Hei, oletko alle 18 vuotias neuvolassakävijä

Hei, nimeni on Maria Keto ja olen terveydenhoitajaopiskelija Arcadan ammattikorkeakoulusta. Teen yhteystyössä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen, Lasten, nuorten ja perheiden osaston kanssa tutkimusta millä lailla alle 18 vuotiaat äidit kohdataan neuvolassa. Aineistona käytän teidän vastauksista internetin keskustelupalsoilta. Tutkimuksen tavoite on teidän kokemusten kautta valistaa henkilökuntaa kohtaamisen tärkeydestä neuvolakäynneillä. Toivon että sinulla olisi hetki aikaa vastata joko vapaamuotoisesti tai näitä kysymyksiä apuna käyttäen.

Miten olet kokenut neuvolakäynnit?

Miten sinut on kohdattu neuvolakäynneillä? Koetko että ikäsi on vaikuttanut tapaan jolla sinut on kohdattu?

Oletko saanut tarvitsemasi tuen neuvolan kautta? Mikäli et, mitä olisit kaivannut enemmän?

Kuvaile tilannetta jolloin kohtaaminen on ollut myönteistä/kielteistä.


Voit vastata joko tämän viestiketjun kautta tai lähettää minulle sähköpostia osoitteeseen: [email protected]. Vastauksia tullaan käyttämään ainoastaan tähän tutkimukseen ja pidetään nimettöminä, mitään nimimerkkejä ei tulla käyttämään. Kerään materiaalia 2 viikon ajan (22.11-5.12.2011). Tulen myös samana ajankohtana seuraamaan muita aiheeseen liittyviä keskusteluja tällä keskustelupalstalla. Ohjaajani Arcadassa on Berit Onninen, TTM ja hänet tavoittaa sähköpostitse: [email protected].

Kiitos osallistumisestasi!

4

304

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tulevamamma:)

      Olen 17 vuotta, ja rv. 27 5 menossa.

      Miten olet kokenut neuvolakäynnit?

      Mulle neuvolakäynnit on olleet tosi mukavia, tunnelma on ollut rento ja hyvä, ja olen saanut hyvää palautetta iästäni huolimatta. Toinen juttu on ollut sitten ultrakäynneillä sairaalassa, siellä kätilöt ovat olleet välillä hyvinki kylmän olosia.

      Miten sinut on kohdattu neuvolakäynneillä? Koetko että ikäsi on vaikuttanut tapaan jolla sinut on kohdattu?

      Neuvolakäynneillä on mielestäni kohdattu ihan samalla tavalla kuin minkä tahansa ikäisen äidin.

      Oletko saanut tarvitsemasi tuen neuvolan kautta? Mikäli et, mitä olisit kaivannut enemmän?

      Olen saanut tarvitsemani tuen, eikä puutteita ole jäänyt.

      Kuvaile tilannetta jolloin kohtaaminen on ollut myönteistä/kielteistä.

      Kielteistä ei neuvolassa ole ollut, mutta esim. eräs myönteinen tilanne ollut se kun terveydenhoitaja sanoi ensimmäisellä neuvolakäynnillä että "sä vaikutat tosi kypsältä ikäsekses, ja oon aika varma sun puolesta että hyvin tuut pärjäämään". Se jäänyt hyvin mieleen, ja muutenkin olen saanut omalta terveydenhoitajaltani hyvää rohkaisua ja kannustusta, mikä on mun mielestä tosi hieno asia että ei katota alaspäin ikäni takia!

    • Onnellinen Äiti

      Minulla on nyt vähän reilu 2kk ikäinen vauva, ja olen 17-vuotias.

      Miten olet kokenut neuvolakäynnit?

      Neuvolakäynnit ovat olleet erittäin mukavia =) Ultrissakin kätilöt yleensä mukavia,mutta yhdestä kerrasta jäi ikävät muistot koska kätilö ei kertonut minulle oikein mitään mitä siellä näkyi,vaan selitti kätilöopiskelijalle kaikkea termeillä joita en itse ymmärtänyt..

      Miten sinut on kohdattu neuvolakäynneillä? Koetko että ikäsi on vaikuttanut tapaan jolla sinut on kohdattu?

      Mielestäni minut on kohdattu ihan kuin kenet tahansa :) Eli ei ikä ole vaikuttanut.

      Oletko saanut tarvitsemasi tuen neuvolan kautta?

      Kyllä olen, en ole kaivannut mitään enemmän =)

      Kuvaile tilannetta jolloin kohtaaminen on ollut myönteistä/kielteistä.

      Myönteistä oli kun sanottiin että uskovat minun pärjäävän ja kannustettu/toivotettu onnea synnytykseen yms =) Kielteistä ei ole mielestäni ollut.

    • Miten olet kokenut neuvolakäynnit?
      ensimmäinen käynti oli todella mukava mutta nyt toisella käynnillä he eivät kertoneet mitään uuttaa ja samaten ultra käynti ollut tosi ahdistava ei kerrottu yhtään mitään sikiöstä eikä edes kuvaa saanut olen tosi pettynyt.

      Miten sinut on kohdattu neuvolakäynneillä? Koetko että ikäsi on vaikuttanut tapaan jolla sinut on kohdattu?
      iästä ollaan huomauteltu ja olen huolissani myös siitä kun neuvola on yhteydessä sossuun niin nuoren ikäni vuoksi lapsi voidaan ottaa huostaan varsinkin täällä päin (niin kaverille kävi vaikka oli jo entuudestaan 3 lasta niin hän ei ollut muka sopiva äidiksi sille 4 sitten enää, turha huostaan otto sekin. niitä täällä päin riittää)

      Oletko saanut tarvitsemasi tuen neuvolan kautta? Mikäli et, mitä olisit kaivannut enemmän?
      paremmin saan tukea poikaystävältä ja kavereilta kuin neuvolasta siellä suhtaudutaan eri-ikäisiin ihmisiin eri tavalla.
      -16v. ensimmäistä odottava-

    • tättää

      Tyhmät kakarat vastaa.Tottakai alle 18v käy neuvolassa kun on vielä lapsi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      134
      5385
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3337
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1867
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1840
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1685
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      72
      1542
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      12
      1443
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1326
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1317
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      20
      1288
    Aihe