Hei, nimeni on Maria Keto ja olen terveydenhoitajaopiskelija Arcadan ammattikorkeakoulusta. Teen yhteystyössä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen, Lasten, nuorten ja perheiden osaston kanssa tutkimusta millä lailla alle 18 vuotiaat äidit kohdataan neuvolassa. Aineistona käytän teidän vastauksista internetin keskustelupalsoilta. Tutkimuksen tavoite on teidän kokemusten kautta valistaa henkilökuntaa kohtaamisen tärkeydestä neuvolakäynneillä. Toivon että sinulla olisi hetki aikaa vastata joko vapaamuotoisesti tai näitä kysymyksiä apuna käyttäen.
Miten olet kokenut neuvolakäynnit?
Miten sinut on kohdattu neuvolakäynneillä? Koetko että ikäsi on vaikuttanut tapaan jolla sinut on kohdattu?
Oletko saanut tarvitsemasi tuen neuvolan kautta? Mikäli et, mitä olisit kaivannut enemmän?
Kuvaile tilannetta jolloin kohtaaminen on ollut myönteistä/kielteistä.
Voit vastata joko tämän viestiketjun kautta tai lähettää minulle sähköpostia osoitteeseen: [email protected]. Vastauksia tullaan käyttämään ainoastaan tähän tutkimukseen ja pidetään nimettöminä, mitään nimimerkkejä ei tulla käyttämään. Kerään materiaalia 2 viikon ajan (22.11-5.12.2011). Tulen myös samana ajankohtana seuraamaan muita aiheeseen liittyviä keskusteluja tällä keskustelupalstalla. Ohjaajani Arcadassa on Berit Onninen, TTM ja hänet tavoittaa sähköpostitse: [email protected].
Kiitos osallistumisestasi!
Hei, oletko alle 18 vuotias neuvolassakävijä
4
344
Vastaukset
- tulevamamma:)
Olen 17 vuotta, ja rv. 27 5 menossa.
Mulle neuvolakäynnit on olleet tosi mukavia, tunnelma on ollut rento ja hyvä, ja olen saanut hyvää palautetta iästäni huolimatta. Toinen juttu on ollut sitten ultrakäynneillä sairaalassa, siellä kätilöt ovat olleet välillä hyvinki kylmän olosia.
Miten sinut on kohdattu neuvolakäynneillä? Koetko että ikäsi on vaikuttanut tapaan jolla sinut on kohdattu?
Neuvolakäynneillä on mielestäni kohdattu ihan samalla tavalla kuin minkä tahansa ikäisen äidin.
Oletko saanut tarvitsemasi tuen neuvolan kautta? Mikäli et, mitä olisit kaivannut enemmän?
Olen saanut tarvitsemani tuen, eikä puutteita ole jäänyt.
Kielteistä ei neuvolassa ole ollut, mutta esim. eräs myönteinen tilanne ollut se kun terveydenhoitaja sanoi ensimmäisellä neuvolakäynnillä että "sä vaikutat tosi kypsältä ikäsekses, ja oon aika varma sun puolesta että hyvin tuut pärjäämään". Se jäänyt hyvin mieleen, ja muutenkin olen saanut omalta terveydenhoitajaltani hyvää rohkaisua ja kannustusta, mikä on mun mielestä tosi hieno asia että ei katota alaspäin ikäni takia! - Onnellinen Äiti
Minulla on nyt vähän reilu 2kk ikäinen vauva, ja olen 17-vuotias.
Neuvolakäynnit ovat olleet erittäin mukavia =) Ultrissakin kätilöt yleensä mukavia,mutta yhdestä kerrasta jäi ikävät muistot koska kätilö ei kertonut minulle oikein mitään mitä siellä näkyi,vaan selitti kätilöopiskelijalle kaikkea termeillä joita en itse ymmärtänyt..
Mielestäni minut on kohdattu ihan kuin kenet tahansa :) Eli ei ikä ole vaikuttanut.
Oletko saanut tarvitsemasi tuen neuvolan kautta?
Kyllä olen, en ole kaivannut mitään enemmän =)
Myönteistä oli kun sanottiin että uskovat minun pärjäävän ja kannustettu/toivotettu onnea synnytykseen yms =) Kielteistä ei ole mielestäni ollut. Miten olet kokenut neuvolakäynnit?
ensimmäinen käynti oli todella mukava mutta nyt toisella käynnillä he eivät kertoneet mitään uuttaa ja samaten ultra käynti ollut tosi ahdistava ei kerrottu yhtään mitään sikiöstä eikä edes kuvaa saanut olen tosi pettynyt.
iästä ollaan huomauteltu ja olen huolissani myös siitä kun neuvola on yhteydessä sossuun niin nuoren ikäni vuoksi lapsi voidaan ottaa huostaan varsinkin täällä päin (niin kaverille kävi vaikka oli jo entuudestaan 3 lasta niin hän ei ollut muka sopiva äidiksi sille 4 sitten enää, turha huostaan otto sekin. niitä täällä päin riittää)
paremmin saan tukea poikaystävältä ja kavereilta kuin neuvolasta siellä suhtaudutaan eri-ikäisiin ihmisiin eri tavalla.
-16v. ensimmäistä odottava-- tättää
Tyhmät kakarat vastaa.Tottakai alle 18v käy neuvolassa kun on vielä lapsi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212606- 1482244
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292242Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522139Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211742Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3881617Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961556- 2881436
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131389- 1321389