Noin kymmenen valitusta, joista kukaan ei aiemmin valittanut.
Auton ovessa tarra, jossa lukee malli ja paino. Tarra kulunut, joten pitää tilata maahantuojalta uusi? WTF?
Ei löytänyt runkonumeroa? Ei kuulemma riitä, että luettavissa tuulilasin alta, vaan piti purkaa takaluukun mattoja ja tonkia numeroa jostain rungosta. Kysyttävä maahantuojalta ja selvitettävä ensikerraksi.
Testasi takaturvavyöt. Huomasi, ettei keskellä ole vyötä. Pitää asennuttaa näin jälkikäteen. Taaskaan kukaan muu koskaan maininnut asiasta mitään.
Aivan käsittämättömän niuho paikka. Onko jokainen saatava väkisin jälkitarkastukseen vaikka hinta on jo suolainen 94€
HAKUS SUOMENOJA..normaalia toimintaa?
18
904
Vastaukset
- Azu
Nuo ovat aivan selviä asioita, mitkä pitää olla kunnossa, minkä takia ne eivät sinun autossa tarvitsisi olla. Ei riitä selitykseksi, ettei ole aikaisemmin vaadittu, työnsä huolimattomasti hoitavia katsastajia kyllä löytyy, onneksi löytyy myös sellaisia, jotka tekevät työnsä oikein!
- Valekatsastaja
No huh huh. On tainnut aiemmilla kerroilla olla valekatsastaja asialla.
- ...
No luulisi katsastusmiehen tietävän missä on runkonumero. Tuskin se ruosteettomassa kohtis uudessa autossa on itsestään mihinkään hävinnyt. Ja kun himassa tarkistin sen toisen tarran pimeässä kadulla taskulampun valossa, niin pystyin lukemaan painot ja muut ihan hyvin, eli sekin vaikutti pelkältä kettuilulta.
- sama....
nii ja kertokaas, mikä sen tarran idea on? Painohan lukee jo rekisteriotteessa.
- Autoilija vai?
sama.... kirjoitti:
nii ja kertokaas, mikä sen tarran idea on? Painohan lukee jo rekisteriotteessa.
EU-direktiivit vaativat ajoneuvon painotietojen, tyyppihyväksyntänumeron, valmistenumeron. lukemisen erillisellä kilvellä/tarralla auton korissa josta auton tiedot voidaan tarkastaa.
Joissain maissa ote on niin huono ettei siellä lue massoja, jolloin voi tulla ongelmia jos niitä ei lue autossa. Eri varustetasot vaikuttavat näihin painotietoihin joten ei voi vain lainata toisen auton tietoja.
Valmistenumero on pakollinen ja se tulee olla meistetty auton koriin oikealle puolelle autoa.
- mm autoilija
Eipä se autoilu tähän mennessä ole tarroja kaivannut. Vastaus sikäli hyvä, että ymmärtää asian olevan pelkkää niuhotusta direktiiveistä, mutta edelleenkään ei tullut selväksi, mihin tarvitsen kyseisen tiedon autossa näin käytännössä? Mihin ne auton tiedot muuttuisivat itsetään ensirekisteröinnin jälkeen? Kuka muu sen "tarkistaa" kuin katsastusmies ja montako onnettomuutta kyseisen tarran uusiminen välttää?
Kunhan kysyn, että onko välttämätön varuste, vai onko nipotusta? Koska aiemmin ei kohdalleni ole osunut kaveria, joka puunaa tarroja autosta. Onhan tämä auto viimeiset 4 kertaa A-katsastuksessa mennyt moitteitta läpi.- ...
Eikä tässä nyt ole kyse mistään muusta, kuin vertaan edellisiin katsastuksiin. Kiinnostaa tietää, onko kyseessä todella olennainen varuste, jonka jokainen katsastumies aina katsoo, vai onko kyseessä väkisinhaettu uusintakatsastusmaksu. Koska aiemmin asiasta ei ole mainittu, tulee mieleen niuhotus, jolloin tietenkin levitän sanaa, että kyseistä paikkaa ei kannata käyttää. Itse tarrat ja direktiivit eivät kiinnosta pätkän vertaa, vaikka edellinen jo pelkää, mahdanko olla autoilija ollenkaan, kun en moisista direktiiveistö ole tietoinen. Turhaa vaivaa käydä merkkihuollossa ja uskoisin, että osaavat rahastaa tälläisissä "välttämättömyyksissä."
- kattsuri
... kirjoitti:
Eikä tässä nyt ole kyse mistään muusta, kuin vertaan edellisiin katsastuksiin. Kiinnostaa tietää, onko kyseessä todella olennainen varuste, jonka jokainen katsastumies aina katsoo, vai onko kyseessä väkisinhaettu uusintakatsastusmaksu. Koska aiemmin asiasta ei ole mainittu, tulee mieleen niuhotus, jolloin tietenkin levitän sanaa, että kyseistä paikkaa ei kannata käyttää. Itse tarrat ja direktiivit eivät kiinnosta pätkän vertaa, vaikka edellinen jo pelkää, mahdanko olla autoilija ollenkaan, kun en moisista direktiiveistö ole tietoinen. Turhaa vaivaa käydä merkkihuollossa ja uskoisin, että osaavat rahastaa tälläisissä "välttämättömyyksissä."
Jos ei ole varaa pitää autoaan siinä kunnossa, minkä tieliikennelaki vaatii kannattaa käyttää julkisia. P....e aukisen jutustelua.
- nbpan
kattsuri kirjoitti:
Jos ei ole varaa pitää autoaan siinä kunnossa, minkä tieliikennelaki vaatii kannattaa käyttää julkisia. P....e aukisen jutustelua.
Humoristi aukoo päätänsä. Tai no, jos oikeinkirjoitustaito on oikealla katsurilla tuota tasoa niin eihän sitä tarraa voi arvostella kuin kiiltävyyden perusteella
- tsiipadaaba
Kyllähän monessa autossa on virheelliset valmistajankilvet,jossa tiedot ei täsmää ensirekisteröintiä. Mistä sitten johtuneekin. Painoilla on edelleen merkitystä esim.dieselin käyttövoimaveroa määriteltäessä,vaikka aika monessa jo onkin co2 päästöarvo.On se kumma että ihmiset joiden mielen mukaan ei katsastus mene uhkailevat levittävänsä paskajuttuja katsastuspaikasta ,vaikka katsuri teki tässäkin tapauksessa vain sen mitä laki vaatii.Näitä naukujia että "ON SE MENNYT ENNENKIN LÄPI" kyllä tuntuu riittävän.
Mitä se katsurille kuuluu jos edellinen katsuri ei ole osannut hommaansa. - Porovatorveen.
Olen tässä elämäni varrella laitellu autoja katsastuskuntoon. Ja täytyy sanoa,
että esim. nais-autoilijoilla näissä päästöissä höynäytetään.
Mutta. Kun mielipiden on se, älä ruikuta, jollei ole varaa pitää autoa. Pitää
vain ymmärtää yhteikunnan rahantarve. - ...
Kyse ei ole varasta, vaan siitä, että ei ole kenenkään asia alkaa sanelemaan mihin varani käytän. Vaikka olisin miljonääri, niin en siedä, että saan paskaa kohtelua.
- juupa juu
Eikö se mene, kaaliin, että jos tarrasta ei ole pakko sanoa, niin se on ttuilua. Vai ovatko kaikki edelliset rikkoneet lakia ja olleet huonoja katsastajia??häh. Se on sillon pelkkää kyykyttämistä, jos asia on vähäpätöinen eikä välttämätön ja siitä nousee viha. Asiasta saa sanoa, mutta kyykytys on sietämätöntä ja kyllähän sen kyykytykseksi tulkitsee, jos ei muut mainitse samoja asioita.
- juupa juu
Sillon se on pelkkää rahastusta ja lähimmäisten ajan tuhlaamista. Aika on kallista, eikä sitä huvikseen juosta ylimääräisiä. Aina pois jostain muusta.
- Turunpiispa
Tyyppikilpi todellakin on tuon ikäisessä autossa direktiivien vaatima, kuten monet (ilmeisesti katsastajat) ovat jo tässä keskustelussa kertoneet. Mutta kuten ketjun aloittaja on jo monia kertoja kysynyt; mihin sitä tarraa käytännössä Suomessa tarvitaan? Kuinka monta kuolonkolaria, vammautumista, henkilökohtaista konkurssia, tai ei-toivottua raskautta tämän tarran olemassaolo ja ehjyys ehkäisee? Vastaukset: Ei mihinkään, ei yhtäkään. Typerät säännöt eivät ole katsastajien vika, mutta käsittääkseni katsastajan velvollisuus ei ole puolustaa älytöntä lainsäädäntöä. Jos säännöt ovat järjettömät, on puhuttava niiden muuttamisen puolesta.
Aloittaja sanoo, ettei tarraa ole ennenkään katsottu. Oletko, aloittaja, tapittanut jokaisessa katsastuksessa katsastajaa jokaisella sekunnilla, jos olet ihan varma, ettei sitä ole aikaisemmin vilkaistu? Tarran tarkistus ei vie kuin pari sekuntia jos se on ehjä. Ja: Se on tarra. Se on voinut olla viime vuonna ihan luettavassa kunnossa, ja nyt haalistunut. Aika monet katkenneet jousetkin on ollu viime vuonna ehjiä, ja väljät nivelet välyksettömiä. Toisaalta jos tarran tekstistä ja numeroista saa hyvin selvää, tulee tosiaan mieleen, että katsastaja on halunut haistatella.
Mikä auto on kyseessä? Tarra on ovessa vain aika harvoissa amerikkalaisissa kieseissä.
Ja turvavyö puuttuu? Miten tuon ikäisessä autossa voi turvavyö puuttua? (oletan, että maks. noin kymmenvuotias, kun tyyppikilvestä on keskusteltu) Käsittämätöntä, ja aivan selkeä tapaus että sellainen on vaadittava. Oletko ihan varma, ettei vyö ja lukko ole vain painunut jonnekin penkin väliin? Tällaisessa tapauksessa katsastajan asiakaspalvelutaito, ammattitaitokin joutuu aika kyseenalaiseen valoon.
Valmistenumeromeistos on ihan selkeä tapaus, sellainen on jokaisessa autossa, eikä sellaisen vaatiminen ole liikaa pyydetty. Ihmetyttää kovasti, ettei sellainen tuon ikäisestä autosta löydy... TraFin tietojärjestelmästä pitäisi löytyä meistoksen paikka käden käänteessä.
Aika mielenkiintoinen tapaus kyllä. Tällä palstalla näkee aika paljon turhaa purnaamista, mutta tässä tapauksessa aloittajalla saattaa olla purnaamiseen syytäkin. Päivitä myös, miten kävi, kun homma saadaan vietyä loppuun, niin pääsemme proffailemaan lisää.- Autoilija vai?
Voi jesse sentään mitä juttua narinaa tästä tyyppikilvestä on saatu aikaiseksi.
Voisin laittaa arvosteluperusteiden linkin tähän väliin ( ) mutta tiedän ettet kumminkaan lue sitä joten en laita.
Eräs syy minkä takia tyyppikilpi pitää olla autossa ns. helposti löydettävissä ja luettavissa on auton identifiointi.
Kilvestä selviää tyyppihyväksyntä numero (alkaa esim e1*........ ) tämän avulla ajoneuvon vaatimustasot voidaan selvittää.
Esim minkä päästötason mukainen ajoneuvo on tai mitä turvallisuusvarusteita siinä pitää olla tai on ja ne voidaan hakea WVTA: järjestelmästä. (sieltä löytyy lähes kaikkien uudempien tyyppihyväksyttyjen autojen tyyppiteidot.
(Lisäksi tarvitaan viellä otteella lukeva tyyppinumero ja variantti jotta voidaan WVTa:ta käyttää.)
ilman tätä tietoa autosta täytyy ensirekisteröinin yhteydessä olla COC todistu, (certificate of comformity) mistä selviää mitä varusteita, mittoja yms autossa on. Yleensä vaaditaan kaikesta huolimatta COC-todistus koska harvemmin tyyppikilven hyväksyntänumero on kokonainen. Tämän ruljanssin joudutaan käymään läpi kun auto rekisteröidään ensimmäistä kertaa. Autosta joka on ollut esim´ulkomailla jo kertaalleen rekisterissä ei välttämättä vaadi COC-todistusta mutta auton rekisteröinti suomeen on helpompaa sen kanssa.
Monissa maissa kuten briteissä rekisteriotteesta ei löydy riittäviä tietoja auton varustetasojen selvittämiseen WVTA:n kautta jotta rekisteröinti onnistuisi. Tyyppikilvestä voidaan varmistaa että rekisteriotteen ja valmistajan ilmoittamat painoteidot täsmäävät samoin tyyppihyväksyntänumero. Siinä lukee myös valmistenumero jolla se kohdennetaan kyseiseen autoon.
Painotietoja voidaan käyttää hyväksi esimerkiksi poliisin tehdessä liikennevalvontaa jos epäilee auton akselimassojen ylittyvän sen hetkisellä kuormalla. (niin kyllä tieto löytyy verkosta ja otteelta, mutta entäs jos toinen ei toimi ja toinen puuttuu?)
Sitä valvotaan paljon keskieuroopassa - Alanmiehet
Turunpiispalta saa todella asiantuntevia lausuntoja. Kiitos niistä, ja jatka samalla linjalla. PS. onko etunimesi alkukirjain H?
- Turunpiispa
Autoilija vai? kirjoitti:
Voi jesse sentään mitä juttua narinaa tästä tyyppikilvestä on saatu aikaiseksi.
Voisin laittaa arvosteluperusteiden linkin tähän väliin ( ) mutta tiedän ettet kumminkaan lue sitä joten en laita.
Eräs syy minkä takia tyyppikilpi pitää olla autossa ns. helposti löydettävissä ja luettavissa on auton identifiointi.
Kilvestä selviää tyyppihyväksyntä numero (alkaa esim e1*........ ) tämän avulla ajoneuvon vaatimustasot voidaan selvittää.
Esim minkä päästötason mukainen ajoneuvo on tai mitä turvallisuusvarusteita siinä pitää olla tai on ja ne voidaan hakea WVTA: järjestelmästä. (sieltä löytyy lähes kaikkien uudempien tyyppihyväksyttyjen autojen tyyppiteidot.
(Lisäksi tarvitaan viellä otteella lukeva tyyppinumero ja variantti jotta voidaan WVTa:ta käyttää.)
ilman tätä tietoa autosta täytyy ensirekisteröinin yhteydessä olla COC todistu, (certificate of comformity) mistä selviää mitä varusteita, mittoja yms autossa on. Yleensä vaaditaan kaikesta huolimatta COC-todistus koska harvemmin tyyppikilven hyväksyntänumero on kokonainen. Tämän ruljanssin joudutaan käymään läpi kun auto rekisteröidään ensimmäistä kertaa. Autosta joka on ollut esim´ulkomailla jo kertaalleen rekisterissä ei välttämättä vaadi COC-todistusta mutta auton rekisteröinti suomeen on helpompaa sen kanssa.
Monissa maissa kuten briteissä rekisteriotteesta ei löydy riittäviä tietoja auton varustetasojen selvittämiseen WVTA:n kautta jotta rekisteröinti onnistuisi. Tyyppikilvestä voidaan varmistaa että rekisteriotteen ja valmistajan ilmoittamat painoteidot täsmäävät samoin tyyppihyväksyntänumero. Siinä lukee myös valmistenumero jolla se kohdennetaan kyseiseen autoon.
Painotietoja voidaan käyttää hyväksi esimerkiksi poliisin tehdessä liikennevalvontaa jos epäilee auton akselimassojen ylittyvän sen hetkisellä kuormalla. (niin kyllä tieto löytyy verkosta ja otteelta, mutta entäs jos toinen ei toimi ja toinen puuttuu?)
Sitä valvotaan paljon keskieuroopassaYmmärrän kyllä, mikä merkitys kilvellä ja auton tiedoilla on rekisteröintikatsastuksessa, ja auton ensimmäisessä määräaikaiskatsastuksessa. Auton massojen täytyy olla oikein merkitty, ehdottomasti, olen samaa mieltä. Mutta kun (jos) *rekisteröinti*katsastus on suoritettu huolellisesti ja kun (jos) ensimmäinen/ensimmäiset määräaikaiskatsastukset Suomessa on suoritettu oikein ja huolellisesti (massojen ja tietojen oikeellisuus tarkastettu inhimillisen virheen varalta), niin tarran olemassaolon tarpeellisuus *Suomessa*, *tieliikenteessä* on todella teoreettinen.
Ensimmäisestä vastauksestani unohdin, että varsinkin tarran arvosteleminen hylkäysvikana on aivan suunnattoman naurettavaa. Jos tarra nyt halutaan vaatia, niin korjauskehotus riittäisi vallan mainiosti. Nyt sanotte, että asiakas jättää tarran sitten hankkimatta. Kysyn: No mitä sitten? Asiakasta on informoitu, että tällainen kyltti vaaditaan direktiiveissä. Jos sellainen astronominen todennäköisyys toteutuu, että kylttiä Suomessa, tai ulkomailla käydessä tarvittaisiin, niin asiakas kärsiköön tyhmyytensä täysimääräisenä. Ei katsastajan tehtävä ole pitää aikuista autoilijaraukkaa kädestä, että voi hellantettas, älä vaan elä sillai väärin kuin meitä viisaammat virkamiehet ovat kieltäneet. Kohta tässä pitää repiä avuttomille vessapaperitkin valmiiksi, kun tällaista tyhjänpäiväistä holhousta alati laajennetaan.
Nimimerkille Alanmiehet voin avata anonymiteettiani sen verran, että ei ala nimi H:lla. Enempää en uskalla kertoa, ettei TraFin inkvisitio ilmesty tutkimaan oikeamielisyyttäni peukaloruuvien ja kuumien hiilien kanssa :D
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista1058237- 1125764
- 555231
- 2895206
- 783851
- 583041
- 662757
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222558Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292532- 452491