Masentunut puoliso

poordiver

En jaksa sen tarkemmin yksityiskohtiin mennä, koska jokainen samassa tilanteessa oleva luullakseni tietää mistä on suunnilleen kyse.
Mutta mistä ihmeestä masennuksen uhrin puoliso saa tukee? Kuka häneltä kysyy, miten jaksat, mitä kuuluu jne?

11

786

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • poordiver

      ei sitten kukaan vastaile minulle... yllätys ;)

    • s

      itekkin oon samassa tilantessa, ollut, nyt on varmaan tilanne parempi, mutta kyllä muistan että oli tarjolla jotakin mielenterveys järjestön kurssia tai vastaavaa juurikin masentuneiden puolisoille. En kyllä jaksanut mennä, kun ei siinä hirveesti resusseja ole ja toisaalta tuntuu että mitähän se sitten voi auttaa. .

      mutta varmaan jos haet tuollaista tukea, niin eri järjestöjen tai kunnan mielenterveys puolen sivuilta voi löytyä, kun niitä varmaan on. Jaksamisia, jos on masennus ikävä sairaus, niin on se ikävä myös sille toiselle puoliskolle,. Väkisin "tarttuu" ainakin jonkin verran, ja ainakin niin, toinen tapa on tietty olla yltiöpositiivinen (ainakin jos on lapsia), mutta ei sitä tietty sille masentuneelle oikein voi tai kannata liian innokasta esittää. . joo, että tämösiä .

    • poordiver

      Kiitokset vinkeistä,,, Juu kyllä mielenterveyspuoli niinkun kai muukin puoli on nykyään keskittynyt olosuhteiden pakosta vasta sairauden eikä jo terveyden hoitoon.
      On se ikävä sairaus eikä kenenkään vika ja väittäisin että minä puolisona jo olen myös alkanut oireilla myös ja pelottaa olaanko koko perhe kohta samassa jamassa... Siks kai haluisin ajoissa kääntyä jonkun puoleen vaikka vaan kokemuksia ja "patoja" purkamaan edes vähän.
      Silon pystyisi ehkä paremmin pysymään kärsivällisenä puolisoakin kohtaan jota kai tarvitaan paljon nyt...
      POORDIVER

      • pirteänä eteenpäin

        Koeta jaksaa vaan ja muista ottaa se oma aikasi esim harrastusten kautta. Pidä omiin ystäviisi yhteyttä. Itseään ei saa hukata ja unohtaa. Muuten et jaksa kauankaan. Ulkoileminen on hyväksi myös. Vaikka yhdessä tekemät kävely/sauvakävelyt piristää.


      • kasilus kakskyt
        pirteänä eteenpäin kirjoitti:

        Koeta jaksaa vaan ja muista ottaa se oma aikasi esim harrastusten kautta. Pidä omiin ystäviisi yhteyttä. Itseään ei saa hukata ja unohtaa. Muuten et jaksa kauankaan. Ulkoileminen on hyväksi myös. Vaikka yhdessä tekemät kävely/sauvakävelyt piristää.

        Omasta verkostostaan?
        Minulla oli tuolloin pienet lapset,enkävoinut isälle jättää lapsia, kun sitä ei kertakaikkiaan kiinnostanut. Ja alkoi välittömästi raivoamaan jos joutui omiensa perään katsomaan. Tilanne helpottui vasta eron myötä. Vaan eipä se iskän masennus ollut ainoa asia jossa mättäsi


    • Saman kokenut

      Kyllä niitä kai joitain tukiryhmiä on, mutta itse samassa tilanteessa mietin myös usein, että mistä puoliso saa tukea. En itsekään jaksanut lähteä kovin pitkältä selvittämään, kun kaupungin mielenterveyspalveluiden kautta internetistä ei paljon auennut.

      Tärkeintä sinulle on tosiaan huolehtia omasta jaksamisestasi. Siten autat parhaiten puolisoasi. Älä unohda omia harrastuksiasi ja ystäviäsi. Minä turvauduin aikoinaan omiin ystäviini ja sukulaisiini ja puhuin heidän kanssaan tosi paljon, mutta siinäkin pitää muistaa se, että jakaa taakkaa useammalle ihmiselle, ettei rasita vain yhtä läheistä. Kävin myös puhumassa työterveyshuollon kautta psykologille. Jos teillä on lapsia, myös perheneuvola voisi ottaa teidät asiakkaakseen, jolloin voisitte ehkä pohtia arjen sujumista koko perheen, ei vain masentuneen näkövinkkelistä.

      Toivon sinulle ja perheellesi kaikkea hyvää! Uskon, että yhdessä toisianne auttaen selviätte tästäkin koettelemuksesta.

    • Entistä vahvempana.

      Juu, minun puoliso sai tukea toisesta naisesta, kun minä uuvuin ja sairastuin masennukseen. Ei ollu mitään merkitystä yli 20 vuoden liitolla. Noh... siitä on jo vuosia aikaa. Kukin tavallaan. Silti selvisin ja paranin, kahden pienen lapsen kanssa yksin.

    • MinäVaanKysyn

      APUA TARJOLLA

      Minkä luontoista apua tarvitaan, esim akuuttia vai vähemmän akuuttia? Vaihteleeko mieliala, onko itsetuhoisuutta (itsellä tai puolisolla)? Kuuluko puolisosi jo hoidon piiriin?

      Akuuteissa tapauksissa kriisikeskukset tarjoaa apua, puhelimitse tai tapaamalla. Myös jossain sairaanhoitopiireissä on tälläisia jalkautuvia psykiatrisia työryhmiä, joita voi tavata akuuttiluontoisesti joko kotona tai polikliinisesti. Seurakunnilla on myös tarjota jotain vastaavaa.

      Vähemmän akuuteissa tapaukissa löytynee omasta kunnastasi tai lähelläolevasta isosta kunnasta vertaistuki ryhmiä, naisille oma ryhmä.

      Lääkäri voi määrätä masentuneelle antidepressiivisen lääkityksen, sekä lähettää avohoidon piiriin tai tarv. osastojakson arviota varten.

      Yksilötason hoidoissa (esim. mielenterveystoimisto, psyk pkl) tehdään usein perhe- ja verkostotyötä, jossa voi järjestää paritapaamisia.

      Lähtökohtaisesti suosittelen keskustelemaan ensin asiasta puolisosi kanssa, "minusta tuntuu"-tyylisesti, ennen kuin masentuneita on kaksi.

    • masentuneeen omainen

      Omaiset mielenterveystyön tukena on järjestö ainakin kaupungeissa ,jossa saa tavata samassa tilanteessa olevia ihmisiä .Hae netistä yhteystiedot .

    • avun saanut

      asiat järjestyy ajallaan..ota ensin lähimpään yksityiseen lääkäri keskukseen-ja soita sieltä psykiatrian vastaanottoaika.mitään ihmekonsteja ei ole olemassa,tiedän sen .
      jos on kavereita,voit lievittää hetkellisesti,ulkoilu,juttelu,toiminta,ym,mikä on pienikin mieltymyksesi.nämä toimii terapiana.
      en suosittele kunnan mielenterveystoimistoon,siellä käyt 2.vk,välein kertaamassa 30.v.vanhoja asioita.
      heti lääkitys käyntiin,nuukumminen on hyvin tärkeä,yksityislääkärit vaikka maksavat saat hyvän hoidon,mulla on kokemusta,olen vaikeaasteinen masennus potilas.
      siitä vaan,jos yksi lääke käy,se vaihtetaan nopeasti toiseen.
      jaksa-ja hyiä vointeja kuitenkin.

    • JK

      VAI N IIN

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 170
      4993
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4533
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2911
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1937
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1719
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1706
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1700
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1613
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe