Onko minulla mahdollisuutta päästä spolleksi?

?

Hei, olen näillä näkymin menossa upinniemeen II/13. Ja minua kiinostaisi kovasti SPOL-hommat.
Eniten tässä nyt mietityttää nuo pituusrajat yms. Onko kenelläkään enemmän tietoa niistä?
Mainittakoon että olen nainen, ja vain 161cm.
Olen kohtalaisen hyväkuntoinen, en mikään ammattiurheilija, mutta en mikään sohvaperunakaan.
Ja tietenkin aion vielä kohottaa kuntoani ennen palvelukseen astumista.
Henkinen kantti ei varmasti ole minulle ongelma.
Myös partiota ynnä muuta ulkoilutoimintaa on tullut harrastettua.
Onko minulla mahdollisuuksia päästä sotilaspoliisiksi?
Mielipiteitä, kokemuksia?

3

1691

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SPOL -kokemuksistani

      Itse palvelin santahaminassa muutama vuosi sitten spollena Sotilaspoliisikomppaniassa (SpolK)

      Meillä oli muistaakseni samassa saapumiserässä 4 muijaa (joista 2 meni AUKkiin ja kahesta muusta tuli lääkintämies ja korppi) ja meitä aiemmassa saapumiserässä oli 3 muijaa (joista kaikki oli alikkeja).

      Olen kyllä kuullut, että joku pituusraja on, mutta sitä ei käytännössä katsota. Käytännössä vaaditaan vain puhdas rikosrekisteri ja Suomen kansalaisuus. Myös palvelusluokka A vaaditaan. Meillä oli myös muutama B-mies, mutta he palvelivat lähinnä kirjureina ja apupäivystäjinä.

      Näkisin että, sinulla on hyvät mahdollisuudet päästä sotilaspoliiskiksi kertomasi perusteella. SpolK on peruspalveluspaikkana keskimääräistä rankempi, fyysiesti ja henkisesti. Sinne ei kuitenkaan vaadita samanlaista huippukuntoa mitä esmes laskuvarjo- tai rannikkojääkäreilät vaaditaan.

      Itse en SpolKiin oikeastaan suuremmin pyrkinyt, mutta halusin saada armeijan mahdollisimman nopeasti pois alta ja vain Spolkissa oli tilaa siinä saapumiserässä, mihin olisin halunnut mennä. Myös lukiotaustani vaikutti Spolkkiin pääsyyn. Omasta saapumiserästä lähes kaikki olivat ylioppilaita. Jos lakki löytyy, niin pääsy spollen hommiin lähes varma.

      Itselläni oli huono kunto paveluksen alkuvaiheessa. Hyvä jos sain edes tyydyttävän tason kuntotesteissä. Palvelus oli minulle vaikeaa ja raskasta, mutta selvisin loppuun asti sisulla ja päättäväisyydellä. Meillä oli joukkuejako niin, että oli 5 juokkuetta P-kauden jälkeen, joita olivat Rynnäkkö, Tiedustelu- ja tarkka-ampuja, Henkilösuoja, Tuki sekä Komento- ja huoltojuokkueet. Itse palvein tukijoukkueessa, jossa meininki oli rennompaa mitä esmes rynnäkkö tai tiedusetlu- ja tarkka-ampujajoukkueessa, joihin vaadittiin vähintään yhtä kovaa motivaatiota mitä AUKkiin menijöillä oli.

      Kuri oli suht kovaa. Rynnäkkö- ja tarkka-ampujajoukkueista potkittiin muutamia janttereita pois tuki- ja huoltojoukkueisiin motivaatiopuutteen takia, mutta en kyllä muista että kukaan olisi omasta tahdostaan lähtenyt. Muistan myös, että pahimmat niskoittelijatkin potkittiin pois komppaniasta. AUKkiin ei tarvinnut pakottaa ketään, koska yleinen motivaatio oli korkea. AUKkiin halukkaita oli enemmän mitä voitiin ottaa.

      Muuten spolhommat oli ihan jees. Vartiossa santiksen portilla, päävartiossa ja presidentinlinnalla sattui ja tapahtui mitä ihmeellisempiä ja hauskoja asioita, joista riittää juttua kerrottavaksi baari-iltoihin ja sukulaisille jne... Muistan kun olin linnanjuhlissa ulkona jäpittämässä niin näin julkkiksia paljon ja näin kun Paavo Väyrynen talutettiin hirveessä kaatojurrissa taksiin...

      Ainoa miinuspuoli oli se, että kaikki eivät suhtaudu spol -hommiin kovinkaan myönteisesti. Esimerkiksi muistan kun olin santiksen portilla vuorossa ja 3.Jk:n vässykät palasi lomilta, niin porttivahdissa sai kuullu kännistä "v*tun koira" ja "wuff wuff" -kuittailua, joka usein meni henkilökohtaisuuksiin asti. Pitää osata antaa näiden juttujen tulla toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

      Palvelus oli kokonaisuudessaan raskasta, mutta palkitsevaa spol-hommissa. Jossain määrin palvelus oli pakkopullaa, mutta näin jälkeenpäin olen todennut että varusmiespalvelus spolkissa kannatti. Nyt kun minulla on amk-opinnot loppusuoralla, niin olen saanut työhaastatteluissa lisäpisteitä spol -kurssitodistuksestani töitä hakiessa. Veikkaan, että nykyiseenkin työpaikkaani pääsyyn oli spol-todistuksella merkitystä.

      En osaa sanoa miten spol-hommat upinneiemessä on järjestetty, mutta toivottavasti kertomani avarti jotenkin sotilaspoliisin arjesta varusmiespalveluksessa :)

    • Ilmainen vinkki

      Upinniemeen spolleksi ei kannata pyrkiä. Siellä spol-koulutus on enemmänkin välttämätön paha, johon ei haluta tuhlata liikaa resursseja. Jos ehdottomasti haluat spol-koulutusta niin hae mieluiten Santikseen tai johonkin muualle maavoimiin. Siellä kiinnostavan koulutuksen ja portilla seisoskelun suhde olisi sopivampi.

      Upinniemi on kyllä muuten todella hieno paikka, mutta siellä olisi minusta mielekkäämpää hakeutua rannikkojalkaväkeen tai laivastoon.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yritin nainen

      Kaikkeni ettei meidän välille syntyisi mitään. Tiesin jo hyvin alussa että sinä olet minun heikko kohta. Lopulta kuitenk
      Ikävä
      88
      1711
    2. Miksi et voi

      Soittaa tai laittaa viestiä
      Ikävä
      118
      1442
    3. Käärijä jättäytyy pois illan viisufinaalista

      https://www.is.fi/viihde/art-2000010420075.html Voi voi sentään! Kuka nyt Suomen pisteet jakaa. Tosi pölvästiä käytöstä
      Maailman menoa
      109
      973
    4. Iso ikävä sinua nainen

      Aina vain, ei helpota millään. Ainoa varma helpotus olisi se et oltais yhdessä. Mutta se ei sinulle sovi.
      Ikävä
      31
      946
    5. Mistä tykkäät

      Erityisesti kaivattusi olemuksessa
      Ikävä
      42
      790
    6. Kaikkien Vuosien Äitien Äiti

      Huomenna aamulla MTV:ssä vaihteeksi taas linssiluteet Martina ja isällään asuva tytär Vicotria ylistämässä toisiaan . Ai
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      708
    7. Nainen, joskus päivällä kun tulet mieleen

      Olen puuhailemassa jotakin, yhtäkkiä ajattelen sinua, että olisit minun ja pääsisin iloitsemaan läsnäolostani, silloin k
      Ikävä
      30
      671
    8. Nainen, monta kertaa epäilin sinua

      ja koit sen syytöksinä ja ehkä jonkinlaisena vihan tai antipatian osoituksena, etten esim. sietänyt sinua tai oletin sin
      Ikävä
      51
      671
    9. Tunnustan nyt

      Tykkään katsella sua😍
      Ikävä
      32
      656
    10. Hyvää yötä

      Naiselle, joka ikävöi. 🩷
      Ikävä
      25
      613
    Aihe