Vallan vangitut ja vangitsijat

Mitä ajatuksia valta teissä herättää?

Oletko ollut vallan vankina? Oletko itse ollut sen vangitsija?

32

172

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vallaton.

Mä en halua valtaa koska siihen sisältyy aivan VALTAVA vastuu.

• satu s

Kaikki on valtaa mikä on vahvuutta ja jos sitä toisen heikkoutta vastaan käytetään. Itselläni on vahva luonne ja en ole alistuvaa sorttia mielelläni otan ohjat ja johtajan roolin kuin alistun kenenkään määräämäksi. Pidän itseäni sen verran älykkäänä ja fiksuna, että osaan ajatella muiden tarvitsematta minua neuvoa, mutta en pelkää kysyä neuvoa kuitenkaan, jos sitä tarvitsen tai en jotain asiaa tiedä. Valta tyhmän käsissä on katastrofi ja vastemielistä katsottavaa. Viisas osaa käyttää valtaa oikealla tavalla oikeuden nimissä, kaikkien parhaaksi ja yhteisen hyvän saavuttamiseksi.

• Minun mielestäni vallanhimo on lähellä ahneutta ja johtaa helposti kohtuuttomuuteen.

• Valta muuttaa ihmistä helposti.

• lynett kirjoitti:

Valta muuttaa ihmistä helposti.

Minun mielestäni valta tuo eri puolia ihmisistä esiin. Ihminen käyttäytyy eri tavalla ollessaan vallan alla tai käyttäessään itse valtaa.

• temppuilija kirjoitti:

Minun mielestäni valta tuo eri puolia ihmisistä esiin. Ihminen käyttäytyy eri tavalla ollessaan vallan alla tai käyttäessään itse valtaa.

Niin... mä en ole sitä mieltä, että kaikki flippaa saadessaan valtaa (liikaa) mutta pidän sitä jotenkin inhimillisenä reaktiona.

Tai sanotaan toisin päin, jos valtaa tuleekin liikaa (kuten historia on osoittanut vaikka Hitlerkin oli kuulemma vain puhemies eikä oikea vallanpitäjä...tiedä sitten siitä), voi olla vaikeaa enää pitää housujaan oikein päin jaloissaan.

Tai jos tulee valtaa (joka tuo mukanaan valtavan vastuun) esim teejiin tai pomon muodossa, voi olla vaikeaa olla enää kaikkien silmissä "se mukava kaveri". Joskus tuntuu, että sellaiset ihmiset on lähinnä väsyneitä siihen ainaiseen paskasäkin rooliinsa ja alkavat sitten johtaa "kylmemmin".

Tai sitten ne tekee niin kuin tässä valelekurijutussa ja lähtee saikulle kun tiukka paikka tulee, vaikka epäilenkin että se on ollut ylhäältä johdettu pakko.

Musta on hyvä, jos ihminen elämänsä aikana on kokenut olevansa vallan alla ja vallan päällä. Siitä saa perspektiiviä.

• lynett kirjoitti:

Niin... mä en ole sitä mieltä, että kaikki flippaa saadessaan valtaa (liikaa) mutta pidän sitä jotenkin inhimillisenä reaktiona.

Tai sanotaan toisin päin, jos valtaa tuleekin liikaa (kuten historia on osoittanut vaikka Hitlerkin oli kuulemma vain puhemies eikä oikea vallanpitäjä...tiedä sitten siitä), voi olla vaikeaa enää pitää housujaan oikein päin jaloissaan.

Tai jos tulee valtaa (joka tuo mukanaan valtavan vastuun) esim teejiin tai pomon muodossa, voi olla vaikeaa olla enää kaikkien silmissä "se mukava kaveri". Joskus tuntuu, että sellaiset ihmiset on lähinnä väsyneitä siihen ainaiseen paskasäkin rooliinsa ja alkavat sitten johtaa "kylmemmin".

Tai sitten ne tekee niin kuin tässä valelekurijutussa ja lähtee saikulle kun tiukka paikka tulee, vaikka epäilenkin että se on ollut ylhäältä johdettu pakko.

Musta on hyvä, jos ihminen elämänsä aikana on kokenut olevansa vallan alla ja vallan päällä. Siitä saa perspektiiviä.

Aiheuttaakohan turvattomuus vallankäyttöä?

Meinaan jos parisuhteessa pelkää toisen hylkäävän tai jättävän...kompensoituuko se yrityksenä hallita ja kontrolloida toista?

Jolloin 'kontrolloiva narsisti' käyttäytyisikin ehkä toisen antamien signaalien mukaan (joko todellisten tai kuviteltujen)

• heheh
        yxex kirjoitti:

Aiheuttaakohan turvattomuus vallankäyttöä?

Meinaan jos parisuhteessa pelkää toisen hylkäävän tai jättävän...kompensoituuko se yrityksenä hallita ja kontrolloida toista?

Jolloin 'kontrolloiva narsisti' käyttäytyisikin ehkä toisen antamien signaalien mukaan (joko todellisten tai kuviteltujen)

Tässähän on monta viestiä "johdattelua", ennen kuin alatte päästä "asiaan".

• lynett kirjoitti:

Mielestän G.Bush jr. ei ollut vallanhimon hallitsema persoona - hän kykeni kuuntelemaan alaistensa mielipiteitä. Hänen varjokseen voitaisiin lukea edesmennyt diktaattori M.Gaddafi.

• M.B.

• M.B.
        temppuilija kirjoitti:

Mielestän G.Bush jr. ei ollut vallanhimon hallitsema persoona - hän kykeni kuuntelemaan alaistensa mielipiteitä. Hänen varjokseen voitaisiin lukea edesmennyt diktaattori M.Gaddafi.

Amerikkalaiseen johtamiskulttuuriin kuuluu johtajan tavoitettavissaolo alaisilleen. Pilaa oman vallankäyttömahdollisuutensa vain jos ei edes yritä kuunnella alaisiaan... ameriikassa.

• temppuilija
        M.B. kirjoitti:

Palstan "ne" kirjoittelijat ilmeisesti kirjoittelevat jonkun mielestä asiaa, mutta juuppariakaan unohtamatta (melkein unohtui)...

http://www.youtube.com/watch?v=jZjD0zbCVG0

nimimerkki heheh käyttää valtaa: manipuloi

• Jassoo jep jep, filosofi-kettu iski jälleen ;)

"Oletko ollut vallan vankina? Oletko itse ollut sen vangitsija? "

Vallan vanki...vapaa vallasta...valta, vanki, vapaa...virkavalta, harvainvalta, päätösvalta, väkivalta, oma illuusio vallasta. Vallanilluusion vankina olen joskus ollut. Hyi minua :)

Vallan vangitsija...vallasta vapauttaja...?...hmm..

Sanokaas viisaammat mikä on vallan vastakohta? (kuten kuuma - kylmä)

• deniese..

vallaton?

• deniese.. kirjoitti:

vallaton?

Sitä itsekin mietin mutta...

(minulla on valta...minulla on vallaton?)

Eiks sille perkuleen sanalle oo vastakohtaa :D

• deniese
        yxex kirjoitti:

Sitä itsekin mietin mutta...

(minulla on valta...minulla on vallaton?)

Eiks sille perkuleen sanalle oo vastakohtaa :D

No ei tuo mitään todista jos sitä ei voi tuollee taivuttaa :)

• Mulla loppuu järki, oon vissii liian väsynyt :)

Ei poliisi voisi olla virkavallaton ;)

• d...

• d... kirjoitti:

Sulla on valta olla ajattelematta, onhan google keksitty ;)

http://www.kotipaikka.com/mietelauseet/index.cgi?cat=Valta&fil=.

Kiitos tuosta osoitteesta, täytyy pistää muistiin, vilasin muutamia, ja oli aika hemmetin hyviä viisauksia!

"En tiedä millä aseilla kolmas maailmasota käydään, mutta tiedän että neljäs käydään tikuilla ja kivillä." - Albert Einstein

*nukkumaan*

Hyvää yötä! :)

• d..
        yxex kirjoitti:

Kiitos tuosta osoitteesta, täytyy pistää muistiin, vilasin muutamia, ja oli aika hemmetin hyviä viisauksia!

"En tiedä millä aseilla kolmas maailmasota käydään, mutta tiedän että neljäs käydään tikuilla ja kivillä." - Albert Einstein

*nukkumaan*

Hyvää yötä! :)

Natinati..

• Vallan vanki ei välttämättä tai yksinään kuvaa vallan alle jäävää uhria, vaan se voisi kuvata ihmistä, joka on on huumaantunut omasta vallastaan, tai sen tunteesta. Monella hetki- tai kestohäiriöisellä on ongelmaa tämän kanssa. Mutta ollessaan vanki, ei ymmärrä että se sitoo häntä, ei päästä irti; hän on illuusioonsa vanki näkemättä harhaa tai vahingollisuutta.

Vallan vangitsija on tietoisesti tietoinen vallan merkityksestä ja sen vaikutuksista. Hän käyttää tätä tietoa, joko oikein tai väärin, mutta tieto ja kyky säilyttää se itsellään on olemassa. Hän näkee sen mahdollisuudet ja seuraukset.

Ajatuksia, mielipiteitä tästä? Kumpaan ryhmään sijoittaisitte psykopaatin?

Mietintätehtävä: Millaiseen valtaan oma kaltoinkohteleva suhde kuului? Mitä osapuolta kumppani tai itse edusti?

• Narkissos jäi oman kuvajaisensa vangiksi aikoinaan, katsoessaan lähteeseen, joten uskon näin voivan käydä vallankin kanssa. Sijoittaisin psykon juuri valtansa vanki-ryhmään. Huumaantunut omasta vallastaan. Addikti.

Tuo vallan vangitsija mietityttää (suorastaan kiehtoo) edelleen, kenties siksi koska se tuo mieleeni vallan 'yläpuolella' olemisen...valtaa vahvemman vallan...hmm..

• Parisuhteessa valta tuo ongelmia. Kukaan ei halua joutua selkä seinää vasten, eikä tulla ahdistetuksi nurkkaan.

Vaikka käyttäisi vähänkin valtaa, se aina pakoittaa toisen tekemään valintoja, joko alistumaan valtaan tai vastustamaan sitä.

Tuntuu jotenkin että on heikkoutta käyttää valtaa, ja vahvuutta olla käyttämättä. Vapaus taitaa olla vallan vangitsija. :)

• Eikö vapaus -valintana- ole myös vallankäyttöä?
        Viettien valta yksilöön?
        Täysin vallatonta tilannetta ihmisen elämässä ei taida ollakaan. Sen verran ristiriitaisia olentoja olemme jo sisäisesti.

• Vieteistämme emme varmaankaan vapaudu, ja ärsykkeillä on valta meihin. Sen takaa kehon ja psyykkeen yhteistoiminta.

Vapaasta tahdosta ja valinnan vapaudestakin on filosofiassa kiistelty aika kauan. (teemmekö todella oman valinnan, vai ohjaako jokin tietoisuutemme uloittumattomissa oleva meitä)

Unessa lienemme vapaimpia (?)

• Olemmeko? Mietipä miten omatunto/syyllisyys/häpeä vaikuttaa unesikin aikana päätöksiisi?

Mutta toisaalta, unessa voimme olla vapaita esimerkiksi maan painovoimasta, veden imusta, kehomme rajoituksista.

• elisakettu kirjoitti:

Olemmeko? Mietipä miten omatunto/syyllisyys/häpeä vaikuttaa unesikin aikana päätöksiisi?

Mutta toisaalta, unessa voimme olla vapaita esimerkiksi maan painovoimasta, veden imusta, kehomme rajoituksista.

"Olemmeko? Mietipä miten omatunto/syyllisyys/häpeä vaikuttaa unesikin aikana päätöksiisi? "

Mulla ei. :D
        Unet on tosin siitä hauskoja, että saa tehdä mitä haluaa...totta.

• dizel kirjoitti:

"Olemmeko? Mietipä miten omatunto/syyllisyys/häpeä vaikuttaa unesikin aikana päätöksiisi? "

Unimaailma on kiinlaisen vanhan kansanviisauden mukaan se todellinen maailma, missä me elämme.

• dizel kirjoitti:

Välillä oon melkeen kateellinen sulle =D

Miten häpeän ja syyllisyyden vangista pääsee? Vai onko se kenties tahtotila?

• temppuilija kirjoitti:

Unimaailma on kiinlaisen vanhan kansanviisauden mukaan se todellinen maailma, missä me elämme.

Tekisitkö T jonkinlaisen unialoituksen? Olisi mielenkiintoinen. Se puoltaisi paikkansa tällä palstalla siksikin, kun unet muuttuu; esim joskus unessa oivaltaa asiat ennenkuin ne ymmärtää reaaliajassa.

• elisakettu kirjoitti:

Tahtotila, jos minulta kysytään. ;P

• elisakettu kirjoitti:

Nyt on kettu piirretty...Eiköhän se huomisen aikana ilmaannu tuonne mun profiiliin.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tykkään sinusta ikuisesti

Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      17
      4706
    2. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      196
      2564
    3. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      73
      1677
    4. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      29
      1585
    5. Minä häviän tämän taistelun

Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      21
      1329
    6. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      22
      1275
    7. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      1217
    8. Mikä älykkäissä naisissa pelottaa?

Miksei heitä uskalla lähestyä?
      Ikävä
      143
      1053
    9. Toivoisin etten jännittäisi

niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti
      Ikävä
      42
      952
    10. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      924
    Aihe