Stokeri lämmittäjät

tokeri

Paljonko haketta, turvetta tai pellettiä teillä kuluu vuorokaudessa ja paljonko talossa neliöitä? Entäs minkälainen laitteisto?

27

4481

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • öljytty puupää 2

      Nyt menee puolikuivaa haketta noin 8 saavillista a´ 40 litraa. Kun on tämä 2 astetta pakkasta.

      Nelioitä 220 70 . Huonelämpötila 23 astetta, 4 aikuista. 40 kw/h stokeri ja pannu.

      Eli pieni aamuvoimistelu , saaveja täyttäessä ja stokeriin kaatamisessa. Tietenkin suojaimet naamalla.

      Öljylämmitys aikana , ei tiennyt ihanasta aamuvoimistelusta mitään.

    • puinenöljyletti

      mä jumppaan illalla

      • mies37v

        niin minäkin


    • 4+2

      Aika paljon, kun 320 litraa haketta on noin 250 kWh energiaa... Märkää on ja stokerissa muutenkin huonot hyötysuhteet sitten näille keleille kun ei neliöitäkään tuon enempää.

      • ei tavattomasti

        No eihän tuo ole kovin tavaton vuorokausi kulutus kovalla pakkasella tuon kokoiseen taloon. Ja osa hakkeen energiasta menee sen kuivaamiseen jos se on vähän kosteaa.


    • ......

      puolikuiva hake sisältää energiaa ehkä noin 850 kWh:a. Siitä stokeri saa irti noin 700 kWh.. Silloin 320 litrasata pitäsi tulla 225 kWh:a. Talo pakksella ottaa 14 kW:a, Tuossa nollan kieppeillä ehkä puolet sitä, joten vuorokaudessa eli 168 kWh:a.
      Voi sis päätellä, että lämpimän veden käyttö on aika runsasta tai talo huonosti eristetty. Tuolla lähes 60 kWh:n erotuksella saa suihkussa viettää hyvin toista tuntia/vrk.

      • mies37v

        jos on paljon puuta tien varressa ei tarvi laskea noin tarkasti


    • 3+14

      Stokerin hyötysuhde 100%? Kova on 7 kw tehontarve tällä kelillä, tuohon vielä 1kw verran käyttösähkölämmitystä mukaan.

    • mies 37v

      tuota noin,sen ainakin tiedän satavarmasti että alatalkkari eteläpohjanmaalla valmistaa laadukkaita kattiloita ja stokereita omakotitalokäyttöön,ei ole mitään mutu-tietoutta vaan kokeiltua.

      • Nyt pelletillä

        ookko kokeillu pellettiä hakkeen sekaan, miten kulutus muuttuu, pitää äkkiä vaan säätää syötöt minimiin. Isä teki tätä 5 vuotta.


    • 8+2

      helmikuusta lähtien on mennyt noin 30m3 haketta kun saatiin laitteisto pystyyyn. 200m3 talo ja 80 lämmin autotalli.
      Heizomaatin 60kw pannu ja hyötysuhde yli 90%.

    • palaa mukavasti

      Jäteöljyä pakkasilla hakkeen mukaan.

    • kellarissa boileri

      Kesälllä stokeri saa huilata, kun käyttövesi tehdään 60 l vesiboilerilla.

    • ....

      .

    • säätötuli

      stokerointi on mahtavaa hommaa työlästä mutta halpaa
      kun on omaa metsää ja tuttuja palaturpeen nostajia

    • Hake palaa

      Stokeri on todella hyvä laite. Muutaman minuutin päivätyöllä säästää sievoisen summan rahaa. Meillä paloi ennen noin 4000 litraa öljyä. Joka makasaa yli 4 tonnia.
      Nykyään käy hakkuri joka tuo puut mukanaan. Hintaa lämmitykselle noin 700-900 euroa vuosi. Lämmitettävää noin 300 neliötä.

      Suosittelen ehdottomasti.

      • 12+15

        minun mielestäni jos sijoittaa hakestokeriin niin silloin sen pitää olla automaattinen. Jos joka päivä joutuu lisäämään siiloon haketta niin se on käytännössä melkein sama kuin klapilämmitys, mutta kalliimmat vehkeet.

        Tämä on vain minun mielipiteeni


      • öljyttu puupää 2
        12+15 kirjoitti:

        minun mielestäni jos sijoittaa hakestokeriin niin silloin sen pitää olla automaattinen. Jos joka päivä joutuu lisäämään siiloon haketta niin se on käytännössä melkein sama kuin klapilämmitys, mutta kalliimmat vehkeet.

        Tämä on vain minun mielipiteeni

        Totta olisihan se parasta, jos olisi iso säiliö, josta haketta riittäisi pitkäksi aikaa kerrallaan.

        Mutta lämmitettäviä taloja on myös pikku kaupunkien keskustoissa, joissa ei ole varastoille tiloja , saati kuormaajia, joilla täyttää säiliötä.

        Esim. itse poltan kesällä klapeja ja talvella 450 litraisella stokerilla, jota pitää täyttää päivittäin.
        Stokerilämmitys on kuitenkin helpompaa , kun aina on läämmintävettä saatavilla. Ei tarvitse kytätä pitääkö taas sytyttää pesä, koska 2000 litraisen varaajan lämpötila on laskenut alle 50 asteen. Näin pienillä laitteilla on oma työnsä hoitaa lämmitys päivittäin. Mutta voi kuitenkin lämmittää talonsa kiinteällä polttoaineella - ilman tippaakaan öljyä, ja sähkölaskukin pysyy kohtuullisena.


    • monipolttaja

      Stokeriin sopii kaikki paitsi halot ja klapit.

    • halvalla saisi

      Sopiiko hiili tai koksi stokkaan.

      • Hake palaa

        Hiilestä ja koksista en tiedä, mutta itse olen polttanut haketta, turvetta, pellettiä ja niiden sekoituksia. Kaikki on toiminut hyvin tosin stokerin säädöt pitää muuttaa. Se on parin sekunnin juttu kun sen viittii opetella. Mulla on lämmitettävää noin 280 m2 ja pesueelle tulee lämmin vesi. Ei ole ollut ongelmia.


      • Hake palaa
        Hake palaa kirjoitti:

        Hiilestä ja koksista en tiedä, mutta itse olen polttanut haketta, turvetta, pellettiä ja niiden sekoituksia. Kaikki on toiminut hyvin tosin stokerin säädöt pitää muuttaa. Se on parin sekunnin juttu kun sen viittii opetella. Mulla on lämmitettävää noin 280 m2 ja pesueelle tulee lämmin vesi. Ei ole ollut ongelmia.

        Sori torppa 280 ja loput varastot ja pannuhuone yht. noin 300m2, mtta tuskin tuo on niin neliön tarkkuudella.


    • ikuinen liekki

      Mukavaa kun stokkaa ei tartte sytytellä talvella.

    • jepus

      Ei tartte kesälläkään.

      • Stokeri....OK

        Sähkön hinta nousee rajusti.
        Stokeri on taas pian HOT.
        Venäläinen pelletti on halpaa ja siistiä.


    • Anonyymi

      Miksi sokeri savuttaa aina kun lisää puita. Kaikki ulosmenotiet on puhdistettu ja nuohottu. Mutta savutus jatkuu

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2793
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2370
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2150
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1934
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1786
    6. 141
      1762
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1757
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      130
      1501
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe