi anemiaksi
• vakava veren hyytymisen häiriö, joka voi aiheuttaa odottamattomia verenvuotoja tai mustelmia"
http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=300&i=GLAXOSMITHKLINE_LAMICTAL
Aiheesta poiketen, miten hitossa on mahdollista ettei mun veriarvoja seurata, vaikka syön näitä myrkkyjä maksimiannoksella? Joskus olen tainnut kysyäkin sitä neurolta, mutta vastaukseksi sain aika tyhjentävän: "nämä ovat turvallisia lääkkeitä, eivätkä siksi vaadi verikoe seurantaa".
Silloin kun vielä olin lastenlinnan potilaana, veriarvojani seurattiin jatkuvasti. On se 18-vuotta sitten kummallinen ikä, kun kaikki loppuu kuin seinään. - Vaikea sanoa ...
5+1 kirjoitti:
Keppraa & Lamictalia syön tällä hetkellä. Lähes kaikki oireet näyttivät löytyvän tuolta lääkeinfon listasta! Ainoastaan näihin kuulon menetyksiin en löytänyt vastausta edes näista kilometrin pituisista oirelistoista.
"maksan toiminnan muutokset, jotka näkyvät verikokeissa tai maksan toiminnan pettäminen
• muutoksia, joita voidaan nähdä verikokeissa, mm. punaisten verisolujen määrän lasku (anemia), veren valkosolujen määrän lasku (leukopenia, neutropenia, agranulosytoosi), verihiutaleiden määrän lasku (trombosytopenia), kaikkien näiden solulajien määrän lasku (pansytopenia) ja luuytimen häiriö, jota kutsutaan aplastiseksi anemiaksi
• vakava veren hyytymisen häiriö, joka voi aiheuttaa odottamattomia verenvuotoja tai mustelmia"
Aiheesta poiketen, miten hitossa on mahdollista ettei mun veriarvoja seurata, vaikka syön näitä myrkkyjä maksimiannoksella? Joskus olen tainnut kysyäkin sitä neurolta, mutta vastaukseksi sain aika tyhjentävän: "nämä ovat turvallisia lääkkeitä, eivätkä siksi vaadi verikoe seurantaa".
Silloin kun vielä olin lastenlinnan potilaana, veriarvojani seurattiin jatkuvasti. On se 18-vuotta sitten kummallinen ikä, kun kaikki loppuu kuin seinään."miten hitossa on mahdollista ettei mun veriarvoja seurata, vaikka syön näitä myrkkyjä maksimiannoksella?"
Minullakaan ei enää seurata lääkepitoisuuksia (okskarba ja Keppra) joka kerta, vain kerran kahdessa vuodessa. Voi olla, että lääkkeet ovat riittävät turvallisia tai vaihtoehtoisesti taloudellisista syistä. En ole kysynyt. Julkisen sektorin vastaanotoilla seurattiin säännöllisesti. - eräs gaijin
5+1 kirjoitti:
Silloin kun vielä olin lastenlinnan potilaana, veriarvojani seurattiin jatkuvasti. On se 18-vuotta sitten kummallinen ikä, kun kaikki loppuu kuin seinään.Liittyen noihin verikokeisiin: Kepprassa ei muistaakseni oo mitään arvoja mitä seurata. Se ei suodatu maksan vaan munuaisten kautta eikä oo mitään lääkeainepitoisuutta. Liekö liittyy siihen, ettei sen vaikutusmekanismi ollut täysin tunnettu (ainakaan silloin kun itse sitä söin).
Mullakaan ei seurata juuri lainkaan arvoja enää, kai se on jotenkin niin, että pahimmat oireet tulisi alkuvuosina ja jos niitä ei ilmaannu niin sitten luotetaan tasaisuuteen.
Lamictalin kanssa mulle tuli noita pistely/puutumis/kutinajuttuja jalkoihin ja se jouduttiinkin lopettamaan niiden kehittyessä ihottumaksi. Kaikki muukin tuntuu varsin tutuilta sivuvaikutuksilta, jotka tosin mulla ovat vaimentuneet. Kenkkua, jos et itse pääse niistä eroon. Mulla tulee myös noita äkillisiä korvalukkoja mutta on jotenkin sellainen mielikuva, että niitä oli jo ennen sairastumista..
- reippaanateeskenlen
Mullakin tuli Kepprasta raajojen puutumista aika ajoin, mutta ei muita oireita. Neurotol Slowsta sen sijaan paino nousi, näkö huononi (lukulasit riitti), muistiongelmat oli pahoja, niin asioissa kuin sanojen muistamisessakin. Kokeilepa pelata aliasta joskus! :D
Myös väsymys on aina paha ensimmäisen kuukauden kun joku lääke on aloitettu, tai annosta nostettu. Myös hiukset ovat ohentuneet reippaasti, mutta en tiedä onko se vain ikääntymistä..
En usko että kovin paljon kohtaukset aiheuttaa sivuoireita, mitä nyt kohtauksen jälkeisenä päivänä on pää pyörällä. Muistin kanssa temppuilu on häirinnyt eniten elämää. - 5+1
Väsymys ja unohtelu - Ah, mikä kombinaatio! Tulee ihan hemmetin tyhmä olo, kun mikään ei jää mieleen lukuisista yrityksistä huolimatta. Kaiken kökön kruunaa vielä ne ihmisten turhautuneet katseet, jotka kohdistuvat minuun!
Rankan arkipäivän päätteeksi, kun muut ikäiseni tapailevat toisiaan, niin minä raahaudun viimeisillä voimillani PÄIVÄUNILLE! Kaverini ovat jatkuvasti vihaisia minulle, koska peruuttelen usein tapaamisia väsymykseni takia.
Aliaksen pelaaminen ei jostakin syystä oikein houkuttele.. Voin jo kuvitella kuinka stressaavaa se olisi. Kyllähän siinä helpostikin tovin saisi kulumaan, kun alkaisin miettimään, että miten selittää joku elämääkin helpompi sana. :)
Tästä tulikin mieleeni, että nurkan takana odottaa kasa lykättyjä ja unohdettuja tehtäviä huomiseksi! ;) - 11+14
Mullaki oli keppran aikaa käsissä inhottavaa tikustelua ja "epämääräinen tunne". Tuli kun oli liian iso annos mulle. Myös näkö huononi sillai et tuntu ku oisin ollu KOKOAJAN sumussa, ehkä hieman putkinäköäkin oli havaittavissa. Näin kyllä mutta en tarkasti. Näössä ei vikaa kun silmälääkäri teki kaikki testit-> keppran sivuoire.
Puutumiset ja silmäongelmat katos ku lääke vaihettii. Myös hirveä väsymys oli, myös hieman mielialan laskua(ei kuitenkaa siihe lääkettä).Kepprasta myös paniikkikohtauksia, ahdistusta ja miljoona muuta sivuongelmaa, lähinnä psyykkisiä.
Ja väsymys oli tosiaan semmoista mitä muut eivät voineet käsittää, koska olin/olen nuori ja kyllä nuoren pitää jaksaa! Ei puhettakaa et oisin johoki harrastukseen illalla jaksanu lähtä! - tyttelitatteli
Sinä 5 1, kaksi ensimmäistä kohtaa listallasi kuulostavat kovasti aurallisen migreenin auravaiheelta - ethän vain kärsi myös migreenistä?
Minulla on sama diagnoosi kuin sinulla, tosin sijainti on eri eli minun pesäkkeeni sijaitsee oikeassa temporaalilohkossa. Oireissa on paljon samaa kuin sinulla, mutta nuo kaksi ensimmäistä liittyvät minulla aina nimenomaan migreeniin eivätkä epilepsiaan.
Tuota aamuoksetusta olen miettinyt, että moni nainen varmaan panikoi ja luulee olevansa raskaana kun alkaa yllättäin olla ihmeellistä aamupahoinvointia vaikka ei olisi ollut miestä lähelläkään viimeiseen muutamaan viikkoon. :)
Sanojen meneminen kadoksiin on kamalaa! Yritä siinä sitten selittää kaupan tädille, että 'löytyykö teiltä sitä sellaista kun voi laittaa vaikka paahtimeen ja mitä useasti syödään aamu- tai välipalalla'... Nyt naurattaa, mutta ei naurattanut tositilanteessa...
Voimia sinulle ihminen siellä jossain.
Ai niin, tuo silmän tuntuminen kuivalta voi olla myös oire silmätulehduksesta tai ihan oikeasti kuivasta silmästä - kannattaa kysäistä tohtorin mielipide jos usein toistuu!- perunavelli
mitäs jos ei ole lääkitystä kun ei ole viellä todettu, mutta silti nuo samat oireet löytyvät kun aloittajalla? (paitsi että aamupahoinvointi saattaa kestää kellon ympäri)
- Kokeisiin
perunavelli kirjoitti:
mitäs jos ei ole lääkitystä kun ei ole viellä todettu, mutta silti nuo samat oireet löytyvät kun aloittajalla? (paitsi että aamupahoinvointi saattaa kestää kellon ympäri)
Kaiken järjen mukaan silloin pitäisi pyytää lähete kokeisiin, että saataisiin varmistettua, onko sama diagnoosi.
- 5+1
Neurologi oli sitä mieltä, että oireet johtuvat jostakin muusta syystä kuin epilepsiasta tai aurallisesta migreenistä.
Tuosta huonovointisuudesta vielä sen verran, että raskaus ei voi olla syynä siihen, koska menkkani ovat säännölliset ja viimeisimmästä rakastelusta on lähes kaksi vuotta! Uskon pahoinvoinnin johtuvan pelkästään lääkkeiden sivuvaikutuksista. - valoall.
http://www.migreeni.org/Pdf/esitteet/Basilaari-esite.pdf
On hyvin mahdollista, että aloittajalla olisi migreeni. Myös vilkkuvalo aiheuttaa silmien kuivumista. Neuvon aloittajaa pyytämään aivojen MRI:n, niin aikaa säästyy.
Omasta kokemuksesta voin sanoa, että minulle kuivien silmien selitykseksi optikolta -01 tuli valoallergia, joka googlen mukaan on ihosairaus, ei silmäsairaus. - piiu76
valoall. kirjoitti:
http://www.migreeni.org/Pdf/esitteet/Basilaari-esite.pdf
On hyvin mahdollista, että aloittajalla olisi migreeni. Myös vilkkuvalo aiheuttaa silmien kuivumista. Neuvon aloittajaa pyytämään aivojen MRI:n, niin aikaa säästyy.
Omasta kokemuksesta voin sanoa, että minulle kuivien silmien selitykseksi optikolta -01 tuli valoallergia, joka googlen mukaan on ihosairaus, ei silmäsairaus.jep jep... migreeni krooninen sellainen on täällä saatu diagnoosiksi, vaikka sellaiset normaalit auralliset migreenit tulivatkin vain kerrankuussa. Mutta kun voimattomuus, uupumus,puutuilu, velttohalvaukset, tuntohäiriöt yms. saattoivat tulla esim. infektion jälkeen ja kestää useamman viikon jopa kuukausia meni toiupuessa, niin kun ms-tautia ei löytynyt, päättivät, että kysymuksessä voisi olla kroonistunut migreeni ja aurat ikäänkuin jäävät päälle ja siksi on vaikeaa monta viikkoa.... tiedä tuota... joka tapauksessa estolääkityksenä triptyl 50mg joka auttaa ainakin saamaan unenpäästä kiinni. Kipuihin mitä on myös riesana, auttavat hieman.. päänsärky nykyään 24/7 johon buranaa syön kun karkkia... Lisänä oirekuvaan on astunut mukaan kummalliset sätkyt, joista täältä luettuani, olen hieman huolissani.. voiko olla sitten epilepsiaakin.. etenkin kun lapseni innostui ulkona pimeässä leikkimään vilkkuvlla otsalampulla, ja se aiheutti raajoihin tahdosta riippumattomia sätkyjä ja myöhemmin jo sänkyyn päästessäni sain kaksi isoa sätkyä, toinen iski selänpuolelta ja nytkäytti koko ylä kropan ylös patjasta ja toinen heilautti jalat koukkuun.. tajunta kyllä säilyi ... Epi kyllä pois suljettiin (?) sillä päänsähkökäyrällä,EEG tms. ja pää on myös MRI ll'ä katsottu tuon ms-tauti epäilyn vuoksi (3 vuotta sitten, silloin ei kyllä sätkyjäkään ollut)..
voimattomuus (jalat saattavat vain pettää alta), ja sen myötä aivosumu on jotakin aihna uskomatonta... sen tullessa tiedän, että on päästävä pian sänkyyn ettn tipahda rappusista tms.. en tiedä mitä tehdä... neuronpuolelta sanoivat, että tutkittu on, eivät voi auttaa.
..no tämä aamu aloitettiin sitten taas yllätys yllätys päänsäryllä ja iltavuoroon pitäisi vaan jaksaa... - apposka
perunavelli kirjoitti:
migreenin oireilta nuo vaikuttaa. Mulla on.
- dislike
piiu76 kirjoitti:
jep jep... migreeni krooninen sellainen on täällä saatu diagnoosiksi, vaikka sellaiset normaalit auralliset migreenit tulivatkin vain kerrankuussa. Mutta kun voimattomuus, uupumus,puutuilu, velttohalvaukset, tuntohäiriöt yms. saattoivat tulla esim. infektion jälkeen ja kestää useamman viikon jopa kuukausia meni toiupuessa, niin kun ms-tautia ei löytynyt, päättivät, että kysymuksessä voisi olla kroonistunut migreeni ja aurat ikäänkuin jäävät päälle ja siksi on vaikeaa monta viikkoa.... tiedä tuota... joka tapauksessa estolääkityksenä triptyl 50mg joka auttaa ainakin saamaan unenpäästä kiinni. Kipuihin mitä on myös riesana, auttavat hieman.. päänsärky nykyään 24/7 johon buranaa syön kun karkkia... Lisänä oirekuvaan on astunut mukaan kummalliset sätkyt, joista täältä luettuani, olen hieman huolissani.. voiko olla sitten epilepsiaakin.. etenkin kun lapseni innostui ulkona pimeässä leikkimään vilkkuvlla otsalampulla, ja se aiheutti raajoihin tahdosta riippumattomia sätkyjä ja myöhemmin jo sänkyyn päästessäni sain kaksi isoa sätkyä, toinen iski selänpuolelta ja nytkäytti koko ylä kropan ylös patjasta ja toinen heilautti jalat koukkuun.. tajunta kyllä säilyi ... Epi kyllä pois suljettiin (?) sillä päänsähkökäyrällä,EEG tms. ja pää on myös MRI ll'ä katsottu tuon ms-tauti epäilyn vuoksi (3 vuotta sitten, silloin ei kyllä sätkyjäkään ollut)..
voimattomuus (jalat saattavat vain pettää alta), ja sen myötä aivosumu on jotakin aihna uskomatonta... sen tullessa tiedän, että on päästävä pian sänkyyn ettn tipahda rappusista tms.. en tiedä mitä tehdä... neuronpuolelta sanoivat, että tutkittu on, eivät voi auttaa.
..no tämä aamu aloitettiin sitten taas yllätys yllätys päänsäryllä ja iltavuoroon pitäisi vaan jaksaa...valitettavasti epi ei aina selviä eeg:stä ja mri-kuvat voivat olla täysin normaalit. yleensä diagnoosiin vaaditaan vähintään kaksi kouristuskohtausta tai sitten mm. pienien kohtausten näkyminen eeg:ssä. ehkä sinun kohdallasi tarvitaan enemmän näyttöä mahdollisesta epistä.
oletko käynyt silmälääkärissä? joskus silmäoireet saattavat aiheuttaa migreeniä.
myös kilpirauhasen vajaatoiminta kannattaa tutkituttaa, mutta jos asia vielä mietityttää, niin suosittelen lääkäriin menoa.
toivottavasti oireisiisi löytyy jokin selitys. - piiu76
dislike kirjoitti:
valitettavasti epi ei aina selviä eeg:stä ja mri-kuvat voivat olla täysin normaalit. yleensä diagnoosiin vaaditaan vähintään kaksi kouristuskohtausta tai sitten mm. pienien kohtausten näkyminen eeg:ssä. ehkä sinun kohdallasi tarvitaan enemmän näyttöä mahdollisesta epistä.
oletko käynyt silmälääkärissä? joskus silmäoireet saattavat aiheuttaa migreeniä.
myös kilpirauhasen vajaatoiminta kannattaa tutkituttaa, mutta jos asia vielä mietityttää, niin suosittelen lääkäriin menoa.
toivottavasti oireisiisi löytyy jokin selitys.minulta jos kysyit, olen käynyt silmälääkärissä, ei vikaa silmissä sekä kilpirauhanen ja keliakia pois suljettu sekö maksa ja munaisarvot yms. perus hässäkät... tänään iski aamulla ihan kumma kohtaus, yks kaks molempien silmien päälle kulmakarvojen kohdalle iski totaalinen väsymys, lupsahtivat kulmat ja luomet puolitankoon ja painoivat miljoonan, samanaikaisesti iski jalta ihan lötköiksi, pystyssä pysyminen ihan mahdottomuus ellei käsissä olisi ollut sen verran vomia että sain kannateltua itseni lipastosta kiinni pitäen pystyssä, jalat vain notkusivat alla = spagettia.... tätä kesti noin puoli minuuttia ja lihasjäntevyys palasi.. ei mitään huonoa oloa tajunnan tason laskua tms.. mikähän kumma täm sitten oli?
- dislike
piiu76 kirjoitti:
minulta jos kysyit, olen käynyt silmälääkärissä, ei vikaa silmissä sekä kilpirauhanen ja keliakia pois suljettu sekö maksa ja munaisarvot yms. perus hässäkät... tänään iski aamulla ihan kumma kohtaus, yks kaks molempien silmien päälle kulmakarvojen kohdalle iski totaalinen väsymys, lupsahtivat kulmat ja luomet puolitankoon ja painoivat miljoonan, samanaikaisesti iski jalta ihan lötköiksi, pystyssä pysyminen ihan mahdottomuus ellei käsissä olisi ollut sen verran vomia että sain kannateltua itseni lipastosta kiinni pitäen pystyssä, jalat vain notkusivat alla = spagettia.... tätä kesti noin puoli minuuttia ja lihasjäntevyys palasi.. ei mitään huonoa oloa tajunnan tason laskua tms.. mikähän kumma täm sitten oli?
kuullostaa jonkin verran lysähdyskohtaukselta (drop attack seizure).. englanniksi saat enemmän tietoa kohtauksesta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä741379Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa
Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.2431269Martina lähdössä Ibizalle
Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.1521066Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava2551048- 51765
- 64734
Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em62717Miksi mies tuntee näin?
Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui39698Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg
parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤44671- 30627