MIlloin ihmiset saisivat pikkukoiriaan ruotuun.
Tänään kaupungilla oman isohkon koirani päälle tuli farmariauton takakontista joku karvakasa. Huutoa ja räkytystä oli vimmatusti ilmassa, mitään ei koira kuunnellut, omistajakin hölmistyi aikalailla.
Eniten harmittaa etten itse osannut toimia nopeasti, ottaa rakkia niskasta kiinni ja heittää se hitoille huutamsta.
Omalleni ei mitenkään käynyt , se on koirien kanssa paljon ollut tekemisissä ja ei mitään traumaa mokomasta saanut.
Onko pikkufifi todellakin niin hellyttävä ja jo eläissään sellainen koiraraunio ettei sille voi opettaa tapoja. Vai onko se kenties jo niin namujen ja erilaisten koulutusterapeuttien turhauttama viimmosenpäälle että haluaa kokeilla rajojaan ja saada edes jotakin oikean elämän tuntoa.
Seuraavan kerran tiedän ja ehdin tehdä sen mitä nyt en ehtinyt.
Kiukuttaa
20
188
Vastaukset
- Älä nyt
Älä hyvä ystävä kiukkuusi tukehdu. Muista että sen seuraavan, jonka nyt suuressa uhossasi aiot potkaista hevon helvettihin kitisemästä, saattaakin omistaja olla raamikas kaksimetrinen kaveri(like me) ja jolta saat takuulla ansaitsemasi kohtelun. Ihan riippumatta siitä millainen mastiffi sulla on takanasi. Itse en ainakaan katso sivusta JOS joku hermoheikko ison koiran omistaja alkaa potkia pienempäänsä. Oli se pieni sitten oma tai toisen oma.
- rotat KOIRIEN PAIKAL
No kouluttakaa ne rottanne tavoille!
Meillä 4 isoa paimenta yhdessä ulkona kUKAAN niistä ei räksytä ja ryntäile!!!! - ....
rotat KOIRIEN PAIKAL kirjoitti:
No kouluttakaa ne rottanne tavoille!
Meillä 4 isoa paimenta yhdessä ulkona kUKAAN niistä ei räksytä ja ryntäile!!!!Omistaja sitte niidenkin edestä vai?!
- Knok knok...
Ihmettelen, etkö fyysisesti puolusta koiraasi, jos se syyttään joutuu vieraan koiran hyökkäyksen kohteeksi? Seisot vieressä tumput suorana ja katselet muualle. Mitä luulet oman koirasi ajattelevan, kun laumanjohtaja ei kykene sitä suojelemaan? Heikko lauma!
Koirien väliseen nahisteluun et halua sekaantua. Mutta raamikkaampana(like you) mielelläsi hakkaisit koiran omistajan.
Entä, mitä teet silloin, jos oma koirasi hyökkää? Odottelet taas tumput suorana rähinän loppumista, ja sen jälkeen annat hyökkäyksen kohteen isännälle ansaitsemansa kohtelun?
- Näin on
En tukehdu, en, tässäkin oli aikuinen, suht kookas mies, mutta siinä se pyöri lähinnä jaloissa kun koiransa raivosi omani kimpussa. Hyvvää se tekisi fifille ja sen omistajalle, vähän yhdessä potea , ja vaikka itsenikin. Tuntisi ainakin että joku , edes joskus, antaa fifille sitä mitä se on vailla.
- Näin on
Niin, ja viel sinulle Älä nyt. Jos oma koirasi karkaa sinulta oman koiran kimppuun, on karvoissa kiinni, onneksi omani ei muuta kuin ärähti, ja jos heitän koirasi pois omani kimpusta, sinä annat minulle isän kädestä??
Kivat sulle.- Nimim. Älä nyt
vastaa: Oma koirani ei ole koskaan karannut. Olen pitänyt siitä huolen. Sen sijaan pahimpina ongelmina ovat olleet vastaan tulleet isot, kiukkuiset irtokoirat jotka ovat näiltä "vastuullisilta" isojen koirien omistajilta päässeet karkuun. Tai joita on juoksutettu vapaana vaikka ei ole omistajansa hallinnassa kuten laki edellyttää.
Ja se varsinainen vastaus kysymykseesi: Kyseisessä tapauksessa voisin ajatella jättäväni väliin sen isän kädestä antamisen. Sillä edellytyksellä että omani olisi todellakin käynyt koirasi päälle.
Yllämainitusta syystä ensimmäinen vastaukseni ehkä oli tarpeettomankin jäätävä.
- Jep jep...
Sattuuhan tuota, että joku pikku-rekku hyökkää kimppuun, tai vähintään räksyttää. Ei kai niitä kuitenkaan pidä alkaa potkimaan ja viskomaan minnekään, ne on vaan koiria ja loppujen lopuksi aika tyhmiä elukoita. Itse pikemmin karjaisisin sen minkä keuhkoista lähtee, että PERKELE!! ja jos ei siitä tokenisi, niin nappaisin niskavilloista kiinni, mutta sen enempää en pahoinpitelisi. Sen sijaan antaisin sen omistajan kuulla kunniansa, olipa sitten kyseessä millainen korsto tahansa... Onhan se kyllä huvittavaa, että usein ne pienten koirien omistajat eivät näytä omaavan fyysistä voimaa ollenkaan sen rekkunsa pitelemiseen, vaikka se olisi taluttimessa, kun itse kuitenkin aika ison koirani saan taltutettua, jos se nuoruuden innossaan alkaa meuhkata. Olen monesti miettinyt, että miksi sitä käppänää ei vain voi napata kainaloon ja kylmän viileästi poistua paikalta, vaan sen annetaan riehua ja korkeintaan inistään sille "ei, Jeri, ei..."
Minun koirani päälle tuli noin kk sitten eräs hyvin suosittu rotuinen iso palveluskoira.
Jos nyt pitää valita,niin satakertaa mieluummin otan erotuomarina olon yksinään vastaan,jos se iholle tuleva on joku tirriäinen.Kun silloin ei tarvi tehdä muuta kuin napata se tirtsu omani/omieni ihmettelevien koirieni jaloista.
Toisin kun tulee jotain muuta kokoluokkaa.Ne kun tuppaa tulemaan jo ihan eri meiningilläkin...
Joka tapauksessa,ei ole vielä tullut mieleen antaa sille koiralle niinkään ympäri korvia.Kyllä näissä tapauksissa ihan jollekin muulle...
Joo,että milloin ihmiset saisi ne isot koiransa ruotuun.Tai noh,koitetaan edes olla fiksu ja realistinen,eli ihan koosta riippumatta.Se kun olisi se paras vaihtoehto.- Näin on
Nimim Älä nyt.
Omani oli kiinni, parkkipaikalla kun olimme. Kaiken tunnekuohon alla tarkoitin juuri sitä että jos ei ole oman koiransa tottelevaisuudesta varma, ( siis niin varma kun nyt yleensä eläimen tottelevaisuudesta yleensä voi varma olla ) olisi suotavaa että se olisi autossa edes hihnassa. En nyt tarkoita ett' se olisi siellä kiinni, mutta jos se livistää suuna päänä hillumaan jonnekin, sen saisi edes kiinni. Nyt se ravasi ympäri toria, ja vasta oman koirani kaulakarvoista se saatiin kiinni.
Ja oma koirani on välittömästi kytkettävissä. Mutta aiheeni ei nyt koskenutkaan sitä.
Niin ja siitä kommenttisi jäätävyydestä. Ei semitän. Jos olisit ollut vastapelurina, sinulla olisi ollut mahdollisuus tutustua karjalaiseen temperamentiin. =)
No se siitä. Koirat hengissä, omistajat kokemusta viisaampina.
Ps. Molossille, minulle salamana tuli mieleen sen tirriäisen opetus, sitten olisi ollut omistajan vuoro ... Hih.
Mutta nyt, kuten Rölli laulussaan sanoo, Vaarallista elämätä.Minulle ei tule siksi mieleen noitten iholle tulevien opetus,koska kurjaa olisi,jos niitä tuplasti rangaistaisiin.On siinäkin jo rangaistusta,kun vatipäille omistajille on päätyneet.
Ja jos ihan realisesti puhuttaisiin rangaistuksesta,mistä olisi laakista hyötyä,niin sen tarvitsisi olla jo melkoinen röykytys.Tosin siitä sitten voisivat jo ruveta kärvistelemään ihmisillekkin.
Ja kun omistajasta nuot viimekädessä kaikki lähtee,niin todentotta tekisi mieli sitä päätä urakalla tirvaista.
Ai kamala,kauhia olen ja tontutkin jo kurkkii ikkunan takaa...- Taannoin
molossi kirjoitti:
Minulle ei tule siksi mieleen noitten iholle tulevien opetus,koska kurjaa olisi,jos niitä tuplasti rangaistaisiin.On siinäkin jo rangaistusta,kun vatipäille omistajille on päätyneet.
Ja jos ihan realisesti puhuttaisiin rangaistuksesta,mistä olisi laakista hyötyä,niin sen tarvitsisi olla jo melkoinen röykytys.Tosin siitä sitten voisivat jo ruveta kärvistelemään ihmisillekkin.
Ja kun omistajasta nuot viimekädessä kaikki lähtee,niin todentotta tekisi mieli sitä päätä urakalla tirvaista.
Ai kamala,kauhia olen ja tontutkin jo kurkkii ikkunan takaa...kävi niin kun yksi pikkuinen kävi meidän myös melko pienen rekun kimppuun seitsämättä tai kahdeksatta kertaa matsaamaan, nostin sen ylös ja jätin puunoksaan roikkumaan pannastaan. Omistajat juoksivat horisontissa koiransa perässä joten päätin avittaa heitä ja pysäyttää karkulaisen matkan siihen ja jatkoimme rekun kanssa rauhassa matkaa. Ei olla taas hetkeen nähty niitä joten mielenkiintoista kuulla kommentit ;D
- herttanenleijaa
Olipas nyt kaunista tekstiä sinultakin..itse omaan pari terrieriä ja aiemmin ison seropin ja me osaamme käyttäytyä sekä pikkukoirani että itsekin.
Kenelle osoitat tekstisi minulle tuskin ja tuskin monellekaan pikkukoiran omistajalle täällä mutta inhottaa tekstisi; ei se vastaavasti haukkumalla asiaa paranna eikä mesoamalla.
Ja olen itsekin joutunut komentamaan isojen koirien omistajia että ota koirasi pois koirani kimpusta.
Ja kieltämättä pelottaa jos isojen koirien omistajat ei kouluta koiriaan niinkuin nyt on muutamaan otteeseen käynyt ja pikkukoiria kuollutkin ilman että pienissä ollut edes syytä(eli nämä ns.tappajakoirat nimitys pitäisi tosin olla tappajaomistajat ;) rodusta eikä koosta sinällään ei ole kyse vaan kouluttamattomuudesta ).
En tiedä myöskään miksei isojakaan jotkut kouluta vaikka ne aiheuttaa joskus enemmän hankaluutta kuin pienet. Ulos mennään vasta kun muut on jo mennyt, kierretään muut kaukaa ettei törmätä vahingossa kun ei saa hallittua, koirat räksyttää pihassa jne..ei ole koosta kiinni kouluttamattomuus.
Kaikki koirat pitäisi osata kouluttaa niin pienet kuin varsinkin isot jotka aiheuttaa jo vaaratilanteita jos ei ole hallinnassa..pienen voi aina napata syliin tai pitää helposti kiinni.
Tosin tokoilen itse ja minusta pieni koira tokoilemassa on upea näky.. eli toivon ettei kukaan laiskuuttaan jätä kouluttamatta ja jos on osaamaton niin ei muuta kuin reippaasti tokoilemaan ja aina löytyy myös yksityisopetustakin ongelmakoirakouluttajilta vaikkei omistaisikaan varsinaista ongelmakoiraa. Ainakin saa vinkkejä.
Ja vielä tokoilun eduksi sanoisin että niin pieni kuin isokin nauttii yhdessä omistajan kanssa puuhailusta..eli kaikki tokoilemaan niin isot kuin pienetkin. :) Eikä tarvi kilpailla. - Näin on
Minulla on jo toinen kerta kun kouluttamaton ja ainakin omistaansa tottelematon koira on oman koirani kauluksessa kiinni.
Sitä vaan katsotaan läpi sormien ja kukaan ei kirjoita tappakoirista.
Kuten sanoin, kolmatta ei toivottavasti tule, jos niin kävisi, annan palautetta. - naisen sormet
Pieni koira, terävät hampaat, nappaa se sitten kun pyörii niin että hampaat tuntuvat olevan kummassakin päässä. Sormet ovat tämän saaneet kokea omaa koiraa puolustaessa. Lääkäri piti pitkän puhuttelun kun en heti mennyt näyttämään vammaa, sormi jäykistyi enkä kyennyt tekemään työtäni.
Lääkärin mukaan vaarallisempaa sormelle olisi ollut ainoastaa ihmisen purema.
Pieni tai suuri, omistaja pitäköön huolta ettei aiheuta vaaratilanteita tai vammoja sivullisille. Turha sitä on sanoa että minunkin koiran päälle.... näin ei tapahtuisi jos jokainen huolehtisi siitä omastaan.- fgghhfghfghfghfgh
Itse olen erottanut sekä pieniä toistensa kimpusta eli niskasta kiinni ja erilleen helppo homma oikeasti ja kerran isot erotin myös mutta silloin pitää olla kaksi erottamassa ja ei ihan niin helppoa mutta onnistuu. Onpa sekin tullut koettua.
Toisessa tapauksessa toinen kävi koirani kimppuun kesken tokotreenin luoksetulon ja toisen tutun koiran erotin koirapuistossa aggressiivisen machoomistajan koiralta. Onneksi molemmat mittelivät kokoisensa kanssa.
Hampaat on pienelläkin mutta aikas olemattomat ellei ole käyttörotuinen.
Mutta tosiaan kouluttakaa koiranne isot varsinkin se vasta laittaa suututtamaan..kun iso rynnii joka paikkaan ilman kuria niistä puhumattakaan jotka omistaa ns.tappajakoiria. Rotuja joiden kouluttamiseen ei kyvyt riitä.
Tuntuu että iso koira tarkoittaa = olen kouluttanut koirani/hallitsen ison koiran ..paskan marjat usein nämä juuri on ne kouluttamattomimmat ja sitten mennään ylpeinä koirapuistoon machoilemaan.
Tai haukutaan pikkukoirat kun ei yksinkertaisesti hallita omia ja ne vie pitkin asfalttia yksi nolla.
- älkäähän hättäilkö
Jos KAIKKI koiran omistajat pitäisivät koiransa lenkkeillessä omalla puolellaan, menisivät koirapuistoihin ja julkisille paikoille koirineen vasta kun voivat luottaa että karvakuono käyttäytyy, olisi meidän koiraihmisten maailma niin paljon parempi. Näin ei kuitenkaan ole.. Todellakaan tää ongelma ei koske vain pieniä koiria, usein vain pienen koiran annetaan tulla fleksissä haistelemaan ilman mitään yritystä pitää koira omalla puolella. Monet ison koiran omistajat eivät halua pelotella vastaantulijoita liian lähelle tunkevan karpaasin kanssa, joten he pitävät koiransa lyhyessä hihnassa omalla puolellaan. HUOM monet, ei kaikki..
Yhdellä tutullani esimerkiksi on tapana pitää 3 kiloista sekarotuista fleksissä. Hä seisoo pyörätien vieressä, puhuu puhelimeen tai juttelee tuttujen kanssa, koiran juostessa kaiken liikkuvan perään ja säikytellen pyöräilijöitä. Kaveri ei kiinnitä käytökseen mitään huomiota, ja jos kiinnittää, on se hänen mielestään vain söpöä.. Kuvitelkaapa vastaava tilanne ison koiran kanssa...Ei ole itselle tullut ainkaan vastaan.
Karu totuus= iso koira tavallaan pakottaa laiskemmankin kouluttamaan koiraansa ja huolehtimaan tarkemmin siitä ettei se aiheuta vahinkoa muille, pienen kanssa on mahdollista halutessaan päästä helpommalla.. (tiedän että esim terrierit voivat olla kovapäisempiä ja ärhäkämpiäkin kuin isommat lajitoverinsa. En puhu nyt luonteesta vaan ihan fysiikasta.)
Miksi kaikesta pitää tehdä sota isojen ja pienten koirien omistajien välille? Ihmiset ovat erilaisia ja heillä on erilaisia mieltymyksiä koirienkin suhteen. Siinä ei ole mitään pahaa jos haluaa varmistaa että pärjää koiransa kanssa, tykkää pienemmistä ,asuu ahtaasti tai ei voi tarjota suuria määriä liikuntaa, silloin pienempi on hyvä valinta. - höttönensentään
(tiedän että esim terrierit voivat olla kovapäisempiä ja ärhäkämpiäkin kuin isommat lajitoverinsa. En puhu nyt luonteesta vaan ihan fysiikasta.)
Puhut luonteesta et fysiikasta ;)
Ja vastustan terrierit ehkä vaativat hieman enemmän perehtymistä koiran elekieleen siihen mihin ne on jalostettu ja kouluttamiseen. Rodut omaa dominanssia joka kuuluu ymmärtää ja hallita oikein, pehmeä koulutus toimii näiden kohdalla parhaiten. Moni yrittää mennä terrierin koulutuksessa siitä mistä aita on matalin ja ottaa kovan koulutuksen käyttöön jos mitään ja silloin sinnikäs rotu vaan oppii koviin otteisiin ja laittaa hanttiin,
yhteistyö johtajuus yhdenmukainen koulutus ja motivointi pehmein keinoin on se a ja o.
Ja omaan kaksi käyttisfoksia..hyvin käyttäytyviä sosiaalisia ei todellakaan kovapäisiä eikä ärhäköitä. Todella helppoja muiden koirien kanssa ja voi luottaa lapset koirien kanssa mennen tullen. :)
Harrastan tokoilua ja nytkin rodussa on jopa tokovalioitakin näin rotuani mainostaen.
Kouluttamattomuus ei ole roduista kiinni vaan omistajasta. Ja ikävä kyllä ongelmia on aiheuttanut minun lähiympäristössä lähinnä keskikokoiset (labbiksen kokoiset) koirat. Ja siksi ihmettelen miksi pieniä soimataan kauheasti. Omassa ympäristössäni pikkukoirat menee nätisti ilman ongelmia.
Samaa mieltä flekseistä kuin nimimerk älkäähän hättäilkö älkää pitäkö niitä pyörätiellä. Hitsi vieköön meinasin kaatua sellaisen takia kun menin pyörällä töihin ja mutkan takana nainen piti pimeällä keskikokoista koiraansa pitkässä narussa. Melkein ajoin koiran päälle ja olin lähestulkoon rähmälläni. Ja kyseinen nainen huusi minulle miksi en kilkuta kelloa..siis missä vaiheessa kun oli mutka kyse enkä nähnyt mustaa koiraa syksyn pimeässä enkä varsinkaan fleksin narua vasta kun lähellä. Nainenhan siinä olisi joutunut korvaamaan ja jos joku olisi ansainnut haukut niin se nainen, GRRR..kilkutan aina varmaan kymmenen kertaa per reissu. Ja yhden kerran nainen tuli kahden keskikokoisen kanssa minua vastaan eli näki kyllä että tulen pyörällä muttei silti laittanut koiria lyhyelle remmille. Kilkuta siinä sitten.
Ei fleksejä pyörätielle. Muutkin kulkijat pitää huomioida.
Tosin pelkään myös sauvakäveliöitä pari mummoa päätti yhtäkkiä alkaa juttelemaan pyörätiellä, olivat reunassa mutta sauvat heilui koko ajan. Pelkäsin että se menee pinnojeni väliin..kelloa todellakin tarvii ja siltikään se ei aina auta kun on pimeä syksy ja ihmisillä koirilla ei heijastimia. Ja pyöräilijöitä ei huomioida pyöräteillä.
Ps sano sille kaverillesi asiasta :) - kokemusta on
tuo sana "terrieri" on sellainen joka yleensä kannattaa jättää sanomatta. :D terrierien omistajat ovat kuin koiransa: itsenäisiä ja kipakoita. :P ja erittäin ylpeitä rodustaan. niiden kanssa on paha väitellä. häviää aina.
- fdgdgfdhtrrtytry
No sitten voimme terrierin omistajina olla tuplaylpeitä koska osaamme myös perustella väitteemme. ;)
Terriereissä on vaan sitä jotakin ja olen omistanut myös paimenkoirankin..ja nyt tokoilen ihan harrastusmielessä. Mukavaa toimintaa niin terriereiden omistajille kuin muillekin kokoon ja luonteeseen katsomatta.
Pienissäkin on haasteellisempia rotuja ja yksilöitä ihan niinkuin kaikissa kokoluokissa. Joskus tuntuu että kuvitellaan että kun on pieni koira niin se on sama kuin helppokoulutteinen ja omistaja ei vain viitsi kouluttaa ja vastaavasti olet hyvä kouluttaja jos omaat ison totteli se sitten tai ei. (kuvitellaan että isommat vaativampia koulutettavia)
Vaativuus ei mene koon mukaan ja myös pienissä käyttökoirarotuja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
"Miko Bergbom, miksi euron bensa maksaa kaksi euroa?"
Valtakunnan suurin kaupallinen porvarimediakin kyselee nyt miksi perussuomalaisset ovat rikkoneet tärkeimmän vaalilupauk2036801SDP: "On hyvä että bensiinin hinta nousee"
Suurin oppositiopuolue SDP on mielissään siitä, että bensan hinta nousee suomalaisille. https://www.iltalehti.fi/polit1963501Mistä ihmeestä sitä viirasi?
Oliko tuo Timo Kalima hyvä silmälääkäri? Mikähän hänen silmiinsä osui kun piti mennä tuollaista tekemään. Kaikki näytti263269"Mieheksi ja naiseksi hän heidät loi."
Räsäsen tuomio on iso harppaus woke-valtioksi. – Tässä maassa on nyt selvästi kiellettyjä sanoja ja ajatusrikoksia. –1842239Partamies hoi!
En aio häiritä jos on mukavampi olla hiljaa tai jos siellä kaukana sinun paikkakunnalla on jo joku hoito. Miten olisi re401767SDP haluaa tappaa maaseudun - bensan hinta mahdollisimman korkealle
Maaseudulla auto on välttämätön asia, ja lähes kaikilla on bensa-autot. Kuinka tyhmä pitää olla jos äänestää demareita?871718Outoa toimintaa Tuhannen taalan yrittäjällä
Ihmiset ympäri Suomen on kyselleet, että miksi tämä yrittäjä hoitaa ilkivalta-asiaa netissä kun se kuuluisi poliisille.1161462Martina Aitolehti pistää luun kurkkuun Erikoisjoukot-kouluttajalle - Ei usko tätä!
Martina Aitolehti on persoona, joka herättää monessa tunteita. Hänen yksityiselämänsä on noussut kohuotsikoihin mm. eläm141066- 1241058
Riiko Sakkinen läväyttää totuuden - Tästä syystä keskeytti Farmi-kuvaukset
Riikon toiminta hämmensi... Kuvataiteilija teki yllättävän päätöksen ja halusi lopettaa Farmi Suomi -leikin kesken. Rii18924