Tämä on ehkä todella hölmö kysymys, mutta onko islanninhevosilla mitään painorajaa ratsastajalle? Olen lähdössä Islantiin lomalle ja haluaisin kerran elämässäni kokeilla ratsastamista. Olen kuitenkin melko isokokoinen (197 cm ja 107 kg). En haluaisi ilmoittautua kalliille ratsastusretkelle turhaan, jos olen liian painava.
Kuinka paljon islanninhevonen saa kantaa?
3
6887
Vastaukset
- Googletin
Työryhmä suosittelee, että ratsastaja saa painaa enintään 20–30 prosenttia hevosen painosta. Sopiva kuorma vaihtelee käytännössä hevosittain niin, että yhden ratsun raja voi olla 60 ja toisen 120 kiloa. Pienen eli 300-kiloisen islanninhevosen painoraja jää 60 ja 90 kilon välille. Iso, noin 400-kiloinen ratsu kantaa parhaimmillaan 100–120 kiloa.
Käytännössä suurin osa terveistä islanninhevosista kantaa enimmillään neljänneksen painostaan. Painoraja on tätä alempi, jos ratsu on nuori, hentorakenteinen, lihava tai huonokuntoinen. Raja voi nousta jopa 30 prosenttiin hevosen painosta, kun ratsu on aikuinen, iso tai vahvarakenteinen, hyväkuntoinen, kokenut ja tottunut isoon ratsastajaan.
Useimmille hevosille voi suositella noin 90 kilon rajaa. Muutaman minuutin satunnainen ratsastus on tietysti eri asia kuin päivittäiset pitkät maastolenkit vaihtelevassa maastossa.
http://www.islanninhevoset.com/30 - Aika tapauskohtaista
Hmm. Tuohon ei ole selkeää vastausta, sillä painoraja riippuu niin monesta asiasta, kuten vaikka hevosen rakenne, koko, jne..
Jos on melkein kaksimetrinen, se tuo kyllä luonnollisesti haastetta issikalla ratsastamiseen. Eihän siinä ole periaatteessa edes pohkeet oikealla kohdalla.
Myös ratsastajan kokemus rajaa. Nimittäin jos aivan aloittelija keikkuu ja kiikkuu selässä eikä kannattele itseään, se on hevoselle rankkaa.
Se on tosissaan testattukin, että täysin kokematon tyttö islanninhevosen selässä on huonompi vaihtoehto issikalle kuin aikuinen mies, joka osaa ratsastaa ja hallitsee kehoaan.
Joten vaellusta varatessa kannattaa jutella tallinpitäjän kanssa jos ei ole painorajasta satavarma. - Anonyymi
Kaikkien hevosten ja ponien painoraja on max 20% hevosen painosta sisältäen varusteet. Rodulla ei ole mitään erityistä merkitystä. Islanninhevoset PYSTYVÄT kantamaan enemmänkin kuin 20% painostaan, mutta se ei tarkoita että se on ok. Yleensä painorajaa on vääristetty, koska jos enemmän ihmisiä saa ratsastaa niillä, se tuottaa huomattavsti enemmän rahaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi mies
En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin578517Mietin aina vain
Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh123349Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa
Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r262490Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1142000Kysely lieksan miehille
Olemme tässä pohtineet tällaista asiaa, että miten on. Tästä nyt on paljon ollut juttua julkisuudessakin aina sanomaleht801980Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta
kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.3511663Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä
Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa2411412FinFamin ryhmät
Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir01191Olen vähän
Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I101075Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!
JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu661020