Tyttäreni ehdotti minulle, että ei ostettaisi toisillemme joululahjoja. Minulla on hänelle jo lahjat hankittu sekä heidän kolmelle lapselleen. Tarkoittaako tämä sitä, että mummi hankkii kaikille lahjat ja jää itse ilman?
Onko tällainen kovinkin yleistä? En osaa olla ostamatta joululahjoja kaikille perheenjäsenilleni.
Joululahjat
23
126
Vastaukset
- joulu-lahja
Minusta on aika hassua vaihtaa lahjoja. Ostakoon kukin itselleen sitä, mitä tarvitsee, jos tarvitsee.
Hunksi
Miksi kaikkien pitäisi ajatuksensa ja kysymyksensä hukuttaa sun ketjuus?
Täällä ei oliskaan muita kun sun alotuksia silloin, ja silloin tää ei olis keskustelu palsta.
Sun pitäis hommata ihan ikioma palsta täältä.tulisilla kirjoitti:
Hunksi
Miksi kaikkien pitäisi ajatuksensa ja kysymyksensä hukuttaa sun ketjuus?
Täällä ei oliskaan muita kun sun alotuksia silloin, ja silloin tää ei olis keskustelu palsta.
Sun pitäis hommata ihan ikioma palsta täältä.Eikä se oo vieläkään vastannu mulle, miks teki alotuksen kekristä, vaikka Korppis oli jo tehnyt.
:D
tarkotettu Tulisillan alle, mikäli tää pomsahtaa taas veetuun.minttupuu kirjoitti:
Eikä se oo vieläkään vastannu mulle, miks teki alotuksen kekristä, vaikka Korppis oli jo tehnyt.
:D
tarkotettu Tulisillan alle, mikäli tää pomsahtaa taas veetuun.No mulle se ei ole moneenkaan viestiin vastannut pitkään aikaan.
Ei ole olleet mieleisiä :))
Me ei olla ostettu lahjoja vuosiin eikä ole ollut mitään ongelmia, mutta siitä on puhuttu tarpeeksi ajoissa ettei sitten joku ole jo kerennyt ostaa.
Jos sinä nyt olet ostanut ja meinaat antaa ne, niin ajattele miten noloon tilanteeseen asetat perheesi ja siksikö annat lahjoja että saisit itsekkin. Hmmmmm....Yritin joskus meidän porukalle sitä ettei ostettais. Mutta koska kaikki muut haluaa niin sitten olen minäkin ostanut.
Onhan se oikeastaan kivaakin kun joskus pystyy suorastaan yllättämään toisen jollain kivalla.
Paketointia tässä juuri mietin, pitäis alottaa.
Ens sunnuntaina tää joulumuori antaa omat lahjansa, ja ellen ihan väärässä ole niin saa myös omansa.
Jotkut tontut tuolla kuiski jo että jotain olis tulossa.
Mietin vaan tota sun kohtaas että jos vaikka annatkin ne lahjat sitten joskus vaikka synttäreillä tai muulloin. Jos on sellaisia että voi pitkittää.- Korppis ; )
Tulisilla@
Niin taitaa olla klassinen ajatus "ei osteta mitään kellekään." Minunkin mielestäni on kivaa ostaa lahjoja ja saada itsekin.
Olen paketoinut ja juuri äsken paketoin viimeisiä joita ostin tänään. Pojat ja P ovat kyselleet mitä haluan ja olen sanonut toiveeni. Uskon, että pukki tuo ne ; )
Lähdetkö reissuun jouluksi? Korppis ; ) kirjoitti:
Tulisilla@
Niin taitaa olla klassinen ajatus "ei osteta mitään kellekään." Minunkin mielestäni on kivaa ostaa lahjoja ja saada itsekin.
Olen paketoinut ja juuri äsken paketoin viimeisiä joita ostin tänään. Pojat ja P ovat kyselleet mitä haluan ja olen sanonut toiveeni. Uskon, että pukki tuo ne ; )
Lähdetkö reissuun jouluksi?Joulun vietän kotona ja nautin rauhasta.
Tammikuun puolivälissä Egyptiin.
Sitä odotan se on oma joululahja itelleni.
- mummi + isoäiti
Kyllä haluan antaa ne jouluksi, koska ajattelen niin, että äiti voi aina ostaa lapsilleen, jos haluaa, en usko, että tyttäreni siitä nolostuu, hän sentään tekee ne jouluruoat, onhan sekin lahja.
Jotenkin menee se joulun idea, jos ruvetaan lopettamaan lahjojen ostaminen.
Aikoinaan isäni keksi hienon idean, jokainen ostaa tietyllä summalla lahjan vain yhdelle aikuiselle, arvoimme nimet, keille kukin ostaa lahjansa.
Onhan se vähän surkeaa, jos yksi ihminen ei saa yhtään lahjaa, kun joulupukkikin kyselee, onko täällä kilttejä.......Eipä tuohon sitten muuta voi sanoa ku et annat lahjasi, mutta turha kiukutella sit jos et itse saa vastalahjaa. Ongelma taitaa lähinnä olla sinun ja asenteestasi.
Ai niin, mutta suahan alussa puhutti se että mummi jää sit ilman ja kuitenkin puhut seuraavassa et onhan se ruokakin tavallaan lahja. Eli mikä sua niinku oikeastaan harmittaa.
Taitaa olla provo koko alotus, toivottavasti ei.
- meeriamanda
Vuosiin ei ole ostettu lahjuksia suuntaan ei toiseen. Lapsenlapselleni laitan ennen aattoa 50 ekua tilille ja kerron et on kaikille ( 3 hlö 2 koiraa ) ostettava jotain pientä, itelle loput. :D
Avokilta saan kirjalahjan, hänelle ostan aika kallista partavettä.... inhoon noita tavallisia joka miehen käyttämiä merkkejä.- korppis ; )
Mikä merkki on sun makuusi?
- Pirre*
Meillä on ollut myös sama käytäntö, eli 50 euroa per lapsenlapsi ja vanhemmat saa harkita miten ne käyttävät, lisäävätkö jonkin suuremman hankinnan lisäksi vai ostavat kullekin summalla lahjan.
Aikuisille sitten vain jotain suklaata..tai muuta joulu namia..
- Korppis ; )
Ongelman ydin on siinä suostuitko tyttäresi ehdotukseen vai kerroitko jo ostaneesi lahjat ja aijot ne antaa. Jos kerroit ostneesi lahjoja saat niitä itsekin ; ).
- joulu-lahja
Ihanaa aikaa nykyisin joulun alusaika, kun ei tarvi hikisenä kierrellä täysissä kaupoissa joulurenkutuksia kuunnellen.
Yrittäen miettiä mitä kellekin ostaa, ostaa, ostaa.
Varsinkin, kun lähes kaikilla on ennestään kaapit täyttä tarpeettomia purkkeja ja purnukoita.
Mutta, kukin saa jouluilonsa, mistä saakin. Toki pikkulapset pitää jouluna "lahjoa". :))Mulla on jo tuolta keväältä ostettuna lahjoja.
Ainoa mitä käyn kaupoissa ostamassa joulun alla on muutama suklaarasia.
Nytkin laitoin pakettiin välimeren reissulta ostettuja juttuja pikkulikalle.
ja muutkin on olleet tuolla senkin laatikoissa jo kuukausia.
Ei ole ongelmaa.
Tosin mietin kun eilen kävin ihan ruokakaupassa että koko kaupunki on lähtenyt samaan aikaan liikkeelle kun minä.- joulu-lahja
tulisilla kirjoitti:
Mulla on jo tuolta keväältä ostettuna lahjoja.
Ei ole ongelmaa.
Tosin mietin kun eilen kävin ihan ruokakaupassa että koko kaupunki on lähtenyt samaan aikaan liikkeelle kun minä.Niinhän järkevä ihminen tekeekin. Mutta itsellä jäi lahjukset aina hankittavaksi joulun alla, ja todellakin, kaupat olivat aina kuin ammuttuna pullollaan ostajia.
Niinhän toki on muulloinkin vuoden varrella, jos on joku pyhä lauantaina. Ihmiset ostavat kuin olisi joku hätätila tulossa. - meeriamanda
tulisilla kirjoitti:
Mulla on jo tuolta keväältä ostettuna lahjoja.
Ei ole ongelmaa.
Tosin mietin kun eilen kävin ihan ruokakaupassa että koko kaupunki on lähtenyt samaan aikaan liikkeelle kun minä.Tuol´viissiin minäkin tein aikoinaan. Ihan aina kun näin jotain sopivaa ja sopivan hintaista ostin. Kellariin piilotin , sieltä ei tyttö hokannut etsiä :))
Noit suklaa rasioita sain vuosikymmeniä ihan sikapaljon, ja mä inhosin niitä. Olen huono syömään suklaata, ja niin lähti rasiat muille makupaloiksi.
Joku tunti sitten kävin tuossa lähikaupassa , saksalaisessa.... autoja oli niin valtavasti parkeissa et aattelin ettei siältä pääse tuntiin pois, vaan jonoa ei kassalleasti ollut... he katteli tavaroita ja pääsin hetkessä asioimaan ja kotiin. - äitemuori*
Mä muistan kun tytär oli teini-iäs, niin hänen huolenans oli mitä ostaa kavereille, kun niitä bestiksiä oli useempi. Sitte ne sopi keskenänsä kuka ostaa kellekki ja mitä. Pettymys oli suuri, kun ei se bestis voinukkaa ostaa sitä mitä piti. Rahapula oli useimmin syynä. Pojalla ei ollu tommosta juttua kaveriensa kans.
Nykyäns mä en lahjo muita kun lapsenlasta, seki homma tuli hoidettua viime viikolla. Enkä oikeesti halua lahjoja lapsiltani, mun isä oli samanlainen, hänelle ei olis saanu ostaa mitään. Mun kutomat kinnasrasat oli mieleiset. Härregyyd jos olisin ne ostanu kaupasta. Se olis ollu tuhlausta.
Joo, kaupas ei tartte lahjoen takia, jonku kivan ostan ittelleni.
Onhan se aika yleistä.
Ei meilläkään ole lahjoja osteltu enää sen jälkeen kun lapset ovat kasvaneet isoksi. Jos joku kaipaa lahjoja, voi ostaa ne suoraan itselleen ja jos joku haluaa antaa lahjan, arvostan itse tehtyä...
Joulumieltä ihmisille, ei lahjaveroa kaupoille...- Antaminen on ihanata
Meillä on aina annettu ja saatu lahjoja. Lasten ollessa pieniä, määrä oli valtava.
Iso porukka joulunvietossa, niin niitä kertyi monta säkillistä.
Lapsosten aikuistuessa määrä on vähentynyt, mutta takuulla edelleenkin annetaan ja otetaan vastaan niin kauan kun poppoossa henki pihisee! :) - ...
Vie joulupataan.
Tätä pakanallista joulupukkiriittiä ja lahjahommaa pitävät yllä enimmäkseen höpsähtäneet isovanhemmat. Ei kukaan normaali-ihminen halua mitään rahanmenoa tai jouluhysteriaa kotiinsa. Eikä halua lapsiaan opetettavan valheeseen.
Jos viet lahjasi jonnekin hyväntekeväisyyteen, saat sitten aattona osoittaa todellista ihmisrakkautta, kun kerrot, että lahjoja ei tipu, ne varat on annettu oikesti köyhille.
Mä muuten ite joudun hankkiin jotain joululahjoja, höperöille apelle ja anopille. Muutamalle kummilapselle seteli kirjekuoressa. Veetu, koko ikänsä taloudellisesti tullut turpiin joululahja-asioissa. Sataset lentelee, pensaa palaa kun ajelee paikasta toiseen jne. Ite saa sitten jotkut saapasukat vastalahjaksi. Haloo, mä en edes omista saappaita. Ja mulla on vaatekaapissa 14 kerrastoa, mä en käytä kerrastoja.
Joululahjat ja taikausko on aanuksesta.
=DW=
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv252416- 1132031
- 1131657
Syitä välttelyyn
En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?421523Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.91457Miksi kaivattunne
ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo901065Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0161201006Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt87965Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno35947Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu
Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu15939