Älä hankin frettiä lapselle!

pelkopurija

Kirjoitan nyt suoraan tositarinan, jokainen pohtikoon asiaa lisää itsekseen. En syytä kyseistä perhettä heidän toiminnastaan, he olivat valmistautuneet kuten pystyivät ja toisessa tilanteessa toisenlaisen fretti-yksilön kanssa heidän kotinsa olisi hyvä paikka fretille.

Allergisen perheen lapsi haluaa lemmikin, oman kaverin jolle antaa aikaa ja jolta saada kiintymystä. Fretti osuu kohdalle mediasta, tietoa haetaan parisen kuukautta. Fretti vaikuttaa sopivalle lemmikille, vanhemmat ovat valmiita ottamaan vastuun ja pentunäykintään yms. osataan varautua. Kuitenkaan edeltävää käsittelykokemusta ei ole, eikä fretteihin oikein pääse missään tutustumaankaan. Otetaan siis suoraan kaksi pentua, 6kk ikäisiä, virolaisella kasvattajallaan pennut ovat käsiteltävissä ja kilttejä. Pentujen tullessa kotiin alkaa näykintä, lapset alkavat pelätä eläimiä heti kättelyssä. 6kk ikäinen uros ottaa pahalle käytökselleen tulta alle, lapsia uros tuskin on eläissään nähnyt ja ihmisen pelkokin on uutta. Näykintä muuttuu heti hyökkäilyksi, perheen äiti menee väliin ja tarttuu vielä vierasta eläintä yllättäen takaapäin. Jo valmiiksi stressaantunut, vieraassa paikassa pelokas ja kesken "saalistuksen" kiinni napattu fretti puree kiinni äidin käsiin. Fretin puolustusreaktio on raju, eläin puree kiinni ja lukittaa leukansa, jos sen repii irti se tarttuu kiinni uudestaan. Useita kynsiä lävistyy terävien hampaitten väliin, syviä viilto ja pistohaavoja on pitkin kämmeniä. Kaikki perheessä pelkäävät uusia lemmikkejä, enemmän tai vähemmän. Äiti yrittää urhoollisesti jatkaa käsittelyä, saaden pelokkaalta fretiltä lisää hammasta. Lapset ovat kauhuissaan, ihana yllätys muuttui äidin kimppuun hyökänneeksi pedoksi. Äiti ymmärtää että vika on käsittelyssä, he eivät vain osaa toimia näiden eläinten kanssa. Freteistä luovutaan, vain hetki niiden hankinnan jälkeen.

Toista pennuista tullaan katsomaan, katsomaan tullut frettikokenut pariskunta aristaa urosta vaistomaisesti - sen käytös on varoittavaa ja liikkeet tavallista nopeampia. Uros jää yksin taloon, lasten mielenrauhan vuoksi pentu viettää yönsä vessassa.Seuraavana päivänä tulee soitto, joku on kiinnostunut uroksesta ja tulee katsomaan vaikka äiti kertoo suoraan mitä heillä on tapahtunut.

Osoittautuu että uros on pelkopurija, puolustaa itseään äkäisesti epävarmassa tilanteessa. Uudessa kodissaan, kokeneiden käsittelijöiden omistuksessa uros ei osoita mitään agressiivisuuden merkkejä. Pentu osoittautuu myös hyvin fretti sosiaaliseksi ja luonteeltaan sivusta seuraavaksi. Liikkeiltään uros on sähäkkä, koska suvusta ei ole tietoa ei voida sanoa onko pojassa villiverta - pään kapeampi muoto ja karvan laatu voisivat viitata siihen.

17

356

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • henna

      ööm. tarkoitatko tässä tekstissä nyt minkä ikäsiä lapsia : o ?

    • pelkopurija

      Kaikkia jotka lapseksi luetaan.
      "Lapsi on nuori ihminen, joka ruumiillisesti katsotaan olevan alle murrosikäinen."
      Murkkuikäisellekkään en frettiä suosittele, jos kyseessä olisi vain teinin lemmikki.
      Kyseisen tekstin lapset olivat n. 10-vuotiaita.

    • kähkähkääää

      Hmm kuulostaa niin meidän näädältä, kuulostaisi niin sopivalta mutta meille haettiin kyllä jo vähän vanhempi fretti. Mutta taisi olla samanlainen tapaus meilläkin, haettiin fretti perheestä jossa lapsia ja luopuivat senkin takia etteivät tule toimeen. Puri ja tiesin sen jo haettaessa, nyt on kuitenkin todella kiltti siihen verrattuna mitä oli, edelleen fretillä on vaikea luottaa vieraisiin ihmisiin ja siksi antaa hampaista vieraille välillä. Mutta luottamus on kuitenkin huomattavasti kasvanut, meilläkin on lapsia. Entisessä perheessä oli antanut lapsille hampaista, no joo kyllä meilläkin alkujaan kun fretiltä puuttui luottamus mutta nyt ei ole minkään näköistä ongelmaa meidän 3v tytön ja fretin välillä, fretti ei enää pure meitä perheenjäseniä laisinkaan. Mitä olen edellisen omistajan kanssa jutellut, kuulostaa niin hurjilta tarinoilta etten voisi kuvitella frettiä samaksi fretiksi. Heillä siis oli tosi kova puremaan ja meillä on kyllä nyt mitä kiltein. Entinen perhe oli tosin ostanut fretin vähän tommoisena ex tempore juttuna ja hirveästi tietoa ei tainnut olla, mutta onneksi näätä löysi kokeneen perheen nimittäin ihan helppo tapaus ei kuitenkaan ollut joten helposti olisi varmasti lähtenyt kiertoon.

    • henna

      ite oon 14 v ja kyllä mulla on pari näätää : o
      mutta toi mulla oli ensimmäinen fretti v. 08 .

    • hybridin omistaja

      Villihillerillä ei ole kapeampi pää kuin lemmikkifretillä. Koitappa saada faktat tietoon ennen niiden eteenpäin jakoa.

    • _mikäkö_
    • henna

      taas näitä kaikkitietäviä voi tsiisus.

    • Pallero <333

      ite oon 12 ja mulla on oma Fretti Pallero :)

      tuli meille 3 kuisena ja nyt on 10 kk ja hyvin on elämä lähteny käyntiin :)

      sylissä tykkää makailla noin (1-5 min :D) joskus pidempäänkin

      Vanhemmat ovat tausta tukena mutta muuten Fretti on minun hoidettavana

      • hehe

        juuri se en itekkää muista millon viimeks oisin huidellu kavereiden kanssa, kun oon yleensä frettien kanssa kotona suurin piirtein AINA ! eikä oo mulle mikään ongelma, nautin näiden näätien kanssa puuhailusta (:


    • Pallero <333

      :)) nii :) en näkisi mitään ongelmaa lapselle hankinnassa mutta silloin tietenkin pitäisi olla vanhemmat apuna :)

      ja mieluiten joltakin tunnetulta kasvattajalta eka fretti nii olisi mahdollisimman rauhallinen :)
      itse hankimme fretin virosta tutulta kaveriltamme niiden poikueesta :) .
      Toki Lapsi saa fretin hankkisaa mutta muistakaa että vvanhempien pitää olla täysillä mukana . ja ei kannata hankkia millekkään 8-10 vuotiaalle :D

      • eräs vain

        Älä jauha paskaa Pallero-poika. Tiedän sinut ja ainakin aiemmin olet kertonut ostaneesi fretin Puutorin akvaariosta, jonne fretti on tullut Hollannista.


      • henna
        eräs vain kirjoitti:

        Älä jauha paskaa Pallero-poika. Tiedän sinut ja ainakin aiemmin olet kertonut ostaneesi fretin Puutorin akvaariosta, jonne fretti on tullut Hollannista.

        mullle on kans kerrottu nii : o ku ooon pallerolta iteltä joskus kysyny :ooo !


    • pallero-poika

      Anteekis jos tulen tähän nyt mutta tuo en ole minä..... omistan itse puutorista hankitun Fretin :)

      Tullut hollannista :)

      Mutta tiedoksi tuo en ole minä !!!!!!

      Anteeksi väärin käsitys !!

      ja pallero ei tullut meille 3 kuisena vaan 6 kk ja 2 viikosena ja on nyt 10 kk ja 1 vk...

      ja tää vauhti ville ei pysy ku varmaan 1 minuutin sylissä poikkeus on kyllä juuri herännyt..

      Mutta minusta ei ole väliä mistä fretti on tullut ei ole vain paria oikeaa kasvattajaa ja niistä pitää hankkia kaikki fretit.....

    • No sori

      No sori kun vein henkilöllisyytesi ja huijasin D: ethän ilmianna minua? tai mitään muuta?

      Halusin vain saada muut haukkumaan sua... Mut olitki ite paikalla :O
      Anteeksi kamalasti

    • passiivinenaktivisti

      "Mutta minusta ei ole väliä mistä fretti on tullut ei ole vain paria oikeaa kasvattajaa ja niistä pitää hankkia kaikki fretit....."

      Just nämä pentutehtailua kannattavat ajatukset on suomessa se isoin vika.
      On tosiaankin väliä mistä eläimensä hankkii, oli kyseessä sitten fretti tahi koira (ihan mikä tahansa eläin)! Viralliset kasvattajat näkee suuren vaivan että eläimet olisivat terveitä, hyväluonteisia ja lemmikiksi sopivia. Lemmikin mukana tulee kasvattajan tuki koko lemmikin elinajaksi ja vankkaa tietoa eläimen suvusta.
      Jos sukutaustat eivät ole tiedossa, saa vaan kaikessa rauhassa odotella milloin tajuaa omistavansa esim. wardenburg-fretin, tai milloin saa huomata muita täysin perinnöllisiä sairauksia/epämuodostumia lemmikissään. Virallisen kasvattajan kasvattamat pennut ovat myös kunnolla käsiteltyjä, eläimelle sopivissa oloissa pidettyjä ja terveystarkastettuja. Esim. puutorin akvaarion tuontifretit on puolivillejä, sisäsiittoisia ja pilalle stressattuja. Ymmärtäähän sen nyt jo tyhmempikin ettei sen frettipennun paikka ole missään lemmikkilaarissa kaiken eläimen luontaisen saaliin keskellä - stressaantuu itse fretti ja ympärillä kaikki muutkin. Ja niitä traumoja ja pitkiä stressinaiheuttajia ei vaan voi kumota sillä että eläimen tuo kotiin ja sanoo sille että höpönlöpön.

      • 2317403

        Asiaa. Hyvä!


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      88
      1174
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1006
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      13
      691
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      48
      687
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      685
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      674
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      660
    8. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      604
    9. Viime yönä mietin paikkoja luonnossa, missä olen kulkenut

      kävellyt ja ikävöinyt, ja ollut niin yksin. Monet kerrat. Ne palauttavat mieleeni sinut ja sen, kuinka kipeää on se kaip
      Ikävä
      57
      602
    10. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      35
      575
    Aihe