Mitä tekisin muuta kuin valituksen ja uusia lausuntoja? Voiko päästä määräaikaiselle kuntoutustuelle ?
Oon vajaa 50 v. ja alaselkä kivut jo krooniset.istuminen ei onnistu pitkään ja seisominen ja kävely hiukan helpottaa mutta pahentaa jälkeenpäin .Välilevyn rappeumaa ja pullistuma mutta ei voi leikata.Olin yli 20 v.istumatyössä toimistossa ja sain potkut .... Lääkkeet /hoidot eivät auta eikä jumppa yms .sopiva liikunta tai painonpudotuskaan
Nyt on Kelan päivät loppu eikä kunt.tukea/eläkettä myönnetty.Suosittelivat ammatilliseen kuntoutukseen mutta mihin kykenisin kun kipuilu jatkuvaa? Masennus on pinnalla ja tuntuu toivottamalta tämä tilanne
selästä eläkkeelle?
8
13310
Vastaukset
- Oletko kokeillut?
Oletko kokeillut kalevalaista jäsenkorjausta?
Tutkipa tuosta!
http://www.kansanlaakintaseura.fi/- rappeumaa
Kyllä oon kokeillut muutaman kerran. Auttoi se ainakin jalkaan säteilevään särkyyn jonkin aikaa ja niinhän n e sanoo että toinen jalka on lyhyempi tai lantio on vinossa vääristynyt ajan kanssa siihen asentoon.
Ootko itse saanut apua siitä ?
- tois on
Joudut työttömäksi, niinkuin sadattuhannet muutkin, jotka oikeasti ovat työkyvyttömiä.
Se on halvempaa kuin työkyvyttömyyseläke yhteiskunnalle.
Näin se vaan menee.
Sun ois pitäny syödä riittävästi D-vitamiinia jo kohdusta asti ja pysyä hoikkana ja harrastaa liikuntaa, niin ehkä selkäsi olisi tërve.
Luuston haurastuminen vaivaa yhä useammin jo lapsuusiässä. Tuoreen tutkimuksen mukaan esimerkiksi helsinkiläislasten luunmurtumat ovat selvästi lisääntyneet. Luuston haurastumisen syynä on D-vitamiinin puutos. Dosentti Outi Mäkitie ennustaa, että osteoporoosista on tulossa merkittävä lastensairaus. Hänen mukaansa helsinkiläislapsista noin puolella on D-vitamiininpuutos jo vastasyntyneenä. Mäkitien arvelee myös, että Suomessa on suuri joukko nuoria aikuisia, joilla on merkittävä riski sairastua osteoporoosiin jo ennen keski-ikää.
Hauras luusto on riskitekijä osteoporoosin lisäksi myös varhaiselle nivelrikolle ja muille tuki- ja liikuntaelinsairauksille. Ympärivuotisen ja riittävän D-vitamiinin lisäksi luuston normaali kehitys vaatii liikuntaa.
http://tinyurl.com/6y4n9nl
Yli puolet kouluikäisistä ei käytä lainkaan D-vitamiinivalmisteita. Tuoreen tutkimuksen mukaan D-vitamiinin saantisuositus toteutuu sitä huonommin mitä vanhemmista lapsista on kyse. 13–17-vuotiaista enää joka viides ottaa päivittäin D-vitamiinia. Pienet lapset saavat teini-ikäisiä enemmän D-vitamiinia. Lähes kolme neljästä alle kolmevuotiaasta saa D-vitamiinivalmistetta päivittäin. Suositusten mukaan alle 18-vuotiaiden tulisi käyttää D-vitamiinilisää joka päivä. Yliopiston Apteekin Taloustutkimuksella teettämään kyselyyn haastateltiin syyskuussa 1 003 ihmistä, jotka ovat 15–79-vuotiaita.
http://tinyurl.com/5twkvoa
Nykyiset viralliset D-vitamiinin saantisuositukset sopivat A: kaljurotille ja B: kuolleille.
D-vitamiinin kokonaissaantia auringosta ja ravinnosta mittaa sen metaboliitin, kalsidiolin, pitoisuus seerumissa. Yleinen mielipide on, että D-vitamiinin saanti tulee varmistaa lisäämällä
sitä ravintovalmisteisiin ja käyttämällä D-vitamiinivalmistetta. Virallisen suosituksen mukaan aikuisen päivittäinen D-vitamiinin lisätarve vitamiinivalmisteesta on 7,5 µg. Luoja ei kuitenkaan laskenut D-vitamiinin päiväannosta puolen mikrogramman tarkkuudella vaan mahdollisti aurinkohormonin jopa 250 µg:n kertatuotannon ihossa, mikä etelässä tuottaa seerumin kalsidiolipitoisuuden 100–200 nmol/l (Vieth 2009). D-vitamiinin toksisuudesta on yllättävän vähän raportteja. Jopa vuoden tarvetta vastaavat kerta-annokset eivät ole aiheuttaneet myrkytysoireita. IOM:n uusin suositus kaksinkertaisti D-vitamiinin turvallisen päiväsaannin 50:stä 100:aan µg:an. Aikuisilla ei ole osoitettu toksisuutta, kun D-vitamiinin pitkäaikainen päiväsaanti on ollut 250 µg:n tasolla. Sattumoisin noin 250 µg on D-vitamiinin määrä, jonka iho tuottaa auringon UVB-säteiden kerta-altistuksen aikana. Suomalaiset saavuttavat 75 nmol:n tason yleensä vain kesäkuukausina.
Duodecim 2011;127:1242–3
http://bit.ly/lChDZz
http://www.terveysportti.fi/xmedia/duo/duo99587.pdf
http://www.katsomo.fi/?progId=39716
Äidin D-vitamiinin puute raskauden aikana heikentää lapsen luontaisen immuunivasteen kehittymistä. Se voi altistaa syntyvän lapsen muun muassa autoimmuunitaudeille, kuten ykköstyypin diabetekselle. Raskaana olevien ja hedelmällisessä iässä olevien naisten tulisikin kiinnittää erityistä huomiota D-vitamiinin riittävään saantiin, suomalaisasiantuntijat muistuttavat.
http://ruohikolla.blogspot.com/search/label/D-vitamiini
D-vitamiinin puute on Suomessa yleistä ja neuvoloiden nykyinen suositus lapsille (10 µg eli 400 ky/vrk) on neljä kertaa liian pieni. D-vitamiini vaimentaa immuunijärjestelmän virhereaktiota, joka tuhoaa haiman insuliinia tuottavia ß-soluja. Riittävä D-vitamiinin anto lapsille ensimmäisestä elinvuodesta alkaen vähentää sairastumisen riskiä seuraavien 30 elinvuoden aikana. Aikuisdiabeetikko tarvitsee D-vitamiinia 100 µg/vrk, mitä määrää ei voi saada suomalaisesta ruokavaliosta.
http://bit.ly/tOyW65
http://www.iherb.com/Vitamin-D
http://www.onnistuneetkaupat.fi/iherb-tilausohjeet/- gt-8
Sun ois pitäny ja pitäny, sitten mainospuheet perään. Ei siinä mitkään vitamiinitkaan auta, jos ihminen on luotu sellaiseksi mitä on. Tunnen
paljon entisiä teräsmiehiä, jotka harrastivat nuoruudessaan ja sen jälkeekin
kuntoilua, mutta kulumia ja niistä johtuvia vaivoja ei saa takaisin millään
konstilla. Työkyvyttömyyseläkkeelle joutuminen erittäin hankalaa, sen myöntäminen
olisi monelle instanssille erittäin kannattavaa, sillä kuntoutettava tarvitsee lääkkeitä
kuntoutusta jne. Miten ammatillinen kuntoutus voi tulla kyseeseen, jos lääkinnällinenkään ei tuo tuloksia? - Anonyymi
gt-8 kirjoitti:
Sun ois pitäny ja pitäny, sitten mainospuheet perään. Ei siinä mitkään vitamiinitkaan auta, jos ihminen on luotu sellaiseksi mitä on. Tunnen
paljon entisiä teräsmiehiä, jotka harrastivat nuoruudessaan ja sen jälkeekin
kuntoilua, mutta kulumia ja niistä johtuvia vaivoja ei saa takaisin millään
konstilla. Työkyvyttömyyseläkkeelle joutuminen erittäin hankalaa, sen myöntäminen
olisi monelle instanssille erittäin kannattavaa, sillä kuntoutettava tarvitsee lääkkeitä
kuntoutusta jne. Miten ammatillinen kuntoutus voi tulla kyseeseen, jos lääkinnällinenkään ei tuo tuloksia?Mulla tilanne ei ollu niin paha, entiseen työhön joka oli fyysinen lähihoitajan työ ei kuitenkaan ollu mitään asiaa, niin ammatillinen kuntoutus oli mulle pelastus. Varma ohjasi minut katjanoposelle ja ne järjesti mulle työ kokeilupaikan ja sinne työllistyn nyt toukokuussa. Koen, että tämä oli minulle pelastus. Mutta tosiaan selkä ei ollu ehkä niin paha alkuperäisellä kirjoittajalla. Toki pitkät sairaslomat takana täälläkin
- kaiken kokeillut
Tervetuloa rumbaan !
Minullakin nivelrikko kaikkialla vartalossa.Selässä 4 alinta nikamaa rappeutunut,lisäksi 2 nestekystaa ja lihasrepeämä.Ei voida leikata,hoitona ainoastaan kivun lievitys.Olen 56 nainen ja takana kolme hylkypäätöstä työkyvyttömyseläkkeestä.Viimeisimmästä tein valituksen.Kela suositti työkokeilua,josta antoi kuitenkin hylkäyksen.Samoin eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen.Olen taistellut neljä vuotta eläkkeestä,käynyt monet työkokeilut,kuntoutus tutkimuksen,sekä kaiken mitä minulle on suositeltu.Työrajoitteet selän osalta,joten ei mitään mahdollisuuksia saada työtä,josta saisin elantoni.Neljän erikoislääkärin lausunnot työkyvyttömyydestä,vaan sekään ei asiaa auta.Kela ja eläkevakuutusyhtiö pompottavat mielensä mukaan.Täysin uupuneena hakeuduin psykiatrille ja hän määräsi sairaslomalle.Ensin kolme kuukautta ja jatkoa tulee vuoden verran.Tähän tilanteeseen ihmiset ajetaan yhteiskunnassa.Olet vasta alkutaipaleella.Mene kaikkeen,mihin sinua suosittelevat,näin pääset eteenpäin asioissasi.Eläkkeelle et pääse noin vaan,sairautesi kanssa.Voimia...- rtterdd
Määräsikö sairasloman F.jotain perusteella? Vuoden sairauspäivärahoilla olet
uudesta sairaudestasi ja sitten pääset kuntoutustuelle. T. Joulupukki
- LauraXX
Minulla lähes vastaavanlainen tilanne kun alkuperäisellä.
kävin pari vuotta sitten magneettikuvauksissa missä todettiin selkärangan nivelrikko eli rappeuma.
kymmenen vuotta sitten oman kuntani terkkarissa röngtenkuvissa todettiin välilevyn siirtyminen.
en pysty kävelemään ilman vahvaa särkyoireilua kuin pari-kolme kilometriä, en pysty kumartumaan ilman oireilua, ja muutenkin kankeasti.
oman lääkärini mukaan kuitenkin haitta-aste selästäni vain 1.
vaikka se rajoittaa jo normaalia liikkumista. saati että pystyisin tekemään fyysistä työtä.
silmästäni haittaluokka on 4, silmävammani vuoksi.
lääkärinlausunnossa "työkykyyn vaikuttavat sairaudet tärkeysjärjestyksessä" on mainittu vain kilpirauhasen vajaatoiminta, mikä mielestäni ei niinkään työkykyyn ole edes vaikuttanut.
sekin todettiin kymmenen vuotta sitten.
muuten lääkärintodistuksessa muualla mainitaan "selän kulumamuutokset".
Minusta rappeumasairaus on enemmän kun pelkkä kulumamuutos.
lisäksi lonkissa on näitä kulumamuutoksia, ja polvessa rustovaurio. vasemmasta nilkasta ovat menneet nivelsiteet yms.
mistä näistä ei mainita ollenkaan.
olenkin jättänyt lääkärille soittopyynnön mainitakseni asiasta.
kuinka selästä voi olla haittaluokka 1. eli alin.
kun se haittaa jo ongelmallisesti normaalia elämää, saati että täytyisi töitäkin tehdä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Asianajaja Herman Ljungberg
Ei ole tällä herralla kaikki muumit laaksossa, kun väittää, että kaapelien katkominen on NORMAALIA. Kaikkea se leipä elä1586967Löytyykö jyväskylästä naista kenenkä pyllyä saisi kosketella ja haistellla??
Olen ihan mukava ja kunnollinen herras mies 41 vuotta.334063Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.
Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.1142102- 621936
- 821456
Sähköauto sopii erinomaisesti maaseudulle, jopa paremmin kuin kaupunkiin.
Sähköautolla pärjää maaseudulla jopa paremmin kuin kaupungissa, sillä jokainen sähköistetyn talon piha on mahdollinen la1941447Nainen, taidan inhota minua todella
tai sitten et halua olla missään tekemisissä kanssani. Sellaiset otteet sulla. On tosi karmeata olla toiselle kuin kuoll731091Tämä oli vuoden 1. luetuin artikkeli Suomi24 Viihteessä: Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai eläkkeen
Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai kuin saikin taiteilijaeläkkeen - Tämän suuruinen eläke on kuussa! -artikkeli oli v. 20214986- 48979
Rattoisaa lauantai iltaa
Mitäs tänään tapahtuu? Mitäs kirsikalle kuuluu? Onko lähdössä iltaelämään? 😊✨💞🌆 Minä vietä taas yksinäistä koti-iltaa225947