940 jakoremmi

remminjako

volvo 940 fd jakoremmin vaihto, hyviä neuvoja pyytäisin, yksi mikä eniten mietityttää, kuinka kiristin löysätään ja rulla vaihdetaan.

10

1330

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • y67ytghu

      Eikös tuo ole se vanha perinteinen Volvon bensanelonen ? - jos näin on, niin nokkahihnan vaihto on vaivaton juttu - riisut kotelot pois edestä - väännät kampiakselin kohdistusmerkit kohdalleen, avaat kiristimen mutterin ja painat sen löysälle ja lukitset sen paikalleen pistämällä vaikka naulan ao. kiristimen lukitusreikään. Sitten vain uusi hihna pailkalleen ja löysäät kiristimen ruuvit kiinni ja kotelot paikalleen. Aikaa menee puoli tuntia.

      • asssssssssss

        Eikö siinä tarvita jokin erikoistyökalu kiinnipitoon tai sitten paineilma-avain jolla sen ison mutterin saa auki ? Jotain starttirykäyksiä on käytetty mutta sillä voi hajoittaa startin -


      • assssssssss

        Aikaa taitaa mennä kyllä selvästi enemmän.
        En usko että 1/2 tuntiin kotiaskartelijalta menisi, vaikka opettelisit hommaa peräkkäisinä päivina useammakin samanlaisen Volvon kanssa. Ja sitten: Mikähän paja suostuisi veloittamaan esim. vain yhden tunnin työn ko. hihnan vaihdosta? Kerro minulle, niin vien sitten taas 4 v. päästä autoni sinne. Ja saanhan viedä omat laatuosani pajalle.

        Unohdit esim. 24 mm mutterin avaamisen ja siihen sen alimman ison kiilahihnapyörän lukitsemisen paikalleen.
        Mielestäni autosta pitää saada etupää ylös jotta paremmin pääsee löysäilemään laturin ja ohjaustehostimen hihnat.
        Muovinen "pohjapanssari" pitää ottaa pois auton alta.
        Tuuletin ja sen leveä vannemainen kotelo on otettava yhtäaikaa pois.
        Kannattaa siis vaihtaa myös laturin ja ohjaustehostimen hihnat samalla kertaa. Se toinen on aika harvinainen ja elokuussa oli kaikissa Helsingin seudun Bilioissa tasan 1 kpl hihnoja. Ostin sen pois. Vanhoista hihnoista oli mitat ja Volvon osanumerotkin selvillä. Huonoja osia ei kannata käyttää.


      • khylllä
        assssssssss kirjoitti:

        Aikaa taitaa mennä kyllä selvästi enemmän.
        En usko että 1/2 tuntiin kotiaskartelijalta menisi, vaikka opettelisit hommaa peräkkäisinä päivina useammakin samanlaisen Volvon kanssa. Ja sitten: Mikähän paja suostuisi veloittamaan esim. vain yhden tunnin työn ko. hihnan vaihdosta? Kerro minulle, niin vien sitten taas 4 v. päästä autoni sinne. Ja saanhan viedä omat laatuosani pajalle.

        Unohdit esim. 24 mm mutterin avaamisen ja siihen sen alimman ison kiilahihnapyörän lukitsemisen paikalleen.
        Mielestäni autosta pitää saada etupää ylös jotta paremmin pääsee löysäilemään laturin ja ohjaustehostimen hihnat.
        Muovinen "pohjapanssari" pitää ottaa pois auton alta.
        Tuuletin ja sen leveä vannemainen kotelo on otettava yhtäaikaa pois.
        Kannattaa siis vaihtaa myös laturin ja ohjaustehostimen hihnat samalla kertaa. Se toinen on aika harvinainen ja elokuussa oli kaikissa Helsingin seudun Bilioissa tasan 1 kpl hihnoja. Ostin sen pois. Vanhoista hihnoista oli mitat ja Volvon osanumerotkin selvillä. Huonoja osia ei kannata käyttää.

        ei siihen kyllä autoo ilmaan tartte nostaa jos haluaa remmit pois, sanotaan näin että jos ei senvertaa kädet taivu ja avaimet pysy kädes, että ylhäältäpäin avaa, niin parempi onkin että vie pajalle... itselläni meni n. tunti, eniten aikaa meni alkujännityksen kanssa purkaen, sammalla varmistaen että muistiin jää kuinka ne romut siellä oli. kerta oli ensimmäinen kun jakoremmiä vaihdoin.... kaikki meni hyvin kun rauhassa teki. mutta jos ei luota omiin remonttitaitoihin ja haluaisi kokeilla vaihtoa niin älä alota.... pitää ittestänsä tietää jos ei pahemmin tykkää remonttia tehdä, niin jakopään remppaa ei kannata aloittaa... 940 remminvaihto kyllä on tod. helppo jos jonkinmoista remonttitaitoa volvosti omistaa....


      • assssssssss
        khylllä kirjoitti:

        ei siihen kyllä autoo ilmaan tartte nostaa jos haluaa remmit pois, sanotaan näin että jos ei senvertaa kädet taivu ja avaimet pysy kädes, että ylhäältäpäin avaa, niin parempi onkin että vie pajalle... itselläni meni n. tunti, eniten aikaa meni alkujännityksen kanssa purkaen, sammalla varmistaen että muistiin jää kuinka ne romut siellä oli. kerta oli ensimmäinen kun jakoremmiä vaihdoin.... kaikki meni hyvin kun rauhassa teki. mutta jos ei luota omiin remonttitaitoihin ja haluaisi kokeilla vaihtoa niin älä alota.... pitää ittestänsä tietää jos ei pahemmin tykkää remonttia tehdä, niin jakopään remppaa ei kannata aloittaa... 940 remminvaihto kyllä on tod. helppo jos jonkinmoista remonttitaitoa volvosti omistaa....

        Paljonko sulla on ikää jos noin notkea olet?
        Kyllä itse sen remmin vaihdoin ja jännitin sen kanssa aika paljon.
        Nythän se hommankin olen kokenut.
        Itse olen vielä alle 60 v.


    • Hurppu9

      Siis minkä ihmeen ison mutterin ??? - ei siinä mitään erikoistyökaluja tarvita....

      • asssssssssssss

        24 mm hylsyllä ja 1 m vääntövarrella avattava kampiakselin päässä olevan kiilahihnapyörän mutteri. On se mutteri todella kovassa momentissa kiinni.
        Itse kyllä käytin erikoistyökalua. Sellaisen voi tehdä itsekin, jos on tarpeeksi vahvaa putkea ja n. 5 mm paksua lattaterästä.
        Ostin kuitenkin tämän, halvat postikulut kun kaveri tilasi USA:aan heinäkuussa hitaimmalla toimitustavalla siellä 1 kk asuessaan:
        http://www.ipdusa.com/products/7988/115647-crankshaft-pulley-holder-tool-b230
        Hintaa tuli yht. n 57 euroa kun ei maksettu Suomeen turhaan ALV:tä ja postikulut pienet.

        No nyt on jakohihna ja ne pari muuta remmiä vaihdettu.
        Kyllä vähän homma jännitti näin ensikertalaista. Ruotsalaisten mukaan kuitenkin B230 moottori on helpoin auto kun puhutaan jaköpään hihnan vaihdosta.


    • Kunglika Viken
      • Halpisautoilija

        No ei tuota oikeasti tarvita.


      • VolvoiliaX

        Mutteri saa auki kun "hirttää" vaikka narulla ison pyörän kiinni, ettei se pääse pyörimään kun avaa mutteria.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaivattusi

      Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      127
      4295
    2. En löydä sinua

      En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      23
      3032
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      113
      2554
    4. Opettelen sun jokaisen virheen

      ja rakastan sua.
      Ikävä
      46
      2121
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

      https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      256
      1709
    6. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

      IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      46
      1636
    7. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1567
    8. Ne oli ne hymyt

      Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1446
    9. Mitä haluat oikeasti

      Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1430
    10. Mitä uskot sinun

      Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1211
    Aihe