HEI, NYT KAIKKI SIIVOAMAAN

heti hommiin!

Joka huoneesta kaikki pihalle, matot, huonekalut ja vuoteet. Lattia pestään ja puunataan, seinät puhdistettaan listat ja katot puhdistetaan, vessa kuurataan ja desinfioidaan, ikunat pestään, laita etikkaa, ettei jäädy.
Kaikki kaappien tavarat ulos ja hyllyt puhdistetaan ja paperoidaan ja rojut pois. Jääkaappi ja pakastin sulatetaan ja pestään, samoin uuni . Varastot ja autotallit lakaistaan ja järjestetään uudelleen, piha haravaoidaan ja rojut kerätään pois. Auto pestään ja imuroidaan, matot hakataan seinävaatteet jos on putsataan ja rapsitaan.
Sitten tavarat takasin ja joulukoristeet asetellaan nätisti. Jouluruokia ostamaan, kuusi kinkku ja lahjat. Muistakaa hop hop pian tehdä kaikki, niin saatte nauttia joulusta.

Nyt kannattaa siivota ja siivota ja siivota. KUNNOLLA!!

36

647

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rennosti..

Tuosta tuli jotenkin 50-luku mieleen, en tiedä miksi. Ehkä se oli nuo paperoidut hyllyt. Tää oli kiva :-)

• Juups...

Heti kunhan höyrymoppini saapuu postissa, en halua tehdä mitään ennen sitä.
      Onhan tääl pakko olla likaista niin näkee sitten mihin se pystyy =D

• 6856967876

Do we speak sarcasm? :D :D

Aloitus oli ihana! :)

• ..........

ja jouluruuathan siis tehdään itse, ei siis missään tapauksessa osteta valmista, voitaikinakin kannattaa tehdä itse eikä ollenkaan mitään kaupan valmiita...

• täydellisyys itse

Joo joo. Tuo nyt on pientä. Minä kirnuan kyllä voitaikinaan voinkin itse, luumut on omakasvattamia ja jauhot itse jauhettuja oman pellon viljasta. Sikakin on itse tapettu ja kanat kynin siinä jouluaattoaamuna. Sellainen on varmaankin huono ihminen, joka kehtaa ostaa valmista eikä siivoa hammasharjalla nurkkia jouluksi. Ei saa päästä kateellinen naapuri sanomaan mitään, korkeintaan kadehtimaan. Minä en nuku lainkaan, enkä ehdi myöskään syödä koskaan mitään koska haluan olla täydellinen emäntä. Pitäähän sitä saada sanoa, että mitään ei ole ostettu kaupasta. Lahjat teen itse, kudon sukat omasta kehräämästä villasta (lampaita pihalla) ja alan askarrella joulukoristeita jo juhannuksena. Lisäksi olen suuren valtionyhtiön hallituksen puheenjohtaja ja virkaäiti. Lapsia on 8 ja he ovat huippuälykkäitä, mensan jäseninä jo viisivuotiaina. Koska en syö enkä nuku, olen hoikka ja kaunis. Lisäksi olen täydellinen rakastajatar ja seksikäs vaimo. Olen syntynyt pätemään ja keräämään kehuja. Saanhan hautakiveen muistokirjoituksen jälkipolville "siivosi moitteettomasti ja teki lanttuloorat alusta alkaen itse".

• niinkö
        täydellisyys itse kirjoitti:

Joo joo. Tuo nyt on pientä. Minä kirnuan kyllä voitaikinaan voinkin itse, luumut on omakasvattamia ja jauhot itse jauhettuja oman pellon viljasta. Sikakin on itse tapettu ja kanat kynin siinä jouluaattoaamuna. Sellainen on varmaankin huono ihminen, joka kehtaa ostaa valmista eikä siivoa hammasharjalla nurkkia jouluksi. Ei saa päästä kateellinen naapuri sanomaan mitään, korkeintaan kadehtimaan. Minä en nuku lainkaan, enkä ehdi myöskään syödä koskaan mitään koska haluan olla täydellinen emäntä. Pitäähän sitä saada sanoa, että mitään ei ole ostettu kaupasta. Lahjat teen itse, kudon sukat omasta kehräämästä villasta (lampaita pihalla) ja alan askarrella joulukoristeita jo juhannuksena. Lisäksi olen suuren valtionyhtiön hallituksen puheenjohtaja ja virkaäiti. Lapsia on 8 ja he ovat huippuälykkäitä, mensan jäseninä jo viisivuotiaina. Koska en syö enkä nuku, olen hoikka ja kaunis. Lisäksi olen täydellinen rakastajatar ja seksikäs vaimo. Olen syntynyt pätemään ja keräämään kehuja. Saanhan hautakiveen muistokirjoituksen jälkipolville "siivosi moitteettomasti ja teki lanttuloorat alusta alkaen itse".

"Koska en syö enkä nuku, olen hoikka ja kaunis." ..Oli ehkä tuon tekstin paras :)

• nukkuneen rukous
        täydellisyys itse kirjoitti:

Vielä täytyy sanoa että tottahan olet aikaansaapa... ja tuo hautakirjoitus sopii hienosti :) Muistopuheessa voisi sitten jatkaa ylläolevan listan kanssa..

• nukkuneen rukous
        nukkuneen rukous kirjoitti:

Vielä täytyy sanoa että tottahan olet aikaansaapa... ja tuo hautakirjoitus sopii hienosti :) Muistopuheessa voisi sitten jatkaa ylläolevan listan kanssa..

unohtu vielä että hautakiveen tulee varmaan myös "nuorena nukkunut"..

• täydellisyys itse
        nukkuneen rukous kirjoitti:

unohtu vielä että hautakiveen tulee varmaan myös "nuorena nukkunut"..

Näin on, nukkuneen rukous. Mitä sitä elämän laadulla ja pituudella, kunhan siivoaa kunnolla jouluksi ja alkaa tekemään joulukoristeita juhannuksena ja naapurin akat kadehtii. Siivoaminen on tärkeämpää kuin elämä. Elämä kestää vain hetken, mutta hautakivi on vuosisatoja pystyssä muistuttamassa joulusiivouksesta. Elämästä ei kuulu nauttia, vaan pitää siivota ja tehdä koko ajan jotain. Ja huonekalut pihalle jo ensimmäisenä adventtina, takaisin ne tuodaan vasta jouluaattona. Nukkukoot kakarat lattialla mutta sängyt kyllä viedään ulos. Samoin vuodevaatteet ja kaikki tekstiiilit mitä meiltä löytyy. Ja meiltähän niitä löytyy, koska olen tehnyt kaiken itse.

• hopi hopi

Melkein jo innostuin, oli niin hyvä luuta aloituksesi. Mutta en jaksa suursiivousta ennen joulua, pitää laittaa kystä kyllä ja koristella. Loppiaisen jälkeen siivoon, niin on ollut mun tapa.

• En siivoo!

Nii mut mut mut jos nyt jo, kun jouluun on viel pari viikkoo aikaa - siivoo, niin jouluna on jo jälleen likaista :(

• nou vei neuroosit

Kyllä joulusta voi nauttia vähemmälläkin siivoamisella. Ei joulu tule ainakaan itselleni siivouksen ja puunaamisen ja kärsimyksen kautta vaan hiljentymisen ja mielenrauhan ja lämpimien tunteiden välityksellä. Jouluna saa tehdä mukavempia asioita kuin siivoaminen, joka vie voimat ettei jaksa muuta sitten jouluna kuin nukkua vaan. Ihan tavallinen imurointi riittää itselle. Jos jaksaa ja viitsii innostua niin voi jopa pestä lattioitakin hyvissä ajoin. Onneksi on hämärää, joten ei näe onko siivottu vai ei. Ja ollaan kynttilänvalossa vaan. Pääasia että itse viihtyy ja antaa joulun tulla eikä kiusaa lähimmäisiä millään jouluneuroosilla.

• siivojaa tonttu

HOOSIANNA DAAVIDIN POIKAAAAAAA, KIIIIITETTY OLKOON HÄN, tanttaraa, KIITETTY DAAVIDIN POIKAAAAAAAAAaaaa;))

• rapsinut milloinkaan

"Seinävaatteet jos on putsataan ja rapsitaan."

... mitä ihmettä on rapsiminen?

• rypsirapsi

.. mitkä "seinävaatteet"?

• huono ihminen

Joo aina sitä oppii uutta. Minäkin olen nyt kerinnyt jo keski-ikään enkä ole tiennyt että pitää jotain rapsiakin.

Lisäksi olen kuvitellut että lattian peseminen ja puunaaminen on sama asia. Eli nytkö onkin niin, että kun lattia on pesty, on se vielä puunattavakin. Miten käy tuolloin parketille? Pitääkö puunaamiseen käyttää hiekkaa ja juuriharjaa vai millaiset työkalut pitää olla? En ole koskaan puunannut, joten nyt tunnen itseni huonoksi ihmiseksi ja emännäksi. Koko elämä on menny prkl tietämättä puunauksesta ja rapsimisesta.

Onneksi joulu tulee meille huonoillekin ihmisille.

• Meillä kaikki väärin
        rypsirapsi kirjoitti:

.. mitkä "seinävaatteet"?

seinävaatteet... hm... joku pitää vaatteitaan seinällä. Meillä ne on vaatehuoneessa ja vaatekomeroissa.

• täällä pukki!

.. hou hou.. uusavuttomat!;))

• hohhoooo

Ettekö työ tiijä mitä on seinävaatteet! :D :D Ryijyjä hyvät ihmiset! Ja minä olen sentäs syntynyt vasta 80-luvun lopulla.

• rapsinut milloinkaan

No joo, mutta mitä se on se "rapsiminen"?

Jonkinlaista rapsuttelua? Risuilla räpsyttelyä? Rypsiöljyllä ripsimistä?

• Täydellisyys itse

Meillä on kanssa seinävaatteita, eli appiukon kulahtaneet bläk horse -kalsarit (paskanruskeat) mallistoa v.1965 meillä olkkarin seinällä. En kyllä arvaa alkaa niitä rapsimaan, ovat antiikkia. Tiedä mitä niistä irtoaa, koska appiukko ei vaihtanut kalsareita elinaikanaan kuin ehkä jouluna ja juhannuksena. Voivat olla vaik radioaktiiviset.

• kansallisaarre
        Täydellisyys itse kirjoitti:

Meillä on kanssa seinävaatteita, eli appiukon kulahtaneet bläk horse -kalsarit (paskanruskeat) mallistoa v.1965 meillä olkkarin seinällä. En kyllä arvaa alkaa niitä rapsimaan, ovat antiikkia. Tiedä mitä niistä irtoaa, koska appiukko ei vaihtanut kalsareita elinaikanaan kuin ehkä jouluna ja juhannuksena. Voivat olla vaik radioaktiiviset.

Kantsii viedä pankin tallelokeroon tai ostaa kotiin pieni kassakaappi!;)

• hoh..

No kyllä myö nyt ryijyt tiijetään. Hassu ajatuksena on "seinävaate" saati että alat sellaista jotenkin "rypsimään"?

• heh..
        rapsinut milloinkaan kirjoitti:

No joo, mutta mitä se on se "rapsiminen"?

Jonkinlaista rapsuttelua? Risuilla räpsyttelyä? Rypsiöljyllä ripsimistä?

siepä sen osasit sanoa :)

• Järkyttynyt äiti
        kansallisaarre kirjoitti:

Mulla kyllä meni nyt joulu ja koko ensi vuosi täysin pilalle, sillä unohtui rapsia seinävaate. Voiko tästä mitenkään selvitä, ja voiko ihmisellä olla ihmisarvoa, jos hän ei ole rapsinut seinävaatetta jouluksi. Tunnustan sellaisenkin rikoksen, että katto jäi pesemättä. En tiedä, voiko tästä toipua ensi jouluunkaan mennessä. Olisiko lasteni ja sukulaisten syytä hakea tästä syystä kriisiapua tms. vai jäikö tästä pysyvät traumat?

• rapsimaan hus hus
        Järkyttynyt äiti kirjoitti:

Mulla kyllä meni nyt joulu ja koko ensi vuosi täysin pilalle, sillä unohtui rapsia seinävaate. Voiko tästä mitenkään selvitä, ja voiko ihmisellä olla ihmisarvoa, jos hän ei ole rapsinut seinävaatetta jouluksi. Tunnustan sellaisenkin rikoksen, että katto jäi pesemättä. En tiedä, voiko tästä toipua ensi jouluunkaan mennessä. Olisiko lasteni ja sukulaisten syytä hakea tästä syystä kriisiapua tms. vai jäikö tästä pysyvät traumat?

No ei se haittaa, uusivuosi on vielä joulunaikaa, voi rapsia se tänään viimeistään! Sitten on terapia tarpeen, jos et tänään sitä tee!
        Rapsimisterapia on paikallaan.

• Täydellisyys itse
        kansallisaarre kirjoitti:

No en minä nyt meidän ainoaa antiikkiesinettä ja arvotekstiiliä vie pois näkyviltä ja ihailevilta katseilta. En uskaltanut mennä rapsimaan kalsareita, sillä haju, joka on olennainen osa arvokasta seinävaatettamme, voisi haihtua. Pitää ottaa museovirastoon ja säteilyturvakeskukseen yhteyttä ja kysyä, miten radioaktiiviset arvotekstiilit puhdistetaan. Tuskin rapsimalla?

• ihan turhaa..

Miksi?

• Ja taas siivotaan

Onko gobeliini tutumpi sana kuin seinävaate? Seinävaate ei ole sama kuin ryijy. Seinävaate on kuvakudos, joita ainakin 50-luvulla pidettiin useimmiten sängyn puoleisella seinällä. Tarkoituksena mm. estää veto ja suojata tapettia. Yleisimpiä kuva-aiheita oli matadorit ja espanjattaret tanssimassa ja eläinaiheista hirvet.

• kopeliini
        Ja taas siivotaan kirjoitti:

Onko gobeliini tutumpi sana kuin seinävaate? Seinävaate ei ole sama kuin ryijy. Seinävaate on kuvakudos, joita ainakin 50-luvulla pidettiin useimmiten sängyn puoleisella seinällä. Tarkoituksena mm. estää veto ja suojata tapettia. Yleisimpiä kuva-aiheita oli matadorit ja espanjattaret tanssimassa ja eläinaiheista hirvet.

Mulla on muuten perintönä aito itämailta, merimiessukulaisen tuoma ihana gobeliini, 20-luvulta, jolloin kaukoromantiikka oli suosittua ja gobeliineissa kuvattiin itämaisia aiheita, kuten toreja ja markkoinoita. Niitä jäljiteltiin sitten täälläkin. Joillakin on kulkenut suvussa tosi hienoja gobeliineja, joissa kuvataan hovin elämää - ovat tosi arvokkaita, parisataakin vuotta vanhoja.

• jep jee..
        Ja taas siivotaan kirjoitti:

Onkos nää suomikopeliinit useimmiten niitä taistelevat metsot-kopioita? Tuli mieleen.. "Ihan kivoja" ristipistotöitä.

Varmaan ovat arvokkaita ja harvinaisia vanhat aidot gobeliinit.

• kopeliini
        jep jee.. kirjoitti:

Onkos nää suomikopeliinit useimmiten niitä taistelevat metsot-kopioita? Tuli mieleen.. "Ihan kivoja" ristipistotöitä.

Varmaan ovat arvokkaita ja harvinaisia vanhat aidot gobeliinit.

No kopeliinit taitaa olla enimmäkseen niitä taistelevia metsoja, mikä jäljennösvedos tai paperikopio oli kai jokaisen torpan seinällä jossain vaiheessa.

Sitten on niitä kröhöm...ihkuja ristipistotöitä, joissa on yleensä Tuhkimo. Värit ovat kröh..erikoisen loisteliaita ja erikoisesti yhdisteltyjä. Käykääs katsomassa lähimmältä kirppikseltä tai ekotorilta, montako perintötuhkimoa siellä löytyy myynnissä. =)

http://www.satiini.fi/tuotekuvat/x500/ET_120.jpg

Uskomatonta, että tätä upeutta myydään edelleen...
        Ristipistotyöt voi olla upeitakin, seitinohuella helmilangalla kirjoittuja taidekäsitöitä tai sitten näitä paksulla ja takkuisella villasukkalangasta tehtyjä kopeliineja...

• juu..

Heh.. mun mummolla taisi olla seinällään jokin vastaava punapaula, mutta ei tuhkimo. Mitenkään silti väheksymättä, onhan noitakin ollut varmaan kova työ tehdä. Joskus myytiin niitä minikokoisia harrastuspaketteja tyyliin: tee helposti itse itsellesi oma taistelevat metsot.

Upeat uniikit taidekäsityöt ovat aivan erikseen. Kyllähän sellainen hieno on.

• Pöly riepu

Saisit varmaan hyviä siivouspaikkoja jos alkaisit ilmoitella ottavasi siivoushommia.
      Moni olisi iloinen kun kävisit.

• misä vaan lakasen la

Millä saa uuni levyt puhtaaksi kun ne on pinttyny? Sorkerilla olen kokeillu, mut ei puhdistu, entä lasinen uunin luukku?
      Millä voi putsaa vessanpöntön ruuvit ja ruosteen lattiasta?

Taidan alkaa joulusiivouksen jo nyt, niin kiiltää jouluna.

• siivous-yrpiintynyt

Minulla oli suoraan sanottuna kyllä karseen pskainen uuni, rasvat oli palaneet kiinni tiukkaan edellisenkin asukkaan jäljiltä ja just luukkuun, mistä kaikkki näkyy. Uuninpuhdistussuihkella sain puhtaaksi. Mutta anna suihkeen (itse ostin mr.muscle-merkkistä) vaikuttaa vaikka pari tuntia tai enemmänkin ja käsittele uunin luukku uudelleen. Kun aine on vaikuttanut tarpeeksi kauan, hinkkaa karhunkielellä tai jollain muulla hyvin karkealla. Lähtee kyllä. Lasi kestää hankaamista. Puhdas tuli, ihme kyllä.

Uunin levyt saa puhtaaksi kun kuumennat levyjä ja hankaat jollain ja laita uuninpuhdistajaa. Tai siis riippuu siitä onko sinulla perinteinen liesi tai keraaminen tms, mitä et kerro.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mieleni harhailee sinussa

Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      21
      5674
    2. Taposta murhaksi

Mitä tästä tapauksesta tiedetään?
      Kajaani
      54
      1785
    3. Grilli lopettaa?

Pitääkö huhu paikkaansa että grilli lopettaa lähiaikoina?
      Suomussalmi
      25
      1259
    4. Pitääkö luovuttaa?

Sano nyt edes jotain 👾
      Ikävä
      72
      1070
    5. Joko Martinalla uusi aviomies hakusessa

Onko jo Raya sovellukseen laitettu uusi vetoomus vetämään... ja mistähän maasta mahtaa olla seuraava sulhasehdokas. Suom
      Kotimaiset julkkisjuorut
      181
      1062
    6. Mitä teet nainen

Jos saat tietää että mies on elänyt yksinäistä ja rauhallista elämää sinua kaivaten, ei ole ollut muiden naisten kanssa,
      Ikävä
      53
      1017
    7. Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha

Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.
      Maailman menoa
      140
      973
    8. Missä olitte kun oli teidän tähän saakka kaunein yhteinen hetki?

Me olimme rannalla erään kiven päällä❤️
      Ikävä
      61
      955
    9. Olet nuorempi nainen aivan ihana

Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      48
      938
    10. Mitä vastaisit

Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      58
      935
    Aihe