Energiajuomaa ei myydä lapsille joissakin kaupoissa muualla

Olen tietoinen siitä, että nuo energiajuomat ovat lapsille haitallisia ja siten joissakin kunnissa kaupiaat eivät niitä myy lapsille näin nyt viimeksi K kaupias Alavudella joka tempaisee hyvin paljon muutenkin lapsiperheiden hyväksi.

Olen samansta asiasta huolestunut myös Lieksassa kun näin koululaisella juomapurkin ja sitten se oli heitettynä luontoon poimin sen ja luin mitä se sisältää joten hyvät vanhemmat ja kauppiaat katsokaa asia tarkemmin mitä tuo juoma aiheuttaa ja miten sitä voi aikuinenkaan juoda päivittäin eli ohjeet ja haitat.MK

43

343

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yäk

Samaa mieltä. Noita energiajuomia ei pitäisi kenenkään juoda.

• energiaa juomasta

Lieksassa ainakin myydään lapsille ihan surutta energiajuomia? Aamulla ovat marketissa ostamassa niitä ennen koulunalkua!

• MK

Juuri niin ainakin olen asian tuonut esiin ja aikaisemmin asiasta keskustellut henkilön kanssa jolla on yhteydet myöskin vanhempiin ja tästä asiasta olisi sitten syytä olla yhteydessä yrittäjiin ja eri tahoihin sivistyspuolellle ja terveysviranomaisiin koska olen asiasta joskus lukenut,että lapsilla tahtoo olla sitten keskittymisvaikeuksia koulussa? MK

• näin on

Mutta kun Eu,korostaa vapaata kauppaa joka alalla yli rajojen

• MK

Kuitenkin asiantuntijat hyvin monet asiantuntijat ovat asiasta huolestuneita ja juuri kävin sivustolla tutkailemassa esim sitä että vanhempainliito on asiasta ottanut kantaa ja tiedustellut asiaa joillakin messuilla opeushenkilöstöltä ja aivan selkeä kuvaus oli asiasta.
      Lapsille tulee unihäiriöitä ylivilkkautta ja ärtyisyyttä joten tuo asia ei ole mitenkään kevyt asia ja tähän asiaan on puututt eri puolilla suomea esim Lahden seuduilla ja kauppiaat seuraavat tilannetta ettei lapset ainakaan osta useita energiajuomatöllejä koska jo aikuisellekkin silloin on haittaa niitä nauttia useita päivässäMK

• Routa vuan .

Saman tekee jatkuva kahvin litkiminenkin olis aihetta rajoittaa kahvin myyntiä

• MK

Aivan oikein routa kuitenkin on niin ,että en tiedä että alakouluissa olisi kahviautomaattia? koululaisten käytössä.
      On aivan selvää myös että ainakin olen ollut terveystutkimuksessa jossa kysyttiin montako kupillista juon kahvia päivittäin katsos kun sillä tutkitaan miten ahdistava on elämäntilanne ja työ kuormittavuus korvataanko sillä kenties ruokailu?
      Tiedän myöskin sen asian että johonkin virvoitusjuomaan voinee laittaa parin tuuman rautanaulan niin se on häipynyt jopa vuorokaudessa tuohon nesteeseen mitä se tekee sitten ihmiselle suolistossa.Tiedän myöskin sen, että henkilölle joka kärsii jatkuvasta mikreenistä on tuon juoman käyttö jatkuvasti nautittuna kielletty.siis jo aikuiselta.MK

• Kiinnostaako asia lasten vanhempia?

• vvv ja v

On jo huomioitu aika vuosia sitten. Oot pikkasen jälkijunassa.
      Vastuulliset vanhemmat ei näillä sivustoilla roiku päivästä toiseen

• MK

Miksi sitten täällä todetaan että lapset ovat jo aamusta noita juomia hankkimassa?
      joten olen siitä huolimatta kuyseenalaistama tuota sanoomaasi vastuullisuudesta MK

• MK

Tänään 2.02.2012 sitten asiasta on tietoa LL jossa on haastateltu koulua ja kauppiaita ja myöskin koululaisia sekä terveydenhuollon ammattilaisia.
      Eli juuri huoli on tuosta energiajuoman vaikutuksesta terveydelle.
      Eli kyllä tässä asiassa nyt pitäisi saada aiheesta jotain päätöksiä nimenomaan vanhempain ja kaupan ja terveydenhuollon taholta tässä suhteessa olisi kaupungilla avaimet mutta se voinee olla vaikeaa jos istutaan kahdella tuolilla jopa useammalla jos palvellaan rahan mahtia.

Myöskin tämän päivän karjalaiseea oli juttu miten limsat saavat aikaan rasvamaksan MK

• Batterilla kouluun

Meillä lapset saavat juoda energiajuomia, koska niillä on kaamosaikaan tutkitusti piristävä vaikutus. Rasvaa meillä syödään hyvin vähän, samoin lihaa, voimme melkein sanoa olevamme vegaaneja. En ole viiden vuoden aikana huomannut mitään haittaa lasteni energiajuomien käytöllä olevan, tosin kolme tölkkiä on päiväannos josta saa sopivasti piristystä pimeään vuodenaikaan, kesäisin juodaan maitoa ja kivennäisvettä. Hampaat harjataan aamuin- illoin ja reikiä ei ole ollut kenelläkään.
        Lapset eivät itse osta juomia, vaan saavat tarvittavat tölkit kotoa kätevästi jääkaapista. Tallinnasta saa edullisesti juomat ostettua. Matkailuautossa tulee helposti 2000 tölkkiä kerralla.
        Aikuistenilloissa Jägermeifterin kanssa otamme Batteria, juoma auttaa pitämään koko illan virkeänä ja aamulla ei krapulasta ole tietoakaan ja energian takia seuraava päivä wei mene maatessa.

Battery on parasta sitten tulee Red Bull ja loput onkin tasapäisiä.

Kannattaa käydä lukemassa valmistajien sivuja ennen kuin tekee ostopäätöksen

Tätä suosimme http://www.batterydrink.com

• MK
        Batterilla kouluun kirjoitti:

Meillä lapset saavat juoda energiajuomia, koska niillä on kaamosaikaan tutkitusti piristävä vaikutus. Rasvaa meillä syödään hyvin vähän, samoin lihaa, voimme melkein sanoa olevamme vegaaneja. En ole viiden vuoden aikana huomannut mitään haittaa lasteni energiajuomien käytöllä olevan, tosin kolme tölkkiä on päiväannos josta saa sopivasti piristystä pimeään vuodenaikaan, kesäisin juodaan maitoa ja kivennäisvettä. Hampaat harjataan aamuin- illoin ja reikiä ei ole ollut kenelläkään.
        Lapset eivät itse osta juomia, vaan saavat tarvittavat tölkit kotoa kätevästi jääkaapista. Tallinnasta saa edullisesti juomat ostettua. Matkailuautossa tulee helposti 2000 tölkkiä kerralla.
        Aikuistenilloissa Jägermeifterin kanssa otamme Batteria, juoma auttaa pitämään koko illan virkeänä ja aamulla ei krapulasta ole tietoakaan ja energian takia seuraava päivä wei mene maatessa.

Battery on parasta sitten tulee Red Bull ja loput onkin tasapäisiä.

Kannattaa käydä lukemassa valmistajien sivuja ennen kuin tekee ostopäätöksen

Tätä suosimme http://www.batterydrink.com

Oho niin sitä pitää.
        Kuitenkin jopa valmistajat ovat kertoneet asian mikä on aikuiselle vuorokausiannos ja sinä annat tuon saman määrän lapsille.
        Mitä tämä sitten vaikuttaa lapsiin niin kyllä sillä on piristävä vaikutus siten,että lasten keskittymiskyky heikkenee eli sitten ollaan jopa ylivilkkaita ja sen tietää opettajat työssään.
        Lue eilinen Karjalaisen kirjoitus ja myöskin Lieksan lehden juttu ja katso netistä miten muualla vanhemmat ovat keskustelleet asiasta ja kuten aloituksessa olen todennut tuon tiedon olen saanut muualta jossa myöskin kauppiaat ovat siten lasten asialla ja tukemassa koteja ja kouluja näin ainakin K kauppias Alavudella toimii lasten parhaaksi monella tapaa.
        Toivottavasti asia ymmärretään oikein täälläkin ainakin koulut ja terveydenhoitajat tietävät asian hyvinkin.MK

• Osama Bin Laden

Kuules Markku! Nuo sinun jutut ovat kopioitu suoraan lehtien palstoilta, joten turha sinun on niillä täällä päteä.

• MK

Ensinnäkin sinulle bin laden nimimerkki,
      Päteminen on ihan toisaalla ,mutta olen huolestunut todella siitä asiasta,että yhteiskunta joutuu sitten niitä vaurioita korjaamaan ja sen tietää jokainen veronmaksaja jos tietää mitä on esim erikoissairaanhoidon kustannukset ja myöskin se asia mihin myöskin törmätään eli lastensuojelun menot nousivat yhtä äkkiä Lieksassa ja nimenomaan jopa huostaanotoissa.
      Kun kerroitte ,että lapselle annetaan noita juomia niin silloin jopa juomapurkin kyljessä todetaan vuorokausiannos on 3 ja sitäkään ei juuri purkista luettuna suositella illalla tapahtuvaksi, pienten lasten ei pidä koko yötä bailata kuten totesitte aikuisten illanvietossa tapahtuvan vaan koululaisen pitäisi saada nukkua myös hyvät yöunet joten siitä olen huolestunut koska nimenomaan olen aikanani työskennellyt jopa juuri noissa lastensuojelulaitoksissa ja myös nuorten tukihenkilönä eli jopa ehdollisesti tuomittujen valvojana joten tämä asia ei ole kopio vaan koettu ja tiedetty.
      Mutta toivottavasti sanomani ymmärretään MK

• pen lateni

Kyllä jaksaa lässyttää noita iänikuisia samoja horinoita. Tuolle nm kun on ihan turha selittää yhtikäs mitään. Se on todettu jo vuosii sitten.

• MK

Kun ei ollut sinulla ystäväni mitään perusteita niin lähdit sitten tuolle tielle.

Edelleen vetoan asiallisen keskustelun käymisestä ja myöskin vetoan kauppoihin ja vanhempiin tässä asiassa onko selkärankaa esim kauppiailla toimia lasten parhaaksi kuten esimerkkikauppias tekee ja myöskin muualla Suomessa asiaan on kiinnitetty huomiota kuljetaanko täällä sitten jälkijunassa? MK

• Pekka Haavisto

Meijän lapset juovat aamuisin ennen kouluun menoa 2 purkkia Batterya ja voi sanoa, että eivät ole väsyneitä kun tulevat pois koulusta.

• Sauli Niinistö

Meillä juovat 3 litraa maitoa ennen kouluun menoa ja voin sanoa, että eivät juo illalla enää maitoa.

• MK
        Sauli Niinistö kirjoitti:

Meillä juovat 3 litraa maitoa ennen kouluun menoa ja voin sanoa, että eivät juo illalla enää maitoa.

Lähditte sitten toimimaan identtiteettivarkauteen kukaan ei usko noita taitamattomia puuhia mitä yritätte esittää Presidentiehdokkaiden nimissä tuollainen toiminta on arveluttavaa jopa rikollista MK

• Paavo Lipponen
        MK kirjoitti:

Lähditte sitten toimimaan identtiteettivarkauteen kukaan ei usko noita taitamattomia puuhia mitä yritätte esittää Presidentiehdokkaiden nimissä tuollainen toiminta on arveluttavaa jopa rikollista MK

Meillä juodaan piimää joka päivä 16 litraa, ja voin sanoa, että ei muuta ruokaa juuri tarvita.

• Paavo Väyrynen
        Paavo Lipponen kirjoitti:

Meillä juodaan piimää joka päivä 16 litraa, ja voin sanoa, että ei muuta ruokaa juuri tarvita.

Meilläpä ei juoda mitään vaan kaikki neste saadaan keitto ruuista,

• Barak Obama U:S:A:
        Paavo Väyrynen kirjoitti:

Meilläpä ei juoda mitään vaan kaikki neste saadaan keitto ruuista,

Well, we drink Budweiser.

• Vladimir Putin
        Barak Obama U:S:A: kirjoitti:

Well, we drink Budweiser.

Vodka, harasoo!

• Frankestein

Mä juon verta.

• Puliukko Merilästä

Meillä juodaan viinaa.

• Peräsuoljoen Börje

Kaahiasti tekis miel sahtii, vuan ku ei sitä oo nii pitänee nuolla pianoa.

• MK

Suomen elintarvikeviraston Eviran mukaan Suomessa myytävissä energiajuomissa on kofeiinia 133-320mg
      Energia juomia kuluttajista valtaosa on nuoria ja lapsia.
      Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen viimeisimmän peruskoulujen ja ammatillisen ja lukieoiden oppilaille suunattujen kyselyjen mukaan lähes kymmenen prosenttia pojista juo energiajuomaa päivittäin.Joten käyttö on huolestuttavaa.
      Kofeiini aiheuttaa lapsille ja nuorille unettomuutta tai muita sivuvaikutuksia.Alle 15 vuotiaille lapsille ei suositella ollenkaan energiajuomaa niiden sisältämän kofeiinin vuoksi.
      Lapsille kofeiinin eninmäispitoisuus on 2,5 milligrammaa painokiloa kohti joka vastaa 30kg painoisella 5,5desiä kolajuomaa.
      Kofeiini ei ole suotavaa myöskaan raskaan oleville naisille kofeoini aiheuttaa jo pieninäkin annoksian sydämentykytyksiä ja vapinaa ja liikasaannissa sivuvaikutuksina on rytmihäiriöt hermostuneisuutta levottomuutta ärtyneisyyttä vatsavaivoja ja stressinsietokyky on heikko Lähde iltalehti v vaihde

• ikäraja alas!

Täytyy nykyään tilataan kaikki energiajuomat netistä ku eivät enää myy kaupas alle 18 vuotiaille ja kun äiti ei osta :D
      Enkä muuten ny yritä mitenkään huijata.

• Kukas ne juomat maksaa? Missä sitten aijot ne juoda

Tuossa on yllä selvitetty asiaa jopa tieteen valossa ja ainakin Lieksan varhaiskasvatus ja koululautakunta on asian kieltänyt kouluaikaan ja noudatettavaksi ja ohjeistusta kannattaa myöskin noudattaa kotona.
      Joissakin urheiluseuroissa on myös päädytty samaan asiaan ja joissakin kunnissa kauppiaat omana ratkaisuna.MK

• alttu kasi luokka

Mee tuodaan luokkaan aina pari laatikkoa ja porukalla imetään ne luokan kanssa. Joskus opekin innostuu imuttaan ja kärrää sen viisi laatikkoa per viikko.
      Huvin purisee joo

• sookkia heität
      Pistään tarvittaessa tuo kirjoituksesi tutkimukseen ja lähtöpassit lienee selvät jos noin on, mutta olet kakara joka koittaa heristellä

• alttu kasi luokka

Vai uhkailet pikku lapsia lähtöpasseilla. Ja sitten vielä nimittelemmään rupiaa eto tyhjänpäivänen kalsarinkantoteline. Hyvä etten kalajille vejä eto kuikeloo

• Jotta joo lahtöpassit tulee ihan kuule muulle taholle ja varsinkin nuhteet jos ei ohjeita noudateta se lienee selvää.
      On kuitenkin selvää että on hyvä pitää joskus jopa sinunkin kalsaris väärinpäin ja jopa nahkahousut jalassa jottei tule lirahdusta sekaan ja todella kusipäitä lisää kouluun.
      Sanot minua" kuikeloksi" mutta se on hyvä asia sitten ei tarvitse laihduttaa ja en ole mikään" luuviulu "nytkään.hyvät testitulokset tuli sentään juuri tuolla tanhuvaaran urheiluopistolla

On selvää kuitenkin, että energiajuomat on kielletty hedelmä Lieksan koulussa ja ohjeita tulee noudattaa mitä lautakunta on ohjeistanut se lienee selvä asia

• hämeen hitain

Mitä ihmeen väliä. Meidän perheessä ei juoda energiajuomia ja se pätee, mutta miksikään poliisiksi en rupea, että juoko jotkut alailäiset vai ei. Ei voi ottaa kantaa kun oikeaa todellisuutta ei tiedä kukaan. Maitoa sanotaan terveelliseksi, mutta siitäkin nyt löytynyt vaikka mitä ruotsissa.

• Luehan nuo energiajuoman haittavaikutukset mitä tutkimukset osoittavat MK kirjoituksesta yllä.
      Todellisuus tiedetään jo asiantuntijoiden mukaan ja myöskin kouluissa joissa levottomuus on lisääntynyt
      Jos on yhteisöllisyyttä olemassa ja vastuunkantajia niin ainakin Lieksan aikaisempi varhaiskasvatus ja koululautakunta on asiaan reagoinut ja myös monessa muussa kunnassa ja myöskin valtakunnallinen vanhempainyhdistys.
      Olet kyllä oikeassa siinä, että joissakin teollisissa yrityksissä on käytetty luvattomia keinoja ja viimeksi Suomessakin ja ihan jopa Pohjois-Karjalassa ja Kiinassa myös lastenmaidossa jolloin jopa lapsia kuoli.
      Mutta on myös keplottelua aikuisten juomassa ja juuri oli siinäkin esimerkkejä olemassa kuolemantapaukset joten sellaista.
      Olen kyllä sitä mieltä, että jos kouluaikaan havaitsen energiajuomaa niin varmaa on, että siitä ilmoitan se kuuluu vastuullisille päättäjille hoitaa asia. MK

• tenttiä pukkaa

Tuo se vielä puuttuisi, että aloittaisit koulujen nurkilla kyttäilyn. Ei muutes oo mitään asiaa eikä lupaa tulla nurkkiin kuikuilemaan.

• tenttiä pukkaa kirjoitti:

Tuo se vielä puuttuisi, että aloittaisit koulujen nurkilla kyttäilyn. Ei muutes oo mitään asiaa eikä lupaa tulla nurkkiin kuikuilemaan.

Tiedätkö,että ei tarvitse kyttäillä vaan seurata tilannetta luottamushenkilönä se on jopa velvollisuus.
        Tämän päivän karjalisessa oli nyt juttu miten noita kofeiinia laitetaan erilaisiin ruokatarvikkeisiin jotta vanhemmat huomioikaa tuo kirjoitus myös, onko netin kautta tilattu noita tuotteita kotiinne?

• lunttilappu pulpetil
        markkukorpinen kirjoitti:

Tiedätkö,että ei tarvitse kyttäillä vaan seurata tilannetta luottamushenkilönä se on jopa velvollisuus.
        Tämän päivän karjalisessa oli nyt juttu miten noita kofeiinia laitetaan erilaisiin ruokatarvikkeisiin jotta vanhemmat huomioikaa tuo kirjoitus myös, onko netin kautta tilattu noita tuotteita kotiinne?

Mahtaa olla paree, että ne jotka asiasta jotain tietää huolehtii tuostakin asiasta.
        Huolehi sinä vaan niistä omista apuraha-asioistasi, eläkä tunge nokkaasi asiaan, joka ei sulle kuulu.

• lunttilappu pulpetil kirjoitti:

Mahtaa olla paree, että ne jotka asiasta jotain tietää huolehtii tuostakin asiasta.
        Huolehi sinä vaan niistä omista apuraha-asioistasi, eläkä tunge nokkaasi asiaan, joka ei sulle kuulu.

Kuulehan en ole noita apurahoja hakenut nyt ja ei niitä ole tullut nyt näin kyllä, että jotkut osaa hakea noita rahoja joiltakin maakunnan rahastoista.
        Mutta sinänsä olen tehnyt esityksen,että MM karaoken hopeamitallisti huomioitaisiin kuteten huomioidaan jopa pienimmissä kisoissa olevat urheilijat vuosittain eli siinä on eriarvoisuutta olemassa ja siitä on nyt tänäänkin kysymys etteikö tuollaisella asialla ole imagoarvoa mitä MM mitalli on myös Lieksalaisille joten töppöä meininkiä on jos ei ymmärretä asiaa.
        Sinänsä olen kyllä pitänyt ääntä siitä että olen ollut varhaiskasvatus ja koululautakunnassa juuri tuon asian takana ja vieläkin koska olen varajäsen kyseisessä lautakunnassa sekä myös sosiaali ja terveyslautaunnassa ja silloin pitää olla selvillä mitä yhteiskunnassa tapahtuu ja kuntalaisena minulla on myös mahdollisuus toimia ja esittää perustuslaillisin toimin asioita ja tuoda niitä esiin.
        Mitenkä muuten koululaisena ehtisit nyt kirjoittaa se vähän ihmetyttää?

• lunttilappu pulpetil
        markkukorpinen kirjoitti:

Kuulehan en ole noita apurahoja hakenut nyt ja ei niitä ole tullut nyt näin kyllä, että jotkut osaa hakea noita rahoja joiltakin maakunnan rahastoista.
        Mutta sinänsä olen tehnyt esityksen,että MM karaoken hopeamitallisti huomioitaisiin kuteten huomioidaan jopa pienimmissä kisoissa olevat urheilijat vuosittain eli siinä on eriarvoisuutta olemassa ja siitä on nyt tänäänkin kysymys etteikö tuollaisella asialla ole imagoarvoa mitä MM mitalli on myös Lieksalaisille joten töppöä meininkiä on jos ei ymmärretä asiaa.
        Sinänsä olen kyllä pitänyt ääntä siitä että olen ollut varhaiskasvatus ja koululautakunnassa juuri tuon asian takana ja vieläkin koska olen varajäsen kyseisessä lautakunnassa sekä myös sosiaali ja terveyslautaunnassa ja silloin pitää olla selvillä mitä yhteiskunnassa tapahtuu ja kuntalaisena minulla on myös mahdollisuus toimia ja esittää perustuslaillisin toimin asioita ja tuoda niitä esiin.
        Mitenkä muuten koululaisena ehtisit nyt kirjoittaa se vähän ihmetyttää?

Hyvin ehtii välillä energu drinkkiä tunnilla ja omalla tietsikalla ajelen. Minkäs teet

• äekän maikka

Yhtälailla samoisia haittoja on Tokmannin tarjouskaljassa, jota moraalinvartijat imee naama punaisena. Näkyy sitten ylettömänä vimmana esim. kirjoittelun puolella.

• Hieman erilaisia vaikutuksia ja kuitenkin vanhemmilla on vastuu myös siitä, ettei noita tarjouskaljoja joudu lasten käsiin.
      On kuitenkin myös hyvä maikan myöskin tietää, jotta se kallis viskikin on vielä edellisillan jälkeen tuoksuna hyvinkin tunnistettavissa vanhana viinana.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa

Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r
      Ikävä
      34
      5748
    2. Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta

kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.
      Maailman menoa
      497
      2612
    3. JOKO OLETTE KUULLET, MITÄ KIURUVEDELLÄ ON SATTUNUT!

Oletteko jo kuulleet, mitä Kiuruvedellä on sattunut, voi hyvänen aika? Aivan viime tuntien aikana olisi sattunut, jos t
      Kiuruvesi
      9
      1836
    4. Eli jos toisen hiki haisee ns. omaan nenään siedettävältä

Se kertoo hyvästä yhteensopivuudesta. Selvä! Olet mies minun. 🫵🥳
      Ikävä
      29
      1518
    5. En tiedä miksi kerroin sinusta täällä

Siksi kai, kun meidän juttu on niin alkuvaiheessa, etten voi vielä puhua siitä kenellekään.
      Tunteet
      17
      1149
    6. Oho! Queen of Fucking Everything villitsee - Ikean sininen luottotuote nappasi hervottoman idean!

Ikea on ajan hermoilla! Aika hauska idea ja Queen of Fucking Everything -ajatus toimii hyvin tässäkin. Lue lisää: http
      Mainonta ja markkinointi
      7
      994
    7. Ei ois kyllä kivaa

Jos miestä ei kiinnostais ollenkaan minun seura. Aina huitelis ties missä tai olis omassa seurassaan. Kaikki muu ois kiv
      Ikävä
      4
      937
    8. Pystytkö unohtamaan

Minut?
      Ikävä
      62
      902
    9. Nainen, tunnetko saman kuin minä

Syvän yhteyden välillämme, silloin kun se tunne tulee. Niinä hetkinä minulla on niin järjettömän suuri ikävä sinua. Ikäv
      Ikävä
      43
      883
    10. HS - Yllätyskäänne Eagle S -tutkinnassa, Supo pitää onnettomuutena

HS:n mukaan esitutkinta joudutaan todennäköisesti keskeyttämään syyttäjän päätöksellä mikäli näyttöä tahallisuudesta ei
      Maailman menoa
      196
      834
    Aihe