Tarjouskauppa

16+15

Olemme puolisoni kanssa kytänneet tarjouskaupalla myytävää kiinnostavaa kiinteistöä josta tarjosimmekin. Tarjous hylättiin. Hieman tämän jälkeen tuli talosta huomattavasti isompi tarjous joka myös hylättiin ja jäimme kyttäilemään jatkoliikkeitä. Nyt muutama viikko tuosta kuluneena talo katosi kokonaan myynnistä.

Onko tarjouskauppa siis täyttä huijausta vai mikä tässä on meininki?

2

316

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • partnevia.fi

Tarjouskauppa ei ole huijausta, vaan eräs tapa myydä asunto. Tarjouskaupassa myyjä asettaa asunnolleen pohjahinnan, josta hän odottaa saavansa suurempia tarjouksia. Ideana on, että asunnolle tulee useampia kiinnostuneita ostajia, jotka "huutavat kilpaa" asunnon hintaa. Ruotsissa ja Norjassa ainakin ollut vakiintuneesti käytössä, tosin hieman toisessa muodossa (Suomessa siitä käytetään nimitystä "vedätys", joka on meillä hyvän välitystavan vastaista).

Omistajalla on aina oikeus myydä tai olla myymättä asuntonsa kenelle hyvänsä ja millä hinnalla hyvänsä. Kannattaa muistaa, että tarjous on kokonaisuus. Ei siis pelkkä ostohinta. Esimerkiksi asunnossa on pyyntihinta 200.000 euroa ja tällä hinnalla myyjä lupautuu asunnon vapautuvan yhdessä kuukaudessa. Ostaja, jolla ei ole niin valtavaa kiirettä muuttaa, voi tarjota myyjälle 185.000 euroa ja kuuden kuukauden vapautumisaikataulua. Myyjä päättää, onko kokonaisuus hyväksymisen arvoinen. Kauppahintaan voi vaikuttaa myös muut ehdot, esimerkiksi vastuunrajoitus tai sopimus tarpeistoesineistä.

Ostajan on hyvä tiedostaa, että kiinteistönvälittäjä ei ole ostajan ystävä, vaan hänen tehtävänsä on saada kohteesta kauppa. Ja mieluiten mahdollisimman nopealla aikataululla. Välittäjälle on yleensä ihan sama, kuka asunnon lopulta ostaa. Siksi ostajan kannattaisikin turvautua ainoastaan omaan asiamieheen, joka ajaa vain ostajan etua.

• Sivustahuutaja

Ruotsissa kielettiin jo niin sanottu tarjouskauppa,luulen että suomi tulee perässä ja ne jotka huutivat asunnoista katuvat karvaasti tarjouksiaan,kun maksoi ilmaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      81
      3075
    2. Sinä vain tulit elämääni

Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      91
      1756
    3. Tiesitkö mies

Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll
      Ikävä
      83
      1606
    4. Nuorempi mies

Olen tänään ajatellut sua paljon, miten toimittaisiin makuuhuoneessa jne! 😏🔥
      Ikävä
      137
      1462
    5. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      65
      1438
    6. Miksi teillä meni...

...välit poikki kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      157
      1354
    7. Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen

Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍
      Ikävä
      159
      1273
    8. Mies, mitä minun pitäisi tehdä

Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur
      Ikävä
      82
      1227
    9. Jos siis saamme

Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j
      Ikävä
      98
      1217
    10. Onko sinulla

Joku nyt huonosti? :(
      Ikävä
      84
      1200
    Aihe