Teen taulukoa eri ikäryhmien mielipiteestä siitä mikä on kaikkien aikojen paras elokuva. Jos sinä tiedät valintasi voisitko lähettää sen ikäsi kanssa ja perustelutkin voisi olla kiva.
Paras leffa
25
2317
Vastaukset
- Minä
Cool Hand Luke -Lannistumaton Luke
Olen 16-vuotias.
Perustelut: se vaan on. - Tume
Hellraiser 2 Hellbound.
Olen 22 vuotias.
Perustelu: Elokuva on erittäin jännittävä ja harvinaisen hyvä kauhuelokuva. Sitä ei ole pilattu nykyaikaisella hössötyksellä ja jännittävä tunnelma pysyy ylhäällä elokuvan loppuun asti. Erityisesti tehosteet ovat muutamassa kohdassa oikein hyviä verrattuna siihen että elokuva on tehty 80-luvulla. Ei herkille ihmisille. Yksinkertaisesti hyvä elokuva. - Prööööts
Niitä on niin paljon mistä valita, mutta kun piti se yksi paras, niin jätän tähän kolme parasta josta voi valita vaikka ihan vaikka sattuman varaisesti.
Yksi lensi yli käenpesän
Loistava näyttelijä kasti, Jack Nicholsonin taattua tavaraa ja Louise Fletcher inhottavana hoitsuna. Ohjaajalla Milos Formanilla on hauska tapa luoda päähenkilöistä miellyttäviä rettelöitsijöitä mm. Amadeus, Larry Flynt ja Man on the Moon.
Seitsemän Samuraita
Akira Kurosawa on eräs lempiohjaajistani ja Toshiro Mifune näyttelijöistäni. Tällä kertaa Mifune lyö itsensä laudalta melskaavalla itsetuhoisella roolisuorituksellaan. Elokuvan Western väännös Seitsemän Rohkeaa Miestä on sekin ihan laadukas, mutta kaukana kuitenkin Kurosawan mestariteoksesta.
Hyvät, Pahat ja Rumat
Sergio Leonen tyylikkäistä spagetti westerneistä tyylikkäin. Clint Eastwoodin selvästi "Coolein" suoritus konsanaan, eikä Lee Van Cleef ja Eli Wallach yhtään hassumpia olleet. Ja musiikkihan on puoli elokuvaa, Ennio Morricone säveltää, pitääkö muuta sanoa.
Meinasi ikä unohtua: 19Wee - tara
Pahan pistit... Mutta tässä pari parasta (mielipiteet tietysti muuttuvat, kun mieleen muistuu joku ylitse muiden, jonka näin viis vuotta sitten, mutta mutta...)
CATCH ME IF YOU CAN
En tiedä edes mikä siinä niin viehätti, mutta voisin katsoa sen vaikka kuinka monta kertaa, vaikka onkin aika pitkä. Päähenkilö oli niin fiksu että se ehkä jotenkin sytytti ;) vaikken olekaan mikään Di Caprio fani!
FIGHT CLUB
En ole mikään väkivallan ystävä, mutta elokuva oli ihanan arvaamaton ja yksinkertaisesti nerokas! Ja Brad Pitt ilman paitaa... täytyykö sanoa mitään muuta? No, elokuva oli jokatapauksessa TOSI hyvä!
6. AISTI
Nyt ehkä kymmenennen katselukerran jälkeen vähän tylsistyttää, mutta taas kerran nerokas leffa, joka loppuu tämäkin arvaamattomasti! Kauhuleffana ei mikään kovin erikoinen.
Hmm... no nyt loppui runosuoni... kyllähän niitä enemmänkin on, ehkä lisään jos myöhemmin tulee jotakin mieleen...
ikä: 16 vuotta - Jyker
Ei onnaa yksi ainut elokuva, joten listaanpa useamman kun muutkin ovat tuossa aiemmin niin tehneet.
1) Tähtien sota. Se alkuperäinen vuodelta 1977. Miksi? Aikaansa nähden ennennäkemättömät erikoistehosteet, vanha tuttu tarina kerrottuna uudessa ympäristössä. Paranee vain joka katsomiskerralla. Ja tietysti myös siksi että jokainen mies on ikuinen pikkupoika =)
2) Kummisetä. Monien mielestä hakkaa mennen tullen maailman parhaana elokuvana pidetyn Citizen Kanen. Mahtava tarina, upeat näyttelijäsuoritukset eikä tunnu sekuntiakaan liian pitkältä.
3) Hyvät, pahat ja rumat. Ehkäpä kaikkien aikojen paras western. Todellinen klassikko ja upeita näyttelijäsuorituksia. Upea mestariteos.
4) Tuntematon sotilas. Alkuperäinen. Ei kulu puhki vaikka katson sen joka vuosi. Lisäksi se on suomalainen. Hieno, aidosti isänmaallinen teos joka ei romantisoi sotaa joksikin muuksi kuin mitä se on. Syrjäytti muuten Pelastakaa sotamies Ryanin listaltani.
Niin ja ikämittari nakuttaa 27. - katja
Elokuvien suurkuluttajana on vaikea valita yhtä, mutta tässä muutama. Ja olen siis 30-vuotias.
- E.T. Ensimmäinen näkemäni OIKEA elokuva OIKEASSA elokuvateatterissa. Ja se jätti lähtemättömän vaikutuksen. Olen ikuisesti Steven Spielberg-fani (ja siis kaikki Spielbergin leffat iskee.)
-Laulavat sadepisarat. Musikaaleista ylivoimaisesti parhain, oikea hyvän olon -elokuva ja Gene Kellyn ihanat askelkuviot nimikkobiisissä. Ihana.
- Uhrilampaat. Osaan elokuvan vuorosanat ulkoa. Lecterin ja Starlingin kohtaamisissa on sitä jotakin.
- Ensimmäinen yhteys. Jodie Foster on yksi lempi-naisnäyttelijjöistäni. Carl Saganin kirja on yksi lempikirjoistani. Ja elokuva on erinomainen versio tästä kirjasta. Lempikohtaukseni on ilmanmuuta Jodien madonreikäkokemus. Matkailu avartaa.
-Takaikkuna. Hitchcockin klassikot. yleensäkin. Ja James Stewart...josta tulikin mieleeni "It's A Wonderful Life". Huokaus
Voisin jatkaa tätä listaa loputtomiin, joten parasta lopettaa tähän. - tonyb
Ei suurinkaan elokuvien ystävä voi valita sadoista näkemistään leffoista yhtä ainoaa "parasta". Typerää edes kysellä!
...Mutta, hmm ehkä tuo tällä palstalla jo aiemmin mainittu "School of Cock" on paras näkemäni.
Perustelu: siinä on alastomia naisia.
Ikä: 20v
(sukupuoleni ei muuten mitenkään vaikuta valintaani) - Keso
Kaikkien aikojen paras elokuva on
Dawn of the dead [1978].
Perusteluksi voisi vain sanoa, että kyllä Romero osaa tehdä kauhuleffoja ...
Ikä: 16 vuotta, ja jos haluat tietää, olen miespuolinen. - Reiska
Itsellä aika selvä valinta, tosin myös samalla aika perinteisen tylsä. Eli Star wars (alkuperäinen) -sarja. Ehkä suurin syy se että itse olin skidi näiden ollessa uusia ja suosittuja ja ensimmäinen koskaan elokuvissa näkemäni "aito" leffa eikä piirretty tai jokin lasten filmi oli Jedin paluu 7 vuotiaana.
Sen jälkeen n. 10 ikävuoteen asti tuli katsottua niitä monet kerrat videolta ja oikeastaan sarjan paras on Imperiumin vastaisku. Jotenkin oli siihen aikaan varsinkin niin aikaansa edellä lumiplaneetta taistelun tehosteet. Ehkä jotenkin se tilanne jossa näitä katsoi ensimmäiset kerrat ja ikä tekee suurimman klassikon ainekset.
Eipä niitä kyllä enää tule kuin ehkä kerta vuoteen, hyvä jos silloinkaan, kaivettua kaapista uusintakatseluun.- R..
26.
- kysyjä
Olen täysin samaa mieltä. Olen itse vasta nuori, mutta olen katsonut niitä alkuperäisiä Tähtien sotia vaikka kuinka monta kertaa ja hyviä on.
- Sissi
Hyviä elokuvia on niin paljon että en oikein tiedä mitä sanoisin.. Rakastamiani elokuvia ovat mm. Hitchcockin Köysi, Tuulen viemää sekä Fight Club.
Rakkaimmaiksi voisin sanoa tuon Tuulen viemää elokuvan sillä se oli yksi ensimmäisistä kokemuksista elokuviin ja eläydyin hyvin suuresti Scarlet O'Haraan nuorempana. Pidän elokuvasta kovasti vielä tänäkin päivänä, näyttelijöiden suoritukset ovat aivan erinomaiset vaikka tietyssä mielessä se elokuvan mahtipontisuus meneekin yli.
Upeimpia kokemuksia ovat kuitenkin aina Hitcockin elokuvat, sillä niistä saa aina uudella katselukerralla jotakin erikoista irti. Huomaa pienen eleen, symbolin tai vitsin jota ei aikaisemmin huomannut. Myös Notorious on turhan parjattu elokuva, Ingrid Bergman on aivan loistava roolissaan.
Fight Club on hieno elokuva joka pistää pään sekaisin ja yksi harvoista jonka jälkeen sitä vain oli suu auki hämmennyksessä. Muistan katsoneeni Matrixin sen jälkeen eikä kyllä yhtään tullut samanlainen olo, harmitti vain kun oli niin yksinkertainen elokuva verrattuna Fight Clubiin. Näyttelijät tekevät hienon työn, äänet ja leikkaus toimivat myöskin. En pidä tavallisesti väkivaltaisista elokuvista juurikaan (enemmänkin klassisista komedioista Doris Dayn ja Marilyn Monroen tyyliin), mutta jotenkin tämä vetosi suuresti minuun. Elokuva paranee vain katsottaessa uudelleen, toisin kuin monet muut elokuvat.
Valitettavasti en osaa olla tarkempi tämän asian kanssa sillä nuo kolme elokuvaa ovat kaikki minulle tärkeitä.
Olen 21-vuotias. - tappajakissa
Lost In Translation, olen 16-vuotias Miika.
- Suzanne
on Moulin Rouge. Se on vaan niin uskomattoman älykkäästi tehty, järjetöntä "visuaalista ilotulistusta" koko elokuva, että jälkeenpäin todellisuus tuntuu tavattoman tylsältä. Lisäksi minussa asuva toivoton romantikko ei voi olla kyynelehtimättä vähintään puolta tuntia elokuvan loputtua... 1900-luvun Pariisi, ja siellä vallinnut idealismi ja halu parantaa maailmaa vallankumouksen ja boheemiuden voimin ovat myös lisävaikutteita, jotka tekevät Moulin Rougesta kertakaikkiaan vaikuttavimman elokuvan mitä on ikinä tehty.
- arse
Ikää on 34 vuotta ja suosikki elokuvani on Rio Bravo.
Tehty vuonna 1959.Pääosissa John Wayne,Dean Martin,Angie Dickinson,Walter Brennan,Ricky Nelson ja Ward bond.
Genre tietenkin western.
Enpää osaa kuitenkaan antaa mitään seikkaperäistä selitystä miksi juuri tämä elokuva on minulle ylitse muiden.Ehkä sen vuoksi,että siinä on tälläinen kaveria ei jätetä-mentaliteetti mukana.Mainiota näyttelemistä väärällään.Runsaasti nasevia keskusteluja ja tietysti jännitystä ja toimintaan kuten hyvässä westernissä kuuluu ollakkin.
Tästä leffasta tulee aina hyvä mieli. - mikki
Lista on pitkä mutta tässä muutama.
Forrest Gump tulee mieleeni ensimmäisenä. Tom Hanks on vaan loistava ja tarina koskettaa.
Kaunis Mieli, Hieno näyttelijäsuoritus Crowelta, ennalta arvaamaton.
Vihreä Maili, taas kerran Tom Hanks ja koskettava tarina.
Seitsämän,elokuvana aika kammottaava mutta nerokkaasti etenevä. Kyllähän sitä Bratt Pittiä katselee mielellään.
Itse olen elokuvien suurkuluttaja, eniten pidän elokuvista jotka ovat koskettavia, / tosi tapahtumia. Scifi ei oikeen sytytä.Kauhu menee oikeassa mielentilassa.Perus toimintapläjäykset meni joskus teininä (Eläköön Rambo).
Komediat=sopivaa sunnuntaiohjelmaa.
Nainen ikä 29v.- Topa
ehottomasti Forrest Gump.Paras.
Poika 13v
- mek
Niitä hyviä leffoja on niin monta, mut sanon vaikka et Vihreä maili (koskettava ja ihana, Tom Hanks jyrää) ja Henkien kätkemä (just paras anime;)) Äsh...pakko sanoo vielä Rakastunut Shakespeare ja Amelié!:)
Ai niin, olen 15 v. - 23_vee
Miten voi valita yhden? Chaplin: City Ligths. Ei mielestäni ole vanhentunut, yleisinhimillinen. Näyttäisin sen lapsilleni.
- ude
Leffoja katson todella paljon ja TSH trilogia kokonaisuudessaan selkeästi paras. Siinä on mukana periaatteessa kaikki elementit loistavasti näyteltynä ja toteutettuna.
Ja jos noista kolmesta pitää valita, niin paranevat toinen toisensa perään.
Mies 29vee - 29 vuotta
Matrix-trilogia on kaikkien aikojen paras leffapaketti.
Kuinka monet porskuttavatkaan eteenpäin kyseenalaistamatta "systeemejä" koskaan? Kuinka monet tyytyvätkään valmiiksi tarjottuihin malleihin ja haluavat vimmatusti sitä mitä mainokset väittävät ihmisten tarvitsevan ollakseen onnellisia? Elokuvasarja on oivaltava, siinä on paljon totta. Järkyttävän paljon.
Muitakin loistavia elokuvia on.- mie...
Matrix triologia,TSH,Mouling Rouge,Minority Report ja the 10th kingdom(vaikka onkin vähän lapsellinen...)...
Ikää 13...
Neiti... *heh*
- Maija
En mene sanomaan mikä on kaikkien aikojen paras elokuva kun olen vasta 20 vuotta enkä nähnyt lähellekkään kaikkia maailman elokuvia mutta yksi parhaista on
American history X : koska aiheuttaa kovan luokan mietiskelyä katsomisen jälkeen, plus mahtavaa näyttelytyötä on aina ilo katsoa. - Lennart Lösö
Vaahteramäen Eemeli ja possuressu.
T: Lennart 9v
ps. imdb:stä löydät leffojen arvostelut jaoteltuina äänestäjien sukupuolen ja iän mukaan - Sepeteus
Parasta on toden totta vaikea valita, mutta tässä muutama leffa henk.koht. TOP listan kärkipäästä...ja ikää 26 - American History X - Unelmien Sielunmessu - Kerran Sotureita - Ilmestyskirja Nyt - Full Metal Jacket
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663402Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463212Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1272820- 452574
- 311963
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271860- 481646
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä871525- 391340
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k391291