hej
ajattelin talvi-iltojen ratoksi rakentaa pienen vaneriveneen. kuitenkin kirjallisuus vähän hukassa. netistä kyllä löytyy aika hyvin ohjeita, mutta jos joltain löytyy ylimääräisenä K. Osaran kirjoittama "vaneriveneitä rakentamaan" tai muu kirjallisuus niin olisin halukas ehkä ostamaan.
[email protected]
vaneriveneen tekeminen
7
2567
Vastaukset
- klasikuitu parempi
Mikäpä siinä rakennellessa, talvella on pitkät illat. mutta älä vaan rakenna sellaista ruumiskirstun näköistä, joka oli puuveneilijöiden sivuilla muistaakseni toissa talvena nähtävillä. Se on varmaan 45ast kulmassa, kun laitat kielesi toiseen suupieleen.
- Itevene
Jos omaat yhtään askartelijan lahjoja niin teet pahvimallin vaikka 1:10 ja jos taipuu veneeksi niin skaalaat vaan 1:1. Muista että vaneri taipuu pääasiassa vain yhteen suuntaan. Jos teippaat ja lakaat mallin hyvin, niin voit tehdä sillä myös kuormituskokeet että kelluuko vene ja voiko siihen otta haluamasi määrän porukkaa. Painot on grammoja kilojen sijaan. Helpoimmat pinnat taipuvat vain yhteen suuntaan ja vaikeammat sylinterimäisesti. Helpointa on kuitenkin hommata valmiit piirustukset. Alle 6,5 mm vanerista on turha lähteä mitään rakentamaan ellei kuiduta reilusti (vähintään veneen mitta metreissä*450 grammanen matto ulkopintaan). Sisäpintaan kannatta vetää ferreksiä ainakin kolme kerrosta. Ekat ohennetaan peruskyllästeellä 50% ja loput 20-5% ettei lahoa.
- Työn iloa
Kannattaa googlettaa englanniksi. Esim. sanoilla: amateur, boat, plans, stitch&glue jne. Sivuja löytyy pilvin pimein.
Jotain sivuja:
http://www.simplicityboats.com/
http://www.amateurboatbuilding.com/index.html
http://www.boatdesign.net/Directory/Boat_Plans/Free_Boat_Plans/ - miikkas_
juu on jonkin moinen käsitys rakentamisesta, mutta tosiaan tuosta kirjasta olis kiva katsoa joku vanha malli esim. ja muutenkin lukasta ympäri se eli jos löytyy ylimääräisenä niin kiinnostaisi kovasti.
kiitos kuitenkin kaikille vastauksista :)- Ei rakettitiedettä
Terve,
Googlaa "veneitä rakentamaan" ja löydät hauskat ohjeet ja yksinkertaiset ohjeet vaneriveneiden rakentamiseen. Olen itse muutama vuosi sitten ohjeilla tehnyt pienen purjejollan ja kanootin. Työn iloa!
- jolla tehty
Vaneriveneitä rakentamaan -kirja on tosiaan pitkälti vanhentunut, sekä mallien että menetelmien osalta. Se löytyy hyllystäni, mutta yhtään siinä olevista veneistä en enää rakentaisi.
Ennemmin kannattaa katsoa tuo edellisen kirjoittajan mainitsemat "veneitä rakentamaan" sivut, eli Hannu Vartialan vaneriveneohjeet: http://koti.kapsi.fi/hvartial/index_fi.htm
Teimme Vartialan ohjeiden mukaan viime kesänä "portugalilaisvaikutteisen" jollan. Syntyi nopeasti ja helposti. Hänen sivuiltaan löytyy piirustukset moneen muuhunkin malliin. - Fisher...
Googlaa brittisivuilta Paul Fisher.
Sieltä löytyy veneenrakennusohjeita ja on myös tilattavissa piirustuksia ja rakennusohjeita vaneriveneistä.
Tilasin sellaisen 16 jalkaisen veneen piirustukset ja ohjeet. Ei ole tosin vielä työn alla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1171279
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1221153Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä471050- 1381013
- 99853
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten317802Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82714Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54636Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist49619Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64592