Iso patti alakaulassa

Dayna1991

huomasin ongelmia hengittämisen kanssa tuossa viikonloppuna, aloin sen takia tutkimaan kaulaani, löysin patin kaulaltani, se on tosiaan iso ja sen näkeekin kun nostan kaulani ylös, ja tuntee, olen itse tunnustellut sitä ja se on kova näyttäisi ulottuvan solisluuni alle. Olen yrittänyt ajatella että se on vain joku tulehdus tai kilpirauhasen ylisuurentuma, mutta silti pelkään pahinta.
Nyt en ole saanut oikein edes nukuttuakaan patin takia, välillä se itkettä ja huolestuttaa minua suunnattomasti ison kokonsa ja hengittämiseni takia. Tänään lääkäriin 10:45 toivottavasti saan rauhan :(

Mainitsen tässä vielä senkin että muutamat ihmiset joille olen patistani kertonut ne on ollut vain "ei se mikään ole, ei hätää" mut sit ku ne on koskettanu sitä ja huomannu kuin suuri se on niin on kyllä heti äänensävy muuttunut ja painostettu lääkäriin. help.

10

570

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • S. Yöpäläinen

Kaulalla olevat patit, erityisesti isommat, on ehdottomasti syytä näyttää lääkärille. Kyse voi tietysti olla tulehduksesta, kilpirauhasen kasvusta tai sitten suurentuneesta imusolmukkeesta. Soliskuoppa on tyypillinen paikka suurentuneille imusolmukkeille lymfoomassa.
      Useat lymfoomat ovat erittäin hyvin parannettavissa, mutta hoito toki on melko raskas. Siitä pääsee kuitenkin helpommalla kun hoito aloitetaan aikaisemmin.
      Kun luet tätä, olet jo lääkärissä käynyt. Jos lääkäri epäili lymfoomaa, sait todennäköisesti passituksen sekä tietokonetomografiaan että koepalan ottoon verikokeiden lisäksi. Diagnoosin tekemisessä menee oma aikansa, ja tuo aika voi olla melko rasittavaakin.
      Toivottavasti lääkäri totesi sinulle, ettei aihetta huoleen ole. Jos kyseessä kuitenkin on lymfooma, se voi hyvinkin olla parannettavissa pysyvästi.

• Dayana1991

Kiitos vastauksesta!
        Lääkäri oli sitä mieltä että kyseessä ei ole tulehdus. (jota olisin tietyllä tapaa toivonut, antibiotit ja siinä se) Lääkäri kovasti epäili sen johtuvan kilpirauhasesta, sillä niellessä patti liikkui. mutta saattaa se myös olla imusolmukkeistakin johtuvaa.
        kävin verikokeissa ja tänään pitäisi tulla tulokset, Röntgenissä ei näkynyt mitään lisä kasvaimia. Joten se helpotti.
        Eniten minua pelottaa että joudun leikkaukseen(oli patti mikä tahansa) mutta jos kovasti alkaa mun hengitysteitä vaivaan muuta mahdollisuutta ei välttämät oo.

Olen kyl tässä ollu hieman paniikissa et mikä se on :S kokoajan oon tressannu, siks haluisinki et ne kokeet olis ohi et saisin rauhan :( muttaku voi kestää jopa 2 viikkoo tai enemmä

• joku.....
        Dayana1991 kirjoitti:

Kiitos vastauksesta!
        Lääkäri oli sitä mieltä että kyseessä ei ole tulehdus. (jota olisin tietyllä tapaa toivonut, antibiotit ja siinä se) Lääkäri kovasti epäili sen johtuvan kilpirauhasesta, sillä niellessä patti liikkui. mutta saattaa se myös olla imusolmukkeistakin johtuvaa.
        kävin verikokeissa ja tänään pitäisi tulla tulokset, Röntgenissä ei näkynyt mitään lisä kasvaimia. Joten se helpotti.
        Eniten minua pelottaa että joudun leikkaukseen(oli patti mikä tahansa) mutta jos kovasti alkaa mun hengitysteitä vaivaan muuta mahdollisuutta ei välttämät oo.

Olen kyl tässä ollu hieman paniikissa et mikä se on :S kokoajan oon tressannu, siks haluisinki et ne kokeet olis ohi et saisin rauhan :( muttaku voi kestää jopa 2 viikkoo tai enemmä

Onko sinulla jotain tutkimuksia vielä? Kyllä sieltä lääkäristä soitettaisiin jo aikasemmin kuin 2 viikon päästä, jos jotain pahanlaatuista olisi. Pelkkänä kirjeenä sellaisia ilmoituksia ei pitäisi tulla. Tosin minä olin poikkeustapaus...

• Dayana1991
        joku..... kirjoitti:

Onko sinulla jotain tutkimuksia vielä? Kyllä sieltä lääkäristä soitettaisiin jo aikasemmin kuin 2 viikon päästä, jos jotain pahanlaatuista olisi. Pelkkänä kirjeenä sellaisia ilmoituksia ei pitäisi tulla. Tosin minä olin poikkeustapaus...

tänäään soitteli koulu terkkari ja kertoi että lopullisiin tutkimuksiin / tuloksiin voi mennä useita viikkoja =/

• S. Yöpäläinen

Kilpirauhasen toimintaa pystytään hyvin selvittämään verikokeilla, imusolmukkeiden tilannetta taas välttämättä ei. Niin tai näin, verikokeiden avulla voidaan varmasti saada lisäselvyyttä siihen, mistä vikaa kannattaa hakea. Toisaalta röntgenkuvastakin kyllä pitäisi nähdä, onko suurentuma kilpirauhanen vai imusolmuke.
      Jos kyseessä on lymfooma, hoidon onnistumisen kannalta on välttämätöntä tietää, mikä taudin tyyppi on. Tätä varten tarvitaan koepala. Olet siinä mielessä onnellisessa asemassa, että koepala on ilmeisen helppo saada kirurgisesti otettua, jos patti kerran on aivan ihon alla tunnusteltavissa. Leikkausta on kuitenkin turha pelätä, tuollainen leikkaus on helppo toimenpide eikä välttämättä edes edellytä nukutusta vaan ehkä vain pelkän puudutuksen.
      Jos lisäkasvaimia ei näkynyt, se on tietysti hyvä uutinen. Lymfoomankin hoidossa voi olla mahdollista, että voit selvitä tuolloin ilman sytostaatteja. Alalajeja on kuitenkin sen verran monta, ettei varmasti voi sanoa mitään ennen kuin tietää tarkalleen, mistä on kyse. Ja onhan mahdollista sekin, että kyseessä on se kilpirauhanenkin, sen sairauksista en kyllä osaa kertoa juuri mitään.

• Dayana1991

kiitos taas infosta! mun keuhkoista kaulan alapuolelta siis otettiin röntgen niin ei varmaa näkyny sitä pattia sit siinä et minkä laatunen oli,
        Tässä on mielessä käynyt taas kaikki pelot ja muutkin asiat mitä se vois olla, Esim HIV? siihenhän liittyy suurentuneita imusolmukkeita? tosin tuo patti on nyt tuossa jo toista viikkoa ollut ja pysynyt ihan samana, ei tosin paina hengitykseen niin paljoa.
        Mutta tietääkö kukaan että jos on HIV niin millaisia kasvaimia tulee ja minne, muita oireita mulla ei tietääkseni ole ollut. Paitsi yöhikoilu joka kuuluu taas lymfooman oireisiin :/

• S. Yöpäläinen
        Dayana1991 kirjoitti:

kiitos taas infosta! mun keuhkoista kaulan alapuolelta siis otettiin röntgen niin ei varmaa näkyny sitä pattia sit siinä et minkä laatunen oli,
        Tässä on mielessä käynyt taas kaikki pelot ja muutkin asiat mitä se vois olla, Esim HIV? siihenhän liittyy suurentuneita imusolmukkeita? tosin tuo patti on nyt tuossa jo toista viikkoa ollut ja pysynyt ihan samana, ei tosin paina hengitykseen niin paljoa.
        Mutta tietääkö kukaan että jos on HIV niin millaisia kasvaimia tulee ja minne, muita oireita mulla ei tietääkseni ole ollut. Paitsi yöhikoilu joka kuuluu taas lymfooman oireisiin :/

Muistithan muuten sanoa lääkärille tuosta yöhikoilusta?
        Lymfooman diagnosointi ei muuten onnistu ilman sitä koepalaa. Jos lääkäri ei sinua ole sellaiseen lähettänyt, niin epäilyksen alla taitaa olla jokin toinen tauti.
        Yksinkertaisen neuvon haluaisin kuitenkin antaa: älä jätä taudin diagnosointia kesken. Joskus oikean diagnoosin saamiseen menee paljon aikaa ja kärsivällisyyttä. Omaa lymfoomadiagnoosiani varten jouduin käymään lääkärissä lukuisia kertoja, ennen kuin syy selvisi.
        HIV-tartunta muuten voidaan selvittää verikokeella, joten mars labraan jos sellaista epäilet.

• Chuko !-

Tässä tänään telkkua tuijotellessani aloin vasemmanpuoleista niskaa hieromaan kun tuntui olevan juntturissa. Siinä sitten kädelläni osuin kaulaan ja tunsin siinä semmoisen ihan pienen patin. Koko oli suunnilleen herneen kokoinen, ehkä hieman pienempi.Se muljahtelee kun sitä koskettaa mutta ei jousta kun painan sitä. Hieman kipeä on, ja samoin koko vasen niska. Kipu vihloo välillä käsivarteen. Tällä hetkellä minulla on ollut flunssaa n.5 päivää, ja kolme pv kuumetta, tänään äsken mitatessani huomasin kuumeen nousseen jälleen. Olen lukenut asiasta tänä aamuna monilta sivuilta, mutta kukaan ei ole maininnut että särkisi kättä. Heti jo tässä tulee kaiken maailman syövät mieleen x''D Olen 15 vuotias, ja niskani ovat usein juntturissa, jonka takia venyttelen aika paljon. Voisiko patti liittyä vain niskojen jumissa olemiseen? Vastauksia odotellen :)

• S. Yöpäläinen

Alle sentin kokoiset imusolmukkeet ovat todennäköisesti ihan normaaleja. Flunssien yms. yhteydessä ne voivat hieman suurentua ja palautuvat pikku hiljaa normaaliin kokoon. Jos patti jatkaa kasvamistaan, silloin on syytä käydä näyttämässä sitä lääkärille.

• mömmöä

Patti niskassa voi liittyä siihen jos on lihakset jumissa, ei hätää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      44
      3069
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      45
      2877
    3. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      50
      2505
    4. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      47
      2347
    5. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      32
      2096
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      58
      1840
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      45
      1759
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      40
      1612
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      46
      1535
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      26