Ja ketkä eivät katso, niin lyhyesti selitetty:
Eli tuossa on video, missä Cesar tapansa mukaan on kouluttamassa koiraa, kunnes tämä koira yhtäkkiä käykin päälle ku Cesar "suhahtaa" koiralle. Cesar ottaa hihnasta, ja "kuristaa" koiraa (panta ylhäällä kaulassa ja nostaa hihnaa ylöspäin että koira on suurin piirtein takajaloillaan). Ja aina kun Cesar hellittää otetta, koira on taas käymässä päälle. Tätä tapahtuu muutaman kerran, kunnes Cesar saa koiran maahan kyljelleen ja tekee sen tyypillisen alistus liikkeen (siinä vilahtaa, miten koiralla on kieli hiukan sinertävä).
Tässä tulee kysymykset, mikä on teidän mielipiteenne, toimiiko Cesar tässä oikein?? Olisiko ystävällisempää keinoa taltuttaa tämä koira kuin "kuristamalla"?? Miten te itse toimisitte vastaavassa tilanteessa??
Videossa Cesar "kuristamassa", onko parempaa keinoa?
39
755
Vastaukset
- canis.familiaris
linkki?
- voihanvideo!
Missä video?
- mielipide kysymyksiä
http://www.youtube.com/watch?v=Gq62POnD7sA&feature=share oho se jäi :3
- canis.familiaris
Hyvin hoidettu. Sopii kokeilla perässä. Olen ollut samassa tilanteessa useamman kerran mutta agressiivisemman koiran kanssa, koira ei päässyt noin helpolla. Mikä on tämän ketjun pointti?
- mielipide kysymyksiä
tuttujeni kanssa jutusteltuani, suurin osa on ollut sitä mieltä, että tuo on todella väärä keino, et "tuonko muka pitäis viel suomeen päästä" ja "voi koira parka ei tuo osaa kouluttaa yhtään".. eli pointti oli saada mielipiteitä, onko tämä se ainut ja oikea keino, vai onko vielä koiralle ystävällisempi keino.. ja jos tämä on väärä, ni miten sitten itse toimisi vastaavassa tilanteessa.. Koska tämä on jo muutenkin saanut niin paljon eri kommentteja, niin halusin nyt täällä ihan koirat -osiossakin tiedustella ihmisten (tuntemattomien) mielipiteitä asiasta :)
- canis.familiaris
Ihan tasapuolisuuden nimissä olisi mukava nähdä muitakin ja muiden toteuttamana. En kuulu millanin tai kenenkään muidenkaan faneihin, mutta arvostan osaamista oli tyyli tai tapa mikä tahansa. Päämäärä ja sen saavuttaminen on oleellista.
- canis.familiaris
"Tässä tulee kysymykset, mikä on teidän mielipiteenne,"... mielipide on se, että puhetta ja kirjoitusta on helppo toteuttaa, sekä klipeistä arvostella uusintoineen ymv., itse tekeminen ja toiminta ratkaisut oikeassa tilanteessa ei ole helppoa, jos rutiinia ei koiran käsittelystä ole. Tätä rutiinia ei saa puhumalla ja arvostelemalla koneen ääressä, vaan tekemällä ja kokemalla.
Tekijäihmiset ja puheihmiset on erikseen. - m.vasko
Kiva ois nähdä, kuin moni näistä kauhistelijoista selviäis ees hengissä tommosen hurtan kanssa. Painiottelu hyökkäävän pedon kanssa ei tietenkään ole kouluttamista, koulutus alkaa vasta, kun saadaan koira kunnioittamaan ihmistä. Siitä se lähtee.
- canis.familiaris
Tuo koira pyrki pääasiassa pois itse hihnatilanteesta, eikä suoraa hyökkäystä ihmistä kohtaan (kohde).
Muutaman kerran olen ollut tilanteessa, missä vihan kohdentuminen tuli suoraan minuun ja siinä tilanteessa ei juuri mieti, että mistä taskusta nappuloita kaivaa tai mitä läpertelee vaihtoehdoksi. Tärkein on saada tilanne hallintaan mahdolisimman nopeasti. Se on myös koiran etu. (stressi)
Videossa millan osoitti koiralle, että koiralla ei ole vaihtoehtoa ja, että pärinä ei johda mihinkään. En tiedä mitä tuossa voi muuta tehdä, koska tilanne elää ja hallinta tavat ja päätökset tehdään siinä hetkessä. Tapa oli mielestäni pehmeä.
Tässä "pehmeässä tavassa koira uusi kuitenkin käytöstään ja tilanne pitkitty.
Itse käytän tarvittaessa hiukan kovempaa tapaa, joka on tapa, jolla saadaan koira epävarmaan tilaan tekemällä jotain, mikä hämmentää tai mitä koira ei osaa odottaa. Tämänkin tarkoitus on nollata koiran sen hetkinen mielentila ja nollata kunnolla, jotta koira ei uusi sitä tilaisuuden tullen.
(enkä tarkoita lyömistä)- hdskskkskskdjjdjdjs
mitä sitten tarkoiutat?
- canis.familiaris
hdskskkskskdjjdjdjs kirjoitti:
mitä sitten tarkoiutat?
Sitä mitä kirjoitin. Olla lähtemättä vastaamaan tilanteeseen tyypillisellä odotuksella x vs x vaan tekemällä jotain odottamatonta- mitä? Ihan mitä vain mikä hämmentää ja koiran mukaan. En kyllä vierasta muljutustakaan.
(nopea tempoista hihnavientiä/ ohjausta)
Lyömistä, potkimista ja läpsimistä vierastan. Ne ei johda juuri mihinkään. Jos niillä jotain saavuttaa, niin paljon myös menettää. (suhde koiraan kärsii)
Hallittavuus, tilannehallinta tulee koiran käsittelystä ja kokemuskesta siitä. Jos tilanteessa, kuten ap.klippi osoitta, on riittävän itsevarma ja määrätietoinen koiran käsittelijä, välittyy se koiralle varsin pian ja pulikointi into hiipuu melkonopeasti. - hdhdhdhdhhd
canis.familiaris kirjoitti:
Sitä mitä kirjoitin. Olla lähtemättä vastaamaan tilanteeseen tyypillisellä odotuksella x vs x vaan tekemällä jotain odottamatonta- mitä? Ihan mitä vain mikä hämmentää ja koiran mukaan. En kyllä vierasta muljutustakaan.
(nopea tempoista hihnavientiä/ ohjausta)
Lyömistä, potkimista ja läpsimistä vierastan. Ne ei johda juuri mihinkään. Jos niillä jotain saavuttaa, niin paljon myös menettää. (suhde koiraan kärsii)
Hallittavuus, tilannehallinta tulee koiran käsittelystä ja kokemuskesta siitä. Jos tilanteessa, kuten ap.klippi osoitta, on riittävän itsevarma ja määrätietoinen koiran käsittelijä, välittyy se koiralle varsin pian ja pulikointi into hiipuu melkonopeasti."Itse käytän tarvittaessa hiukan kovempaa tapaa," et potki et lyö niin mitä teet kovempaa? kuristat ja hapetat?
- canis.familiaris
hdhdhdhdhhd kirjoitti:
"Itse käytän tarvittaessa hiukan kovempaa tapaa," et potki et lyö niin mitä teet kovempaa? kuristat ja hapetat?
Aika suppeat käsitykset koiran hallittavuudesta, jos ei käsitykseen kuulu, kuin potkiminen, hapetus, kuristus jne...en ymmärrä miten nämä ovat tilanne hallintaan liittyviä. Minusta alistamiseen tähtääviä.
Jätetään arvoitukseksi, mitä se tarkoittaa hihnaohjaus /hallinnoiminen. - hdhdhdhhdhdhs
Aika suppeat käsitykset koiran hallittavuudesta, jos ei käsitykseen kuulu, kuin potkiminen, hapetus, kuristus jne...en ymmärrä miten nämä ovat tilanne hallintaan liittyviä. Minusta alistamiseen tähtääviä.
Jätetään arvoitukseksi, mitä se tarkoittaa hihnaohjaus /hallinnoiminen.jos se kestää päivänvalon niin miksi jätät arvoitukseksi??????
- canis.familiaris
hdhdhdhhdhdhs kirjoitti:
jos se kestää päivänvalon niin miksi jätät arvoitukseksi??????
Koska olen GURU.
- hdhshsjsjsksk
Koska olen GURU.
aha. eli vastaus on: ei kestäkkään.
- kipsuline
ALOITTAJA; keksitkö parempaa keinoa saada hyökkäävä koira pois päältäsi? Antaisitko koiran vain purra itseäsi sen takia ettei ihmiset luule että "rääkkäät sitä"??????????????????????????
Ja toisenakin se koira siinä videossa on koirasusi eikä husky.- mielipide kysymyksiä
En siis itse ole mitenkään vastaan tai puolla asiaa, halusin vain kysyä ihmisten mielipiteitä, koska tuolla yllä jo sanoin, mitä tuttavani siihen oli kommentoinut.
Mutta jos nyt aletaan miettimään, et jos tulisi tilanne et jompi kumpi koiristani (molemmat isoa rotua) kävisi yllättäen päälleni, niin enköhän minä koettaisi pitää sen mahdollisemman kaukana itsestäni, vissiinkin juurikin noin.
Eli selvennykseksi vielä, koska näyttää että minun kyselyäni pidetään negatiivisena, niin sanon, että halusin vain tietää TEIDÄN ajatukset tästä videosta. Koska omani on, että kunnioitan Cesarin tapaa kouluttaa, miten olen seurannut telkkarista miten hän saa isommankin raivopään olemaan lauhkea kuin lammas ja kunnollinen kotikoira.
Jäikö jotain epäselväksi minun kyselyni tarkoituksesta tai siitä mitä itse ajattelen tästä??
- Jahas....
Jaahas, taas näitä... Sellaista vaan mietin, että jos ja kun Millan tuossa pätkässä hirttää koiraa ja se on paheksuttavaa, niin miksi sitten ei ole paheksuttavaa se, että joka päivä ainakin minua tulee vastaan koiria, jotka henkitoreissaan kieli sinisenä ovat kuristumaisillaan, kun kiskovat niin kovasti? Itse asiassahan tuokin videon koira vai liekkö koirasusi, hirttää ihan itse itseään riehumalla, samoin kuten kaikki talutettaessa kiskovat koirat.
Ei kukaan kuitenkaan kiinnitä mitään huomiota siihen, eikä paheksu sitä, että joku koira saattaa koko ikänsä joka päivä monta kertaa olla hirttymäisillään lenkeillä. Enkä muuten puhu edes mistään kuristuspannoista yms. vaan ihan tavallisista pannoista.
Lieneekö kyse sitten siitä, että yleensä nämä itseään päivittäin hirttävät koirat ovat niitä pieniä rotuja, niin se ei ole niin "näyttävän" näköistä kun sellainen maata myöten viistää kieli sinisenä koristen, kuin että iso hurtta hyppii ja riehuu ja käy ihmisen päälle. Joten kun se "hirttäminen" ei näytä juuri miltään, ja on jopa tavallinen ja jokapäiväinen näky, niin se onkin sitten ihan ok.- mielipide kysymyksiä
Heh tiedän tällaisenkin tapauksen, kun tuttavallani on karjalankarhukoira, jolla käytetään lenkillä kuristavaa pantaa, ja silti tämä koira repii ja kiskoo niin, että pihinä vaan kuuluu ja haukkuminenkin on vain yritystä.. Onneksi tuttavani aikoo mennä kouluttajalle, että hän neuvoisi miten koira opetetaan olemaan vetämättä.
Mutta joo taas näitä :) Ja edelleen sama vastaus kuin aiemminkin, että haluan tietää myös muiden mielipiteet kuin vain tuttavieni :) Älkää nyt hyvät ihmiset ajatelko enään, että minä itse olisin tätä vastaan tai puoltaisin vain siksi, että teen tämän kyselyn :D Koska edelleenkin kunnioitan Cesarin toimia ja keinoja kouluttaa.. Kiitos ja kumarrus :) Mutta lisää mielipiteitä voi edelleen kertoa :) Ehkä tulee vielä jotain fiksua (canis.familiars, en tarkoita ettekö puhuisi viisaasti, päinvastoin, on ilo lukea aina sinun neuvojasi täällä asiassa kuin asiassa) ja saisin myös tuttavani tajuamaan tämän tilanteen
- canis.familiaris
"kuristaa" koiraa (panta ylhäällä kaulassa ja nostaa hihnaa ylöspäin että koira on suurin piirtein takajaloillaan)."
"(siinä vilahtaa, miten koiralla on kieli hiukan sinertävä)"...tätä tapahtuu päivittäin nähtynä ilman kuristavaa pantaakin. Kävelen päivittäin n.20km ja vastaantulevista koirista suurin osa vetää hihnassa kielisinisenä ja "silmät punaisena" kivan rohinan säestämänä. Tätä vielä tapahtuu päivästä toiseen, viikosta toiseen kuukaudesta toi....Ja ketään ei harmita -ei edes omistajiaan.- Jaahas....
Juuri tuota samaa minäkin mietin tossa aiemmassa kommentissani, että se ei tunnu ketään ja varsinkaan omistajia haittaavan, että heidän omat koiransa korisee henkitoreissaan päivittäin... Oonpa joskus kuullut sellaistakin, että jotkut koirat kiskoo ihan tollasilla tavallisilla pannoilla niin, että pyörtyvät hapenpuutteesta, ja sitten kun siitä tokenevat, niin sama meno jatkuu...
Mun mielestä tuossa videossa Millan ei nosta sitä koiraa hirteen roikkumaan, vaan pikemmin pitää käsiään ylhäällä siksi, kun koira yrittää purra käsistä ja myös hihnasta. Tämä nyt on vain mun ajatus siitä, mistä tuossa on kyse, mutta siltä se näyttää...
Tämä on taas näitä,kun ei tiedä taustoja,niin koiran kuin itse tapahtumasta tai siihen johtaneesta...
Toimii oikein,jos on kyseessä puolustus.Silloin ei ole vaihtoehtoja.Jos taas on kyseessä tarkoituksellinen tilanteeseen ajo,että päästään tietyllä tavalla toimimaan,niin en hyväksy.
"Olisiko ystävällisempää..." Eiköhän.Viittaan ylläolevaan,eli pakosta puolustauduttava,mutta se sitten,voiko sitä pakkoakin välttää tai ehkäistä,niin oma juttunsa.
"Miten itse toimisitte?" Kuten sanoin,täytyis tietää enemmän.Mutta lähinnä siedättämisellä ja suhteen parantamisella.
Hapettaminen on toki tehokas tapa,mutta vaatii jo voimiakin.Siinäkin syy,miksi ei siihen kaikki lähde,osaltaan.
ps.Onko tuosta koirasta näkynyt mitään jatkovideota,eli koira omistajan kanssa?Miten on homma jatkunut ym.
Aika vähän olen noita videoita enää katsonut,kun näkyy vaan yläkerrassa,enkä muista ko.kanavan ohjelmaa koskaan tsekata.
Kyllä mielestäni Milan osaa ja hyvinkin.Sen tavan,millä hän toimii.- canis.familiaris
Eikö jäännytkin sellainen kuva, että koira on hihnaan tottumaton.? Jos niin koko tilanne on vääristynyt. (liikaa, liian nopeasti)
- koiran_ehdoilla
Samaa mieltä molossin kanssa - kun tuohon tilanteeseen mennään, ei enää kouluteta koiraa vaan vain yritetään selviytyä ehjin nahoin tilanteesta. Tuollaisen toisille koirille aggressiivisen koiran koulutus pitäisi lähtökohtaisesti tehdä niin että koira pysyy koko ajan "reaktiotason" alapuolella, eli rauhallisena ja sitä palkitsemalla koulutetaan käyttäytymään tilanteessa halutulla tavalla. Kun koira reagoi tuolla tavalla, se ei kykene enää oppimaan vaan se on stressitilassa ja tärkeintä on saada koira rauhoittumaan - siihen ei kuitenkaan tarvita alistamista, vaan koiran vieminen esim. suljettuun tilaan rauhoittumaan riittää.
Tässä lainauksessa selitetään asia hyvin: "When a dog is in a situation where the sympathetic nervous system is engaged (fight or flight), the digestive system shuts down to divert all energy to the muscles for survival. This is what is known as the animal being over-threshold. So, if one tries to feed a dog treats while they are over-threshold, the dog will not eat. This means that the owner or trainer has moved too quickly into an environment in which the dog is already reacting and unable to learn. Experienced professionals understand the importance of keeping a dog under-threshold, which involves exposing the dog to the person, dog or object that triggers the problem behavior. This allows trainers to use positive methods to change the dog's association in that scenario." (Lähde: http://www.4pawsu.com/cesarfans.htm)
Tämän koiran jatkosta en tiedä, mutta tuolla yllämainitulla sivulla mainitaan kaksi ohjelmassa esiintynyttä koiraa. JonBee oltiin annettu rescue-koirakotiin jossa etsittiin koiralle uutta kotia. Toinen showssa ollut koira Ruby oli purrut Cesar Millanin koulutuksen jälkeen lasta ja omistajat olivat vieneet koiran eläinlääkärille lopetettavaksi. Eläinlääkäri oli halunnut saada Cesar Millanin shown kouluttamaan koiraa lisää, jatkosta ei ole tietoa.
Mutta siis tärkeintä on, että hyvä kouluttaja ei päästä koiraa tuohon tilaan, vaan lukee koiran eleitä ja aikeita ja pitää koiran tarpeeksi rauhallisena (tarpeeksi kaukana aggression laukaisevasta asiasta) että sitä voi siedättämällä (palkitsemalla) kouluttaa pois aggressiivisesti käytöksestä. Mutta sehän ei olisi kovin hyvää ja näyttävää televisiota... Kaverilla jolla on oma kansainvälisesti katsottu koirankoulutusshow ja jota kehutaan koirakuiskaajaksi ja koirapsykologian asiantuntijaksi pitäisi olla silmää lukea koiraa niin ettei tässä videossa nähtävään tilanteeseen mennä - vai pitäisikö vaan hyväksyä, että kyseisen ohjelman tarkoitus ei ole auttaa koiria vaan tarkoitus on vain tehdä mahdollisimman näyttävää showta...- Jahas....
En ole ko. jaksoa nähnyt, mutta youtubesta olen tosta muutaman klipin katsonut, ja mun käsittääkseni tuo koira yrittää käydä, ja käy koko ajan saman perheen toisen koiran päälle... Silloin jos näin on, niin aika hankalaa mikään siedättäminen, tai ehkä sinä sen osaat sitten paremmin.
Sitten taas nuo, jos koira puree jotain senkin jälkeen kun Millan on kouluttanut sitä, on sellaisia juttuja, että sattuu varmaan kaikille kouluttajille. Tarkoitan tällä sitä, että tuskinpa on yhtään ainakaan ongelmakoirankouluttajaa, jonka koulutettavista joku vaikka koulutus oliskin onnistunut ei silti olisi purrut jotain myöhemmin. Ei kai se Millankaan ole niin guru eikä kukaan, tuskin sinäkään, että pystyt estämään lopullisesti sen että joku koira reagoi aggressiivisesti, jos et itse ole edes paikalla. Koirat on kuitenkin petoeläimiä ja kilteinkin niistä saattaa jossain tilanteessa purra. - canis.familiaris
Jahas.... kirjoitti:
En ole ko. jaksoa nähnyt, mutta youtubesta olen tosta muutaman klipin katsonut, ja mun käsittääkseni tuo koira yrittää käydä, ja käy koko ajan saman perheen toisen koiran päälle... Silloin jos näin on, niin aika hankalaa mikään siedättäminen, tai ehkä sinä sen osaat sitten paremmin.
Sitten taas nuo, jos koira puree jotain senkin jälkeen kun Millan on kouluttanut sitä, on sellaisia juttuja, että sattuu varmaan kaikille kouluttajille. Tarkoitan tällä sitä, että tuskinpa on yhtään ainakaan ongelmakoirankouluttajaa, jonka koulutettavista joku vaikka koulutus oliskin onnistunut ei silti olisi purrut jotain myöhemmin. Ei kai se Millankaan ole niin guru eikä kukaan, tuskin sinäkään, että pystyt estämään lopullisesti sen että joku koira reagoi aggressiivisesti, jos et itse ole edes paikalla. Koirat on kuitenkin petoeläimiä ja kilteinkin niistä saattaa jossain tilanteessa purra.Samoilla linjoilla...
"jonka koulutettavista joku vaikka koulutus oliskin onnistunut ei silti olisi purrut jotain myöhemmin..."...Niin se on, että omistajan on sitouduttava ja toteutettava itse työ, jos ei näin tapahdu ei kouluttajallakaan ole mahdollista saada tilannetta hoidettua.
Ongelmakoirakouluttaja hakee syyn ongelmaan, ja opastaa ohjaajaa koiranhallinnassa....Jossain tapauksessa, missä tilanne on päässyt pitkittymään, voi joutua ottamaan koiran hetkeksi pois sen elinympäristöstä aiheuttajien keskeltä nollatakseen koiran ja aloittamalla kaiken A.sta.
Tämäkin on turhaa, jos omistaja ei sitoudu "koulutus ohjelmaan".
Kaikilla ihmisillä ei oikein ole selkeää kuvaa ongelmakoirakouluttajasta ja sen mahdollisuuksista. Hyvä sellainen on mm. hyvä ihmistuntija. Osaa lukea koiran ja ohjaajan välistä suhdetta ja osaa ohjeistaa ihmisen, sen oman kyvyn ja tilanne ymmärryksen mukaan. - Jahas...
Samoilla linjoilla...
"jonka koulutettavista joku vaikka koulutus oliskin onnistunut ei silti olisi purrut jotain myöhemmin..."...Niin se on, että omistajan on sitouduttava ja toteutettava itse työ, jos ei näin tapahdu ei kouluttajallakaan ole mahdollista saada tilannetta hoidettua.
Ongelmakoirakouluttaja hakee syyn ongelmaan, ja opastaa ohjaajaa koiranhallinnassa....Jossain tapauksessa, missä tilanne on päässyt pitkittymään, voi joutua ottamaan koiran hetkeksi pois sen elinympäristöstä aiheuttajien keskeltä nollatakseen koiran ja aloittamalla kaiken A.sta.
Tämäkin on turhaa, jos omistaja ei sitoudu "koulutus ohjelmaan".
Kaikilla ihmisillä ei oikein ole selkeää kuvaa ongelmakoirakouluttajasta ja sen mahdollisuuksista. Hyvä sellainen on mm. hyvä ihmistuntija. Osaa lukea koiran ja ohjaajan välistä suhdetta ja osaa ohjeistaa ihmisen, sen oman kyvyn ja tilanne ymmärryksen mukaan.Ja yleensä kun se tahtoo olla vielä niin, että vaikka omistaja jopa olisi sitoutunut koulutusohjelmaan, ja toimisi sen mukaan, niin silti jos tulee joku pieni herpaantuminen "sopivassa" tilanteessa, se saattaa kostautua todella ikävällä tavalla... Ihmisiähän tässä vain ollaan, ja sitä saattaa väärällä hetkellä olla uponneena ajatuksissaan vaikka päivän kauppalistaan, ja joku merkki vain jää huomaamatta...
Usein kun tilanne tasaantuu kotona, ja kaikki näyttää sujuvan hyvin, saattaa ihmisillä vielä lisäksi iskeä laiskuus päälle, ja esim. lenkittämisestä yms. aletaan lipsua, tai annetaan koiran tehdä "tämän kerran" jotain asiaa, joka ongelmia on aiemmin aiheuttanut, ja jonka kouluttaja on kieltänyt... Jos sitten jotain ikävää sattuu, niin ei kai se enää ole kouluttajan syy. - Linkkipiru
http://www.mydogspace.com/forums/8-rescues-shelters-and-adoptions/topics/1448-the-famous-jonbee
http://ngccommunity.nationalgeographic.com/ngcblogs/dog-whisperer/2006/02/editors-note-jonbees-owner-responds-to-a-readers-criticism-of-cesars-techniques.html
Tiedä sitten onko JonBeen kohdalla jotain muuttunut ton jälkeen, mutta ainakin jos tuon Cheri Lucasin kautta sille on oltu etsimässä uutta kotia, niin voin kertoo että Lucas on Millanin ystävä ja yhteistyökumppani, ja käyttää Millanin metodeja on ollut Millanin opissa jo kauan ennen koirakuiskaaja -ohjelmaa. Nuo ihmiset joilla JonBee oli/on pelastivat jatkuvasti kaltoin kohdeltuja koiria, kouluttivat ne ja etsivät niille uudet kodit. JonBeen kohdalla oli myös ollut tarkoitus tehdä sama, mutta he aikoivat pitää sen itsellään. Miehellä oli ollut syöpä ja mistäpä tietää jos se on uusinut, ja ovat sitten laittaneet JonBeen eteenpäin, sillä syöpähoidot ja noin vaativa koira ei taida olla paras mahdollinen yhtälö. Ei se mies aivan hyväkuntoiselta siinä jaksossakaan vaikuttanut tosin.
Rubysta en tietoa löytänyt, mutta onko se kaikki mitä myöhemmin tapahtuu sitten Millanin syytä? Se sentään yrittää edes tehdä jotain noille koirille, eikä käske viedä vaan piikille, niinkuin niin monet kouluttajat käskee.
- ...
Tuossa kuristamisessa on se paska juttu,e ttä se saa koiran enemmän ja enemmän vaistojensa varaan. Siis kun koiralle tulee tunne ettei saa henkeä sillä tulee adrenaliini ryöppy, joka saa sen taistelemaan enemmän ja enemmän.
Tätä voisi verrata johonkin kokemattoman ovivahdin toimintaan, kun humalainen alkaa riehua. Ovivahti laittaa humalaisen maahan ja istuu rintakehän päälle. Jo hyytyneelle humalaiselle tulee tukehtumisen tunne ja hän saa ihan luonnollista voimaa taistella vastaan enemmän ja enemmän, mikä laittaa ovivahdin puristamaan kovemmin ja kovemmin, tajuamatta että toinen taistelee elämästään sillä hetkellä. Ihmisiä on kuollut tähän suomessakin, ei vain ravintoloissa, vaan ikävä kyllä myös psykiatrisissa- ja kehitysvammalaitoksissa, kun tumpelot eivät tajua, että silloin vastaan taistelee vaistoista voimakkain, eli henkiinjäämisen vaisto, ei suinkaan enää mikä halu riehua tai uhota.
Mitä itse tekisin? Koiran alkuperäisen intoutumisen aiheutti toisen koiran läheisyys. Lähtisin siis siedättämään toisiin koiriin pikkuhiljaa. En suinkaan veisi koiraa lähelle toisia koiria ja rankaisisi sitten sen reakoinnista, kuten Millan pyrkii tekemään noissa tilanteissa.- .
No mites sitten, jos tuossa se toinen koira jonka päälle tuo husky vai mikälie koirasusi yrittää käydä koko ajan on saman perheen toinen koira, niinku joku sanoi noista youtube pätkistä ymmärtäneensä, ja niin mäkin kun katselin niitä muutaman..... miten silloin siedätetään ja entä se toinen koira, kun SE on mun mielestä se noista kahdesta, jota stressaa ei niinkään toi husky. Toi husky käy innolla tappelemaan ja hyökkimään, minusta se on semmoinen "pollea" poika tyyppinen koira joka renttevästi käy toisen kurkkuun ja ehkä jopa tykkää tapella. Se toinen koira on tosi apean näköisenä, istuu lysyssä, korvat takana, väistää tuon huskyn katsetta ja kaikin tavoin yrittää sanoa tolle että "älä tapa, en minä uhkaa sua mitenkään."
- ...
. kirjoitti:
No mites sitten, jos tuossa se toinen koira jonka päälle tuo husky vai mikälie koirasusi yrittää käydä koko ajan on saman perheen toinen koira, niinku joku sanoi noista youtube pätkistä ymmärtäneensä, ja niin mäkin kun katselin niitä muutaman..... miten silloin siedätetään ja entä se toinen koira, kun SE on mun mielestä se noista kahdesta, jota stressaa ei niinkään toi husky. Toi husky käy innolla tappelemaan ja hyökkimään, minusta se on semmoinen "pollea" poika tyyppinen koira joka renttevästi käy toisen kurkkuun ja ehkä jopa tykkää tapella. Se toinen koira on tosi apean näköisenä, istuu lysyssä, korvat takana, väistää tuon huskyn katsetta ja kaikin tavoin yrittää sanoa tolle että "älä tapa, en minä uhkaa sua mitenkään."
Ai ovat saman perheen koiria? Noh sitenhän siedätytäminen on helppoa, kun on harjoituskappalekin omasta takaa.
"miten silloin siedätetään ja entä se toinen koira, kun SE on mun mielestä se noista kahdesta, jota stressaa ei niinkään toi husky. "
En seurannut mitä toinen teki, mutta ei minusta husky ainakaan mitenkään kauhean rentoutuneelta tilanteessa näyttänyt...
Jos kuvauksesi toisesta koirasta oli paikkansa pitävä, niin siinäpä vasta fiksu toinen koira, joka pyrkii eleillään ja ilmeillään rauhoittamaan tappajahaluista koiraa.. Ääliöksi kutsuisin bordercollieta, joka alkaisi uhoilemaan (lisäämään agressiivisuutta) huomattavasti isommalle huskille, joka selkeästi ilmoittaa halunsa tappaa... - ?
... kirjoitti:
Ai ovat saman perheen koiria? Noh sitenhän siedätytäminen on helppoa, kun on harjoituskappalekin omasta takaa.
"miten silloin siedätetään ja entä se toinen koira, kun SE on mun mielestä se noista kahdesta, jota stressaa ei niinkään toi husky. "
En seurannut mitä toinen teki, mutta ei minusta husky ainakaan mitenkään kauhean rentoutuneelta tilanteessa näyttänyt...
Jos kuvauksesi toisesta koirasta oli paikkansa pitävä, niin siinäpä vasta fiksu toinen koira, joka pyrkii eleillään ja ilmeillään rauhoittamaan tappajahaluista koiraa.. Ääliöksi kutsuisin bordercollieta, joka alkaisi uhoilemaan (lisäämään agressiivisuutta) huomattavasti isommalle huskille, joka selkeästi ilmoittaa halunsa tappaa...Miksi ne toisen koiran rauhoittavat eleet ei sitten ilmeisesti merkkaa tuolle huskylle tuon taivaallista, vaan se siitä huolimatta yrittää tappaa sen vaikka toinen kaikin mahdollisin tavoin tekee selväksi ettei uhkaa? Miten muuten siedätetään sitten niin, ettei aiheuteta stressiä ja ahdistusta enää yhtään enempää sille toiselle, kun sehän tuossa stressaa eikä husky?
- kätevää
. kirjoitti:
Koira joka haluaa välttää kahinoita kääntää päänsä sivulle, antaa toiselle rauhoittavan singnaalin. Fiksu koira tekee näin myös vastaantullessa tiellä, tyhmempi aloittaa tuijotuksen ja loputhan tiedetäänkin jo.
- ...
? kirjoitti:
Miksi ne toisen koiran rauhoittavat eleet ei sitten ilmeisesti merkkaa tuolle huskylle tuon taivaallista, vaan se siitä huolimatta yrittää tappaa sen vaikka toinen kaikin mahdollisin tavoin tekee selväksi ettei uhkaa? Miten muuten siedätetään sitten niin, ettei aiheuteta stressiä ja ahdistusta enää yhtään enempää sille toiselle, kun sehän tuossa stressaa eikä husky?
"Miksi ne toisen koiran rauhoittavat eleet ei sitten ilmeisesti merkkaa tuolle huskylle tuon taivaallista"
Koska huskylla on liikaa virtaa päässään tuolla hetkellä, se käåy niin kierroksilla,e ttä se ei kykene reakoimaan aistiärsykkeisiin, eli se ei opi eikä tajua tilanteessa mitään.
tiedäthän ihmisistäkin tehdystä tutkimuksesta, kuinka jo pieni stressi alentaa kykyä havannoida ympäristöä ja kykyä oppia. Tuolla koiralla stressi ei ole mikään pieni tuolla hetkellä...
"Miten muuten siedätetään sitten niin, ettei aiheuteta stressiä ja ahdistusta enää yhtään enempää sille toiselle, kun sehän tuossa stressaa eikä husky"
Kerrotko vielä uudelleen miten toisen koiran stressi ilmenee. Alistuvina/rauhoittavina eleinä, se tuli jo selväksi, mutta eihän tuollainen stressi ole vielä mitäänn haitallista, vaan enemmänkin suojelevaa koko yhteislön yhteiselon kannalta.
jos satuit huomaamaan siinä oli se husky joka rähisi ja yritti jopa purra ihmistä, se oli se koira jolla siinä oli ongelma stressinsä kanssa. - ...
? kirjoitti:
Miksi ne toisen koiran rauhoittavat eleet ei sitten ilmeisesti merkkaa tuolle huskylle tuon taivaallista, vaan se siitä huolimatta yrittää tappaa sen vaikka toinen kaikin mahdollisin tavoin tekee selväksi ettei uhkaa? Miten muuten siedätetään sitten niin, ettei aiheuteta stressiä ja ahdistusta enää yhtään enempää sille toiselle, kun sehän tuossa stressaa eikä husky?
Katsoin videon duudelleen. emme varmaan puhu samasta pätkästä
Minun pätkässäni tosita koiraa näytettiin kaksi kertaa. Ensimmäisen kerran se tuli rinnalle ja husky aloitti riehumisen. Se käveli ohjaajansa kanssa, aktseli ympärilleen, kiinnsotui kun toinen koira tuli lähelle, katsoi sitä, Cesar potkaisi huskia ja sai aikaan riehumisen, johon toinen reakoi ilahtuneella hännän heilahduksella ja pienellä pyrkimyksellä huskyn luokse. Sitten kamera siirtyy seuraamaan huskyn kuristamista. Jossain välissä vilahtaa taustalla seisova nainen koiransa kanssa: koira katselee kuvasta ulospäin oikealle ja kääntää kuvassa ollessaan päänsä ohjaajaansa kohden, muuten istuu rauhallisesti sivulla.
Tuijottaa? tässä pätkässä toinen koira ei tuijota, ei käännä päätään tai mitään siinä vaiheessa kun husky ja Millan alkavat taistelemaan, vaan husky alkaa taistelemaan, kun Millan sitä potkaisee ja kaikki taistelutahto suuntautuu Millaniin. Toinen koira vain hillitysti riehaantuu myös kun ensimmäinen hyökkäys Millanin käteen alkaa.
Laitatko linkin taas siihen pätkään, jossa toinen koira osoittaa alistuvia eleitä ja provosoi huskyn kanssa kulkevan Millanin kuristamaan täysin rentoutunutta huskia?
"Koira joka haluaa..." Kyllä.Voi myös pysähtyä ja alkaa haistella maata.
tosin koira voi katsoa toista myös ilman uhkaa tai haastetta,mutta katse on silloin erilaista,rentoa ei tuijottavaa.Mutta oikein taitava koira huomaa kyllä heti toisesta,miten kanssa kannattaa käyttäytyä eli jättää kaiken katsekontaktin pois,jos tarvis.- kettuterrieri
se ikuinen asia jonka olet aina halunnut tietää: Millainen koira ihminen olen. :D
kokeilkaa.
http://tracking.euroads.fi/system/tracking.php?sid=6&cpid=790&adid=24265&acid=1247&eatrackid=11124 - Vastine SEY:lle
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle1114967Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖493282Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle853019- 811757
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku201589Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.411520450 000 ulosotossa
Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden1151396Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.
Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj1151083- 161079
Miehen taloudellinen tilanne ja
halu tarjota suojaa kaikin tavoin on usein perheen selkäranka. Siksi naisen ei ikinä pitäisi jättää huomiotta miehen rah431047