Löytyykö jostain tutkittua tietoa siitä, kuinka paljon on vaikutusta polttoaineen kulutukseen erilaisilla öljyillä? Tavalliseen autoonhan voi pistää esim Mobililta 5w-50, 5 w-40, ja myös kalliimpia 0W-luokan öljyjä. Kaikki nämä ja vastaavat varmaan voitelee riittävästi, mutta tulisiko säästöä polttoainekuluissa jollain öljyllä, vaikka se ostaessa saattaa olla kaalliimpikin.
Öljyn viskositeetti ja polttoaineen kulutus
18
4014
Vastaukset
- 0W40
Onhan sitä aina joskus näkynyt. Mitä lirumpi öljy, sitä pienempi kulutus. Bensansäästäjälle 5W-50 on huonoin valinta. 5W-30 paljon parempi. No "paljon" on liioittelua. Tavallinen käyttäjä tuskin saa eroa todennettua, kun kulutusero on parin prosentin paikkeilla.
- tierä sitten
Se W-kirjaimen edessä oleva numero ei vaikuta polttoaineenkulutukseen, vaan se jälkimmäinen, eli kuumaviskositeetti.
Tutkitusta tiedosta en tiedä, mutta omassa autossani en itse huomannut mitään järisyttävää oli koneessa sitten 5w40 tai 5w30 öljyt. Isompi säästö oli itse öljyn hinnassa, kun nuo 5w40:set on halvempia. - ile D-4D
tutkittu on viskositeetin vaikutusta sen verran, että kuumapään 40 vaihdettuna 20:seen laskee kulutusta kaksi prosenttia. 30 siltä väliltä eli prosentin vaikutus.
Ja kylmäpäällä ei ,kuten edeltäjä mainitsi, ole vaikutusta, jos ei mennä aivan arktisiin olosuhteisiin.
Oma kokemus on öljyistä 0W-40, 5W-40 ja 5W-30. Viimeksimainittuun siirryin pienemmän polttoaineenkulutuksen toivossa. Käytännössä eroa ei voi todentaa, mutta kylmänä ajotietokoneen hetkellinen kulutusnäyttämä on kolmekymppisellä pienempi verrattuna 40-sarjan öljyihin.
Se, miten eri lisäaineistus vaikuttaa, on mysteeri. Oma epäilykseni on, että sinkin ja fosforin korvaaminen esim. molybdeenillä ja boronilla tekee öljyt liukkaammiksi. Kuinka nämä A1/A5 öljyt suojelevat kulumiselta, selviää seuraavan kymmenen vuoden aikana.- Ihmettelee hän
Ne A1/A5 öljyt eivät edes ole missään hinnan kiroissa. Teboilin puolisynteettistä Gold 5W30 öljyä mainostetaan tuollaisena kitkaa vähentävänä säästööljynä, ja sitähän saa alle 20 euron 4 litraa. Mitä tuo vähäkitkaisuus sitten tarkoittaakin. Eikö kaikkien öljyjen pitäisi olla mahdollisimman liukkaita?
- Vai ei vaikutusta
Jos ajellaan lyhyitä matkoja, niin harvoin öljyn lämpö nousee niin paljon, että kuuman pään lukemilla on juurikaan vaikutusta. Kylmän pään lukema vaikuttaa aika paljon.
Toisaalta jollain 10W -mönjällä ei saa pyörähtämään käyntiin kovalla pakkasella, joten eipä kulutuskaan kasva ;-) - RUAHAHAHAAAAA
Vai ei vaikutusta kirjoitti:
Jos ajellaan lyhyitä matkoja, niin harvoin öljyn lämpö nousee niin paljon, että kuuman pään lukemilla on juurikaan vaikutusta. Kylmän pään lukema vaikuttaa aika paljon.
Toisaalta jollain 10W -mönjällä ei saa pyörähtämään käyntiin kovalla pakkasella, joten eipä kulutuskaan kasva ;-)Siitä viestistä oikein loistaa kirjoittajan ammattimaisuus.
- ile D-4D
liukas=vähäkitkainen=kulutusta pienentävä
Olisi kiinnostavaa tietää Teboilin Goldin resepti samaan tapaan kuin kaverimme Puolassa on käyttänyt uuden öljynsä analysoitavana ja tuohon ketjun alkuun kerännyt koosteen eri 5W-30 öljyjen resepteistä.
http://www.bobistheoilguy.com/forums/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2429459#Post2429459- wo3d
Nuo mitään reseptejä ole vaan VOA (Virgin Oil Analysis) eli käyttämättömän öljyn labra-analyysi.
Resepti kertooo mitä lisäaineita, perusöljyjä ja missä suhteessa. Ja ennen kaikkea MITEN nuo sekoitetaan. - wo3d
wo3d kirjoitti:
Nuo mitään reseptejä ole vaan VOA (Virgin Oil Analysis) eli käyttämättömän öljyn labra-analyysi.
Resepti kertooo mitä lisäaineita, perusöljyjä ja missä suhteessa. Ja ennen kaikkea MITEN nuo sekoitetaan.lisäys: Ja tuossakin näkyy vain metallit... Ei edes kattava analyysi.
- HOJ
wo3d kirjoitti:
lisäys: Ja tuossakin näkyy vain metallit... Ei edes kattava analyysi.
Onhan noita tutkittu. Henkilöautolla kulutus tippuu desin tai kaks kun öljyn viskositeetti 5W-40 -> 5W-30 öljyksi joka siis taloudellisempi.
ref: tekniikan maailman öljytesti jostain 5 vuoden takaa.
Tuosta vois päätellä että 10tkm vuotuisella ajolla säästöä 10 - 20 litraa polttoainetta = näillä hinnoilla jotain 20 ja 30 euron väliin...
Ja jos ajat öljynvaihtovälillä enempi kuin 10tkm kilsaa niin aivan varmasti kannattaa 5W-30 öljyt.
Itsellä on se käsitys että oikeastaan aina kannattaa 5W-30 öljyn käyttö. (itse vaihdan kun on öljymonttu sukulaisilla käytössä)
5W-50 öljyjä voi käyttää vaikka ruohonleikkurissa tms. 80 luvun kikottimessa, nykyautoon tuskin mihinkään hyvä.
- 21
kyllä paksuja öljyjä käytetään ratakäytössä ja esim. Ferrareissa on tyyliin 20W-50 -öljyjä ja monessa muussakin urheilullisessa pelissä. Mobililtakin on 10W-60 öljyä kuten Castrolillakin.
Öljy käyttötarkoituksen mukaan!- hesu.
Nyt sitten löytyi syy miksi nuo kilpa-autot syövät niin paljon.
Niissä käytetään niin paksuja öljyjä;) - 21
hesu. kirjoitti:
Nyt sitten löytyi syy miksi nuo kilpa-autot syövät niin paljon.
Niissä käytetään niin paksuja öljyjä;)Mitkä kilpa-autot syövät niin paljon öljyä?
Tottakai rata-autossa paksumpi öljy saattaa tulla kysymykseen, koska öljyn lämpötila ratakäytössä on jotain muuta kuin se noin 100C tavallisessa käytössä. 5W-30 -öljy 150C lämmössä saattaapi joillekin koneille olla liian lirua ja esim 5W-50 juurikin sopivan paksuista.
- öljyä ja öljyä
Hei haloo...........näissä öljyn viskositeetti luvuissa on menty vähän nyt metsään........Se mitä tuohon bensan kulutukseen on vaikutusta, niin ehkä jonkinlainen marginaalinen vaikutus voi olla kylmissä olosuhteissa, eli, kun viskositeetti luku on pieni, niin öljyn voiteluominaisuudet ovat kylmässä paremmat, eli öljy on juoksevaa, ja siten moottori kuluttaa "vähemmän" Se ylempi lukuhan kertoo siitä, miten kovempia lämpötiloja öljy "kestää" Mitä suurempi viskositeetti luku, niin sitä kuumemmissa olosuhteissa voidaan ajaa. On luotu käyttäjille harhaa, että esim. Suomessa tarvitaan välttämättä suuri viskositeettisia öljyjä. Tämä on varmaankin Fordilla tajuttu että suositellaan alemman viskositeetin luvun öljyjä. Ei ole mitään "litrumpia" öljyjä, Vain öljyjä, miten ne toimivat eri lämpötiloissa. Ja nykyiset täys synteettiset toimivat ja kestävät parhaiten eri lämpötiloja ja olosuhteita, ja säilyttävät ominaisuutensa kauan, eli tuhansia ja taas tuhansia käyttötunteja. On melko turhaa ostaa Suomessa esim. 50W öljyjä. Niin kuumat olosuhteet ei täällä ole. Enemmän kannattaa satsata siihen pieneen viskositeettiin, mikä takaa kylmänä pumpattavuuden ominaisuuden.
- oikea aivopieru
Jösses mitä tuubaa
- henkistä säätöä
Eiköhän ole ihan viisainta käyttää auton valmistajan suosituksia öljyn suhteen, vai mitä??
- 21
Tuo marginaalinen ero voi olla 0,5 - 1,5 l/100km.
Oli öljyn lämpötila mikä tahansa, moottori tekee aina vähemmän töitä pumpatessaan ohuempaa öljyä kuin paksua --> kulutus pienempi ohkaisemmilla öljyillä. - bvnh
Ford suosittelee 5/30w puolisyn, öljyä koska siinä on noin puolet mineraaliöljyä ja puolet synt, öljyä sen takia koska mineraaliöljy on liukkaampaa ja sitäkautta tulee polttoaineen säästöä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan483080Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272884- 1212316
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281432Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336- 111296
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121073- 74979
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802