Kovista vaatimuksista tunnettu akt ei varmasti hyväksy raamisopimusta, lakkokeisarit hieroo käsiään naama virneessä, lakkoa hehkuttaen.
Lakko jos tulee, paljobko se taas auttaa, nyt varmasti joku vetää sidonnaistunnit keskusteluun vaan onko se muutama 12h päivä niin paha??? ilomielin pitkiä päiviä ajelen mikäs sen mukavampaa kun työviikko on ma-to eli 6vapaata 2vko jaksossa.
akt neuvottelut
74
436
Vastaukset
- Entinen vosikka
Kenelläs niitä pitkiä vapaita on Pk-seudulla, älä viitti Ismo jauhaa kakkaa. täällä ajetaan 10-12 tunnin päiviä ja ainoastaan 2 viikkovapaata. Kirjoittaja ei ole tainnut itse koskaan bussia edes ajanut, kun puhuu silkkaa sontaa.
Mikäli bussinkuljettajien päivät ei lyhene sidonnaisuus maks 10 tuntiin, mikä sekin on liian pitkä päivä, niin lakko on väistämätön.
Nyt odotetaan Akt:lta muutakin kuin munien hautomista, nyt on näytön paikka.
Kuljettajat ovat ylettömän väsyneitä ylipitkiin päiviin, kun työ ei ole mitään leikkiä vaan tappotahtia, joka seknutti ajetaan ja kireillä aikatauluilla, ei istuskella kuten taksitolpalla uusissa mersuissa, hiukan eri duuni, tuli ajettua mittariautoa ennen ja en uskonut kuinka kova duuni bussin ajaminen on. Vakaasti palaan takaisin taksiin, vaikka rengiksi, jos ei Bussipuolella päivät lyhene ja liityin heti amattiliittoon kun aloiitn bussin ajon, joten odotan toimenpiteitä AKT:LTA.- tää on niin tuttua
Vai että toimia akt:lta, sen nyt tietää että ainoa mitä saavuttavat ilman raamia niin jotai15tunnille, ei tuu menemää läpi 10h sidonnaisuus, vaikka miten toivot, eli mees ippe myymää ittees sinne tolpalle.
Ps. itse olen 19 ajanut linjaautoa ja nähnyt paljonko lakoilla tosiaan voitetaan, sitten moni erehtyy luulemaan, että hädän hetkellä akt auttaa, aina toivoa voi. - tää on niin tuttua
tää on niin tuttua kirjoitti:
Vai että toimia akt:lta, sen nyt tietää että ainoa mitä saavuttavat ilman raamia niin jotai15tunnille, ei tuu menemää läpi 10h sidonnaisuus, vaikka miten toivot, eli mees ippe myymää ittees sinne tolpalle.
Ps. itse olen 19 ajanut linjaautoa ja nähnyt paljonko lakoilla tosiaan voitetaan, sitten moni erehtyy luulemaan, että hädän hetkellä akt auttaa, aina toivoa voi.Korjaus kirjoituserheeseen edelliseen, tarkoitin...ilman raamia jotai 15c tunnille lisää, sekä olen 19v ajanu.
Ps. Montako vuotta tolppaipel bussikokemusta, voidaan sit vertailla kokemuksia? - odotetaa mite käy
Ps. itse olen 19 ajanut linjaautoa ja nähnyt paljonko lakoilla tosiaan voitetaan, sitten moni erehtyy luulemaan, että hädän hetkellä akt auttaa, aina toivoa voi.Satama...auto ja kuljetusalan oltava mukana raamissa...kertoo ek....mm akava kyllãstyny akt vitkuttluun....mitä jos kpko raami kaatuu kuljetusalan liian koviin vaatimuksiin...koko suomi ja 93% kailista palkansaajista kärsii. Jos kuljetusala kaataa kaiken saamatta yhtään mitään, arvaan että porukat poltyaa akt jäsenkirjan ja vaihtaa loimaahan.
- odotetaa mite käy
Ps. itse olen 19 ajanut linjaautoa ja nähnyt paljonko lakoilla tosiaan voitetaan, sitten moni erehtyy luulemaan, että hädän hetkellä akt auttaa, aina toivoa voi.Satama...auto ja kuljetusalan oltava mukana raamissa...kertoo ek....mm akava kyllãstyny akt vitkuttluun....mitä jos kpko raami kaatuu kuljetusalan liian koviin vaatimuksiin...koko suomi ja 93% kailista palkansaajista kärsii. Jos kuljetusala kaataa kaiken saamatta yhtään mitään, arvaan että porukat poltyaa akt jäsenkirjan ja vaihtaa loimaahan.
päivien pituudet kylläkin 4h45min-12h... tai 11h30min kun on vähintään se puolen tunnin ruokatunti..
- johan on
Sulla on aika erikoinen laskentatapa.. 5x12=60 siis teet 120 tunnin jaksoa?
- Entinen vosikka
Kahdeksan vuotta bussia ja taksia 12 vuotta, että jotain tuntoa on, saakura, minun mielestä Bussinajo on hiivatin kovaa duunia, taksissa pääsee kyllä paljon helpommalla, vaikka rosentilla ajetaankin, mutta ne ajot ne ajot. Pakkohan se on saada sidonnaisuus 10 tuntiin, eihän muilla ihmisillä kuin Autonkuljettajilla ole tuommoisia sidonnaisuuksia, pellejäkö ollaan mitä?
- Mika. Espoo.
Nimenomaan vois sanoa nimerkki tää on niin tuttua, että mene vetämään mekkoa päällesi.
Vaimoni työskentelee hoitoalalla, itse ajan bussia, meidän palkkamme on likipitäen sama, muutaman sadan euron ero vuositasolla. Vaimoni lyhin työpäivä on 7 tuntia ja pisin 8 tuntia ja tähän sisältyy TYÖAIKANA mahdollisuus ruokailla eli SIDONNAISUUS on vaimollani 8 TUNTIA. Minulla sidonnaisuus on 12 tuntia ja pisin työpäivä 11 tuntia ja lyhin 4. 45 minuuttia.
Ero vaimoni ja minun työsidonnaisuuden välillä on 4 tuntia, kun vaimoni menee aamulla kello 7 töihin, pääsee hän kotiin kello 15.00 ja kun minä menen kello 7.00 pääsen kotiin kello 19.00.
Kummalla meistä on aikaa harrastaa?
Miten perheen kanssa eletään?
Aivan kohtuuttomia ovat linja-autonkuljettajan työpäivät ja joka näitä puolustelee niin mekkoa päälle.- tää on niin tätä
Sinulla sitten aikamoinen tuntimäärä jos jokapäivä kertomaasi tuntimäärää teet, jos kuitenkin ite kaivat sen akt jäsenkirjan takataskusta ja vedät ite hameen päälle ja pysyt totuudessa...montako 11-12 tunnin työpäivää sinulle kertyy 2viikossa???? Itsellä niitä on 3 ja sarjoissa mitä ajan on yhteensä 1.5-2 h taukoa ja 1h jälkeen tauko on maksullista.
- Mika .Espoo
tää on niin tätä kirjoitti:
Sinulla sitten aikamoinen tuntimäärä jos jokapäivä kertomaasi tuntimäärää teet, jos kuitenkin ite kaivat sen akt jäsenkirjan takataskusta ja vedät ite hameen päälle ja pysyt totuudessa...montako 11-12 tunnin työpäivää sinulle kertyy 2viikossa???? Itsellä niitä on 3 ja sarjoissa mitä ajan on yhteensä 1.5-2 h taukoa ja 1h jälkeen tauko on maksullista.
Mutta tauko vaikka maksullista ei lueta työaikaan eli pidentää päivää ja näitä voi olla paljon, eli vedä vaan mekko päällesi. tauot on saatava työaikaan kuuluviksi ja 8 tunnin päivä, esim konttoritöissä tekevät vain 7, 5 tunnin päivän ja työaikaan kuuluu ruokailu ja kahvitauot ja hoitoalalla monesti myös, että pimeää keskiaikaa eletään bussihommissa.
Niin juuri, ero työhön sidonnaisuudessa on 4 tuntia molempiin suuntiin!!! Montako kertaa vaimosi pääsee kotiin klo. 10.00 aamulla? Ei kertaakaan!! Kummalla on aikaa harrastaa? Hei haloo..
- Mika.Espoo
helbkuski kirjoitti:
Niin juuri, ero työhön sidonnaisuudessa on 4 tuntia molempiin suuntiin!!! Montako kertaa vaimosi pääsee kotiin klo. 10.00 aamulla? Ei kertaakaan!! Kummalla on aikaa harrastaa? Hei haloo..
Montakos kertaa minä pääsen kotiin kello 10? Hei näsäviisas en yhtään vaan pari lyhyttä päivää, jotka päättyy kello 19.00, jos minulla olisi työaika kello 5-13 tai 6-14 tai 7-15 en valittaisi, olisi aikaa harrastaa- Älyttömät työajat ja pitkät päivät syövät kaiken, helppo sinun puhua jos työaikasi on pelkkä aamu ja tuntimäärä alle 8 tuntia, vaihtaisin vaimoni työvuoroihin koska vaan, olisi aikaa tehdä muutakin kuin työtä.
Mika.Espoo kirjoitti:
Montakos kertaa minä pääsen kotiin kello 10? Hei näsäviisas en yhtään vaan pari lyhyttä päivää, jotka päättyy kello 19.00, jos minulla olisi työaika kello 5-13 tai 6-14 tai 7-15 en valittaisi, olisi aikaa harrastaa- Älyttömät työajat ja pitkät päivät syövät kaiken, helppo sinun puhua jos työaikasi on pelkkä aamu ja tuntimäärä alle 8 tuntia, vaihtaisin vaimoni työvuoroihin koska vaan, olisi aikaa tehdä muutakin kuin työtä.
Ja nyt lyhyen päiväsi työaika alkaa siis 14.15, jos loppuu 19.00... aamullako ei ehdi/voi harrastaa?
- palomiehetkin
on 24 tuntia sidoksissa! Moni muu ala tekee myös pitkää päivää. Mutta kukkaan ei valita niin paljo ku hesalainen bussikuski, jolla on pitkiä päiviä ehkä 3-4 2/viikkoon. Voi voi ku rankkaa. Yittäjä tekkee jopa 24 h töitä, kun ne työt ei jää mihkään varikolle eikä siten ole eikä laitettavissa "reppua" kaappiin. Kuitenkin moni mm. bussialan-yrittäjä tarjoo myös kuskeille sen leivän, jota nää vääräleuat jauhaa.
AKT ja ajokortiton räty saa vielä sapiskaa keskusliitolta.- En oikein jaksa enää
"Moni muu alakin tekee pitkää päivää"..mutta TYÖN LUONNE on aivan toista esim. palomiehet. Heitä ei pingispöydän ääressä niin kauheeta vaadita. Yöllä he lepäävät valmiudessa punkissaan. Kuski ei tee kumpaakaan vaan ajaa autoa!
Yrittäjiä tähän ei nyt kannata olleskaan ottaa esille. Kuski on kuski eikä yrittäjä. Minä yritän jaksaa tehdä töitä nukahtamatta. En sen enempää.
Noita pitkiä päiviä tilikauteen on aina vakituisesti 7- 8aan. Kuitenkin vapaata on se normi 2 per viikko.
- Pistä kintaat käteen
Palomiehillä on pitkät vapaat ja palomies ei tee sekunttikellon kanssa työtä koko ajan, palomies käys kuntosalilla työaikana, katselee telkkaria tekee kaikenlaista, täysin eri maailma ja sen 24 tunnin jälkeen on palomies vapaalla- Minäkin kävisin mielelläni työaikana salilla ja palomiehillä tuo 24 tuntia lyhentää työaikaa koko ajan, tosin kuin bussikuskilla, joka pitää taukoja joita ei lueta työaikaan, joten älä apina vääristele asioita, joista et mitään tiedä..
Palomiehistä alkaakin olla pulaa, joten NM. pistä kintaat käteen pistää itse palokintaat käteen ja siirtyy palomieheksi. Helppoa kuin heinänteko.
Kumma kyllä palomiehet itse ovat ihan erimieltä.- jaa on vai?
Kattoos kun käyrälä tietää kaiken kaikista aloista..! On se vaan hienoa että on meillä moinen asiantuntija täällä!
PS bussialalla kaikki hyvin palkkoja myöten, mitään parannettavaa ei enää ole ja kaikki mitä tarjotaan pitää ottaa sokeana heti vastaan juuri sen vuoksi..!
Sorry mutta oli pakko vähän lainata....)
- Brankkari"
Palomiehen homma on helppoa, itse olin palomiehenä vuosia ja kun pitkät vapaat, ajoin taksia ja bussia ja rekkaa. Ajohommat oli kovempia, palomiehen työssä vaaditaan fyysistä kuntoa, mutta sitäkin saa vaalia työaikana, että ei paha.
Olen jo eläkkeellä palohommista, mutta lakon sattuessa voisin tulla bussia ajamaan, jos kehtaan, kunto on vielä kova, että sen suhteen pärjään kyllä, vaikka lakkovahteja vastaan. - x kuski nykyään
nyt alkaa jo mullakin keittää vaikka ei enää pitäisi. olen ollu bussihommassa nyt yli 40 vuotta ja suurimman osan siitä ajasta mysö akt:n jäsen. tuo saamattomuus akt::n toimesta työaikojen hallintaan viimeisien parinkymmen vuoden aikana on ollut surkeaa ,ja se on nyt jälkikäteen vaikeasti korjattavissa. jos olisin vielä aktiivisesti mukana, ehdottaisin ensimmäiseksi vaatimukseksi työajan sidonnaisuus-ajan lyhentämistä. on liikaa vaatia ,kaupunkiolosuhteissa päivän pituudeksi edes tuota 12:sta tuntia . vaikka se olisi pätkitty kuten nykyään on. jo 5-6 tuntia istumista yhtäjaksoisesti on liikaa KAUPUNKILIIKENTEESSÄ . noissa asioissa olen noitten marmattajien kanssa samaa mieltä. tuo 5-6 tuntia on saatava pätkäistyä puolestavälistä ainakin puoleksi tunniksi. se miten se tehdään ,on toinen juttu ,kunhan se on jakson puolenvälin tienoilla ja yhtäjaksoinen. sitten on tuo toinen pätkä, sama sääntö, mutta olisi suotavaa ,että päivä voitaisiin päättää asiallisen pituiseksi. kuitenkin suunnattuna pahimmille marmattajille: jos etten ole AKT:n jäseniä . teillä ei ole oikeutta marista. ja sitten te jotka olette AKT:n tai vast: järj: jäseniä. TE ITSE olette valinneet edustajanne teitä edustamaan ,joten miettikää valintaanne. ja vaatikaa häneltä niitä asioita mitä olette huomanneet korjattavaksi. turhaa marmattaa ,jos ei itse ole valmis mitään tekemään tilanteitten korjaamiseksi.
- aökfhfk
Hyvä ajatus, kyllä maksimisidonnaisuus pitäisi olla 12 runtia ja se voisi
olla 2-viikkojaksossa max. 3 krt.
Tuo puolen tunnin katko n. puolivälissä on ihan järkevän kuuloinen, mutta siitä tulee kitinää, ettei siinä ajassa ehdi syömään tms.
Minusta tunnin palkaton katko on aika kohdillaan.
- loimaassa jo 13v
Kaikille epäilijöille...akt kaataa kojo raamin..akt/räty pistää kaikki alas...raami kaatuu...akt / räty pitää palkanmaksajia, jäseniä pilkkanaan...jos akt/räty kunnioittaisi...raami olisi valmis.
Hyvät lukijat, akt jäsenet.....vain 99e/vuosi....jäsenyhdisty 17e vuosi...yhteesä vain 116e vuosi kertamaksulla....saat samat edut kuin akt antaa......katso,tutustu, liity www.ytk.fi- Totta mooses
Jos me kaikki liitymme niin kuka/mikä ajaa meidän etuja tulevissa neuvotteluissa?
- ytk
Totta mooses kirjoitti:
Jos me kaikki liitymme niin kuka/mikä ajaa meidän etuja tulevissa neuvotteluissa?
Juu nii pitäähä joidenkin maksaa kalliit akt jäsenmaksut, lakkoilla....kiito siintä, ettã ajatte myös meille korotukset lakoilla....elä huoli...ytk jäsenet ajavat....näin se homma hoituu yhteistyöllä...akt /ytk yhteistyössä...osa lakkoilee...osa ajaa.tosin ytk maksaa vähemmän vuodessa.
- akt alas, räty pois
Totta mooses kirjoitti:
Niin,kuka.....kun ei räty ja joku akt saa mitään aikaan, oisko tasavallan presidentti...sille kun annettii aika hyvä palkankoritus, vois pressana ajaa meitinki asiaa.
- En oikein jaksa enää
Voin sanoa sen, että tilinauha on senverta sekava kaikkine lisineen mitä siihen pitää tulla, että siitä ei tavallinen kuski tajua oikein mitään. Itse nettosummaa seuraamalla ei pitkälle pötki omien saamisiensa valvomisessa. Väliin se vaatii "ammattiapua" ja se tulee työpaikalla päivystävältä liiton edustajalta.
Mitä muita etuja Loimaa tarjoaa kuin pienemmän jäsenmaksun? Onko työmaallasi Loimaan edunvalvoja jonka puoleen voit kätevästi kääntyä? Valvooko Loimaa sitä ettei sinua huijata joka tilissä? Lähetätkö heille ajolistasi ja kaikki muut tiedot tarkastettavaksi?
Varmaan et itsekään ole selvillä niistä kaikista lisistä mitä bussikuski peruspalkan lisäksi saa tilikauteen? Loimaako ne sinulle mukamas selvittää?
Missä ovat Loimaan lakimiehet silloin kun niitä tarvitaan? Sinut ohjataan joillekin YKSITYISELLE lakimiestoimistoille joille itse selvität ongelmat. Niissä sinä olet heille se asiakas joka on palvelujen maksaja selvällä riihikuivalla rahalla- omillasi. Eipä ole halpaa silloin enään. Tuntiliksa voi olla 150€.
Jos olet tyytyväinen siihen, että saat kaikki mitä tiliin pitää tulla on kaikki OK. Luulo vaan ei oo tiedon väärti. Asiat pitää tietää että ne menevät kuten pitää. Se taas vaatii alan tietämystä ja kovaa seurantaa. Se ei ole niin selvää Erkillekään.
Sitten kun on ongelmia, olet yksin.
Sinua on helppo sahata silmään kun etujasi ei valvo kuin sinä itse. Siksi houkutus tahalliseen pikku vilppiin on suuri.....
- tulee turp.
YTK:laislla voi tulla nenu kipeäksi, loinen suoltaa tommosta sontaa, toiset joutuu tappelemaan eduista ja sika röhkii, röh röh, nukkumatti tulee portilla jos ykt:n mato ajaa.
- loimaa kunniaan
Hohhoijaa....lakon alla samat virret.....kokeilkaa ees kerra...lupaan etten alota....
- Talkoo-Taavetti
Ei huolta.Yksikään joka mahdollisesta lakkoportista sisään pyrkii rikollisissa aikeissa työläisiä kohtaan , siisrikkuroimaan , ei välty ruiskupartiomme käsittelyltä. Menetelmä todettu hyväksi jo neljänkymmenen vuoden kokemuksella ja eräs Ei Ay.ksi itseään täällä useasti tituleeraavakin sai sen jo nuorena neitinä tuntea taksia ajaessaan kun yritti uittaa rikkuria portin sisäpuolelle mutta toisin kävi. Oli Volga yltäpäältä siankusella voideltu ja kundi itsekin ruiskutettu samalla litkulla ja äitiä itki. No oli vielä poikanen tuolloin kuten minäkin nuorempi. Eipä silti , kyllä ruutta puree minun käskystä nykyaikanakin vaikka nuoremmat partiolaiset jo remmissä ovattenkin.
Toi on melkoista AKT mainosta, että nenu tulee kipeeksi. Eipä nuo nenut oo sen enempää vuotaneet viimeeksikään , mitä nyt flunssa-aallot aikaan saivat. Olisi ihan aikuisten oikeesti moisten uhoojien aika ymmärtää, että on olemassa laki joka antaa sekä suojan että myös tarvittaessa tuomion noille uhoojille. Elämme 2010 lukua ja siten olisi syytä jo jokaisen uhoojan ymmärtää, että nuo 60-70 lukujen taistolaismontut on jo luotu umpeen jo aikoja sitten. Nyt haettava raamisopimius on järkevä sopimus myös uhoojille, joilla oletettavissa on/olisi katsannossaan myös huominen, ei vain eilinen.
Nyt pitäisikin SAK ja muiden sopimukseen oikeallatavalla asennoituneiden laitettava suitset suuhun AKT.lle ja sanottava että demokratissa toimitan kuten demokratia edellyttää. 93% aloista on raamissa, niin siihen pitää myös AKT sitoutua.
Jos näin ei käy, niin silloin AKT on yksin syyllinen mahdollisiin todellisiin yhteiskunnalisiin negatiivisiin vaikutuksiin, eli suuriin irtisanomisiin ja sitä kautta suomalaisen yhteiskunnan alasajoon. Olisi erikoista jos joku muu palkansaajataho antaisi mitään sympatiaa niille, jotka vievät heiltä leivän suusta ja aiheuttavat taloudellisen ahdingon n. 2 miljoonalle palkansaajalle.
Siinä sitä on syytä elvistellä sitten jokaisella AKT.lla pitkin katuja, että me tuhosimme suomalaisen hyvinvoinnin. Siinä jos milloin voi aiheutua tilanne, jossa nenu tmuotoutuu enemmän kuin kipeeksi.- Talkoo-Taavetti
Eikö se koiranpeppu jo lakkaa sitä suolikaasua laskemasta tänne kun heikompia jo hirvittää pelkkä persumuksen näkeminenkin.
Olen ollut eläkeläisenä mukana lakkovahtipartioidemme mukana ja ollut näkeväni henkilön jonka hartioiden välissä näytti niinkuin joku portista sisään pyrkivä rikkuri olisi kantanut pyllistävää koiraa olkapäällään , mutta se olitkin ilmeisesti sinä joka tuota koiraa kannat takapuoli edelläpäin hartiasi päällä. No ainakin pojat tietää mitä kohti tähdätä ruuttasuihku jos rikkuriksi pyrit. - klups sano taavetti
Talkoo-Taavetti kirjoitti:
Eikö se koiranpeppu jo lakkaa sitä suolikaasua laskemasta tänne kun heikompia jo hirvittää pelkkä persumuksen näkeminenkin.
Olen ollut eläkeläisenä mukana lakkovahtipartioidemme mukana ja ollut näkeväni henkilön jonka hartioiden välissä näytti niinkuin joku portista sisään pyrkivä rikkuri olisi kantanut pyllistävää koiraa olkapäällään , mutta se olitkin ilmeisesti sinä joka tuota koiraa kannat takapuoli edelläpäin hartiasi päällä. No ainakin pojat tietää mitä kohti tähdätä ruuttasuihku jos rikkuriksi pyrit.ku meni jauhot suuhun. Ei auta pärekattosen päristellä, sillä sä taavetti oot niin out of control, ettei sun jutuille kehtaa ees nauraa. Kähärä kirjoitti jälleen kerran silkkaa totuutta, vaikka tollan pikkuinen kommari taavetti sitä myönnä. Pysyttele sä vaan taavetti siellä kopissasi, sillä vikapaikkaan kun eksyt, voi olla että joudut pyytää apua kotiin(vanhain) pääsyyn.
- Porttivahti eilen.
klups sano taavetti kirjoitti:
ku meni jauhot suuhun. Ei auta pärekattosen päristellä, sillä sä taavetti oot niin out of control, ettei sun jutuille kehtaa ees nauraa. Kähärä kirjoitti jälleen kerran silkkaa totuutta, vaikka tollan pikkuinen kommari taavetti sitä myönnä. Pysyttele sä vaan taavetti siellä kopissasi, sillä vikapaikkaan kun eksyt, voi olla että joudut pyytää apua kotiin(vanhain) pääsyyn.
No No, Taavetti osaa sanoa asiat niin kuin ne on, ihan kansanmiehen kielellä, turha kenenkään itseään kehua, Taavetti on mies paikallaan ja jos lakko tulee on portilla jykevät voimat.
- Ei Ole varaa
Porttivahti eilen. kirjoitti:
No No, Taavetti osaa sanoa asiat niin kuin ne on, ihan kansanmiehen kielellä, turha kenenkään itseään kehua, Taavetti on mies paikallaan ja jos lakko tulee on portilla jykevät voimat.
Kyllä se sidonnaisuus pitää saada nostettua lähiliikenteessä ainakin 14 tuntiin, mitä bussinkuljettaja vapaalla tekee ryyppää. Palvelijan kuuluu kuljettaa ihmiset duunin ja takaisin ja harrastuksiin illalla.
- Talkoo Taavetti
Porttivahti eilen. kirjoitti:
Taavetti tulee itse henkilökohtaisesti sinne portille jos lakko alkaa , missä kuvankaunis Kähärä pyrkii rikkuroimaan auton kopissa istuen paikan päällä katsoen kun ruuttaryhmä ruiskuttaa sitä johtajiensa vessapoikaa.
Olen kuullut että siellä on joku nainen miehen vartalossa , poikatyttö. Onko se hän? - hei haloo räty
Talkoo Taavetti kirjoitti:
Taavetti tulee itse henkilökohtaisesti sinne portille jos lakko alkaa , missä kuvankaunis Kähärä pyrkii rikkuroimaan auton kopissa istuen paikan päällä katsoen kun ruuttaryhmä ruiskuttaa sitä johtajiensa vessapoikaa.
Olen kuullut että siellä on joku nainen miehen vartalossa , poikatyttö. Onko se hän?Äläs ny..katos kähärän lausuntoa alla, melkee vikana nyt....listas raamin antamat asiat...millään muulla sopimuksella.....lakkoilulla ei saada parempaa.....jis räty hylkää...saattaa olla et koko raami kaatuu....nyt rädyn pitäs iha tosi hyväksyy toi raami.
- ok
Lehtiä lukiessa ja uutisia seuratessa viime aikoina on ollut juttuja bussikuskien kipeistä nenistä. Huolestuttavaa kehitystä ja sitä tuskin edesauttaa 2 miljoonan palkansaajaan ja suomalaisen yhteiskunnan talouden sabotointi.
Edunvalvontakin on vastuullisuutta vaativaa toimintaa. Minkähän takia muilla aloilla on päästy parempiin tuloksiin neuvottelemalla, kuin AKT kiristämällä ja lakkoilemalla? Kannattaisiko mennä peilin eteen? Suomessa usein on niin, että sitä saa mitä tilaa..... Toivottavasti Ihalainen ja Lyly laittavat Rädyn ruotuun.
Tiedoksi, että työtaistelussa liitto asettaa jäsenensä lakkoon. Työt eivät ole lakossa eikä liitolla ole toimivaltaa muihin omaan jäsenistöönsä. Työantajaan kohdistuneet laittomuudet on työsuhteen purkuperuste.- Kirvesmies 2.
Milläs muulla alalla on tommoisia älyttömän piktiä päiviä ja työaikaan kuulumattomia taukoja, jotka pidentävät päivää entisestään?
Räty ja Akt ovat oikeassa, tai se nähdään viikonlopun jälkeen, jollei työaikoihin tule isoja muutoksia sirkkelit soi.. - Totta mooses
Kirvesmies 2. kirjoitti:
Milläs muulla alalla on tommoisia älyttömän piktiä päiviä ja työaikaan kuulumattomia taukoja, jotka pidentävät päivää entisestään?
Räty ja Akt ovat oikeassa, tai se nähdään viikonlopun jälkeen, jollei työaikoihin tule isoja muutoksia sirkkelit soi..Käsittääkseni neuvotteluissa on 2 osapuolta AKT ja ALT.
Kun lukee näitä tekstejä niin jää kateen tunne ,että AKT vain lakkoilee huvikseen ja kukaan ei millään tasolla edes mieti voisiko se olla ainoa tapa/vaihtoehto neuvotella ALT.n kanssa.
Vai luuletteko että ALtTsuostuu noin vain kaikkeen ,mutta kun AKT on niin tyhmää porukkaa ettei ymmärrä kysyä van lyö lakon päälle heti. - raamisopimus
Totta mooses kirjoitti:
Käsittääkseni neuvotteluissa on 2 osapuolta AKT ja ALT.
Kun lukee näitä tekstejä niin jää kateen tunne ,että AKT vain lakkoilee huvikseen ja kukaan ei millään tasolla edes mieti voisiko se olla ainoa tapa/vaihtoehto neuvotella ALT.n kanssa.
Vai luuletteko että ALtTsuostuu noin vain kaikkeen ,mutta kun AKT on niin tyhmää porukkaa ettei ymmärrä kysyä van lyö lakon päälle heti.Akt tuhoaa mahdillaa satojrtuhansien palkansaajien saaduksi sovitun raamisopimuksen...ironista, että akt oli mukana sopimusta mitä se ei nyt sit kunnioitakkaa. Kakka akt vastaa pitäs olla eikä muuta.
- haista jo paska
raamisopimus kirjoitti:
Akt tuhoaa mahdillaa satojrtuhansien palkansaajien saaduksi sovitun raamisopimuksen...ironista, että akt oli mukana sopimusta mitä se ei nyt sit kunnioitakkaa. Kakka akt vastaa pitäs olla eikä muuta.
Vitun raamit..kun tupoa ei enää ole sanoi EK!
- uutisissa
haista jo paska kirjoitti:
Vitun raamit..kun tupoa ei enää ole sanoi EK!
Päinvastoin....kaikkihan hehkuttavat, mite hyvin kaikki muut paitsi akt on raamissa mukana, paremmin kuin tupossa....ja edellinen lainattu ylen uutusista.
- Missä vika
Räty ei yksin voi päättää minkälainen sopimus tehdään. Parvela on tähänasti kaikissa neuvotteluissa kieltäytynyt parannuksista. Kun kysyttiin Parvelalta minkatakia ei päästä sopimukseen niin vastaus oli että kun AKT ei suostu raamiin.
- lakkoon valmis
Onko kenelläkään tietoa mitä työaikoja ne yrittää ajaa läpi?
Jotain konkreettista muutosta toivon. Vähän huhua kuulin että tyyliin 15min kummastakin päästä..ei voi pitää paikkaansa, ei hyödyttäis mitään. - hei haloo räty
Se nyt vaan on niin vaikeaa akt:lle kunnioittaa aikarajoja, tossa luin aamun uutisista, että tekstikysymyksidtä, nyt varmaan kun palkoista keskutellaan...räty venyttää ja venyttää ihan kun ei poika ois saanu jo huomiota osakseen....akavassa sanoivat hyvin akt touhusta....VASTUUTONTA TOUHUA, voiko asian enää paremmin sanoa
- ahne akt,mikää ei riitä
Tässä se nyt nähtiin taas kerran, akt, mikään ei riitä, vaaditaan mahdottomia....
Nyt vaaditaan 2-3.5% raamin ylittäviä palkankorotuksia.
Satamaja kuljetusalan sopimusta pidetään kynnyskysymyksenä raamiraykaisun hyväksymiselle, kaikki muut odottaa...vaan akt:lle ei mikään riitä.
Klo.17jatkuu räty show. - sika räty
ahne akt,mikää ei riitä kirjoitti:
Tässä se nyt nähtiin taas kerran, akt, mikään ei riitä, vaaditaan mahdottomia....
Nyt vaaditaan 2-3.5% raamin ylittäviä palkankorotuksia.
Satamaja kuljetusalan sopimusta pidetään kynnyskysymyksenä raamiraykaisun hyväksymiselle, kaikki muut odottaa...vaan akt:lle ei mikään riitä.
Klo.17jatkuu räty show.Näköjään taas kerran autoliikenne vaatii mahottomia, satamakin hyväksyy raamisopimuksen mukaisen korotuksen vaan ei kumipyörã räty.
Taitaa autoliikenne jäädä ulos raamisopimuksesta, ainoana, todella idioottimaista ja vastuutonta autoliikenteeltä , akt:lta ja rädyltä.
- Aivoveritulppa ja
Akt on asialla ja muutos on tultava. Minä lähdin sairaalan kautta, kuntoutustuelle ja yrittävät edelleen minua takaisin Bussin ajoon, Kun ei jaksa ajaa noitä älyvapaita pitkiä päiviä. Mitä tässä pitää tehdä? Itseäni en haluan tappaa kun ikää vasta 47 ja pumppu ja jalat kovilla.
- akt huibinen
Veikkaan, että sidonnaisuusaika pysyy samana..2%korotus...ulkona raamisopimuksesta.....*lopuksi ytk ruuhkautuu uusista jäsenhakijoista*
- stonari
Enpä oikein tiedä mitä sanoa tuosta "raamisopimuksesta" , mutta ymmärrän hyvin jos AKT ei suostu siihen koska tuo näyttäisi tarkoittavan palkkojen realitason alennusta ,koska inflaatio on suurempi kuin nuo korotukset.
Onko tietoa kuinka paljon liitoilla on liikkumavaraa teksti asioiden osalta jos muutoin ovat raamisopimuksen sisällä?(on kyllä aivan väärä palsta kysyä tuota)- afffffgf
Minua ihmetyttää tuo raami.
Siellä on Pikku-Timokin ollut hyväksymässä sitä raamia ja nyt sitten ollaan
itse sovitusta asiasta ihan eri mieltä.
Hame tuolle pikku-Mussoliinille päälle, vaikka onhan siinä viihdearvoa katsella jo nytkin.
Rädyn Napoleon kopmleksi ei ota laantuakseen, ennekuin saa potkun perseelleen. Ilmeisesti joko Räty ei ymmäärrä tai sitten koittaa heiluttaa vallanhalussaan suomalaisen yhteiskunna kivijalkaa omaansa rakentaen. Raamisopimus jota ei Räty eikä selkeästi monikaan tähänkään ketjuun osallistunut ymmärrä. Tässä raami joka antaisi jokseenkin paljon niin suomalaisen kuin globaalinkin talouden huomioon ottaen.
Raamisopimuksen keskeiset kohdat .
•Sopimuskorotukset (palkankorotukset ja työehtojen muutosten kustannukset) ovat ensimmäisenä vuonna 2,4 prosenttia ja toisena 1,9 prosenttia. Eli ts. korotukset 4,3 %
•Työntekijät saavat ensimmäisenä sopimusvuonna 150 euron kertakorvauksen. Eli 150 € kinkkurahaa. Sillä tosin ostaa koko joulun sapuskat, viineineen.
•Työntekijät voivat osallistua vuosittain kolmen päivän ajan osaamista lisäävään koulutukseen. Pelkkää eli Itsensä kehittämistä toisten kustantamana.
•Isyysvapaa pitenee kahdella viikolla. Isyysvapaa voidaan käyttää joustavasti, kunnes lapsi täyttää kaksi vuotta. Eli perheet saavat arvoa yhteiseen osallistumiseen.
•Työttömyyskorvauksia lykkäävä ns. lomakorvauksen jaksotus poistetaan. Pelkkää (tosin melko kallista)
•Sovitellun työttömyyspäivärahan työaikaraja nostetaan 75 prosentista 80 prosenttiin. Merkitsee 5% lisätuloa.
•Pätkä- ja vuokratyöntekijöiden asemaa parannetaan. Pelkkää .
MIKSI siis AKT ja Räty hangoittelee, kun nuo .t kelpaavat kuitenkin muille n.93 % muuta palkansaaja väestöä ?
Ottaako AKT ja Räty vastuun nyt ajankohtaan sopivan, ja yhteiskunnallisesti merkittävän sopimuksen kaatamisen kontolleen.
Voi olla ettei juuri suuria sympatioita AKT ja sen jäsenistö, tule saamaan.- pelle räty
Kähärä sen sanoi, vaan ainahan akt pistäny kampoihin kuljetuspuolella, ne haluu vaa kinastella...lakkoilla....nyt ainaki palkansaajiat kärsii kovan tappion jos autoala hylkää raamin, saattaa kaatua kaikilta raamit....sitten arvaan, räty sopii samat asiat ja muka ottaa kunnian itselleen. Iha luuserikiero tuo räty joka muuten itse ili mykana sopimassa raamista.
- Raty timi
Neiti kähärä on vaan hiljaa ja räty ottaa 2v 20% palkankorotuksen akt:n ammattikuskeille johon kähärä ja helbiläiset eivät kuulu. Tarvittaessa vaikka LAKOLLA.
- raami hyvä
Ookko räty itte....senverta mahdottomia lukuja.....tai sit oot köyhä bussikuski joka toivoooooo....miks raami ei kelpaa.
- 5kg kinkku rädylle
Jos räty noi saatanan köyhä, minä köyhempi lupaan ostaa ja paistsa rädylle kinkun jos reppanalla ei varaa eikä raamikaa kelpaa.
- Puuttuu raamista
Eipä puhuta mitään työajoista, ilmeisesti halutaan jatkaa nykykäytännöllä ja haukutaan Rätyä kun ei mitään saatu aikaan.
- räty ulos pian
Jos raami kaatuu, siinä menetetään todella paljon.työajoista jos puhutaan niin poliisit, vartijat jne pienemmällä palkalla 12h päiviä.kun ei nyt lauantaina tullu ratkaisua, ei se räty sitä sunnuntainakaa hyväksy ja näin kaikki neuvottelut joka alalla menevät uusiksi raamin kaaduttua, eikä ikinä saada yhtä hyvää sopimusta ja kertakorvausta, kuin mitä raami olis antanu .
Kyllä jonoa tulee olemaan www.ytk.fi sivuilla.
- Akt Jotain tehtävä
Älä viitsi puhua valheita YTK:N paskoloinen, vartijoilla on pienempi palkka, mutta poliisin palkka on kyllä suuremoi kuin Bussinkuljettajan, poliiseilla on paljon erilaisia liisiä mm helsinki lisä, olosuhdelisä vuorolisät.
Poliisn ja vartijan työssä ei pidetä työaikaan kuulumattomia taukoja vaan jos ollaan töissä 12 tuntia, tulee siitä pitkät vapaatkin, eli joka tunti on työaikaa kuten muillakin ihmisillä, joten älä puhu loiseläjä , joka mainostat Ytk:ta puppua.
Poliiseilla on myöskin tässä pitkässä vuorossa oikeus työaikana ruokailla, mitään palkatonta taukoa ei ole, kuten bussinkuljettajilla, muutenkin työ erilaista, ei niitä voi verrata, bussinkuljettajan ty on kuin olisi liukuhihihnalla, vessaan ei pääse, sekunttiaikataulu.
Räty ja AKT ovat oikealla asialla, olosuhteisiin on tultava muutos, mutta YKT:N loisille mittän muutosta ei pitäisi antaa, ei myöskään palkankorotusta, kun olette työnantajan mieliksi, koskka ilman liittoa ei kukaan aja mitään etua ja kohta ei olisi edes kesälomaa ja 24 tuntia töissä. Tätä ajavat ne jotka liittyvät YKT:N kuten sinäkin selkärangaton olento. - Kuljettaja hesassa
Asiaatuntematon ykt pipipää, vertailee eri ammatteja ,joissa täysin eri vaatimukset.
Bussinkuljettajan työ olis myös helppoa, jos vaan odoteltaisiin asiakkaita tolpalla ja päivästä valtaosa olisi odotusta kuten taksissa ja sitten mentäisiiin keikalle pisteestä A, pisteeseen B pysähtymättä.
Täysin eri työ kaupunkiliikenteessä, poliisit ajelevat autolla, ja jos häly tulee menevät paikalle, käyvät kahvilla ja syömässä työaikana ja katkotunteja ei ole.
Kuljettajan päivä voidaan katkotunneilla pidentää ja vapaata ei kerry kuin se kaksi viikossa, vaikka päivät olis 12 tuntisia. Missään muussa ammatissa ei tuommosta ole, yleensä ihmiset ovat töissä 7-8 tuntia ja vapaa-aikaakin heillä jää, ne jotka tekevät pitempiä päiviä saavat pitkiä vapaita, kaikki muut paitsi Bussinkuljettaja. - stonari
En oikein tiedä mitä sanoa, koska muutama päivä sitten vaatimalla vaadittiin AKT:n tekevän jotain ,mutta nyt kun ei sitten raamisopimusta hyväksytä niin hirveä itku päällä miksei käy?
Voiskos syy olla siinä että AKT:n ajaa teksti puolelle muutoksia joiden oletettu kalleus ei käy missään nimessä ALT(EK) ja tuon takia neuvottelut jatkuvat edelleen.
Kuinka moni edes tietää paljonko inflaatio on ollut tänävuonna?
Muistelisin että veronmaksajien keskusliiton mukaan käteen jäävä rahamäärä ei nouse tuolla raamisopimuksella vrt inflaatio...- rãty ulos,akt alas
Syy neuvotteluiden jatkumiseen tässävaiheessa ei voi olla eää tekstimuoto, nehän on sovittu jo.palkkaasiat enää ja tunnetusti joustamaton akt vaatii kohtuuttomia, jonka takia saattaa muutkin jäädä ilman raamia.
- Antti Veikko.
Sehän on selvä, että pitää saada tuloksia neuvotteluissa kuskeille, totta kai on valitettu päivien pituudesta ja ei valiteta jos lakko tulee, koska oikealla asialla ollaan.
Onko tervettä, että kuljettajat sairastuvat/kuolevat raskaisiin työvuoroihin. Mitään raamisopimusta ei pidä hyväksyä, jos ei päivät lyhene ja Räty jos pysyy asian perässä, niin hattua nostan. Itkekää te työantajan hännystelijät ja pitkien päivien puolustelijat.
Bussinkuljettajan työpäivät varsinkin tiheässä kaupunkiliikenteessä ovat älyttömän pitkiä ja raskaita,ammatinarvostus on pudonnut nollaan, päälle käydään ja syljetään ja ympärikellon töissä. Haloo! Akt:n ja on tehtävä jotain ja Räty on ihan hyvä mies, kunpa parannujkset tulee tai LAKKO.- näin on
Veikkaan ettei muutoksia tule sidonnaistunteihin....nyt ne keskustelee muutamasta centistä lisää liksaa.
- parvelan,rädyn lausunnot
näin on kirjoitti:
Veikkaan ettei muutoksia tule sidonnaistunteihin....nyt ne keskustelee muutamasta centistä lisää liksaa.
Kovasti eri lausuntoja antoivat uutisissa. Rädyn mielest hyväs henges, moitti ettei parvela aloittanu aikaisemmun.
Parvelan mukaa tänää akt vain keskenää neuvottelee,sekä toivo alkaa hiipua. Parvelan mukaa neuvotteluja päästii alottaa vasta nyt kun räty kuulema kaksi kertaa aikaisemmin peru neuvottelut.
Ei kuulosta kovin lupaavalta ja kumpi nyt selittelee?? - näin käy todennäköisesti
parvelan,rädyn lausunnot kirjoitti:
Kovasti eri lausuntoja antoivat uutisissa. Rädyn mielest hyväs henges, moitti ettei parvela aloittanu aikaisemmun.
Parvelan mukaa tänää akt vain keskenää neuvottelee,sekä toivo alkaa hiipua. Parvelan mukaa neuvotteluja päästii alottaa vasta nyt kun räty kuulema kaksi kertaa aikaisemmin peru neuvottelut.
Ei kuulosta kovin lupaavalta ja kumpi nyt selittelee??Alkaa näyttää siltä, mitä kuunnellu lausuntoja, ettei rädyllä aikomustakaa päästä sopimukseen, vaan miksi pitkittää selvää ja todennäköisintä lopputulosta.
Raamisopimus kaatuu kokonaan tai jos ei niin raami toteutuu ilman kuljetusalaa.
Jos näin niin iso pettymys ja räty menettää akt jäseniä muualle. - AUTOAAPO
näin käy todennäköisesti kirjoitti:
Alkaa näyttää siltä, mitä kuunnellu lausuntoja, ettei rädyllä aikomustakaa päästä sopimukseen, vaan miksi pitkittää selvää ja todennäköisintä lopputulosta.
Raamisopimus kaatuu kokonaan tai jos ei niin raami toteutuu ilman kuljetusalaa.
Jos näin niin iso pettymys ja räty menettää akt jäseniä muualle.raamisopparilla ei mitåän virkaa akt haluaa 2v aikana 20 % palkankorotuksen ja heti 6%. Ja 5 pekkaspäivää lisää. Ja viikko vuosilomaa lisää. Ja iltalisän 30%. Yölisä 50%. Pyhälisän 150%. Ja kaikille 8 tunnin työpäivän ruokatunti eli 9 tuntia kiinni vain työpaikalla jatkossa. Ja pyhälisä alkaa jo perjantaina klo 18 - ma 12 asti.
- Hyvä Räty.
Työnnä sinä Aapo itseesi ja syvälle, taidatkin olla niitä kieli......
Akt yrittää saada kuljettajien työaikoja hieman inhimillisemmiksi, päivät ja sidonnaissuudet ovat kohtuutomat.
Moni kuljettaja kertoo nukahtavansa jopa liikennevaloissa, eikö ole aika surullista?
Suuronnettomuuden vaara koko ajan läsnä, pienellä palkalla kuskataan ihmisiä aamusta iltaan kellonympäripäiviä, vapaa-ika jää kovin vähäiseksi, työajat täysin pepusta ja sinä viitsit viisastella ja soittaa suutasi.
Lähdemme lakkoon jos parannuksia ei tule ja rikkurieden nimet otetaan esiin se on varma. Jotain on tapahduttava kuljettajien työoloihin se on pakko! - Akt Luotsi.
Oikein, pelle-aapon kirjoituksessa oli kyllä se totta, että palkkaus pitäisi saada myös kuntoon, työajat ovat täysin pielessä, niihin on saatava korjaus max 8 tunnin päivä, kuten muilla ihmisillä. Peruspalkka olisi myös saatava vastuun mukaiseksi, eli reilusti lisää palkaa, lauantain päiväkorvaus saatava vähintään 50% ja sunnuntai 200%, yökorvaus 100%, voisi kuljettajan palkallakin elää, mutta tärkein on saada työpäivät lyhyemmiksi, koska niitä ei jaksa ajaa. Hullua on tappaa itsensä näillä vuoroilla ja moni kollega makaa sairaalassa ja syy on pitkät päivät, osa myös mielenterveyseläkkeellä, alkoholisoituneena ja liian monta avioeroa, kun mies ei koskaan kotona.
- varmasti näin
Ei neää rädyn mykaa neuvottele muusta kui raamiin mukaisesta korotuksesta, miten se palkankorotus sijoitetaan.
Turha luulo, että akt tai joku räty olis kiinnostunu sidonnaisajasta...mikää ei muutu sen suhtee...kattokas vaa.
- keikkakuski hytönen
Akt on satamamiesten liitto, ei niitä' jonkun dösäkuskin murheet kiinnosta!!!
Bussikuskit saavat edeleen ajaa sitä 12 tunnin päivää joka ikinen päivä....
Tuohonkin ois-ratkaisu osa-aikaisen lisätyövoiman käytössä, vaan ei sekään kelvannut...mielellään joku keikkakuski tahkois noita pätkävuoroja siten että vakihenkilöille voidaan rakentaa 8 tunnin sarjoja, vaan ei tunnu sekään malli kelpaavan..... - Totta mooses
Kertokaas viisaat mitä ovat nuo työelämän laadunparunnukset meille, joista EK:n kaveri puhuu tuossa?
EK muistuttaa, että 4,3 prosentin palkankorotusten lisäksi raamisopimuksessa on 150 euron kertaerä ensi vuodelle ja merkittäviä parannuksia työelämän laatuun. Työnantajien mielestä valtiovallan toimenpiteillä muun muassa kotimaisen kysynnän edistämiseksi on suuri merkitys.
http://yle.fi/uutiset/talous_ja_politiikka/2011/11/akt_antoi_ensimmaiset_sopimusesityksensa_tyonantajapuolelle_3061845.html - vrvrvrvr...
tuttuni on valtion rautateillä hommissa korjausmiehenä. aamulla ne läks tukikohasta 2min vaille 7 niin alkoi juosta puolipäiväraha ja sama kamu kerto että ajeltiin päivät missä sattu ja syksyllä puolukoita ja sieniä keräsivät kun ei kukaan kyselly missä miehet painaa duunia ja ajoivat auton jonnekkin syrjätielle ja korttipeli käyntiin, aikansa pelailivat ja ottivat muutaman tunnin nokka unet, sitten pikkuhiljaa tukikohtaan ja kotia eukolle kehumaan että oli se rankka keikka tänäkin päivänä ja aamulla uudestaan, TÄMÄ JUTTU ON 100% TOTTA ei ihme jos yksityistäävät rautateiden kunnossa pidon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi443069Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs452877100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es502505Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo472347Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks322096Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa581840- 451759
Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä401612- 461535
- 261361